Når platesamlingen blir for stor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Schumacher skrev:
    Class skrev:
    En eller annen form for server (sentral lagring av filer) er et must synes jeg og har hatt det i mange år selv.
    Å si at det er overkill/plundrete/dyrt/osv. er skikkelig tullete.
    Men er man lidenskapelig musikk elsker og er fullt ut fornøyd og komfortabel med en CD-spiller,så må vel det fortsatt være lov?
    Selvsagt.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Marsboer.....

    Du også bør skjønne at det meste som har med Hifi-det seg være lydkvalitet,brukesnitt og betjening er subjektivt.Skjønner du?

    Når det gjelder valuta for pengene,så tror jeg man skal være meeeget forsiktig med å vurdere det som om det finnet ett fasitsvar.Hvordan skal en som står på sidenlinjen uten en bestemt preferanse bedømme det? Utelukkende pga hva en gitt ting koster?
    Som sagt,jeg synes det er bare tullball og bruke som mye penger,tid og ressursser på datatech-nerd greier som du...-akkurat som du mener det samme om min Embla Classic.
    Poenget er vel at man kjøper det man har lyst på og som passer seg selv innenfor hva man har å rutte med og hvor sterk interessen er.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Schumacher skrev:
    Marsboer.....

    Du også bør skjønne at det meste som har med Hifi-det seg være lydkvalitet,brukesnitt og betjening er subjektivt.Skjønner du?

    Når det gjelder valuta for pengene,så tror jeg man skal være meeeget forsiktig med å vurdere det som om det finnet ett fasitsvar.Hvordan skal en som står på sidenlinjen uten en bestemt preferanse bedømme det? Utelukkende pga hva en gitt ting koster?
    Som sagt,jeg synes det er bare tullball og bruke som mye penger,tid og ressursser på datatech-nerd greier som du...-akkurat som du mener det samme om min Embla Classic.
    Poenget er vel at man kjøper det man har lyst på og som passer seg selv innenfor hva man har å rutte med og hvor sterk interessen er.
    Jeg har da ikke sagt at du har gjort et tullete kjøp med Classic, og jeg skjønner heller ikke hvorfor du drar inn data-nerdingen min i dette. Jeg sier bare at 99,95% av verdens befolkning ville sagt at det beskrivende ord for Embla Classic i det filbaserte avspillersegmentet er sånn ca det motsatte av "value for money".

    Du blander sammen din eierglede med hva som gir mye for pengene for andre folk. Disse to er ikke relatert i det hele tatt noe de aller fleste forstår. Om jeg har en Ferrari som jeg er grisefornøyd med, så ville jeg ikke gått ut i det offentlige forum og annonsert at dette er fantastisk mye for pengene som en generell anbefaling til alle som er på biljakt.

    Jeg tror også du blander sammen "subjektivt sett best for deg" med manglende erfaring med de beste alternativene i daglig bruk.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    marsboer skrev:
    Schumacher skrev:
    Marsboer.....

    Du også bør skjønne at det meste som har med Hifi-det seg være lydkvalitet,brukesnitt og betjening er subjektivt.Skjønner du?

    Når det gjelder valuta for pengene,så tror jeg man skal være meeeget forsiktig med å vurdere det som om det finnet ett fasitsvar.Hvordan skal en som står på sidenlinjen uten en bestemt preferanse bedømme det? Utelukkende pga hva en gitt ting koster?
    Som sagt,jeg synes det er bare tullball og bruke som mye penger,tid og ressursser på datatech-nerd greier som du...-akkurat som du mener det samme om min Embla Classic.
    Poenget er vel at man kjøper det man har lyst på og som passer seg selv innenfor hva man har å rutte med og hvor sterk interessen er.
    Jeg har da ikke sagt at du har gjort et tullete kjøp med Classic, og jeg skjønner heller ikke hvorfor du drar inn data-nerdingen min i dette. Jeg sier bare at 99,95% av verdens befolkning ville sagt at det beskrivende ord for Embla Classic i det filbaserte avspillersegmentet er sånn ca det motsatte av "value for money".

    Du blander sammen din eierglede med hva som gir mye for pengene for andre folk. Disse to er ikke relatert i det hele tatt noe de aller fleste forstår. Om jeg har en Ferrari som jeg er grisefornøyd med, så ville jeg ikke gått ut i det offentlige forum og annonsert at dette er fantastisk mye for pengene som en generell anbefaling til alle som er på biljakt.

    Jeg tror også du blander sammen "subjektivt sett best for deg" med manglende erfaring med de beste alternativene i daglig bruk.
    Og hvor mange % av klodens befolkning er tungt interissert i Hifi?-vel da tror jeg faktisk jeg velger å tilhøre de resterende 0,5%.
    Eierglede er fint det,men ikke avgjørende for noen av mine kjøp av anleggskomponenter.Først og fremst lyden som det produserer for endte gang.
    Og å sammenligne å eie en Embla Classic i en liten verden med tungt hifiinteresserte med å eie en ferrari synes jeg illustrerer godt at du er på villspor.
    "Jeg tror også du blander sammen "subjektivt sett best for deg" med manglende erfaring med de beste alternativene i daglig bruk."
    Jeg tror du mangler empati.
    Embla Classic er suveren for meg,dataTech/spec for deg. Dette bør du rett og slett finne deg i og ikke si at det er snakk om manglende erfaring det det finnes bedre for MEG.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:
    Først og fremst lyden som det produserer
    Schumacher skrev:
    Embla Classic er suveren for meg,dataTech/spec for deg. Dette bør du rett og slett finne deg i og ikke si at det er snakk om manglende erfaring det det finnes bedre for MEG.
    Det kan jo hende at det han prøver å forklare deg, er at hvis en løsning med separat streamer, lagringsløsning og D/A-converter gir like god lyd som Embla til en lavere pris, og samtidig er like enkel i bruk og har muligheten for ytterligere funksjonalitet, må denne løsningen nødvendigvis være mer for pengene. Spesielt når du selv sier at eierglede/metaprodukt ikke spiller noen rolle.

    Selvsagt må alle gjøre sine egne valg, men jeg skjønner ikke hva du legger i begrepet "valuta for pengene" nå, jeg heller.

    Forresten synes jeg du blir litt defensiv nå. Det er vel ingen som har angrepet deg eller dine meninger på noen måte som berettiger det?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Jeg ser du tar dette meget personlig, Schumacher, så jeg skal avstå fra å kommentere dine uttalelser videre.
    Det finnes ingen grunn til at jeg skal lage ufin stemning.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.120
    Antall liker
    14.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Deilig, deilig selvforklarende og enkelt.
    Der var det WIMP på SB Touch i heimen. 8)
    (Ca 20 min totalt fra åpnet eske til ferdig)
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg tar det ikke særlig personlig.Jeg blir bare en smule provosert når du prøver å pålegge meg "objektive fasitsvar".

    Dazed-vær så snill.Jeg sa IKKE at eierglede ikke spiller noen rolle...-jeg sa ikke avgjørende.
    -
    -Lydkvalitet.
    -De mulighetene man trenger.
    -Driftsikkerhet/kvalitet.
    -Design/eierglede(for meg,ettersom anlegget står midt i bruksstua i huset)
    -Etc etc.....

    "
    en løsning med separat streamer, lagringsløsning og D/A-converter "

    Poenget er at dette er IKKE en løsning for meg og da blir det nærmest meningsløst å vurdere valuta for pengene når det meste innenfor Hifi er reinspikka subjektivitet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    RoDa skrev:
    Deilig, deilig selvforklarende og enkelt.
    Der var det WIMP på SB Touch i heimen. 8)
    (Ca 20 min totalt fra åpnet eske til ferdig)
    Gratulerer med din første SB!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:
    Poenget er at dette er IKKE en løsning for meg og da blir det nærmest meningsløst å vurdere valuta for pengene når det meste innenfor Hifi er reinspikka subjektivitet.
    Greit nok, det.

    Men får jeg på et sidesprang spørre hvorfor ikke?

    Hvis du f.eks. fikk en Bladelius DAC som låt akkurat som Embla-en din, et NAS og en Squeezebox eller en eller annen tilsvarende streamer satt opp i nettverk med PC-en din. (Gjerne gjemt bort, om du vil.) CD-platene kunne du spille av gjennom dac-en med BD-spilleren din, med sannsynligvis identisk lyd som fra Embla i dag, og du får gratis alle de muligheter og brukervennlighet som en ekstern dac og streaming gir. Streameren kan du selvsagt styre med en ordinær fjernkontroll, men også fra smartphone, tablet eller fra PC-en din

    Hvorfor ville ikke det være noe du kunne tenke deg? Selv ser jeg kun fordeler. Høyst sannsynlig vil ikke denne løsningen koste mer enn Embla. (Nå er dette helt hypotetisk, siden jeg ser at Bladelius ikke selger noen standalone DAC.)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det som er det geniale med readyNas-bokser er at alt dette som kalles datanerd/datatech i denne tråden er allerede innebygget i boksen slik at en person som ikke er så kyndig innenfor data klarer å sette dette opp. Det er mye mer komplisert å sette opp en forsterker/receiver med analoge/digitale innganger.

    Det eneste man må klare er å følge anvisningen til NAS-boksen. Dette er ikke så komplisert som man skal ha det til.

    Når det gjelder det estetiske så er det slik at klarer man seg med en Squeezebok Duet så kan alt unntatt handkontrolleren skjules helt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.120
    Antall liker
    14.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    marsboer skrev:
    RoDa skrev:
    Deilig, deilig selvforklarende og enkelt.
    Der var det WIMP på SB Touch i heimen. 8)
    (Ca 20 min totalt fra åpnet eske til ferdig)
    Gratulerer med din første SB!
    Takker og bukker :)
    Allerede masse ny musikk som har funnet veien inn i ørene.
    ...og mange spørsmål angående hvordan bruke Wimp/Spotify effektiv på SBen....
    Er det en brukertråd for SB her på HFS?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    49
    RoDa skrev:
    Deilig, deilig selvforklarende og enkelt.
    Der var det WIMP på SB Touch i heimen. 8)
    (Ca 20 min totalt fra åpnet eske til ferdig)
    Gratulerer , glimrende når ting funker første gangen :)
    Kjempetips til Sqeeze eiere , om enn noe dyrt , Ipad + Sqeezepad , det blir ikke mer gøy enn dette ;D
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Bestilte meg faktisk en iPad 2 med docking i går, nettopp for dette formålet. SqueezePad ser smooth ut!
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Dazed skrev:
    Schumacher skrev:
    Poenget er at dette er IKKE en løsning for meg og da blir det nærmest meningsløst å vurdere valuta for pengene når det meste innenfor Hifi er reinspikka subjektivitet.
    Greit nok, det.

    Men får jeg på et sidesprang spørre hvorfor ikke?

    Hvis du f.eks. fikk en Bladelius DAC som låt akkurat som Embla-en din, et NAS og en Squeezebox eller en eller annen tilsvarende streamer satt opp i nettverk med PC-en din. (Gjerne gjemt bort, om du vil.) CD-platene kunne du spille av gjennom dac-en med BD-spilleren din, med sannsynligvis identisk lyd som fra Embla i dag, og du får gratis alle de muligheter og brukervennlighet som en ekstern dac og streaming gir. Streameren kan du selvsagt styre med en ordinær fjernkontroll, men også fra smartphone, tablet eller fra PC-en din

    Hvorfor ville ikke det være noe du kunne tenke deg? Selv ser jeg kun fordeler. Høyst sannsynlig vil ikke denne løsningen koste mer enn Embla. (Nå er dette helt hypotetisk, siden jeg ser at Bladelius ikke selger noen standalone DAC.)
    Grei nok det du sier der,men jeg har mine grunner til hvorfor en Embla Classic ville fungert bedre enn ett slikt oppsett som du skisserer.
    For det første så er er overhodet ikke datainteressert,det interesserer meg oppsiktsvekkende lite :).Derfor blir alt med NAS,streaming og dilldall lite lystbetont.
    Jeg har også ett anstrengt forhold til streaming-Spotify,Winp ol.
    Jeg vil ha CD-kvalitet på signalene,ikke 320 Kps,jeg hører faktisk forskjell også.Hva er vitsen med å sette av mye penger i anlegget hvis man skal kastrere det i første ledd med mp3?
    Og få så mye muligheter som er mer enn jeg trenger i en sak som Embla Classic er,samt at designen er tiltalende taler også for at jeg valgte som jeg gjorde.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:
    For det første så er er overhodet ikke datainteressert,det interesserer meg oppsiktsvekkende lite :).Derfor blir alt med NAS,streaming og dilldall lite lystbetont.
    Det kan jeg vel på et vis forstå, men den eneste forskjellen på et ferdig oppsatt system og en CD-spiller er jo at dataene streames fra en harddisk i stedet for fra en cd-plate.

    Schumacher skrev:
    Jeg har også ett anstrengt forhold til streaming-Spotify,Winp ol.
    Jeg synes slike tjenester er fantastiske, jeg. Du har tilgang til så å si all musikk du måtte ønske å sjekke ut, og er det noe du liker, kan du jo alltids kjøpe det på ønsket format senere. En utømmelig kilde til bakgrunnsmusikk er det også. Strengt tatt låter det ikke så verst heller, IMO.

    Ja, selvsagt hører man ofte forskjell på en typisk Spotify-innspilling og en CD, men med premium/320kbps ogg/vorbis, så er det ikke så verst heller, synes nå jeg.

    Schumacher skrev:
    Jeg vil ha CD-kvalitet på signalene,ikke 320 Kps,jeg hører faktisk forskjell også.Hva er vitsen med å sette av mye penger i anlegget hvis man skal kastrere det i første ledd med mp3?
    Det er nok ingen som mener at man skal høre på lossy komprimerte mp3-er. Med lossless formater som FLAC og ALAC, er signalet/lyden identisk med det som er på CD-en (eller hva nå fila kommer fra.)

    Schumacher skrev:
    Og få så mye muligheter som er mer enn jeg trenger i en sak som Embla Classic er,samt at designen er tiltalende taler også for at jeg valgte som jeg gjorde.
    Greit nok, det. jeg bare lurte på hvorfor du var negativ til streaming. Vi må alle gjøre som vi selv ønsker. Det hadde fort blitt kjedelig dersom alle hadde de samme greiene i hylla. :)
     

    rolfma

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2006
    Innlegg
    92
    Antall liker
    0
    Hei
    Jeg har ikke lest hele tråden men "skummet" å lurer på om det ikke er noen som taler SONOS sin sak her?

    Sinnsykt enkelt å sette opp, ok lydkvalitet, støtter flac, støtter mange rom (32?), trådløst eller kablet nettverk, mulig å styre musikken med android telefon/nettbrett, trenger ikke noen pc som står på - kun en nettverksdisk, støtter spotify (helt ok for for ikke-kritisk lytting) og nettradio ++.

    Jeg har hele platesamlingen i flac (ca 1100 cd plater) som jeg kjører på den første generasjonen (zp80 og zp100?) og dette gir sømløs lyd i hele huset, fra en kontroll :). Platecover kan samles i noen permer (cd-cover-permer fra notabene) slik at man kan sitte å bla i "platene" slik at man ikke glemmer hva man har.

    Jeg har hatt systemet i flere år og er helt vannvittig fornøyd - jeg kunne aldri tenke meg å gå tilbake til en hverdag med masse cd-hyller på stue - de fleste med plater som sjelden spilles. Jeg har laget flere mapper med a, b, c, rusk, lydbok, mp3 - kategorier som jeg kan legge til eller fjerne fra "sharen" slik at listene med artister/plater/tracks ikke blir så lange - dette fungerer godt for meg.

    ./m
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vurderer å pælme Squeezebox-ene og konvertere til Sonos. Det brukes mest Airport Express for tiden så jeg har ikke irritert meg nok over SB til å gjennomføre byttet :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Class skrev:
    Jeg vurderer å pælme Squeezebox-ene og konvertere til Sonos. Det brukes mest Airport Express for tiden så jeg har ikke irritert meg nok over SB til å gjennomføre byttet :)
    Hva kan Sonos som ikke Squeezebox kan? Er det ikke dessuten mye dyrere, og mangler støtte for Hi-Rez?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    [...]
    (Nå er dette helt hypotetisk, siden jeg ser at Bladelius ikke selger noen standalone DAC.)
    Det er ikke helt sant. Du har oversett Bladelius USB DAC som nylig har vært testomtalt i svenske HiFi & Musik sammen med en del andre DAKer inkl. Hegel HD20 som de likte best.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    RoDa skrev:
    marsboer skrev:
    RoDa skrev:
    Deilig, deilig selvforklarende og enkelt.
    Der var det WIMP på SB Touch i heimen. 8)
    (Ca 20 min totalt fra åpnet eske til ferdig)
    Gratulerer med din første SB!
    Takker og bukker :)
    Allerede masse ny musikk som har funnet veien inn i ørene.
    ...og mange spørsmål angående hvordan bruke Wimp/Spotify effektiv på SBen....
    Er det en brukertråd for SB her på HFS?
    Takk for tilbakemelding.

    Jeg oppfatter dette som en bekreftelse på at Logitech Squeezebox Touch er lett og rask å ta i bruk for mennesker som ikke regner seg som spesielt IT-kyndige. Stemmer det?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Schumacher og Bladelius Embla (vs. alt annet)
    Til Schumacher, marsboer og Dazed m.fl.

    Schumacher har "diskutert" dette temaet kraftig i to andre tråder tidligere i år. Det gikk langs de samme baner. Jeg fryktet under lesingen av innleggene i denne tråden at han var i ferd med å kræsje enda en tråd med det samme.

    Jeg ventet vel dessuten egentlig bare på at han igjen skulle forsøke seg med "vi som har råd til high end-kortet", men foreløbig har han avstått fra det denne gangen. Han brant seg og måtte bakke forrige gang.

    Mennesker som ikke er særlig datakyndige
    Jeg og mange andre lever av og med datamaskiner, andre har dem som hobbyinteresse. For de fleste unge mennesker er datamaskiner m.m. like selvfølgelige verktøy som de vi hadde og brukte på min barndoms gårder og kniven er for speidere, jegere og reindriftssamer. På den annen side finnes det også mange, særlig godt voksne, mennesker som ikke er (særlig) datakyndige. Deres evt. datamaskinbruk fremstår ofte for meg som dans på slak line uten sikring. Det er et under at det som oftest går såpass bra som det gjør. Mine foreldre har hverken datamaskin eller internettilgang og har heller ingen planer om det. De vet de må betale (ekstra) for noen tjenester i ny og ne som en følge av det.

    Jeg har forståelse for at godt voksne mennesker som har vært lite eksponert for datamaskiner, vegrer seg og heller velger andre løsninger. En CD-spiller er f.eks. en meget god og brukervennlig løsning for de aller fleste.

    Nettradioens velsignelser
    Dog vil jeg si at en nettradio med høykvalitetskanaler for den musikk m.m. man liker, er en meget klar forbedring i forhold til tidligere tiders tilbud. Jeg hører ofte med stor glede på JazzWyoming i 256 kbps mp3 via mine Squeezeboxer (igjen takk til Ulf-B). Kvaliteten er god nok (den er ofte regelrett flott) for langt mer enn tilfeldig bakgrunnslytting, og den er heller ikke rammet av loudness war. Forsøk også NRKs nettradiokanaler i høyeste kvalitet eller ditto fra f.eks. Sveriges Radio, BBC, Classical Wyoming, HPR4: Bluegrass Gospel, Folk Alley, øst-europeiske kanaler med klassisk og noe jazz, franske, sveitsiske og kanadiske kanaler, amerikansk public radio-kanaler osv. osv. Pass bare på at bitraten er rimelig god (minimum 128 kbps, helst >= 160-198 kbps avhengig av kodek), og vær obs på at noen stasjoner dessverre (i hvert fall tidvis) bedriver hard dynamisk komprimering (jfr. loudness war).

    Apropos latskap
    Apropos Schumachers utsagn om latskap:
    "Vinylfolket" kan (med større rett) hevde akkurat det samme overfor "CD-folket" som Schumacher hevdet overfor "datafolket".

    Den nye debattomgangstonen
    (Særlig) til Schumacher (i denne tråden).

    Det har i de senere dager blitt fremhevet at vi i Norge med fordel kan fremdyrke en høfligere og bedre omgangstone ved diskusjon og debatt både på nettfora og i andre sammenhenger. Det ville være fint om det også tas til følge på Hifisentralen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Dazed skrev:
    [...]
    (Nå er dette helt hypotetisk, siden jeg ser at Bladelius ikke selger noen standalone DAC.)
    Det er ikke helt sant. Du har oversett Bladelius USB DAC som nylig har vært testomtalt i svenske HiFi & Musik sammen med en del andre DAKer inkl. Hegel HD20 som de likte best.
    Strengt tatt har du rett i det, men en usb-dac med én inngang syntes jeg ikke kvalifiserte i sammenhengen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Dazed skrev:
    [...]
    (Nå er dette helt hypotetisk, siden jeg ser at Bladelius ikke selger noen standalone DAC.)
    Det er ikke helt sant. Du har oversett Bladelius USB DAC som nylig har vært testomtalt i svenske HiFi & Musik sammen med en del andre DAKer inkl. Hegel HD20 som de likte best.
    Strengt tatt har du rett i det, men en usb-dac med én inngang syntes jeg ikke kvalifiserte i sammenhengen.
    Jeg hadde delvis en mistanke om det basert på "standalone DAC" og skrev derfor også "Det er ikke helt sant".

    Logitech Squeezebox Touch kan forøvrig mate en USB-DAK med litt "oppsettsmekk" i Squeezebox Touch (ikke noe for Schumacher m.fl.).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.120
    Antall liker
    14.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    CDWMcInSpots skrev:
    RoDa skrev:
    marsboer skrev:
    RoDa skrev:
    Deilig, deilig selvforklarende og enkelt.
    Der var det WIMP på SB Touch i heimen. 8)
    (Ca 20 min totalt fra åpnet eske til ferdig)
    Gratulerer med din første SB!
    Takker og bukker :)
    Allerede masse ny musikk som har funnet veien inn i ørene.
    ...og mange spørsmål angående hvordan bruke Wimp/Spotify effektiv på SBen....
    Er det en brukertråd for SB her på HFS?
    Takk for tilbakemelding.

    Jeg oppfatter dette som en bekreftelse på at Logitech Squeezebox Touch er lett og rask å ta i bruk for mennesker som ikke regner seg som spesielt IT-kyndige. Stemmer det?
    Piss-enkelt :D
    Jeg personlig forstår ikke folks vegring mot flere bokser, altså type SB + lagring.

    Embla er sikkert god, spesielt lydmessig, men ikke det endelige svaret for meg.
    "Problemet" med Embla er at den er laget med tanke på lyden først og fremst, og så får brukergrensesnitt komme etterpå. Støtter den forresten iPad ennå?
    Har hørt den hos RBN og det låter helt konge, uten tvil.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    CDWMcInSpots skrev:
    Schumacher og Bladelius Embla (vs. alt annet)
    Til Schumacher, marsboer og Dazed m.fl.

    Schumacher har "diskutert" dette temaet kraftig i to andre tråder tidligere i år. Det gikk langs de samme baner. Jeg fryktet under lesingen av innleggene i denne tråden at han var i ferd med å kræsje enda en tråd med det samme.

    Jeg ventet vel dessuten egentlig bare på at han igjen skulle forsøke seg med "vi som har råd til high end-kortet", men foreløbig har han avstått fra det denne gangen. Han brant seg og måtte bakke forrige gang.

    Mennesker som ikke er særlig datakyndige
    Jeg og mange andre lever av og med datamaskiner, andre har dem som hobbyinteresse. For de fleste unge mennesker er datamaskiner m.m. like selvfølgelige verktøy som de vi hadde og brukte på min barndoms gårder og kniven er for speidere, jegere og reindriftssamer. På den annen side finnes det også mange, særlig godt voksne, mennesker som ikke er (særlig) datakyndige. Deres evt. datamaskinbruk fremstår ofte for meg som dans på slak line uten sikring. Det er et under at det som oftest går såpass bra som det gjør. Mine foreldre har hverken datamaskin eller internettilgang og har heller ingen planer om det. De vet de må betale (ekstra) for noen tjenester i ny og ne som en følge av det.

    Jeg har forståelse for at godt voksne mennesker som har vært lite eksponert for datamaskiner, vegrer seg og heller velger andre løsninger. En CD-spiller er f.eks. en meget god og brukervennlig løsning for de aller fleste.

    Nettradioens velsignelser
    Dog vil jeg si at en nettradio med høykvalitetskanaler for den musikk m.m. man liker, er en meget klar forbedring i forhold til tidligere tiders tilbud. Jeg hører ofte med stor glede på JazzWyoming i 256 kbps mp3 via mine Squeezeboxer (igjen takk til Ulf-B). Kvaliteten er god nok (den er ofte regelrett flott) for langt mer enn tilfeldig bakgrunnslytting, og den er heller ikke rammet av loudness war. Forsøk også NRKs nettradiokanaler i høyeste kvalitet eller ditto fra f.eks. Sveriges Radio, BBC, Classical Wyoming, HPR4: Bluegrass Gospel, Folk Alley, øst-europeiske kanaler med klassisk og noe jazz, franske, sveitsiske og kanadiske kanaler, amerikansk public radio-kanaler osv. osv. Pass bare på at bitraten er rimelig god (minimum 128 kbps, helst >= 160-198 kbps avhengig av kodek), og vær obs på at noen stasjoner dessverre (i hvert fall tidvis) bedriver hard dynamisk komprimering (jfr. loudness war).

    Apropos latskap
    Apropos Schumachers utsagn om latskap:
    "Vinylfolket" kan (med større rett) hevde akkurat det samme overfor "CD-folket" som Schumacher hevdet overfor "datafolket".

    Den nye debattomgangstonen
    (Særlig) til Schumacher (i denne tråden).

    Det har i de senere dager blitt fremhevet at vi i Norge med fordel kan fremdyrke en høfligere og bedre omgangstone ved diskusjon og debatt både på nettfora og i andre sammenhenger. Det ville være fint om det også tas til følge på Hifisentralen.
    Uffda... Det var da,svært så hårsår,politisk og pedagogisk korrekt vi plutselig har blitt da!
    Hvis du CDWM har tenkt å stemple en slik parole på alle de gangene de bruker formuleringer og ordlag som er adskillig saftigere enn det jeg har skrevet i denne tråden her på sentralen...-så tror jeg du blir opptatt.
    Jeg glemmer lett,men kan du lete fram hvor jeg har hentet fram "vi som har råd til Hi-End kortet" og jeg til sigende ble brent?
    Og hvis du hevder at jeg og de som kjøper produkter a la Embla Classic gjør det *fordi* vi ikke har særlig tunge datakunnskaper,da synes jeg det grenser til uvitenhet og arroganse.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Schumacher skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Schumacher og Bladelius Embla (vs. alt annet)
    Til Schumacher, marsboer og Dazed m.fl.

    Schumacher har "diskutert" dette temaet kraftig i to andre tråder tidligere i år. Det gikk langs de samme baner. Jeg fryktet under lesingen av innleggene i denne tråden at han var i ferd med å kræsje enda en tråd med det samme.

    Jeg ventet vel dessuten egentlig bare på at han igjen skulle forsøke seg med "vi som har råd til high end-kortet", men foreløbig har han avstått fra det denne gangen. Han brant seg og måtte bakke forrige gang.
    Jeg glemmer lett,men kan du lete fram hvor jeg har hentet fram "vi som har råd til Hi-End kortet" og jeg til sigende ble brent?
    Du dro "vi som har råd til high end-kortet" i tråden "Cd og nettverks-spiller med harddisk" i svar #27:
    Schumacher skrev:
    Vel.....-du har forså vidt bekreftet det jeg og sikkert flere har tenkt...

    Det virker for meg som om du har problemer med å akseptere at flere er villige til å legge penga på bordet for å få ett Hi-End produkt.Dette må du simpelthen akseptere.Det virker nesten som om du ivrer etter å desperat koke suppe på en spiker som er syltynn.
    Jeg svarte deg i svar #29:
    CDWMcInSpots skrev:
    Schumacher skrev:
    Vel.....-du har forså vidt bekreftet det jeg og sikkert flere har tenkt...

    Det virker for meg som om du har problemer med å akseptere at flere er villige til å legge penga på bordet for å få ett Hi-End produkt.Dette må du simpelthen akseptere.Det virker nesten som om du ivrer etter å desperat koke suppe på en spiker som er syltynn.
    Jeg vet ikke hvor du legger bunnlisten for at en komponent skal kvalifisere som et high endprodukt, men jeg tror at mange vil hevde at i hvert fall noen av mine komponenter kvalifiserer. De fleste er omtalt på slutten av dette innlegget. Det mangler bl.a. følgende:
    • Høyttale: KEF Reference 201/2
    • AV Receiver: Marantz SR7005
    • En del Squeezebox-produkter
    • Litt annet

    En rask titt tyder f.eks. på at min McIntosh MCD500 CD-spiller i skrivende stund er dyrere enn Bladelius Embla Basic og litt rimeligere enn Bladelius Embla Classic.

    Jeg antar at jeg dermed har vist at jeg er blant de som "er villige til å legge penga på bordet for å få ett Hi-End produkt."?
    Du bakket i svar #30:
    Schumacher skrev:
    Jeg tror ikke vi er så langt fra hverandre på dette jeg gitt.....
    [...]
    Ettersom vi begge har produkter som lett faller innenfor kategorien Hi-End så har vi enten gjort god research i forkant...-eller blitt pushet.
    For min del så gjelder uansett førstnevnte tilfelle-og det tror jeg gjelder for deg også. :)
    Jeg kvitterte i svar #31:
    CDWMcInSpots skrev:
    Schumacher skrev:
    Jeg tror ikke vi er så langt fra hverandre på dette jeg gitt.....
    Fint at godstemningen atter brer seg (jeg er egentlig ikke så glad i krangling). :D

    Schumacher skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Den nye debattomgangstonen
    (Særlig) til Schumacher (i denne tråden).

    Det har i de senere dager blitt fremhevet at vi i Norge med fordel kan fremdyrke en høfligere og bedre omgangstone ved diskusjon og debatt både på nettfora og i andre sammenhenger. Det ville være fint om det også tas til følge på Hifisentralen.
    Uffda... Det var da,svært så hårsår,politisk og pedagogisk korrekt vi plutselig har blitt da!
    Hvis du CDWM har tenkt å stemple en slik parole på alle de gangene de bruker formuleringer og ordlag som er adskillig saftigere enn det jeg har skrevet i denne tråden her på sentralen...-så tror jeg du blir opptatt.
    Man skal ikke lese lenge på Hifisentralen for å observere at ganske mange synes det dessverre ganske og alt for ofte går over både ett og mange støvleskaft. Kabelavdelingen tar vel ofte kaka(?) Det skader ikke hverken å tenke seg om, telle til 10 eller lese innlegget én eller tre ganger til før man trykker på knappen "Legg til innlegg".

    I svar #261 skriver trådstarter Lyngen at han har fått svar han er fornøyd med, og alt er fryd og gammen inntil du for første gang(?) dukker opp i svar #264 og i løpet av en del innlegg iherdig angriper alt og alle som ikke er fremmed for datamaskiner o.l. Det forekom meg mer enn noe underlig. Dessuten var din tone og ordbruk ikke i tråd med trådens (så langt) hjelpsomme tone.


    Schumacher skrev:
    Og hvis du hevder at jeg og de som kjøper produkter a la Embla Classic gjør det *fordi* vi ikke har særlig tunge datakunnskaper,da synes jeg det grenser til uvitenhet og arroganse.
    Det er jeg usikker på om jeg har prøvd å si eller antydet. Derimot har vel du mer enn antydet det:

    Schumacher skrev:
    Vet du Dazed-jeg forstår ikke mye av det du skriver der engang hva teknisk datainnhold angår.
    Men jeg forstår go lyd.
    [...]
    Schumacher skrev:
    Grei nok det du sier der,men jeg har mine grunner til hvorfor en Embla Classic ville fungert bedre enn ett slikt oppsett som du skisserer.
    For det første så er er overhodet ikke datainteressert,det interesserer meg oppsiktsvekkende lite :).Derfor blir alt med NAS,streaming og dilldall lite lystbetont.
    [...]
    Siden du bringer det på bane er det dog ikke utenkelig at det er en viss ulikhet i datakunnskapen, alderen m.m. mellom mennesker som velger ulike løsninger: CD, vinyl, iPhone (som hovedkilde), Squeezebox, Sonos, datamaskin osv. osv. Flere andre i denne tråden inkl. du har i hvert fall implisitt vært inne på lignende tanker.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Vi har begge produkter som faller under kategorien Hi-End,så hvorfor skal du eventuelt bruke dette mot meg? Det er jo pr definisjon fakta,så hvis det er en slik uting å si det som det er og ikke pakket alt inn i sølvpapir....-hva er da problemet?

    Og når jeg fra en gammel tråd sier når vi var uenig
    "Jeg tror ikke vi er så langt fra hverandre på dette jeg gitt.....
    [...]
    Ettersom vi begge har produkter som lett faller innenfor kategorien Hi-End så har vi enten gjort god research i forkant...-eller blitt pushet.
    For min del så gjelder uansett førstnevnte tilfelle-og det tror jeg gjelder for deg også."
    Da er det vel strengt tatt jeg som strekker ut en diplomatisk hand og ror iland situasjonen.
    Det er tross alt noe ganske annet enn å i etterkant si at jeg bakker og blir brent!

    "Mine foreldre har hverken datamaskin eller internettilgang og har heller ingen planer om det. De vet de må betale (ekstra) for noen tjenester i ny og ne som en følge av det."
    Og dette ser du da selv at lett kan oppfattes som at hvis du ikke har utdypende datakunnskaper,så må man betale for det...- i dette tilfellet tilsiktet meg fordi jeg har kjøpt en Embla Classic istedenfor en SQB,DAC,NAS,Streamer og alt det der.Som sagt utallige ganger før.Mitt hovedargument for å kjøpe Embla Classic var lydkvalitet.Dernest kommer mulighetene og brukersnittet den har,driftsikkerhet,design,eierglede mm.

    Jeg har lest mange av dine innlegg og de er ofte gode.Jeg har også registrert at du er for det aller meste diplomatisk og villig til å møtes på halvveien...-,men når det gjelder meg så går du ut med klør og rett i forsvarsposisjon umiddelbart.Det kan nesten tolkes dit hen at du har ett problem med meg som person.
    Det er greit.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Highend, utstyrspris m.m.
    Schumacher skrev:
    Vi har begge produkter som faller under kategorien Hi-End,så hvorfor skal du eventuelt bruke dette mot meg? Det er jo pr definisjon fakta,så hvis det er en slik uting å si det som det er og ikke pakket alt inn i sølvpapir....-hva er da problemet?
    Det er mange her på Hifisentralen som har til dels dyre hifikomponenter, meg selv inkludert (synes jeg selv, andre kan sikkert mene noe annet). Det er helt greit. Dessverre er det noen som også benytter dette som en form for hersketeknikk overfor de som ikke har like dyrt utstyr, og det er det mange som misliker inkl. jeg.

    Jeg har forøvrig forsøkt å starte en seriøs diskusjon om dette i tråden "God forumskikk: Dilemmaer" under "Utstyrspris":
    CDWMcInSpots skrev:
    Utstyrspris

    Eksempel 2:
    Jeg har uthevet nøkkelutsagnet i sitatet med fet skrift.
    erato skrev:
    Om problemet er at lydfrikene føler seg mobbet av musikkfrikene, så har ikke jeg særlig problemer med å se at det motsatte ofte også skjer. Jeg har sett nok argumenter av typen "penger" til å kunne dokumentere det.
    [...]
    I min del av eksempel 2, kan jeg også beskyldes for å brife, bruke argumentet "penger" el.l., selv om det ikke var ment slik og, så langt jeg har forstått ut fra responsen, Destiny heller ikke oppfattet det slik.

    Har jeg opptrådt OK eller ikke?
    Schumacher skrev:
    Og når jeg fra en gammel tråd sier når vi var uenig
    "Jeg tror ikke vi er så langt fra hverandre på dette jeg gitt.....
    [...]
    Ettersom vi begge har produkter som lett faller innenfor kategorien Hi-End så har vi enten gjort god research i forkant...-eller blitt pushet.
    For min del så gjelder uansett førstnevnte tilfelle-og det tror jeg gjelder for deg også."

    Da er det vel strengt tatt jeg som strekker ut en diplomatisk hand og ror iland situasjonen.
    Det er tross alt noe ganske annet enn å i etterkant si at jeg bakker og blir brent!
    Akkurat på det punktet oppfattet nok jeg situasjonen noe annerledes enn deg. Jeg satte imidlertid pris på din reaksjon og tok i mot din utstrakte hånd i mitt svar #31.

    Denne tråden hadde frem til svar #263 vært en (rimelig) fredelig og konstruktivt hjelpsom tråd. Trådstarter Lyngen hadde akkurat i svar #261 konstatert at han hadde fått svar på sine spørsmål og dermed en løsning på sine problemer.

    Lyngen hadde dessuten tidligere i tråden skrevet at han i lang tid hadde benyttet og var fornøyd med følgende musikkavspillingskjede:
    Apple iMac -> Apple AirPort Express -> DAK -> steroanlegg
    Han var altså allerede godt i gang, rimelig fortrolig og godt fornøyd med musikkavspilling fra datamaskin. Det viste seg etterhvert at han kun trengte mer diskplass, og at han kanskje må koble og konfigurere sin Apple AirPort Express noe annerledes, for at hans Apple iPhone skal kunne benytte det trådløse nettverket og benyttes som fjernkontroll.

    Jeg reagerte derfor på måten du gikk inn i tråden f.o.m. svar #264 og lagde en masse støy. Din tone var ikke i samsvar med trådens (rimelig) vennlige og høyst hjelpsomme tone. Bladelius Embla er dessuten neppe i samsvar med Lyngens signaler om sin økonomi, men det er ikke et viktig argument. Istedenfor høflig og saklig å presentere en eller flere alternative løsninger, gikk du raskt mer eller mindre til angrep på ganske mange og datateknologi generelt. Det var dette jeg reagerte på i svar #302.

    Kunnskaper og kostnader
    Schumacher skrev:
    "Mine foreldre har hverken datamaskin eller internettilgang og har heller ingen planer om det. De vet de må betale (ekstra) for noen tjenester i ny og ne som en følge av det."

    Og dette ser du da selv at lett kan oppfattes som at hvis du ikke har utdypende datakunnskaper,så må man betale for det...- i dette tilfellet tilsiktet meg fordi jeg har kjøpt en Embla Classic istedenfor en SQB,DAC,NAS,Streamer og alt det der.Som sagt utallige ganger før.Mitt hovedargument for å kjøpe Embla Classic var lydkvalitet.Dernest kommer mulighetene og brukersnittet den har,driftsikkerhet,design,eierglede mm.
    Her har det oppstått misforståelser og/eller kommunikasjonsproblemer. Jeg tenkte faktisk på slike ting som høyere bankgebyrer, dyrere flybilletter, reisebyrågebyrer og mye annet. Det er det mine foreldre betaler ekstra for. De er ikke særlig interessert i hifi og har hatt det samme stereoanlegget i mange år (NAD receiver og CD spiller og veggmonterte JBL Control 1), antagelig siden andre halvdel av 1980-tallet.

    Forøvrig er dette et helt generelt fenomen. Jeg er enslig og ikke spesielt interessert i f.eks. gardiner. Gardiner med tilhørende utstyr byttes og suppleres meget sjelden. Jeg følger derfor ikke med på priser, tilbud, nyheter osv. osv. Når jeg trenger noe slikt, foretrekker jeg å gå til en gardinbutikk med en eller flere godt voksne damer som kan sitt fag. De hjelper meg å finne en god løsning. Jeg betaler da ofte en høyere pris for slike varer enn de damene som ivrig følger med i gardinbransjen, benytter tilbud og vet hva de skal ha slik at de ikke trenger hjelp fra fagpersonell.

    Det samme gjelder selvsagt for alt annet. På noen områder kan man det meste selv og har god oversikt. Da sparer man som regel penger på disse områdene i forhold til de som kan lite. Det man taper på karusellen kan man ta igjen på husken (eller omvendt).

    Omgangstone
    Schumacher skrev:
    Jeg har lest mange av dine innlegg og de er ofte gode.Jeg har også registrert at du er for det aller meste diplomatisk og villig til å møtes på halvveien...-,
    Takk.

    Schumacher skrev:
    men når det gjelder meg så går du ut med klør og rett i forsvarsposisjon umiddelbart.Det kan nesten tolkes dit hen at du har ett problem med meg som person.
    Det er greit.
    Her har det visst oppstått misforståelser og/eller kommunikasjonsproblemer.

    Jeg har ikke "ett [generelt] problem med [d]eg som person". Derimot reagerte jeg nå på måten du braste inn i og (opp)førte deg i denne tråden. Jeg tor faktisk heller ikke at jeg var alene om det.

    Som du sikkert har forstått ut fra de to tidligere trådene, er jeg også på generell og faglig grunn skeptisk til bokser som Naim HDX, Bladelius Embla m.fl. Jeg oppfatter dem som dyre spesialløsninger (egentlig spesialdatamaskiner) som raskt kan bli akterutseilt i.f.h.t. den tekniske utviklingen. Grunnene har jeg beskrevet rimelig grundig i de to tidligere trådene. Både i denne og tidligere tråder fremgår det tydelig at det finnes en (god) del mennesker som er enige med meg i dette. Jeg sier derfor gjerne i fra hvis det kan se ut som om en ukyndig person er i ferd med å forledes til å kjøpe en slik boks uten å ha fått informasjon om alternativene slik at han har kunnet gjøre sitt valg basert på skikkelig kunnskap.

    For meg ser det ut som om du, som eier av en Bladelius Embla, av en eller annen grunn tar dette meget personlig. Det har jeg problemer med å forstå. Jeg har lettere for å forstå at produsenter og importører av slike bokser kan ta det noe tungt. De har jo tross alt ganske mye mere å forsvare, spesielt hvis dette produktet er det eneste eller en av svært få i deres produktportefølje.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Greit det meste der. :)

    Som de aller fleste som har brukt en penger på ett produkt man har siklet på lenge,så blir det knyttet følelser til. Jeg er dønn fornøyd med min Embla Classic på alle måter,og når jeg fort fikk slengt i fjeset at denne er en dinosaur,akterutseilt og mangler muligheter så ber jeg om forståelse for at jeg reagerer på det....-jeg er rett og slett uenig i dette.
    Jeg har gang på gang også presisert at den har mer muligheter enn hva jeg noen gang kommer til å evne å bruke.
    Husk-den kan fjernstyres opp mot ett NAS via Ipad,Iphone ;)

    Som du selv sier i innlegget-man kan koke det meste ned til misforståelser/kommunikasjonsproblemer.

    Håper jeg ikke har blitt brent igjen og/eller bakket ut ;),men heller vært diplomatisk.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    49
    marsboer skrev:
    Bestilte meg faktisk en iPad 2 med docking i går, nettopp for dette formålet. SqueezePad ser smooth ut!
    Grattis , du har noe å glede deg til :)
    Det jeg liker med Ipad er at den bare funker , og er veldig brukervennlig og lett og sette seg inn i ....smooth er rette ordet ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Skulle prøve å finne ut hvorfor remote app´n ikke fungerte, men nå bare funket det med én gang uten å gjøre noe :). Kom opp som enhet og så var det bare å skrive inn en kort kode som sto på iPhone skjermen. Apple kan funksjonalitet :D. Trodde det var en heftig bruksanvisning til Iphone også med det var nesten ingenting. Men man trenger jo ikke manual i det hele tatt fordi det er så intuitivt og enkelt. Vi må ta av oss hatten for Apple, ikke sant ::).

    En ulemte at remote´n ikke får iMac´en opp fra dvale og jeg skulle gjerne vært helt uavhengig av datamaskin, men det blir moro å se hvor fornøyd jeg blir. Og så må Airfoil settes i bruk hver eneste gang. Ikke helt optimalt, men men.

    Så får jeg finne meg en aktuell HD og håper det går greit å sette den opp som iTunes bibliotek. Jeg har de fleste av mine plater lagret i mp3 på intern HD (for iPod bruk), men håper det går greit å beholde oppdelingen. Eller kanskje det er like greit å lagre mp3 filene på ekstern HD også?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Schumacher skrev:
    Greit det meste der. :)

    Som de aller fleste som har brukt en penger på ett produkt man har siklet på lenge,så blir det knyttet følelser til. Jeg er dønn fornøyd med min Embla Classic på alle måter,og når jeg fort fikk slengt i fjeset at denne er en dinosaur,akterutseilt og mangler muligheter så ber jeg om forståelse for at jeg reagerer på det....-jeg er rett og slett uenig i dette.
    Jeg har gang på gang også presisert at den har mer muligheter enn hva jeg noen gang kommer til å evne å bruke.
    Husk-den kan fjernstyres opp mot ett NAS via Ipad,Iphone ;)

    Som du selv sier i innlegget-man kan koke det meste ned til misforståelser/kommunikasjonsproblemer.

    Håper jeg ikke har blitt brent igjen og/eller bakket ut ;),men heller vært diplomatisk.
    Fint at vi ror det i land. Da kan vi (formodentlig) atter vandre inn i helgen som vel forlikte(?) Det setter jeg oppriktig pris på.


    Schumacher skrev:
    Jeg er dønn fornøyd med min Embla Classic på alle måter,
    Så bra for deg. Da har du åpenbart funnet et produkt som passer for deg.

    Schumacher skrev:
    når jeg fort fikk slengt i fjeset at denne er en dinosaur,akterutseilt og mangler muligheter
    Jeg tror rimelig sikkert at jeg har skrevet noe nær "fare for at slike bokser raskt kan bli akterutseilt og dermed dessverre fremstå som en dinosaur". Det er noe annet, og jeg er faktisk oppriktig bekymret for dette på vegne av de som kjøper slike bokser og betaler mange penger for dem. Det ligger altså oppriktig omtanke for mine medmennesker bak mine bekymringer og innlegg.

    Schumacher skrev:
    Som du selv sier i innlegget-man kan koke det meste ned til misforståelser/kommunikasjonsproblemer.

    Håper jeg ikke har blitt brent igjen og/eller bakket ut ;),men heller vært diplomatisk.
    Meget bra denne gang. :D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Apple iPad



    E.I.A. skrev:
    marsboer skrev:
    Bestilte meg faktisk en iPad 2 med docking i går, nettopp for dette formålet. SqueezePad ser smooth ut!
    Grattis , du har noe å glede deg til :)
    Det jeg liker med Ipad er at den bare funker , og er veldig brukervennlig og lett og sette seg inn i ....smooth er rette ordet ;D
    Jeg har Apple iPad på radaren, men har dog lurt litt på et og annet.

    Fordeler og ulemper med de forskjellige modellene hvis man skal bruke iPad som fjernkontroll, til generell internettbruk i stue o.l. (i motsetning til ved en pult) og annet som man først finner ut av når man har en iPad. M.a.o. hvilke(n) modell(er) velger man (blant) og hvorfor?

    Jeg har forstått at Apple-produkter generelt fungerer godt sammen med andre Apple-produkter, og at de som holder seg i Apples verden generelt er fornøyd med både bruksegenskaper og samarbeid mellom produktene. Hvordan fungerer Apple iPad generelt for de av oss som er mest vant til Windows og UNIX(/Linux)? Er det dessuten lett å få den til å samarbeide med PCer som kjører Windows og Linux?

    marsboer nevner SqueezePad. Andre skriver ofte om iPeng, og det er godt mulig at det finnes flere aktuelle fjernstyringsprogrammer m.m. for Apple iPad, iPhone og iPod Touch. Kan noen av dere fortelle om fordeler og ulemper med de forskjellige programmene?

    Kjenner noen av dere til hylstre el.l. for Apple iPad som gir IP54-sikring eller bedre, gjerne IP67? Ditto for støtsikring?

    På forhånd takk.
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    ...
    Kjenner noen av dere til hylstre el.l. for Apple iPad som gir IP54-sikring eller bedre, gjerne IP67? Ditto for støtsikring?
    ...
    Det ser ikke ut som «hard cases» til ipad er særlig utbredt:
    Google etter ipad hardcase waterproof

    Det virker som «plastposer» av ymse slag er det som er gjengs.

    EDIT: TBA: http://www.lifeproof.com/lifeproof-store/apple-cases/ipad
    EDIT#2: Otterbox lager en stødig sak men det ser ikke ut til at den er vanntett (go figure...)

    mvh
    KJ
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    Skulle prøve å finne ut hvorfor remote app´n ikke fungerte, men nå bare funket det med én gang uten å gjøre noe :). Kom opp som enhet og så var det bare å skrive inn en kort kode som sto på iPhone skjermen. Apple kan funksjonalitet :D. Trodde det var en heftig bruksanvisning til Iphone også med det var nesten ingenting. Men man trenger jo ikke manual i det hele tatt fordi det er så intuitivt og enkelt. Vi må ta av oss hatten for Apple, ikke sant ::).
    [...]
    Det er det man alltid leser og hører.

    Min erfaring med min Apple iPod classic tilsier at dette i all vesentlighet stemmer.

    Tidligere i sommer besøkte jeg en Apple-butikk og prøvde en iPad en liten stund, først og fremst med en nettleser. Til min overraskelse, fant jeg ikke ut hvordan man stenger programmer. Jeg måtte faktisk spørre betjeningen om litt hjelp.

    Jeg forlot faktisk butikken en smule overrasket og med det inntrykk at heller ikke Apple-produkter er fullt ut intitive.

    Senere leste jeg en artikkel i InfoWorld skrevet av en dame som hadde benyttet Apple iPad en stund. En av de tingene hun kritiserte var nettopp hva man må gjøre for å veksle mellom programmer (og stenge dem).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    En arkeolog med Apple iPad

    KJ skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    ...
    Kjenner noen av dere til hylstre el.l. for Apple iPad som gir IP54-sikring eller bedre, gjerne IP67? Ditto for støtsikring?
    ...
    Det ser ikke ut som «hard cases» til ipad er særlig utbredt:
    Google etter ipad hardcase waterproof

    Det virker som «plastposer» av ymse slag er det som er gjengs.

    mvh
    KJ
    Et søk i går gav også en del silkon-/gummitrekkløsninger, og noe om propper for åpningene/portene/inn- og utganger. Jeg glemte da igjen dessverre å inkludere "waterproof" i tillegg til "IP54" og "IP67" i søket.

    Dessuten leste jeg en artikkel om bruk av iPad i et inspeksjonsfirma i byggebransjen. De hadde kun brukt iPad en kort stund (2 uker?), men så langt så det ut til at iPad tålte støvete byggeplasser (overraskende) bra. De hadde ikke hatt problemer med det. En iPad hadde derimot fått det for varmt (på et tak?) i Las Vegas-sommeren, men den fungerte igjen etter avkjøling.
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Senere leste jeg en artikkel i InfoWorld skrevet av en dame som hadde benyttet Apple iPad en stund. En av de tingene hun kritiserte var nettopp hva man må gjøre for å veksle mellom programmer (og stenge dem).
    Det finnes én fysisk knapp på fronten ;). Jeg lurte litt jeg også, men enklere kan det vel ikke bli. Lurte i stad på hvordan jeg fikk låst skjermen ved regilytting, men det var den andre knappen i fronten. Alt er enkelt med Apple :).

    Tidligere tenkte jeg på iPad som kontrollpanel, men når jeg i går kveld satt i lenestolen så er jeg glad for den langt lettere iPhone. IPad blir for tung og stor selv det det er morsommere å bruke den.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    CDWMcInSpots skrev:
    marsboer nevner SqueezePad. Andre skriver ofte om iPeng, og det er godt mulig at det finnes flere aktuelle fjernstyringsprogrammer m.m. for Apple iPad, iPhone og iPod Touch. Kan noen av dere fortelle om fordeler og ulemper med de forskjellige programmene?

    Kjenner
    På forhånd takk.
    Jeg er også interessert i dette og fant en tråd om Squeezepad vs iPeng:
    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=83112

    Edit: Husk at iPeng har separate versjoner for iPad og iPhone/iPods
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn