Da har jeg fått lekt meg litt, og konsultert BAT RIAA'ens eier litt ang. justeringer. Jeg har lyttet en del timer til vekselvis EAR 864 integrerte RIAA, og BAT RIAA'en. Lytteinntrykkene serveres herved:
Lytteinntrykk BAT VK-P10SE vs. EAR 864 riaa
Etter å hå latt BAT varme seg opp i flere timer, synes inntrykkene som jeg gjorde meg opp etter en halvtimes tid etter påslag å sette seg. Jeg har spilt mange typer musikk og registrert noenlunde samme ting;
BAT presenterer musikken på en mer storslagen måte. EAR virker mer thight. Oppløsning oppover i frekvensområdet er bedre oppløst med BAT, men EAR gjør seg på ingen måte bort i dette celebre selskapet. BAT har en varmere mellomtonegjengivelse uten at diskantområdet virker å være strupet på bekostning av denne. Det som forundrer meg litt, er at EAR virker å ha mer trøkk i bassen, og også en strammere bassgjengivelse. BAT fremstår med en litt ullen bassgjengivelse i direkte sammenligning. Jeg har koblet BAT balansert til min 864 pre og rigget meg til slik at jeg kun trenger å bytte interconnect på Airtangent. Det er gjort på to sekunder å veksle mellom RIAA trinnene. Nærmere en A/B test kommer jeg ikke. Jeg tror at det kan ha med synergi og fasinasjonen av in house EAR lyden som gjør at jeg sitter her med et lite smil om munnen og er kjempeimponert av den forholdsvis billige EAR RIAAen som vel koster 12-13k solgt løst her til lands. BAT VK-P10SE koster etter sigende rundt 70k for SE versjonen. Eksemplaret jeg har fått låne skal være det eneste solgt gjennom offisielle kanaler i Norge. Sjelden vare er det uansett. De er svært forskjellige i oppbygging; BAT bruker totalt 10 rør, mot EAR sine 3 i RIAA delen. Begge har interne step up trafoer. Jeg lurer litt på om det er kvaliteten på Tim de Paravichinis egenutviklede og egenproduserte trafoer (som jo er hans spesiale) som gjør at EAR imponerer så. BAT har mange flere justeringsmuligheter enn EAR, med muligheter for justering av belastnings motstand og kapasitans, innkobling av step up trafoer, og gain. Det er mulig at jeg ikke har eksperimerntert nok med disse settingene, men det er ikke så moro å fikle inni sensitiv elektronikk i denne prisklassen, som ikke er ens egen. Uansett tror jeg at jeg skal eksperimentere mer med dette før noen konklusjoner trekkes. I følge eier trenger BAT lang oppvarmingstid. Og han gjør oppmerksom på at BAT ikke anbefaler bruk av step up trafoer på pickuper med utsignal på over 0,25mV. Dynaen min har 0.3mV. Må visst lese meg opp på manualen og skru litt til i den dyre elektronikken her. Må jo prøve å få optimalt utav en slik mulighet for å teste en sjelden fugl av dette kaliberet. For BATen omtales som en av de beste RIAA trinn som er å få fatt i
Det jeg vel kan konkludere med på nåværende tidspunkt, er at BAT definitivt ikke er en plug and play RIAA. Og at innstillingsmulighetene godt kunne være litt enklere tilgjengelig. For å komme til dem, må man løsne 16 chassis skruer av torx type!
Har nå prøvd å sette RIAA i eierens anbefalte posisjoner: Direct mode (dvs. utenom step up trafoene) og High gain setting; som skal gi 59dB gain. Får dessverre samme resultat som i går, med en høflig musikkformidling uten den forventede dynamiske kontrast. Jo da, bassen er der den, bare forsiktig formidlet i forhold til det jeg vet at Dynaen, TNT og Airatngent produserer. Volumet på preampen min må settes til kl. 12 for å få et noenlunde nivå, og da har jeg så mye rørsus på kjøpet, at det nesten er plagsomt mellom låtene
Så med Dynaen er det nok nødvendig å koble inn de interne Lundahl step up trafoene for å få nivå og dynamikk nok.
Nå har jeg dobbeltsjekket etter å ha pløyd manualen til BAT enda en gang. For å få like mye output fra vinylkilden, som den integrerte EAR riaaen, må jeg gå veien om step up trafoene. Da er all støy borte selv med gain settingen i high. Denne foetrukne innstillingen skal gi en forsterkning av signalet på 79dB.
For ordens skyld; EAR 864 er oppgitt med 47k ohm inngangs impedanse og med en Winput sensitivity for 1V out på 200 mV for linjeinngangen, og 2.2mv for phono inngangen. Dette skulle vel være ganske grei tilpasningsmessig.? Andre kan sikkert uttale seg om de oppgitte tall kan forklare noe av problematikken. Eieren av RIAA, bruker direkte modus (uten step up) og high gain setting på sin Benz LP pickup med 0,25mV output, og får ingen av de problemene jeg opplever.
Mine observasjoner stemmer for så vidt med Tim de Paravichinis påstander om at den beste måte å forsterke et MC pu signal på, er via step up trafoer, nettopp fordi denne metoden ikke drar med seg så mye støy. Når man da også vet at mr. TdP har trafoer som speisale, kan det forklare hvorfor den integrerte EAR riaaen klarer seg så godt i dette celebre selskapet. Faktisk ganske sensasjonelt vil jeg påstå!
Nå er på ingen måte lyden som BAT pesterer dårlig. Langt i fra! Det er bare det at jeg hadde forventet en større forskjell i prestasjonene på disse to RIAA trinnene. Kanskje jeg må ta med meg min EAR pre til eieren av BAT riaaen og teste hvilket resultat vi får i hans anlegg
Skal prøve å invitere en av mine mer teknisk begavede audiofilkompiser til en lytteseanse for å høre hans mening både om teorien, men også for å få enda en uttalelse ang. prestasjoner!
Har noen forklaring eller formening om hvorfor jeg opplever såpass store behov for justering for å få gain, og evt. hvofor det gir seg utslag i lydforskjellene, er jeg hjertens mottakelig for innspill. Jeg kommer til å leke meg med RIAA sammenligning enda en stund, så ingen endelige konklusjoner er falt enda. Forhåpentligvis vil også andre som er innom og lytter, kommentere litt.