Nå sliter vel PS audio litt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Prebs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    53
    Men har du kjørt blindtest? :)
    Sikker på at den fungerer når det kommer til lynnedslag og denslags? Har man effekt-forsterker utenfor P12 og en integrert på P12 så vil lynnedslaget mest sannsynlig dra med seg hele greia uansett, noen tusen volt finner nye veier å gå så lenge kobber kobler sammen enheter.
    Ja jeg har jo lev med min P12 en stund så har hatt både venner og folk fra miljøet på besøk. Når det gjelder overspenningsvern så kalles dette ett grovvern som slår ut den store energien i overharmoniske spenninger, men den er ikke rask nok til at den ikke slipper inn spenninger i anlegget som slår ut elektronikk! Da må man, som det er anbefalt beskytte med såkalte finvern i tillegg på det utstyret som skal beskyttes. Kombinasjon grovvern i sikringskap og finvern på utstyr gir den beste beskyttelsen man kan ha. P12 vil fungere som ett finvern i kobinasjon med grovvern i sikringskap og man er dermed beskyttet så godt det lar seg gjøre. Tro meg, man tenker ikke så mye på dette fram til skaden er inntruffet og man kontakter forsikringsselskap, spesielt med denne hobbyen hvor priser er høye og gjerne 30% høyere med dagens galopp enn det kvitteringer viser. Bruktkjøp uten kvitt er enda vanskeligere. Som dere sikkert leser mellom linjene her så lever jeg godt med min P12 til tross hva Emir måtte mene.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.743
    Sted
    Østfold
    Det du skriver om grovvern er både fullstendig feil og ikke relevant for en regenerator.

For å regenerere en sinus må man regulere det som går ut av generatoren. Det som eventuelt måtte slippe gjennom må skyldes at det er feil på produktet. I tillegg er det grenser for hva kondensatorbanken i regeneratoren tåler. Får du en overspenning på den smeller det, for å si det forsiktig. Det MÅ sitte et vern på inngangen av den om den skal kunne overleve overspenninger over et visst nivå. Men det enheten i seg selv, av ren natur, er nødt til å klare å håndtere, er jobben som finvern. Hvis den ikke klarer jobben som finvern er det simpelthen ikke en regenerator.

Dessuten har dette ingen ting med overharmoniske å gjøre.

Hvor har du egentlig denne informasjonen fra?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.833
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Går man med paraply er man som kjent overspent og utilregnlig, men potensielt mer utsatt for lynnedslag.

L

larsmartin

Gjest
    Jo. Men. En SMPS er det samme som den interne strømforsyningen inni hifi appratet ditt. Skal du bytte ut den med en SMPS må du vite spenninger, effektbehov osv.
    Ingeniøren bak dette prosjektet tenkte nok likt som deg.

85071C1D-7909-4814-8251-0B4CD44FE554.png

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.360
    Torget vurderinger
    1
    Så overspenningsvern er også bare bs? Jeg syns det er merkelig at det er så mange her inne som virker å være minimalister, men allikevel har sykt mange bokser og duppedingser i anleggene sine.
    Overspenningsvern er fint og flott det, så lenge det gjør jobben sin og da må det også installeres på korrekt måte. I gamle hus der det ikke er vanlig med jordete kontakter så blir vel dette også vanskelig å få til.
    Poenget her er at de fleste som er så opptatt av disse hifi filtrene og regeneratorene kobler effekt-forsterkeren utenfor denne også bruker de kun pre imot den (slik som flere eksempler her inne på PS12 som mesteparten av tråden dreier seg om). Høy spenning finner andre veier, signal-kabler er en finfin vei for overspenning og man ender derfor opp med å drepe pre uansett da kobber leder strøm veldig godt.
    Falsk trygghet hjelper ikke det, når uhellet først er ute.

L

larsmartin

Gjest
    Såå... Disse frekvensene som er på samband frekvenser hører du veldig godt?
    Nei, men det er et eksempel på at strøm ikke bare er strøm. Ser ut som det må et så ekstrem tilfelle til for dere skal klare å forstå. Jeg for min del klarer å merke forskjellen på et hifi anlegg..

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.360
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men det er et eksempel på at strøm ikke bare er strøm. Ser ut som det må et så ekstrem tilfelle til for dere skal klare å forstå. Jeg for min del klarer å merke forskjellen på et hifi anlegg..
    At noe fungerer som en antenne og sender signaler er en ting, men sammenhengen og kontekst her skjønner jeg ikke med hifi.

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Vi skal forstå?
    Det er vel du som må lære deg litt mer om strøm.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hehe... det er en slags nærmests hysterisk form for patetisk humor i denne og andre slike tråder.... det er alltid de som kan noe om faget som ikke forstår, mens de som definitivt ikke kan og ofte helt tydelig ikke forstår en døyt av elektroteknikk som "forstår alt, hører alt, vet alt..."

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gjerne for meg.... :cool: Samme for meg hva folk bruker penga sine på, - men det er synd å påstå at det alltid er like godt faglig begrunnet...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.743
    Sted
    Østfold
    Signal er utgangspunket og støy er tilført?
    Ja, men er ikke begge deler strøm like fullt?

Dette vet du bedre enn meg, bruker øra jeg..
    Vel, jeg begynner å mistenke akkurat det, men det var du som tidligere kunne fortelle oss som er en smule skeptiske til strømforsyninger som er så dårlig konstruerte at de trenger spesialstrøm at vi ikke skjønte noe som helst. Er du nå heeeeelt sikker på at jeg ikke har skjønt noe som helst?

L

larsmartin

Gjest
    Ja, men er ikke begge deler strøm like fullt?

Vel, jeg begynner å mistenke akkurat det, men det var du som tidligere kunne fortelle oss som er en smule skeptiske til strømforsyninger som er så dårlig konstruerte at de trenger spesialstrøm at vi ikke skjønte noe som helst. Er du nå heeeeelt sikker på at jeg ikke har skjønt noe som helst?
    Vet ikke hva du kan, men tydeligvis klarer ikke de fleste strømforsyninger å håndtere støy 100% perfekt. Selv på en støydempingtrafo følger støyen med over til sekundærsiden, antar samme skjer på en vanlig trafo?
    Mener du kondensatoren gir ut jevn spenning og strøm uansett hva den får inn? Høyfrekvent støy går ikke gjennom heller?

L

larsmartin

Gjest
    @larsmartin Du må stå tidligere opp om morran om du skal ta snickersen på senga.

Jeg som er en beskjeden fyr i fra landet vet i det minste når jeg skal legge ifra meg årene og begynne og løpe ;)
    Du er merkelig, det virker som du ser på diskusjon som en konkurranse.. Er du ikke ute etter optimal lyd?

2

2xJ

Gjest
    Du er merkelig, det virker som du ser på diskusjon som en konkurranse.. Er du ikke ute etter optimal lyd?

Nei, Jeg er ikke ute etter det DU kaller optimal lyd, jeg vil ha lyden som JEG liker at den skal være.. med de kompromissene som JEG kan leve med !!

Jeg ser på det omvendt, god lyd er ingen konkurranse.
    Men en diskusjon der jeg VET at den jeg "diskuterer med", har en ENORM mer kunnskap, enn det jeg har, så lytter jeg,
    og prøver og komme med dem rette spørsmåla til rett tid.

Lytte og lære.

L

larsmartin

Gjest
    Nei, Jeg er ikke ute etter det DU kaller optimal lyd, jeg vil ha lyden som JEG liker at den skal være.. med de kompromissene som JEG kan leve med !!

Jeg ser på det omvendt, god lyd er ingen konkurranse.
    Men en diskusjon der jeg VET at den jeg "diskuterer med", har en ENORM mer kunnskap, enn det jeg har, så lytter jeg,
    og prøver og komme med dem rette spørsmåla til rett tid.

Lytte og lære.
    «Nei, Jeg er ikke ute etter det DU kaller optimal lyd»
    Hvorfor gidder du å blande deg da?

2

2xJ

Gjest
    «Nei, Jeg er ikke ute etter det DU kaller optimal lyd»
    Hvorfor gidder du å blande deg da?

Hvis du vil lære hvordan dette er og fungerer, , så er snickersen rett mann og spørre et fornuftig spørsmål.
    Det du holder på med er ingen diskusjon, selv et barn kan bedre enn det du holder på med.

L

larsmartin

Gjest
    Hvis du vil lære hvordan dette er og fungerer, , så er snickersen rett mann og spørre et fornuftig spørsmål.
    Det du holder på med er ingen diskusjon, selv et barn kan bedre enn det du holder på med.
    Det er like mange med mer eller mindre kunnskap som Snickers som er uenig med han.
    Hold deg gjerne ute på bygda. Tror det er greit for oss alle, gretne bønder er slitsomt.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

2xJ

Gjest
    Det er like mange med mer eller mindre kunnskap som Snickers som er uenig med han.
    Hold deg gjerne ute på bygda. Tror det er greit for oss alle, gretne bønder er slitsomt.

Gi oss nick navn og nummer på dem... 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Om du ikke klarer og håndtere en kjip bondejævel er du ikke rart til kar !!!

L

larsmartin

Gjest
    Gi oss nick navn og nummer på dem... 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Om du ikke klarer og håndtere en kjip bondejævel er du ikke rart til kar !!!
    Nå skal jeg gjøre noe mer fornuftig enn å skrive med deg. Se på «Ninni søker drømmeprinsen». 👋

Prebs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    53
    Må si at jeg er blitt litt tatt på senga over hvor ufattelig lavmål og respektløs denne tråden har blitt!! Lover bra for framtiden det her.....

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.743
    Sted
    Østfold
    Vet ikke hva du kan, men tydeligvis klarer ikke de fleste strømforsyninger å håndtere støy 100% perfekt. Selv på en støydempingtrafo følger støyen med over til sekundærsiden, antar samme skjer på en vanlig trafo?
    Mener du kondensatoren gir ut jevn spenning og strøm uansett hva den får inn? Høyfrekvent støy går ikke gjennom heller?
    Det er ingen ting som ikke slipper gjennom noe støy. Det som er interessant er om støyen er høy nok til å havne over støygulvet i elektronikken. Men i alle tilfeller handler det om hvor mange dB man kan senke støyen. Det at "ingen ting kan blokkere all støy" brukes feilaktig til å forsvare støydempingsprodukter på steder der de ikke har noen funksjon, eller av en type som ikke er effektiv.

Støy går gjennom trafoer, og forbi kondensatorer. Men noe forsvinner på veien gjennom en trafo, og noe forsvinner på veien forbi en kondensator. Det siste er egentlig det mest interessante, fordi støy som regel er langt svakere enn selve strømmen, som jo også er støy. Men kondensatorer har ulike egenskaper og demper ulike områder effektivt. De kondensatorene som er effektive til å gi forsterkeren masse strøm ved 50Hz er også effektive til å dempe støy her. Med en kombinasjon av kondensatorer med spesielle egenskaper vil man kunne dempe støy i hele audioområdet og langt utenfor. Jeg har aldri sett noe som minner om en slik løsning i et strømprodukt med mindre det er beregnet til medisinsk bruk ifm for eksempel MR eller andre ekstremt støysensitive innretninger. Men dette er noe man lager og implementerer i produktet for en 100-lapp.

Den største støykilden i en preamp med ekstern strømforsyning uten lokal reguleringen er den preampen selv genererer ved å trekke strøm. Det mest effektive tiltaket her er ikke å dytte på flere kondensatorer, men å dytte inn bredbåndene low noise regulatorer nær komponentene, og å montere feedbacken til regulatoren direkte i konsumentpunktet. En slik regulator koster fra noen tikroninger og oppover et lite stykke. Man mister MYE godlyd på å droppe punktregulatorer. Du kan kjøpe aller strømrenserne i hele verden uten å være i nærheten av å løse dette, men med ca 500kr ekstra innmat i PSU kan man montere lokal avkobling i alle ledd, punktregulering og isolere de ulike leddene fra hverandre med langt over 100dB støyundertrykkelse. Dette er MER effektivt enn separate strømforsyninger til de ulike delene av forsterkeren, fordi det løser både crosstalk og mye mer, og samtidig gir deg strøm med maksimalt dempet termisk støy. Det er INGEN bakside av denne medaljen annet enn ca en halv tusenlapp og en ingeniør som kan sakene sine.

Derfor synes jeg strømrensere og fancy strømkabler er rent lureri, for har man kompetanse til å lage en virkelig god strømrenser, så har man også kompetanse til å lage en helt insane bra kretsløsning for strømforsyningen i selve forsterkeren. Har man derimot ikke kompetansen til å lage dette bør man heller ikke innbille noen at man har en kompetent og høyst nødvendig løsning for "ren strøm".

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    "Ren" strøm lages mest effektivt *inni* apparatene akkurat der den skal brukes. Nøyaktig slik Snickers skriver over her.
    Blir dette gjort skikkelig kan man mate apparatet med det mest horrible strømnett fra helvete uten at det betyr noen ting som helst.
    Og det skal ikke mer til enn god gammel kjent teknologi til heller. I dag får man også regulatorer med båndbredde på 1MHz og støygulv nede i picovoltområdet for en femtilapp.
    Det er derfor vi blir litt oppgitt når et apparat som koster flere hundre tusen kroner liksom også skal være avhengig av "ren" 50Hz for å fungere. Da er det noen som ikke har gjort jobben sin. (Bortsett fra markedsføringsavdelingen da)

S

Syncrolux

Gjest
    Må si at jeg er blitt litt tatt på senga over hvor ufattelig lavmål og respektløs denne tråden har blitt!! Lover bra for framtiden det her.....
    Hvis du med det sikter til de som fornekter vitenskapen så er jeg enig med deg i det.

L

larsmartin

Gjest
    Det er ingen ting som ikke slipper gjennom noe støy. Det som er interessant er om støyen er høy nok til å havne over støygulvet i elektronikken. Men i alle tilfeller handler det om hvor mange dB man kan senke støyen. Det at "ingen ting kan blokkere all støy" brukes feilaktig til å forsvare støydempingsprodukter på steder der de ikke har noen funksjon, eller av en type som ikke er effektiv.

Støy går gjennom trafoer, og forbi kondensatorer. Men noe forsvinner på veien gjennom en trafo, og noe forsvinner på veien forbi en kondensator. Det siste er egentlig det mest interessante, fordi støy som regel er langt svakere enn selve strømmen, som jo også er støy. Men kondensatorer har ulike egenskaper og demper ulike områder effektivt. De kondensatorene som er effektive til å gi forsterkeren masse strøm ved 50Hz er også effektive til å dempe støy her. Med en kombinasjon av kondensatorer med spesielle egenskaper vil man kunne dempe støy i hele audioområdet og langt utenfor. Jeg har aldri sett noe som minner om en slik løsning i et strømprodukt med mindre det er beregnet til medisinsk bruk ifm for eksempel MR eller andre ekstremt støysensitive innretninger. Men dette er noe man lager og implementerer i produktet for en 100-lapp.

Den største støykilden i en preamp med ekstern strømforsyning uten lokal reguleringen er den preampen selv genererer ved å trekke strøm. Det mest effektive tiltaket her er ikke å dytte på flere kondensatorer, men å dytte inn bredbåndene low noise regulatorer nær komponentene, og å montere feedbacken til regulatoren direkte i konsumentpunktet. En slik regulator koster fra noen tikroninger og oppover et lite stykke. Man mister MYE godlyd på å droppe punktregulatorer. Du kan kjøpe aller strømrenserne i hele verden uten å være i nærheten av å løse dette, men med ca 500kr ekstra innmat i PSU kan man montere lokal avkobling i alle ledd, punktregulering og isolere de ulike leddene fra hverandre med langt over 100dB støyundertrykkelse. Dette er MER effektivt enn separate strømforsyninger til de ulike delene av forsterkeren, fordi det løser både crosstalk og mye mer, og samtidig gir deg strøm med maksimalt dempet termisk støy. Det er INGEN bakside av denne medaljen annet enn ca en halv tusenlapp og en ingeniør som kan sakene sine.

Derfor synes jeg strømrensere og fancy strømkabler er rent lureri, for har man kompetanse til å lage en virkelig god strømrenser, så har man også kompetanse til å lage en helt insane bra kretsløsning for strømforsyningen i selve forsterkeren. Har man derimot ikke kompetansen til å lage dette bør man heller ikke innbille noen at man har en kompetent og høyst nødvendig løsning for "ren strøm".
    Takk for utfyllende svar.

På renseren jeg har går thd fra 2,8% til 0,11%, da er den vel ikke bare dempet bort? Den jevner ut sinuskurven, gir stabilt 230volt og separerer komponenter fra hverandre med et godt jordsystem og «egen kurs» til hvert komponent. Ingen hensikt?

Er det et komponent som støyer i nærheten av anlegget har det garantert ingen påvirkning på strømforsyningen? Ikke engang støy fra et smelteverk?

I forhold til kabler, går ikke støyen raskere ut ved liten motstand på kablene? Spesielt på jordingskabelen?
    Med skilletrafo får en 2 identiske faser med felles jordingspunkt og bortimot null potensiale mellom komponentene( ingen krypstrøm) er ikke det fordel?

Med alt i ett løsning du sier er positivt, skaper ikke effektforsterkeren noen problemer i forhold til lavstrøm kildene som er i samme chassiet og koblet til samme strømforsyning?

Driver endel med overklokking av cpu’er, der avgjør 0,01volt marginer på slutten. Så optimale forhold for all elektronikk må være stabil volt/spenning uansett hvor raskt det trengs?

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn