Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Splitter nye MONTANA M2!5 med «refurbished», kliss nye JBL-elementer er kanskje løsningen? In-house delefiltre og kabinetter? Valgfri finish? Velg akkurat hvilken pianolakk eller hvilken tre-finish du vil ha! Uendelige valgmuligheter. Lyden er likevel det sentrale...
    Jeg er redd Montana sprenger budsjettet til godeste @Dolbytor med noen hundre tusen, men utover det ville jeg tro en sånn hadde vært en god løsning for mange av oss audiofile. Finnes slike i det norske land på nåværende tidspunkt?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @coolio - fylte ut SBIR kalkulatoren, men må innrømme at jeg ikke helt forstår om resultatet er godt eller dårlig. Kunne du vært brydd med å dechiffrere?
    F1DDC8C5-B85F-4178-A56F-DF7621FD06A9.png
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fylte også inn i denne kalkulatoren, men jeg skjønte også fint lite av de tallene som kom ut.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kalkulatoren viser kjapt og gale på hvilke frekvenser man vil få dipper (null) og topper (peak) med oppgitte avstander, og viser hvilke overflater som er årsak til hvilke dipper/topper man får.

    Det er bare ment som en kjapp illustrasjon om konsekvensene av distanser fra drivere til forskjellige flater i grunntone-området. Dersom man får dipper/peaker i de samme frekvensområdene fra forskjellige flater så vil effekten forsterkes betraktelig.

    Konsekvensen av gulvet er lite praktisk å gjøre noe med, det bør isåfall vurderes ved valg av høyttaler-løsning. Ved flere bassdrivere plassert i forskjellige høyder vil driverne få forskjellige kanselleringsfrekvenser og dermed redusere dipper fordi den ene fyller litt ut der den andre kanselleres. Slik fungerer det også i det horisontale planet.

    Ser man på tallene som Final deler så ser man at det er noen dipper på 88 hz som går igjen pluss en null på 95 hz. Hvis det er tilfellet så vil man potensielt få en ganske stor utfasing i et relativt stort område i den viktige mellombassen. Forandring av plassering i en eller flere retninger eller demping av en eller flere flater vil da vinne tilbake noe av den kansellerte energien.

    Med kvadratisk rom kan dere bruke romsimulatoren i REW for å få en ganske nøyaktig kalkulert respons under 200 hz hvor man kan eksperimentere med å flytte høyttalerne og lytteposisjon i programmet.

    Disse kalkulatorene kan brukes for å forstå hva som skjer og hvorfor slik at man kan ta disse hensynene når man skal sette sammen et system.
    Har man allerede høyttalere/system på plass er det bedre å bruke måling for å se hva som skjer, da blir kalkulatorene bare en veiviser til hvilke flater man bør vurdere å dempe/forandre avstand til.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kalkulatoren viser kjapt og gale på hvilke frekvenser man vil få dipper (null) og topper (peak) med oppgitte avstander, og viser hvilke overflater som er årsak til hvilke dipper/topper man får.

    Det er bare ment som en kjapp illustrasjon om konsekvensene av distanser fra drivere til forskjellige flater i grunntone-området. Dersom man får dipper/peaker i de samme frekvensområdene fra forskjellige flater så vil effekten forsterkes betraktelig.

    Konsekvensen av gulvet er lite praktisk å gjøre noe med, det bør isåfall vurderes ved valg av høyttaler-løsning. Ved flere bassdrivere plassert i forskjellige høyder vil driverne få forskjellige kanselleringsfrekvenser og dermed redusere dipper fordi den ene fyller litt ut der den andre kanselleres. Slik fungerer det også i det horisontale planet.

    Ser man på tallene som Final deler så ser man at det er noen dipper på 88 hz som går igjen pluss en null på 95 hz. Hvis det er tilfellet så vil man potensielt få en ganske stor utfasing i et relativt stort område i den viktige mellombassen. Forandring av plassering i en eller flere retninger eller demping av en eller flere flater vil da vinne tilbake noe av den kansellerte energien.

    Med kvadratisk rom kan dere bruke romsimulatoren i REW for å få en ganske nøyaktig kalkulert respons under 200 hz hvor man kan eksperimentere med å flytte høyttalerne og lytteposisjon i programmet.

    Disse kalkulatorene kan brukes for å forstå hva som skjer og hvorfor slik at man kan ta disse hensynene når man skal sette sammen et system.
    Har man allerede høyttalere/system på plass er det bedre å bruke måling for å se hva som skjer, da blir kalkulatorene bare en veiviser til hvilke flater man bør vurdere å dempe/forandre avstand til.
    Takker for forklaringen:):)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er redd Montana sprenger budsjettet til godeste @Dolbytor med noen hundre tusen, men utover det ville jeg tro en sånn hadde vært en god løsning for mange av oss audiofile. Finnes slike i det norske land på nåværende tidspunkt?
    Der er minst ett sett i Danmark. Jeg holdt på at kjøpe det for dkk 70.000 , men valgte at stå over da kurs, frakt og MVA blir=mye penge!
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Gårdagens fangst bak Elkjøp
    JBL 4412
    JBL3.JPG

    kostnad ca 350,- i nye skumringer fra USA er alt som skal til for å nyte de.
    Pene i treverket var de også, tiltross for at de sto ute i dusk regnet en stund.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg holdt på å trykke på "Rapporter" knappen i det jeg leste av de sto bak Elkjøp :p
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal

    jenjoh

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvor en kan få tak i høyttaler trekk som passer til L-100 classic?
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    da må en huske på at den gamle og nye l100 ikke har samme fysiske størrelse

    en nye er litt større
     

    JBL-syndromet

    Fersking
    Ble medlem
    30.04.2021
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Asker
    Hei! Jeg er ny her, mye gøy å følge med på.

    Jeg har hatt disse 120Ti-ene i 10 år, som dessverre fra tidligere eier hadde fått satt inn noen uorginale basselementer. I fjor fikk jeg endelig tak i originale og uåpnet i eske 128H-1.Kosta dyrt, men var absolutt verdt det!

    Er det noen som har noen fronter til disse på lur, eller har noen tips til hvor det kan skaffes? Har søkt vidt og bredt på google og ebay uten hell. Siste utvei blir å lage noen selv. Trenger det for å verne 128H-1 mot nysgjerrige barnefingre... 🔈👈
     

    Vedlegg

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Heisann,
    Dette er det sikker blitt skrevet om før, men er det noen som har erfaring med å oppgradere delefilteret på 250Ti, og om det er noe å hente lydmessig, evt hva ?
    Er det noen som vet hvem påtar seg en en slik jobb , eller om det er noen som selger oppgraderte filtre ?

    Mvh
    Roy
     

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Er det noen av dere kloke hoder som har tips til hvordan jeg kan erstatte et JBL DX-1 aktivt delefilter med et produkt som tilsvarer denne? Det delefilteret er helt umulig å få tak i og jeg har gitt opp. Jeg har et par sultne JBL XPL-200 jeg gjerne vil prøve å kjøre biamping på. Har en AMR 777 rørdac, to Primaluna EVO 400 poweramper og en rørpre av samme merke jeg gjerne vil fortsette å bruke. Noen her med disse eller?
    A431D9C1-D023-46FB-9343-523210DF438C.jpeg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen av dere kloke hoder som har tips til hvordan jeg kan erstatte et JBL DX-1 aktivt delefilter med et produkt som tilsvarer denne? Det delefilteret er helt umulig å få tak i og jeg har gitt opp. Jeg har et par sultne JBL XPL-200 jeg gjerne vil prøve å kjøre biamping på. Har en AMR 777 rørdac, to Primaluna EVO 400 poweramper og en rørpre av samme merke jeg gjerne vil fortsette å bruke. Noen her med disse eller? Vis vedlegget 727968
    Minidsp 2x4 (hd) ?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes jo også "vanlige" analoge aktive filtre å få kjøpt. Men hva vet du om orginal filteret sin delefrekvens, flankesteilhet osv (?) Det er her løsninger som minidsp har en klar fordel. Det skal bare noen tastetrykk + nedlasting i filteret til, så har du endret filteret. Jeg kjører en kombinasjon, har et aktivt analog filter til å dele med. Så bruker jeg en enkel ikke hd 2x4 til å eq subbassene. Da er det bare subbassene som blir digitalt behandlet. Resten går i analoge filtre. Nå skal det sies at dette er bare en venteløsning, det står en RME boks i hylla til kommende vinterprosjekt...
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Da er elementene reparert, samt at kassene har fått et strøk av teak fett.

    Et tydeleig annet lydbilde enn i Yamaha NS 700X som har trofast blitt brukt i mange år nå

    Mere direkte, rett frem

    Dette blir nok en "keeper"

    Jobben blir å fine ut hvilken forsterker som er best

    XTZ edge a2-300

    Optimal Audio SA 20 ( brukes nå)

    Soundcraft SA600/ Adyton XP2 ( tror nok at denne går av med seieren.
    jbl 4412.JPG
     

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Det finnes jo også "vanlige" analoge aktive filtre å få kjøpt. Men hva vet du om orginal filteret sin delefrekvens, flankesteilhet osv (?) Det er her løsninger som minidsp har en klar fordel. Det skal bare noen tastetrykk + nedlasting i filteret til, så har du endret filteret. Jeg kjører en kombinasjon, har et aktivt analog filter til å dele med. Så bruker jeg en enkel ikke hd 2x4 til å eq subbassene. Da er det bare subbassene som blir digitalt behandlet. Resten går i analoge filtre. Nå skal det sies at dette er bare en venteløsning, det står en RME boks i hylla til kommende vinterprosjekt...
    Steilhet mm finner man noe sted eller? Tror delefrekvensen er på 250. Tenker jo å aktivt biampe etterhvert
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hmm, for meg ser det da ut for at en beholder de orginale filtrene inni kassene, men kobler til et utvendig aktivt filter som deler på 250 hz. Hvor basselementet da blir foret med det under 250 hz og en egen forsterker. Mens alt over 250 hz går til de 3 siste elementene via den andre forsterkeren. Og delingen mellom de 3 elementene tar da innvendige filteret seg av.
    Du trenger da et aktivt filter med 250 hz delefrekvens, flankesteilhet ukjent (?).
    Det finnes som både ferdig, som moduler og sett en må lodde sammen selv.
    Men som nevnt, så er egentlig en 2x4(hd) eller tilsvarende perfekt når en er litt usikker på hvordan egenskapene i filteret skal være.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og i den siste pdf'en kan en finne delefrekvensene til alle elementene. Og for en med kompetanse på passive filtre kan en også finne ut flankesteilhet osv ved å tyde diagrammet. Hvor mye flankesteilheten osv i det aktive filteret må eller bør være må nesten noen andre svare på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn