Denne tråden er for spennende til å dø ut, jeg for min del har bare ikke sett den før nå
Min JBL karriere startet for ca 20 år siden da LX serien var på markedet, hadde bl.a. LX55 og LX66. En stund etter dette fikk jeg førerkort og hoppet over på bilstereo, der hadde jeg oppigjennom årene det meste som var å få tak i av JBL høytallere (T, TM, TC, GTI mm) dette inkl også noen element som sikkert også er kjente for HiFi verdene (bl.a. T030, mellomtonedomen fra XPL serien, samt 2118H, 8" element som ble brukt som midbass)
I årene etter ble det igjen litt JBL innendørs, bl.a. iform av SVA oppsett (dette var en morsom høytaller som også fungere meget bra i hjemmekino). Hadde også noen år ett JBL HT1 THX oppsett i hjemmekinoen, bortsett fra noen forfedelig dårlige basselement (de ble faktisk byttet ut med JBL GTI bilsuber) så fungerte det greit til hjemmekino, men var ikke mye å skryte av til musikk. Derfor ble frontene i HT1 oppsettet byttet ut med mine første "skikkelige" JBLer, 120TI.
120TI deler mellomtone og diskant med storebrødrene sine (240 og 250TI) men har 12" bass istedet. En høytaller jeg fortsatt har og som jeg har vært veldig godt fornøyd med. Typisk 80talls JBL lyd (som man enten hater eller elsker) men mangler noe av tyngden i bunn som storebrødrene har.
For 2 år siden kom jeg over hittil det eneste paret jeg har sett annonsert i Norge av JBL Studio Monitor 4435. Jeg var helt ukjent med denne høytalleren foruten det jeg hadde lest om den på Internet, men sjansen var uansett for god til å la kunne la gå ifra meg, så jeg kjøpte de. Det hele ble egentlig en aldri så liten (eller stor) skuffelse av flere grunner. Når jeg først fikk de koblet opp så var det en gigantisk nedtur, at 4 stk 15" JBL pro element skulle spille så fantastisk dårlig hadde jeg aldri i min villeste fantasi forestilt meg. Ble fort klar over at "rommet mitt" i vårt nye hus var en akustisk katastrofe, men fannt også ut at opphengene på bassene var byttet av tidligere eier og at det da var byttet til feil type. Så jeg bestilte nye skumoppheng fra Tyskland og ventet i spenning på om det kunne ordne opp... Det hele ble noe bedre men langt ifra slik jeg hadde forestillt meg. I ren fortvilelse bar vi de over 100 kg (pr stk) tunge høytallerne opp i stua for å prøve de der og da ble det hele klart for meg at rommet mitt i kjelleren, ene og alene var grunnen til at ting ikke fungerte, for i stua ble det en fantastisk lyd, selv med samme elektronikk koblet til. Plutselig drønnet bassen mot meg akkurat slik jeg hadde forestilt meg det skulle være og lyden var rett og slett helrått! Men det å ha 2 stk 1kvm store høytallere i stua var ikke særlig aktuelt for frua, så enden på visa var at jeg gav opp 4435ene og solgte de selv om jeg visste jeg en vakker dag kom til å angre..
Istedet ble det kjøpt inn ett par med TI5000 som jeg har den dag i dag. Heldigvis er det høytallere som er mye enklere å få til enn 4435ene så de fungerte ihvertfall helt greit i det samme vanskelige rommet. Det var egentlig 250TI jeg skulle ha men på det tidspunktet var der ingen til salgs så jeg kjøpte TI5000 istedet. Fortsatt veldig fornøyd med TI5000ene men på ett eller annet tidspunkt blir de byttet ut med 250TI
For det er egentlig pga 250TI jeg ble hektet på JBL. Første møte med 250TI var på HiFi klubben på slutten av 80 tallet. Husker ikke hva de var koblet opp mot, men jeg ble helt målløs der jeg satt og hørte på de, de både spillt høyt og med ett lydbilde som traff meg rett i hjertet... og jeg var solgt. Etter det har jeg ved ganske mange anledninger opplevd 250TI og korrekt oppsatt med bra elektronikk så spiller de fantastisk bra i mine ører, så en vakker dag blir det 250TI på meg, det er helt sikkert! Enda høyere på ønskelista står K2-9500, men realistisk sett er det vell liten sjans for at den drømen blir oppfyllt for er der i det hele tatt noen slike her til lands? 9800 er der jo endel av men tror ikke jeg har hørt om noen 9500 i Norge...
Som den filmelskeren jeg er så har jeg jo måtte bygge opp ett JBL surroundoppsett rundt TI5000ene, og pr idag består det av TI5000 i front, 4412 Studio Monitor som senter, L20T som sidehøytallere og 120TI som bakhøytallere
Foresten helt til slutt på dette lange innlegget... er ikke noen her som kjenner til noen eiere av de virkelig skjeldne JBL høytalerne, som Everest, Hartsfield eller Paragon? Husker der sto ett par med Everest DD5500 på finn for ca 2 år siden som jeg siklet fælt på, men det er også de eneste jeg har hørt om i Norge, Hartsfield eller Paragon har jeg aldri sett men det hadde vært så utrolig artig å en gang høre dem. Mulig Erling Neby har noe på museumet sitt?