HCS skrev:
Spennede tanker det der Snickers...
Etter min mening er det noe av det mest interessante innen hele audiofaget. Dette er ting jeg i minst 10 år så på som total fy-fy, men etter å ha reflektert over hvorfor det kanskje ikke var feil så fikk jeg et nytt syn på ting. Slike mentale sperrer er neimen ikke til å spøke med.
HCS skrev:
Hvordan vet en hva kompasskursen er og at den er feil evt?
I en kompassituasjon vet vi hva kompasset viser ved å kikke på det. På samme måte er måleinstrumenter for audio vår veiviser som forteller oss hvor vi befinner oss for øyeblikket. For å slå fast om kompasskursen er feil eller ikke må vi kort og godt bare bestemme oss for hva som er målet. I lydsammenheng er det her den store utfordringen som Orso har vist til mange ganger ligger, hvordan vite hva som er det endelige målet?
HCS skrev:
Er ikke det å legge til evt trekke ifra noe ifra det opprinnelige som lå på plata?
Jeg liker ikke begrep som "legge til" og "trekke fra". Det insinuerer på en måte at man har fjernet eller lagt til et helt instrument, eller deler av et instrument. Imidlertid vil alle bestanddelene fortsatt være der, men se heller på det på denne måten:
Man tar et bilde, og når man tok bildet hadde man hvitbalansen feiljustert. Det ble et blåstikk i bildet som ikke fremhever motivet på en god måte. Man justerer derfor andelen blått noe ned i forhold til resten og får dermed en mer naturtro gjengivelse av virkeligheten.
I lydsammenheng vil de feilene vi har være av samme karakter, og de vil til en stor del komme fra høyttalere, rom og samspillet mellom de to. Om man velger å bruke uttrykket "rommet legger til noe" så er på en måte skaden skjedd uten prosessering, da ønsker man jo å rette opp den skaden, og man tar bort noe, men går helst så forsiktig frem at man ikke tar bort noe som skal være der.
Man kan jo spørre seg hvor mye mer transparent et lydbilde egentlig er om det er befengt med tusentalls små feil og noen titalls veldig store feil, enn om man har gjort et hederlig forsøk på å kanskje redusere tilstedeværelsen av disse feilene med 50-75%.