Musikk hos Liveatleeds

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Something else…. Et av veldig få band i den aller hardeste enden som jeg finner interessant. Vanvittig dyktige greier… Samtidig groover det!

    CCB9E2B6-1A10-4AB3-A257-E75D4E999C16.png
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    :geek:
    Well... J class båter hadde spinnakere på opp til 1.6 mål = 1600 kvadratmeter :eek:
    Digre greier, opp mot 130 fot lange. Spekket med norske sjøfolk selv om det var utenfor reglement. Skulle være «amatører» ombord under America- Cup regattaene.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    :geek:

    Digre greier, opp mot 130 fot lange. Spekket med norske sjøfolk selv om det var utenfor reglement. Skulle være «amatører» ombord under America- Cup regattaene.
    Langt fra amatører, det var mannet opp med en masse proff seilere fra Tysnes og Arendal, Christen Christensen fra Arendal er en av svært få personer som har vunnet Americas Cup 5 ganger, det er lite kjent hvor sentrale Nordmenn har vært i Americas Cup opp gjennom tidene, spesielt i J Class tiden.

    Nordmenn hadde sentrale roller hos New York Yacht Club helt opp til 1980 med Dennis Connor 😎

    I 1983 var Nordmennene ute og da tapte Dennis Connor
    (beklager avsporing)
     
    Sist redigert:

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Langt fra amatører, det var mannet opp med en masse proff seilere fra Tysnes og Arendal, Christen Christensen fra Arendal er en av svært få personer som har vunnet Americas Cup 5 ganger, det er lite kjent hvor sentrale Nordmenn har vært i Americas Cup opp gjennom tidene, spesielt i J Class tiden.

    Nordmenn hadde sentrale roller hos New York Yacht Club helt opp til 1980 med Dennis Connor 😎

    I 1983 var Nordmennene ute og da tapte Dennis Connor
    (beklager avsporing)
    Ja, tapte for kengurufolket, i dag er det jo aussies og kiwier som dominerer sporten… Nordmennene ble omtalt som « Norwegian steam» i hine hårde dager😊
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    I gang med å fikse sopp og løk til hjemmelaget leverpostei, passer godt med en god en til arbeidet😊

    8F78AB64-B2C2-4F60-93E0-5F22FD6F7361.jpeg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Spiller en ECM sak her, Kongshaug og Talent studio 1978, legger merke til at lyden er ganske ulik den jeg finner fra Rainbow og Kongshaug utpå 80 tallet… Litt mer «jevn» produksjon uten imponatorfakter slik jeg kan finne på senere produksjoner. Sikkert folk som har bedre oversikt enn meg som kan si noe om dette, my five cents. Liker begge deler…

    EA79086B-A5C3-440C-9241-2159A2784294.jpeg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Har surret litt med forskjeller mellom digitalt og analogt her hjemme, absolutt forskjeller. Kjører dedikert drivverk inn i dac, PMC 1704 basert og med et seriøst analogt utgangstrinn ( rør). Sammenlignet med noen ECM-skiver som jeg har både på vinyl og cd. Var innom flere skiver og var enig med meg selv at vinylriggen var å foretrekke gjennomgående. Sammenlignet også mellom AT 33ptg og Zu 103, to ulike saker der… AT 33ptg var mer detaljert, skilte tydeligere mellom instrumenter i miksen. Zu 103 var mer «pupper og lår» for å sitere en kjenning her på forumet. Malte med bredere pensel. Så satte jeg på «Khmer» med Molvær, vinylutgaven låt mye tammere, kjedelig og litt livløs sammenlignet med cd, hmmm… Min vinylutgave er fra 2019, cd er originalutgivelse. Her har de ikke truffet etter min noe begrensete erfaring. Kanskje noen som kjenner disse utgivelsene godt kan si noe om dette. Uansett, vanskelig å generalisere tydeligvis. De andre vinylplatene var originalutgivelser fra 80 og tidlig 90 tall. Med vinyl var jeg nærmere på lyden og det var langt mer «kjøtt og blod».
     
    Sist redigert:

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Enda en runde med ECM på cd og vinyl ( Garbarek « I took up the runes», begge originalutgivelser), mindre forskjell her, men vinyl gir det ekstra « løftet» med liv og tilstedeværelse… Gir hvertfall meg nok til å plundre videre med platespiller, justeringer, ulike pickuper, vta, azimuth og utallige andre prøvelser…😊
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Går litt svanger med en open baffle-løsning med denne, 18’ fullrange. 98 db effektiv og skulle passe godt med «flea watt forsterkere». Kanskje jeg skal gå for en pse effekt med 45’ rør? Har ønsket meg en sånn lenge. Finnes en kar i Japan som bygger nydelige eksemplarer! 300b og 2a3 ++ er selvfølgelig innafor også…

    47FA7B26-576C-4FC3-B18F-F223AFF56F8D.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    No viser eg fullstendig mangel på danning, men er dette dei kinesiske som er kjempebillige, eller sånne GPA av eitt eller anna slag som er kjempedyre?
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    No viser eg fullstendig mangel på danning, men er dette dei kinesiske som er kjempebillige, eller sånne GPA av eitt eller anna slag som er kjempedyre?
    He, he, tror danninga di er helt grei😊 Dette er Lii audio sine ja.., rimelige, såpass at det er verd noen forsøk. GPA eller Altec får vente… Aller helst kunne jeg tenkt meg Altec 604 i en 360 l onken kasse. Det får vente, er vel også en tysker som lager blodtrimma delefiltre til disse. Da snakker vi fort om 50 pluss laken😅
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    For meg høres det ut som en eneste stor kjærlighetserklæring fra Dvorak sin side, uroppførelse i Carnegie Hall var passende😊
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Her er alt manuelt og mekanisk, men før jeg evt skaffer en speed-controller til lencoen, er jeg fornøyd nok til å sove godt om natta😊

    8F002E0E-B882-4839-96C9-949D5844ECE8.png
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt inspirasjon i går kveld ( doble 15’ fra 58 hz og opp til ett horn fra ca 700 hz eller deromkring pluss horn helt i toppen og tapped horn i bunn ) Takk Steinar😊 Kjørte jeg denne hjemme for å sjekke hva kapasitet virkelig innebærer… Låt helt greit her hjemme, men…

    F9A34FD2-8FCD-4DBB-9BAF-C038E39E7BA4.jpeg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Hjemme er det skikkelig « old school sound», låter helt kanoon med triojazz fra sekstitallet, men manglene er åpenbare. Det låter vakkert og godt på intim jazz og stemmer, skiller godt på dårlige og gode opptak. På hornoppsettet i går var musikken 3D med tydelige konturer på alt som foregikk, til å ta og føle på… Overbevisende! Vil ha…😁 Uten dsp?, får se…
     

    Steinar_R

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    Takk for visitten, alltid hyggelig med besøk på roterommet.Det er jo litt spennende når andre ører skal høre på det en selv synes/tror er akseptabel lyd i hjemmet og hyggelig når det faller i smak.Uten dsp så hadde det vel ikke vært mulig å få såpass lyd ut av det som var stablet sammen for anledningen tror jeg.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Takk for visitten, alltid hyggelig med besøk på roterommet.Det er jo litt spennende når andre ører skal høre på det en selv synes/tror er akseptabel lyd i hjemmet og hyggelig når det faller i smak.Uten dsp så hadde det vel ikke vært mulig å få såpass lyd ut av det som var stablet sammen for anledningen tror jeg.
    Du har hvertfall gitt meg litt å tenke på, blir nok et eller annet «homebrew» høyttaleropplegg på sikt, helst med høy effektivitet, gjerne horn😁
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og lytter til denne,

    3C6444DA-26EE-4526-AEFF-248C586EEC24.jpeg

    Dette er en DOL, « russerplate», helt støyfri, plan og fin, flott solid 180 g vinyl. Lyden er helt fin og par med cd-utgaven jeg har liggende. Samtidig er gode vinylskiver stort sett bedre enn cd hos meg, men dette var helt ok. Så da har jeg prøvd det også. Litt tullete at de har omtrent samme ( i den ene platesjappa i nærheten) pris som feks, nyutgivelser på Blue Note, ECM og slikt, burde vært rimeligere når alt kommer til alt. Noen tjener greie penger på dette.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    385
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nye høyttalere, loddet er kastet og nåværende er ute på brukten. Greia er at jeg ikke helt vet hva jeg skal gå for. Har flere og sikkert innbyrdes motstridende kriterier: har lyst på kapasitet, høy effektivitet, skal spille godt på lave volum. God makrodynamikk… Veldig mye tyder på det ikke blir en standard kommersiell høyttaler. Tipper sterkt mot diy, gjort av meg selv eller andre som har realisert et prosjekt som passer. Har lenge tenkt passivt, men i seriøs tvil etter en kompis borte i gata demonstrerte et oppsett med doble 15’ OB og horn i øvre mellomtone og horn i diskant pluss, tapped horn helt nederst. Oppsetter var litt « raska sammen», ( sorry Steinar😆), men låt allerede bra! Masse kapasitet med stor kontroll og trøkk. Her var det selvfølgelig full dsp og Audiolense… Ser kanskje for meg et enkelt to/treveis opplegg, med sub? Gjerne horn eller OB. Ønsker rundt 100 db eller deromkring, på den måten kan jeg gå på med SET rør i deler av systemet. Har lyst til å prøve det, eller kanskje en god effekt basert på EL 84…
    Kommer til å kjøre vanlig analog preamp ++ det som trengs etter. Veldig fornøyd med preampen jeg har. Starte enkelt med noe ferdigtygget ( kan forsåvidt være passivt). Starte med minidsp, ta det derfra? Dessverre mange tommeltotter og ønsker det nogenlunde enkelt. Innspill tas imot med takk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn