Morten_Lindberg
Bransjeaktør
- Ble medlem
- 23.10.2006
- Antall liker
- 13
Jeg må tilstå at jeg selv sannsynligvis ikke vil kunne skille DXD fra 24/96 i en blindtest av et vilkårlig opptak. I våre egne tester med eget materiale plukker derimot alle fire teknikere her hos oss ut DXD med positivt resultat. Etter 12 år, og 300 produksjoner som klassisk lydtekniker, er MOZART det første produktet hvor jeg ikke plages av digitale bieffekter. Er det tilfeldig at dette er vår første produksjon i DXD? Kanskje Kanskje ikkeMorten, kan du også si litt om hvorfor frekvensgjengivelse betydelig over 20 kHz i innspillingsutstyret er av viktighet, når studiomikrofonene, som det første leddet i kjeden ikke fanger lyd over ca. 15 kHz ?
Mange mikrofoner ruller kraftig av fra 15kHz, spesielt av den typen som både er beregnet på studio og konsertlyd. Vi bruker skreddersydde mikrofoner fra DPA. Samarbeidet med DPA Microphones har vært en viktig del av vår utvikling for SACD. Med 130V forspenning og transformatorløse førstetrinn har vi en signalkilde langt ut over 20kHz. Dette betyr ikke at HF-registret er like lineært som området fra 20-20k, men det tilfører lydbildet viktig informasjon. Våre primære hørselsorganer logger ut ved ca. 15kHz, men jeg er overbevist om at kroppen registrerer lyd langt ut over dette. Hele signalkjeden vår er bygget for å frakte et aktivt frekvensområde fra 5Hz til 100kHz. Ut over dette trenger vi en oppløsning som tillater myke filtre med minimale bieffekter. På MOZART måler vi et dynamisk signal som visuelt stemmer med musikkinnholdet helt opp til 90kHz.
MEN det viktigste for oss er kanskje at oppløsning i DXD-formatet gir oss en mental trygghet og sjelero til å kunne fokusere på det som VIRKELIG gir uttelling i en opptakssituasjon: Plassering av musikere og mikrofoner i opptaksrommet. Det er summen av alle de små justeringene og detaljene som skaper et godt lydopptak.