Muslimer og kristne

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
”Muslimer er på ingen måte noe værre enn kristne og andre religiøse....…”...var altså utgangspunktet.
Ja, og om det kan ikke annet sies enn at en person er ansvarlig for det han/hun gjør, ikke det andre gjør. Det gir ingen mening å snakke om "muslimer" eller "kristne" i kollektivistisk forstand, det er sosialistvrøvl.

Er betyr nåtid, altså snakker vi nåtid Slubbert.
Da får du holde deg til nåtid. Det følgende er jo ikke et samtidsargument på noen som helst måte:

...hva sa han [Jesus]? Hva gjorde Muhammed? Det er to totalt forskjellige rollemodeller, og konsekvensene av det er tydelige.
Her snakkes det igjen om religionenes natur....men hvis "konsekvensene er tydelige" og naturgitte på basis av religionenes innhold, hvorfor er det da den kristne kirke - selverklærte disipler av Jesus - som har gjennomført de mest brutale og voldsomme korstog, hellige kriger og folkemord på apostater i hele den kjente menneskelige historie? Hvorfor har kristendommen så vanvittig mye blod på hendene hvis den er fredens religion? Du kan ikke begrense deg til "nåtid" nå du fremfører et argument om at kristendommen som sådan bygger på fred. Historiske realiteter tilsier noe annet.

“En religion er intet mer enn produktet av den til enhver tid rådende fortolkning.”sier du.

Dette er jeg helt enig i, det er jo nettopp poenget jeg prøver å få frem.
Da gir det ingen mening å legge din fortolkning til grunn, overlat det til religionens respektive tilhørere.

”Én fjerdedel av Storbritannias moskéer distribuerer litteratur som oppfordrer til vold, drap og forfølgelse av annerledes troende; kvinner, jøder, kristne og homofile i særdeleshet”

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=36&tekstid=913
De fleste større bokutsalg distribuerer bøkene til Ann Coulter, som har ført følgende i pennen om Midtøsten: "We should invade their countries, kill their leaders and convert them to Christianity."

Når HRW i tillegg krydrer artiklene sine med utsagn som "det tillater vi oss å betvile" i forhold til utvalgte deler av kildematerialet, så vitner det heller ikke om spesielt fremtreden vitenskapelig metodikk.

Hvem slakter hvem i Sudan?
Økseskaft! Hvem har sagt noe om Sudan? Men vi kan godt utveksle økseskaft:

The Cross and the Genocide: The involvement of Christian societies in the Rwandan genocide.

Jeg er ikke spesielt positivt innstilt til noen religions påvirkning av samfunnslivet, islam inkludert, men når det brukes skremselspropaganda for å fremme økt statlig overvåking og større grad av statlig inngripen i individuelle friheter og den private sfære - som vil være en uunngåelig konsekvens av ethvert "mottiltak" som følger av det opphaussede trusselbildet - så er punktet hvor "nok er nok" passert for lenge siden. Fremmedfrykt er en like dårlig legitimering av statlig overformynderi som noe annet, konturene av den politiske diskursen tilsier at utvilklingen ikke er god.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
At jødehatet blant muslimer i Europa og angrep på jøder kommer grunnet Israels politikk er en bortforklaring, ikke en forklaring. Det er jo helt absurd, det blir jo like dumt som om en skal unnskylde seg med hat mot Saudi-Arabias politikk om man slår ned en pakistaner. Somalieren Hirsi Ali vokste opp med jøde som det verste skjellordet hun visste, hun visste ikke hva jøde var, bare at det måtte være noe fryktelig, det hadde ikke noe med Israel å gjøre.

” de besynderlige er at man er «nødt» til å være jøde for å bli anerkjent som antisionist, uten å samtidig bli stemplet som antisemitt”
På samme måte må man selv være mørkhudet og / eller muslim for å kunne kritisere muslimer uten å kalles rasist, man sliter litt når Sara Azmeh Rasmussen kommer på banen, samme med Ayaan Hirsi Ali, de kan jo ikke være rasister, eller?

Å kritisere islam og enkelte muslimers gjerninger og holdninger er noe helt annet enn den forfølgelsen som skjer mot jøder, det kan overhodet ikke sammenlignes. Jeg gjør ikke annet enn å peke på hva jeg mener er uholdbart og uforsvarlig. Man kan ikke gjemme vekk og unnskylde brudd på menneskerettigheter i religion og kultur, jeg aksepterer i alle fall ikke det.

Jeg har ikke skiftet mening angående Muhammed nei Tubesnake, det ville i så fall være historieforfalskning.

De som bruker ordet rasist mot dem som kritiserer holdninger og gjerninger har ikke skjønt betydningen av ordet. Rasist er du om du ikke liker en person basert på ting personen ikke kan hjelpe for, som hudfarge. Holdninger og gjerninger velger man selv, da får man selv ta ansvaret for følgene og godta kritikk.

Jeg er enig med deg Jonas i at mange hjernevaskes inn i religionen. Og er man først inne slipper man ikke lett ut. Men hvordan hindre at det skjer?

Ville du mene det var greit at norske kirker solgte bøker som oppfordret til drap og forfølgelse Slubbert? Du mener at det er naturlig at en moske har samme utvalg bøker som en bokhandler? Jeg mener det er naturlig å selge bøker de kan stå inne for og som er i henhold til deres syn.

Du er svært så opptatt av korstogene, var det bare en side i den konflikten, hvem kjempet de mot? Korstogene kom som et resultat av muslimers blodige forfølging av kristne og erobring av Jerusalem.
Muslimene var langt inne i Europa under det Ottomanske riket men ble drevet tilbake, hvordan kom de seg så langt? Jeg benekter da ikke at historien har vært blodig, men når man angripes er det naturlig å forsvare seg, hvorfor skal korstogene dras frem til stadighet, muslimer får ikke samme pes for sin deltakelse på andre siden. Hvordan klarte de å erobre og spre seg og sitt budskap, var det uten blod og grusomheter?



Innlegget du viser til er jo direkte løgn Honkey, det er jo rett og slett groteskt det som hevdes. Hvor finner man sterk islam? Jo i for eksempel Saudi-Arabia, et kjempeland for en hver kvinne eller homofil.. Innlegget er til å gråte av, når man er ferdig med å le.

“I sunni-islam (85 prosent av verdens muslimer) er det fire lovskoler. Shafi-skolen, som praktiseres i for eksempel Somalia, betraktet lemlesting som obligatorisk. Maliki-skolen og hanafi-skolen definerer skikken som anbefalt, altså at den har en positiv verdi. I tillegg skal Muhammed ha omtalt samleie ved å vise til at ”to omskårne” kjønnsdeler møtes, altså en implisitt aksept av skikken, og derav begrepet sunna-omskjæring (Muhammeds sædvane). Dette betyr selvsagt ikke at alle muslimer kjønnslemlester jentene sine, langt derifra. Dette viser imidlertid at islam utgjør et problem med å få bukt med barbariet og faktisk kan stimulere til å opprettholde og spre skikken. ”

”
”Å drepe en uskyldig er som å drepe hele menneskeheten, heter det i Koranen,” sier han.
Et snodig og feil sitat. Først: Å drepe en skyldig (i hva?), er det greit? Tankene mine går eksempelvis til frafall fra islam, utenomekteskapelig sex, voldtekt som kvinnen ikke har vitner til, med mer. Dernest: Korrekt sitat fra Koranen er:
”Den som dreper et menneske, - uten at det gjelder blodhevn eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten.” (5:35). ”

”Hvis vi går til islams egne historiske kilder, ikke minst de lovpriste første biografiene, trenger man ikke lete lenge for å finne legitimitet til både å drepe, tvangsgifte og voldta. Den store muslimske historikeren Ibn Ishaq (d.761), har i boken Life of Allah's Messenger beskrevet detaljrikt hvordan Muhammed blant annet sørget for at poeter som hånet han på verselinjer fikk strupen skåret over (eksempelvis den gamle jødiske mannen Abu Afak, og den jødiske fembarnsmoren Asma Bint Marwan). Da 57 år gamle Muhammed og hans menn hadde plyndret og drept alle jødiske menn i byen Khaibar, tok han 17 år gamle Safiya bint Huyai i krigsbytte. Hennes ektemann og andre mannlige familiemedlemmer hadde altså akkurat blitt drept av Muhammed og hans menn - og hun blir ført til Muhammeds seng. Mine fantasier er kanskje begrensede. Jeg klarer dog ikke å se at 17-åringen hadde særlig positive ekteskapelige forventninger etter å ha vitnet massakren av sine kjære. ”

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=35&tekstid=2065


Det kan se ut som den stolte islamisten ikke har særlig peiling på den religionen han tror han tilhører.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
At jødehatet blant muslimer i Europa og angrep på jøder kommer grunnet Israels politikk er en bortforklaring, ikke en forklaring. Det er jo helt absurd, det blir jo like dumt som om en skal unnskylde seg med hat mot Saudi-Arabias politikk om man slår ned en pakistaner. Somalieren Hirsi Ali vokste opp med jøde som det verste skjellordet hun visste, hun visste ikke hva jøde var, bare at det måtte være noe fryktelig, det hadde ikke noe med Israel å gjøre.
...
Det er en mulig og plausibel sammenheng grunnet i kollektiv identifikasjon og antipati/sympati. Det er ikke dermed sagt at det er noen unnskyldning eller rettferdiggjøring.

...
” de besynderlige er at man er «nødt» til å være jøde for å bli anerkjent som antisionist, uten å samtidig bli stemplet som antisemitt”
På samme måte må man selv være mørkhudet og / eller muslim for å kunne kritisere muslimer uten å kalles rasist, man sliter litt når Sara Azmeh Rasmussen kommer på banen, samme med Ayaan Hirsi Ali, de kan jo ikke være rasister, eller?

Å kritisere islam og enkelte muslimers gjerninger og holdninger er noe helt annet enn den forfølgelsen som skjer mot jøder, det kan overhodet ikke sammenlignes. Jeg gjør ikke annet enn å peke på hva jeg mener er uholdbart og uforsvarlig. Man kan ikke gjemme vekk og unnskylde brudd på menneskerettigheter i religion og kultur, jeg aksepterer i alle fall ikke det.
...
Det er ikke helt det samme. Men hvorfor skal vi henge oss opp i denne «guppetenkingen»? Hvorfor skal vi på død og liv sette hetrogene grupper opp mot hverandre? Til alle tider, og i alle religioner vil det finnes mennesker/grupperinger/sekter som dytter religionens uvesen forran seg for å «rettferdiggjøre» egne ugjerninger. Det gjelder kristne, det gjelder muslimer, det gjelder jøder. Hvorfor skal vi akspetere at mennesker missbruker religonene til egen og andres fordervelse? Hva er forskjellen mellom muslimofobi og «jødehets» og andre xenofobiske handlinger/meninger? Hvorfor skal vi gradere imellom? Er jeg mer eller mindre antisemitt dersom jeg er antisemittisk mot en araber, enn om jeg er antisemittisk mot en jøde?

mvh
KJ
 
S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
På samme måte må man selv være mørkhudet og / eller muslim for å kunne kritisere muslimer uten å kalles rasist, man sliter litt når Sara Azmeh Rasmussen kommer på banen, samme med Ayaan Hirsi Ali, de kan jo ikke være rasister, eller?
De er mennesker som vil bruke statsmakten til å fremme konformitet og presse gjennom enkelte meninger, holdninger og ytringer på bekostning av andre meninger, holdninger og ytringer. For oss som mener at statens legitime rolle er å reagere på handlinger som er kriminelle i henhold til ikkeaggresjonsprinsipppet - og ikke å fungere som menings- og ytringspoliti - så er de like mye fiender av friheten som dem de kritiserer.

Ville du mene det var greit at norske kirker solgte bøker som oppfordret til drap og forfølgelse Slubbert?
Ja, for meg er ytringsfrihet ikke et forhandlingstema.

Du er svært så opptatt av korstogene, var det bare en side i den konflikten, hvem kjempet de mot?
De fleste. Muslimer, jøder, slaviske hedninger, mongoler, andre ortodokse kristne som ikke ville underlegge seg Vatikanet, magyarer, norrøne hedninger, maurere, katharer, waldesere og så videre. Alle som ikke ville underkaste seg kirkens absolutte makt var fritt vilt. Også Norge ble kristnet ved sverdet.

.....muslimer får ikke samme pes for sin deltakelse på andre siden. Hvordan klarte de å erobre og spre seg og sitt budskap, var det uten blod og grusomheter?
Nei, men så har da jeg heller aldri sagt at én religion er mer godartet enn andre. Det er noe du sier.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Så konklusjonen blir da at alle er like, uavhengig av hvilken ideologi man bekjenner seg til. Det er det samme om man er nazist, sosialist, kommunist, fascist, humanist, ateist, islamist, rasist, filatelist… gruppetenking er tull, det er helt uten betydning hvilke gruppe du kommer inn under, det er det indre som teller. Om du mener homofile bør utryddes er det likeverdig med om du mener de bør få leve og ha de samme rettighetene som alle andre. Om du mener menn er høyere på rangstigen enn kvinner er det like bra som om du er for likestilling. Om du mener det er rett å drepe en person som er utro er det akkurat like bra som om du mener at dette er opp til hver enkelt å bestemme.
Det er greit, jeg skjønner hva dere mener, jeg er bare inderlig uenig med dere.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Så konklusjonen blir da at alle er like, uavhengig av hvilken ideologi man bekjenner seg til. Det er det samme om man er nazist, sosialist, kommunist, fascist, humanist, ateist, islamist, rasist, filatelist… gruppetenking er tull, det er helt uten betydning hvilke gruppe du kommer inn under, det er det indre som teller. Om du mener homofile bør utryddes er det likeverdig med om du mener de bør få leve og ha de samme rettighetene som alle andre. Om du mener menn er høyere på rangstigen enn kvinner er det like bra som om du er for likestilling. Om du mener det er rett å drepe en person som er utro er det akkurat like bra som om du mener at dette er opp til hver enkelt å bestemme.
Det er greit, jeg skjønner hva dere mener, jeg er bare inderlig uenig med dere.
Hvorfor rote det så jæv.. til ... folk (i betydningen enkeltpersoner) «skal» først og fremst dømmes og bedømmes for sine handlinger; ikke ut i fra hvem og hva de sympatiserer med, hva de tror, slektes og etnisitet, hudfarge, seksuell legning, smak og behag eller hva det skal være. Muslim, jøde, eller kristen er i denne sammengehengen irrelevant.

mvh
KJ

PS hva frimerkesamlere har og gjøre i denne sammenhengen er jeg litt usikker på, men skitt det samme.
 
S

Slubbert

Gjest
Syyyltynt...

Det handler ikke om hva jeg, eller hva du mener. Det handler om at vi ikke har rett til å tvinge meningene våre på andre, at det å utnytte frykt og hausse opp motsetninger for å legitimere skritt i retning av et statlig moralpoliti er noe av det skumleste jeg kan forestille meg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Så konklusjonen blir da at alle er like, uavhengig av hvilken ideologi man bekjenner seg til. Det er det samme om man er nazist, sosialist, kommunist, fascist, humanist, ateist, islamist, rasist, filatelist… gruppetenking er tull, det er helt uten betydning hvilke gruppe du kommer inn under, det er det indre som teller. Om du mener homofile bør utryddes er det likeverdig med om du mener de bør få leve og ha de samme rettighetene som alle andre. Om du mener menn er høyere på rangstigen enn kvinner er det like bra som om du er for likestilling. Om du mener det er rett å drepe en person som er utro er det akkurat like bra som om du mener at dette er opp til hver enkelt å bestemme.
Det er greit, jeg skjønner hva dere mener, jeg er bare inderlig uenig med dere.
Det mest problematiske er når mennesker i disse båsene blir tatt til inntekt for holdninger de ikke har og for gjerninger de ikke støtter, bare fordi du synest mekelappen passer dem. Langst fra de fleste Muslimer mener homfile skal utryddes, de fleste kristne mener ikek lenger at kvinner er mindreverdige, og selv de fleste rasister vil ikke åpent banke muslimer og negre på åpen gate, de fleste humanister vil ikke forby religion, etc. Men det finnes sikkert mange eksempler på enkeltindivider i hver gruppe som roper høyt om akkurat disse sakene.

Skal man komme uvesenet med f.eks. Krislam til livs, må man begynne med de store linjene og ikke agripe enkeltpersoner som får merkelappen påklistret.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Så konklusjonen blir da at alle er like, uavhengig av hvilken ideologi man bekjenner seg til. Det er det samme om man er nazist, sosialist, kommunist, fascist, humanist, ateist, islamist, rasist, filatelist… gruppetenking er tull, det er helt uten betydning hvilke gruppe du kommer inn under, det er det indre som teller. Om du mener homofile bør utryddes er det likeverdig med om du mener de bør få leve og ha de samme rettighetene som alle andre. Om du mener menn er høyere på rangstigen enn kvinner er det like bra som om du er for likestilling. Om du mener det er rett å drepe en person som er utro er det akkurat like bra som om du mener at dette er opp til hver enkelt å bestemme.
Det er greit, jeg skjønner hva dere mener, jeg er bare inderlig uenig med dere.
Det mest problematiske er når mennesker i disse båsene blir tatt til inntekt for holdninger de ikke har og for gjerninger de ikke støtter, bare fordi du synest mekelappen passer dem. Langst fra de fleste Muslimer mener homfile skal utryddes, de fleste kristne mener ikek lenger at kvinner er mindreverdige, og selv de fleste rasister vil ikke åpent banke muslimer og negre på åpen gate, de fleste humanister vil ikke forby religion, etc. Men det finnes sikkert mange eksempler på enkeltindivider i hver gruppe som roper høyt om akkurat disse sakene.

Skal man komme uvesenet med f.eks. Krislam til livs, må man begynne med de store linjene og ikke agripe enkeltpersoner som får merkelappen påklistret.
Kanskje et innlegg du bør lese høyt for deg selv neste gang du skal til å slenge dritt om Frpere??
Gjest kan få en kopi han og.

Filatelister er da også mennesker KJ, hvorfor skal de alltid oversees, synes det er på tide de kommer mer frem i lyset...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Så konklusjonen blir da at alle er like, uavhengig av hvilken ideologi man bekjenner seg til. Det er det samme om man er nazist, sosialist, kommunist, fascist, humanist, ateist, islamist, rasist, filatelist… gruppetenking er tull, det er helt uten betydning hvilke gruppe du kommer inn under, det er det indre som teller. Om du mener homofile bør utryddes er det likeverdig med om du mener de bør få leve og ha de samme rettighetene som alle andre. Om du mener menn er høyere på rangstigen enn kvinner er det like bra som om du er for likestilling. Om du mener det er rett å drepe en person som er utro er det akkurat like bra som om du mener at dette er opp til hver enkelt å bestemme.
Det er greit, jeg skjønner hva dere mener, jeg er bare inderlig uenig med dere.
Det mest problematiske er når mennesker i disse båsene blir tatt til inntekt for holdninger de ikke har og for gjerninger de ikke støtter, bare fordi du synest mekelappen passer dem. Langst fra de fleste Muslimer mener homfile skal utryddes, de fleste kristne mener ikek lenger at kvinner er mindreverdige, og selv de fleste rasister vil ikke åpent banke muslimer og negre på åpen gate, de fleste humanister vil ikke forby religion, etc. Men det finnes sikkert mange eksempler på enkeltindivider i hver gruppe som roper høyt om akkurat disse sakene.

Skal man komme uvesenet med f.eks. Krislam til livs, må man begynne med de store linjene og ikke agripe enkeltpersoner som får merkelappen påklistret.
Jeg er merkelig nok ikke uenig med deg her, men er litt nysgjerrig på hva du legger i uttrykket "de store linjene"?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
...
Filatelister er da også mennesker KJ, hvorfor skal de alltid oversees, synes det er på tide de kommer mer frem i lyset...
Ny overskrift og samme debatt ? «Filatelister og numismatikere»

De finnes sikkert noen ekstremister og militante gruperinger blant disse også.

mvh
KJ
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
KJ skrev:
Komponenten skrev:
...
Filatelister er da også mennesker KJ, hvorfor skal de alltid oversees, synes det er på tide de kommer mer frem i lyset...
Ny overskrift og samme debatt ? «Filatelister og numismatikere»

De finnes sikkert noen ekstremister og militante gruperinger blant disse også.

mvh
KJ
Helt klart. De som samler på ustemplet ser ned på de som samler på brukte. De som samler på førstedagsbrev klarer ikke å omgås de som samler etter motiv. Og når det kommer til filatelister og numismatikere er forholdet der så betent at det prøves å dysses ned. Så langt har de klart det, men det er så smått begynt å lekke ut hvor store og dype motsetninger der er.
Og så har man de samler proof... :-X

Noe av det som gjør forholdet betent er filatelistenes utbredte "Vil du være med hjem og se på frimerkesamlingen min" Her føler numismatikerne seg kraftig diskriminert da det ikke finnes et tilsvarende innarbeidet uttrykk angående myntsamling...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
...
Helt klart. De som samler på ustemplet ser ned på de som samler på brukte. De som samler på førstedagsbrev klarer ikke å omgås de som samler etter motiv. Og når det kommer til filatelister og numismatikere er forholdet der så betent at det prøves å dysses ned. Så langt har de klart det, men det er så smått begynt å lekke ut hvor store og dype motsetninger der er.
Og så har man de samler proof... :-X

Noe av det som gjør forholdet betent er filatelistenes utbredte "Vil du være med hjem og se på frimerkesamlingen min" Her føler numismatikerne seg kraftig diskriminert da det ikke finnes et tilsvarende innarbeidet uttrykk angående myntsamling...
;D

Det må være noe feil med numismatikere. Jeg mener myntsamlinger har noen taktile kvaliteter som burde kunne utnyttes for å utklasse filatelistenes «trumkort»: Vil du være med hjem og se på frimerkesamlingen min. På den andre siden kan det hende at numismatikere flest er så opptatt av «proof» at de egentlig aldri kommer på banen.

mvh
KJ
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Tror nok det ligger noe der ja.
En ting er å ha mynter, men er man som onkel Skrue og ikke vil bruke de til noe er det ikke mye som trekker. Og de er livredde for å lokke til seg noen som ser annet enn samleverdi i myntene sine, der er det enklere med frimerker, brevskriving er liksom gått av moten, så de er rimelig safe.
Samler man brukt er man dessuten helt trygg. Proof-mynter derimot, de frister jo definitivt enhver med sans for det gode liv til helt andre ting enn samling.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg er merkelig nok ikke uenig med deg her, men er litt nysgjerrig på hva du legger i uttrykket "de store linjene"?
Det handler vel mest om å fjerne samfunnsmessige særordninger for dem med religiøse begrunnelser for sine eksentrisiteter i forhold til andre mennesker med rare forstillinger og vaner. Det handler om å slutte med å oppmuntre de religøse og slutte med å støtte dem, slutte å statsansette menneker i religøse stillinger og begynne å innføre religionskritiske fag i skolen, slik at nye generasjoner bedre blir rustet til å ta et oppgjør med våset som har fulgt oss fra tidenes morgen.

Det handler om å gradvis sette befolkningen i stand til å ta farvell med religiøst vissvass, og heller opprette støttegrupper og krisetelefoner for desillusjonerte kristlamister.



Komponenten skrev:
Kanskje et innlegg du bør lese høyt for deg selv neste gang du skal til å slenge dritt om Frpere??
Nope. De har da mange nok representanter her til å ta til motmæle hvis de føler seg truffet. Ingen grunn til å behandle dem som barn. Men kanskje jeg bør snakke litt mer tydelig når jeg slenger dritt til dem? ::)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Og muslimene har ingen her som som forsvarer dem og må derfor behandles som barn, plasseres i offerrollen og overbeskyttes??

Kanskje det beste ville være å bestemme seg for om det greit eller ikke å stemple grupper, og være konsekvent og holde seg til det du bestemmer deg for?

Hva er forskjellen mellom din kritikk av Frp og min kritikk av islam?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hva er forskjellen mellom din kritikk av Frp og min kritikk av islam?
Kritikk av Islam er det ingenting i veien med. Islam er en uting. Men hvis det blir til ugehagelige og fiendtlige holdninger til mennesker som er muslimer, om de har gjort noe annet galt eller ikke, er ikke like trivelig. Jeg har ikke, selv om det sikkert er vanskelig å forstå, noe som helst i mot frpister. Ikke vil jeg sperre dem inne, sende dem til omskolering, jage dem ut av landet eller tvangsinmelde dem i SV. Jeg tillater meg dog å ha det litt morro på deres vegne, rett og slett fordi det har så store negative konsekvenser for mange mennesker hvis man skulle ta dem på alvor. Jeg forventer dog at de er i stand til å ta igjen, bli sint, sur eller oppgitt. Men hvis det legger seg ned i et hjørne og begynner å grine skal jeg heller bremse.

Politiske partier består av en sammensluting av mennesker som jobber for en felles sak, i dette tilfelle å gjøre livet surt for andre, og da ser jeg det som legitimt å kommentere dette, selv om alle medlemmene der også er forskjellige mennesker med forskjellige evner og mental førlighet. Ingen snakker heller om frp-barn på samme måte som man snakker om muslimske barn f.eks. Selv om barna ikke har det minste begreper om hverken politikk eller religion.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.430
Antall liker
9.852
Slubbert skrev:
De er mennesker som vil bruke statsmakten til å fremme konformitet og presse gjennom enkelte meninger, ..............

...........Nei, men så har da jeg heller aldri sagt at én religion er mer godartet enn andre. Det er noe du sier.
Flott innlegg, Slubbert. Og det mener jeg.
 
T

Tølper

Gjest
Slubbert skrev:
Tølper skrev:
Hvorfor skulle jeg ikke vært konsekvent her? Har jeg noengang uttrykt noe som har fått deg til å tro at jeg synes det er greit at noen imamer advokerer voldtekt?
Spørsmålet var om du vil legitimere dem gjennom dialog og/eller ettergivelse, siden du er automatisk opponerende til enhver kritikk som ikke er rettet mot USA og/eller vesten, den hvite mann, kapitalismen osv., eller i det aller minste feier den under teppet ved å dra av i et sidespor som alltid leder til kritikk mot USA og/eller vesten, den hvite mann, kapitalismen osv.

Jeg tolket innlegget ditt slik at du er avvisende til dialog med mennesker eller grupperinger som er rasistiske, målrettet voldelige mot sivile eller opererer i strid med menneskerettighetene. Så vil du da ha dialog med Hamas, Farc, radikale imamer etc.? Og hva er evnt. alternativet?

Jeg er motstander av dødsstraff punktum, Texas eller Teheran er irrelevant.
Dine helter Fidel, Che og Bolivar henrettet folk over en lav sko.

Finnes det noen som flittigere bomber sivile mål en oss vestlige?
Det formoder jeg var en spøk, om enn en dårlig én.

Jeg forstår ikke innvendingene dine. Men ja, jeg prøver i det lengste å være konsekvent.
Ja riktig. Og når kommer trådene og de harmfylte tiradene om menneskerettsovergrep utført av myndighetene i Kina, Iran, Cuba, Nord-Korea, Syria, Zimbabwe, Russland, Sudan, Burma, Libya, Laos, Yemen....? Når kommer fordømmelsen av Hamas, Farc, PKK, Hizbollah...? Hvor er vreden, engasjementet, medfølelsen, det selvrettferdige raseriet?
Utelukkende å fordømme Hamas eller Farc vil være en like meningsløs og tåpelig handling som utelukkende å fordømme USA eller for den saks skyld Israel og Columbia to av de verre menneskerettslovbryterne som du også er apologist for. Holdninger du gjerne tilskriver meg, men som selvfølgelig faller på sin egen urimelighet. Årsakene til at jeg bruker mer tid på å kommentere USAs "humanitære intervensjonisme" og dens innhold enn f.eks. Russlands overgrep i Tsjetsjenia burde en ikke trenge en doktorgrad i moralfilosofi for å kunne resonere seg frem til. Men jeg forventer på ingen måte mer eller mindre av en konsekvent apologist for amerikanske overgrep, tortur og drap. Stråmenn ser jeg du fortsatt er glad i. Når uttrykte jeg noen gang noe i nærheten av admirasjon for Fidel Castro? Dette er ikke verdt min tid.

Irakkrigen alene har sannsynligvis drept mer enn 1,2 millioner mennesker, det store flertallet uskyldige sivlie. Terrorisme var ikke-eksisterende i iraks historie før den folkerettsstridige invasjonen i 2003.

People turn to terror when all else fails
The prisons arent full of rich white males
Mvh
Atle K

P.S. er det ikke på tiden at vi vokser fra klisjen om at alle som uttrykker seg kritisk til USAs utenrikspolitikk, eller for den sags skyld innenrikspolitikk, er USA-hatere?
 
T

Tølper

Gjest
Komponenten skrev:
Og muslimene har ingen her som som forsvarer dem og må derfor behandles som barn, plasseres i offerrollen og overbeskyttes??

Kanskje det beste ville være å bestemme seg for om det greit eller ikke å stemple grupper, og være konsekvent og holde seg til det du bestemmer deg for?

Hva er forskjellen mellom din kritikk av Frp og min kritikk av islam?
Din kritikk av "Islam" består stort sett av stygg generalisering av muslimer. Om jeg istedet for å kritisere israelske brudd på menneskerettighetene kritiserte jøder som om de var en homogen gruppe så hadde du sikkert funnet det forferdelig og antisemittisk og det med rette. Bibelen definerer en hykler som en som ikke utsetter seg selv for de samme standarder som andre, kjenner du deg igjen i dette. Jeg bare lurer.

Mvh
Atle K
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Innlegget du viser til er jo direkte løgn Honkey, det er jo rett og slett groteskt det som hevdes. Hvor finner man sterk islam? Jo i for eksempel Saudi-Arabia, et kjempeland for en hver kvinne eller homofil.. Innlegget er til å gråte av, når man er ferdig med å le.



http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=35&tekstid=2065


Det kan se ut som den stolte islamisten ikke har særlig peiling på den religionen han tror han tilhører.
Gjesp. Fikk ganske nøyaktig det svaret jeg forutså. Rights.no og komponenten har sannheten, alle andre tolkninger er feilaktige. Dessuten juger "de", til naive "oss", for det skal de jo gøre, ikke sant. Les noen av innleggene til Slubbert om igjen og se om du kan se noen sammenhenger.

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Kan noen definere for meg hva en muslim er?
Er det noe medfødt, eller er det noe man selv kan velge å være/ikke være?
Er dere kristne? Neppe, dere har valgt å ikke være kristne i et land som regnes som kristent, kan ikke en muslim velge bort muslim-tittelen om han ikke støtter det islam står for?

Ja Honkey jeg føler jeg har rett på samme måte som jeg antar du gjør, har jeg mindre rett til det enn du har? Jeg har lest innleggene til Slubbert og fant lite der jeg føler er verdt å lese om igjen, hvorfor skal jeg lese med øyet stort og vått mens du bare skal sitte og gjespe over hva jeg mener? Jeg synes du er nedlatende og arrogant, tror du at du er mindre lett å forutse? Er henvisninger til konkrete kilder mindre troverdig enn å slenge ut påstander, virker et tilfeldig avisinnlegg på deg mer troverdig enn de som tilbakeviser det med å vise til kilder?

Kom over denne i en debatt et sted, ser at flere her har gått på dette kurset og lært mye.. temaet er hvordan stoppe islamkritikk.:

1) Så tvil om definisjoner. Kan man egentlig snakke om muslimer som
en gruppe? Er ikke muslimene en så heterogen gruppe at det er
vanskelig i det hele tatt si noe fornuftig som gjelder for hele
gruppen? Hva menes egentlig med "islam" eller "æresdrap"?

2) Så tvil om tolkning av tekster og uttalelser. Uansett hva som står
i tekster eller hva som blir sagt av muslimer så kan alt tolkes på så
uendelig mange måter. Det blir dermed nærmest umulig å holde islam
eller muslimer ansvarlig for å mene noe som helst, spesielt dersom det
er veldig negativt. Et vers sier noe her og et annet sier noe der. Det
er forvirrende og umulig for de som ikke er utdannede islameksperter
å si noe fornuftig om det.

3) Bruk moralsk ekvivalens. Hvis kritikere kommer med for mange
farlige islamsitater så kan man vri seg unna med å henvise til alt det
grusomme som står i Bibelen. Dermed oppnår man en moralsk ekvivalens
mellom Bibelen og Koranen som gjør enhver bruk av tekstkilder
uinteressant.

4) Bruk autoritet. De som kritiserer islam er egentlig ikke
kvalifiserte til å uttale seg skikkelig om islam. Bruk gjerne
uttalelser som gjør islamkritikeren forlegen. Eksempler på dette er:
"Jeg har holdt på med dette i 20 år, mens du har kun har skummet deg
gjennom noen useriøse blogger på nettet" eller "jeg er
1.aman/professor, mens du bare er en amatør" eller "jeg har skrevet 10
bøker om islam, hvor mange har du skrevet?" (Tilføyd: Det er noe som heter professoralt vrøvl!)

5) Avfei islamkritiske forfattere. Omtal referanser til forfattere
som Robert Spencer, Bat Ye'or, Ibn Warraq, Hege Storhaug osv som helt
ugyldige. Si at slike forfattere er useriøse og kan ikke tas alvorlig,
se punktet om autoritet. Det at en forfatter er sterkt kritisk til
islam gjør ham/henne automatisk useriøs og illegitim til å brukes i
debatter. Pass på å avfeie deres verker med arroganse og hån for å få
full effekt.

6) Så tvil om alle statistikker, nyhetsreportasjer og
Koran/hadith-sitater. Kjernespørsmål man bør ha i mente er av formen:
"Er du virkelig å sikker på X?", "Kan det ikke tenkes at tolkningen er
noe annet?", "Er ikke egentlig dette en useriøs kilde?" ("x år siden
skrev y noe helt grusomt z som fratar y all troverdighet i denne
saken"), "Påstår du at at alle x mener y? Det kan vi ikke ta
alvorlig!". Flisespikk inntil det absurde dersom det er
nødvendig.

7) Bruk et herskespråk. Få kritikerne til å føle seg underlegne. Det
er viktig å ha store tanker om seg selv og egen intellektuell
kapasitet. Bruk flittig fremmedord og infløkte setninger slik at
kritikeren innser sin underlegenhet. Still spørsmålstegn ved
motstanderens intelligens, hukommelse og ikke minst
leseferdighet. Innta gjerne en posisjon som en streng skolerektor og
irettesett motstanderen på en nedlatende måte. Hvis man ikke er sikker
på en anonym motstanders kjønn, så bruk spesielle ord som "hyn" eller
"hen". Dette får motstanderen til å bli usikker, men man selv virker
mer korrekt og saklig. Dominer debatten og vik ikke fra å bruke
stigmatiserende ord som "rasist", "fascist", "nazist" etc når
argumenter ikke lenger strekker til.

(8)Slit ut motstanderen. Det er viktig å skrive lange og mange
innlegg inntil motstanderen ikke lenger orker å bruke mer tid på
saken. Man må hamre løs med et kvalmende stort antall innlegg fordi
det er den som står igjen med det siste ordet som vinner. Denne
strategien har tidligere vært brukt av ekstreme politiske grupper
som AKP-ml med stort hell.

9) Få kritikerne til å skamme seg over egen historie og
kultur. Referer flittig til Hitler, Vietnamkrigen, Irak-krigen
etc. Hvem er egentlig disse kritikerne som våger å åpne munnen? Er de
ikke selv barn av en hensynsløs sivilisasjon som har utarmet, plyndret,
drept og torturert alle de stakkars landene utenfor vesten? Med
hvilken moralsk autoritet kan vi i det hele tatt si noe som helst? Vær
indignert! Det er viktig å komme seg høyt på den moralske pidestall og
rette skytset mot motstanderne nedover.

10) Sett spørsmålstegn ved kritikerens moralske og etiske standard. Si
direkte eller gjør tydelige hint om at han/henne egentlig er en
rasist, nazist, xenofob, islamofob eller rett og slett et dårlig
menneske.

11) Relativiser alt. Kritikerne snakker om kjønnslemlestelste, hijab,
æresdrap etc. Men er dette noe verre enn piercing, skaut og farlige
ektemenn som voldtar og dreper sine koner? Har egentlig ikke vi også
hos oss vår egen æreskultur? Er egentlig steining av kvinner for
utroskap noe verre enn at kvinner får mindre betalt for samme arbeid
som menn eller at de blir utnyttet i porno?

12) Og virker ikke noen av disse triksene så kall kritikerne for det
de virkelig er, nemlig noen ordentlige fusentaster!"

13) Og det kunne vært føyd til:
Hold deg unna fakta, motstanderen lar seg ikke forvirre av fakta allikevel!
Gjentar du en løgn ofte nok, så tror folk på den (Göebbels).
En løgn må være stor nok til at folk tror på den (Hitler).
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Ja Honkey jeg føler jeg har rett på samme måte som jeg antar du gjør, har jeg mindre rett til det enn du har? Jeg har lest innleggene til Slubbert og fant lite der jeg føler er verdt å lese om igjen, hvorfor skal jeg lese med øyet stort og vått mens du bare skal sitte og gjespe over hva jeg mener? Jeg synes du er nedlatende og arrogant, tror du at du er mindre lett å forutse? Er henvisninger til konkrete kilder mindre troverdig enn å slenge ut påstander, virker et tilfeldig avisinnlegg på deg mer troverdig enn de som tilbakeviser det med å vise til kilder?
Jeg mener at:
- Jeg slett ikke har peiling på temaet som sådan, men at jeg har sett så mye i verden, møtt så mange mennesker og opplevd så mange overraskelser at jeg ikke kan begripe generalisering

- jeg tidvis er en arrogant drittsekk (som fortjener å få igjen så det holder)

- ovenstående punkt er tidvis lett å forutse

- du burde lese noen av Slubberts innlegg fordi de peker på at religionsutøvelse og -forståelse er et resultat av utøveren / tolkeren, og at du ikke er utøver av Islam

- i henhold til ovenstående, har kronikkforfatteren jeg viste til en del poenger du "stiller deg tvilende til", fordi du mener å vite og forstå noe han tydeligvis ikke vet eller forstår

- at det ovenstående peker mot at vi er flere med en viss arroganse med oss i bagasjen

- religionsutøvelse er en jævla privatsak som andre enn utøveren selv burde sluppet å høre om dersom han ikke spesifikt spurte

- at undertrykkelse og nedvurdering uansett årsak er no' dritt

- at gruppetenking er fordummende, jfr pkt 1.

Honkey
 
S

Slubbert

Gjest
Tølper skrev:
Slubbert skrev:
Spørsmålet var om du vil legitimere dem gjennom dialog og/eller ettergivelse, siden du er automatisk opponerende til enhver kritikk som ikke er rettet mot USA og/eller vesten, den hvite mann, kapitalismen osv., eller i det aller minste feier den under teppet ved å dra av i et sidespor som alltid leder til kritikk mot USA og/eller vesten, den hvite mann, kapitalismen osv.
Utelukkende å fordømme Hamas eller Farc vil være en like meningsløs og tåpelig handling som utelukkende å fordømme USA bla-bla-bla irakkrigen ditt irakkrigen datt bla-bla-bla...
Q.E.D.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
t.o. etter sigende så kreves det fire vitner for å kunne dømme noen til utroskap iht. Shariaretten. Det er vitner til akten må vite ... Lykke til med steiningen.

mvh
KJ
 
T

Tølper

Gjest
Slubbert skrev:
Tølper skrev:
Slubbert skrev:
Spørsmålet var om du vil legitimere dem gjennom dialog og/eller ettergivelse, siden du er automatisk opponerende til enhver kritikk som ikke er rettet mot USA og/eller vesten, den hvite mann, kapitalismen osv., eller i det aller minste feier den under teppet ved å dra av i et sidespor som alltid leder til kritikk mot USA og/eller vesten, den hvite mann, kapitalismen osv.
Utelukkende å fordømme Hamas eller Farc vil være en like meningsløs og tåpelig handling som utelukkende å fordømme USA bla-bla-bla irakkrigen ditt irakkrigen datt bla-bla-bla...
Q.E.D.
Hvordan er det et sidespor å nevne at irakkrigen alene etter all sannsynlighet har tatt livet av over 1,2 millioner mennesker når du hardnakket påstår at det minst må være en spøk at vi i vesten flittigst bomber sivile, eller var det blasfemi du mente? For meg er denslags innvendinger helt hinsides, men i ditt alternative moralske univers gir det sikkert mening. Nært sagt selvfølgelig, den hvite mans byrde bla-bla-heil-heil. Forøvrig bør du se til at det du selv legger til i det minste settes i hakeparentes når du siterer meg i fremtiden, for ordens skyld.

Det er sikkert veldig vanskelig for deg å se at jeg i det innlegget viser at jeg har innvendinger mot Farc og Hamas, og tar avstand fra Russland herjinger iTsjetsjenia samt sier at jeg ikke anser Fidel Castro for å være særlig til rollebilde. For alt du kan se er at oi, en person mener at det er galt av USA og dets alierte å drepe over en million irakere, det kan vi ikke ha noe av, jeg vet hva jeg gjør, jeg insinuerer at han er en monoman usahater så kanskje han slutter å legge seg opp i ting som myten om amerikansk eksepsjonalisme, myten jeg har skapt meg selv rundt som hengiven slave - ikke rør ved livsløgnen min, vennligst. Eller noe slikt formoder jeg.

Mvh
 
S

Slubbert

Gjest
Tølper skrev:
Hvordan er det et sidespor å nevne at irakkrigen alene etter all sannsynlighet har tatt livet av over 1,2 millioner mennesker når du hardnakket påstår at det minst må være en spøk at vi i vesten flittigst bomber sivile, eller var det blasfemi du mente?
Din implisitte påstand er med andre ord at vestlige styrker har bombet 1,2mill sivile i Irak....
...unnskyld et lite øyeblikk...
 

Vedlegg

T

Tølper

Gjest
Slubbert skrev:
Tølper skrev:
Hvordan er det et sidespor å nevne at irakkrigen alene etter all sannsynlighet har tatt livet av over 1,2 millioner mennesker når du hardnakket påstår at det minst må være en spøk at vi i vesten flittigst bomber sivile, eller var det blasfemi du mente?
Din implisitte påstand er med andre ord at vestlige styrker har bombet 1,2mill sivile i Irak....
...unnskyld et lite øyeblikk...
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Komponenten skrev:
Ja Honkey jeg føler jeg har rett på samme måte som jeg antar du gjør, har jeg mindre rett til det enn du har? Jeg har lest innleggene til Slubbert og fant lite der jeg føler er verdt å lese om igjen, hvorfor skal jeg lese med øyet stort og vått mens du bare skal sitte og gjespe over hva jeg mener? Jeg synes du er nedlatende og arrogant, tror du at du er mindre lett å forutse? Er henvisninger til konkrete kilder mindre troverdig enn å slenge ut påstander, virker et tilfeldig avisinnlegg på deg mer troverdig enn de som tilbakeviser det med å vise til kilder?
Jeg mener at:
- Jeg slett ikke har peiling på temaet som sådan, men at jeg har sett så mye i verden, møtt så mange mennesker og opplevd så mange overraskelser at jeg ikke kan begripe generalisering

- jeg tidvis er en arrogant drittsekk (som fortjener å få igjen så det holder)

- ovenstående punkt er tidvis lett å forutse

- du burde lese noen av Slubberts innlegg fordi de peker på at religionsutøvelse og -forståelse er et resultat av utøveren / tolkeren, og at du ikke er utøver av Islam

- i henhold til ovenstående, har kronikkforfatteren jeg viste til en del poenger du "stiller deg tvilende til", fordi du mener å vite og forstå noe han tydeligvis ikke vet eller forstår

- at det ovenstående peker mot at vi er flere med en viss arroganse med oss i bagasjen

- religionsutøvelse er en jævla privatsak som andre enn utøveren selv burde sluppet å høre om dersom han ikke spesifikt spurte

- at undertrykkelse og nedvurdering uansett årsak er no' dritt

- at gruppetenking er fordummende, jfr pkt 1.

Honkey

Så du mener det er verdiløst å løfte hodet og se seg om i verden og se noen mønster?

Det er helt tilfeldig at det i muslimske land stort sett er middelalder fremdeles, mens man i andre deler av verden er kommet mye lenger på mange måter?

Det er helt tilfeldig at det forekommer ekstrem kvinneundertrykking og mye vold mot kvinner innen islam? Det er, hvor rart det enn kan høres, ikke på grunn av, men på tross av islam, tror du på slikt?


Religion er privat ja, og det er slik det praktiseres i vårt land, mens det i land hvor sharia er lov dømmes nettopp etter religiøse lover. Da er ikke religion en privatsak. Det som er skremmende er at sharia nå er i ferd med å innføres i vestlige land, som England og kanskje også EU. I England er det nå shariadomstoler som dømmer i saker som angår skilsmisse, arv, finansielle tvister i familien, barnebidrag, barnefordeling og hustruvold. Så en kvinne arver jo i følge sharia halvparten av en mann, har ikke rett til skillsmisse og om hun mishandles av mannen så er jo det trist for henne, men sjansen er liten for at mannen får svi for det, så langt er mennene dømt til å angre seg og bli snille… Verden går fremover.

Jeg har lest mange, mange beskrivelser av hvordan islam fortoner seg i praksis for mange av de som lever med det, derfor stiller jeg meg tvilende til påstandene i kronikken du linker til ja, og jeg har lest begrunnelsene til hvorfor disse kvinnene behandles som de gjør, det gjøres med henvisning til islam og Muhammeds påbud og levemåte. Om ikke jeg praktiserer islam så er jeg faktisk i stand til å lese hvordan andre opplever det, alt må ikke være selvopplevd, og det er mye det samme som går igjen om den som forteller kommer fra Somalia, Iran, Afghanistan, Yemen, Saudi-Arabia osv.
Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å oppleve det.

Jeg har aldri snakket om alle muslimer, jeg snakker egentlig mest om islam, men det var en annen som dro inn i denne tråden at kristne og muslimer er like, en påstand jeg er svært uenig i. Jeg vet selvsagt at både muslimer og kristne kommer i forskjellige nyanser, på samme måte som vi alle gjør, og at ikke alle mener det samme. Det er først og fremst det jeg oppfatter som essensen i islam jeg har store problemer med å akseptere.


For øvrig er du bare arrogant og nedlatende av og til, og det er vel grunn til å tro at jeg kan være arrogant og nedlatende av og til jeg og… ;)


I følge sharia må en kvinne ha 4 vitner for å bevise voldtekt KJ, og en kvinne kan ikke nekte sin mann sex, derfor er vel også voldtektstallene forsvinnende liten offisielt i muslimske land med sharialovgiving, genial måte å få ned kriminalstatistikken på, den skal de ha. Derimot kan en kvinne risikere å dømmes for usømmelighet eller utroskap etter en voldtekt om hun ikke har 4 vitner, så viselig er det laget.
Som vitner teller kvinner naturlig nok mindre enn menn, det er vel rett og rimelig det og.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
...
I følge sharia må en kvinne ha 4 vitner for å bevise voldtekt KJ, og en kvinne kan ikke nekte sin mann sex, derfor er vel også voldtektstallene forsvinnende liten offisielt i muslimske land med sharialovgiving, genial måte å få ned kriminalstatistikken på, den skal de ha. Derimot kan en kvinne risikere å dømmes for usømmelighet eller utroskap etter en voldtekt om hun ikke har 4 vitner, så viselig er det laget.
Som vitner teller kvinner naturlig nok mindre enn menn, det er vel rett og rimelig det og.
Jeg har ikke fått med med at det er forskjell i bevisbyrden mellom menn og kvinner på dette området, dvs med unntak av rettspraksis som uansett kan være så mangt. Det er ganske stor forksjell mellom rettspraksis for shariadomstolene i ulike muslimske miljøer/land/områder.

mvh
KJ
 
Topp Bunn