bambi
Æresmedlem
De lager jo ikke akkurat bare tulleprodukter heller, da. M2 f.eks., relativt kompromissløst med krav til aktiv deling og flere forsterkerkanaler.
Afasi.Trodde du kunne lese, men har nok overvurdert deg.
Jeg har hørt de på Lydrommet på deres egne forsterkere - låt som "grov PA" - for meg totalt uforståelig at de kan benyttes av studioer.Men også aktive M2 har klare kompromiss.
Da var det nok en feil med hvordan de var satt opp der. De har i høyeste grad potensiale til å låte veldig åpent med lav forvrengning. Kanskje de hadde rotet seg bort med romkorreksjon/EQ, hvem vet.Jeg har hørt de på Lydrommet på deres egne forsterkere - låt som "grov PA" - for meg totalt uforståelig at de kan benyttes av studioer.Men også aktive M2 har klare kompromiss.
Joda, men selv startet de demoen med å fortelle hvor viktig det var med deres egne forsterkere bla bla for det jeg nå skulle høreDa var det nok en feil med hvordan de var satt opp der. De har i høyeste grad potensiale til å låte veldig åpent med lav forvrengning. Kanskje de hadde rotet seg bort med romkorreksjon/EQ, hvem vet.Jeg har hørt de på Lydrommet på deres egne forsterkere - låt som "grov PA" - for meg totalt uforståelig at de kan benyttes av studioer.Men også aktive M2 har klare kompromiss.
Sitter med samme inntrykk selv, har hørt 4367 ved ett par anledninger.Har aldri hørt M2.
Har hørt 4367, er vel samme bestykning som M2, men passivt delt.
Man får en spole i serie med bassen i 4367 som vil spise litt effekt, burde dog ikke gjøre forskjellene alt for store.
En slik montert 15" med ikke alt for stort kabinett og bassrefleks trenger mengder med effekt for å funke.
Etter lyttet til 4367 satt jeg igjen med litt samme greia som Music Bear, høyttaleren noe grov i målet.
oks
Hei,Har aldri hørt M2.
Har hørt 4367, er vel samme bestykning som M2, men passivt delt.
Man får en spole i serie med bassen i 4367 som vil spise litt effekt, burde dog ikke gjøre forskjellene alt for store.
En slik montert 15" med ikke alt for stort kabinett og bassrefleks trenger mengder med effekt for å funke.
Etter lyttet til 4367 satt jeg igjen med litt samme greia som Music Bear, høyttaleren noe grov i målet.
Kanskje det er lett å mistenke forsterkere som er benyttet, kanskje det er noe med DSP rattingen på M2?
Jeg tror ikke det er der foten trykker.
En kan se litt på hva bassdriver som er benyttet i begge disse, 2216Nd.
Her er spec:
2216Nd
Den har noe høy Q-verdi, ikke blandt de med mest motorstyrke, ikke det letteste membranet.
Med slike spec blir driveren litt treg for å dra helt opp i gjerne 8-900hz.
Den blir og litt basstung.
Stemmer egentlig med slik jeg hørte 4367.
Begge disse konstruksjonene har gjerne høy morrofaktor, vil gjerne passe til moderne pop/liste musikk som er basstung og med lange basstoner.
Selv spiller jeg musikk i den tyngre enden av skalaen, med doble basspedaler.
Da blir det for tregt.
Hornet i M2 og 4367 kan jeg ikke si så mye om, ei heller driveren, lytten til 4367 var for kort.
Men en liten hardhet synest jeg det var, gjerne naturlig da det ikke er helt uten kompromisser å presse en driver helt til topps.
Det kan kanskje gjøres bedre med en diskant på toppen?
Hvis man ser litt på hva som er av eldre konstruksjoner, gjerne noe som 4344.
Det er gjerne ikke helt uten grunn at den er 4-veis?
Bass som ikke er alt for stram i et ikke alt for stort kabinett slipper å ta seg av det som skjer over 2-300hz (eller deromkring).
En 10" mellomtone tar seg av området opp til en kommer til hornet.
Den har også en diskant i toppen for å slippe presse kompdriveren der oppe.
Har aldri hørt noen av disse eldre blå JBLene, men tror dem hadde litt kunnskap med seg disse gamle kara hos JBL.
Vis vedlegget 501082
Litt innspill, i beste mening.
oks
Hei,Nei, ingen som sagt det er tulleprodukter. JBL produserer noe av det beste på høyttalerfronten IMO. Stort sett alltid meget høvelig lyd på messer hvor mye annet svært kostbart låter meget svakt. Men også aktive M2 har klare kompromiss. Og sånn må det bare bli dersom man skal selge til et større marked.
Kort fortalt så er det snakk om følgende:Hei,
kunne du forklart litt om kompromiss i M2?
Jeg gjetter:
-Tyning av elementenes båndbredde, få/ingen elementer dekker store frekvensområder optimalt.
-Tyning av frekvensrespons fører til utfordringer med spredningskontroll.
-Noe annet?
Jeg spør for å få greie på hvor den største svakheten i designet ligger, teknisk sett. Ikke for å snakke ned Jbl, men for å få litt kjøtt på beinet for en eventuell oppgradering på sikt
Det er akkurat der enda større hornkonstruksjoner gjør enda bedre. Lavere forvrengning, bedre dynamikk, mer sammenhengende lyd med spesielt bedre stemmegjengivelse, mindre negativ rompåvirkning med resultat av bedre tonalitet og mer slam/trøkk. Så man strekker strikken enda lengre i forhold illusjon av virkeligheten. Ulempen? Det blir stort og kostbart.For meg handler JBL om å formidle musikk som virkeligheten.
Tror det er femte eller sjette gangen jeg nevner denne JBL høyttaleren på dette forum. INGEN, har kommentert den, eller vist interesse.Den her, har jeg lest et sted, skal være den høyttaler fra JBL med flest iboende patenter i sin konstruksjon;
LSR6332 Products | JBL Professional
Se prisen på den - øverst på siden - verdens mest fordelaktige høyttalerkjøp?
Lydrommet hadde denne i sortimentet tidligere.
Har hørt de og helt greie de, men ser/hører vell heller ingenting veldig spesielt med dem LSR32 er for øvrig samme høyttalerTror det er femte eller sjette gangen jeg nevner denne JBL høyttaleren på dette forum. INGEN, har kommentert den, eller vist interesse.Den her, har jeg lest et sted, skal være den høyttaler fra JBL med flest iboende patenter i sin konstruksjon;
Se prisen på den - øverst på siden - verdens mest fordelaktige høyttalerkjøp?
Lydrommet hadde denne i sortimentet tidligere.
Vet flere dansker som kjøpte disse, for noen år tilbake, mange mente de gruset datidens B&W 800-serie. Og den er grisebillig.
Hvorfor ingen interesse for denne, dere som kjenner og har et forhold til JBL? Det at den mangler horn? Annet? Eg berre undrast, eg
Hehe, velSå selvbygg handler ikke om best mulig lyd? Interessant. Det er lenge siden jeg forstod at man ikke kunne skape godlyd fundamentert på overdreven selvtillit og tilgang på loddebolt selv om det er hevet over en hver tvil at svært gode, for ikke snakke om eksepsjonelle system er diy. Men da er ikke kostnad et spørsmål.
427,7 liter.JBL E145:
Fikk litt hjelp på denne
Oppgitte spec er vistnok riktige bortsett fra "Vas" skal være rundt 400 liter, ikke 275.
http://www.jblpro.com/pub/components/eseries.pdf
Tviler jeg ikke på! Kan også fortelle, at da jeg hørte M2 på Lydrommet og ble så skuffet, tenkte jeg med meg selv; hva med å hørt disse på separate gode (og kanskje mer ørevennlige?) hi-fi forsterkere - selvfølgelig med filter før forsterkerne?Jeg merker at de fleste som uttaler seg om M2 og spesielt 4367 ikke har hatt dem hjemme i stuen! Jeg har nå i en årrekke hatt M2 og i det siste året også 4367. 4367 er som audiofil ht bedre enn M2 og 4367 er også bedre på de fleste punkter enn 4365(like it or not) IMO!
Kan jo fort være preferanser for det er og blir ulogisk at 4367 skal være bedre enn M2Jeg merker at de fleste som uttaler seg om M2 og spesielt 4367 ikke har hatt dem hjemme i stuen! Jeg har nå i en årrekke hatt M2 og i det siste året også 4367. 4367 er som audiofil ht bedre enn M2 og 4367 er også bedre på de fleste punkter enn 4365(like it or not) IMO!
Da jeg aldri har hatt 6332 i «stuen» kan/vil jeg ikke ha noen mening om det. Virker, som de fleste JBL pro produkter som, mye for pengene!Tviler jeg ikke på! Kan også fortelle, at da jeg hørte M2 på Lydrommet og ble så skuffet, tenkte jeg med meg selv; hva med å hørt disse på separate gode (og kanskje mer ørevennlige?) hi-fi forsterkere - selvfølgelig med filter før forsterkerne?Jeg merker at de fleste som uttaler seg om M2 og spesielt 4367 ikke har hatt dem hjemme i stuen! Jeg har nå i en årrekke hatt M2 og i det siste året også 4367. 4367 er som audiofil ht bedre enn M2 og 4367 er også bedre på de fleste punkter enn 4365(like it or not) IMO!
Du, som en aktør i bransjen, sier DU da, til disse her?