Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Tar sjansen på at dette er rett tråd.
    Har mulighet for å kjøpe et par JBL L36, litt slitne i kassen og forsiden, bass/mellomtone er refoamet og den ene diskanten er byttet. Fronter mangler.
    Dette er toveis høyttalere og det jeg egentlig ville spørre om er, finnes L36 både i toveis og treveis varianter. Google har ikke vært min venn for alt jeg finner av info om L36 er treveis varianter.
    Har noen svar her eller kan linke til sider med bilder og beskrivelse av toveis variantene evt.
    Som noen før meg skrev, så er L36 treveis.
    Det er L26 som er toveis. Du bør kunne finne en del info om denne.

Takk for hjelpen. Fikk oppklart dette mysteriet. Selger hadde oppgitt feil, det er L26 (og ikke L36). Så da stemte alt :)

sirop

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    4
    Et spørsmål til JBL fansen her, hva av forsterker er det som er anbefalt til JBL?

Har tidligere hatt Studio 580 og 530 på Marantz og Rotel, synes begge funka bra, kansje spesielt Rotelen faktisk.
    Nå har jeg et par Studio 230, stativer dette også med forholdsvis saftig bass (og det liker vi jo).

Bruker en Onkyo A-9010 nå som er råbra til prisen, men med tid og stunder så blir det vel en oppgradering på forsterkerfronten og må derfor høre meg litt rundt om tips.

Tenker fortrinnsvis en integrert med dac. Hvordan fungerer foreks. Cambridge med JBL?

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    261
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Har endelig fått disse i hus. Gleder meg å få prøve de skikkelig ut etter julestria.

Mvh
    Roy

Hei Navnebror
    Va flotte saker dette:) ka skal kobles opp på disse da,,,,, har selv noen flotte Kef cantata(nedpakte) med stilbare delefiltrer på mellom og diskant ,,,og disse er med skøytebane bassen B136:)
    Mvh Roy Kenneth ,,,Ps fortsatt god jul fra karten ailand

balto

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    11
    Hei Roy,
    Jeg skal bruke de med en Burmester 911, og det høres bra ut så langt;) Kef cantara høres spennende ut:) God jul til deg og.

Mvh
    Roy

André S

Fersking
    Ble medlem
    13.01.2016
    Antall liker
    3

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.855
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det ligger et par K2 på Torget nå, men selv demobrukte må man ut med 250K. Jeg kunne gjerne hatt både K2 eller Everest hvis det ikke hadde vært for prislappen...:p

aircanada

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Med en nypris på 300K i 2010 og 490K i 2016, er det trygt å seie at prisauken har vore betydelig!

Kunne gjerne tenkt å testa K2 på McIntosh her også.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Med en nypris på 300K i 2010 og 490K i 2016, er det trygt å seie at prisauken har vore betydelig!

Da blir ikke 250000kr spesielt billig lengere, lurer på hvem som har tatt den fortenesten?

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Tanker vedrørende påstått stor prisøkning på JBL K2.
    USD var under 6 kroner i 2010 og i dag er den 8 kroner og 80 øre. Uten dollar regulering tilsvarer en økning fra 300 kkr til 490 kkr 8.5% stigning pr år, høyere enn konsumprisindeks, men langt lavere enn økningen på f.eks klokker (som også er luksusvare). Med 4.5 % årlig økning ville 300 i 2010 bli til 390 i 2016. Men den norske krona er ikke det den var. Så man må valutajustere; 390*8.9/6.0=580. Dvs nesten 100 tusen mer enn de 490 de koster. Ergo er 490 tusen ikke galt.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Da blir ikke 250000kr spesielt billig lengere, lurer på hvem som har tatt den fortenesten?
    Prisøkningen skyldes i hovedsak valuta.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.135
    det merkeligste er at man ikke får en 3veis engang til den prisen. supertweeteren i Everest ruller av 20khz 24db. helt utrolig spør du meg, selv om du sku klare å høre den innimellom så får du plenty med beaming fra en 2" exit driver som praktisk talt dekker alt av verdi oppover. :confused:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Og hva mener du?
    Det er en superdiskant som spiller til 50kHz. Hele poenget er nettopp at du ikke har delefilterproblematikk fra 700 til 20000 Hz. Ingen fasefeil.
    En 15" spiller til 150Hz Neste til 700Hz. Så horn til 20kHz så super til 50kHz.
    Low-Frequency Driver 15" (380mm) Pulp-cone woofer (1501AL) x 2

High-Frequency Driver 4" (100mm) Beryllium compression driver (476Be)

Ultrahigh-Frequency Driver 1" (25mm) Beryllium compression driver (045Be-1)

Maximum Recommended 500 Watts

Amplifier Power

Frequency Response (– 6dB) 45Hz – 50kHz

Low-Frequency Extension (–10dB) 32Hz

Nominal Impedance 8 Ohms

5.5 Ohms @ 85Hz

3.5 Ohms @ 40kHz

Sensitivity (2.83V@1m) 96dB

Horn Directivity (Horizontal x Vertical)

High-Frequency 100º x 60º

Ultrahigh-Frequency 60º x 30º

Crossover Frequency 150Hz (LF1 6dB/octave)

700Hz (LF2 24dB/octave)

20kHz (UHF 24dB/octave)

Control Function HF level control (– 0.5dB/0dB/+0.5dB)

LF level control (low/high)

LF/HF drive mode switch (normal/bi-amp)

System orientation switch (left/right)

Dimensions (H x W x D) 38" x 43-5/8" x 18-1/2" (965mm x 1,109mm x 469mm)

(Including Feet)

Weight 302 lb (137kg) without grille

312 lb (142kg) with grille

Package Weight 383 lb (174kg)

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.135
    Og hva mener du?
    Det er en superdiskant som spiller til 50kHz. Hele poenget er nettopp at du ikke har delefilterproblematikk fra 700 til 20000 Hz. Ingen fasefeil.

hvilken delefilterproblematikk? om noe kan kalles et problem er det å dele så høyt iallefall en av de. CTC avstand osv. men nå er neppe denne såkalte diskanten hørbar allikavel, så 3veis er bortkastet... det skal deles før 7khz når man har en 4" 2" exit driver i midten, de vil alltid beame over 7khz uansett horn. 5-7khz er vanlig i de fleste andre høyttalere av denne typen, er JBL som skiller seg ut som vanlig.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    476be/mg som sitter i Everest/K2 har 4" membran og 1.5" exit.

Når det er sagt, så har JBL snudd litt på flisa med M2 og 4367 som er kun toveis med D2430k som i praksis ikke har bedre HF egenskaper enn 476be. Mulig hornet utgjør en forskjell, eller så enkelt at en diskant må til for å tilfredsstille et kravstort marked? Har desverre aldri fått sjansen til å teste 045 diskanten...

Opplever i praksis ingen beaming med M2. Låter friskt og fint i et bredt lyttevindu, men som sagt har ikke hørt hva en diskant eventuelt kan tilføre. Fra mitt DIYer perspektiv er jeg redd det gjør systemet unødvendig komplisert med utfordrende integrering og ofring av den besnærende point source egenskapen som et horn som dekker et så bredt område gir, men regner med at JBL har lagt betydelig jobb i å få dette til å sitte i Everest og K2

Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hobbyteorier fra gutterommet er en ting, virkeligheten en annen. Everest er fullstendig fri for nasalitet og spiller frekvenslineært over store rom. Selvfølgelig høres diskanten i topp. Den overlapper jo ned i hørselsområdet selv om det er 4. Ordens filter. Alt er tilnærmet i fase, med unntak av super som pga filteret forskyves.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Og hva mener du?

hvilken delefilterproblematikk? om noe kan kalles et problem er det å dele så høyt iallefall en av de. CTC avstand osv. men nå er neppe denne såkalte diskanten hørbar allikavel, så 3veis er bortkastet... det skal deles før 7khz når man har en 4" 2" exit driver i midten, de vil alltid beame over 7khz uansett horn. 5-7khz er vanlig i de fleste andre høyttalere av denne typen, er JBL som skiller seg ut som vanlig.

Nok en besserwisser som skal belære oss andre. JBL har nok peiling...

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Poenget er vell så enkelt at 476be spiller rimelig greit oppover men mister effektivitet oppover, legger du den fallende kurva til 476 ilag mot den stigende til 045be når du deler den så høyt så blir sluttsummen ganske så pen.

Jeg tørr påstå at de som sier diskanten i Everest og K2 ikke er hørbar har ikke hørt med/uten. Selv om den deles høyt så betyr ikke det at den er lydløs under delefrekvens :)

Rajapruk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    UHF-drivern i just Everest sitter där för syns skull (säger "Giskard" på audioheritage som känner Greg).
    Japanerna köper inte en högtalare utan superdiskant.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Morsom historie som selvsagt bare er vrøvl. Mange forsøker virke mer interessante enn de er. Lånte fjær var et utrykk man brukte. Fjær som ble til ti høns...

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    UHF-drivern i just Everest sitter där för syns skull (säger "Giskard" på audioheritage som känner Greg).
    Japanerna köper inte en högtalare utan superdiskant.
    Det er bare tull og du må ikke ta alt det han skriver seriøst... Det er bare å ta hånda forran diskanten på Everest eller K2, hører du ikke forskjell har du problem med hørselen... Hverken 476be eller noen annen JBL 4" spiller gått nok i toppen uten diskant og ihvertfall ikke uten mye EQ. M2 har ikke diskant men har MYE eq i topp til tross for D2 driiveren

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    "Godt nok" er et relativt begrep, og vi var tilfreds med hva vi fikk ut av 476be på M2. EQ i bøtter og spann er nødvendig, noe som er mer kilent i en passiv konstruksjon som Everest.

Og så er heller ikke Everest konstruert etter "godt nok" prinsippet, men for å være sublim. Da er det helt ok å spandere på en flott diskant.

balto

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    11

Rajapruk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Bara att gratulera er som hör 20-50KHz :)
    Jag gör det inte.

Greg Timbers föredrar själv en 476be som spelar hela vägen upp, enligt Giskard.
    "crossovers sucks".
    Därför den gör det i Everest (i praktiken), tror jag.

Grattis till Everest opeth, det är min drömhögtalare!

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er svenskene de nye danskene? :rolleyes:
    Neida! Fysiske lover følger landegrensene.
    Lufta i Sverige gjør at en slik diskant ikke høres.
    Går en helt øst til Russland er det såpass gale at de spiller med bare bassene........

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som har et par stativer til jbl 2360 tilovers her og kan selge meg? Eller vet om noen som har dette?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har 1stk 2360 med 2506B brakett og en 2446 driver liggende.
    Om jeg skal selge ønsker helst å selge hele greia komplett. Send PM om interessant.

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Du skjønner hvordan de monteres? Skrus fast mot metallet i adapteren. I posisjonen på bildet lver tiltes hornet ned.
    Jeg skal snuse litt og se hva jeg finner

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Pokkern heller. Klarer du hoste opp en 2506B JoHoo så kan du få kjøpe den andre av meg Stene.
    Vi er da til for å hjelpe hverandre :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn