Nøytralt, igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får også litt sånne "dårlige vibber" innimellom, all den tid dette rammer ganske presist for undertegnede, som har brukt alt for mye tid de siste 25 år på å skrive om lydprodukter og musikk. Det er hevet over tvil at mye (alt?) jeg har skrevet kan parkeres med forklaringer gitt i denne tråden, og dermed er det vel et åpent spørsmål om man i det hele tatt burde hatt publikasjoner som omtaler hifi.
    Min trøst? At jeg har inspirert mange til å nyte sin musikk gjennom god hifi. Kanskje har mange fått dårlige forslag og feil inspirasjon, ta da dette som en allmen unnskyldning til dere alle. Og jeg kommer til å fortsette en stund til med min predikantvirksomhet. Asbjørn og Snickers kan få slippe å lese. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Dette er en tråd hvor temaet er nøytralitet. Det du liker, er effektbokser. Er du enig i det? Med en gang man introduserer effektbokser i en kjede for reproduksjon av lyd, forlater man idealet om nøytralitet (og transparens).
    Teknisk og prinsipielt enig.
    Men jeg kommer til å undres til min siste dag på om det er hele historien.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.329
    Torget vurderinger
    12
    God påske til alle! Takk til alle om deler av sin kunnskap. Jeg er imponert over den innsikt, kompetanse og systematikk som synliggjøres i det tekniske. Og takk til Håkon R for sin utrettelige ferd mot det å prøve og forene erfaring med teori. Og fint med respektfull tone!

    Jeg har holdt på med hifi i ca 30 år, har høy utdannelse, er analytisk og kritisk av legning, liker vitenskap, teori og analyse. Jeg er også veldig glad i musikk, og spesielt sangere. Med full respekt for vitenskapen - uten den ville vi ikke engang kunne reprodusere musikk - så bringer mine erfaringer og analyse meg til et annet ståsted enn det Asbjørn, Snickers med flere forfekter/formidler. Jeg kommer med samme erfaring og vitnesbyrd som Håkon R.

    For å sitere Asbjørn (#166):
    "Det er lettere å være objektivist. Vi vet at 0,0001 % THD+N er bedre enn 0,03 % THD+N, at 130 dB SNR er bedre enn 80 dB SNR, og at frekvensgang innenfor +0 dB/-0,1 dB 16 Hz - 23 kHz er bedre enn +/-3 dB 30 Hz - 18 kHz. Da vet man i det minste hva som er opp og hva som er ned. Da er det heller ikke vanskelig å definere begreper som «nøytral» (ingen hørbare tonale avvik) eller «transparent» (ingen hørbare avvik whatsoever). Da er det til og med mulig å sette tallfestede krav til gjengivelsen som garanterer nøytralitet og/eller transparens. Jeg kan si ganske sikkert at en komponent som oppfyller det første av de to kriteriene i eksemplene i starten på dette avsnittet vil være både nøytral og transparent. Problemet oppstår først når alt skal gjøres til subjektive vurderinger uten noen absolutt referanse."

    Jeg mener dette faktisk er en utilstrekkelig antagelse. Logisk fornuftig, men allikevel utilstrekkelig og noe som fører til en feilslutning. Som lytter (sluttbruker), vet vi faktisk at: "0,0001 % THD+N er bedre enn 0,03 % THD+N, at 130 dB SNR er bedre enn 80 dB SNR, og at frekvensgang innenfor +0 dB/-0,1 dB 16 Hz - 23 kHz er bedre enn +/-3 dB 30 Hz - 18 kHz ?" Jeg tror faktisk ikke dette kan tas som universell sannhet. Og det er her hele tilnærmingen og analysen går feil - antakelsen om at jo mindre målt forvrengning, jo bedre (riktigere) lyd.

    Underliggende i diskusjonen ligger også spørsmålet om hvorvidt en teknisk optimal reproduksjon av lyd er en foretrukket vei fremfor "en huslyd" som leveres fra enkelte (kanskje overprisene) merker. Si at stegene i kjeden er:
    - innspilling
    - reproduksjon i elektronikk
    - høyttalere og rom
    - lytter
    - lytters preferanser
    Forstår jeg Asbjørn og Snickers rett, starter de i opptaket og ser videre til stegene inkludert "høyttaler og rom" som av stor viktighet i tilnærmingen til best lydgjengivelse, for dermed frem til lytteren å presentere lyd med minst mulig "forvrengning" av det opprinnelige signalet. Dette er logisk konsistent, og dermed følger også antagelsen om at dette er den beste og mest kontrollerte måten man evner å skape et grunnlaget for god lyd. Forstår jeg Håkon R rett, stiller han seg først i lytterens konsumerende posisjon, og det som lytteren erfarer som lytter. Så ses det bakover i kjeden og det forsøkes å forstå hva som betinger det som kom forut. Der (slik jeg oppfatter det) A og S med flere mener at en mest mulig korrekt signalbehandling basert på målt forvrenging/parametre er det sentrale, mener Håkon som sitt primære standpunkt at han må beveges som emosjonell lytter. For hva er vel lyd uten den emosjonelle dimensjon det skaper? Men er ikke dette nettopp også A og S sin søken? Så hva er forskjellen, egentlig? Forskjellen synes da å ligge i A og S sin antagelse om at en mest mulig feilfri reproduksjon av signalet er betvingende for muligheten, på en kontrollert og resultatsikker måte, at lytteren kan erfare, eller sette seg i stand til, å oppleve musikken i sitt fulle potensial. Og etter dette kommer så psyko-akustikken inn som et nytt ledd, etter det jeg forstår. Og psyko-akustikk kan forstås teknisk og i en serie av påviste effekter - eller også erfares mer praktisk bare ved det enkle å være et sansende (hørende) menneske, uten annen kunnskap (om ikke ha litt forståelse av placebo-effekter).

    Fra mitt ståsted: Som et analytisk og rasjonelt sansende vesen vil jeg overfor meg selv la resultatet av det jeg opplever som lytter være dominant fremfor en teoretisk forklaring på hvorfor det skulle eller måtte lyde slik eller slik (merk at den teoretiske forklaringen absolutt kan være spennende nok å forstå i seg selv, ingen diskreditering her om teoretisk kunnskap og innsikt). Men siden "the proof of the pudding is in the eating", må jeg vel velge min beste lyd helt uavhengig av hvordan den kan forklares? Så jeg er følgelig villig til å ledes til den uten å forstå premissene for hvordan den blir til, la forklaringen fare fremfor lytteropplevelsen. Så, tro mot meg selv, vil opplevelsen av lyd alltid overkjøre hvordan den måtte være forklart. Faller forklaringen sammen med opplevelsen, så bra! Faller forklaringen ikke sammen med opplevelsen, så tenker jeg at forklaringen nok er ufullstendig.

    Etter å ha hørt på en rørforsterker på tidlig 90-tall, har jeg alltid preferert rør. Så jeg har endt opp med SET (300B og 845). Det snakker til meg på en annen måte enn transistorforsterkere. For meg: Rør er mer levende, formidler følelser, nyanser og det organiske - transistor er for meg uten helt den samme evnen (som generell betraktning, og her som den type forsterkning som måler best) - jeg tar meg i å lete etter sjelen/ånden i en sangers stemme, etter det nærværet og den tilstedeværelsen som gir meg den dype koblingen mot musikken og sangeren på et emosjonelt plan. Sistnevnte følelse av kobling trumfer alt for meg, og kan ikke kompenseres ved en byttehandel mot forbedringer i andre og øvrige elementer i den reproduserte lyden (f.eks. detaljer, soundstage). Samtidig erfarer jeg at mange ikke erfarer dette på samme måte - eller har galskapen, lidenskapen til å forfølge reproduksjon av lyd helt ut i det marginale bare tatt en annen vei? For med mine SET forsterkere er jeg teknisk sett helt ute og kjører i A og S sin tilnærming. Det måler rett og slett helt FY! Allikevel er det for meg det mest transparente, pustende og livs-gjenskapende. Så hvordan er det mulig, med all denne ulike forvrengningen i min SET-elektronikk, at jeg som lytter opplever dette som det mest naturtro? Dette leder til neste spørsmål:

    Kan lydgjengivelse diskuteres objektivt som om lytteren, som lytter, ikke inngår fullt i kjeden? Kan man begrense spørsmålet om optimal lyd til den lyd som er tilstede før lyden når lytterens ører og behandles av øre/hjerne - slik jeg forstår A og S sin tilnærming er - som den metoden som gir den beste forutsetning, best forutsigbarhet, for god lydopplevelse? Eller er hus-lyd fra kjente merker bare det å ta det ett steg videre, nemlig å inkorporere lytterens opplevelse av lyd som det sentrale, viktigste elementet i reproduksjonen? Det siste kan synes å bringe oss til en verden nesten uten systematikk, til uendelig prøving og feiling for å finne vår personlige preferanse: Men er det en observasjon at de fleste av oss faktisk ender opp der? Og hvorfor gjør majoriteten det? Er det fordi vi stort sett har lav grad av informasjon? er dumme? (For de som måtte føle for det siste, ikke bedra dere selv! - hvis man tror at man selv har sett lyset, og få andre, er det rimelig sannsynlig at man er for opphengt i sin egen navle.) Dog, noen er alltid mer informert enn andre, og har bedre forutsetninger ved mengdetrening og sammenlikning. Men har disse nødvendigvis bedre skjønn? Som lyttere stiller vi som generell betraktning alle likt, man trenger ikke skolekunnskap for å kunne lytte på en kvalifisert måte! En doktorgrad foredler ikke ører, og en analfabet som snuser på blomster og lytter til fuglene kan bli den beste lytteren. Er hva som skjer i oss som lyttere det egentlige referansepunktet for hva som er best, eller er referansepunktet målt lydkvalitet i forstand lavest mulig forvrengning av lydsignalet før det treffer lytterens øre? Er det her vi er uenige og dette vi egentlig diskuterer?

    (Tror jeg har begrenset tid til å følge opp dette, men ville bare gi mine to cent)

    Mvh,
    tom-a
    Jeg forstår hvor du vil, men synes du bommer på et par vesentlige ting. Målinger/kurver/forklaringer/forståelse/etc er ikke det som velger hva du foretrekker, det er verktøy på veien til det samme måler du forfekter; lyd som engasjerer og gir gode opplevelser. En dypere teknisk forståelse sammenholdt med egne praktiske erfaringer gjør det enklere å unngå blindveier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.028
    Antall liker
    38.595
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Utfra kriteriene om THD og frekvensrespons og andre typiske "hifi-parametere" er det vel ikke så veldig utenkelig at transistor og stativhøyttaleranlegget måler best, eller? :)

    Tviler ikke på at høyttalerne dine spiller bra, jeg har fått med meg at du er temmelig oppegående både som DIY'er og på det teoretiske. La meg også si at jeg ofte leser og setter pris på dine tålmodige og pedagogiske utlegninger som mer enn èn gang har hjulpet meg til å forstå litt mer av det tekniske bak denne hobbyen. La meg allikevel også nevne at mine egne høyttalere som er bestykket med ett stk. 15" koaksial element pr. side heller ikke kan hamle opp med den nevnte hornhøyttaleren på den taktile opplevelsen jeg prøvde å beskrive her tidligere. Kanskje jeg har for lite power med kun 48 watt SET, men tror vel helst at det handler om den brutale og uhemmete kapasiteten til hornsystemet. På tross av sikkert masse THD og annet tull. Det er simpelthen bare "something else". Mulig dine kommer nærmere enn mine hvis de har følsomhet i 100dB 1w/1m området. Men som Hedde sier var omtrent hele poenget at jeg regner kapasitet som minst like viktig som en del andre ting som tydeligvis vektlegges en del i tråden her.
    Da tror jeg du skal tenke litt over hva som ligger i begrepet «kapasitet» og hva som skjer med en høyttaler eller forsterker som nærmer seg grensen for kapasitet. For eksempel, en forsterkers utgangseffekt er gjerne oppgitt som den effekten den kan avgi før THD når 1 %. Nivået på forvrengningen brukes til å definere kapasiteten i forsterkeren.

    For en høyttaler er de viktigste forvrengningsproduktene proporsjonale med utsving og strømtrekk. En liten 6,5’’ med f eks 85 dB følsomhet som skal forsøke å gjengi bass med noe volum må nødvendigvis få ganske store utsving og vil trekke mye effekt. Forvrengningen vil øke radikalt med volum. Om forvrengningen blir like- eller oddeordens kommer helt an på om høyttalermotoren er symmetrisk på inn- og utsving eller ikke. Den vil også få termisk kompresjon etterhvert som ting blir varme. Til å begynne med låter det kanskje «fett», men på tilstrekkelig høyt volum blir det ubehagelig og helt feil. Den vil ikke greie å gjengi «Degüello» ved realistisk volum, men vil nærme seg 100 % THD i forsøket.

    Her er Klippels plakat med oversikt over de vanligste forvrengningskildene i høyttalere. Legg merke til at de tre første øker med utsving, den fjerde med strømtrekk.
    https://www.klippel.de/fileadmin/_migrated/content_uploads/Klippel_Nonlinearity_Poster.pdf

    Når jeg har bygget med såpass effektive og store høyttalerelementer, og har valgt 16-ohms elementer til mellombass og mellomtone, er det jo nettopp for å minimere forvrengningen fra både høyttalere og forsterkere. Det skal være så mye kapasitet at hverken høyttalerelementer eller forsterkere begynner å svette ved noe tenkelig lyttevolum. Høyttalerelementene beveger seg brøkdeler av en millimeter og forsterkerne leverer noen milliwatt ved normalt lyttevolum. Ved en full utblåsning blir det bare høyere, uten at klang- eller forvrengningskarakter endrer seg.

    Høyttalerne er forøvrig trykkammer-konstruksjoner for å unngå gruppeforsinkelsen i bassreflekser. En bassrefleks-høyttaler som forsøker å tøye grensene for hvor dyp bass man kan få ut av et lite element i en kompakt kasse vil typisk få såpass store avvik i gruppeforsinkelse at det begynner å bli hørbart. Det er også ytterst målbart, men oppgis sjelden. Man må bare vite at en «plasseringsvennlig» bassreflekshøyttaler som tvinges ned til f eks 30 Hz vil ha en helt annen oppførsel i tidsdomenet enn en 12’’ i trykkammer som begynner å rulle av ved 50 Hz. At en produsent ikke velger å oppgi en måling betyr ikke at produktet «sikkert måler best», oftere det motsatte.

    Derimot har jeg ikke brydd meg så mye om målt frekvensgang på aksen i et lyddødt rom. Jeg har ikke noe slikt rom å måle frekvensresponsen i, er mye mer interessert i hvordan frekvensresponsen blir i min egen stue, og kommer uansett til å skru den riktig med høyttalerkorreksjon og eq til slutt. Det ville vært mer interessant om jeg kunne måle frekvensresponsen i alle mulige retninger, f eks med 10 graders mellomrom horisontalt og vertikalt i en halvkule rundt høyttaleren plassert i et lyddødt rom, men en slik målerigg har jeg definitivt ikke, og ikke ser jeg noen produsent av hifi-høyttalere som gjør eller publiserer slike målinger heller.

    I min verden er det ikke slik at typiske stativhøyttalere «måler best», men oftere at de måleresultatene produsenten velger å vise i reklamen ikke er de mest relevante for meg. Når så du sist en hifi-høyttaler med oppgitt forvrengning som funksjon av frekvens ved 100 dB lydtrykk, eller som viser en fullstendig frekvensrespons i 3D (som er den målingen av en høyttaler som best vil forutsi hvordan den vil låte i et rom)?

    Jeg har linket til disse tidligere, men det anbefales å lese dem før man sier så mye om høyttalere som «sikkert måler best»:
    http://mariobon.com/Articoli_storici_AES/Toole/AES_1986_Toole_01.pdf
    http://mariobon.com/Articoli_storici_AES/Toole/AES_1986_Toole_02.pdf
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får også litt sånne "dårlige vibber" innimellom, all den tid dette rammer ganske presist for undertegnede, som har brukt alt for mye tid de siste 25 år på å skrive om lydprodukter og musikk. Det er hevet over tvil at mye (alt?) jeg har skrevet kan parkeres med forklaringer gitt i denne tråden, og dermed er det vel et åpent spørsmål om man i det hele tatt burde hatt publikasjoner som omtaler hifi.
    Min trøst? At jeg har inspirert mange til å nyte sin musikk gjennom god hifi. Kanskje har mange fått dårlige forslag og feil inspirasjon, ta da dette som en allmen unnskyldning til dere alle. Og jeg kommer til å fortsette en stund til med min predikantvirksomhet. Asbjørn og Snickers kan få slippe å lese. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Dette er en tråd hvor temaet er nøytralitet. Det du liker, er effektbokser. Er du enig i det? Med en gang man introduserer effektbokser i en kjede for reproduksjon av lyd, forlater man idealet om nøytralitet (og transparens).
    Teknisk og prinsipielt enig.
    Men jeg kommer til å undres til min siste dag på om det er hele historien.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?
    Mine følelser kan så definitivt ikke ha noe med dette å gjøre, det ville være fullstendig irrelevant i et hvert regnestykke. Erfaring, tja, en anelse mer relevant, så definitivt.
    Men jeg ser nok mer på det som en "samlet erfaring" fra langt fler enn kun undertegnede. Dersom et stort antall mennesker opplever noe helt spesifikt, så har det en eller annen form for relevans i sammenhengen. Og akkurat det føler jeg ofte blir litt lettvint avfeid.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Teknisk og prinsipielt enig.
    Men jeg kommer til å undres til min siste dag på om det er hele historien.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?
    Mine følelser kan så definitivt ikke ha noe med dette å gjøre, det ville være fullstendig irrelevant i et hvert regnestykke. Erfaring, tja, en anelse mer relevant, så definitivt.
    Men jeg ser nok mer på det som en "samlet erfaring" fra langt fler enn kun undertegnede. Dersom et stort antall mennesker opplever noe helt spesifikt, så har det en eller annen form for relevans i sammenhengen. Og akkurat det føler jeg ofte blir litt lettvint avfeid.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Slik du beskriver det, at mange personer føler en ting, som vitenskapen ikke har klart å sette fingeren på, betyr at du er i kategorien som forfølger temaet nøytralitet fra et snevert informasjonsteknisk perspektiv (inkludert det psykoakustiske). Det gjør det hele litt enklere; for da har du utfordret det som i dag er etablert vitenskap. Det hadde jo vært spennende om du hadde etablert en hypotese som kan testes og eventuelt bringe lydfronten et hakk videre.

    Jeg anbefaler deg å abonnere på JAES, inkl. AES-arkivet, for da blir det litt enklere å orientere seg i eksisterende bidrag på forskningsfronten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Hvorfor er det en håndfull personer her som er så opptatt av å opprettholde steile fronter?

    All forskning på området er gjort ved å la mennesker lytte til musikk. Allikevel fremstilles det som om forskningen er på ville veier fordi mennesker og ører fungerer annerledes.

    Hvis det beste anlegget man har hørt noen sinne består av alle de "feil" tingene så betyr det allikevel at dette etter alle solemerker har den laveste hørbare forvrengningen man har hørt. Det har ingen betydning om man har en eller annen idé om at godlyden skapes i en eller annen mystisk komponent.

    Om man er en analytisk og høyt utdannet person, har skrevet om anlegg i 100 år eller sitter på en million patenter så burde man vel være i stand til å forstå dette?

    Jeg har også hørt anlegg blitt skrudd opp til godt inn i klipping så vokalen gurgler og rytmen knekker sammen, og hørt tilhørerne applaudere hvor musikalsk det låter. Da blir jeg litt trist.

    I et godt anlegg med røramp kan man uten videre bytte den til en klasse D uten at det er særlig lett å høre forskjell. Og den opplevde forskjellen vil slå ut i alle mulige retninger. Det er ikke sånn at én teknologi låter på én bestemt måte.

    Eksempelet med stor høyttaler og liten stativhøyttaler handler, stikk motsatt av hva som foreslås, om forvrengning og frekvensrespons. I tillegg handler det om spredning. Dette er helt i tråd med forskningen på området.

    Alle eksempler som skal "slå ihjel forskningen" eller "forklare at man har et litt annet ståsted enn forskningen" eller hvilke "mer mellom himmel og jord"- forklaringer man måtte prøve seg på tjener kun til å understreke det forskningen allerede sier.

    Vi trenger ikke nye forklaringsmodeller. Vi trenger å finne sammenhengen mellom forskningen og det vi opplever.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ser ikke så mange steile fronter, egentlig. Hvor ser du dem?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Om de ikke akkurat er steile virker det som man står lengre fra hverandre enn noen gang når man leser oppfølgingen fra tom-a sitt innlegg.
    Jeg tror lytteerfaring og det faktum hva man besitter av utstyr mange ganger bestemmer innfallsvinkelen til ens synspunkter.
    De som bare mener og tror ting som man har lest seg til influerer ikke på mitt synspunkt (som gulløre, selvsagt - og stråmannforkjemper).
    Det finnes selvsagt alle typer kunnskap her inne, men å si at man liker effektbokser bare fordi man verdtsetter litt andre ting enn kun nazi-tall for forvrengning, mm. finner jeg faktisk litt fornøyelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.028
    Antall liker
    38.595
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ikke så steile fronter, egentlig, men en del eksempler på at folk uttaler seg om «målinger» eller «forskning» uten å vise så mange tegn på å vite hva de snakker om. «Måler sikkert best», liksom.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.444
    Antall liker
    3.366
    Det er jo et interessant emne, og jeg synes både Snickers-is, Håkon_Rognlien og tom-a har gode og interessante innlegg og synspunkter i denne tråden. Spennende.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    THE WISDOM OF THE ANCIENTS

    Denne tråden har lært oss at en del finner at status quo i lydvitenskapen er utilstrekkelig. De som er kritiske til forskningen, føler det er mer i lyd enn det vitenskapen har tatt tak i. Da synes jeg det er interessant å ta et skritt tilbake, mer enn 80 år, til innsikter som ble formulert den gang av Hugh Brittain. Han tok tak i det han omtalte som «common imperfections of electroacoustic systems...roughly in order of importance». Det følgende er klippet ut fra Tooles bok, med Tooles kommentarer i parentes:

    «5.1 The Wisdom of the Ancients
    Reviewing the very old literature is a humbling activity. One can only wonder at some of the remarkable insights possessed by our predecessors. Hugh Brittain (1936–1937)—80(!) years ago—listed the “common imperfections of electroacoustic systems … roughly in order of importance” (some of the author’s terminology has been updated). My comments are in parentheses.

    ■ Amplitude/frequency response. [Yes!]
    ■ Harmonic distortion. [Yes]
    ■ Spurious noises and intermodulation distortion. [Yes]
    ■ Frequency shift. [I’m not sure what this means, but it could very well be reference to the abundant resonances in old transducers that pitch-shifted and spectrally colored everything, in which case an emphatic “yes.” If he meant the frequency-modulation effects of Doppler distortion, then “no.”]
    ■ Dynamic range compression. [Yes]
    ■ Transient distortion. [Yes, but now we know that most of this information is in the amplitude response because transducers are minimum-phase devices.]
    ■ Phase distortion. [We now know that phase shifts are essentially inaudible in music reproduced in rooms. Brittain knew it too, saying that phase distortion only became apparent when “accompanied by some other phenomenon”—a resonance, perhaps?]
    ■ Group delay. [Only if it is quite large, more than about 2 ms, which typically does not happen in domestic and studio monitor loudspeakers.]
    ■ Electroacoustic efficiency. [Back then, absolutely yes. There were no large power amplifiers. Not a major concern now except in large-venue sound reinforcement or reproduction systems.]
    ■ Power-handling capacity. [Yes]
    ■ Constancy of performance. [Yes. Today, performance changes as a function of time are not problematic, but if we let “constancy” include the consistency of manufacturing, it is still a problem.]».

    Listen er interessant fordi den forteller oss hvilke innsikter intelligente folk hadde for snart 100 år siden. I mellomtiden har alle punktene på listen blitt belyst av forskere. Er det mange steiner som ennå ikke er snudd?

    Utfordringen til dem som er misfornøyd med forskningens innspill til bedre lyd er å produsere en slik liste som Brittain gjorde for over 80 år siden. Er det så lett å komme på fortsatt uoppdagede steiner som venter på å bli snudd? Eller kan ens irritasjon over utilstrekkelig lyd hjemme, eventuelt minner om fantastisk lyd andre steder, skyldes andre ting enn at vitenskapen ennå ikke har kartlagt kildene til god lyd?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje ikke så steile fronter, egentlig, men en del eksempler på at folk uttaler seg om «målinger» eller «forskning» uten å vise så mange tegn på å vite hva de snakker om. «Måler sikkert best», liksom.
    Nå syns jeg du var litt klysete.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.028
    Antall liker
    38.595
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, beklager det, men du kunne jo forsøke å være litt mer konkret.

    Det man nok kan si er at markedsføringsfokuset på en bestemt måling, frekvensrespons på aksen i ekkofritt rom, kombinert med ønsket om «plasseringsvennlige» høyttalere har ført til at en del vesentlige egenskaper har blitt nedprioritert. Det er ikke det samme som å si at de resulterende produktene «måler bedre», bare at markedsføringen glatt overser opptil flere relevante parametre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Smurfeland
    Eksempelet med stor høyttaler og liten stativhøyttaler handler, stikk motsatt av hva som foreslås, om forvrengning og frekvensrespons. I tillegg handler det om spredning. Dette er helt i tråd med forskningen på området.
    Du forfekter nøytral lyd som noe uten signatur som følge av bl.a. harmonisk forvrengning, og sier at dette er viktig for å oppnå riktig lyd. Rørforsterkere er jo kjent for å ha en del harmoniske forvrengningskomponenter i lyden, og måler således ofte dårligere enn transistorforsterkere. Hornhøyttalere er også kjent for å kunne tilføre en viss grad av signatur, og for å være helt konkret var det Klipsch La Scala II jeg tenkte på i eksempelet mitt. En høyttaler som er kjent for å være et godt stykke fra absolutt nøytral, sånn det vanligvis brukes i hifi-sammenheng. Allikevel låter La Scala med rør mer livaktig enn det meste annet jeg har hørt. Det jeg foreslår da er simpelthen at det kanskje er andre parametere, som kapasitet, som er viktigere for hva vi oppfatter som naturtro lyd enn f.eks. THD og snorrette frekvenskurver.

    Tror ikke det er noen her som vil vitenskapen til livs eller at ting ikke skal gå framover, men for en utenforstående ikke-lærd kan man lure på om fokuset på minimal forvrengning og snorrette frekvenskurver o.s.v. er det som bringer oss nærmest musikken.

    Var kun et forsøk på å sette fokus på visse aspekter ved reproduksjon av musikk, og hva jeg har opplevd funker. Utover det blir det slitsomt å skulle diskutere dette videre når man hele tiden blir møtt med teknisk infløkte, meterlange innlegg fra ingeniører og professorer, så jeg tror jeg ser an litt hvor mye mer jeg vil svare i denne tråden. ;D
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Smurfeland
    OK, beklager det, men du kunne jo forsøke å være litt mer konkret.

    Det man nok kan si er at markedsføringsfokuset på en bestemt måling, frekvensrespons på aksen i ekkofritt rom, kombinert med ønsket om «plasseringsvennlige» høyttalere har ført til at en del vesentlige egenskaper har blitt nedprioritert. Det er ikke det samme som å si at de resulterende produktene «måler bedre», bare at markedsføringen glatt overser opptil flere relevante parametre.
    Det går bra.

    Jeg føler litt at vi snakker forbi hverandre, og det er jo også helt åpenbart at jeg ikke kan nok om emnet til å diskutere det noe særlig i dybden. Jeg mener allikevel at eksempelet mitt har en viss relevans, meningen var å sette et typisk anlegg som forbindes med ren lyd og lav forvrengning, opp mot et anlegg som nærmest er notorisk for det motsatte. Og å påpeke at det ikke nødvendigvis var det mest "perfekte" jeg opplevde som mest realistisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.028
    Antall liker
    38.595
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, jeg misforsto kanskje hva du mente. Det er litt vanskelig å imøtegå innlegg som tilsynelatende kritiserer «forskning» og «målinger» i største almenhet, uten å si noe om hva forskningen faktisk viser eller om hva som faktisk kan måles og hvordan dette henger sammen med empiriske funn om subjektivt foretrukket lydkvalitet. Folk har faktisk tenkt på dette i snart hundre år.

    Uansett, her er et intervju med Joachim Gerhard (Audio Physic), som kanskje belyser det poenget du muligens ville fokusere på:
    SpeakerBuilding.com - Interview with Joachim Gerhard of Audio Physic, Page 1
    - Many "old" paper woofers still sound astonishingly good compared to modern drivers?

    - Oh, yes. We have not always went to the better. What many driver manufacturers have done the last years, is to increase the damping to make the frequency response more flat. But some old drivers, like the famous 6,5" paper woofer that Jan Paus at Seas made several years ago, (The Seas CA 17 RCY, ed. note) was optimized for low loss. So they made a compromise between frequency response and sensitivity. This driver was very good, and was used by Wilson Audio for many years. Later, in the 80's, manufacturers started to add more mass, they added more damping, and they made surrounds with high loss. That gave an extremely flat frequency response, but also a lot of energy storage. This compared, the old drivers were much quicker. They had some resonances, but you could get rid of that in the crossover. It was this run for flat response that gave a lot of modern drivers this dull, uninteresting sound. And you can also measure higher second and third harmonic distortion in some of them. If you compare the on-axis response between an old and new driver; you will see that the energy in the treble is far higher than in the new drivers. These so-called "modern" drivers often has a Qms of maybe 0.8 or 0.6. The old drivers had Qms values of maybe 5 to 7! We found that drivers with a very high mechanical Q sound more open, more clean and dynamic. And when you look at it, you find it is very simple, because they have less loss. The surround is easier to move, the spider is better constructed, they have better air flow, higher sensitivity. So a high mechanical Q is a very good indicator of energy storage behavior. This is one of our secrets. One of the many!
    Det er kanskje mer et spørsmål om man måler de riktige tingene. Jeg har lagt vekt på parametre som Qms, BL/Mms, THD og effektivitet når jeg har valgt elementer til mine høyttalere, så fikk frekvensgangen på aksen bli som den ble. Den er uansett lett å fikse til slutt.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Eksempelet med stor høyttaler og liten stativhøyttaler handler, stikk motsatt av hva som foreslås, om forvrengning og frekvensrespons. I tillegg handler det om spredning. Dette er helt i tråd med forskningen på området.
    Du forfekter nøytral lyd som noe uten signatur som følge av bl.a. harmonisk forvrengning, og sier at dette er viktig for å oppnå riktig lyd. Rørforsterkere er jo kjent for å ha en del harmoniske forvrengningskomponenter i lyden, og måler således ofte dårligere enn transistorforsterkere. Hornhøyttalere er også kjent for å kunne tilføre en viss grad av signatur, og for å være helt konkret var det Klipsch La Scala II jeg tenkte på i eksempelet mitt. En høyttaler som er kjent for å være et godt stykke fra absolutt nøytral, sånn det vanligvis brukes i hifi-sammenheng. Allikevel låter La Scala med rør mer livaktig enn det meste annet jeg har hørt. Det jeg foreslår da er simpelthen at det kanskje er andre parametere, som kapasitet, som er viktigere for hva vi oppfatter som naturtro lyd enn f.eks. THD og snorrette frekvenskurver.

    Tror ikke det er noen her som vil vitenskapen til livs eller at ting ikke skal gå framover, men for en utenforstående ikke-lærd kan man lure på om fokuset på minimal forvrengning og snorrette frekvenskurver o.s.v. er det som bringer oss nærmest musikken.

    Var kun et forsøk på å sette fokus på visse aspekter ved reproduksjon av musikk, og hva jeg har opplevd funker. Utover det blir det slitsomt å skulle diskutere dette videre når man hele tiden blir møtt med teknisk infløkte, meterlange innlegg fra ingeniører og professorer, så jeg tror jeg ser an litt hvor mye mer jeg vil svare i denne tråden. ;D
    Du er inne på noe jeg har tatt opp siden aller første gang jeg prøvde hornhøyttalere, nemlig det dynamiske uttrykket. I sannhetens navn finnes knapt en eneste høyttaler som er i stand til å gjengi en blåserrekke "nøytralt", dvs. med realistisk dynamikk. LaScala er en av de få høyttalerne som er i nærheten av å være "nøytral" på akkurat dette.
    Dette bør TrompetNerd ha et eller annet forhold til, han vet så definitivt hvordan horn skal låte, og at hifi ikke har mye igjen av denne eksplosive, levende virkeligheten. Nå er det så absolutt mulig at mikrofoner og opptaksmedie ikke er i stand til å lagre samt videreformidle denne typen lyd, men det spennende blir i så fall at SET og horn på underlig vis kan "gjenskape" noe av det som skjedde i studio, det være seg ekstrapolering eller forvrengning, men noe blir gjort for å flytte lytteren nærmere virkeligheten. Frekvenskurver og forvrengning er noen av aspektene, realismen i det dynamiske uttrykket er noe annet. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, det er ikke enkelt, dette her.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    16.626
    Sted
    Langesund
    Blir jo litt fasinert av at det på død og liv skal være en fasit på hva som er mest troverdig når det kommer til musikk på et anlegg. tom-a har mange gode poenger og skriver godt, men det forteller vel likevel bare om hans mening og hvilken løsningen han foretrekker.

    Jeg for min del har en annen vinkling og synes minst mulig forvrengning i alle ledd har gitt en mer troverdig opplevelse..... foreløpig i hvert fall.

    Jeg har hørt noen anlegg opp igjennom og det av alle slag, men er det noen som kan vise til et oppsett ett eller annet sted som er troverdig, selv med komponenter med harmonics?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    OM «SPILLEREGLER»

    Jeg tenker på svaret Håkon_Rognlien ga ovenfor (se innlegg #204, «Mine følelser kan så definitivt ikke ha noe med dette å gjøre...») fordi jeg tror slike tanker er utbredt blant dem som stiller spørsmål ved forskning og fagbegreper som f.eks. «nøytral».

    Rognliens svar kom etter at jeg stilte ham følgende spørsmål:

    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?

    Spørsmålet jeg stilte, var med andre ord om han velger en vei basert på følelser og sin erfaring, eller vitenskapens smale sti. Det interessante er at han insisterer på å gå på vitenskapens smale sti og ikke følelsenes muntre aveny. Samtidig vil han ikke helt akseptere vitenskapens spilleregler. Det er ikke meningen å henge ut Rognlien spesielt her; han er omtalt fordi han er en aktiv skribent og diskusjonspartner. Poenget mitt er at jeg tror mange gjør som ham: Sier de ikke følger følelsenes vei, men vitenskapens - uten å akseptere spillereglene bak vitenskap. Kanskje ønsker de troverdigheten og statusen som vitenskap kan gi og moroa som føleriet tilbyr samtidig; som en pose-og-sekk-strategi?

    Det jeg lurer på, er om det ikke hadde vært enklere for mange å innse og velge hvilken vei de ønsker å gå på: Følelsenes muntre aveny eller vitenskapens smale sti? Det er mye enklere å forstå ens skriverier hvis ens posisjon er definert. For hvis folk som liker mest føleri snakker med folk som liker mest vitenskap, blir det god dag mann økseskaft og vi snakker forbi hverandre.

    Så er det naturligvis slik at ingen personer er enten helt føleri eller bare vitenskap. Men er det ikke en fordel å være bevisst på når man går på føleriets muntre aveny og ikke på vitenskapens smale sti?

    :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.028
    Antall liker
    38.595
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos dynamikk: En av de tingene jeg mener å ha erfart er at opplevd dynamikk henger sammen med høyttalereffektivitet, med eller uten hornlading. Tilsvarende mye mer effekt på en lite effektiv høyttaler gir ikke samme resultat. Det har jeg foreløpig ingen god forklaring på, men termisk kompresjon og tilhørende tredjeordens forvrengning kan ha noe med det å gjøre. :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.103
    Du er inne på noe jeg har tatt opp siden aller første gang jeg prøvde hornhøyttalere, nemlig det dynamiske uttrykket. I sannhetens navn finnes knapt en eneste høyttaler som er i stand til å gjengi en blåserrekke "nøytralt", dvs. med realistisk dynamikk. LaScala er en av de få høyttalerne som er i nærheten av å være "nøytral" på akkurat dette.
    dette har med spredningsmønsteret å gjøre, du vil høre mye av det samme fra en dipol.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Om man skal hevde at utstyr med visse mangler låter bedre enn tilnærmet perfekt utstyr må man nesten basere dette på en relevant standard. At man har hørt en del forskjellig betyr lite. Om man bruker en forsterker med 0,2% thd og 0,3 ohm utgangsimpedans mot en forsterker med 0,002% thd og 0,01 ohm utgangsimpedans som sammenlikningsgrunnlag er det temmelig uinteressant hvor mye forsterkerne forvrenger. For det første kan forskjellen i utgangsimpedans alene tilsvare en større forskjell i forvrengning som genereres i selve driveren enn forskjellen på de to forsterkerne. Så er kanskje den med lavest thd egentlig dårlig konstruert og knallhardt motkoblet så forvrengningen er dominert av høye harmoniske, som høyttaleren har lite av, og som er svært hørbare. Den med høyest thd har kanskje stort sett bare 2. Og 3. Harmoniske. I tillegg har den kanskje en gunstig synergi med høyttaleren som retter opp frekvensgangen og reduserer både thd og intermodulasjonsforvrengning i selve høyttaleren.

    Så det antatt teknisk underlegne er ofte ikke det underlegne, man bare tror det er slik fordi man forholder seg til forenklinger.

    Vi hadde en tråd om current drive for en stund siden. Den og mange andre tråder burde man lese og forstå for å ha forutsetninger for å forstå også dette fullt ut. Jeg finner det litt underlig å møte motstand basert på en svært forenklet forståelse av virkeligheten, full av feil og stereotyper som for lengst er tilbakevist og diskutert ihjel.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Blir jo litt fasinert av at det på død og liv skal være en fasit på hva som er mest troverdig når det kommer til musikk på et anlegg. tom-a har mange gode poenger og skriver godt, men det forteller vel likevel bare om hans mening og hvilken løsningen han foretrekker.

    Jeg for min del har en annen vinkling og synes minst mulig forvrengning i alle ledd har gitt en mer troverdig opplevelse..... foreløpig i hvert fall.

    Jeg har hørt noen anlegg opp igjennom og det av alle slag, men er det noen som kan vise til et oppsett ett eller annet sted som er troverdig, selv med komponenter med harmonics?
    Jeg hørte nylig et 7.1.4-oppsett. Satt opp i et ca. 40 kvadratmeter stort rom, 3 meter eller mer under taket, mur på vegg, totalt ubehandlet rom. DSP-kalibreringen av de 12 høyttalerne tok litt over en halvtime. Anleggspris var rundt 500.000 kroner.

    Slike omsluttende anlegg viser stereoens iboende begrensninger. 2L-opptaket kom til sin rett og jeg har aldri hørt et anlegg som bringer en nærmere virkeligheten enn dette.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.337
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Mine to cents på at det nettopp er stereoens utilstrekkelighet som er roten til slike diskusjoner som denne. :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.513
    Antall liker
    3.532
    Mine to cents på at det nettopp er stereoens utilstrekkelighet som er roten til slike diskusjoner som denne. :)
    Jeg forstår slet ikke at de orker. Time efter time, dag efter dag, måned efter måned og årti efter årti.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Mine to cents på at det nettopp er stereoens utilstrekkelighet som er roten til slike diskusjoner som denne. :)
    Du har nok litt rett. Urealistiske forventninger.

    Samt høyttalerens egenskaper som kan avvike fra instrumentets og stemmens endrede egenskaper som følge av f.eks. lydvolum. Noen høyttalere har også slike egenskaper, jf. metall- vs. softdome. En mikrofon og en høyttaler blir aldri virkeligheten. Men jeg tror imperfeksjonene maskeres av antall høyttalerkilder som settes i sving.

    :)
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.431
    Antall liker
    3.133
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mine to cents på at det nettopp er stereoens utilstrekkelighet som er roten til slike diskusjoner som denne. :)
    Det er nettop derfor det finnes noe som heter high end serie eller om du vil spitzen klasse
    Nei,,,, du får ikke på elkjøp eller clas ohlson og space world , Og ja det koster litt mer ,,, dvs mye mer , da kan du får god lyd i 2 kanaler , HI FI
    Jeg har selv hørt det ,
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Du er inne på noe jeg har tatt opp siden aller første gang jeg prøvde hornhøyttalere, nemlig det dynamiske uttrykket. I sannhetens navn finnes knapt en eneste høyttaler som er i stand til å gjengi en blåserrekke "nøytralt", dvs. med realistisk dynamikk. LaScala er en av de få høyttalerne som er i nærheten av å være "nøytral" på akkurat dette.
    dette har med spredningsmønsteret å gjøre, du vil høre mye av det samme fra en dipol.
    Nja.... Spredningsmønsteret har så absolutt med saken å gjøre. Men dipol like dynamisk som horn....? Ville ikke akkurat vedde på det, gitt! :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Apropos dynamikk: En av de tingene jeg mener å ha erfart er at opplevd dynamikk henger sammen med høyttalereffektivitet, med eller uten hornlading. Tilsvarende mye mer effekt på en lite effektiv høyttaler gir ikke samme resultat. Det har jeg foreløpig ingen god forklaring på, men termisk kompresjon og tilhørende tredjeordens forvrengning kan ha noe med det å gjøre. :)
    Her skulle jeg gjerne hatt muligheten til å trykke liker et utall antall ganger.
    Igjen må jeg ta i bruk mitt favorittord: Hvorfor?? 100% enig med deg at høyeffektive høyttalere skjønner mye mer om dynamikk enn sine mindre effektive konkurrenter, men jeg har ikke sett noen utfyllende forklaring. For meg er det allikevel ganske åpenbart at headroom er hele poenget; høyttaleren må ikke på noen måte begrense forsterkerens uttrykksbehov!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Smurfeland
    Jeg finner det litt underlig å møte motstand basert på en svært forenklet forståelse av virkeligheten, full av feil og stereotyper som for lengst er tilbakevist og diskutert ihjel.
    Beklager at mine og sikkert andres innlegg også ikke holder den samme eleverte standard som dine egne bidrag til forumet her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Jeg finner det litt underlig å møte motstand basert på en svært forenklet forståelse av virkeligheten, full av feil og stereotyper som for lengst er tilbakevist og diskutert ihjel.
    Beklager at mine og sikkert andres innlegg også ikke holder den samme eleverte standard som dine egne bidrag til forumet her.
    Jeg ser HCS og Drossel har likt ditt forsøk på å høste sympati for at du gjør deg til offer.

    Om du hadde lest innholdet i innlegget mitt ville du trolig forstått at eksempelet du henviser til, hva nå enn denne stativhøyttaleren skulle være, hvordan rommet ser ut osv, bare bekrefter akkurat det som er hovedpoenget i tråden. Du skriver om om det er gitt at rør + la-scala forvrenger mer enn en gitt stativhøyttaler med en eller annen forsterker, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er tilfellet. Ikke at verken rørforsterkeren eller la-scala på noen som helst måte er forvrengningsfrie, men for det første vil de etter all sannsynlighet ha langt lavere total THD ved et gitt volum enn stativhøyttaleren grunnet den begrensede kapasiteten i stativhøyttaleren. Videre vil den også ha bedre kontroll på spredningen, og selv om begge er oppgitt å gå like dypt vil nok la-scala gjøre det med mer nivå, samt gi betydelig mer nivå mellom 100 og 320Hz.

    Så selv om eksempelet ditt var ment å være en innvending til trådens tema kan jeg ikke se noen grunn til at det skulle annet enn bekrefte trådens tema, nemlig at lavere total hørbar forvrengning gir bedre opplevd lyd.

    Det er et faktum at horn tilfører forvrengning, det er et faktum at la-scala har ujevn frekvensrespons, det er et faktum at rørforsterkere typisk har mange ganger høyere forvrengning enn en typisk transistorforsterker. Men så var det dette med anleggets totale forvrengning ved et gitt nivå, og hva slags type forvrengning vi har med å gjøre, samt hvor hørbar den er.

    Vi vet for eksempel, igjen ut fra forskning, og ikke ut fra "min påstand basert på 30 års erfaring med mye dyrt utstyr" at spredning er en mer signifikant faktor enn harmonisk forvrengning. En liten 2-veis stativhøyttaler uten horn eller waveguide er vanligvis en skikkelig versting på dette området. Hvorfor skulle da plutselig lave harmoniske forvrengningskomponenter, og et kapasitetsforhold 5:1 i favør den høyttaleren som skulle ha "så mye høyere forvrengning" skulle slå ut annerledes enn det du opplevde.

    Så det som forundrer meg er at når dette er så nøyaktig og detaljert forklart, så skal man allikevel møte innvendinger basert på at man simpelthen ikke har lest seg opp, man bare vet best og forskningen kan dra en viss plass. Det er som med den flat-earth videoen der de "Måler vannoverflaten" med laser, og på forunderlig vis glemmer å forklare hvorfor alle som har reist jorden rundt har tatt feil, hvordan de har gjennomført sin scam, hvorfor mangfoldige flyselskaper og båtselskaper har ruter på alle sider av kloden, hvordan det har seg at satelitter i geostasjonær bane fungerer til tross for at all sunn fornuft tilsier at de burde deiset i bakken, hvordan de som gjennom flere tiår har observert den runde kloden vår har tatt feil, og ikke minst, hva som finnes på baksiden av kloden. Det er liksom som om det eneste som sannsynliggjør at jorden er en kule er en video fra Discovery der Stephen Hawking er narrator, og selve kronbeviset er at Stephen hadde vanskelig for å prate uten hjelpemidler, og at man derfor ikke kunne ane hva han mente om saken eller om han kunne noe som helst om emnet.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    656
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    24
    Nøytralt er det samme som naturlig..
    Blås i målinger og dra på akustiske konserter for å høre med egne ører hvordan ting egentlig låter.
    Det er ofte litt mørkere i klangblanse enn man tror.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Apropos dynamikk: En av de tingene jeg mener å ha erfart er at opplevd dynamikk henger sammen med høyttalereffektivitet, med eller uten hornlading. Tilsvarende mye mer effekt på en lite effektiv høyttaler gir ikke samme resultat. Det har jeg foreløpig ingen god forklaring på, men termisk kompresjon og tilhørende tredjeordens forvrengning kan ha noe med det å gjøre. :)
    Dette mener jeg å ha berørt i vesentlig grad i løpet av de siste årene. Se etter sammenheng mellom hvordan motoren er dimensjonert, hvor høy induktansen er og hvor dynamisk en høyttaler spiller. En høyttaler med høyere effektivitet er som regel fysisk større og har dermed større kapasitet. Den har som regel også en betydelig fysisk større motor. Ofte har den vesentlig høyere metning i gapet, den har ofte en relativt sett mindre og lettere spole (i forhold til de øvrige dimensjonene på motoren), og det hele bunner da ut i fluxmodulasjon, termisk kompresjon, avvik i BL(x) på grunn av lengre slaglengde og motorer som har betydelige svakheter på dette området, økt belastning på oppheng som gir større ulijearitet og resonans-hopping, betydelige DC-komponenter i motor (grunnet høye strømmer) osv. Listen over "ting som skjer" i drivere er virkelig lang, og det er mye av det man gjør når man konstruerer høykapasitets-drivere som slår positivt ut på alt som har med dynamikk å gjøre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Smurfeland
    Jeg finner det litt underlig å møte motstand basert på en svært forenklet forståelse av virkeligheten, full av feil og stereotyper som for lengst er tilbakevist og diskutert ihjel.
    Beklager at mine og sikkert andres innlegg også ikke holder den samme eleverte standard som dine egne bidrag til forumet her.
    Jeg ser HCS og Drossel har likt ditt forsøk på å høste sympati for at du gjør deg til offer.

    Om du hadde lest innholdet i innlegget mitt ville du trolig forstått at eksempelet du henviser til, hva nå enn denne stativhøyttaleren skulle være, hvordan rommet ser ut osv, bare bekrefter akkurat det som er hovedpoenget i tråden. Du skriver om om det er gitt at rør + la-scala forvrenger mer enn en gitt stativhøyttaler med en eller annen forsterker, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er tilfellet. Ikke at verken rørforsterkeren eller la-scala på noen som helst måte er forvrengningsfrie, men for det første vil de etter all sannsynlighet ha langt lavere total THD ved et gitt volum enn stativhøyttaleren grunnet den begrensede kapasiteten i stativhøyttaleren. Videre vil den også ha bedre kontroll på spredningen, og selv om begge er oppgitt å gå like dypt vil nok la-scala gjøre det med mer nivå, samt gi betydelig mer nivå mellom 100 og 320Hz.

    Så selv om eksempelet ditt var ment å være en innvending til trådens tema kan jeg ikke se noen grunn til at det skulle annet enn bekrefte trådens tema, nemlig at lavere total hørbar forvrengning gir bedre opplevd lyd.

    Det er et faktum at horn tilfører forvrengning, det er et faktum at la-scala har ujevn frekvensrespons, det er et faktum at rørforsterkere typisk har mange ganger høyere forvrengning enn en typisk transistorforsterker. Men så var det dette med anleggets totale forvrengning ved et gitt nivå, og hva slags type forvrengning vi har med å gjøre, samt hvor hørbar den er.

    Vi vet for eksempel, igjen ut fra forskning, og ikke ut fra "min påstand basert på 30 års erfaring med mye dyrt utstyr" at spredning er en mer signifikant faktor enn harmonisk forvrengning. En liten 2-veis stativhøyttaler uten horn eller waveguide er vanligvis en skikkelig versting på dette området. Hvorfor skulle da plutselig lave harmoniske forvrengningskomponenter, og et kapasitetsforhold 5:1 i favør den høyttaleren som skulle ha "så mye høyere forvrengning" skulle slå ut annerledes enn det du opplevde.

    Så det som forundrer meg er at når dette er så nøyaktig og detaljert forklart, så skal man allikevel møte innvendinger basert på at man simpelthen ikke har lest seg opp, man bare vet best og forskningen kan dra en viss plass. Det er som med den flat-earth videoen der de "Måler vannoverflaten" med laser, og på forunderlig vis glemmer å forklare hvorfor alle som har reist jorden rundt har tatt feil, hvordan de har gjennomført sin scam, hvorfor mangfoldige flyselskaper og båtselskaper har ruter på alle sider av kloden, hvordan det har seg at satelitter i geostasjonær bane fungerer til tross for at all sunn fornuft tilsier at de burde deiset i bakken, hvordan de som gjennom flere tiår har observert den runde kloden vår har tatt feil, og ikke minst, hva som finnes på baksiden av kloden. Det er liksom som om det eneste som sannsynliggjør at jorden er en kule er en video fra Discovery der Stephen Hawking er narrator, og selve kronbeviset er at Stephen hadde vanskelig for å prate uten hjelpemidler, og at man derfor ikke kunne ane hva han mente om saken eller om han kunne noe som helst om emnet.
    Jeg prøver ikke å høste sympati eller gjøre meg til offer. Jeg syns bare det er spesielt at du skrev det du faktisk skrev. Herregud, liksom. Prøv å les det selv et par ganger, og tenk litt på hvordan du framstår med slike utsagn. "Jeg finner det litt underlig å møte motstand basert på en svært forenklet forståelse av virkeligheten....". Wow ;D

    Selv finner jeg det merkelig at du mener man "bare vet best", "forskningen kan dra en viss plass" o.s.v. fordi man prøver å framsette alternative forklaringer eller måter å forstå temaet på. Du skaper ikke akkurat et trivelig klima for debatt, for å si det sånn.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Jeg prøver ikke å høste sympati eller gjøre meg til offer. Jeg syns bare det er spesielt at du skrev det du faktisk skrev. Herregud, liksom. Prøv å les det selv et par ganger, og tenk litt på hvordan du framstår med slike utsagn. "Jeg finner det litt underlig å møte motstand basert på en svært forenklet forståelse av virkeligheten....". Wow ;D

    Selv finner jeg det merkelig at du mener man "bare vet best", "forskningen kan dra en viss plass" o.s.v. fordi man prøver å framsette alternative forklaringer eller måter å forstå temaet på. Du skaper ikke akkurat et trivelig klima for debatt, for å si det sånn.
    Synes du ikke det er betenkelig at man fremsetter alternative forklaringer til vitenskapen sånn uten videre? Og synes du ikke at, om man ikke har støtte i vitenskapen, at man da i det minste gjør noe for å sannsynliggjøre eller forklare hvordan man har kommet frem til nettopp den forklaringsmodellen?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.287
    Antall liker
    3.713
    THE WISDOM OF THE ANCIENTS

    ■ Phase distortion. [We now know that phase shifts are essentially inaudible in music reproduced in rooms. Brittain knew it too, saying that phase distortion only became apparent when “accompanied by some other phenomenon”—a resonance, perhaps?]
    https://www.dropbox.com/s/d5achhd05bsajkj/Medier1.mp3?dl=0

    This all-pass IR randomizes the phase of harmonics above 1000Hz!!! It has C50 and C80 = infinity, STI = 0.96, and RASTI = 0.93. ISO 3382 would find it benign or beneficial. The first half of this sentence is normal speech. The second half is full of reflections from this IR. Dynamic microphones (and speakers) can alter the phases of upper harmonics in this way. Frequency linearity alone does not predict quality!

    Prøv gjerne å spill av fila i linken i nærfeltet fra en pc. Gå så ut i rommet for å høre om de to versjonene blir mere like. Lydfila viser helt klart at faseskift er hørbart, men også at effekten blir mindre ute i rommet. Men det er fordi rommet i seg selv bidrar til faseskift ved refleksjoner. Kunsten blir jo å beholde fasene intakte i lyttesonen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Smurfeland
    Jeg prøver ikke å høste sympati eller gjøre meg til offer. Jeg syns bare det er spesielt at du skrev det du faktisk skrev. Herregud, liksom. Prøv å les det selv et par ganger, og tenk litt på hvordan du framstår med slike utsagn. "Jeg finner det litt underlig å møte motstand basert på en svært forenklet forståelse av virkeligheten....". Wow ;D

    Selv finner jeg det merkelig at du mener man "bare vet best", "forskningen kan dra en viss plass" o.s.v. fordi man prøver å framsette alternative forklaringer eller måter å forstå temaet på. Du skaper ikke akkurat et trivelig klima for debatt, for å si det sånn.
    Synes du ikke det er betenkelig at man fremsetter alternative forklaringer til vitenskapen sånn uten videre? Og synes du ikke at, om man ikke har støtte i vitenskapen, at man da i det minste gjør noe for å sannsynliggjøre eller forklare hvordan man har kommet frem til nettopp den forklaringsmodellen?
    Skulle jeg spurt om lov først mener du?

    Det var ikke som at jeg framsatte en vitenskapelig tese heller, jeg prøvde å sette opp et eksempel som kunne forklare hvordan jeg rent subjektivt opplevde ting og satte videre spørsmålstegn ved om bl.a. THD og frekvensrespons er de parameterne som er viktigst for å oppnå en realistisk gjengivelse.

    Hvorfor blir du så passiv-aggressiv av at noen undrer seg og stiller spørsmål ved ting?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.118
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Kongsberg
    Apropos dynamikk: En av de tingene jeg mener å ha erfart er at opplevd dynamikk henger sammen med høyttalereffektivitet, med eller uten hornlading. Tilsvarende mye mer effekt på en lite effektiv høyttaler gir ikke samme resultat. Det har jeg foreløpig ingen god forklaring på, men termisk kompresjon og tilhørende tredjeordens forvrengning kan ha noe med det å gjøre. :)
    Eller kanskje det er på grunn av induktansmodulering i voice coil? Med full DSP kontroll i alle kanaler er muligens anlegget ditt modent for å teste strømdrift av driverne?
    https://www.current-drive.info/6
    https://asiakas.kotisivukone.com/files/currentdrive.ota.fi/tiedostot/sample2.pdf

    Jeg mener forøvrig også at et Hi-Fi anlegg bør være så nøytralt som overhode mulig. Med det så mener jeg at signalet som kommer ut av høyttaleren bør være mest mulig likt det som under innspilling kom inn i mikrofonen. Pluss selvfølgelig det som ble gjort under miksing.
    Samtidig må jeg også innrømme at jeg i en test av rørforforsterker vs en dyr "nøytral" "perfekt" opamp-basert forforsterker foretrakk lyden av rør. Jeg husker jeg mislikte det sterkt, men måtte innrømme at rørforforsterkeren låt bedre på den musikken som ble spilt. Jeg gjorde ingen målinger av rørforforsterkeren, men mistenker som nevnt i denne tråden at det er tillegg av lavere ordens harmoniske forvrengningskomponenter som gir oss denne effekten.

    Hvorfor skal man ikke tillate seg å "spe på" med litt koselige harmoniske hvis man liker det da? Jo, det må man gjerne gjøre, men da er det ikke nøytralt lengre og personlig vil jeg mye heller leke meg med å "spe på" med slikt under kontrollerte former med en DSP på et ellers nøytralt anlegg.

    EDIT: Ser snickers kom meg i forkjøpet med fluxmodulering og flere andre ting. Fluxmodulering og induktansmodulering er vel en og samme ting Snickers?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.287
    Antall liker
    3.713
    Jeg anbefaler deg å abonnere på JAES, inkl. AES-arkivet, for da blir det litt enklere å orientere seg i eksisterende bidrag på forskningsfronten.
    Dersom man ser for seg bildet av lydfila jeg la ut, så ser man at lyden består av en rekke amplitudespiker som er med på å karakterisere lyden. Når disse er plassert korrekt, så kutter de gjennom både støy og romklang. Når lyden går gjennom all-pass filtret så forsvinner all slik informasjon.

    Nye papirer fra faget taleforståelse har kommet til de samme konklusjonene om betydningen av amplitudebølgeformen av lyder med tydelig tonehøyde. De kaller prosessen "Kildeseparasjon ved periodisitet."

    jaes.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn