Myte eller sannhet - Gulvstående høyttalere må minst 1 meter fra bakveggen

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.112
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Veldig mange tester av gulvstående høyttalere sier at lydbildet ikke ble riktig før høyttalerne ble satt 1 meter fra bakveggen, og det uansett om bassporten vender fremover

Hvis det er tilfellet, hvorfor?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.112
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Sender høyttalerne lydbølger gjennom bakveggen på kabinettet selv om det ikke er bassport bak?

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.394
Sted
Saksvik - Trøndelag
Bassen går i alle retninger da lydbølgene er lange sammenlignet med størrelsen på kabinettet. Dermed vil du få en kansellasjon (dip) i bassen der reflektert lyd fra bakvegg (jeg kaller det frontvegg: veggen foran lytteren) møter direktelyden fra høyttaleren i motfase. Denne frekvensen vil endre seg med avstand fra veggen. Genelec studiomonitorer anbefaler å ha høyttaleren enten veldig nærme vegg eller veldig langt fra vegg for å unngå denne kansellasjonen. Velger du å ha høyttaleren nærme veggen blir bassen forsterket og man trenger EQ for å få høyttaleren til å låte riktig. Selv foretrekker jeg å ha høyttaleren innebygd i veggen som store lydstudioer og kinoer for å omgå hele problematikken. Andre faktorer som spredning, avstand til sidevegg, lytteposisjon osv påvirker selvsagt også lyden.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.253
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sender høyttalerne lydbølger gjennom bakveggen på kabinettet selv om det ikke er bassport bak?
Nei, men lydbølger er veldig flinke til å komme seg rundt hjørner.
Dersom du vil lære mye om emnet anbefaler jeg Toole: Sound Reproduction.

Denne meteren har også noe for seg ved de frekvensene der vi hører best, dvs. "telefondekaden". Dersom høyttaleren er plassert en meter eller mer fra alle rommets vegger vil refleksjonene fra disse nå øret så sent at hjernen kan klare å sjalte dem ut slik at de ikke bidrar til den generelle forvirring.

Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.857
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Sannhet...minst 1 meter fra alle vegger.
Bullshit. :)

Noen høyttalere er konstruert for å plasseres nærme bakvegg og hjørner for å få drahjelp i bassen.
De aller fleste høyttalere fungerer best når de får godt med luft rundt seg. Det finnes unntak, f.eks høyttalere som er konstruert for å stå ved veggen. Man kan også plassere høyttalerne nærmere side vegg, når man dreper førsterefleksjonene med akustikktiltak. Selv har jeg 7 meter fra høyttalerne til bakveggen :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland

Noen høyttalere er konstruert for å plasseres nærme bakvegg og hjørner for å få drahjelp i bassen.
De aller fleste høyttalere fungerer best når de får godt med luft rundt seg. Det finnes unntak, f.eks høyttalere som er konstruert for å stå ved veggen. Man kan også plassere høyttalerne nærmere side vegg, når man dreper førsterefleksjonene med akustikktiltak. Selv har jeg 7 meter fra høyttalerne til bakveggen :)
Men jeg syns også noen høyttalere kan låte litt anemisk og blodfattig hvis man drar dem for langt ut på gulvet. Og det er ofte mindre attraktivt i mine ører, enn å miste litt holografi og perspektiv.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.857
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Men jeg syns også noen høyttalere kan låte litt anemisk og blodfattig hvis man drar dem for langt ut på gulvet. Og det er ofte mindre attraktivt i mine ører, enn å miste litt holografi og perspektiv.
Utfordringen slik jeg ser det er at der holografien er best, er ikke bassen best. Man må finne et kompromiss utifra hva man syns er viktigst. Selv løste jeg dette med et separat basssystem.

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
60.178
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
82
Hva med Klipsch Horn ??
Du var nok litt kjapp der :)
Flere høyttalere jeg har prøvd låter forskjellig med avstand til side/bakvegg,vil ikke si det er noen fasit.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland
Separat bassystem er nok det optimale, hvis det hjelper helt opp i mellombassen også. Men syns allikevel jeg får fint perspektiv med mine høyttalere som står ca. 40 cm fra veggen med det ene hjørnet på det meste. Høyttalere som er konstruert for å stå nærme veggen. Kanskje det er lettere å få til med den mer direktestrålende lyden fra horn.

K

Kleine Freiheit

Gjest
1 meter fra elementet, eller fra baksiden av høyttalerkassene?

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Antall liker
5.247
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
15
Jeg har alltid hatt ca 1 meter på mine høgtalere.

har nå Avantgarde Uno Nano horn, og de låter forferdelig nær vegg (iforhold til god avstand)

Har mine 110cm ut på gulvet og der låter de absolutt best hos meg :)

C

Cyber

Gjest

Det som er greia er jo at for at en høyttaler ikke skal plages av refleksjonene fra rommet bør den plasseres så fritt at tiden det tar for lyden å reflekteres fra vegg og tilbake til øret må ha en viss avstand i tid fra den opprinnelige lyden som øret oppfattet. Blir den tiden stor nok vil øret "overhøre" den reflekterte biten.

Det stemmer at noen høyttalere kan plasseres nær vegg og hjørner, men jeg har til gode å høre slike varianter som funker like godt som en fritt plassert høyttaler - dog kan noen typer fungerere bedre med det kompromisset enn andre.

N

nysjerrigper

Gjest
hvor bassporten står spiller ingen rolle, så lenge den ikke står klint inntil veggen. spredningsmønsteret er omni og likt alle veier nedover.
det kommer ikke bass ut gjennom porten.. det er bare en tuning, kan sees på som en element som går i takt, i motfase med de foran.

mikkel_sb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.02.2013
Antall liker
60
Eg flytta rundt mye når eg studerte, bodde i alt fra bittesmå studentrom og til å leige et eget hus. Har hatt både store og små stereoanlegg og min oppfatning, er at avstanden til bakvegg ikkje har så mye å si som mange skal ha det til. Har ikkje merka nødvendigheten av å dra høyttalerene langt ut på gulvet. Noe som har hatt mere å si på lyden er avstand til sidevegg(er). At høyttaleren havner inni et hjørne for eksempel, er ikkje noe heldig.

Må også legge til at eg ikkje har hatt det største og dyreste utstyret når eg har gjort mine tester.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Jeg har høyttalerne mine nesten helt inntil bakvegg pga det var der det låt best. Det har ikke vært noe problem for meg og låt faktisk bedre enn om jeg hadde de utpå gulvet. Nå er jo hele frontveggen min dekket av 60cm Glava, så vil vel tippe at det løser de fleste kanselleringer ved bakveggen uansett hvor høyttalerne blir plassert. Har vel også mye å gjøre med hvordan rom og høyttaler du har.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.394
Sted
Saksvik - Trøndelag
Må også legge til at eg ikkje har hatt det største og dyreste utstyret når eg har gjort mine tester.
Fysikkens lover gjelder uansett. Noen tror at man kan kjøpe seg fri fra fysikken, men det går ikke. Dine observasjoner er antakelig riktige for de konstruksjonsprinsippene du har testet. Dessuten består rommet av minst 6 vegger, så man kan ikke henge seg opp i bare den ene.

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1

Hadde jeg plassert mine 7 meter fra bakvegg hadde de stått en meter fra veggen i naborommet :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mine spiller best ca 50 cm fra bakvegg der jeg bor nå...Med to 12 tommere som peker bakover.. :cool:..Hvordan høyttaleren er konstruert er viktigere enn å forsøke påvise en almen sannhet som ikke finnes..

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.036
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Her hos meg fikk jeg best resultat når høyttalerne står 20cm fra frontvegg :)

mvh

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Enig med HCS. Dimmensjonene på rommet spiller jo også inn på hvor høyttalerne bør plasseres. Finnes ikke noe fasitsvar selv om det veldig ofte låter bedre med litt avstand til bakvegg.

Utfordringen slik jeg ser det er at der holografien er best, er ikke bassen best. Man må finne et kompromiss utifra hva man syns er viktigst. Selv løste jeg dette med et separat basssystem.
Helt enig. Ofte går ikke dette sammen. Selv har jeg vel bare fått dette til å stemme en gang av alle rommene jeg har hatt.

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Antall liker
1.810
Sted
Sandefjord
Hvis det er tilfellet, hvorfor?
Hovedsakelig for å få avstand mellom elementene og nærmeste vegg. Ifht lytter så vil da frontveggrefleksjonen ha 2m ekstra vei å gå. Tidsforsinkelsen i dette og reduksjon i dB forstyrrer lytter mindre da han nå hører "mer høyttaler /mindre ekko"

1m er derimot ingen absolutt regel men i mange tilfeller et godt utgangspunkt :)

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
765
Sted
Danmark
Man kan se lidt om hvad der sker i dette regneark Port Calculation man skal have fat i det som heder port, det er på mange måde tit en implementering af et højtaler system i et rum, de dybe tone vil altid "sno sig" uden om alt, bed en om at holde en spånplade op foran munden og snak , og hør hvad der sker.

Effekten er generelt uønsket, men kan som sagt være en del af konstruktionens betingelser for at få bund/bas nok, jeg vil nok også sige helt tæt op ad væggen, eller langt fra.
Her er også en oversigt over hvad som sker db mæssigt Radiation Space in a Room

Effekten og problemer generelt kan minimeres med dead-end , simuleret uendelig-baffel, og foldet-baffel kabinet (lukket) , dipoler skulle udslukke noget hvis de står midt i rummet, ellers vil de kun mindske problemet mod sidevægende, og typiske giver flere problemer end et lukket kabinet når de står tæt på en bagvæg, så også her er dead-end en fordel, symetrisk opstilling vil altid være en fordel

Sist redigert:

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Uansett om man kaller det front- eller bakvegg så vil vel avstanden fra ørene til nærmeste front/bakvegg være like kritisk som avstanden fra høytaler til nærmeste front/bakvegg?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Snakker for meg selv her, men mine høyttalere står av praktiske årsaker ca 40 cm fra bakvegg, målt fra bakplata.
Og omtrent sånn står vel de fleste høyttalere hos de fleste av oss, fra eller til.
Men hører man på oppsett der høyttalerene står langt fra bakvegg og sidevegger så synes hvert fall jeg at man får et helt annet lydbilde. Og med det mener jeg bedre.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.112
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takker for mye bra innspill her :)

Derfor jeg spør er at jeg planlegger å gå til innkjøp av nye høyttalere/forsterker/dac i løpet av vinteren 2015, og usikker da på om gulvstående eller stativhøyttalere vil gi meg best lyd.

Loftstua ser slik ut - størrelse er ca 7 meter x 3,5/4 meter - takhøyde er 2,40 og ca 1 meter lavere ved vinduet..

Som dere ser får jeg problemer med å dra høyttalerne noe særlig mer enn 40 cm ut fra vegg (målt fra rygg på høyttaler til frontvegg)
Foreløpig har jeg ikke fått satt høyttalerne jeg har i dag helt optimalt fordi jeg har ventet på elektriker, så mulig jeg vil enda mer ut av mitt nåværende anlegg også..

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.112
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ja ikke jeg som har satt de der :p (godt du ikke så den på tvbenken også)

Den stråkurven må selvfølgelig bort også ;)

Etter elektrikeren var hos meg å satt opp veggkontakt med 4 uttak bak tv-benken så står nå høyttaleren nærmest vinduet ca 70 cm fra sideveggen.
Den andre står ca 40 cm fra vitrineskapet..

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.857
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Hadde jeg plassert mine 7 meter fra bakvegg hadde de stått en meter fra veggen i naborommet :)
Effekten må du nesten oppleve selv. Resultatet er en gigantisk dybde i lydbilde. Anbefaler deg og ikke høre dette, da river du lett veggene til naborommet!

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
System Audio direkte anbefaler deres højtalere placeret tæt ved væg, typisk 20-40 cm.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.112
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kunne godt tenkt meg elektronikk ala dette med DAC og monoblokker :)

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Hva tror dere om denne typen plassering, er snakk om to HT og en/to sub'er... Er i stua, så langt ut fra vegg blir ikke veldig pent.

Vedlegg

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger

Derfor jeg spør er at jeg planlegger å gå til innkjøp av nye høyttalere/forsterker/dac i løpet av vinteren 2015, og usikker da på om gulvstående eller stativhøyttalere vil gi meg best lyd.

Loftstua ser slik ut - størrelse er ca 7 meter x 3,5/4 meter - takhøyde er 2,40 og ca 1 meter lavere ved vinduet..

Som dere ser får jeg problemer med å dra høyttalerne noe særlig mer enn 40 cm ut fra vegg (målt fra rygg på høyttaler til frontvegg)
Foreløpig har jeg ikke fått satt høyttalerne jeg har i dag helt optimalt fordi jeg har ventet på elektriker, så mulig jeg vil enda mer ut av mitt nåværende anlegg også..
Med slik tett plassering av HT til frontveggen er mine egne erfaringer at bakovervent bassport er å be om problemer.

Som oftest får man jo mer lyd for pengene i en stativmodell kontra gulvmodellen i en gitt serie om man klarer å avse litt tyngde i bunn.

Er man ekte nørd tester man både stativ / gulvmodeller og port forran / bak for å kartlegge hva som fungere aller best i rommet.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3

Du kan ikke snu stua 90 grader ene eller andre veien da?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.112
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Med slik tett plassering av HT til frontveggen er mine egne erfaringer at bakovervent bassport er å be om problemer.

Som oftest får man jo mer lyd for pengene i en stativmodell kontra gulvmodellen i en gitt serie om man klarer å avse litt tyngde i bunn.

Er man ekte nørd tester man både stativ / gulvmodeller og port forran / bak for å kartlegge hva som fungere aller best i rommet.
Jeg kan dra de enda lenger ut, men ikke for mye heller. Er vel ca 15-20 cm nå, men 30-40 bør jeg klare uten for mye skriking fra interiør-sjefen..
Men 683 s2 har også port fremover slik som 685 s2 har..

Det beste hadde selvfølgelig vært å lånt begge deler og testet, men aner ikke hvordan muligheter HiFi Klubben har for det

Topp Bunn