Einstein var svindyr når den kom på markedet tidlig 2000 tallet, hvis jeg ikke husker feil. Kosta vel rundt 160-170 store.Er usikker på hvor lenge the tube mk-II ble produsert, tror vi snakker 2008 eller der omkring. Korriger meg gjerne her.Det var uansett morro og få sammenlignet en toppklasse rør pre mot min egen Spec.
Har tenkt en del på hva som skiller Spec og Einstein. Det skulle vise seg at det ikke er mye, men noe var det.Det første som ble lagt merke til var bassen. Einstein malte med en noe bredere pensel enn Spec og nivået opplevdes litt høyere, men uten å sløre til den viktige mellomtonen. Herre og dame vokal var i mine ører var ganske lik på begge ampene. Samme kan vel også sies om toppen.
Andre hifi parametre som 3D, bredde, dybde og utklinging er veldig bra på begge. Det var en ting jeg la merke til og det var gjengivelsen av blåsere. Har en cd med Sharp9 der det trøkkes bra til med messingblåsere, husker godt denne da jeg var på konsert og har live referansen i bakhodet. Akkurat på denne utgivelsen synes jeg Einstein fikk fram mere glød i lyden fra messingblåserne. Her er Spec tørrere, kanskje makrodynamikken er ett knepp bedre på Einstein ? Eller er det så enkelt at det er rørene som tilfører det lille ekstra krydderet på enkelte innspillinger ?
Som en oppsumering for min egen del så lever Spec foreløpig trygt her, men Einstein viste på enkelte innspillinger at rør kan tilføre en fun factor som er besnærende. Har noen andre kandidater med rør i signalveien som skal sjekkes ut, men de skal være meget bra for å danke ut Spec.
Kenneth, hvis du har noe å tilføye, så kjør på. Ikke sikkert du er enig med meg.