Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    timc

    Gjest
    Det var forresten en mengde målinger på Sub1500 (Gutta kjøpte 16-19 elementer i slengen ! ) som var veldig bra og det stemmer godt med de erfaringene jeg har med Tik subbene.

    Ja de gutta der legger ikke noe imellom når de først setter i gang. Skal se om jeg finner igjen noen av de råeste DIY prosjektene de har. (Utenom project MAY)


    -Tim


    Edit:

    http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=17779&highlight=k2/array

    http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=12126&highlight=m9500

    http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=12390&highlight=m9500

    http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=15255&highlight=4345

    Og de to, i mine øyne råeste til slutt.

    http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=19890

    http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=19399&highlight=4345
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Denne tråden er for spennende til å dø ut, jeg for min del har bare ikke sett den før nå :)

    Min JBL karriere startet for ca 20 år siden da LX serien var på markedet, hadde bl.a. LX55 og LX66. En stund etter dette fikk jeg førerkort og hoppet over på bilstereo, der hadde jeg oppigjennom årene det meste som var å få tak i av JBL høytallere (T, TM, TC, GTI mm) dette inkl også noen element som sikkert også er kjente for HiFi verdene (bl.a. T030, mellomtonedomen fra XPL serien, samt 2118H, 8" element som ble brukt som midbass)

    I årene etter ble det igjen litt JBL innendørs, bl.a. iform av SVA oppsett (dette var en morsom høytaller som også fungere meget bra i hjemmekino). Hadde også noen år ett JBL HT1 THX oppsett i hjemmekinoen, bortsett fra noen forfedelig dårlige basselement (de ble faktisk byttet ut med JBL GTI bilsuber) så fungerte det greit til hjemmekino, men var ikke mye å skryte av til musikk. Derfor ble frontene i HT1 oppsettet byttet ut med mine første "skikkelige" JBLer, 120TI.

    120TI deler mellomtone og diskant med storebrødrene sine (240 og 250TI) men har 12" bass istedet. En høytaller jeg fortsatt har og som jeg har vært veldig godt fornøyd med. Typisk 80talls JBL lyd (som man enten hater eller elsker) men mangler noe av tyngden i bunn som storebrødrene har.

    For 2 år siden kom jeg over hittil det eneste paret jeg har sett annonsert i Norge av JBL Studio Monitor 4435. Jeg var helt ukjent med denne høytalleren foruten det jeg hadde lest om den på Internet, men sjansen var uansett for god til å la kunne la gå ifra meg, så jeg kjøpte de. Det hele ble egentlig en aldri så liten (eller stor) skuffelse av flere grunner. Når jeg først fikk de koblet opp så var det en gigantisk nedtur, at 4 stk 15" JBL pro element skulle spille så fantastisk dårlig hadde jeg aldri i min villeste fantasi forestilt meg. Ble fort klar over at "rommet mitt" i vårt nye hus var en akustisk katastrofe, men fannt også ut at opphengene på bassene var byttet av tidligere eier og at det da var byttet til feil type. Så jeg bestilte nye skumoppheng fra Tyskland og ventet i spenning på om det kunne ordne opp... Det hele ble noe bedre men langt ifra slik jeg hadde forestillt meg. I ren fortvilelse bar vi de over 100 kg (pr stk) tunge høytallerne opp i stua for å prøve de der og da ble det hele klart for meg at rommet mitt i kjelleren, ene og alene var grunnen til at ting ikke fungerte, for i stua ble det en fantastisk lyd, selv med samme elektronikk koblet til. Plutselig drønnet bassen mot meg akkurat slik jeg hadde forestilt meg det skulle være og lyden var rett og slett helrått! Men det å ha 2 stk 1kvm store høytallere i stua var ikke særlig aktuelt for frua, så enden på visa var at jeg gav opp 4435ene og solgte de selv om jeg visste jeg en vakker dag kom til å angre..

    Istedet ble det kjøpt inn ett par med TI5000 som jeg har den dag i dag. Heldigvis er det høytallere som er mye enklere å få til enn 4435ene så de fungerte ihvertfall helt greit i det samme vanskelige rommet. Det var egentlig 250TI jeg skulle ha men på det tidspunktet var der ingen til salgs så jeg kjøpte TI5000 istedet. Fortsatt veldig fornøyd med TI5000ene men på ett eller annet tidspunkt blir de byttet ut med 250TI :)

    For det er egentlig pga 250TI jeg ble hektet på JBL. Første møte med 250TI var på HiFi klubben på slutten av 80 tallet. Husker ikke hva de var koblet opp mot, men jeg ble helt målløs der jeg satt og hørte på de, de både spillt høyt og med ett lydbilde som traff meg rett i hjertet... og jeg var solgt. Etter det har jeg ved ganske mange anledninger opplevd 250TI og korrekt oppsatt med bra elektronikk så spiller de fantastisk bra i mine ører, så en vakker dag blir det 250TI på meg, det er helt sikkert! Enda høyere på ønskelista står K2-9500, men realistisk sett er det vell liten sjans for at den drømen blir oppfyllt for er der i det hele tatt noen slike her til lands? 9800 er der jo endel av men tror ikke jeg har hørt om noen 9500 i Norge...

    Som den filmelskeren jeg er så har jeg jo måtte bygge opp ett JBL surroundoppsett rundt TI5000ene, og pr idag består det av TI5000 i front, 4412 Studio Monitor som senter, L20T som sidehøytallere og 120TI som bakhøytallere :)

    Foresten helt til slutt på dette lange innlegget... er ikke noen her som kjenner til noen eiere av de virkelig skjeldne JBL høytalerne, som Everest, Hartsfield eller Paragon? Husker der sto ett par med Everest DD5500 på finn for ca 2 år siden som jeg siklet fælt på, men det er også de eneste jeg har hørt om i Norge, Hartsfield eller Paragon har jeg aldri sett men det hadde vært så utrolig artig å en gang høre dem. Mulig Erling Neby har noe på museumet sitt?
     
    T

    timc

    Gjest
    Hei.

    Flott innlegg!

    Erling Neby har alle sammen ;D


    Når det gjelder 9500 så kjenner jeg til 2 sett M9500 (pro utgaven). En venn av meg hadde disse før han byttet til S9800. Hans M9500 gikk til USA. Det andre sette blir brukt som kormonitorer i Olavhallen i Trondheim. Henger oppunder scenetaket.

    S9500 får man kjøpt på brukbørs i Japan fra tid til annen.


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Er Erling sitt "JBL museum" åpent for allmennheten eller det en privat samlig? Vet Rolf for ett par år siden prøvde å få til en happening der, men tror aldri det ble noe av. Dersom ryktene stemmer om hva han har stående stemmer hadde det vært utrolig artig å en gang tatt turen dit på en titt og lytt! Kom akkurat på, hadde det vært en ide dersom det hadde latt seg ordne å prøve å samle en gjeng for å ta en tur til hovedstaden på besøk til museumet til Erling iløpet av våren? Evt kombinert det med noen andre demoer eller noe?

    Edit: ser nå at jeg har vært alt for lite aktiv både på hifisentralen og lansingheritage den senere tiden :( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21250.0.html

    Hvordan spillte 9500 sammelignet med 9800? Har hørt 9800 ett par ganger men aldri 9500, det har sålangt kun vært konstruksjonen som har fasinert meg så utrolig... 9800 spiller jo vanvittig bra men design og konstruksjonsmessig liker jeg 9500 mye bedre, selv om begge deler nok bare blir en drøm. Men skal jeg en gang til Trondheim får jeg ta turen til Olavshallen å ta en titt, blir vell vanskelig å få en hifi demo der :D

    Everestene som sto til salgs på finn.no for 2 år siden var jo forsåvidt oppnålig rent prismessig og ganske gunstige sammenlignet med priser jeg har sett i utlanet, så klart en kan jo alltids være heldig å komme over noen kupp :)
     
    T

    timc

    Gjest
    Hei.

    Bassen var vistnok helt på høyde i M9500, men Kompresjonsdriveren i S9800 (435Be) er i en helt annen klasse.

    Jeg er gjerne med på en slik organsiert hifi-tur :)



    -Tim
     

    Drake-Audio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2006
    Innlegg
    201
    Antall liker
    5
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    1
    Må nesten kalle meg en JBL venn jeg oxo...

    Har vel alltid likt JBL.
     

    Loffen

    Medlem
    Ble medlem
    12.10.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Nå var det lenge siden det hadde skjedd noe her gitt.

    Ja ja,siden sist så har jeg brent delefilterene på K2ene,det var litt artig for det endte med att jeg fikk snakke med konstruktøren (gjett hvem ;D ) og ha sender meg de nødvendige delene direkte !

    Ellers ? store oppgradringer på hjemmmekino fronten, stikkord er Synthesis,bestilte blant annet 5 stk 2242 HPL elementer (18" sub ) og jeg får ikke bruk for mere en 2 av dem,send meg en PM hvis det kunne være noe for deg ;)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har lest på AVForumet om uhellet ditt og ikke minst at du fikk kontakt med sjefen selv :)

    Sikkert dumt spørsmål men hvorfor velger du å gå fra TIK subene over på 2242? Har tidligere lest litt om 2242 og det er sikkert ett meget bra element (brukes jo bl.a. i mange kinoer fortsatt) det men har flere plasser lest at flere foretrekker sub1500 framfor 2242 først og fremst lydmessig men og også pga den går dypere!? Blir nok uansett vanvittig rått når du får det hele på plass...

    Er det foresten fra en svenske du har fått ideen :D Oppsettet ditt er jo ikke helt ulikt hans, bare han gjør det meste DIY:

    4 stk 2242:



    7 stk K2 9800 (?) kloner:

     

    Loffen

    Medlem
    Ble medlem
    12.10.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Det så jo utrolig morsomt ut :D
    Men nei det er ikke han jeg har ideer fra,jeg skal bare bygge hjemmekino jeg :)
    Foreløpig blir oppsettet 2 x K2 S9800,SK 1000,2 x S1A, 4 x S1S EX.
    I tillegg leker jeg litt med tanken på ett par K2 til og en ny Lexicon forforsterker.
    Uansett så er målet og få til en blanding av de største Synthesis oppsettene :)
     
    T

    timc

    Gjest
    Baldrick.

    Det omtrent samme system som han svensken jeg legger opp til. Det er han som har laget hornene mine, så de er samme type som han bruker. Fungerer utmerket.


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Føles nesten som jeg er i himmelen idag, en årelang guttedrøm er gått i oppfyllesel siden jeg idag ble eier av 250TI :) La ut en annonse her på HFS om 250ti i trefiner ønskes kjøpt (og hadde ingen tro på at jeg skulle få napp) men jaggu meg var flaksen på min side, så etter en ca 70 mil lang tur idag står nå høytalerne godt plassert i huset mitt :D

    Har bare såvidt fått testet de men førsteinntrykket mitt er mildt sagt bra med tanke på hvor vanvittig mye jeg har slitt med å få OK lyd i det spesielle rommet mitt (bl.a. JBL 4435 som jeg hadde tidligere var helt håpløst) Så nå håper jeg på fryktelig dårlig vær utover høsten slik at jeg ikke behvøer dårlige unnskyldninger for å holde meg innendørs og nyte høytallerne :)
     

    Vedlegg

    GRIPEN

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2007
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Grattis med nye høytalere! håper de innfrir etter alt slite med å få "golyd" i heimen.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det :) Til musikk ser det ut til at 250ene holder for meg, men siden dette også er en hjemmekino må jeg ha litt ekstra buldring i bunn på film, har derfor bestilt meg to slike som skal brukes som hjemmekinosub :)



    Vurderer også å bytte 035TI diskantene i 4412ene til 044TI, noen som har innspill på om dette er plugandplay med tanke på delefilter og slikt? Vet hullet ikke passer men det er det minste problemet :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, med to unger i hus så begrenser det seg ganske mye :) Er uansett ikke det som er poenget, 250ene klarer seg plenty alene til musikk men på film må det noe ekstra til i bunn, derfor jeg skal prøve med W12GTi siden SUB1500 o.l. er tilnærmet umulig å få tak i, ihvertfall her til lands. Håper å få montert subene i sitt nye hjem iløpet av morgen så får vi se hvordan de fungerer.

    Ellers har jeg etter å ha konferert Grelv, byttet ut 035TI med 044TI i 4412ene mine. Sikkert mange som er imot det siden en org 4412 begynner å bli skjelden vare, men jeg valgte å følge tankegangen og ørene mine så da ble det slik. Så da består hifi/hjemmekinoen min av 250ti i front, 4412 som senter forran/bak og L20T som bakhøytallere og 2 stk W12GTi som sub, 120TI hybridene ble solgt tidligere i uka.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    For at tråden ikke skal dø heeeelt ut, her kommer en liten oppdatering iom at jeg har fått meg ny effektforsterker på 250ene, Crown Studio Reference ii :) Var litt skeptisk på om den sinnsyke dempingsfaktoren på over 20.000 skulle lage litt tam lyd, men heldigvis har ikke dette slått til, istedet fikk jeg en adskillig kjappere og mer kontant bass enn jeg hadde med Dynamic Precison forsterkeren. Også alt i alt synes jeg Crown spiller adskillig bedre enn DPen selv om jeg alltid har vært godt fornøyd med DP også.

     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    baldrick skrev:
    Takk for det :) Til musikk ser det ut til at 250ene holder for meg, men siden dette også er en hjemmekino må jeg ha litt ekstra buldring i bunn på film, har derfor bestilt meg to slike som skal brukes som hjemmekinosub :)



    Vurderer også å bytte 035TI diskantene i 4412ene til 044TI, noen som har innspill på om dette er plugandplay med tanke på delefilter og slikt? Vet hullet ikke passer men det er det minste problemet :)
    Spennende å høre om dette prosjektet. Selv skal jeg bruke 2 x 15" i samme serie i to lukkede kasser.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har fram til nylig (er ikke i bruk idag) brukt W12 elementa i en ca 70l bassrefleks kasse og de spiller vanvittig bra på musikk, men siden jeg primært bruker subene til hjemmekino fungerer det ikke helt ideelt da kassen er for liten til å spille heeeeelt ned i kjelleren. Har også vurdert litt å bruke en lukket kasse men da må jeg ha MYE effekt og også muligens noe EQ i bunn for at de skal fungere slik jeg hadde tenkt å bruke de.

    Hva skal du bruke de ilag med og hva forsterker skal du drive de med? W15GTi er såvidt jeg vet en relativ nær slektning av SUB1500 som står i bl.a. Array1500 og er mao ett meget kapabelt element både når det gjelder kvalitet og kvantitet :)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Jeg er overbevist om at jeg må ha EQ for at dette skal bli optimalt. Har veldig lyst på Audiolense og aktiv 3-veis deling, men det ser ikke ut til at denne løsningen foreløbig vil fungere optimalt for meg. Jeg har derfor sett på løsninger fra proffverdenen og det ser ut til at jeg velger noe enkelt derfra frem til en endelig løsning med Audiolense el.

    Forsterkerne er ikke noe spesielt å skryte av, men jeg gir den et forsøk før jeg ser etter noe kraftigere. Det er snakk om en eldre Rotel RB985 som jeg har stående. 5*100 Watt og jeg mener å huske fra gamledager at dette faktisk var en kraftig sak. Vi får nå se... Tenkte i utgangspunktet å kjøre 2 kanaler pr element i en slags dualamp oppsett. Slik jeg har forstått det vil dette gi mest effekt. Alternativ kan jo være å brokoble.

    Ellers er jeg veldig spent på hvordan dette vil fungere. Beregninger viser at det burde gå flatt ned til 17 Hz med de kassene jeg valgte, men det gjennstår jo å se i praksis. Selve kassene er i 3,2 + 2,2 laminert MDF og veier vel nærmere 50kg eksl elementet.

    Disse subene skal integreres med et par Sonus Faber Guarneri Hommage.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    GTI elementa er 2x6 ohm slik at du med Rotel forsterkeren i beste fall får rundt 250 watt pr element, og det er nok i minste laget kanskje med tanke på at du må bruke EQ og har en inneffektiv kasse. Så for å yte JBLene (og for den del Sonusene) rettferd burde du nok på sikt prøvd å få noe mer/bedre effekt :) For kombinasjonen av ett høykvalitets element i en lukket kasse med mye effekkt og EQ slår skjelden feil så du har nok veldig potensiale ihvertfall! Denne kunne f.eks. vært en glimrende forsterker til en rimelig penge (selv om storebrødrene hadde vært enda bedre): http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16055627&WT.svl=Link
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Jepp. Jeg har også sett på disse Crown sakene og var veldig fristet når en her på forumet solgte sin gamle. Men som sagt skal jeg først teste selv før jeg går til nye investeringer. Vi får se..

    Alltid morro med bilder:
     

    Vedlegg

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Den kassen såg virkelig lekker ut!! Ikke vanskelig å se at den er bygd for å stå i stil med Sonusene :)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Hehe, de var nok ikke påtenkt på bygginstidspunktet ;D Poenget er at skinn er veldig enkelt å få fint, ser bra ut (så lenge det er ekte) og er faktisk billig.

    En "liten" detal som passer godt i denne tråden (bekalger den ekle geometrien...):
     

    Vedlegg

    T

    timc

    Gjest
    Tøft subprosjekt Greven. Og når det gjelder rotel....Jeg prøvde RB1090 (en kanal) på W12GTI mk2. Koblet til 3 ohm....Ble ikks mye lyd nei :p

    Må kraftigere saker til.


    Husk at disse Crownforsterkerene med DPS forsinker signalet med noen MS.



    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    4348 føyer seg vell inn i rekken som en av mange spennende JBL høyttalere som kun fåes på det Asiatiske markedet :(
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.382
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg har da hatt et sett JBL eller to opp gjennom årene je å, om jeg ikke husker helt feil så har det blitt til:

    18Ti
    120Ti 3 sett
    250Ti
    250Ti LE
    L250
    B460 1 stk
    4343
    4344
    4433
    LX55
    LX66
    Paragon i deler
    L65 Jubal 2 sett
    L110
    L166 Horizon
    L100 Century
    L100T
    L300 Summit
    L20T
    L150
    L220

    Skulle nesten trodd jeg har drevet butikk, men det er fordelt på ca 30 år så da blir det ikke så ille lel ;)

    Kommer faktisk et "nytt" L110 sett her i løpet av våren som jeg har tinget på, gleder meg til det gitt.
    Nettop L-110 og 120 Ti er vel av de klart beste litt store kassehøytalerne som finnes sammen med NS1000M om du spør meg.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Imponerende samling, hadde du hatt alt fortsatt idag hadde du vært en holden mann :)

    En (eller to) B460 kunne jeg veldig godt ha tenkt meg også men er fint få her til lands og jeg har igjen å se noen til salgs.

    Hvilke høyttaler har du vært mest fornøyd med, eller savner mest?? Paragon er vell det mest eksklusive, men vell ikke nødvendigvis det beste av den grunn!?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Driver å lurer på å få meg en ny JBL subløsning istedet for SVSene jeg har idag. Er derfor primært på jakt etter ett par med SUB1500 som jeg tenkte å lage kasser til og drive med en (eller to) Crown forsteker(e). Men det å finne slike er ikke så enkelt, så tar svært gjerne imot tips dersom noen vet om noen slike til salgs. Alternativt er også andre "lignende" element av interesse. Vurderer fortsatt W15GTi men har mer lyst på hjemmesub.

    Ett av alternativene er 2 stk TIK eller Array suber. Har fått tilbud om en stk TIK sub som frister veldig, men frykter det blir litt lite til hjemmekino så skulle hatt to stk, men svært vanskelig å finne slike også, så vi får se om jeg slår til på TIK eller ikke..

    B460 hadde også vært spennende men igjen, svært vanskelig å få tak i.

    Så tar svært gjerne imot tips til JBL suber, fortrinnsvis i Norge men import KAN også være aktuelt dersom det er løselig.
     
    T

    timc

    Gjest
    Kan du bruke 18" eller er 15" maks?

    Dersom ikke så er jo både 2242, 2235 og 2245 kjente og velutprøvde elementer. Eller dersom du ikke er redd for strukturell skade på huset så kan du jo prøve 2269.


    -Tim
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg kjøpte 2 JBL 2245H fra en kar I Frankrike til mine down under subber.
    18 tommere i 120literes ELF kabinett med eq og 800watt coldamp røsker ganske godt
    dessuten integrerer det uforskammet bra med Trio og 15 tommer tårnene.
    ellers var min store vekker JBL4450 drevet med Threshold A 400 og Dave Brubeck Take five!
    det satt!
    mvh
    Leif
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har "selvsagt" ikke noen begrensning på størrelsen så 18" går fint, hadde jo 21" før jul :)

    I B460 er det jo 2242 som sitter (og 2245 er vell relativt lik mener jeg å huske?) så ett par slike kunne jeg godt ha kjøpt dersom jeg kom over. 2235 ligger der jo faktisk til salgs her og nå, men de blir desverre for "puslete" for mitt bruk siden de blir brukt i hjemmekino. Hadde jo 4 2234/2235 i 4435ene og de spiller vanvittig bra på musikk, men dette er ikke ett subelement selv om det går relativt dypt. Da kunne muligens LE14-3 som også er til salgs vært ett like bra alternativ.

    JBL 2269 hadde vært noe... Det er vell mer eller mindre en 18" versjon av 2256? Og det minner jeg igjen på at enkelte hevder forskjellen mellom W15GTI og 2256 er SVÆRT liten, så det er jo selvsagt en mulighet det også, altså 2 stk W15gti, er jo uten tvil det enkleste å få tak i. (har forsåvidt W12GTI liggende fortsatt som jeg kanskje skulle gitt en ny sjanse med større forsterker og kasse, men det frister mer å få noe annet større)

    Men kanskje LMC skal selge sine basskasser :) Foresten LMC, JBL 4450, hva høyttaler er det? Enten er den ny for meg eller så er det en liten skrivefeil.
     
    T

    timc

    Gjest
    På audioheritage.org blir 2245 holdt frem som betydelig bedre enn 2242, MEN den krever betydelig større kabinett.


    Mulig det blir helt feil, men Beyma har jo også noen interessanne 18" basser. Lette å få tak i.


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ser nå at jeg blandet litt, det er 2245 som sitter i B460 og ikke 2242. På andre siden så ser jeg også at det blir anbefalt over 200 (helst over 300!) liter kasser for å få den helt ned i kjelleren og da begynner det kanskje å bli litt i største laget. Ett alternativ isåfall er jo å gjør som LMC og bruke en lukket ELF løsning.

    Men så var det det å finne noe slikt til salgs da, og da helst til overkommelig pris...

    2242 er vell element som fortsatt blir brukt i bl.a. JBL sine kinosystemer og større Synthesis modeller
     
    T

    timc

    Gjest
    Ja. 2242 brukes i kino/synthesis. Meld deg inn på audioheritage.org og send en PM til Matsj. Han har bygget flere 2242 suber til kinoen sin. Han vet en del om hvordan de virker til kinobruk.


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Var "aktiv" på Lansing Heritage tidligere og er passivt innom der fortsatt av og til :)

    Nesten rart, mens vi skriver her om bl.a. 2235 så kommer jaggu meg par nr 2 for salg her på HFS! Er jo knallbra element og det frister å kjøpe de bare for å ha de liggende til ett fremtidig prosjekt! Er ikke mange 15" som spiller så bra opp i frekvens som det 2235 gjør. Du som vell har horn Tim (som det foresten har vært dårlig med bilder av, hint hint), måtte jo ett par (eller 2 par) med 2235 vært midt i blinken. En konstruksjon alla 9500 med horna dine og 2 par 2235 måtte jo vært knallsuksess :D

    Av andre spennende JBL høytallere til salgs for tiden (denne tråden må vell kunne brukes til slike tips og) så ligger der ett par 250ti på finn. De har vært annonsert flere ganger og er relativt høyt priset (men prisen er veldig diskutabel tror jeg) og desverre ikke originale iform av at de opprinnelig kom med teak finish som mine, men er lakkert svarte i etterkant. Arrary 1400 er også til salgs med jevne mellomrom til OK pris, det er absolutt en høyttaler jeg kunne tenkt meg å prøvd hjemme selv det også.

    Men er først når en ser hva som er til salgs i Danmark en forstår hva de mener med at det er godt i Danmark for der er det mye snadder dersom en følger med! 250ti på rekke og rad (selv om prisene har steget også der), mye gammelt L-serier, studio monitorer osv og nylig var der også en B460 der til OK pris. B380 er der også noen av, det er jo en 2235 i en bassreflekskasse, så det motsier vell egentlig det jeg skrev tidligere om at 2235 egentlig ikke er ett subelement :)
     
    T

    timc

    Gjest
    Går desverre noe tregt med byggingen min. Venter på at 4313B på LH skal finjustere delefilteret mitt. Han har mye å gjøre for tiden.

    15" blir for stort til prosjektet mitt. jeg kommer til å satse på 1200FE-8. Vil heller utvide med suber senere. Bilder kommer så snart det skjer noe nytt.


    -Tim
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    min feil det var vel 4350 jeg hørte
    ellers er 2245h vanskelige å få tak i
    de er veldig etterspurt ww og går ofte opp mot tilsv 7-8K for et bra par
    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn