Jeg har ikke noe problem ved å innrømme at du faller innenfor rammene av min definisjon av rasist, om det ikke stemmer overens med ditt selvbilde så får det så være. Det må være rom for å stille spørsmålstegn ved ditt i mine øyne svært så paranoide korstog og de bakenforliggende motiver, at du velger å kontre det ved å fremstille deg selv som et offer for stigmatisering fra min side finner jeg ytterst betenkelig, å bruke Amals Adens troverdighet som en analogi for din og din "saks" opphøydhet - eller i det minste som skjold mot at det settes spørsmålstegn ved din agenda - enda mer så så lenge å spre ensidig utelukkende negativ informasjon om mennesker med et annet opphav i det store og det hele virker å være ditt eneste bidrag - neppe noen heltedåd spør du meg. Men det er sikkert fint å ha en neger eller to å gjemme seg bak, bare de har forstått sin plass.Komponenten skrev:Jeg påpekte bare at språket KUNNE være en grunn, men det er klart man ikke skal nyansere eller tenke at det kan finnes andre muligheter enn rasisme, sånt kan man lett brenne seg på.
Bedre da å ødelegge livet til en mann ved å henge ham ut som syndebukk for hele landet, sette i gang en heksejakt og provosere frem selvmordstanker som pressen gjorde i denne saken:
http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2688456.ece
For øvrig noe av det bedre jeg har lest på lenge journalistisk.
Og plutselig dukker dette opp, hvorfor har vi ikke fått se dette før, passet det ikke inn i bildet vi skulle ha av saken?
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2690728.ece
Jeg spyr etter hvert av ordet rasisme. Det blir ropt ulv, ulv så mye at folk mister respekten for ordet og dets betydning. Atle for eksempel slenger det om seg i hytt og vær. Å bli kalt rasist er snart noe man ikke tar inn over seg, for ordet er misbrukt, utvannet og utbrukt. Det har mistet sin verdi, og det er jo synd for det er alvorlig når det faktisk forekommer rasisme. Å beskylde noen feilaktig for rasisme og beskylde noen feilaktig for voldtekt går mye ut på det samme, man har fått et stempel man ikke kan bevise er feil, kanskje rasisme-stemplerne bør trø litt mer forsiktig og tenke seg litt mer om, de begår faktisk overtramp de og.
Noen i denne bygden er muligens rasistisk, eller liker av en eller annen grunn ikke denne mannen. Det er jo synd, men nå er jo hele bygden stemplet, eller stigmatisert som man ofte foretrekker å kalle det. Og det er jo viktig at man tror på de som forteller en historie, i alle fall når de som kritiseres er nordmenn, så får vi heller være litt mer skeptiske til historiene som kommer frem når de kritiserer sine egne, som Amal Aden, hun våget jo ikke en gang å stå frem med eget navn, så hun har vel ingen troverdighet.
Dette avsnittet er ganske komisk. Takk skal du ha atle, denne lo jeg godt av. ;DTølper skrev:Jeg har ikke noe problem ved å innrømme at du faller innenfor rammene av min definisjon av rasist, om det ikke stemmer overens med ditt selvbilde så får det så være. Det må være rom for å stille spørsmålstegn ved ditt i mine øyne svært så paranoide korstog og de bakenforliggende motiver, at du velger å kontre det ved å fremstille deg selv som et offer for stigmatisering fra min side finner jeg ytterst betenkelig, å bruke Amals Adens troverdighet som en analogi for din og din "saks" opphøydhet - eller i det minste som skjold mot at det settes spørsmålstegn ved din agenda - enda mer så så lenge å spre ensidig utelukkende negativ informasjon om mennesker med et annet opphav i det store og det hele virker å være ditt eneste bidrag - neppe noen heltedåd spør du meg. Men det er sikkert fint å ha en neger eller to å gjemme seg bak, bare de har forstått sin plass.
Mvh
Syntaks er tydeligvis ikke min sterke side.larsggu skrev:Over hundre ord i én setning. Imponerende.
Takk?Komponenten skrev:Så vidt jeg husker har du kalt meg rasist og Tølper, men jeg anser ikke deg å sitte inne med fasisten[...]
Gjestemedlem skrev:Faren ved å bruke rasismebegrepet på holdninger og i saker som mange sympatiserer med og finner helt akseptable, gjør jo egentlig at man er med på å gjøre rasisme til noe ufarlig og etterhvert akseptert. Så selv om det av og til passer til ens egne defininsjoner er det skjelden hensiktsmessig å bruke betegnelsen for mye. Bedre da å diskutere holdningene med annen mer nøytral terminologi, så får folk selv kategorisere meninger og holdninger i sitt eget private arkivsystem hvis man finner det lettere å forholde seg til dem da.
På ingen måte. Men hva hvis selve begrepet voldtekt blir for utglidende? Hva hvis det brukes om alt fra litt innpåslitne sjekkere på byen til personer som har frivillig omgang med noen som har drukket øl, med prostituerte, noen som bruker for harde ord i en krangel med en dame, eller andre slike ting som vanligvis i beste fall kan defineres som litt smnakløse, men langt fra hverken ulovlig eller overgrep på noen måte.Tølper skrev:Klarer å se poenget ditt, men det er kanskje en smule unyansert. La meg ta et eksempel, voldtekt. Ville du ikke heller leve i et samfunn hvor folk dogmatiskt er motstandere av voldtekt enn i et samfunn hvor voldtekt og proponenter for voldtekt blir behandlet med respekt og vi har en sivilisert diskurs om menns rett til å voldta kvinner og barn?
Nei, men hvis begrepet tortur skal omhandle alt fra et døgn i varetekt til å høre på vikingarna i en heistur over flere etager så kan fort det også føre til at begrepet mister sin kraft, og at man aldri er riktig sikker på hva det refereres til når det brukes. Det blir derfor litt vanskelig å forholde seg utelukkende negativ til da.Finner du det ikke litt skremmende at vi nå har en slik debatt om tortur i forbindelse med Guantanamo, Bagram, Abu Ghraib? Russland og Kina gjør det kanskje mer, det er ikke poenget. Her virker det å bli større og større stilletiende aksept for noe som for ikke lenge siden virket utenkelig.
Erbødighet er ikke påkrevet. Men man kan letter avkle motstandere til siste tråd hvis man benytter litt mer rafinerte metoder...Som sagt har jeg få problemer med å diskutere innvandring, eller å ha et kritisk blikk. Men jeg er ikke så sikker på om jeg virkelig bør være mer ærbødig når jeg støter på hva jeg anser å være blatant rasisme enn hva jeg så langt har vært.
Intoleranse er et annet ord for nulltoleranse.Er nulltolleranse virkelig alltid feil?
Det er ikke obligatorisk.Jeg opplever det faktisk som en vanskelig debatt, og kan følgelig ikke uten videre si meg enig eller uenig i innlegget ditt.
Toleranse kan være langt mer intolerant enn nulltoleranse for ikke å si farligere, spesielt da toleranse ovenfor intoleranse og vold. Det ser ut til at du klarer å finne absolutter overalt, men jeg klarer sjelden å følge dem. De fleste har en relativt god ide om hva som konstituerer voldtekt og tortur, akkurat som at folk har medfødte skjemaer for å tilegne seg språk. Selvfølgelig finnes det gråsoner, men i det store oppfatter jeg ikke dette som et særlig stort problem.Gjestemedlem skrev:Intoleranse er et annet ord for nulltoleranse.
Det er ikke noe enveisargument. Hvordan skal man da forholde seg til imamer som anser det som legitimt å voldta de som kler seg usømmelig, eller grupperinger som anser det som legitimt å bombe sivile mål, eller regimer som praktiserer henrettelse ved steining og offentlig henging?Tølper skrev:Klarer å se poenget ditt, men det er kanskje en smule unyansert. La meg ta et eksempel, voldtekt. Ville du ikke heller leve i et samfunn hvor folk dogmatiskt er motstandere av voldtekt enn i et samfunn hvor voldtekt og proponenter for voldtekt blir behandlet med respekt og vi har en sivilisert diskurs om menns rett til å voldta kvinner og barn? Finner du det ikke litt skremmende at vi nå har en slik debatt om tortur i forbindelse med Guantanamo, Bagram, Abu Ghraib? Russland og Kina gjør det kanskje mer, det er ikke poenget. Her virker det å bli større og større stilletiende aksept for noe som for ikke lenge siden virket utenkelig.
Hvorfor skulle jeg ikke vært konsekvent her? Har jeg noengang uttrykt noe som har fått deg til å tro at jeg synes det er greit at noen imamer advokerer voldtekt?Slubbert skrev:Det er ikke noe enveisargument. Hvordan skal man da forholde seg til imamer som anser det som legitimt å voldta de som kler seg usømmelig,Tølper skrev:Klarer å se poenget ditt, men det er kanskje en smule unyansert. La meg ta et eksempel, voldtekt. Ville du ikke heller leve i et samfunn hvor folk dogmatiskt er motstandere av voldtekt enn i et samfunn hvor voldtekt og proponenter for voldtekt blir behandlet med respekt og vi har en sivilisert diskurs om menns rett til å voldta kvinner og barn? Finner du det ikke litt skremmende at vi nå har en slik debatt om tortur i forbindelse med Guantanamo, Bagram, Abu Ghraib? Russland og Kina gjør det kanskje mer, det er ikke poenget. Her virker det å bli større og større stilletiende aksept for noe som for ikke lenge siden virket utenkelig.
Jeg er motstander av dødsstraff punktum, Texas eller Teheran er irrelevant. Finnes det noen som flittigere bomber sivile mål en oss vestlige?Slubbert skrev:eller grupperinger som anser det som legitimt å bombe sivile mål, regimer som praktiserer henrettelse ved steining og offentlig henging?
Siden du spør, så antar jeg at hamas-terroristene overgår de fleste i så måte.Tølper skrev:Finnes det noen som flittigere bomber sivile mål en oss vestlige?
Det største terrorproblemet i Israel i dag, og dem som sprer mest frykt i samfunnet, er de voldelige ekstreme jødiske nybyggergruppene. Det er ganske rolig i de okkuperte områdene og de palestinske områdene, men nybyggerene har gått til krig både mot palestinerne, sin egen regjering og den israelske hæren.oddgeir skrev:Siden du spør, så antar jeg at hamas-terroristene overgår de fleste i så måte.Tølper skrev:Finnes det noen som flittigere bomber sivile mål en oss vestlige?
De bomber sivile mål daglig og med overlegg, i motsetning til EU/Nato og FN, som i det minste prøver å begrense sivile tap.
Spørsmålet var om du vil legitimere dem gjennom dialog og/eller ettergivelse, siden du er automatisk opponerende til enhver kritikk som ikke er rettet mot USA og/eller vesten, den hvite mann, kapitalismen osv., eller i det aller minste feier den under teppet ved å dra av i et sidespor som alltid leder til kritikk mot USA og/eller vesten, den hvite mann, kapitalismen osv.Tølper skrev:Hvorfor skulle jeg ikke vært konsekvent her? Har jeg noengang uttrykt noe som har fått deg til å tro at jeg synes det er greit at noen imamer advokerer voldtekt?
Dine helter Fidel, Che og Bolivar henrettet folk over en lav sko.Jeg er motstander av dødsstraff punktum, Texas eller Teheran er irrelevant.
Det formoder jeg var en spøk, om enn en dårlig én.Finnes det noen som flittigere bomber sivile mål en oss vestlige?
Ja riktig. Og når kommer trådene og de harmfylte tiradene om menneskerettsovergrep utført av myndighetene i Kina, Iran, Cuba, Nord-Korea, Syria, Zimbabwe, Russland, Sudan, Burma, Libya, Laos, Yemen....? Når kommer fordømmelsen av Hamas, Farc, PKK, Hizbollah...? Hvor er vreden, engasjementet, medfølelsen, det selvrettferdige raseriet?Jeg forstår ikke innvendingene dine. Men ja, jeg prøver i det lengste å være konsekvent.
Hvem er "vi"? Jeg har ikke lyst til å bli tatt med i en gruppe uten å spørres først.HoJ skrev:Hva skal vi med muslimene - de tar jo jobbene fra oss til og med..
Psychonaut skrev:Svar til overskriften i tråden;
Uansett kva religion du holder fast ved så er du like "fucka" i hodet!!!
Muslimer er på ingen måte noe værre enn kristne og andre religiøse.......
Kristendom og Islam er basert på akkurat de samme grunnideene.Slubbert skrev:Påstand 1 gir lite mening. Å konkludere med at noen er "fucka i hodet" utelukkende fordi de holder fast ved en religion er å sette premisser for "riktig i hodet" som ikke har relevans for andre enn påstandsfremsetteren selv og relativt få meningsfeller.
Påstand 2 er åpenbart riktig. Om en person er "ille" kommer an på hva vedkommende gjør, ikke hva vedkommende kaller seg. Om person X er "fucka i hodet" så er det helt uten relevans i forhold til person Y; om begge kaller seg kristne, muslimer eller jediriddere så har det ingenting med saken å gjøre.
Fucka i hodet blir jo sjølvsakt feil, veldig feil. Sier ikkje at religiøse folk er hjærne død.Komponenten skrev:Psychonaut skrev:Svar til overskriften i tråden;
Uansett kva religion du holder fast ved så er du like "fucka" i hodet!!!
Muslimer er på ingen måte noe værre enn kristne og andre religiøse.......
Wow. Kan du utdype?
Minner meg om denne:Komponenten skrev:...den eneste måten han er sikret evig liv på er å dø mens han dreper vanntro (...) da har man ikke satt seg grundig nok inn i hva det dreier seg om.
Another interesting aspect of this headless out-pour is that now every other Norwegian is a semi-mullah. To pin you down they have studied the quranic verses and hadiths more then you have. Now they tell you that as a matter of fact you are no real Muslim if you dont know that quran states the you should kill all non-believers! Now we have semi-mullahs to tell us how our religion is to be practiced.
Før xenofobien tar overhånd så vil jeg for egne regning og risiko hevde at både Muhammed og Jesus er sollid «plantet» i middelalderen (og før den tid), og det er egentlig der de hører hjemme - begge to. Rent historisk sett er det litt besynderlig at islam og kristendomen nermest har hatt paralelle «utgangspunkt». Den tidlige kristendommen var sterkt desentralisert og hadde mange ulike retninger, og noen av disse kirkesamfunnene har overlevd på grunn av at de har sitt opphav i land som senere har blitt «islamisfisert» og dermed avskåret fra «sentralmakten» i Roma. Etter kirkemøtet i Nikea omkring år 322 (?) og senere med inkvisisjonen ble kristensommen sterkt sentralisert. Islam var lenge en stort sett desentralisert, nærmest individualisert trosretning med stor grad av anerkjennelse for «folk av boken» dvs kristne og jøder. Mye av dette utgangspunktet for islam ble lagt i ruiner med korstogene; men den senere tids «radikalisering» av islam er så vidt jeg har fått med meg et forholdsvis moderne fenomen, delvis drevet/igangsatt at Europas kolonialiseirng av omrdådene på 1800-tallet fram til 2. verdenskrig, og som nå er dominert av den «kulturelle» «praksisen» i Saudi-Aarabia, basert på beduinkulturene der i nabolaget og i stor grad understøttet av Saudiari-Abias oljerikdom og «status» i den muslimske verden. Denne «Saudi-Arabiske» sentraliseringen kan minne litt om ovennevnte om kristendomen. Med fare for å hitle tråden så ser jeg visse paralleller mellom mellomkrigstidas antisemittiske trekk i Europa, og den moderne muslimofobien, med bakgrunn i at arabere også er et semittisk folk så er kanskje ikke den linjen alt for lang ...Komponenten skrev:
Et lite eksempel på kristen nestekjærlighet.Komponenten skrev:Må kristne bøte med livet i noe kristent land om de ikke følger strenge lover om sømmelighet, livsstil og påkledning?
Yessir!Komponenten skrev:Pølsevev du, intet mindre?
Er det plutselig dagens praksis som er ankepunktet nå? To poster lenger opp var det innholdet i respektive eventyrbøker, det er en påfallende mangel på å holde kortene fra hverandre her i god demagogisk ånd. Historisk sett har kristne stått for større forfølgelse og nedslakting av apostater enn noen, alt i henhold til "boka" skal man tro den tids lærde og åndelige ledere. At boka nå av de fleste tolkes på en annen måte er en direkte følge av reformasjonen, fravristingen av det jerngrep bokas menn hadde om politikk og samfunnsliv. At grupper innen islam motsetter seg reformasjon, slik visse dog mindre grupper innen kristendommen også gjør det (feks. LRA og diverse sekter), er irrelevant i forhold til boka som sådan, en religion er intet mer enn produktet av den til enhver tid rådende fortolkning....dagens muslimer og kristne er til forveksling like?
Ifølge de flestes fortolkning er jihad det samme som selvrensing, en åndelig indre kamp mot den kjødelige verdens synder og fristelser. Ifølge noen betyr jihad væpnet kamp mot vantro, men det blir igjen et produkt av disses fortolkning, slik ekstremkristnes bombing av abortklinikker eller vatikanets korstog mot prevensjonsmidler er et produkt av disses fortolkning av sin bok. En bok per se har ingen ødeleggende kraft, det er de som utøver ødeleggelse i dens navn som selv må stå ansvarlig for sine handlinger. Noe annet er ansvarsfraskrivelse, å skylde på boka er å bruke samme logikk som Bin Laden bruker.Er det ikke riktig at det i Koranen/Hadithene er nevnt at man kommer til Allah gjennom hellig krig, og at det ikke nevnes andre måter å være sikker på å oppnå det samme på?
Hvis du møter én muslim og han/hun ikke forsøker å drepe deg er det bevis nok.Kan du bevise at dette er feil på bedre måter enn gjennom en tilfeldig blogg?
Så som Kenya, Zimbabwe eller Kongo? Menneskerettighetene står sterkest i de land som har gjenomgått reformasjon og renessanse, og slik løsrevet samfunnslivet og den politiske praksis fra kontrollen til kirkens menn.Er det altså helt tilfeldig at det er i de kristne landene menneskerettighetene står sterkest, eller i det hele tatt eksisterer?
Du rosemalte bibelen som sådan og skrev lite eller ingenting om dagens rådende fortolkning, som varierer ganske voldsomt fra sted til sted, eller dennes relevans. Så vidt meg bekjent brukte de samme bibel i middelalderen for å legitimere sine korstog og massakrer av apostater.Er du og begynt å forholde deg til middelalderen nå når kristendommen skal diskuteres?
Snakk om å ikke se poenget.Litt søkt det da, hvorfor i all verden gjør du det, er ikke dagens kristendom ille nok? Nei akkurat.
Igjen: Du sa ingenting om dagens kristendom. Du sa at bibelen som sådan var godlynnet og impliserte dergjennom at de som følger bibelen pr. definisjon er fredlige og nesteelskende mennesker. Historien viser at det ikke kunne vært mer feil. At dagens fortolkning av de fleste er av en slik art at de ikke engasjerer seg i voldelige aktiviteter har lite med det å gjøre. Forøvrig er dagens fortolkning av koranen også slik at de aller fleste ikke engasjerer seg i voldelige aktiviteter, hvis noe annet var tilfelle ville verden sett ganske annerledes ut.Og om du skal dra fram kristendom, lett ispedd gamle heksedoktorkulturer, som representativt for dagens kristendom...
Nok en feilkobling. Muhammed levde rundt år 600 og ikke i dag. Ville du ikke nettopp forholde deg til dagens virkelighet? På den tiden Muhammed levde var kristne makthaveres fremste aktiviteter forkynnelse ved sverdet, korstog og dreping av apostater. Mennesker er et produkt av sin samtid....Muhammed ble konfrontert med problematikken og ikke avviste det...
Den debatte forvanskes av alle sider, både de implisert og de utenforstående. Stangehelle burde ha gitt et skille mellom semittisme og sionisme - to vidt forskjellige ting ... de besynderlige er at man er «nødt» til å være jøde for å bli anerkjent som antisionist, uten å samtidig bli stemplet som antisemitt. Jeg vil hevde at Israel er selv skyld i betydelige deler av arabernes moderne «jødehat». Er det rart at det fortsatt er «uroleg i midtausten»? At mennesker av alle avskygginger tidvis trives best i flokk, og liker å sette «motstanderne i bås» er forøvrig ikke noe ukjent fenomen. Det rettferdigjør uansett ikke gjerningene til enkeltmennesker enten det er en araber, jøde eller «europeer».Komponenten skrev:....
Angående påstandene til KJ:
En 112-siders foreløpig rapport ble utarbeidet av forskere ved et universitet i Berlin, men EUMCs ledelse la den til side fordi rapporten pekte på at muslimske innvandere står bak hoveddelen av angrepene på jødisk eiendom og overfall på europeiske jøder. Da ble dette for vanskelig for EUs rasismebekjempere: En minoritet som selv trenger storsamfunnets beskyttelse, organiserer angrep på en annen.
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article680257.ece
Hva? Mener du virkelig at du ikke vet hva Muhammed mente? Eller begynner du virkelig å vakle i troen på at Muhammed var en pedofil, barbarisk krigshisser som drepte for fote?Komponenten skrev:spørs om det var det krigeren Muhammed mente,
Noe jeg ofte går og irriterer meg over, er muslimske menn som gifter seg med norske kvinner, for å få et bedre liv.Komponenten skrev:Islam og kristendom har en ting til felles, de tror det står en gud bak, men det stopper stort sett der. For mens Jesus snakket om nestekjærlighet snakket Muhammed om krig og drap. Mens Jesus helbredet, drepte Muhammed, det er ingen likhetstrekk mellom de to viktigste personene i disse religionene, de er som natt og dag, og religionene er deretter. Mens det for kristne er nok å tro, kan en muslim aldri være sikker på at han er god nok muslim, den eneste måten han er sikret evig liv på er å dø mens han dreper vanntro, ellers kan han bare håpe på å ha levd bra nok men har ingen garanti. En kristen kan ikke oppnå noe gjennom gjerning, kun gjennom tro.
Hva kan grunnen være til at de landene som er kommet lengst med tanke på frihet, menneskerettigheter og hvor menneskene lever tryggest og har det også best materielt, utelukkende, så langt jeg kan komme på, er land med kristen bakgrunn, mens land med muslimsk og for så vidt også ateistisk bakgrunn sliter både når det kommer til respekt for menneskeliv og i stor grad når det kommer til økonomi?
Er det helt tilfeldig at respekten for menneskerettigheter er oppstått i den ikke-muslimske delen av verden tro? Har dere fått med dere hva som er i ferd med å skje i FNs menneskerettighetsråd som nå kuppes av muslimske land og ødelegges totalt? Er det tilfeldig at strømmen av mennesker på flukt i svært stor grad går fra muslimske til kristne land, og ikke motsatt? Må kristne rømme fra kristne land om de velger å omvende seg til en annen religion på samme måte som muslimer, hvor det er dødsstraff for frafall mange steder, basert på Koranen? Må kristne bøte med livet i noe kristent land om de ikke følger strenge lover om sømmelighet, livsstil og påkledning? Hvor mange kristne selvmordsbombere kommer dere på? Hvor mange prester og viktige krikeledere oppfordrer til drap og hellig krig? Hvor mange kristne går bananas på grunn av en tegning de finner krenkende? Hvem har problemer med å tilpasse seg i Norge, har vi særlig problemer med noen andre enn de som kommer fra muslimske land? Kommer noen andre enn muslimer med stadige krav om at vi må tilpasse oss dem, her i vårt eget land? Hvor mange kristne lever i livsfare for å ha krenket sin profet eller sin religion?
Man må gjerne mene at religiøse mennesker tar feil, men det er rimelig historieløst å hevde at islam og kristendom går ut på det samme, da har man ikke satt seg grundig nok inn i hva det dreier seg om.
Man kan for øvrig være fucka i hodet om man ikke tror på en gud og, det er ingen garanti for å være et fornuftig menneske at man avviser at det kan være en gud involvert.
Og apropos det vi nylig diskuterte:
http://www.aftenposten.no/meninger/signert/article2695715.ece