Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er interessant det du sier og jeg tror jeg er enig. Eide 4365 og de imponerte meg enormt. 4367 er som 4365 så lettdrevet at man kan henge på en rørforsterker av god kvalitet. Min Kondo spilte suverent på 4365 feks. Når det er sagt var det overhode ingen tvil om at Everest fra 35 år tilbake på absolutt alle parametere var mer live enn 4365. Men 4365 og 4367 er SÅ kompakte og har et herlig design som passer inn med moderne møbler. 4365 var hos meg også sterkere enn Tannoy Canterbury ( som er utopisk lekker og god). Man kan fort fortape seg i frekvens- og impulsplott. Decay og annet med fine betegnelser i stedet for å lytte. Jeg har feks lest her inne at 55000 ikke spiller bass. Vrøvl selvsagt. Nei-vås. Man undres.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Forsterkertips til JBL Studio 530?

    Har prøvd en Hegel H80 men denne synes jeg ble for frempå i øvre mellomtone.
    Har nå en Denon PMA-1510ae, denne er helt motsatt av Hegelen og oppleves veldig dempet oppover, bassen derimot er det ingenting å si på. Når den får litt volum låter dette meget bra, men på lavt volum synes jeg det er litt lite smekk.

    Tenker kjøpe brukt i prisklassen 5000kr pluss minus.
    Bruker forøvrig en Bluesound Node som streamer og dac.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det noen lett tilgjengelig statistikk over salgstallene av Everest-høytalere i Norge?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Forsterkertips til JBL Studio 530?

    Har prøvd en Hegel H80 men denne synes jeg ble for frempå i øvre mellomtone.
    Har nå en Denon PMA-1510ae, denne er helt motsatt av Hegelen og oppleves veldig dempet oppover, bassen derimot er det ingenting å si på. Når den får litt volum låter dette meget bra, men på lavt volum synes jeg det er litt lite smekk.

    Tenker kjøpe brukt i prisklassen 5000kr pluss minus.
    Bruker forøvrig en Bluesound Node som streamer og dac.
    Du kan prøve Pioneer(klasse D) av nyere dato eller eldre Rotel forsterkere. En kammerat har brukt eldre Rotel på gamle JBL monitorer(4333B) med hell. Jeg bruker Dynamic Precision og Pioneer SX-30 DAB som jeg streamer med på noen eldre JBL L112. Pioneer'n er både hurtig/kontant og har god styring på bassreflex, da det kan være vansklig og ha kontroll på bassen i bassreflex hvis ikke forsterkeren har kontroll. Ellers er den gamle Harman Kardon Citation 16 også veldig god på JBL. Noe jeg husker fra 70 tallet da de sparket liv i noen JBL L166 Horizon. mvh. Motorhome
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et skrekkelig syn!
    Ser ut som en haug med 2227?
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det noen lett tilgjengelig statistikk over salgstallene av Everest-høytalere i Norge?
    Om det er noen Everest-eiere som kan tenke seg besøk av en litt over gjennomsnittet entusiast, så gi en lyd :)

    Har hatt kontakt med en velkjent kar i Larvik som tipset meg om en kar ved Gardermoen som eier 66000 og McIntosh 1,2kW, men usikker på om han er her på forumet.
    Bor i Ørsta på Sunnmøre, så Gardermoen/Oslo-området er straks litt mer tilgjengelig enn Larvik.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hør med Opeth, han har jo både nye og gamle Everest og er itillegg en kjempehyggelig kar :)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Neby har satt igang ombygging av showrommet, så det er litt utilgjengelig i tiden fremover.

    Opeth har jeg på blokken :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.307
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Finnes det noen lett tilgjengelig statistikk over salgstallene av Everest-høytalere i Norge?
    Om det er noen Everest-eiere som kan tenke seg besøk av en litt over gjennomsnittet entusiast, så gi en lyd :)

    Har hatt kontakt med en velkjent kar i Larvik som tipset meg om en kar ved Gardermoen som eier 66000 og McIntosh 1,2kW, men usikker på om han er her på forumet.
    Bor i Ørsta på Sunnmøre, så Gardermoen/Oslo-området er straks litt mer tilgjengelig enn Larvik.
    K2 her på forumet?
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Eg har eit par lx9 frå tidlig 90 tall som siste åra har vært brukt som garasjeanlegg og kabinetta ser slettes ikkje bra ut der finerer er løsnet i kanten nede og noken sår her og der . Eg vaska og satte dei inn i loftstua her i høst og dei spiller fortsatt veldig bra. Spørsmålet er om dette er noke å fikse /lakkere om eller er det berre å kvitte seg med? Eg føler dei spiller alt fir bra til å gå som boss og med ny finish så kan fruen lett leve med dei også .
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.975
    Torget vurderinger
    23
    JBL 476BE

    Att. JBL spesialister! Har tilbud om et par JBL 476 BE - kliss nye og ubrukte, i bytte mot noe småting jeg ikke har bruk for - er dette en av de bedre JBL driverne? Noe å satse på?


    nye 476 Be.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Att. JBL spesialister! Har tilbud om et par JBL 476 BE - kliss nye og ubrukte, i bytte mot noe småting jeg ikke har bruk for - er dette en av de bedre JBL driverne? Noe å satse på?
    Ligger typisk prismessig rundt $4000 så vet du ca verdi :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Att. JBL spesialister! Har tilbud om et par JBL 476 BE - kliss nye og ubrukte, i bytte mot noe småting jeg ikke har bruk for - er dette en av de bedre JBL driverne? Noe å satse på?


    Vis vedlegget 511836
    Skal du ha nye brevpresser? :)

    Er det ikke disse som står i K2 S9900 og Everest?

    Trur det der er noe av det bedre fra JBL. Kanskje litt høyere arbeidsområde enn hva en er vandt med fra tradisjoneller storformat?
    8-900hz og oppover til en føler for å gi seg kanskje?
    Tiltak som JBL har gjort er vel gjerne i retning av storformat driverne skal låte penere oppover i frekvens?
    Dem deles høyt i K2 mener jeg å huske.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.975
    Torget vurderinger
    23
    Høres ut som det ikke er noe for meg, litt i utakt med min oppfatning om arbeidsområde dersom de er tiltenkt å skulle dekke hele registeret fra under 1k og opp.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut som det ikke er noe for meg, litt i utakt med min oppfatning om arbeidsområde dersom de er tiltenkt å skulle dekke hele registeret fra under 1k og opp.
    Det er ingen problem å kjøre de ganske mye lengre ned enn 1khz, i Everest deles de på 700 og det er nok hornet som begrenser dette. Ser vell ingen grunn til at de ikke skal klare seg like godt nedover i frekvens som for eksempel TAD 4003 som er mye samme greia, 4" beryllium membran og 1,5" åpning. Teknisk er driveren veldig lik de vanlige JBL 4" neodriverne, men membranet er jo spesielt, std Truextent membran men med JBL oppheng.

    Der er målinger som sammenligner 2450SL med Truextent mot 476BE og forskjellen er beskjed dersom brukt 3-vegs, men litt forskjell er det, spesielt i toppen er det 476BE mer output enn "2450BE".
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.975
    Torget vurderinger
    23
    Med andre ord så er ikke disse driverne noe jeg trenger å løpe skoene av meg etter. Godt å vite, hadde en mistanke derav forespørselen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut som det ikke er noe for meg, litt i utakt med min oppfatning om arbeidsområde dersom de er tiltenkt å skulle dekke hele registeret fra under 1k og opp.
    Den ender kanskje litt mellom to stoler slik du tenker treveis topp.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.975
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp, og en driver som er konstruert for extended range vil nødvendigvis inneholde kompromisser, dessuten vil jo hornet heller ikke være optimalt.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Med andre ord så er ikke disse driverne noe jeg trenger å løpe skoene av meg etter. Godt å vite, hadde en mistanke derav forespørselen.
    De er brukt/lagd for 3-vegs konstruksjon men flere har testet de også i 2-vegs med hell, så bruksomsrådet er nok tilsvarende som nevnte TAD 4003 men det var kanskje noe annet du såg for deg?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.975
    Torget vurderinger
    23
    Veldig usikkert rundt hele produktet siden eierskifte, dobling av priser pluss kurs i 40% disfavør i tillegg. Vi får se.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.975
    Torget vurderinger
    23
    Med andre ord så er ikke disse driverne noe jeg trenger å løpe skoene av meg etter. Godt å vite, hadde en mistanke derav forespørselen.
    De er brukt/lagd for 3-vegs konstruksjon men flere har testet de også i 2-vegs med hell, så bruksomsrådet er nok tilsvarende som nevnte TAD 4003 men det var kanskje noe annet du såg for deg?
    Har egentlig ikke sett for meg noe som helst, muligheten dukket plutselig opp. Har jo allerede både 4001 og 4003 pluss div. andre så behovet som sådan er ikke tilstede.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.975
    Torget vurderinger
    23
    Med suveren impulskontroll, begrensningsforståelse og ufravikelig innkjøpsstopp så har jeg nok veldig lite til felles med nettopp den gjengse HFS-misbruker.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.878
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    18sound sin 1,5" berylliumsdriver er et fint alternativ. Har ikke funnet andre som leverer nye drivere med 1,5". Radian har kun 1,4".

    Grelv målte dem og sier at de er minst like bra som JBL 2450SL. De burde være noe bedre da verden forhåpentligvis går fremover med faseplugger og slikt? (LMC har vel en kommentar her regner jeg med). Byggekvaliteten er meget bra og neodym magneten er råkraftig.

    Jeg var ikke helt fornøyd med matching av driverne. De er innenfor deres toleranser sier de. Det er vel slik i PA verdenen.

    De var fleksible mot at jeg betaler litt ekstra så håndplukker de et par som matcher skikkelig i neste produksjon. Vet ikke om det er en tjeneste de tilbyr alle?

    18 Sound | ND4015BE


    Man skal ikke tro alt som skrives men det kan jo være en indikasjon. Dette om den helt nye 3"/1,4" berylliumsdriveren fra 18sound:

    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...2001-4001-radian-truextent/938642956-172-4521

    So klingt er auch, maximale Sauberkeit mit maximaler Auflösung gepaart mit perfekter Ausgewogenheit.
    Ich finde den ND3BE vom sounding her schöner als den TAD 2001. Er klingt natürlicher und ist keine Diva was den Amp betrifft. Übertrifft auch den Radian 950PB mit Truextent.



    Google translate:

    Det er det det høres ut, maksimal renhet med maksimal oppløsning parret med perfekt balanse.
    Jeg finner ND3BE høres bedre ut enn TAD 2001. Det høres mer naturlig ut og er ikke en diva så langt som forsterkeren er bekymret. Også bedre enn Radian 950PB med Truextent.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.307
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vet ikke om det er noe behov for å komme lenger enn det TAD allerede har gjort med sine 2002 og 4003.....ihvertfall ikke for meg...
    mvh
    L
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn