Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jag har Opeths "Deliverance" men kan inte tåla den grymtande vokalisten. Delar av plattan verkar dock ganska bra. Måste medge att jag inte gett den en riktig chans ännu. Första låten gillar jag inte på grund av den grymtande sången och lite väl tungt och "technorytmiskt" ljud. Någon av de senare låtarna tycker jag är bättre.
    Finns det någon skiva som är mer melodisk och där man slipper grymtandet?
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    aplodon sjekk ut Damnation. Der slipper du den grime vocalen...

    mvh
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    styx: liker du opeth, er sjansen høy for at du liker Porcupine Tree
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Porcupine Tree. Steve Wilson er vel med på de 2 siste Opeth skivene...

    mvh
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Takker for tipset, men Porcupine Tree begynte jeg å høre på et år før Opeth ;) Jeg mener Steven Wilson hadde en ganske god innflytelse på Opeth, så jeg sjekker ut resten av prosjektene hans nå!
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Forresten, prøv Pain of Salvation også! Remedy Lane er et totalt fantastisk album, Entropia likeså. Svensker som varmet opp for Dream Theater på SDoIT-konserten i Oslo for noen år siden, da litt uheldige med lyden og slikt.
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Angående soloprosjektene til Steven Wilson, er Blackfield og No-Man verdt å få med seg. Bass Communion har jeg dessverre ikke hørt. Mikael Akerfeldt fra Opeth er forresten med på noen tracks på det nye PT-albumet "deadwing".
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    249
    Antall liker
    5
    Liker dere opeth er kanskje italienske Novembre og amerikanske Novembers Doom.
     

    moum

    Medlem
    Ble medlem
    15.04.2002
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Vet ikke om dette er allmennt kjent info, men for meg som er ny i prog-verden er denne siden iallfall til stor hjelp:

    http://www.gepr.net/geprfram.htm

    Ellers - flott tråd. Sånt kan jeg like. Nå hagler det jo inn med både prog- og metall-tips daglig. Uovertruffent!

    -jorgs
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Virker ut som om det er mange proggere her på forumet. Abonner på Tarkus. Den beste kilden for info om ny og gammel progressiv rock som finnes.

    Kan nevne at Trond Gjellum(Panzer Pappa) sitter i redaksjonen.

    www.tarkus.org

    Hilsen en svært så fornøyd leser.
    LF
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    liker du opeth, er sjansen høy for at du liker Porcupine Tree
    Jag har bara en skiva av var och en av de grupperna, Porcupine Tree: "Staircase Infinities" och Opeth: "Deliverance". Tycker inte de har mycket gemensamt.
    Men det kanske är annorlunda med andra av deras skivor?
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    570
    De sender plater pr. post. Og de vil ikke skrive ned verdien på forsendelsen slik att momsen uteblir. ( Det er ikke toll på musikk).

    mvh.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Asoka, gitt ut på mellotronen labelen. En glimrende skive. Faktisk noe av det bedre jeg har hørt på en godt stund. Er vel ganske rocke bassert ikke fult så progressivt.....

    Campo Di Marte Italiensk super prog! Denne var meget bra!

    Og til slutt men ikke minst. Landberk: Riktig Âkta. Kjempe bra! Er vel nesten den samme plata som Lonely Land. På Riktig Âkta, synger de på svesk. Synes at det passer bedre...

    mvh
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Savner en funksjon for å søke internt i tråder... Så jeg er litt usikker på om denne er nevnt enda. kjøpte Ark - Burn the Sun for en ukes tid siden, og denne plata er utrolig tøff! Jørn Lande (yay!), Tore Østby, Randy Coven, John Macaluso, og Mats Olausson. Er vel på/over grensen til progmetall det her. Absolutt verdt å få med seg! :D
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    takker for tipset, den surrer på cd spilleren nå, fikk tak i den idag, har ikke noen relasjon til Kansas fra før, så dette var ett hyggelig bekjenskap....[/quote]

    Hvordan liker du PROTO-KAW OM.S ?

    Du burde få deg noe Kansas også.... Begynn med det eldre.....

    :)
     
    O

    om.s

    Gjest
    takker for tipset, den surrer på cd spilleren nå, fikk tak i den idag, har ikke noen relasjon til Kansas fra før, så dette var ett hyggelig bekjenskap....Hvordan liker du PROTO-KAW  OM.S   ?

    Du burde få deg noe Kansas også.... Begynn med det eldre.....

      :)
    Proto-Kaw var for meg en av de fem beste skivene ifjor, ang Kansas, som jeg ikke hadde noe forhold til tidligere, se tråden "vinyl er deilig".... :D
    fikk der tak i tre tidligere Kansas, og noe annet progg.......
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Hur låter Proto-Kaw egentligen?
    Jag är ingen stor fan av Kansas. Tycker de är alltför smöriga. Av det jag hört kan jag stå ut med "Song for America" från 1975 och "Leftoverture" från 1976. Den enda jag äger är "Point of Know Return" och där blir det alltför mycket amerikansk smörmusik.

    Det finns väl egentligen väldigt lite amerikansk prog från 70-talet. De var väl för mycket styrda av kommersialism och vinstintressen, "over there".

    De enda "riktiga" prog-grupperna jag kan komma på i en hast är "Happy the Man", "Cathedral" och "Yezda Urfa". De sistnämnda fick ju vänta mer än tio år på att få sin skiva utgiven. Det säger väl en hel del om prog-klimatet i USA på 70-talet. (Jag tror Yezda Urfas skiva spelades in ca 1975 och gavs ut ca 1989.)

    Är det någon som känner till fler amerikanska prog-grupper från 70-talet (bortsett från jazz-rock där det ju fanns en del)?
     
    O

    om.s

    Gjest
    Hur låter Proto-Kaw egentligen?
    Ja si det egentlig, kanskje som ett mer moget Kansas?,(basert på de tre lp skiver jeg kjøpte for noen dager siden)
    Kanskje noen andre kan gi bedre preferanser ifht andre grupper.
    det funker bare liksom..... ;D
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Synes egentlig Protokaw låt som et Kansas som var blitt eldre. Gnisten var borte, det synes i alle fall jeg!
     
    O

    om.s

    Gjest
    Synes egentlig Protokaw låt som et Kansas som var blitt eldre. Gnisten var borte, det synes i alle fall jeg!
    Det stemmer at det virker som de er blitt eldre, tiden går jo.... men gnisten er ikke borte, de har, som god vin, heller blitt bedre med tiden.......
     
    O

    om.s

    Gjest
    Vilka Kansas-skivor var det du köpte?
    Fant "power"," audio-vision", "point of know return" vilket er den beste av disse tre...men for 25,- sek stk holder det lenge.......
     

    Hans_J

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Fant "power"," audio-vision", "point of know return" vilket er den beste av disse tre...men for 25,- sek stk holder det lenge.......
    Dette kaller jeg et godt kjøp. Hvis kvaliteten på platene er bra da!

    På tide at jeg plukker fram alle Kansas lp platene. Har hørt på Leftoverture i det siste.
    Kansas "Somewhere to Elsewhere" kan trygt anbefales, denne ble gitt ut i 2000. Meget bra album, godt innspilt, og låter som Kansas skal gjøre.

    Link her
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Hans J, kan du fixa till den långa länken i ditt senaste inlägg så att man slipper scrolla hit och dit för att läsa den här sidan.
    Tackar på förhand!
     
    O

    om.s

    Gjest
    Dette kaller jeg et godt kjøp. Hvis kvaliteten på platene er bra da!

    På tide at jeg plukker fram alle Kansas lp platene. Har hørt på Leftoverture i det siste.
    Kansas "Somewhere to Elsewhere" kan trygt anbefales, denne ble gitt ut i 2000. Meget bra album, godt innspilt, og låter som Kansas skal gjøre.

    http://www.allmusic.com
    Kvaliteten er god, ikke en ripe el skramme, takker og for tipset på "somewhere to elsewhere" skal ha ett lengre dypdykk i vinyl bakkene snart...

    Tenk det går an, tusenvis av vinyler og ikke en cd i nærheten, en liten oase dette  ;D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Etter en liten tur på byen idag kom også Kansas, "Kansas", "song for America" og "masque" i hus, sammen med en Klaatu lp og, nå kan helgen komme :D
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Min side er tilbake på "normal", er alle innlegg for langt til siden?
    Det är den långa länken i din quote till HansJ:s inlägg som ställer till det. Om du går in och raderar länken i den quoten så blir det bra.
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Etter en liten tur på byen idag kom også Kansas,  "Kansas", "song for America" og "masque" i hus, sammen med en Klaatu lp og, nå kan helgen komme :D
    Du har riktigt fastnat i Kansas-träsket ser jag :)
    Få se vad du tycker om Song for America. Tror det är deras mest progressiva.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Amerikanske/Canadiske progband som bør nevnes: Ambrosia, Et cetera, Hands, Harmonium og Pollen.
    LF
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Amerikanske/Canadiske progband som bør nevnes: Ambrosia, Et cetera, Hands, Harmonium og Pollen.
    LF
    Pollen (från Kanada tror jag) är riktigt bra, ja.
    Ambrosia (USA) är lite på gränsen att vara för smöriga för min smak.
    De andra har jag inte hört. Har dock hört goda omdömen om Harmonium.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Du har riktigt fastnat i Kansas-träsket ser jag  :)
    Få se vad du tycker om Song for America. Tror det är deras mest progressiva.
    Det hender man får seg ett rykk, og da blir det ett slags prosjekt å samle på seg litt av skivene til ett band, som fast boende i Gøteborg med tilgang til diverse brukt butikker kan man tillate seg det for en pris fra 20-40 kr lpén
    :D
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Hur låter Proto-Kaw egentligen?
    FYI........


    The first CD, "Early Recordings from Kansas 1971-1973", is exactly what it sounds like - Livgren dug out old recordings, cleaned them up as much as possible and released them on this CD. KANSAS fans will recognize many passages from later KANSAS CDs as well as some song titles, e.g., "Belexes" and "Incommudro". The band members and especially Livgren were so energized by this release that they decided to build on its success and, in 2004, a second CD of original music was released, "Before Became After." It contains Livgren's signature style and the musicians are amazingly up to the task, considering that it's been 30 years since they played together and some, at least professionally, have had non-musical careers. The effort has been highly acclaimed and is a great addition to any fans of American progressive music, and a must-have for KANSAS fans.

    Mvh,
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Tack Sailor, för info om Proto Kaw. Jag tror jag skippar dom, trots allt.

    Fick hem en bunt cd i veckan som gick, bl.a. en norsk: White Willow - "Sacrament". Skulle egentligen ha köpt deras nyaste, "Storm Watch" från 2004 som sägs vara deras bästa, men eftersom jag hittade "Sacrament" (deras näst nyaste, från 2000) ganska billigt så fick det bli den.



    Riktigt bra. Omväxlande lugn, melankolisk musik och tyngre avsnitt med drag av King Crimson. Jag tycker bäst om de tyngre avsnitten men de lugna är inte dåliga heller, med mycket vacker "änglasång" av Sylvia Erichsen. De har lyckats väldigt bra med melodierna i de lugna partierna.
    "Storm Watch" sägs tyngre/hårdare så det blir kanske till att köpa den också.
    Mycket bra ljud på skivan dessutom. Stor dynamik och mäktig bas som går väldigt djupt. Mina stativhögtalare kan förstås inte förmedla all bas men ändå vibrerar hela rummet även när jag spelar på måttlig volym.
    Det finns en varningstext på omslaget: "WARNING: The extreme dynamic range of White Willow´s music will test the limits of your sound system. Please listen with extreme causion.

    SACD-hybrid är det också, för den som har möjlighet att utnyttja det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn