Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

om.s

Gjest
    For de som ikke kan vente så ligger Porcupine Tree - Deadwing (promo) på easynews.com

Jeg klarte IKKE å vente.......  

:)
    Den burde være i posten nå, og forhåpentligvis i kassa innen ett par dager.....

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    om.s og andre interesserte..........
    Burde sjekke ut følgende : Steven Wilson and Aviv Geffen - Blackfield.......... stor skive...men låten Cloudy Now..... Ja, jeg sier ikke mer.....

;D

O

om.s

Gjest
    om.s og andre interesserte..........
    Burde sjekke ut følgende : Steven Wilson and Aviv Geffen - Blackfield..........  stor skive...men låten Cloudy Now..... Ja, jeg sier ikke mer.....

;D
    La inn en liten kommentar om denne skiva på forrige side på denne tråden, absolutt anbefalings verdig, synes vel ikke den kommer helt opp mot de bedre PT skivene.
    Men den vokser og låten du nevner er blandt de bedre....kan trygt anbefales om man liker PT.........

Stivert

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Antall liker
    3
    Hva synes folket om siste skiva til Mars Volta da?? Frances The Mute..........

Jeg synes :) :D ;D

mvh

liern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Antall liker
    2
    Da var Porcupine Tree - Deadwing i hus. Foreløpig er jeg Ikke imponert. :'(

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Hørte en singel fra Deadwing på Harald Are Lund i går, den virket kul. Jeg kjente dem ikke igjen da :-[

De sendte den fra Play i dag, så jeg har den vel til uka... Liker mye av det nye materialet deres godt, så jeg gleder meg :D

O

om.s

Gjest
    Da var Porcupine Tree - Deadwing i hus. Foreløpig er jeg Ikke imponert.  :'(
    Imponerende er den nok ikke, men vokser kanskje litt etter hvert?! Det gjör den for meg, selv om den ikke seiler opp til å bli blandt referansene.....

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    om.s......jeg har hørt på den en stund og jeg tror den kommer til å vokse for deg bare den får litt spilletid. Lazarus, Arriving Somewhere But not here, Mellotron Scratch, Deadwing og She's moved on (Extra Track) er mine favoritter........... Det er ikke en skive som slår deg i skallen når du setter den på, men jeg syns den er helt grei............... Har virkelig fått sansen for PT.

O

om.s

Gjest
    om.s......jeg har hørt på den en stund og jeg tror den kommer til å vokse for deg bare den får litt spilletid. Lazarus, Arriving Somewhere But not here, Mellotron Scratch, Deadwing og She's moved on (Extra Track) er mine favoritter...........  Det er ikke en skive som slår deg i skallen når du setter den på, men jeg syns den er helt grei............... Har virkelig fått sansen for PT.
    Hallo Sailor.........
    Tror du er inne på noe der, den har noen sider som man kanskje ikke fanger  på første runde, men som trer mer frem over litt tid, den og Blackfield får forholdsmessig mye spille tid her hjemme om dagen, så visse kvaliteter har den/de jo, liker forøvrig det melankolske, litt mørke soundet deres med innslag av tyngre partier, nesten som litt tung Pink Floyd,(både Deadwing & Blackfield)
    Anbefaler forresten også Kent sin siste, ikke dir progg men "mørk og fin"....

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    Hallo Sailor.........
    Tror du er inne på noe der, den har noen sider som man kanskje ikke fanger  på første runde, men som trer mer frem over litt tid, den og Blackfield får forholdsmessig mye spille tid her hjemme om dagen, så visse kvaliteter har den/de jo, liker forøvrig det melankolske, litt mørke soundet deres med innslag av tyngre partier, nesten som litt tung Pink Floyd,(både Deadwing & Blackfield)
    Anbefaler forresten også Kent sin siste, ikke dir progg men "mørk og fin"....
    Takker for anbefalingen om.s ....... skal sjekke den opp :)

liern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Antall liker
    2
    Har nå hørt igjennom Deadwing 3-4 ganger til, og dere har helt rett i at den vokser. Synes faktisk den begynner å komme opp på nivå med f. eks Stupid Dream og In Absentia. Fortsatt ikke like bra som Lightbulb Sun, Recordings, Sky Moves Sideways. Synes ikke PT kler den såpass tunge stilen de å har i partier, men de "roligere" mer melankolske og melodiøse partiene er fantastiske. Foreløpig yndlingslåter er "Lazarus" og "Glass Arm Shattering".

Om.S og Sailor, hvor har dere forresten bestilt fra? Jeg har bestilt fra cdon.com og plata mi har ikke bonustrack :'(

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.008
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Så på DTS online at Deadwing også kommer på DVD-A på samme måte som In Absentia.Gleder meg.In Absentia er på min
    topp 5 DVD-A liste. 8)

liern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Antall liker
    2
    Så på DTS online at Deadwing også kommer på DVD-A på samme måte som In Absentia.Gleder meg.In Absentia er på min
    topp 5 DVD-A liste. 8)
    Det er bra. Ser ut til at flere har fått opp øynene for Porcupine Tree. Ikke glem å kjøpe de gamle platene også, etter min mening er det der toppmaterialet befinner seg.

O

om.s

Gjest
    Om.S og Sailor, hvor har dere forresten bestilt fra? Jeg har bestilt fra cdon.com og plata mi har ikke bonustrack :'(
    Min kommer og fra cdon, og har heller ikke bonustrack.......

O

om.s

Gjest
    Det er bra. Ser ut til at flere har fått opp øynene for Porcupine Tree. Ikke glem å kjøpe de gamle platene også, etter min mening er det der toppmaterialet befinner seg.
    Dette holder jeg med i...........

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.008
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Etter In Absentia i DVD-A multikanal tror jeg det ville bli nedtur
    med eldre materiale på CD.Liker dessuten godt de tyngre partiene på In Absentia.Ettersom jeg forstår så var det ikke så mye av dette før?

liern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Antall liker
    2
    Etter In Absentia i DVD-A multikanal tror jeg det ville bli nedtur
    med eldre materiale på CD.Liker dessuten godt de tyngre partiene på In Absentia.Ettersom jeg forstår så var det ikke så mye av dette før?
    Joda, er forsåvidt tunge partier på de eldre platene også, men på en litt annen måte. Litt vanskelig å beskrive, men de tidligere platene er kanskje noe mer progressive i sine tyngre partier enn In Absentia og Deadwing.

Plata Signify har tunge partier, men er temmelig progressiv. En av mine favoritter. Live-plata Coma Divine er på mange måter temmelig "tung", og Lightbulb Sun har også tunge partier, f. eks mot slutten i den fantastiske låta "Russia on Ice". Tror ikke du vil bli skuffet av tidligere plater hvis du likte In Absentia.

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Til alle dere prog.interreserte med sans for litt tynge prog. Sjekk ut ARENA !! Arena ble dannet av den opprinnelige trommeslageren til Marillion og leverer meget bra prog. For de som er interresert i enda tyngre prog så bør Symphoni X sjekkes ut.

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    Hei !
    Har lastet ned det meste av PT fra easynews.com pga at jeg for tiden er i India. Har bestillt (de resterende) Sky moves sideways, Up the downstairs, Coma devine, Lightbulb sun og Dadwing fra Platekompaniet, som venter på meg når jeg kommer hjem. Sjekket nettsiden til Platekompaniet og det ser ikke ut som det er noe bonustrack på Deadwing fra dem heller.
    :(

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    Til alle dere prog.interreserte med sans for litt tynge prog.  Sjekk ut ARENA !!  Arena ble dannet av  den opprinnelige trommeslageren til Marillion og leverer  meget bra prog.  For de som er interresert i enda tyngre prog så bør Symphoni X sjekkes ut.  

Pendragon bør også sjekkes ut......... :)

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Pendragon er også ok, har to skiver av de....Litt mer puslete enn Arena men fine å sitte i lyttestolen å bare slappe av til.

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    Pendragon er også ok, har to skiver av de....Litt mer puslete enn Arena men fine å sitte i lyttestolen å bare slappe av til.

Mulig dette er av interesse !!

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    Snakk om å rote....

Proto-Kaw - Early Recordings From Kansas 1971-1973
    These pre-Kansas recordings are so good, it's a wonder they took this long to surface. Despite only Kerry Livgren in common with the eventual band, the Kansas sound is clearly here - plus an interesting mix of jazz, psych and improv. This is much more than a collectors item. It stands well on it's own.

O

om.s

Gjest
    Fikk i hus idag den siste til IQ "dark matter", skal bli spennende å bruke tid på den og på Paatos "timeloss" noen dager fremover.
    Kjenner litt til IQ fra før, Paatos er derimot ett nytt bekjentskap....

Stivert

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Antall liker
    3
    Siste skiva til IQ har jeg litt sansen for. Paatos: Timeloss
    er vel den beste av de to skivene de har gitt ut.... Sjekk også ut Landberk, Paatos bygger videre på Landberk....

mvh

aplodon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Antall liker
    0
    Paatos är bra, tycker jag. Känns som om de har lite av en egen stil.
    Detsamma gäller deras mycket duktiga trummis, "Huxflux" Nettermalm. Tror aldrig jag sett/hört någon som spelat som han gör. Om man köper deras senaste skiva "Kallocain" i "special edition" följer en dvd där man kan se honom spela. Väldigt speciellt.
    De har en kvinnlig vokalist också (fru Nettermalm) vilket jag är svag för, kanske delvis för att det är ovanligt inom progrock-genren.

Har aldrig hört IQ men funderar på att skaffa något av dem så småningom. Kanske deras dvd "IQ20 - The Twentieth Anniversary Show" som fått bra recensioner. Någon som sett den?

O

om.s

Gjest
    Paatos "kallocain" er bestillt og skulle vært her istedenfor "timeloss", men en god sak osv..
    For de som liker The Tangent, har de og sluppet skive nr 2, som og er på vei. Spennende..........
    Kjenner ikke hele historien til IQ,(2 lp+1cd) men hvorfor ikke begynne med "dark matter" ?......

O

om.s

Gjest
    Snakk om å rote....

Proto-Kaw - Early Recordings From Kansas 1971-1973
    These pre-Kansas recordings are so good, it's a wonder they took this long to surface. Despite only Kerry Livgren in common with the eventual band, the Kansas sound is clearly here - plus an interesting mix of jazz, psych and improv. This is much more than a collectors item. It stands well on it's own.

:D denne er av interesse.........

O

om.s

Gjest
    Paatos er derimot ett nytt bekjentskap....
    Dette var ett spesiellt godt bekjentskap, har bestillt siste plata deres og som er på vei.
    Melankolsk, rolig, behagelige stemninger pakket inn i progg. Anbefales for de rolige stunder, finns på cdon..........

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    Dette var ett spesiellt godt bekjentskap, har bestillt siste plata deres og som er på vei.
    Melankolsk, rolig, behagelige stemninger pakket inn i progg. Anbefales for de rolige stunder, finns på cdon..........
    Sitter i skrivende stund og hører på Paatos - Kallocain......... Ingen dum skive.............
    "Thanks for the tip"

Stivert

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Antall liker
    3
    Husk Landberk!!!!

mvh

Crimson

Medlem
    Ble medlem
    13.02.2005
    Antall liker
    0
    Paatos skiva "timeloss"er godt stoff, men så veldig mye prog er det vel ikke? Ok, jeg har prog-feelingen i de mest mellotronbaserte partiene. Og jaggu så har de ikke slengt med ei technolåt også...

Forresten er det noen som vet om Anekdoten har noe nytt på trappene? Har hørt vage rykter om at ting er på gang...
    Ikke nok med det, har også hørt at Änglagård har ting på gang...tenk, tenk om så var tilfelle!!!!!! :D :D
    King

aplodon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Antall liker
    0
    Det har varit mycket svenskt här på sistone så jag tänkte spä på med lite om mitt svenska favoritband vid sidan om Änglagård: Isildurs Bane.
    De har varit aktiva väldigt länge (sedan 70-talet, tror jag) och är det fortfarande.
    Deras bästa period innefattar skivorna Cheval - Volonté de Rocher (1989), The Voyage - A Trip to Elsewhere (1992), MIND Volume 1 (1997) och MIND Volume 2 (2001).

Musiken ligger väl närmast vad som brukar kallas "chamber rock", vars mest kända utövare kanske är den belgiska gruppen "Universe Zero". Isildurs Banes musik är dock inte lika tung, mörk och ödesmättad. Den är tydligt påverkad av klassisk musik. Ibland kommer man att tänka på Zappa, ibland på Änglagård eller King Crimson. Ibland är det närmast klassisk musik spelad på "rockinstrument". Emellertid använder Isildurs Bane en mängd olika instrument t.ex. cello, fiol, marimba och div. andra slagintrument. De utnyttjar även många gästmusikanter. Janne Schaffer och Björn J:son Lindh spelar på många (de flesta?) av skivorna. Andra är Hallandsensemblen och Halmstads vokalensemble.
    All musik är komponerad av Mats Johansson som nog får betraktas som något av ett musikaliskt geni.

Innan dessa skivor gjorde de två i klassisk symfonisk progrock-stil och två som var mer åt jazzrock. Har dock inte hört dessa.
    De gav 2003 ut två skivor till i serien MIND (Music Investigating New Dimensions): MIND Vol. 3, tillsammans med italienska Metamorfosi Trio och MIND Vol. 4: Pass.

Den förstnämnda innehåller, delvis improviserad, avantgarde-jazz och avviker starkt från allt annat de gjort. Vol. 4 är mer sångbaserad och lättillgänglig musik och långt ifrån av samma klass som de fyra ovanstående skivorna.

Nyligen har de givit ut en dvd, "MIND vol.5", som starkt kan rekommenderas. Tyvärr innehåller den mest material från MIND Vol. 4, som inte är en av mina favoriter men det är mer tryck i spelningen på DVDn än på cdn. Den innehåller även några låtar från Voyage och tre extralåtar som i mitt tycke är det bästa på denna dvd.

För de som inte känner till gruppen skulle jag vilja rekommendera att starta antingen med DVDn eller med MIND Vol. 1 eller MIND Vol. 2.

Crimson

Medlem
    Ble medlem
    13.02.2005
    Antall liker
    0
    apoldon, ditt siste innlegg var interessant! Meget interessant. Isildurs Bane er et ukjent band for meg, og er derfor nysgjerrig(nyfiken).

Men folkens...si meg, er det ingen her som har nevnt PMF(Premiata Forneria Marconi). Italiensk prog av meget høy klasse. I samme åndedrag kan Genesis(før 1974), og Änglagård nevnes som referanse. Eller...vi kan snu på flisa. Det er Genesis og Änglagård som har PFM som referansepunkt.
    Pastoral og spennende musikk som har en selvskreven plass i alle seriøse prog-platehyller!!!

I sannhetens navn, så har jeg ikke lest alle innleggene her. Men jeg har ikke lest noe om nevnte band, og det er stor synd.
    Jeg vet at munnen min renner over...men at de tre første utgivelsene bør geniforklares, er hevet over tvil(faktisk så tror jeg at de ér det). ;)
    King

aplodon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Antall liker
    0
    PFM har allt nämnts här tillsammans med flera italienska band. Prova och sök på pfm i musik-forumet. Eller gå till sidan 5 i den här tråden!

Crimson, eftersom du känner till PFM så antar jag att du också känner till "Banco del mutuo soccorso". Det andra "stora" italienska prog-bandet.

Kan tipsa om att en av mina favoritskivor från Italien "RDM (Il Rovescio della Medaglia)- Contaminazione" fortfarande finns på "sale" hos progress records (99 kr). http://www.progressrec.com/index2-e.html

Där finns även Bancos första skiva till bra pris (119 kr) och även alla(?) Isildurs Banes skivor.

Ett par recensioner av Isildurs Bane:
    http://www.progressor.net/review/isildurs_bane_1997.html
    http://www.progressor.net/review/isildurs_bane_2001.html

aplodon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Antall liker
    0
    Sitter just nu och lyssnar på en svensk skiva från 1979 som jag glömt bort hur bra den är.
    Atlas - Blå Vardag

Musiken är typisk symfonisk rock från 70-talet. De har jämförts med Genesis, Yes, ELP, Focus m.fl.
    Själv kommer jag mest att tänka på en rockigare version av Camel med inslag av Canterbury-jazz á la tidig Caravan eller Hatfield and the North.
    En av de bästa skivor som gjordes i Sverige på 70-talet. Fullt i klass med mycket av det som ovannämnda storheter producerade. Måste höras om ni gillar symfonisk 70-tals prog.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn