Karma skrev:
Ørets tendens til å like feil, ved førsteinntrykk, er vel dog sterkt personlig og variabel? Kan det også ikke like gjerne være motsatt?At det man ikke liker ved førsteinntrykk, tilvennes over tid?
Godt poeng!
Karma skrev:
Vi kan vel også være enig i, at cd-mediet har forbedret seg mer enn vinyl fra 1987 og frem til i dag?
Jeg skulle tro det, men som postene her viser er det ikke enighet der heller. Utviklingen har i alle fall vært enorm på digitalfeltet.
Dette med at vinylspillere har blitt så mye bedre med tiden vet jeg alt for lite om. Desverre! Noen som har lenker til moderne vinylteknikk som langt overgår 80 talls nivå? Gjerne tekniske målinger.
Digresjon:
Fikk meg til å fundere om prestanda på vinyl blir holdt kunstig nede for å være kompatibel med gamle spillere. Er lenge siden vinylkuttere fikk så god kjøling at de kan bruke tusener av watt uten å smelte. Kuttene begrenses til hva normale pickuper og armer kan takle, ikke hva kutteren eller vinyldisken i seg seg selv kan gi.
Siste nytt er fra et Belgisk team som har laget et system for å simulere vinylrillene digitalt. Systemet kalkulerer kuttehodets ferd i disken og avspillingsnålens fremtidige reaksjon på dette før det faktiske kuttet skjer. Under kutt er det tilbakekobling til dataen som gir videre muligheter for finkorreksjon. Så vidt meg bekjent foreløpig kun i bruk hos
GZ. For ordens skyld: har ikke hørt noen kutt derfra enda. I hvert fall ikke som jeg har vært bevisst på. Systemet gir tilsynelatende mulighet for å presse en god del bedre signal inn i rillene enn før.
Et annet team i USA jobber (bl.a. i samarbeid med førnevnte Belgiere) med et svært lovende system for å få det ultimate nivå i signalene inn i platen. Er en del hysj hysj på nåværende stadie, men det jeg har sett og hørt så langt lover godt for fremtiden! Gir vesentlig økning i nivå uten å herpe lyden i tilsvarende grad, som igjen gir relativt mindre effekt av riper og mindre støy. Igjen er begrensningen for hvor langt systemet kan dytte signale hva vanlige platespillere og stifter takler, ikke hva systemet klarer å risse inn i platen.
Om nyere platespillerteknologi takler slike voldsomme signaler er det i alle fall en teoretisk mulighet for å dytte prestanda et vesentlig hakk videre. Da med forutsetning å vrake tilbakekompabilitet med eldre spillere til fordel for bedre lyd på tipptopp moderne utstyr. Et skifte i platform for teknologisk grunnivå på platespillere er ganske drastisk i få til i dette årtusenet. Uansett en fin ønsketenkning! Hadde f.eks. ikke hatt noe i mot å betale en del for direct metal mastering kobberplater med hypermoderne signaler laget for ditto spillere.
I_L skrev:
Tenker primært på DAC ja, CD-drivverk er en ikkesak. Igjen venter jeg på en henvisning til bedre "prestanda" enn Logitech Transporteren linket til tidligere, eller for den del en DAC1. De koster kanskje noe mer enn 5k, men de har da også annen funksjonalitet enn kun DA-konvertering. Man får lydkort med lignende ytelse for under 5k, og sikkert DAC-bokser også uten at jeg har komplett oversikt over markedet for pro-audio. De ekstra "audiofil-nullene" på prislappen har ingenting med målbare prestanda å gjøre.
Har ikke sett lenken til logitechen. Fant bare salgsprat på kjapt søk på nett. Et søk på logitech i brukernavnen ditt ga posten som nå blir quotet. Mulig å legge ut lenken på nytt?
Steg opp fra benchmark finnes f.eks. i toppmodellene til Pacific Microsonic, Weiss, Lavry og DAD. Tenker da på objektivt målbar prestanda. Ikke på hva enkeltpersoner mener er relevant for lytteren eller ei. Mulig jeg har hengt for mye i studioverdenen og blitt blind av det. Der er RME, Lynx osv sånn ca i øvre mid-end, $1000 DAC'ene fra benchmark lavry mytek etc i nedre high end og derfra opp til noen tusen daler eller litt mer hvor det flater ut. Om du da ikke bare MÅ ha Maya'en fra Weiss. Er små forskjeller det er snakk om, ingen tvil! Men for noen kan det være viktige forskjeller verdt å betale for.
..
Tilbake til dette med at ulike typer vreng gir ulik lyd. Gjorde for en stund siden noen opptak av to ganske vanlige ADC'er med 8 innganger. Typisk opptaksbokser til hjemmestudio. Ene har et hårete rykte, andre er bedre og en del dyrere, men ikke nok til å skille de ut i forskjellige klasser for folk flest. Ca 10 år gammel design, langt under moderne standard.
En ny type visning. Tid er bortover, frekvens oppover og signalnivå er intensitet på fargen. Poenget med å bruke denne formen for test er å vise vreng og ikke minst aliasing. Er mulig å regne seg frem til hva som er aliasing på en vanlig frekvensgraf, i hvert fall med mye tålmodighet. I denne visningen er det tydelig hva som skjer. (inspirert av
http://src.infinitewave.ca/ )
Forutsetningen for at digital sampling skal fungere er at inngangssignalet er begrenset til mindre enn halvparten av samplefrekvens(FS/2). Når inngangssignalet går over FS/2 vil det speiles ned igjen i hørbart register om det ikke blir filtrert ut. En sintustone på inngangen sveiper fra 20 til 48000 Hz. Inngangen sampler på 48000 Hz. Signalet skal da i teorien bli begrenset til 24000Hz av et filter før samplingen. Det virker ikke alltid like bra i praksis. Som kan sees når signalet går over toppen og speilbildet fortsetter nedover på andre siden! Spesielt tydelig på nederste. Nederste viser også en del fler og sterkere vrengtoner.
En enkelt sinus sier ikke så veldig mye det mylderet av søppel som oppstår når et ekte signal vrenger på inngangen. Intermodulasjonsvreng trenger to signaler inn for å synes:
Nå har sinussveipet fått selskap av en tone på 1618,03 Hertz. Nå begynner det å ta av.
En virkelig torturtest for utstyr er sveip kombinert med ekstrem høyfrekvent.
Nå med statisk 19500Hz tone. Voila! Velkommen til digitalhelvete. <glise> (mer om testen
her)
Ingen premie for å gjette hvilken av de som låter bra og dårlig!
DAC'er har naturligvis ikke problemer med aliasing, det kan bare skje når lyd blir samplet eller manipulert digitalt.
Ville bare igjen vise at det er store forskjeller i lyden, relativt sett, i det som ligger i bunn. Å ha gode måletall hjelper ikke i lengden om det som ligger i bunn låter fælt i seg selv. Er utrolig hva ørene kan finne på å henge seg opp i. Spesielt om det har digitalt involvert på noe som helst vis. Transistorer låter jo som rene gitarkabinett sammenlignet med digitalt som lager firkantede endringer i signalet! "Never turn your back on digital" er et klokt jungelord. Det meste som tilfeldigvis kan skje med signalet i nærheten av digitalt låter temmelig ubehagelig. Tilbake til 118dB dynamisk område for støyfri reproduksjon av digital lyd som vist til i
1981 papiret fra AES. Så vidt jeg har fått med meg har det ikke blitt vist å være noe feil med den konklusjonen.
Det må letes hardt for å finne utstyr som passerer det måløyet! Spørsmålet blir da hvilken type feil utstyret genererer. Det er ofte det som skiller dyrere produkter. Som nevnt av Mutz er det analogsiden som er det vanskelige. Gode analogdesignere lager ofte gode convertere. De integrerte kretsene fungerer finfint i seg selv. Å la vær å herpe prestandaen når signaler skal inn og ut fra omverdenen er det store problemet. Ikke bare bare om målet er ~120dB. Sleng på et par dB headroom for å hanskes med
intersample peaks og vips så blir det langt forbi rakettvitenskap.
Når det er sagt så må det minnes på om at det her er snakk om små detaljer på grensen av hva friske fortrinnsvis unge mennesker fysisk er i stand til å sanse. Har personlig en avsmak for dårlig digitallyd. Finner også de største lytteopplevelsene i det så og si feilfrie digitale landskapet! Forutsetningen er bra lyd tvers gjennom alle ledd i kjeden. Uten saftig vreng og støygulv til å maskere smådefekter blir det fort hakket for avslørende for en del utgivelser.
I_L skrev:
Og igjen er referansedesignet chipprodusentene lager i sine EVBer designet for å gjøre chipytelsen tilgjengelig på utgangen. Hensikten er at man i størst mulig grad skal kunne teste ytelsen til chipen, det er derfor man lager et evaluation board. Og et EVB til selv de mest high-end chipene er ikke spesielt kostbare, tre-fire hundre dollar kanskje. Og high-end i chipsammenheng betyr en stykkpris på $20 istedet for $2.
Det helt store kuppet i så måte er PCM4222 EVM kortet til TI. Latterlig mye ADC for 150 daler. Om det bare var så lett! Det er da et kort som står på gummiføtter uten egnede hull til fastmontering, uten noen grei mulighet for å sette opp et fungerende front og bak-panel, uten strømforsyning, uten kasse. Med alle delene som trengs blir det en del tusen for å få kortet til å fungere noenlunde normalt. Medregnet kroner null for tiden og verktøyet som trengs. Da med forutsetning at brukeren gidder å åpne lokket på kassen og pirke forsiktig med skrutrekker for å endre på samplerate etc. Om ikke avlodding av overflatemonterte dip switcher på et relativt sårbart 4 lags kretskort er en del av hobbyen. Alt lar seg gjøre, men det kommer fort til et punkt hvor det begynner å bli upraktisk for de fleste.
Mulig andre EVM'er er lettere å omforme til brukervennlige moduler. Er fortsatt en del penger i strøm og kasse og frontpanel. Legg på tiden som blir brukt til prosjektet og vips så er ikke butikkpriser på langt over 5000 avskrekkende.
I_L skrev:
Faglig avsporing: "Fargen" til støy, dvs. spektraltettheten, har ikke noe med sannsynlighetsdistribusjonen å gjøre, den er gitt av autokorrelasjonen. Støy kan være "uhvit" og TPDF.
Takker for påminnelsen! I min lille lydteknikkerverden brukes normalt TPDF for å beskrive (spektralt) flat støy, mens andre former for TPDF blir gitt designasjoner som f.eks. HPTPDF for high pass TPDF. Ergo forvirring i termene.
I_L skrev:
Det er vel de færreste som bruker EQ og kompresjon på mindre enn 24bit-nivå, og da er marginen stor. Det har ikke så mye med DACen å gjøre heller, de fleste vil gjøre sånt før signalet konverteres til analogt.
24 bit er normalt bæreren, prosesseringen bør skje på langt høyere nivå. Se f.eks.
denne og
denne grafen for eksempel på forskjell på 32 bit float og double precision prosessering i en EQ. Vær obs på dB skalaen, vesentlig forskjellig fra de ulike visningene. Hele EQ testen kan sees
her og i de følgende postene.
Det er nå så. En del folk gjør ting med signalet etter DAC'en. En del av det skjer ufrivillig i anlegget. Marginer har aldri skadet noen så lenge det ikke koster blod.
mutz skrev:
Brukere av dacer uten noen form for reklokking eller upsampling kan fint både høre og måle forskjell på drivverk. F.eks. Audio Note sine utmerkede saker.
Det sier nok mer om DAC'ene enn om drivverkene. SPDIF (og/eller AES3) er ikke et format som er laget for å overføre klokkesignaler med høyest mulig integritet. Er målet å overføre klokke så brukes wordclock koblinger. Grunnen til at dette ikke er standard i hifi er at mottager forventes å kunne slave til selv ganske løse inngangssignaler.
At det i praksis har vist seg å være relativt vanskelig å få til jitter immunitet er et annet problem. Desto bedre grunn til å bruke litt ekstra på DAC'en! Så blir man kvitt problemet for godt. Har prøvd å sette opp krisesituasjoner på Lavry DA10'en min og det eneste forskjellen jeg klarte å få til var dropouts. Signalet er 100% stabilt frem til det dropper ut! Slik burde det egentlig være i alle DAC'er, men det er desverre ikke tilfellet. Anser det å være et problem for DAC'en, ikke for SPDIF driveren.
Mvh.
Andreas Nordenstam