Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har du noen bilder av subene dine Leif? Hva ELF løsning er det du har, DIY eller Bagend?

    Foresten, som enkelte kanskje har fått med seg har JBL nylig også lansert en ny toppmodell i K2 serien, S9900. Vet ikke om den offisielt er lansert andre steder enn Japan enda, men tror den skal bli tilgjengelig worldwide etterhvert. Skal vi tippe en pris rundt 200.000 NOK?



    http://www.harman-japan.co.jp/product/jblhome/s9900.html
     
    T

    timc

    Gjest
    Nei vi skal tippe en mye høyere pris tror jeg.


    Dersom man bruker samme kurs kontra dollar som med Everest lander man på rundt 300k :(


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Uansett 200 eller 300 så er det uaktuelle for meg de første 20 åra :D

    Såg bare at de var litt dyrere enn K2 9800 som jeg trodde kostet 150. Men samtidig så ser jeg jo det at de koster 2/3 av Everst så utifra det skulle det tilsi pris på 300.000. På andre siden så har jo alltid prisen på JBL i Norge vært litt rar, ser jo bare hvordan Array 1400 fyker opp og ned i pris :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er elf basert på eq kontrolleren til rod elliot i australia med en brokoblet coldamp (spansk)på 800 watt per element
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    15 tommer tårnene er tunet for 103dB følsomhet og minus3dB@38hZ
    drives av en 35 watt chipamp fra BD-design i NL som også bygget kassene med matrix bestående av snaue 100 "kammere" som gir et særdeles resonnansfritt kabinett
    down under tar over nedover mot 15
    joda dynamisk så det holder,men kunne ønske noe mere output
    det begynner å bunne på 110db i mitt rom som med åpne tilgrensende volum er ca 250kubikkmeter og det suger bass
    får se hva vi finner på for å klare mere output
    skulle vel egentlig hatt 2245 i 350 liters bassreflex tunet til 20hZ
    mvh
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Det er vell medaljens bakside med ELF, relativt dårlig effektivitet og krever MYE effekt. (hadde selv en lignende løsning en kort stund bassert på 21" element og BagEnd prosessor) Er vell ingen tvil om at 350l bassrefleks hadde gitt mye mer output, men samtidig så får en bassrefleks ulempene som ikke så tight og kontant bass itillegg til de fysiske utfordringene med 2 stk 350l kasser :)
     
    T

    timc

    Gjest
    baldrick skrev:
    Uansett 200 eller 300 så er det uaktuelle for meg de første 20 åra :D

    Såg bare at de var litt dyrere enn K2 9800 som jeg trodde kostet 150. Men samtidig så ser jeg jo det at de koster 2/3 av Everst så utifra det skulle det tilsi pris på 300.000. På andre siden så har jo alltid prisen på JBL i Norge vært litt rar, ser jo bare hvordan Array 1400 fyker opp og ned i pris :)
    K2 S9800 SE koster ca 280k for et par i Norge :) Dyyyyrt.


    -Tim
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    K2 S9800 SE koster ca 280k for et par i Norge :) Dyyyyrt.


    -Tim
    [/quote]


    ....men jævlig bra ;D ;D ;D
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, ja det er noen som har det! Regner med det kommer mange billige 9800 nå når alle sikkert skal oppgrdere til 9900 ;) (lov å drømme)
     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg skal ut i jobb til høsten så jeg satser på det :)


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert gammel link for enkelte, men ny for meg. Her var det mye snadder: http://jbl43.com

    Ser ut til å være ett Japansk firma som driver med repro av JBL 43xx og 44xx, ganske rått! Men desverre så er prisene også rimelig rå, de dyreste 4350ene er f.eks. dyrere enn hva ett par med K2 S9900 koster i Japan!
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Kan noen svare meg på hvorfor "alle" komersielle jbl hornhøytalere har så lav følsomhet?

    Snakker da hovedsaklig om LS og Array serien. Horn med tilhørende følsomme basser, og lav totalfølsomhet får jeg ikke helt til å gå opp..
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Defo skrev:
    Kan noen svare meg på hvorfor "alle" komersielle jbl hornhøytalere har så lav følsomhet?

    Snakker da hovedsaklig om LS og Array serien. Horn med tilhørende følsomme basser, og lav totalfølsomhet får jeg ikke helt til å gå opp..
    Har desverre ikke noe svar på dette med lav følsomhet på JBL sine hornhøyttalere, eneste tanke som slår meg er at basser med høy følsomhet ofte ikke spiller noe særlig dypbass og det kansekj er en grunn?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har fått tilbud om å bytte til meg ett par til med JBL W12GTI og en QSC MX3000 forsterker, lurer på å slå til på dette og isåfall lage noen relativt voksne kasser til 4 stk W12GTI og bruke QSC forsterkeren på dette. I 120liters kasser spiller W12GTI realtivt flatt ned til 20 hz, men totalt blir dette dermed ca 500 liter så det er jo litt..

    Noen som har innspill på dette og/eller erfaring med QSC (og gjerne MX3000)? (Såvidt jeg vet er det QSC som lager JBL sin PA forsterkere!?)
     
    T

    timc

    Gjest
    Det er Crown som lager JBL sine forsterkere. UREI lager synthesis.


    Kjenner ikke til QSC modellen du nevner. Har prøvd en eldre QSC, det var ikke bra, men har hørt mye skryt om de nye PLX modellene og RMX.


    -Tim
     
    T

    timc

    Gjest
    Defo skrev:
    Kan noen svare meg på hvorfor "alle" komersielle jbl hornhøytalere har så lav følsomhet?

    Snakker da hovedsaklig om LS og Array serien. Horn med tilhørende følsomme basser, og lav totalfølsomhet får jeg ikke helt til å gå opp..
    Tipper det er for å holde kassevolumet nede.


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    timc skrev:
    Det er Crown som lager JBL sine forsterkere. UREI lager synthesis.
    Ingen regel uten unntak... Har sjekket nærmere opp og det er QSC som lager bl.a. MPA/MPX forsterkerne til JBL, forsterkeren jeg lurer på er den samme som JBL MPX 1200, uten at det sier meg så all verdens hvor bra den er: http://www.jblpro.com/pub/electronics/MPXseries.PDF

    Mye effekt ihvertfall men vet ikke hvordan det spiller for det, skal se om jeg får lånt den og prøvd
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    timc skrev:
    Defo skrev:
    Kan noen svare meg på hvorfor "alle" komersielle jbl hornhøytalere har så lav følsomhet?

    Snakker da hovedsaklig om LS og Array serien. Horn med tilhørende følsomme basser, og lav totalfølsomhet får jeg ikke helt til å gå opp..
    Tipper det er for å holde kassevolumet nede.


    -Tim
    Hva skjedde da med matching mellom horn og bass? Bassen må jo være følsom og dynamisk nok til å holde følge med hornet, eller?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Defo skrev:
    Hva skjedde da med matching mellom horn og bass? Bassen må jo være følsom og dynamisk nok til å holde følge med hornet, eller?
    Det gjøres enkelt ved å dempe hornet :) Er ikke unormalt at horn har over 100db følsomhet men da dempes det for å tilpasses følsomhet til bass/mellomtone.

    Er ikke helt sikker på hva Tim mener med kassevolum da det såvidt jeg vet ikke nødvendigvis er noe sammenheng mellom høy effektivitet og stort volum. Ser på mine tidligere 4435 så hadde de diskanthorn og 2 stk 15" basser i +-200 liters kabinett (mao ganske stort) men heller ikke på de var det særlig høy følsomhet, men til gjengjeld spiller de ned mot 20hz. Til sammenligning så har en f.eks. Klipsch LaScala vanvittig følsomhet men de går ikke noe særlig under 50hz.

    Men så har en jo da flaggskipet "vårt" JBL K2 S9800 som heller ikke spiller så veldig dypt men heller ikke har spesielt høy følsomhet uten at jeg noen gang har forstått helt hvorfor den ikke går dypere. -6db på 45 hz tyder nesten på at den er lagt for å brukes sammen med sub, men så finnes der jo ingen sub tilpasset K2... rare greier i grunn:)
     
    T

    timc

    Gjest
    Målingene på K2 må sees i sammenheng. De er gjort i ekkofritt rom, og i praksis har man bra trøkk ned til rundt 30Hz

    Det jeg mente med kassevolumet, er at når man lager en relativt liten kasse blir resultatet som oftest lavere følsomhet.

    Hornet på K2 S9800 har en råfølsomhet på ca 108dB.

    At QSC lagde modulene for MPX serien visste jeg ikke. Hvem lager for EON serien?


    -Tim
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Handler ikke om å bare dempe hornet, derimot om å få et sammenhengende lydbilde mellom horn og bass. Har ikke så altfor mye praksis erfaring på dette området, men så vidt jeg har forstått så må dynamiske horn matches med dynamiske basser, og da funker det ikke woofere med 87 db/w..
     
    T

    timc

    Gjest
    Neivel. hvorfor ikke?


    En annen ting er at spredningen på bassen og hornet bør være den samme ved delefrekvensen. Bassen må derfor matche dette kravet.


    -Tim
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    baldrick skrev:
    Er ikke helt sikker på hva Tim mener med kassevolum da det såvidt jeg vet ikke nødvendigvis er noe sammenheng mellom høy effektivitet og stort volum.
    Det er en sammenheng mellom effektivitet, volum og dypbass. Hvis man ønsker høy effektivitet og dyp bass, blir kassen stor. Vil man ha en liten kasse, må man ofre høy effektivitet eller dypbass.

    Frode
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Frode skrev:
    Det er en sammenheng mellom effektivitet, volum og dypbass. Hvis man ønsker høy effektivitet og dyp bass, blir kassen stor. Vil man ha en liten kasse, må man ofre høy effektivitet eller dypbass.

    Frode
    Jepp. Dette er "Hoffmans Iron Law" applisert på høyttalerkonstruksjon. Du har 3 parametre:

    - dybbass
    - volum (størrelse)
    - effektivitet

    , men du kan aldri prioritere mer enn to av dem samtidig.

    De parametre som i moderne høyttalerbygging (og subber) oftest prioriteres, er dypbass og volum. Med andre ord: basselementer med ofte enorm xmax og lav egenresonans i bittesmå kasser. Dette gir sjelden følsomhet på mer enn 85-88 db/W, og ofte lavere. Legger man til litt eq også, vil effektkravene øke ytterligere.

    Og rent personlig vil jeg gjerne legge til at konstruksjoner med mindre xmax, høyere følsomhet og (mye) større kasser ofte synes å spille langt mer dynamisk og i mine ører rett og slett låter bedre i et alminnelig lytterom.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Men så har en jo da flaggskipet "vårt" JBL K2 S9800 som heller ikke spiller så veldig dypt men heller ikke har spesielt høy følsomhet uten at jeg noen gang har forstått helt hvorfor den ikke går dypere. -6db på 45 hz tyder nesten på at den er lagt for å brukes sammen med sub, men så finnes der jo ingen sub tilpasset K2... rare greier i grunn:)
    [/quote]

    Her tror jeg man skal skille mellom bass på papiret og bass i et virkelig rom under virkelige lytteforhold (understreker at jeg snakker om musikkgjengivelse, ikke hjemmekino).

    Jeg har hatt k2 i 3 år og spilt på dem flere timer hver dag. For et år siden fikk jeg byttet til SE-delefilteret. Da sank følsomheten med 2 db, mens bassen opplevdes som mye dypere og mer presis.

    Men nok om det. Mitt poeng er at k2-ene leverer en bass som er blant det mest naturlige jeg har hørt. For å prøve å beskrive hva jeg mener; når du sitter i en konsertsal og hører et symfoniorkester, hører du ikke "bass" og "diskant", men bare musikk. Basstonene ligger som et fundament, og har en naturlig plass i lydbildet .

    Men hovedpoenget er at k2-ene først og fremst leverer et sjeldent homogent lydbilde, som lar lytteren fordype seg i musikken, ikke fokusere på ytre imponator-effekter.

    Imidlertid er de glade i watt. Hadde tidligere Nagra vpa rør-monoblokker, men det var først da jeg byttet til McIntosh 1.2kW at bitene falt på plass og høyttalerne virkelig blomstret.

    Ikke verdens enkleste høyttalere å hanskes med, altså - men når du får det til leverer de en musikalitet jeg mener kan måles opp mot hva som helst.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    baldrick skrev:
    ..<snip>....det såvidt jeg vet ikke nødvendigvis er noe sammenheng mellom høy effektivitet og stort volum. Ser på mine tidligere 4435 så hadde de diskanthorn og 2 stk 15" basser i +-200 liters kabinett (mao ganske stort) men heller ikke på de var det særlig høy følsomhet, men til gjengjeld spiller de ned mot 20hz.....
    Basshøyttalerene i 4435 (2234H) har 96dB/W følsomhet. (4435 er et 2,5-veis system, hvor basshøyttaler nr. 2 stort sett er aktivt under 100 Hz). Kabinettet er stort nok til at denne følsomheten kan opprettholdes helt ned til avstemmingsfrekvensen, som er 28 Hz.

    Diskantdriveren/-hornet i 4435 (2425H driver/2344 horn) har i utgangspunktet en følsomhet på langt over 110dB/W ved 1 kHz, men fordi 2344 er en constant-directivity-horn må det mye kompensasjon til (i delefilteret) for å utligne frekvensresponsen mot de høyere frekvensene. Ved 15kHz er ikke følsomheten til denne driver/horn-kombinasjonen høyere enn for basshøyttaleren. Så i 4435 (og i 4430, som benytter samme diskantdriver/horn) er følsomheten begrenset av både basshøyttaler og diskanthorn. Men 96dB/W er likevel ganske høyt, da.

    Alle constant-directivity-horn trenger slik frekvenskompensasjon, men hvor mye kompensasjon som er nødvendig er veldig avhengig av kompresjonsdriveren som benyttes. De tidligere JBL 2425/2426-driverene som ble brukt i 4430/35 faller av allerede fra 6-8kHz, og er ca 15dB nede ved 15kHz i et 2344-horn. Nyere JBL-drivere (f eks 2435 og dennes varianter (476be osv som brukes i flere av K2-variantene)) trenger langt mindre kompensasjon, og gir mulighet for mer følsomme konstruksjoner dersom bassdriveren henger med.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enig med grelv:
    mine matrixkabinetter fra Bert Doppenberg er 320liter ventilert med 2 femten tommere og er tunet for max følsomhet med 103db og minus 3dB@38hz nettopp med tanke på å ikke ofre noe ifht integrasjon med Avantgarde Trio
    derfor tror jeg ikke noe på disse andre tårnene med en masse 12 tommere som dipper langt ned i impedans og krever flere kilowatt og plenty med eq
    de vil ike bli like lette på foten og "hornaktige" i basskarateristikken som mine tårn
    imo
    Mvh
    Leif
     
    T

    timc

    Gjest
    Nja. Nå har jeg ikke hørt dine basser LMC, men jeg har lyttet en del til Ragnarok 512. Jeg kjenner jo også til JBL bass som er ekstremt lettflytende. Jeg må innrømmet at 512 tårnene ikke er langt bak. Litt er det nok men ikke mye.


    -Tim
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    grelv skrev:
    Alle constant-directivity-horn trenger slik frekvenskompensasjon, men hvor mye kompensasjon som er nødvendig er veldig avhengig av kompresjonsdriveren som benyttes. De tidligere JBL 2425/2426-driverene som ble brukt i 4430/35 faller av allerede fra 6-8kHz, og er ca 15dB nede ved 15kHz i et 2344-horn. Nyere JBL-drivere (f eks 2435 og dennes varianter (476be osv som brukes i flere av K2-variantene)) trenger langt mindre kompensasjon, og gir mulighet for mer følsomme konstruksjoner dersom bassdriveren henger med.
    Har K2 CD-horn?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Frode skrev:
    Det er en sammenheng mellom effektivitet, volum og dypbass. Hvis man ønsker høy effektivitet og dyp bass, blir kassen stor. Vil man ha en liten kasse, må man ofre høy effektivitet eller dypbass.

    Frode
    Høyere effektivtitet ved stort volum gjelder vell kun i de dypere frekvensene sånn jeg prøvd å få frem litt lenger oppe? Stor kasse hjelper vell f.eks. ikke så veldig mye på effektivitet ved f.eks. 80 hz?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    timc skrev:
    Målingene på K2 må sees i sammenheng. De er gjort i ekkofritt rom, og i praksis har man bra trøkk ned til rundt 30Hz

    Det jeg mente med kassevolumet, er at når man lager en relativt liten kasse blir resultatet som oftest lavere følsomhet.
    Er ikke de fleste målinger utført slikt eller er det gjort spesielt med K2? Som jeg var inne på i forrige innlegg, går ikke lavere følsomhet ved liten kasse kun utover de dypere frekvensene?

    BigSwifty skrev:
    Her tror jeg man skal skille mellom bass på papiret og bass i et virkelig rom under virkelige lytteforhold (understreker at jeg snakker om musikkgjengivelse, ikke hjemmekino).

    Jeg har hatt k2 i 3 år og spilt på dem flere timer hver dag. For et år siden fikk jeg byttet til SE-delefilteret. Da sank følsomheten med 2 db, mens bassen opplevdes som mye dypere og mer presis.

    Men nok om det. Mitt poeng er at k2-ene leverer en bass som er blant det mest naturlige jeg har hørt. For å prøve å beskrive hva jeg mener; når du sitter i en konsertsal og hører et symfoniorkester, hører du ikke "bass" og "diskant", men bare musikk. Basstonene ligger som et fundament, og har en naturlig plass i lydbildet .

    Men hovedpoenget er at k2-ene først og fremst leverer et sjeldent homogent lydbilde, som lar lytteren fordype seg i musikken, ikke fokusere på ytre imponator-effekter.

    Imidlertid er de glade i watt. Hadde tidligere Nagra vpa rør-monoblokker, men det var først da jeg byttet til McIntosh 1.2kW at bitene falt på plass og høyttalerne virkelig blomstret.

    Ikke verdens enkleste høyttalere å hanskes med, altså - men når du får det til leverer de en musikalitet jeg mener kan måles opp mot hva som helst.
    Er den første til å innrømme at utspillet mitt ang S9800 kun går utifra papira på dem, har kun hørt dem i demorom og ikke under gode forhold så jeg har ingen forutsetning for å si hvordan de spiller i det "virkelige liv", men tar gjerne imot en invitasjon for demo under gode forhold ;)
     
    T

    timc

    Gjest
    Om det er målt ekkofritt eller ikke varierer veldig. Se på Klipsch RF serien. Den er målt InRoom. eventuelt 2Pi anechoic. Heritage er målt 4pi anechoic.

    Dette med kassvolumet er jeg ikke 100% sikker på. Jeg mente at man mistet følsomhet hele veien (gradvis) men godt mulig jeg tar feil.


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    T

    timc

    Gjest
    Ojojoj...kunne tenkt meg et par av de subkassene :)

    Desverre har jeg hverken penger eller plass. Billig frakt hos JetCarrier.


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ordner du billig frakt så skal du jaggu meg få en kasse gratis :D

    Vanvittige greier og da tenker jeg både på pris og utstyr.
     
    T

    timc

    Gjest
    Dersom jeg ikke er helt på villspor kan det sendes med båtfrakt for under 15k. Prisen avhenger av totalt volum. Frakt internt i USA kommer i tillegg. ($600)

    Da må noen hente det i havna (Tistedal), eller organisere transportbyrå videre.


    -Tim
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Dersom noen er interesert kom jeg over ett relativt strøkent par med Studio Monitor 4412 som skulle selges for 3000 kr. Kunne egentlig tenkt meg ett par til selv men da jeg håper å komme i mål med nye suber så har jeg ikke mulighet nå :(
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn