Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.156
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Elektronikken er iallefall viktigere enn romakustikken for store deler av min lyttetid. Med hodetelefoner, må tilføyes.

Til topic så må man bemerke at kvaliteten på kilder flater ut når det i praksis ikke lengre er mulig å få bedre lydkvalitet. Det er ytterst sjelden (aldri) man finner kilder i budsjettklasse eller mellomklasse som ikke kan tenkes forbigått på lydkvalitet av langt mer påkostede apparater, synes jeg iallefall.
    Godt poeng.
    Nå finnes det sikkert uendelig med måter en kan tolke en test på men ut fra min tolkning av tester i Stereophile så er det et knekkpunkt hvor digitalkildene ikke blir stort bedre og det knekkpunktet er ganske lavt. Men det finnes også dyre produkter som er "top notch", f. eks de siste dCS produktene testene i bladet og de produktene har det lille ekstra.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Du må nok grave dypt for å finne noen som mener det. Uenigheten oppstår når du påstår at ingen toppklmponenter utgjør noen forskjell sammenlignet med mediokre komponenter så lenge ikke akustikken er optimal.

Mvh
    Roysen
    Det er ikke det jeg har sagt. Jeg sier at man ikke kan være sikker på om forskjellene man hører skyldes kvalitative eller noe annet, når testingen ikke foregår i spesielt optimale oppsett og under etterprøvbare metoder. Hadde man testet komponenter i et lytteloka alá Harman Int. sitt og med både nivåmatching og blindt, så kan slå i bordet med noe langt mer sikkert.

Forskjeller tror jeg du også hører i et mindre bra rom mellom komponenten, men det er ikke sikkert du kommer frem til en konklusjon om at den kvalitativt beste virkelig er best. Det kan være vel så mye være snakk om den som matcher best i forhold til frekvensresponsen og klangen i rommet du har. Eller til høyttalerne selvsagt. Du kan ikke trekke noe konklusjon i en slik subjektiv test om hvem som er best objektivt sett.
    Hvorfor velger f.eks mange forsterkere med ganske mye forvrengning?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Vidar P skrev:
    Elektronikken er iallefall viktigere enn romakustikken for store deler av min lyttetid. Med hodetelefoner, må tilføyes.

Til topic så må man bemerke at kvaliteten på kilder flater ut når det i praksis ikke lengre er mulig å få bedre lydkvalitet. Det er ytterst sjelden (aldri) man finner kilder i budsjettklasse eller mellomklasse som ikke kan tenkes forbigått på lydkvalitet av langt mer påkostede apparater, synes jeg iallefall.
    Godt poeng.
    Nå finnes det sikkert uendelig med måter en kan tolke en test på men ut fra min tolkning av tester i Stereophile så er det et knekkpunkt hvor digitalkildene ikke blir stort bedre og det knekkpunktet er ganske lavt. Men det finnes også dyre produkter som er "top notch", f. eks de siste dCS produktene testene i bladet og de produktene har det lille ekstra.
    Helt sikkert riktig også det. The law of diminishing returns osv. Det er vel gjerne slik med nær sagt alle typer produkter, ikke bare hifi-kilder.

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    The law of diminishing returns osv. Det er vel gjerne slik med nær sagt alle typer produkter, ikke bare hifi-kilder.
    Tja, ikke spesielt relevant for teknologiprodukter generelt synest jeg. De kjennetegnes normalt med følgende utvikling
    - konvergens mot et (lite) antall velfungerende prinsipper
    - statig høyere - til tider astronomisk mye høyere ytelse til stadig lavere pris over tid
    - et lite antall store produsenter med de åpenbare stordriftsfordelene det medfører

Det er f.eks faktisk ikke mulig å få kjøpt en 50" TV til særlig mer enn 15.000 kroner. Eller et skjermkort til særlig over 5k To eksempler på produkter som rent teknologisk er mye mer kompliserte enn f.eks. en digital HiFi-kilde skulle jeg tro. For luksusvarer ser det selvsagt helt annerledes ut. Der har du sikkert nok av både diminishing restuns og negative returns.

At det sikkert finnes hundrevis av produsenter av relativt enkle produkter (HiFi-dingser) sier ganske mye om hvordan markedet fungerer, alternativt ikke fungerer og hvordan kundene agerer. En eventuell antagelse om at det finnes noen hundre ulike preferanser og at disse hundrevis av produktene som i all hovedsak bygger på velkjente designprinsipper er såpass ulike at det rettferdiggjør eksistensen til alle de er ganske drøy synest jeg.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.583
    Sted
    Østfold
    Jeg føler på mange måter vi har kommet frem til en konklusjon:
    Skal man mastre eller av andre grunner ønsker mest mulig avslørende gjengivelse så trenger man ikke bevege seg så langt oppover på prisskalaen. Ønsker man en kilde som bidrar med "det lille ekstra" som egentlig ikke finnes på platen, men som produsenten har vurdert det som hensiktsmessig å tilføre for å forskjønne resultatet, så må man som regel ut med mye mer.

Men da dukker to nye spørsmål opp:
    1: Hvorfor ikke henge en 24-bit/96kHz DSP på utgangen av en CD-spiller og emulere ikke bare en, men mange av disse metodene for å gjøre DA-convertering til en mer stuevennlig øvelse?

2: Er det verdt å betale så mye ekstra for å få et bidrag som allikevel ikke ligger på platen? For meg blir det som at man kan velge mellom 2 typer saus til ribba, den ene er "ekte vare" basert på kraften fra ribba, den andre er basert på Toro pose med pulver, og vil du ha den så må du betale 3-ganger så mye for hele måltidet fordi den er så omstendig å fremstille.

Kan være det tok fyr ett eller annet sted nå ::)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Phobos
    Tja, hvor mye ekte vare som er igjen etter en dose maltraktering i en DSP eller EQ kan vel diskuteres. Da er man i det minste SIKKER på at kilden er maksimalt ikke-transparent!

I mine øyne kan transparens utelukkende oppnås med høykvalitetselektronikk (A) og -høyttalere (B)og akustikkbehandling (C). Elektronisk EQ/DSP er en fæl uting i mine ører, og bør kun benyttes som nødløsning i rom hvor enten A, B eller C ikke holder godt nok nivå.

IMO, selvfølgelig.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.101
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Tja, hvor mye ekte vare som er igjen etter en dose maltraktering i en DSP eller EQ kan vel diskuteres. Da er man i det minste SIKKER på at kilden er maksimalt ikke-transparent!

I mine øyne kan transparens utelukkende oppnås med høykvalitetselektronikk (A) og -høyttalere (B)og akustikkbehandling (C). Elektronisk EQ/DSP er en fæl uting i mine ører, og bør kun benyttes som nødløsning i rom hvor enten A, B eller C ikke holder godt nok nivå.

IMO, selvfølgelig.
    Lytterommet er ikke transparent ... eller ... +/- DSP mm ? HT der ikke «designet» til lytterommet og platene er ofte preget av en EQ som ikke passer alle (i tilegg til loudness war). Mht mye av ordvekslingen i denne tråden så burde to ting være mere utbredt 1) skreddersøm av HT og) 2 tonekontroller+loudnesskontroll.

Er det på tide å starte en folkeaksjon for gode tonekontroller og loudnessfunksjoner i høi-ræv-forsterkere?

mvh
    KJ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:

IMO, selvfølgelig.
    Man kan fort trekke feil konklusjon dersom man kun har hørt et eller noen få oppsett med DSP/EQ. Jeg har lyttet til ca. 10 ulike oppsett med en form for korreksjon. Ca. halvparten har vært bra, og de andre har jeg ikke likt spesielt godt.

U

utgatt60135

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Ønsker man en kilde som bidrar med "det lille ekstra" som egentlig ikke finnes på platen, men som produsenten har vurdert det som hensiktsmessig å tilføre for å forskjønne resultatet, så må man som regel ut med mye mer.
    Det er jo veldig interessant. Kanskje det kan være noe i det?

Jeg stilte tidligere et spørsmål ingen svarte på:

Minnes demoen jeg fikk med Esoteric riggen med konverter, strømforsynig og drivverk til 500k sammenlignet med Hegel´s CD-spiller. Forsterker hos Soundgarden var Primare I31 og høyttalere var SA Explorer. Det var en helt utrolig oppløsning fra Teac. Kunne ikke tro at det fantes så mye detaljer fra en CD -plate selv med mid-fi i resten av kjeden. Foruten oppløsningen syntes jeg det var noen betydelige forskjeller. Men det som slo meg i etterkant var at en slik enorm flora av detaljer hører man ikke fra instrumenter live. Hva var de de fikk frem? Noen som har noen tanker om det?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.583
    Sted
    Østfold
    marsboer skrev:

IMO, selvfølgelig.
    Om man ikke ønsker transparens (selv om man uttaler det) så er vel det greit?

Forøvrig er korreksjonsfiltrering ikke det motsatte av transparens. Om vi tenker oss en kompasskurs, og man har en retning som er 3 grader for langt øst, så kompenserer man ved å "filtrere" seg 2,5 grader lenger mot vest, da får man et utvetydig mer korrekt resultat selv om det ikke er perfekt. Det er hva en riktig innstilt EQ eller korreksjonsenhet gjør.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    ?
    Hvor kommer disse detaljene fra, dersom de ikke kommer fra instrumentene?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KJ skrev:
    marsboer skrev:

IMO, selvfølgelig.
    Lytterommet er ikke transparent ... eller ... +/- DSP mm ? HT der ikke «designet» til lytterommet og platene er ofte preget av en EQ som ikke opasser alle (i tilegg til loudness war). Mht mye av orvekslingen i denne tråden så burde to ting være mere utbredt 1) skreddersømm av HT og) 2 tonekontroller+lodnesskontroll.

Er det på tide å starte en folkeaksjon for gode tonekontroller og loudnessfunksjoner i høi-ræv-forsterkere?

mvh
    KJ
    Hva er konkrete eksempler på slike forsterkere da ?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    marsboer skrev:

IMO, selvfølgelig.

Forøvrig er korreksjonsfiltrering ikke det motsatte av transparens. Om vi tenker oss en kompasskurs, og man har en retning som er 3 grader for langt øst, så kompenserer man ved å "filtrere" seg 2,5 grader lenger mot vest, da får man et utvetydig mer korrekt resultat selv om det ikke er perfekt. Det er hva en riktig innstilt EQ eller korreksjonsenhet gjør.
    Spennede tanker det der Snickers... Hvordan vet en hva kompasskursen er og at den er feil evt ? Er ikke det å legge til evt trekke ifra noe ifra det opprinnelige som lå på plata ?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.101
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    ...
    Hva er konkrete eksempler på slike forsterkere da ?
    ? Mer eller mindre gode forsterkere med gode funksjoner for tonekontroll og loudness?

Praktiske eksempler er er bl.a. Accuphase og McIntosh (?) som jeg antar befinner seg i Høi-Ræv-Segmentet. Gamle Luxmann hadde også gode tonekontroller og en av markedets beste ludnessfunksjoner. Noe under Høi-Ræv-Segmentet er de (nesten) «gamle» (anno 1980/-90) forforsterkerne fra Quad, som hadde en fin tilt-funksjon for tonal balanse.

mvh
    KJ

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Phobos
    Snickers-is skrev:
    marsboer skrev:

IMO, selvfølgelig.

Det jeg prøver å si på en dårlig måte er at DSP/EQ er en nødløsning der man ikke klarer å få et godt resultat på noen annen måte. Svaret ditt er et slikt tilfelle. Kan det unngås bør det unngås er i hvertfall min erfaring.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.516
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    marsboer skrev:
    Snickers-is skrev:
    marsboer skrev:

IMO, selvfølgelig.

Det jeg prøver å si på en dårlig måte er at DSP/EQ er en nødløsning der man ikke klarer å få et godt resultat på noen annen måte. Svaret ditt er et slikt tilfelle. Kan det unngås bør det unngås er i hvertfall min erfaring.
    Vel - jeg vet vel i grunn om bare 1 rom i Norge som muligens kvalifiserer til å klare seg uten nødløsninger - med mindre man skal akseptere gedigne avvik da....

edit: En artig øvelse i så måte er å skaffe seg et testspor med en jevn tone som faller i frekvens....da får man et veldig greit bilde av frekvensresponsen i lytteposisjon og hvordan rommet påvirker lyden.....Jeg har et slikt...kan kanskje laste det opp et eller annet sted....

Mvh
    OMF

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Phobos
    orso skrev:
    marsboer skrev:

IMO, selvfølgelig.
    Man kan fort trekke feil konklusjon dersom man kun har hørt et eller noen få oppsett med DSP/EQ. Jeg har lyttet til ca. 10 ulike oppsett med en form for korreksjon. Ca. halvparten har vært bra, og de andre har jeg ikke likt spesielt godt.
    Jeg har selv eid et oppsett som låt veldig bra med full korreksjon, så jeg sier ikke at anlegg med elektronisk korreksjon nødvendigvis låter dårlig. Det kan til og med låte svært bra, men jeg mener ikke så bra det kunne ha gjort. Men dette var et slikt tilfelle der det ikke var noen annen måte å få vettug lyd på grunnet håpløs akustikk. Dette oppsettet var fremdeles ikke lydmessig like bra som oppsettet hadde vært om jeg hadde hatt god akustikk og kunnet droppet alt som heter elektronisk manipulasjon av signalet.

Jeg er også overbevist om at 10 av 10 av de anleggene du har hørt, hadde lått tildels mye bedre om rommet hadde hatt bedre akustikk og du hadde sammenlignet med og uten selve EQ-kretsene i loopen uten noen som helst korreksjon. Jeg har i hvertfall enda til gode å høre en elektronisk EQ/DSP krets som ikke kaster oppløsningen ut vinduet bare i form av sin egen tilstedeværelse.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Jeg har selv eid et oppsett som låt veldig bra med full korreksjon, så jeg sier ikke at anlegg med elektronisk korreksjon nødvendigvis låter dårlig. Det kan til og med låte svært bra, men jeg mener ikke så bra det kunne ha gjort. Men dette var et slikt tilfelle der det ikke var noen annen måte å få vettug lyd på grunnet håpløs akustikk. Dette oppsettet var fremdeles ikke lydmessig like bra som oppsettet hadde vært om jeg hadde hatt god akustikk og kunnet droppet alt som heter elektronisk manipulasjon av signalet.

Jeg er også overbevist om at 10 av 10 av de anleggene du har hørt, hadde lått tildels mye bedre om rommet hadde hatt bedre akustikk og du hadde sammenlignet med og uten selve EQ-kretsene i loopen uten noen som helst korreksjon. Jeg har i hvertfall enda til gode å høre en elektronisk EQ/DSP krets som ikke kaster oppløsningen ut vinduet bare i form av sin egen tilstedeværelse.
    Jeg vet at du har brukt DRC og jeg langt ifra sikker om det en spesielt god korreksjonsløsning. Håper du får mulighet til å høre noen oppsett med DEQX også.

De hadde helt sikkert vært bedre med forbedret akustikk. Er enig i at få best mulig utgangspunkt alltid er en fordel, men det er veldig vanskelig å få til en jevn frekvenskurve spesielt i bassen helt uten noe form for korreksjon.
    Kan ikke si at jeg har opplevd at "oppløsningen" var dårlig i de beste korreksjons oppsettene jeg har lyttet til. Tvert imot virket de til å avsløre langt mer på platen enn andre anlegg gjør.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Phobos
    Ja, ingenting er jo bedre enn å høre det selv. I eget anlegg selvfølgelig. Det å høre andres anlegg gir meg ingenting når det gjelder denne formen for detaljanalyse siden jeg ikke kjenner utgangspunktet i detalj.

Selv har jeg inntrykk av at de som har EQ-baserte anlegg stort sett er de som inngår visse kompromisser på akustikken, f.eks ved å ha anlegget i en stue eller lignende. Med andre ord den typen anlegg som er gode kandidater for EQ.

Det jeg i grunn er mest interessert i er jo å høre hva EQ kan gjøre med et anlegg som allerede låter svært bra i et godt rom. Jeg har testet et par løsninger i mitt nåværende rom og der er det svært lite å hente i henhold til mine preferanser. Mer snakk om en litt forskjellig klangbalanse med litt slankere bass og i tillegg en litt kunstig kant i øvre mellomtone og tap av oppløsning selv om det var en falsk følelse av mer luft. Ikke om mye tydeligere mellomtone, ryddigere og mer løsrevet stereoperspektiv, fyldigere bass osv som jeg opplevde så til de grader i mitt gamle "håpløse" rom.

Preferansen min er forøvrig ikke nøytral lyd, men god lyd. Rett og slett fordi det siste er det eneste jeg klarer å definere ovenfor meg selv.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.516
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    marsboer skrev:
    Selv har jeg inntrykk av at de som har EQ-baserte anlegg stort sett er de som inngår visse kompromisser på akustikken, f.eks ved å ha anlegget i en stue eller lignende. Med andre ord den typen anlegg som er gode kandidater for EQ.
    Har jo hørt en del anlegg rundt om kring - og med unntak av Stig Erik sitt - så er vel så godt som alle (prøver å ikke være veldig bombastisk) i stor grad karakterisert av de feil som oppstår i samspillet høytalere og rom. Det er først og fremst derfor ulike oppsett låter ulikt. Det er på en måte både fasinerende og litt skremmende hvor ulikt ulike oppsett låter.

mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.583
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    Spennede tanker det der Snickers...
    Etter min mening er det noe av det mest interessante innen hele audiofaget. Dette er ting jeg i minst 10 år så på som total fy-fy, men etter å ha reflektert over hvorfor det kanskje ikke var feil så fikk jeg et nytt syn på ting. Slike mentale sperrer er neimen ikke til å spøke med.

HCS skrev:
    Hvordan vet en hva kompasskursen er og at den er feil evt?
    I en kompassituasjon vet vi hva kompasset viser ved å kikke på det. På samme måte er måleinstrumenter for audio vår veiviser som forteller oss hvor vi befinner oss for øyeblikket. For å slå fast om kompasskursen er feil eller ikke må vi kort og godt bare bestemme oss for hva som er målet. I lydsammenheng er det her den store utfordringen som Orso har vist til mange ganger ligger, hvordan vite hva som er det endelige målet?

HCS skrev:
    Er ikke det å legge til evt trekke ifra noe ifra det opprinnelige som lå på plata?
    Jeg liker ikke begrep som "legge til" og "trekke fra". Det insinuerer på en måte at man har fjernet eller lagt til et helt instrument, eller deler av et instrument. Imidlertid vil alle bestanddelene fortsatt være der, men se heller på det på denne måten:

Man tar et bilde, og når man tok bildet hadde man hvitbalansen feiljustert. Det ble et blåstikk i bildet som ikke fremhever motivet på en god måte. Man justerer derfor andelen blått noe ned i forhold til resten og får dermed en mer naturtro gjengivelse av virkeligheten.

I lydsammenheng vil de feilene vi har være av samme karakter, og de vil til en stor del komme fra høyttalere, rom og samspillet mellom de to. Om man velger å bruke uttrykket "rommet legger til noe" så er på en måte skaden skjedd uten prosessering, da ønsker man jo å rette opp den skaden, og man tar bort noe, men går helst så forsiktig frem at man ikke tar bort noe som skal være der.

Man kan jo spørre seg hvor mye mer transparent et lydbilde egentlig er om det er befengt med tusentalls små feil og noen titalls veldig store feil, enn om man har gjort et hederlig forsøk på å kanskje redusere tilstedeværelsen av disse feilene med 50-75%.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.583
    Sted
    Østfold
    marsboer skrev:
    Snickers-is skrev:
    marsboer skrev:

IMO, selvfølgelig.

Jeg tror ikke jeg noen gang har hørt et oppsett man ikke kunne forbedret med DSP. Når mener du man kan komme helt i mål uten?

R

Roysen

Gjest
    EQ, DSP og romkorreksjon er og blir halvgode kompromisser man inngår som entydig blir bedre ved god akustikk og riktig matching.

A legge til en EQ feil for å korrigere en akustikkfeil blir ikke null feil. Det blir to feil.

Mvh
    Roysen

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Phobos
    Snickers-is skrev:
    Jeg tror ikke jeg noen gang har hørt et oppsett man ikke kunne forbedret med DSP. Når mener du man kan komme helt i mål uten?
    Når det man ødelegger lydmessig med DSP-enheten ikke overgås av det den forbedrer. Mindre variasjoner i frekvensgang opplever jeg selv at jeg tilvenner meg raskt som anleggets klangbalanse, mens eventuell tapt oppløsning og realisme alltid irriterer.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig har Roysen rett,i sitt siste innlegg.
    Ta problemet ved roten.

Snickers:din forklaring med "rett" kompasskurs virket ikkje så veldig imponerende/nytenkt,det koker jo ned til det samme,man velger sin egen lyd/kompasskurs,ikkje sant?

Mvh.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.112
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    EQ, DSP og romkorreksjon er og blir halvgode kompromisser man inngår som entydig blir bedre ved god akustikk og riktig matching.

A legge til en EQ feil for å korrigere en akustikkfeil blir ikke null feil. Det blir to feil.

Mvh
    Roysen
    For å bruke din egen standard for om man har rett til å mene noe mot deg selv: Uttaler du deg nå med bakgrunn i egen erfaring med veltunet DSP/romkorreksjon i eget anlegg, eller er dette bare løs synsing på bakgrunn av messelyd, kulørte artikler og fri fantasi?

R

Roysen

Gjest
    Jo da. Dette er upløyd mark for meg, så ikke ta det jeg skriver om dette alt for høytidelig. Men tar jeg feil? Hvorfor er den store tendensen som går igjen fra observasjonene fra lyttebesøk hos EQ, DSP og romkorreksjonsbaserte anlegg da så negative?

Jeg mener vi igjen er ved roten hvor kvalitet er hva du subjektivt oppfatter, mens målinger er verktøy for å underbygge det man hører.

Bare så det er nevnt også. Jeg har planer om å kjøpe OMFs Overkill Audio Conductor (dersom han ikke alt har solgt den), hyre inn Snickers (dersom han har lyst og tid) for å forsøke og lære mer om dette i et av mine oppsett i hvert fall inntil den endelige delefilter løsningen jeg har bestilt er ferdig. Det gjelder bare å samle sammen nok gryn først.
    Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er en undersøkelse om romkorreksjon:
    http://seanolive.blogspot.com/2009/11/subjective-and-objective-evaluation-of.html

De fleste romkorreksjonene ble foretrukket fremfor ingen. Det er slikt man bør lytte til. Undersøkelser og forskning om lyd sier langt mer enn våre små subjektiv erfaringer.

Personlig er jeg overbevist, basert på hva jeg har hørt til i dag, om at Roysen kunne fått langt bedre lyd med en DEQX og gode justeringen. Selv sammen med ICEpower framfor Krellen som effektrinn. :eek:

R

Roysen

Gjest
    Det siste du skriver har jeg ingen tro på Orso. Av den grunn vil det ikke bli innført noe slikt i det oppsettet, kun forbedring av akustikk. Ellers er jeg temmelig lite interessert i dine tanker om mitt anlegg. Vi har så forskjellig syn på det meste at råd fra deg mest sannsynlig vil føre til fullstendig fiasko.

Overkill Conductor/DEQX vil imidlertid bli forsøkt i et annet anlegg og rom.

Det virker forøvrig som om trente lyttere i Norge har andre erfaringer enn de i linken din.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Kudos for å ville prøve, men om hensikten er å prøve så får du jo gjort det for en liten håndfull lapper for Audiolense eller lignende (ca 3500 kroner(?)), penger til Snickers-Is eller noen andre og en målemikrofon (ca 1500 kroner, men den du hyrer inn har sikkert det tilgjengelig). En PC har du sikkert liggende ett eller annet sted og et kurant lydkort koster lite (f.eks Asus Xonar fås vel for noen få hundrelapper). Da har du ikke kastet bort så mye kronasje om du finner ut at det ikke er noe å satse på for deg.

V

vredensgnag

Gjest
    orso skrev:
    Hmmmm. Vi skulle virkelig har gjort følgende eksperiment:

Setter opp et anlegg hvor gode høyttalere og forsterkere brukes. I et anlegg bruker vi en kilde så dyr og god som vi kan finne. Vi lar en gruppe personer lytte til dette. Så bytter vi kilden med en T C Electronic Konnekt e.l. Noe billig ræl. ;)

Deretter bruker vi samme anlegg, men denne gang med nøyaktig samme kilde i begge forsøkene. Men her kjører vi først et oppsett uten aksustiske tiltak og deretter et med (og eventuelt også med noe korreksjon).

Så kan vi se hvilke tilbakemeldinger som kommer fra lytterne om hva som slo størst ut.
    God idé, det der. Mange ville fått bedre lyd.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.735
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Kudos for å ville prøve, men om hensikten er å prøve så får du jo gjort det for en liten håndfull lapper for Audiolense eller lignende (ca 3500 kroner(?)), penger til Snickers-Is eller noen andre og en målemikrofon (ca 1500 kroner, men den du hyrer inn har sikkert det tilgjengelig). En PC har du sikkert liggende ett eller annet sted og et kurant lydkort koster lite (f.eks Asus Xonar fås vel for noen få hundrelapper). Da har du ikke kastet bort så mye kronasje om du finner ut at det ikke er noe å satse på for deg.
    Det er sannelig ikke ofte at jeg er enig med nb, Roysen, men her har han et godt poeng.

mvh

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Orso:Hvordan kan du skrive at hørselen blir nermest satt i skyggen av måleutstyr ol?
    Du antyder jo at du stoler meir på undersøkelser og forskning enn din egen hørsel.

Er det forskningsstasjon du har i heimen eller er det et musikkanlegg?

Ein ting ingen måleutstyr noen gang kommer i nærheten av kontra hørsel,det er noe så enkelt som den totale oppfattelsen av lyd,som hjernen er heilt overlegen å prossesere kontra måleutstyr.

Sånn er det,og kommer også alltid til å bli sånn,til me er utdødd,og robotene har overtatt:)
    Da kan alle bruke det samme anlegget,og vere 100% fornøyde,kjedelig men sant.

Mvh.

N

nb

Gjest
    samlanes skrev:
    Orso:Hvordan kan du skrive at hørselen blir nermest satt i skyggen av måleutstyr ol?
    Fordi den på mange parametere helt åpenbart blir det, jeg tror alle andre enn enkelte hardbarkede HiFi-entusiaster skjønner det. Man kan f.eks måle smale avvik i frekvensgangen på 0.01dB, ikke faen om du,jeg eller noen andre klarer å høre det. Måleutstyr kan detektere støykomponenter som ligger 120-130dB under signal, det klarer du garantert heller ikke å høre.

Husk på at alt som finnes på platen er målt, ellers hadde det ikke vært mulig å ta det opp. Hele innspillings- og avspillingskjeden er essensielt en serie måleapparater. Noe registreres på inngangen, noe annet (forhåpentligvis så likt som mulig) presenteres på utgangen.

Osv, osv.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Jaså,hva er da vitsen om me allikevel ikkje hører avvikene på 0,01db?

Skal dei o,o1db forsterkes til å bli hørbare,slik at allt blir teoretisk riktig?

mvh.

N

nb

Gjest
    samlanes skrev:
    Jaså,hva er da vitsen om me allikevel ikkje hører avvikene på 0,01db?
    Kanskje ikke så mye vits, men det sier noe om hvor følsomme måleinstrumenter faktisk er. Det er lekende lett å måle ting man ikke har en sjanse i havet til å høre.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    ...og videre er det lekende lett å høre ting man ikke kan måle. ;) Stoler du på ørene dine om ikke målingene støtter det du hører, nb?

N

nb

Gjest
    impulse skrev:
    ...og videre er det lekende lett å høre ting man ikke kan måle. ;) Stoler du på ørene dine om ikke målingene støtter det du hører, nb?
    Jeg har ikke opplevd det så mange ganger, jeg har forsåvidt ikke målt så mye heller - men jeg har sett frekvensresponsen min, og etter å ha gjort det begymrer jeg meg ikke så mye for frekvensrepsonsen til elektronikken min for å si det slik.

Jeg er for øvrig ikke enig i at det er så lett å høre ting man ikke kan måle, det er nok mest det at begrepsapparatet er så forskjellig, innen den tekniske lingoen er det ikke noe som heter "musikalitet", "nerve", "rom" osv, osv, men det er muligens slik at det er en del tekniske parametere som må være på plass for at disse parameterene skal være på plass.

Men jeg har en liten anekdote som er delvis on topic: I stuen min har jeg asymmetrisk høyttalerplassering - ene står mer i et hjørne enn andre, samt at latmannsposisjonen min ikke er midt mellom høyttalerene. Dette kompenserer jeg i recieveren med løpetid- og nivåkorrigering. Anlegget høres rett og slett defekt ut dersom jeg ikke gjør dette, det er en av de tingene hvor man først har prøvd det, så er det ingen vei tilbake. Det finnes ingen matching, komponentbytte eller noe lignende som kan fikse dette. Jeg tipper dette er situasjonen for ganske mange, men om man er klar over det er en annen sak.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn