Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke å legge noe imellom, min gode mann! Vi er voksne karer som tåler ingen spøk! :p:D


    Her er uavhengige målinger av M2 som viser det du forteller, men hvor mye man kan stole på disse målingene vet jeg ikke da jeg ikke får det til å stemme nedover i frekvens;

    T_JBLM2-09_forum_embed.jpg

    T_JBLM2-01_forum_embed.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Alt beamer eventually, så det ser jeg ikke på som et stort problem. Iallefall ikke over 10khz hvor musikk har "null" energi.
    Med enkelte konstruksjoner så er det mulig å holde direktiviteten helt opp. I alle fall i en av planene. En smalning rundt 10-12KHz er godt hørbart sammenlignet med en hornhøyttaler som holder spredingen høyere opp i frekvens. Med kvalitetsdriver låter det forøvrig ikke "for lyst" med konstant direktivitet høyere i frekvens. Det gir mer utklinging i toppen og er utelukkende positivt IMO. Det er derimot ikke det mest kritiske, og jeg vil betegne det som mer "icing of the cake".

    JBL har forøvrig hatt hornhøyttalere for flere tiår siden som holdt direktiviteten mye høyere i frekvens. I tillegg var de også langt mer uniforme enn dagens waveguider. Til gjengjeld målte de mer rufsete on-axis. Det er dog mulig å få i pose og sekk i stor grad.
    Klarer man å få til det med to-veis eller snakker man tre-veis (eller mer) da? Jeg har sett at noen lager en utskjæring i bunnen av waveguiden på M2 og setter inn en liten diskant der for å få tre-veis og bedre spredning oppover. Det gir mening og jeg kjøper at det er bra med bred spredning så langt det lar seg gjøre.

    Du som har vært borti et og annet, hvordan er disse Crown-forsterkerne? :)
    Det er mulig med 2-veis og det JBL gjorde.

    Kjenner ikke nyere Crown forsterkere. Er generelt ikke så veldig begeistret for PA forsterkere etter og ha eid noen. Vifter kan slå inn tidlig, viftene er gjerne godt hørbare, SNR tallene er sjelden spesielt gode, forvrengning er ikke alltid veldig lav og boksene er stygge.
    Crown effektforstærkere har faktisk en god lyd hvis man vil betale alle de penge de koster fra ny. Jeg har dog købt mine brugt. Hvis man kan acc de forbandet blæsere er det er godt og effektivt produkt. Som min opsætning er nu køre bassen nede ved 1 Ohm . Det udvikler varme og blæserne køre hele tiden. Jeg har dog hørt at de helt nye udgaver kan man selv bestemme hvor meget blæserne skal køre . Hvis man køre i 8 Ohm og spiller i en alm stue er blæser måske slet ikke nødvendigt :)
    Jeg kan varmt anbefale Crown :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Obs! Stor forskjell mellom M2 og K2! Bare så det er presisert.
    Jeg tolker dette som at du foretrekker K2 :) Hva innebærer disse forskjellene? Estetisk er de jo langt mer elegant, men er det ikke en merkelig løsning å droppe x-over oppover for hornet der hvor superdiskanten slår inn?
    Pene saker;

    Vis vedlegget 583623
    Ja, helt klart! M2 måler meget bra og spiller sykt høyt and thats it. K2 har sine feil og begrensninger, men MR Timbers mf har faktisk lyttet på konstruksjonen før den ble satt i produksjon. M2 er et pro-produkt på godt og ondt! Støtter langt på vei de som mener M2 gjør seg best på et «lokale» og har PA-kasse Sound mer enn hifi High-end lyd.
    29A7012F-5982-4C5E-B919-45C68C6E4317.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, helt klart! M2 måler meget bra og spiller sykt høyt and thats it. K2 har sine feil og begrensninger, men MR Timbers mf har faktisk lyttet på konstruksjonen før den ble satt i produksjon. M2 er et pro-produkt på godt og ondt! Støtter langt på vei de som mener M2 gjør seg best på et «lokale» og har PA-kasse Sound mer enn hifi High-end lyd.
    Det er mulig du har rett i alt dette :) Jeg ser det er veldig forskjellige meninger om disse tingene rundt om på nettet, så det blir jo spennende å se hvilke tanker jeg selv ender opp med til slutt. I utgangspunktet tenker jeg at så lenge on-axis og off-axis følger hverandre tett, så kan man bruke EQ for å få akkurat den lyden man ønsker. Personlig synes jeg M2 låt litt for lyst med standard-innstillingene, da er det tunet til at lyttevinduet skal være flatt mens jeg foretrekker at det er en ørliten svak helling i mitt rom.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    M2 er et pro-produkt på godt og ondt! Støtter langt på vei de som mener M2 gjør seg best på et «lokale» og har PA-kasse Sound mer enn hifi High-end lyd.
    Hjertelig takk! Har følt meg helt alene, om det du her sier. Som jeg selv opplevde under lytting av de på LydRommet.

    Har også hørt JBL 3-veis PA høyttalere både som aktive og passive - alle med 6,5'' mellomtone (og horndiskant og 15'' bass) - som har spilt i store festlokaler nesten (motsatt av M2) nærmest som å høre "fin-oppløst hjemme hi-fi" men under skikkelige lydtrykk uten forvrengning.
    Passive:
    https://jblpro.com/en-US/product_families/srx800-passive-series
    Aktive:
    https://jblpro.com/en-US/products/prx835
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er disse lytteinntrykkene basert på det rommet som er avbildet over her?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Der er godt nok stille i denne JBL tråd :)
    Er der ikke nogen der ligger nogle fede JBL Fotos op.
    V a r :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nogle der kender lidt til JBL 2 vejs Højttalere-
    4435/3100
    Bare af nysgerrighed :)

    4435-7-1.jpg
    $(KGrHqN,!okE63(r1M7FBPCZclWo)g~~60_3.JPG
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Har 4 stk JBL i taket som Atmos høytalere:



    JBL Arena 130, veldig enkle og rimelige saker, men ganske morsom lyd i disse også. Har en rca switch som gjør at jeg kan kjøre det fremre paret som fronter, ganske ok hvis man ligger rett ut på sofaen og lytter. Kan kjøre med eller uten sub.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    Må finne på noe med mine fire 2035 snart :rolleyes: Men ikke helt enkelt å bestemme seg for endelig konfigurasjon så man kan få fingeren ut av r*ven, når det prates om 2384 og 2360 og jeg vet ikke hva..
     

    Vedlegg

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    L

    Lassencad

    Gjest
    Denne Stage Accompany M59S har jeg lyttet til via importøren i Danmark. :) Lyttede også til M56 .
    De har som så mange andre systemer nogle udfordringer men ellers en virkelig god højttaler der lige som mine ikke er lavet til at sætte op i en normal stue :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Denne Stage Accompany M59S har jeg lyttet til via importøren i Danmark. :) Lyttede også til M56 .
    De har som så mange andre systemer nogle udfordringer men ellers en virkelig god højttaler der lige som mine ikke er lavet til at sætte op i en normal stue :)
    Hva synes du var de største udfordringer? -og hvor unormal en stue skal man ha før de virker? Holder det med 50-60 M2 og en meget forstående kone!
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hva synes du var de største udfordringer? -og hvor unormal en stue skal man ha før de virker? Holder det med 50-60 M2 og en meget forstående kone!
    Jeg synes at det er en virkelig god højttaler selv om den er dyr og er konstrueret til store sale/PA
    Diskanten har en fin gengivelse men man skal sidde meget præcist for at få noget godt ud af den.
    Jeg selv er vant til Bas ud over det sædvanlige .. synes jeg. Det vil sige bas der er præcis hurtig og et voldsomt drive.
    M59 er noget derhenad men mangler noget drive... synes jeg. Til M59 forsvar skal det nævnes at det var i en stue på nok 200 kvm.
    Men 200Kvm burde ikke være en problem . Men måske var der andre faktorer der spillede ind i den opsætning jeg hørte dem i :)
    Håber min oplevelse med M 59 giver mening :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes at det er en virkelig god højttaler selv om den er dyr og er konstrueret til store sale/PA
    Diskanten har en fin gengivelse men man skal sidde meget præcist for at få noget godt ud af den.
    Jeg selv er vant til Bas ud over det sædvanlige .. synes jeg. Det vil sige bas der er præcis hurtig og et voldsomt drive.
    M59 er noget derhenad men mangler noget drive... synes jeg. Til M59 forsvar skal det nævnes at det var i en stue på nok 200 kvm.
    Men 200Kvm burde ikke være en problem . Men måske var der andre faktorer der spillede ind i den opsætning jeg hørte dem i :)
    Håber min oplevelse med M 59 giver mening :)
    Takk! Det var som jeg tenkte meg, trenger ett STORT rom og giver deg ett lille hot-spot.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Alcons høyttalere har vell sitt utspring fra Stage Acompnay, Alcons bruker en videreutviklet bånddiskant. Og SA monitorene i Danmark bruker vell doble JBL 2235H og er vell utifra det ikke helt ulike 4435/4355 med tanke på bassrespons. Usnsett kule høyttalere som sikkert fungerer fint i en normal stue
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Det er vel flere av dere som har anskaffet HDI 3800 nå. Jeg er veldig interessert i å få høre litt om lytteinntrykk og om hvordan disse fungerer i det daglige, til både musikk og film. Har jo siklet på disse siden lenge før de kom i salg (helt siden den første lille youtube-snutten kom ut...) , og vurderer om jeg skal prøve de ut. Hadde jo Studio 590 i noen år, og savner JBL litt... :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ved godt det er en JBL tråd. Her er en video fra udstillingen i Danmark hvor disse Stage Accompany Master Series M-59 kunne opleves :) Undertegnet er også med på videoen :) :)

     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ved godt det er en JBL tråd. Her er en video fra udstillingen i Danmark hvor disse Stage Accompany Master Series M-59 kunne opleves :) Undertegnet er også med på videoen :) :)

    Interessant! Jeg høre jo tildels hvor direktiv toppen er når mic/kamera bevæges i romme.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    :)
    Man skal nok ikke vurderer lyden ud fra en Youtube video :)
    Nååå. Lyden er ellers ganske god...
    Går ud fra at det er 12 og 15» som er vist !? Er det en type modifisert RCF, eller? Ser ikke ud som noget fra JBL. Er der frontstof til dem?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nååå. Lyden er ellers ganske god...
    Går ud fra at det er 12 og 15» som er vist !? Er det en type modifisert RCF, eller? Ser ikke ud som noget fra JBL. Er der frontstof til dem?
    Ved det faktisk ikke men jeg kan finde ud af det . Men tror det er JBL :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Angående front stof kan man forholdsvis nemt lave det selv. Jeg fik lavet det til mine JBL 5644 Bas
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel flere av dere som har anskaffet HDI 3800 nå. Jeg er veldig interessert i å få høre litt om lytteinntrykk og om hvordan disse fungerer i det daglige, til både musikk og film. Har jo siklet på disse siden lenge før de kom i salg (helt siden den første lille youtube-snutten kom ut...) , og vurderer om jeg skal prøve de ut. Hadde jo Studio 590 i noen år, og savner JBL litt... :)
    Test av disse i Stereo+ nr 7 2020 https://joom.ag/wADC
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    M59 spiller godt i rum fra ca. 40-45m2 - både LassenCAD og jeg har hørt dem i Rum på den størrelse.

    De kræver dog omhyggelig opstilling og et rum der har en solid stenvæg bag sig, da de ikke er designet til 'imponatorbas', men gengiver alt der kommer ind med en grad af detalje og akkuratesse, som man forventer af en studiemonitor.

    Er der moms på privatkøb? Jeg forstår ikke helt hvordan der kan pålægges moms af et køb gjort fra en der ikke driver bedrift?

    :)
    Christian

    Takk! Det var som jeg tenkte meg, trenger ett STORT rom og giver deg ett lille hot-spot.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn