Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10


    Anbefales og den inneholder 2 DVD samt 2 CD skiver som ble tatt opp i Festhalle, Frankfurt Tyskland i September 04. For de som så dem på deres siste Tour er dette et must. Lydmessig er den mye bedre en Rush in Rio, men den kunne kansje vært bedre... Uansett er dette inponerende musikalsk fremføring av bare 3 personer.

    Mvh,
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Er det noen av dere som kjenner til den gamle Yes gitaristen Peter Banks utgivelse: Two sides of Peter Banks? Tror den er fra 73?

    Imponerende gjesteliste: Jan Akkerman, Steve Hackett; Phil Collins.

    Er også nysgjerrig på japanske Mugen og italienske Latte E Miele.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Er det noen av dere som kjenner til den gamle Yes gitaristen Peter Banks utgivelse: Two sides of Peter Banks? Tror den er fra 73?

    Imponerende gjesteliste: Jan Akkerman, Steve Hackett; Phil Collins.

    Er også nysgjerrig på japanske Mugen og italienske Latte E Miele.
    Har bare Peter Banks - Reduction......som er veldig spesiell og eksperimentell nesten psykadelisk...... Det hadde vært morro og fått litt info om..Two sides of Peter Banks....hvis noen ideheletatt har den.....

    8)
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Har vært ute på nettet og har hørt noen snutter på 20 sek. av hver låt på "two sides" og det hørtes meget lovende ut ;D

    Blanding av Steve Hacketts Voyage of the Acolyte og Focus. Ikke dårlig spør du meg. Selvfølgelig er plata utgått fra forlaget, men skal prøve å få tak i et eksemplar. Har allerede startet jakten ;D.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Van Der Graaf Generator, løfter frem denne gamle gruppens eminente re-union skive, PRESENT fra ifjor, kan ikke la være, men jeg synes dette er en veldig bra og interessant skive fra disse gamle helter til tross for varierende omtaler.
    At det er dobbel skive er jo heller ikke feil, for gamle Hamill fans er det bare å anskaffe seg denne......

    mvh
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Ok......Hvem er fjorårets 3 beste progskiver !

    Her er min mening.....

    1 - Porcupine Tree - Deadwing
    2 - VDGG - Present
    3 - The Mars Volta - Frances The Mute

    8)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ok......Hvem er fjorårets 3 beste progskiver !

    Her er min mening.....

    1 - Porcupine Tree - Deadwing
    2 - VDGG  - Present
    3 - The Mars Volta - Frances The Mute

    8)
    I denne kategorien finner jeg disse blandt de beste:

    Porcupine Tree - Deadwing
    Magic Pie - Motions of Desire
    Blackfield - Blackfield

    m.fl

    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Van Der Graaf Generator, løfter frem denne gamle gruppens eminente re-union skive, PRESENT fra ifjor, kan ikke la være, men jeg synes dette er en veldig bra og interessant skive fra disse gamle helter til tross for varierende omtaler.
    Fick den idag. Har länge tvekat på att köpa den just pga "varierende omtaler" och en viss misstänksamhet mot "reunion" av gamla band. Nu säljs den för 99:- så det var bara att slå till.
    Det jag hört hittills verkar riktigt bra. Kanske i klass med deras 70-talsskivor.
    Tråkigt dock med kopieringsskydd!
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Har nu lyssnat mera på VdGG:s Present.

    CD 1 med "traditionell VdGG-musik" tycker jag inte är lika bra som 70-tals-skivorna, men ändå bra.

    CD 2 med instrumentala improviationer är däremot väldigt bra. Betydligt mer intressant.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Har nu lyssnat mera på VdGG:s Present.

    CD 1 med "traditionell VdGG-musik" tycker jag inte är lika bra som 70-tals-skivorna, men ändå bra.

    CD 2 med instrumentala improviationer är däremot väldigt bra. Betydligt mer intressant.
    ;D

    mvh
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Og plutselig...

    PROTO-KAW - The Wait Of Glory ..........2006



    8)
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Jeg blir fryktelig trist, lei meg, forbannet, fortvilet etc når jeg via progarchives.com oppdager bandet Deus Ex Machina, og igjen oppdager at skiva De Republica viser seg UMULIG å få tak i. Jaja, det kommer vel en reissue med tiden...

    Sorgen ligger tungt over Residens -HP- denne søndagen.

    Sånn er det.
     
    O

    om.s

    Gjest
    I dag var det en lykkelig prog dag her hjemme, fire hvorav tre nye bekjentskaper, prog skiver ramlet ned i kassa.

    Riverside "second life syndrome", kan minne litt soundmessig om Porcupine Tree/Pink Floyd, etter noen kjappe lytte sekvenser er dette ett meget bra debut album.....

    Carptree "Man Made Macine" denne er nettopp satt på og låter som ett godt bekjentskap, spennende arrangementer.......

    Happy the Man "the muse awakens", nytt bekjentskap også som man tidligere er blitt anbefalt, skal bli spennende å legge ørene til.....

    Roine Stolt (Flower Kings) "Wall street voodoo" kjent og kjær artist fra FK, med nytt solo prosjekt.....

    M.a.o noen gode timer med prog igjen etter vinterdvalen da andre ting har funket bedre.....

    ;D ;D ;D

    mvh
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Phuuuh! der va hele tråden gjennomlest!
    Mange bra tips!
    Hørte "porcupine tree" på harald are lund på p3 i går kveld, derfor jeg begynte å lese tråden.

    Skal sjekke ut
    Porcupine Tree
    King Crimson
    White Willow

    Har alt noe JT og Pink Floyd i hus


    :D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Phuuuh! der va hele tråden gjennomlest!
    Mange bra tips!
    Hørte "porcupine tree" på harald are lund på p3 i går kveld, derfor jeg begynte å lese tråden.

    Skal sjekke ut
    Porcupine Tree
    King Crimson
    White Willow

    Har alt noe JT og Pink Floyd i hus


    :D
    Sleng på denne:

    Riverside "second life syndrome", kan minne litt soundmessig om Porcupine Tree/Pink Floyd, etter noen kjappe lytte sekvenser er dette ett meget bra debut album.....

    Dette var bedre enn jeg tidligere gav uttrykk for, mer PT en först antatt....

    mvh
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Ojoj! spennende! Hvordan får man greiest tak i denne skiva? Lydklipp på nettet?

    Sleng på denne:

    Riverside "second life syndrome", kan minne litt soundmessig om Porcupine Tree/Pink Floyd, etter noen kjappe lytte sekvenser er dette ett meget bra debut album.....

    Dette var bedre enn jeg tidligere gav uttrykk for, mer PT en först antatt....

    mvh
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Happy the Man "the muse awakens", nytt bekjentskap også som man tidligere er blitt anbefalt, skal bli spennende å legge ørene til.....

    mvh
    Skal du vite hva Happy the Man virkelig var gode for i sin tid, så kjøp "Crafty Hands"!
     
    O

    om.s

    Gjest
    Må bare slenge inn en STERK anbefaling på RIVERSIDE "Second Life Syndrome", det er sjelden kost om dagen at musikk gir slik ståpels som denne skiva gav idag.......

    Dette er løp og kjøp, hos feks cdon.......

    mvh
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Riverside "second life syndrome"
    Porcupine Tree "Deadwing"

    Herved best. hos Play. Hørtes bra ut. Takk for tips.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Riverside "second life syndrome"
    Porcupine Tree "Deadwing"

    Herved best. hos Play. Hørtes bra ut. Takk for tips.
    Der har du to gode, ang PT så har de en mengde gode skiver, liker du dette er det bare å søke videre i deres katalog...

    Ang Riverside, så er visst dette deres debut album, men hvilken debut...

    Gi gjerne en liten kommentar på hva du synes?.....

    mvh
     

    vikan2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    67
    Antall liker
    0
    Hos platekompaniet selger de to utgivelser med Riverside. Debuen heter "Out of myself", og er fra 2004. (har bl.a. låtene Reality Dream I og II, mens III kommer på "Second life syndrome"

    Må si at jeg ikke har hørt noen av dem enda, men kommer til å undersøke disse nærmere...
     
    O

    om.s

    Gjest
    Hos platekompaniet selger de to utgivelser med Riverside. Debuen heter "Out of myself", og er fra 2004.  (har bl.a. låtene Reality Dream I og II, mens III kommer på "Second life syndrome"

    Må si at jeg ikke har hørt noen av dem enda, men kommer til å undersøke disse nærmere...
    Det var gode nyheter, om dette stemmer så skal jeg og sjekke ut den første,
    ble også litt usikker på hvor jeg leste at dette var en debut, men iallefall takk for korreksjonen....

    mvh
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Riverside "second life syndrome"
    Porcupine Tree "Deadwing"

    Herved best. hos Play. Hørtes bra ut. Takk for tips.

    Men jeg venter på disse kan jeg jo nevne en annen cd jeg kjøpte sist uke. Jeg er ikke helt sikker om dette går under prog album, da jeg selv bare inndeler musikk etter få klasser ::)
    Men jeg leste en artikkel i et Fidelity tidligere, husker ikke hvilket nummer, som omhandlet denne gruppen.
    De heter Ayreon og albumet kalles "The Human Equation" Kan ikke huske å ha sett noen omtale av dette bandet her, så jeg tenkte jeg kunne komme med et tips. Cd'n omhandler kort fortalt 20 dager av en fyr sitt liv, lyden er meget bra og du vil oppleve mange forskjellige instrumenter i diverse arrangementer. Jeg synes at denne cd'n er noe av det bedre jeg har kjøpt.

    Så tipset er følgende: Løp å kjøp! :D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Men jeg venter på disse kan jeg jo nevne en annen cd jeg kjøpte sist uke. Jeg er ikke helt sikker om dette går under prog album, da jeg selv bare inndeler musikk etter få klasser ::)
    Men jeg leste en artikkel i et Fidelity tidligere, husker ikke hvilket nummer, som omhandlet denne gruppen.
    De heter Ayreon og albumet kalles "The Human Equation" Kan ikke huske å ha sett noen omtale av dette bandet her, så jeg tenkte jeg kunne komme med et tips. Cd'n omhandler kort fortalt 20 dager av en fyr sitt liv, lyden er meget bra og du vil oppleve mange forskjellige instrumenter i diverse arrangementer. Jeg synes at denne cd'n er noe av det bedre jeg har kjøpt.

    Så tipset er følgende: Løp å kjøp!  :D
    Husker at denne var tema en lang stund her på forumet, husker dessverre ikke tråden/e, men vel omtalt ble den.
    Den står allerede i cd hylla, og samler stöv, falt ikke helt i smak hos undertegnede  :-/


    edit: Her fant jeg den alikevel:

    http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...kk2;action=display;num=1110310645;start=28#28

    mvh
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    He he he, hvis den står og samler støv er det jo fortsatt håp. Hvis den var blitt kastet hadde det jo vært verre. ;)
     
    O

    om.s

    Gjest
    He he he, hvis den står og samler støv er det jo fortsatt håp. Hvis den var blitt kastet hadde det jo vært verre.  ;)
    He he, kaster sjelden kjøpte plater, men det har blitt gitt bort noen de siste åra, beholder den nok, så kanskje en dag  :D

    Men med det samme vi er inne på slike tema plater er det en jeg foretrekker noe mer, SPOCKS BEARD m "Snow", den spilles med jevne mellom rom, liker du nevnte gruppe bør den sjekkes, og kjenner du ikke gruppa bør den absolutt sjekkes ut, gruppa først og fremst, ex: "The Light, Beware of darkness" etc....

    mvh
     

    vikan2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    67
    Antall liker
    0
    Nå begynnte jeg på denne tråden helt på nytt, og jobbet meg fremover til jeg ikke hadde råd til mer....
    Kom nesten halvveis :D
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jeg blir fryktelig trist, lei meg, forbannet, fortvilet etc når jeg ... oppdager bandet Deus Ex Machina og ... oppdager at skiva De Republica viser seg UMULIG å få tak i.
    Varför inte satsa på "Equilibrismo da insofferenza" istället? Kanonskiva, bättre än "De Republica" tycker jag.
    Eller du kanske redan har den?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Fikk cd'ene i posten i dag og etter en lytterunde vil jeg gi følgende smile fjes:

    Riverside "second life syndrome"  :) Rykker kanskje opp ett hakk etter en uke.

    Porcupine Tree "Deadwing"  ;D

    Det lå et "hefte" som Harald ynder å si om en viss diktsamling oppi en av cd'ene, så jeg lurer på om noen har hørt og vil gi en kommentar om disse:

    Deadsoul Tribe "The Dead World"
    Pallas "The Dreams Of Men"
    Stream Of Passion "Embrace The Storm"
    IQ "Dark Matter"
    Shadow Gallery "Room V"
    Transatlantic "Bridge Across Forever"
    Magellan "Symphony For A Misanthrope"

    Mvh. Per
     
    O

    om.s

    Gjest
    Fikk cd'ene i posten i dag og etter en lytterunde vil jeg gi følgende smile fjes:

    Riverside "second life syndrome"  :) Rykker kanskje opp ett hakk etter en uke.

    Porcupine Tree "Deadwing"  ;D

    Det lå et "hefte" som Harald ynder å si om en viss diktsamling oppi en av cd'ene, så jeg lurer på om noen har hørt og vil gi en kommentar om disse:

    Deadsoul Tribe "The Dead World"
    Pallas "The Dreams Of Men"
    Stream Of Passion "Embrace The Storm"
    IQ "Dark Matter"
    Shadow Gallery "Room V"
    Transatlantic "Bridge Across Forever"
    Magellan "Symphony For A Misanthrope"

    Mvh. Per
    IQ, "dark matter" har jeg hjemme og den er bra, ikke overbegeistret bra men god og en tanke voksen, de gutta trenger ikke bevise noe lengre, på godt og vondt......

    Transatlantic "Bridge across forever" finnes også her hjemme, men er nok deres svakeste album, men liker man den "nye" prog sounden ala Flower Kings, (nye) Kaipa m.fl kan det være noe....

    Hadde heller satset ett par runder til på Riverside i spilleren.....

    mvh
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Fikk cd'ene i posten i dag og etter en lytterunde vil jeg gi følgende smile fjes:

    Riverside "second life syndrome"  :) Rykker kanskje opp ett hakk etter en uke.

    Porcupine Tree "Deadwing"  ;D

    Det lå et "hefte" som Harald ynder å si om en viss diktsamling oppi en av cd'ene, så jeg lurer på om noen har hørt og vil gi en kommentar om disse:

    Deadsoul Tribe "The Dead World"
    Pallas "The Dreams Of Men"
    Stream Of Passion "Embrace The Storm"
    IQ "Dark Matter"
    Shadow Gallery "Room V"
    Transatlantic "Bridge Across Forever"
    Magellan "Symphony For A Misanthrope"

    Mvh. Per
    Vet ikke om du har hørt noe av IQ før. Dark matter er deres siste og kanskje den svakeste på en stund. Kjøp heller "Subterrenea" det er i mine ører det beste som noen gang er gitt ut uavhengig av artist ;)
    Shadow Gallery er mye tyngre prog.
    Transatlantic er en sammensatt gruppe av gitaristen i Flower Kings, Trommelsageren i Dream Theater(verdens beste ?) Bassisten i Marillion og organisten i Spoc`s Beard. Dette skulle jo borge for heftige greier men er det det ?? egentlig ikke. Ganske komplisert prog som må lyttes nøye til. Litt slitsomt i lengden spør du meg.

    Mvh
    brian
     
    O

    om.s

    Gjest
    For de som liker ex Flower Kings, Kaipa, Transatlantic, kan
    The Tangent " a place in the queue" anbefales, deres tredje og beste synes jeg, variert, spennende og behagelig m.a.o god nesten klassisk prog med "new sound".....

    mvh
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.064
    Antall liker
    29.247
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pallas "The Dreams Of Men"

    Transatlantic "Bridge Across Forever"
    Pallas er min sistinnkjøpte av disse to, kjøpte den sammen med Neal Morse: "?"

    Og begger de to er IMHO: ;D ;D ;D

    Transatlantic-skiva er vanskeligere tilgjengelig, men etter en god håndfull gjennomspillinger er vi blitt gode venner, så: :D

    ;)

    Lagga
     
    O

    om.s

    Gjest
    Pallas er min sistinnkjøpte av disse to, kjøpte den sammen med Neal Morse: "?"

    Og begger de to er IMHO:  ;D ;D ;D

    Transatlantic-skiva er vanskeligere tilgjengelig, men etter en god håndfull gjennomspillinger er vi blitt gode venner, så:  :D

    ;)

    Lagga
    Liker du Transatlantic skiva bør du legge øret til The Tangent skive som er anbefalt litt lenger opp i tråden, mye av det samme bare litt bedre, imho....

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn