Muskelbiler - Am-Car's - En bildetråd... July 4'th soon...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    1967 Camaro RS/SS. En av mine favoritter!

Keep 'em coming! :D

mvh

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.503
    Muskelbiler - Am-Car's - En bildetråd...

'65 Buick Riviera. Gangster som i GS tapning parkerte samtidens Ferrari fra 0-100. På svingete veier var dog saken en helt annen.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

55 step side, mesa want.

/jan

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Ikke akkurat muskelbiler kanskje, men allikevel noe av det flotteste USA har produsert av biler. I en 25-års periode var det sågar noen av verdens flotteste biler på nær sagt alle mulige måter. Synd de ikke klarte å opprettholde produsenten. Snakker om Duesenberg selvsagt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Duesenberg

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest

Er svak for denne jeg da :) 67 Shelby Mustang

Men det skal sies at US har mye å lære seg på å utnytte motorer bedre. Fikk en «liten» 3.0L V6er som leiebil på ferie der borte i forrige mnd.
    Makan til slapp bil skal du lette lenge etter her i Europa. Girer ned for hver motbakke osv. 1.4 Turbo Golfen til mor er langt sprekere til og med.
    Skjønner at det er et vekt issue her, men f.eks en BMW, Audi osv 3 liter V6er en langt mere effektive motor. Er det gammel teknologi tro?

Beklager avsporingen. Bare nysgjerrig på Amcar folkets røst på dette temaet.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Roberten skrev:
    '65 Buick Riviera. Gangster som i GS tapning parkerte samtidens Ferrari fra 0-100. På svingete veier var dog saken en helt annen.
    Denne og den Impalaen som ble produsert i samme periode er all time favourites for meg. Selv har jeg bare kjørt Tahoe over tid, og selv om det er en kjedelig bil i sin utbredelse er det en herlig kjøreopplevelse. Lettkjørt og med krefter nok til å kose seg litt bak rattet (288 bensinhester). Dessuten er drivstoff-forbruket akseptabelt (rundt 1,1 liter på landeveien).

En annen favoritt fra samme periode er en bil med et tragisk endelikt, Studebaker Avanti.

Ifølge det jeg har fått med meg var det den dyre utviklingen av denne modellen som til slo siste spikeren i Studebakers kiste. Jeg er ikke helt sikker, men dette var vel det siste kjente bildesignet til Raymond Loewy. Senere gjenoppstod modellen i diverse replikaversjoner. Den mest kjente var basert på GMs G-plattform, som av mange regnes som den siste plattformen for klassiske muskelbiler. Mona Grudt vant en slik da hun ble Miss Universe. Jeg tror ikke hun beholdt den premien, for så god smak hadde neppe en skjønnhetsdronning fra barteland.

Edit: Auburn-baserte Duesenberg var forresten et produkt fra to imigrantbrødre fra Tyskland. Det var på mange måter en tysk bil produserte i USA. IMO, seff.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Det er lav pris på mopar 68 - 72 for tiden i USA...
    Bra sommer for å gjøre ett varp...

mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Min første svigerfar hadde en slik en:

Chevy Nova, helt lik denne, samme farge og alt. Ex svogers brukte den opp i møte med en elg. Trist sak både for bil og elg. :-\

Lånte den en gang inne i byen og på rødlys kom det opp en liten Mazda 323 "GTSSSSuperetterellerannet". Han sto der og gasset "Bbbbrrroooom, bbbbvvrrrooom" osv, da lyset ble grønt hørte vi BBRRRooooommmmm samt hyl og knirk fra dekkene hans. Ved neste kryss måtte han stoppe og da jeg kom fram fortsatte han "Bbbbrrroooom, bbbbvvrrrooom". Da lyset ble grønt ga jeg full gass og 8 sylindre USA støpejern våknet til liv. BRØØØØØØØØLLLLLLL !!! Nesen på Novaen løftet seg en liten halvmeter ( føltes slik ;) ) og den la i vei. Gjennom neste kryss på gult og stoppet ikke før vi var ved krysset deretter. Da lå lille Mazda ett kryss bak oss! :D
    Skrekkelig barnslig men artig. ;D ;D ;D Bekvem bil men ikke noe på dårlige svingete veier i Norge så normalt kjørte man pent. Men rett fram!! Å verden som det gikk. :D

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    BHO skrev:
    Pen?......nei!
    Rå?......ja! ;D ;D
    "Look, it`s a car, NO, it`s a PLANE"

Rå ja.. :)

Er ikke dette en barracuda?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ikke det, så vidt jeg vet, men kan ikke mye om detta. ;)
    Er vel en av få levert orginalt med hemi-motor.
    En superbird.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Borgenvik skrev:
    Er ikke dette en barracuda?
    Dette er en Plymouth Superbird, en modifisert versjon av Road Runner, kun produsert i 1970.

Slik ser den ut uten Superbirdtilbehøret.

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    = Mitt eget evighetsprosjekt...(har begynt å gå under et bibelsk navn)

Arne K

Vedlegg

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Må vel slenge med et par bilder av den patinerte hverdagsamerikanern min, -64 Ford Fairlane.
    Såfremt det ikke er kjøleproblemer etter toppbytte tenker jeg å kjøre den fra Halden til Frognerparken og videre til Lillestrøm 04.07 8)

Mvh. RS

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.601
    Sted
    Hus
    Den suger, Er jo bare en geitost(rekke 6) under panseret jo :-\

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.345
    Joda, men den er tøff. Og amerikansk. Og man kan vel putte inn en åtter uten noe stress?

Lincoln Futura:

Noe veldig kjent over den, ja? ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    epi skrev:
    AMC Pacer må være med!
    Nei den må ikke det!! ::)

Pacer er så støgg at den ble en kultbil. :p
    Den bør absolutt ikke være med. En V8 kan puttes i alt fra en Lada via Mini til en trebåt. Ingen av delene bli muskelbil av den grunn. En Pacer var ikke, er ikke og blir aldri en muskelbil. I beste fall kan det være en stygg kompaktbil med uoriginal, stor motor. En amerikansk femtitallsbil blir ikke russisk lastebil bare fordi kubanerne stapper slike motorer under panseret på den.

Jeg husker første gang jeg så en Pacer. Det må ha vært i 1978. Da var det den rareste bilen jeg har sett. Neste gang var det den styggeste. I dag er den ikke den styggeste lenger, og er med sin forskrudde sjarm en bil jeg kunne kjørt rundt i av ironiske grunner. Det forandrer ikke det faktum at amerikanernes greie med å lage kompakte biler med elendig plass i kupeen, men som likevel veide altfor mye i kombinasjon med V8. Det kan sannsynligvis kalles det mest mislykkede bilkonseptet ever. Det hjelper ikke at bilen kan sprites opp av eieren. Det kan også gjøres med en 2CV, so fucking what?

Ut med Pacer. Muskelbil er en klasse som var klart definert i sin tid. Ombygde barnevogner i støypegods hørte ikke til i denne klassen. Her er det nok en som har varme minner om bestefar eller pappas bil da man var liten, og som i voksen alder forsøker å rasjonalisere den kjærligheten. Det er som om jeg skulle kalle Leyland Princess en vellykket modell, siden jeg syntes mine foreldres Princess var en råkul sportskupe da den var ny. I dag vet jeg at den hverken var råkul eller sportskupe.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.503
    baluba skrev:
    Det er som om jeg skulle kalle Leyland Princess en vellykket modell, siden jeg syntes mine foreldres Princess var en råkul sportskupe da den var ny. I dag vet jeg at den hverken var råkul eller sportskupe.
    ;D

'65 Pontiac GTO. Mer spartansk og ikke like behagelig å kjøre som Rivieraen jeg postet tidligere, men en favoritt nonetheless.

Jeg synes det er alarmerende at en del av bilene jeg googler er senket, knæsjet opp med lavprofildekk og gigantiske felger. Ikke bare er det hasardiøst med tanke på kjøreegenskapene, men også på grensen til kulturkriminalitet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Roberten skrev:
    Jeg synes det er alarmerende at en del av bilene jeg googler er senket, knæsjet opp med lavprofildekk og gigantiske felger. Ikke bare er det hasardiøst med tanke på kjøreegenskapene, men også på grensen til kulturkriminalitet.
    Jepp, det er mange kulturvandaler der ute.

Hva er vitsen med å få noe slikt:

Når utgangspunktet er sånn som dette:

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste et sted at staten Ohio har lagt ned forbud mot slike ombygginger, og at strafferammen er den samme som voldtekt av personer over den seksuelle lavalder. Personlig mener jeg at straffen er for lav, og at det endelig er funnet en forsvarlig anvendelse av dødsstraffen. Men det er å håpe for mye, og enn sålenge er jeg fornøyd med en strafferamme på livstid. ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
    Når du ser på disse bilbygge programene på Discovery får du jo en liten innblikk over hvor styggkult folket der borte liker det. Har til gode å se noe pent komme ut av disse makeover chopshoppene. Ender som regel bare opp i fullstendig over harry looken med velur intreriør.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126

Oh, lets have some music yeah! ;D

Og, angående ukultur...
    Her kan du for green stuff changing hands få byggd en Dodge slik du vil ha den. Det er tøft!!!
    http://www.cars-on-line.com/41607.html
    Original, resto-mod, pro-touring, Pro Street, what ever you want! Rått!!!!

mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Enig med Baluba!

DØDSSTRAFF !!

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Chrysler Chronos, synd den ikke ble satt i produksjon.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    En av mine favoritter :
    Den blå er en av mine drømmer. "Facel Vega". Knallbil. I bunn og grunn en AmCar men satt sammen i Frankrike.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Cadillac'er var lekre. Noe helt annet enn noen av de erkeharry US liksomsportsbilene med feite rånefelger og veiegenskaper som en vannseng. Cadillac har klasse.

GTO og denslags er tøffe, om enn litt hillbilly.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    782
    Vidar P skrev:
    Cadillac'er var lekre. Noe helt annet enn noen av de erkeharry US liksomsportsbilene med feite rånefelger og veiegenskaper som en vannseng. Cadillac har klasse.

GTO og denslags er tøffe, om enn litt hillbilly.
    Enig i at Cadillac'er var lekre, men den blå over er en Lincoln.......

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn