Synes det er litt rart at man i 2018 fortsatt diskuterer om dypbass er viktig eller ikke på HFS. Et fullfrekvent anlegg er viktig for opplevelse av realisme for størstedelen av all lydavspilling, ikke kun for musikk med dype basstoner. Når det gjelder dette vil aldri stativhøyttalere komme opp, men for mange er ikke realisme det viktigste og stativhøyttalere kan derfor gi et godt kompromiss.
For en gangs skyld er jeg litt uenig med deg, TrompetN!
Jeg gjorde en test for en del måneder siden av hvor "lite" bass jeg kunne klare meg med. Grunnen er at bygården jeg bor i her i Bergen er ekstremt lytt, og bassen forplanter seg til absolutt hele blokka. Så med tanke på spilling på kveldstid, prøvde jeg å se hvordan det ble med mindre bass (som en sub tok seg av vanligvis). Laget fire presets i minidsp som rullet av mykt ved 40, 50, 60 og 70 hz. Så byttet jeg frem og tilbake.
Konklusjonen min: på mesteparten av musikken foretrakk jeg det fullftrekvent, det er riktig. På elektronisk musikk var det veldig tydelig. Men på mye akustisk musikk syntes jeg helt ærlig at det var vanskelig å høre forskjell på å rulle det av ved 40 hz og la det gå helt ned. Det var nok en ekstra dimensjon med dypbassen på, men jeg syntes den var mindre avgjørende enn veldig mye annet. 50 hz avrulling syntes jeg var helt ok for mye akustisk musikk også. Ved 60 hz begynte jeg å høre det tydeligere. Men jeg syntes fortsatt jeg opplevde helheten i musikken. Ved avrulling på 70 hz, derimot, så var det ikke like gøy lenger.
Enden på visa ble to presets: fullfrekvent for maksimal uforbeholden musikknytelse for lytting på dagtid, og 60 hz avrulling for lytting når jeg ikke skulle forstyrre naboene.
Hva vil jeg si med dette: ja, dypbass kan gi en ekstra dimensjon. Men for akustisk musikk opplever jeg nok at det ikke er der den aller viktsigste informasjonen sitter. Jeg kunne helt fint levd med avrulling på 40 hz tror jeg, til og med 50 hz. Men om jeg får valget - selvfølgelig vil jeg at det skal gå hele veien ned!