Nøytralt, igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    ■ Phase distortion. [We now know that phase shifts are essentially inaudible in music reproduced in rooms. Brittain knew it too, saying that phase distortion only became apparent when “accompanied by some other phenomenon”—a resonance, perhaps?]
    Jeg føler ikke at dette har vært noen utbredt oppfatning i nyere tid. Jeg så et annet sted at dette skulle gjelde spesielt over 1kHz, noe jeg finner ekstra underlig. Så vidt jeg husker havnet dette på ca 3. eller 4. plass på listen over fenomeners hørbarhet da den statlig finansierte forskningsinstitusjonen for audio i Canada gjorde undersøkelser på dette for noen tiår siden.

    https://www.dropbox.com/s/d5achhd05bsajkj/Medier1.mp3?dl=0

    This all-pass IR randomizes the phase of harmonics above 1000Hz!!! It has C50 and C80 = infinity, STI = 0.96, and RASTI = 0.93. ISO 3382 would find it benign or beneficial. The first half of this sentence is normal speech. The second half is full of reflections from this IR. Dynamic microphones (and speakers) can alter the phases of upper harmonics in this way. Frequency linearity alone does not predict quality!

    Prøv gjerne å spill av fila i linken i nærfeltet fra en pc. Gå så ut i rommet for å høre om de to versjonene blir mere like. Lydfila viser helt klart at faseskift er hørbart, men også at effekten blir mindre ute i rommet. Men det er fordi rommet i seg selv bidrar til faseskift ved refleksjoner. Kunsten blir jo å beholde fasene intakte i lyttesonen.
    Er ikke dette en mye mer ekstrem faseforvrengning enn man under noen omstendighet kan forvente av selv et ekstremt delefilter?

    Jeg føler på en måte at dette ikke er så relevant for den type faseavvik man kan finne i et stereoanlegg. Imidlertid er jeg ikke noen stor tilghenger av ekstremt raske faseskift.

    Jeg så også noen nevnte noe om faseforholdet til refleksjoner jfr direktelyden. Selv om forskning på ekstreme faseavvik viser at dette er klart hørbart så viser forskning på virkningen av refleksjoner at ørene ikke tolker dette som en del av direktelyden, og derfor at slike faseforhold faller utenfor kategorien og heller ikke er noe man skal bekymre seg for.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    3.608
    Er ikke dette en mye mer ekstrem faseforvrengning enn man under noen omstendighet kan forvente av selv et ekstremt delefilter?

    Jeg føler på en måte at dette ikke er så relevant for den type faseavvik man kan finne i et stereoanlegg. Imidlertid er jeg ikke noen stor tilghenger av ekstremt raske faseskift.

    Jeg så også noen nevnte noe om faseforholdet til refleksjoner jfr direktelyden. Selv om forskning på ekstreme faseavvik viser at dette er klart hørbart så viser forskning på virkningen av refleksjoner at ørene ikke tolker dette som en del av direktelyden, og derfor at slike faseforhold faller utenfor kategorien og heller ikke er noe man skal bekymre seg for.
    Nei, egentlig ikke. Bare prøv å spill av på vanlig pc, og gå ut i rommet en tur. De to versjonene blir fort nesten like. Det vil si at rommet i seg selv bidrar til en like ekstrem fasevreng. Jeg viste tidligere i tråden en kurve for når ørene tolker dette som en del av direktelyden. Det skjer mye veldig plutselig.


    Så er det tokanals stereo i seg selv, som vrenger dette.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Samtidig må jeg også innrømme at jeg i en test av rørforforsterker vs en dyr "nøytral" "perfekt" opamp-basert forforsterker foretrakk lyden av rør. Jeg husker jeg mislikte det sterkt, men måtte innrømme at rørforforsterkeren låt bedre på den musikken som ble spilt. Jeg gjorde ingen målinger av rørforforsterkeren, men mistenker som nevnt i denne tråden at det er tillegg av lavere ordens harmoniske forvrengningskomponenter som gir oss denne effekten.

    Hvorfor skal man ikke tillate seg å "spe på" med litt koselige harmoniske hvis man liker det da? Jo, det må man gjerne gjøre, men da er det ikke nøytralt lengre og personlig vil jeg mye heller leke meg med å "spe på" med slikt under kontrollerte former med en DSP på et ellers nøytralt anlegg.
    Nå vet jeg ikke hva slags rørforsterker det var snakk om, men mange rørforsterkere har høy utgangsimpedans, spesielt om de er single ended. Du vet jo trolig bedre enn alle andre jeg kjenner hva dette innebærer for forholdet mellom current og voltage drive. Så antar jeg at den "perfekte forsterkeren" hadde svært lav utgangsimpedans.

    Vi har tidligere vært inne på hvordan dette påvirker en driver, men du er vel kjent med at jeg har jobbet en del med fluxmodulering i det siste. Jeg har dykket veldig dypt i emnet i det siste og leste blant annet, med stor interesse, om et eksperiment de gjorde der de bygde to drivere, en med tradisjonell motor, og en med en motor helt uten jern. Her satt magnetene helt inne ved spolen og de var bare holdt fast i en umagnetisk monteringsramme. Det var vanskelig å få anstendig motorkaft osv, men de gjorde målinger av forvrengningen på driverne. Det som fascinerte mest var multitoneforvrengningen. Den var systematisk ekstremt mye lavere på driveren uten jern, enn den med jern.

    Dette er til en viss grad overførbart til current drive. En viss andel av dette er at fluxmodulasjonen introduserer et større avvik mellom strøm og spenning. Det er også gjort en del tilsvarende tester av current drive vs voltage drive (blant annet i boka jeg linket deg til). Man kan se samme systematiske forhold der spesielt svakt konstruerte drivere nyter ekstremt godt av current drive.

    I tillegg kommer jo frekvensresponsen. Her er et eksempel med en Seas CA18RNX. Driveren er ganske tilfeldig valgt, men den gir et brukbart bilde av en forskjell som i mange tilfeller kan være mye større.

    Her først er det 0,01 ohm utgangsimpedans og 36 liter bassrefleks:
    001 ohm br.jpg


    Så følger 2 ohm og samme kasse/bassreflekstuning:
    2 ohm br.jpg


    Man kan tydelig se at det såkalte midbassområdet øker noe i nivå i dette tilfellet med høyere impedans. Dette er klart hørbart i praksis.

    Så har jeg gjort tilsvarende øvelse med lukket kasse, fortsatt 36 liter og samme driver.

    Her først med 0,01 ohm utgangsimpedans:
    001 ohm cb.jpg


    Så følger en med 4 ohm utgangsimpedans:
    4 ohm cb.jpg


    Her kan man se at det som skjer er akkurat motsatt. Det er dypbassen som tjener klart mest på den høyere utgangsimpedansen.

    Det jeg har gjort her er å optimalisere dette i favør høy utgangsimpedans. Man kan selvsagt gjøre det motsatt. Dette kunne godt vært en eksisterende høyttaler som ble benyttet for sammenlikning av forsterkere. Det er lett å tenke seg hvilken forsterker som hadde kommet best ut av dette. Hadde man tunet høyttaleren for den andre forsterkeren ville resultatet nok blitt motsatt.


    EDIT: Ser snickers kom meg i forkjøpet med fluxmodulering og flere andre ting. Fluxmodulering og induktansmodulering er vel en og samme ting Snickers?
    Induktansmodulering er typisk L(x), altså induktans som funksjon av slaglengden. Driverens impedans er summen av induktanskomponenten og resistanskomponenten. Om induktansen er høy blir den automatisk en større del av totalregnestykket. Det som skjer er vanligvis at induktansen øker dramatisk når spolen beveger seg inn på polstykket sammenliknet med når den beveger seg utover. Dette gjør at impedansen varierer med spolens fysiske posisjon. Ved store slaglengder vil driverens impedans hoppe opp og ned med signalet. Siden filteret benytter driverens impedans som en nøkkelegenskap for å skape selve delingspunktet betyr det at delefrekvensen vandrer oppover og nedover med bevegelsen. Skarpheten på knekkpunktet vil også endre seg tilsvarende opp og ned med bevegelsen.

    Fluxmodulering har egentlig ikke noe med induktansen å gjøre. Utgangspunktet for en god høyttalerdriver er at fluxtettheten i magnetgapet ikke endrer seg når man setter strøm på driveren. Dette er langt fra virkeligheten. Fluxtettheten i gapet er summen av magnetfeltet fra både permanentmagnet og stål på den ene siden, og magnetfeltet fra spolen på den andre siden. Jo høyere induktansen er, jo større "magnetisk grep" har spolen på stålet i motoren. Det gjør at det skal mindre strøm til før fluxtettheten i magnetgapet endrer seg. Man kan tenke seg at en spole med dobbelt så mange viklinger som en annen også vil lage et dobbelt så kraftig magnetfelt ved samme strømstyrke.

    Man kan tenke seg at man ender opp med et forhold mellom strøm i spolen og kraftfaktor. Denne oppgis i BL(i). Den tar dessverre ikke hensyn til slaglengden, og erfaringsmessig er BL(i) en hel del dårligere ved lengre slaglengder, men det varierer også en hel del både mht hvordan motoren er konstruert og fra topologi til topologi. Jeg fant for eksempel nylig ut at dobbelt magnetgap kan gi ekstremt høy fluxmodulasjon når spolen befinner seg i det ene gapet. Da flytter nesten hele magnetfeltet seg til det andre gapet selv ved moderat belastning.

    Så kan man jo legge til at om BL(i) er forskjellig fra BL(u), noe den alltid er, og særlig om induktansen er høy og ulinjær, vil forskjellen være stor, da vil man både ha stor nytte av current drive (høy utgangsimpedans) og kortslutningsringer.


    Da er det ingen bombe at vintage utstyr ofte låter betydelig bedre og mer dynamisk med forsterkere som har høy utgangsimpedans. Feil frekvensrespons, høy harmonisk forvrengning, termisk kompresjon og betydelig økt intermodulasjonsforvrengning vil være resultatet av å koble en slik høyttaler til en ren spenningskilde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Er ikke dette en mye mer ekstrem faseforvrengning enn man under noen omstendighet kan forvente av selv et ekstremt delefilter?

    Jeg føler på en måte at dette ikke er så relevant for den type faseavvik man kan finne i et stereoanlegg. Imidlertid er jeg ikke noen stor tilghenger av ekstremt raske faseskift.

    Jeg så også noen nevnte noe om faseforholdet til refleksjoner jfr direktelyden. Selv om forskning på ekstreme faseavvik viser at dette er klart hørbart så viser forskning på virkningen av refleksjoner at ørene ikke tolker dette som en del av direktelyden, og derfor at slike faseforhold faller utenfor kategorien og heller ikke er noe man skal bekymre seg for.
    Nei, egentlig ikke. Bare prøv å spill av på vanlig pc, og gå ut i rommet en tur. De to versjonene blir fort nesten like. Det vil si at rommet i seg selv bidrar til en like ekstrem fasevreng. Jeg viste tidligere i tråden en kurve for når ørene tolker dette som en del av direktelyden. Det skjer mye veldig plutselig.


    Så er det tokanals stereo i seg selv, som vrenger dette.
    Dette er veldig spennende. Imidlertid føler jeg nok at dette eksempelet var såpass overdrevet at selv med PC-en vendt mot en vegg og meg selv ca 7 meter unna i andre enden på rommet var det fortsatt stor forskjell på de to delene av opptaket, selv om forskjellen minsket noe.

    Kanskje ikke så rart at folk, enten det vet det eller ikke, elsker spredningskontroll. Ingen grunn til å forlate det sporet med det første med andre ord.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    7.272
    Sted
    Kongsberg
    Induktansmodulering er typisk L(x), altså induktans som funksjon av slaglengden. Driverens impedans er summen av induktanskomponenten og resistanskomponenten. Om induktansen er høy blir den automatisk en større del av totalregnestykket. Det som skjer er vanligvis at induktansen øker dramatisk når spolen beveger seg inn på polstykket sammenliknet med når den beveger seg utover. Dette gjør at impedansen varierer med spolens fysiske posisjon. Ved store slaglengder vil driverens impedans hoppe opp og ned med signalet. Siden filteret benytter driverens impedans som en nøkkelegenskap for å skape selve delingspunktet betyr det at delefrekvensen vandrer oppover og nedover med bevegelsen. Skarpheten på knekkpunktet vil også endre seg tilsvarende opp og ned med bevegelsen.

    Fluxmodulering har egentlig ikke noe med induktansen å gjøre. Utgangspunktet for en god høyttalerdriver er at fluxtettheten i magnetgapet ikke endrer seg når man setter strøm på driveren. Dette er langt fra virkeligheten. Fluxtettheten i gapet er summen av magnetfeltet fra både permanentmagnet og stål på den ene siden, og magnetfeltet fra spolen på den andre siden. Jo høyere induktansen er, jo større "magnetisk grep" har spolen på stålet i motoren. Det gjør at det skal mindre strøm til før fluxtettheten i magnetgapet endrer seg. Man kan tenke seg at en spole med dobbelt så mange viklinger som en annen også vil lage et dobbelt så kraftig magnetfelt ved samme strømstyrke.
    Takk for oppklaringen. Med andre ord så kan current drive potensielt fullstendig eliminere induktansmodulering men ikke fluxmodulering (selv om det vil hjelpe der også)
    BTW. Min "rør-opplevelse" var på en for-forsterker så utgangsimpedansen hadde nok ikke noe å si i forhold til respons i bassen på høyttaler. Det var nok kun fargingen jeg likte.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    7.272
    Sted
    Kongsberg
    THE WISDOM OF THE ANCIENTS

    ■ Phase distortion. [We now know that phase shifts are essentially inaudible in music reproduced in rooms. Brittain knew it too, saying that phase distortion only became apparent when “accompanied by some other phenomenon”—a resonance, perhaps?]
    https://www.dropbox.com/s/d5achhd05bsajkj/Medier1.mp3?dl=0

    This all-pass IR randomizes the phase of harmonics above 1000Hz!!! It has C50 and C80 = infinity, STI = 0.96, and RASTI = 0.93. ISO 3382 would find it benign or beneficial. The first half of this sentence is normal speech. The second half is full of reflections from this IR. Dynamic microphones (and speakers) can alter the phases of upper harmonics in this way. Frequency linearity alone does not predict quality!

    Prøv gjerne å spill av fila i linken i nærfeltet fra en pc. Gå så ut i rommet for å høre om de to versjonene blir mere like. Lydfila viser helt klart at faseskift er hørbart, men også at effekten blir mindre ute i rommet. Men det er fordi rommet i seg selv bidrar til faseskift ved refleksjoner. Kunsten blir jo å beholde fasene intakte i lyttesonen.
    Spennende test. Helt klart at effekten ble mindre når jeg sto på kjøkkenet og hørte lyden kun fra x antall refleksjoner gjennom en døråpning. Selv om det var lett å høre forskjell da også. Hadde vært moro å laget en fil med mindre fasefeil der man ikke hadde hørt forskjell i det hele tatt når man lytter via refleksjoner. Har du noen oppskrift på hvordan man kan lage en slik testfil? Audacity?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.387
    Antall liker
    3.480
    Nøytralt er det samme som naturlig..
    Blås i målinger og dra på akustiske konserter for å høre med egne ører hvordan ting egentlig låter.
    Det er ofte litt mørkere i klangblanse enn man tror.
    Det har noget med distance å gøre. I koncertsalen sidder man ikke i samme afstand til begivenheden som der som regel er fra musikerne til mikrofoner.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Takk for oppklaringen. Med andre ord så kan current drive potensielt fullstendig eliminere induktansmodulering men ikke fluxmodulering (selv om det vil hjelpe der også)
    BTW. Min "rør-opplevelse" var på en for-forsterker så utgangsimpedansen hadde nok ikke noe å si i forhold til respons i bassen på høyttaler. Det var nok kun fargingen jeg likte.
    Jeg forstår, da vil mange av disse effektene utebli. Men så spørs det hvordan den var konstruert igjen også da. Enkelte rør forforsterkere kan ha så mye som mer enn 20kohm utgangsimpedans, men så har du andre igjen som har lav utgangsimpedans. Så spørs det hva slags preamp man har sammenliknet med, og hva slags last effekttrinnet er på preampen igjen. Mange hadde problemer med å drive forsterkerne jeg lagde skikkelig. Jane på forumet lagde en preamp spesielt tiltenkt disse forsterkerne. Den var bygget som et effekttrinn med utgangstrafo og hadde skikkelig gode egenskaper. Jeg puttet den inn mellom pre og effekt og opplevde at den hadde det jeg vil kalle fullstendig nøytrale egenskaper når den var koblet med Mullard-rør. Med Siemens-rør låt den veldig varmt og soft, noe som passet dårlig i mitt oppsett. Jeg kjenner ikke de tekniske forskjellene på de to rørene. De regnes som kompatible så de burde jo ha samme impedansegenskaper, men det kan kanskje være noen forskjeller, og også noen forskjeller i kapasistansen inn i røret. Normalt finner man på en eller annen måte mer eller mindre tydelige spor av slike ting i frekvensresponsen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Nøytralt er det samme som naturlig..
    Blås i målinger og dra på akustiske konserter for å høre med egne ører hvordan ting egentlig låter.
    Det er ofte litt mørkere i klangblanse enn man tror.
    Det har noget med distance å gøre. I koncertsalen sidder man ikke i samme afstand til begivenheden som der som regel er fra musikerne til mikrofoner.
    Viktig poeng. Luften har betydelige absorberende egenskaper fra ca 4kHz, og effekten tiltar oppover i frekvens.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    176
    Antall liker
    490
    Torget vurderinger
    1
    På HFS kan du ha to innfallsvinkler:

    1) Den egosentriske
    2) Den allmenne

    De egosentriske snakker om sin egen smak og tror den er relevant for andre enn en selv.

    De med et mer allmennyttig perspektiv forsøker å diskutere generelle problemstillinger knyttet til en korrekt (hifi) reproduksjon av signalet på kildematerialet.
    QUOTE 2 (#219)

    OM «SPILLEREGLER»

    Jeg tenker på svaret Håkon_Rognlien ga ovenfor (se innlegg #204, «Mine følelser kan så definitivt ikke ha noe med dette å gjøre...») fordi jeg tror slike tanker er utbredt blant dem som stiller spørsmål ved forskning og fagbegreper som f.eks. «nøytral».

    Rognliens svar kom etter at jeg stilte ham følgende spørsmål:

    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?

    Spørsmålet jeg stilte, var med andre ord om han velger en vei basert på følelser og sin erfaring, eller vitenskapens smale sti. Det interessante er at han insisterer på å gå på vitenskapens smale sti og ikke følelsenes muntre aveny. Samtidig vil han ikke helt akseptere vitenskapens spilleregler. Det er ikke meningen å henge ut Rognlien spesielt her; han er omtalt fordi han er en aktiv skribent og diskusjonspartner. Poenget mitt er at jeg tror mange gjør som ham: Sier de ikke følger følelsenes vei, men vitenskapens - uten å akseptere spillereglene bak vitenskap. Kanskje ønsker de troverdigheten og statusen som vitenskap kan gi og moroa som føleriet tilbyr samtidig; som en pose-og-sekk-strategi?

    Det jeg lurer på, er om det ikke hadde vært enklere for mange å innse og velge hvilken vei de ønsker å gå på: Følelsenes muntre aveny eller vitenskapens smale sti? Det er mye enklere å forstå ens skriverier hvis ens posisjon er definert. For hvis folk som liker mest føleri snakker med folk som liker mest vitenskap, blir det god dag mann økseskaft og vi snakker forbi hverandre.

    Så er det naturligvis slik at ingen personer er enten helt føleri eller bare vitenskap. Men er det ikke en fordel å være bevisst på når man går på føleriets muntre aveny og ikke på vitenskapens smale sti?

    :)

    -------------

    Svar: Vitenskapens smale sti

    Etter erfaringsbeskrivelsen min (# 185) fulgte det faktisk med et spørsmål som jeg synes er relevant for å forstå synspunktene, nemlig kan "god/riktig lyd"
    a) likegodt evalueres før lyden når lytterens øre (slik jeg forstår A og S sin påstand/tilnærming er), eller
    b) må den evalueres først etter at lytteren har lyttet til det han hører?

    Dette er faktisk et viktig og grunnleggende spørsmål som kan synes helt trivielt. På "vitenskapens smale sti" vil imidlertid spørsmålet måtte stilles: Hvor er referansepunktet for evalueringen av god/riktig/naturtro lyd? Forskjellen på a) og b) er viktig for debatten vår.

    I b) inkluderes lytteren og psyko-akustikken i likningen for og evalueringen av god/riktig/naturtro lyd.

    Så det første vitenskapelig spørsmålet: Bør lytteren inkluderes når vi skal si noe om god/riktig/naturtro lyd? Det å ikke inkludere lytteren og hans opplevelse av lyden ville jo være meningsløst. Å lage god lyd uten noen lytter, eller uten tanke for lytteren, har jo ikke noe for seg. Så lytteren må med. Ergo må referansepunktet for evaluering av god/riktig/naturtro lyd evalueres etter at lytteren har brukt sin hørsel og de prosesser som bearbeider lyd i hjernen har funnet sted.

    En tanke: Matematikk og måling er et menneskeskapt verktøy. Einstein kunne ved hjelp av matematikk og logikk forutse egenskaper ved universet som først ble bevist på et senere tidspunkt. Så den menneskeskapte matematikken har i seg evnen til å speile universets vesen. Men kan matematikken på en uttømmende måte si noe om tilværelsen? Kan følelser uttrykkes som matematiske likninger? Kan opplevelse/erfaring ved lytting til musikk måles eller beregnes? Nei (i alle fall ikke p.t). Ergo: matematikk og måling som verktøy har sine begrensinger når et hørende menneske kommer inn i likningen. Psyko-akustikken kan ikke p.t. representeres ved likninger og kan dermed ikke måles på noen god måte.

    Nå har jeg på en vitenskapelig måte argumentert for at det å ikke inkludere lytteren som lytter ikke gir mening - altså at tilnærming a) er en utilstrekkelig tilnærming/antakelse. Jeg har videre på en vitenskapelig måte argumentert for at man ikke evner å måle opplevelsen av musikk og hva som er naturtro lyd i lytterens hode. Av disse to følger: Det er umulig idag å beregne/måle seg frem til hva som er "best/mest naturtro" lyd!

    Å tro at tilnærming a), dvs måle seg frem til minst mulig forvrengning, er vitenskapelig og en tilnærming som ikke trenger å grunngis, er en ikke-vitenskapelig påstand - fordi referansepunktet for evaluering av lyd er flyttet til et feil sted. Den innebærer å måle kvalitet i lyden før lyden når lytterens hode, og er som å hoppe av toget før det når endestasjonen. Uten en lytter har lyd ingen mening i vår kontekst. Tilnærming b) er derfor den eneste relevante. Utfordringen med den er at den inkluderer psyko-akustikken og den kan ikke måles på en fyldestgjørende måte, hvilket igjen betyr, som en ren vitenskapelig observasjon, at det ikke er mulig å alene bruke måling for å avgjøre hva som er god/riktig/naturtro lyd.

    Begrepet nøytralt: Jeg forstår at dette i vanlig ordbruk og i denne tråden er ment i relasjon til en definert hifi-standard. Men som Einstein sier; alt er relativt. "Nøytralt" er også et relativt begrep, vitenskapelig sett. Har begrepet "Nøytralt" egentlig noen mening før lyden når lytterens øre (a), for det er jo egentlig bare en skapt, målbar proxy før lyttingen har startet? (Hifi var jo bare en praktisk anordning for kvalitet i sin tid) Jeg vil hevde at man i vitenskapelig forstand ikke kan snakke om "nøytralt" før etter at lytteren har lyttet. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg er det som undertegnede oppfatter som "nøytralt" - i min forståelse altså det som lyder mest naturtro - det er reprodusert lyd gjennom rør som relativt sett har noen høye forvrengningskomponenter. Ergo, i min virkelighet er ikke alle forvrengningskomponenter noe som nødvendigvis reduserer kvaliteten på opplevd lyd. Kanskje utviklerens oppgave da bli å søke og forstå hvilke forvrengningskomponenter som bør unngås, og hva som er viktig for at lyd oppleves som mest mulig naturtro (alt annet like). Dette er en mye bredere tilnærming enn det å kun måle, og selvsagt mye mer krevende. Når det er sagt, jeg har stor respekt for de som vinner innsikt gjennom det å måle og systematisere. Det er absolutt prisverdig arbeid, dog ikke tilstrekkelig for å forstå helheten, slik jeg på en vitenskapelig måte nå har argumentert for over (som etterspurt, og på en allmenn måte).

    Mvh,
    tom-a
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dette er tøv fra ende til annen. For det første er det ingen av dere som har anlegg som spiller nøytralt, målt eller ikke. For det andre inkluderer dere kjeder av feilkilder som alle påvirker «lyd». I tillegg må man ha absolutt mest originale «sourcefiles» som referanse om en skal mene noe om det en hører og blant «sourcefiles» er det enorme variasjoner. I tillegg er det garantert ingen av anleggene til dere måle-wannabes som låter i nærheten av likt. Dream on. !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.061
    Antall liker
    15.985
    Sted
    Langesund
    Synes likevel det er noen anlegg som utpreger seg mer nøytrale enn andre, og de har evnen til å skille utrolig godt på hvordan ting er gjort, på forskjellige typer opptak/innspillinger, musikkens forskjellige tiår og lignende. High end gutta synes det spiller uhomogent fordi det ikke har den sedvanlige sounden over seg.
    Hva som er riktig må bli opp til hver og en;)
    Når en først skjønner begrensningene med hermetisert musikk på to kanaler er det besnærende å få med seg "budskapet" og nyansene til de som har produsert platene, om det er bevisst eller ubevisst.

    De eneste 100% nøytrale musikkopplevelsene får jeg på konsert.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    På HFS kan du ha to innfallsvinkler:

    1) Den egosentriske
    2) Den allmenne

    De egosentriske snakker om sin egen smak og tror den er relevant for andre enn en selv.

    De med et mer allmennyttig perspektiv forsøker å diskutere generelle problemstillinger knyttet til en korrekt (hifi) reproduksjon av signalet på kildematerialet.
    QUOTE 2 (#219)

    OM «SPILLEREGLER»

    Jeg tenker på svaret Håkon_Rognlien ga ovenfor (se innlegg #204, «Mine følelser kan så definitivt ikke ha noe med dette å gjøre...») fordi jeg tror slike tanker er utbredt blant dem som stiller spørsmål ved forskning og fagbegreper som f.eks. «nøytral».

    Rognliens svar kom etter at jeg stilte ham følgende spørsmål:

    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?

    Spørsmålet jeg stilte, var med andre ord om han velger en vei basert på følelser og sin erfaring, eller vitenskapens smale sti. Det interessante er at han insisterer på å gå på vitenskapens smale sti og ikke følelsenes muntre aveny. Samtidig vil han ikke helt akseptere vitenskapens spilleregler. Det er ikke meningen å henge ut Rognlien spesielt her; han er omtalt fordi han er en aktiv skribent og diskusjonspartner. Poenget mitt er at jeg tror mange gjør som ham: Sier de ikke følger følelsenes vei, men vitenskapens - uten å akseptere spillereglene bak vitenskap. Kanskje ønsker de troverdigheten og statusen som vitenskap kan gi og moroa som føleriet tilbyr samtidig; som en pose-og-sekk-strategi?

    Det jeg lurer på, er om det ikke hadde vært enklere for mange å innse og velge hvilken vei de ønsker å gå på: Følelsenes muntre aveny eller vitenskapens smale sti? Det er mye enklere å forstå ens skriverier hvis ens posisjon er definert. For hvis folk som liker mest føleri snakker med folk som liker mest vitenskap, blir det god dag mann økseskaft og vi snakker forbi hverandre.

    Så er det naturligvis slik at ingen personer er enten helt føleri eller bare vitenskap. Men er det ikke en fordel å være bevisst på når man går på føleriets muntre aveny og ikke på vitenskapens smale sti?

    :)

    -------------

    Svar: Vitenskapens smale sti

    Etter erfaringsbeskrivelsen min (# 185) fulgte det faktisk med et spørsmål som jeg synes er relevant for å forstå synspunktene, nemlig kan "god/riktig lyd"
    a) likegodt evalueres før lyden når lytterens øre (slik jeg forstår A og S sin påstand/tilnærming er), eller
    b) må den evalueres først etter at lytteren har lyttet til det han hører?

    Dette er faktisk et viktig og grunnleggende spørsmål som kan synes helt trivielt. På "vitenskapens smale sti" vil imidlertid spørsmålet måtte stilles: Hvor er referansepunktet for evalueringen av god/riktig/naturtro lyd? Forskjellen på a) og b) er viktig for debatten vår.

    I b) inkluderes lytteren og psyko-akustikken i likningen for og evalueringen av god/riktig/naturtro lyd.

    Så det første vitenskapelig spørsmålet: Bør lytteren inkluderes når vi skal si noe om god/riktig/naturtro lyd? Det å ikke inkludere lytteren og hans opplevelse av lyden ville jo være meningsløst. Å lage god lyd uten noen lytter, eller uten tanke for lytteren, har jo ikke noe for seg. Så lytteren må med. Ergo må referansepunktet for evaluering av god/riktig/naturtro lyd evalueres etter at lytteren har brukt sin hørsel og de prosesser som bearbeider lyd i hjernen har funnet sted.

    En tanke: Matematikk og måling er et menneskeskapt verktøy. Einstein kunne ved hjelp av matematikk og logikk forutse egenskaper ved universet som først ble bevist på et senere tidspunkt. Så den menneskeskapte matematikken har i seg evnen til å speile universets vesen. Men kan matematikken på en uttømmende måte si noe om tilværelsen? Kan følelser uttrykkes som matematiske likninger? Kan opplevelse/erfaring ved lytting til musikk måles eller beregnes? Nei (i alle fall ikke p.t). Ergo: matematikk og måling som verktøy har sine begrensinger når et hørende menneske kommer inn i likningen. Psyko-akustikken kan ikke p.t. representeres ved likninger og kan dermed ikke måles på noen god måte.

    Nå har jeg på en vitenskapelig måte argumentert for at det å ikke inkludere lytteren som lytter ikke gir mening - altså at tilnærming a) er en utilstrekkelig tilnærming/antakelse. Jeg har videre på en vitenskapelig måte argumentert for at man ikke evner å måle opplevelsen av musikk og hva som er naturtro lyd i lytterens hode. Av disse to følger: Det er umulig idag å beregne/måle seg frem til hva som er "best/mest naturtro" lyd!

    Å tro at tilnærming a), dvs måle seg frem til minst mulig forvrengning, er vitenskapelig og en tilnærming som ikke trenger å grunngis, er en ikke-vitenskapelig påstand - fordi referansepunktet for evaluering av lyd er flyttet til et feil sted. Den innebærer å måle kvalitet i lyden før lyden når lytterens hode, og er som å hoppe av toget før det når endestasjonen. Uten en lytter har lyd ingen mening i vår kontekst. Tilnærming b) er derfor den eneste relevante. Utfordringen med den er at den inkluderer psyko-akustikken og den kan ikke måles på en fyldestgjørende måte, hvilket igjen betyr, som en ren vitenskapelig observasjon, at det ikke er mulig å alene bruke måling for å avgjøre hva som er god/riktig/naturtro lyd.

    Begrepet nøytralt: Jeg forstår at dette i vanlig ordbruk og i denne tråden er ment i relasjon til en definert hifi-standard. Men som Einstein sier; alt er relativt. "Nøytralt" er også et relativt begrep, vitenskapelig sett. Har begrepet "Nøytralt" egentlig noen mening før lyden når lytterens øre (a), for det er jo egentlig bare en skapt, målbar proxy før lyttingen har startet? (Hifi var jo bare en praktisk anordning for kvalitet i sin tid) Jeg vil hevde at man i vitenskapelig forstand ikke kan snakke om "nøytralt" før etter at lytteren har lyttet. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg er det som undertegnede oppfatter som "nøytralt" - i min forståelse altså det som lyder mest naturtro - det er reprodusert lyd gjennom rør som relativt sett har noen høye forvrengningskomponenter. Ergo, i min virkelighet er ikke alle forvrengningskomponenter noe som nødvendigvis reduserer kvaliteten på opplevd lyd. Kanskje utviklerens oppgave da bli å søke og forstå hvilke forvrengningskomponenter som bør unngås, og hva som er viktig for at lyd oppleves som mest mulig naturtro (alt annet like). Dette er en mye bredere tilnærming enn det å kun måle, og selvsagt mye mer krevende. Når det er sagt, jeg har stor respekt for de som vinner innsikt gjennom det å måle og systematisere. Det er absolutt prisverdig arbeid, dog ikke tilstrekkelig for å forstå helheten, slik jeg på en vitenskapelig måte nå har argumentert for over (som etterspurt, og på en allmenn måte).

    Mvh,
    tom-a
    Det er en ting det er ekstremt lett å lese ut av innlegget ditt, og det er at du har ikke en gang lest åpningsinnlegget i tråden. Ikke har du forstått forholdet til lytteren, ikke har du forstått forholdet til målinger og ikke har du forstått forskjellen på nøytralt og hifistandarden. I tillegg begår du kardinalfeilen å snakke om søken etter kvalitet. Man måler ikke kvaliteter, man måler alltid feil. Man kan forøvrig godt beskrive lydkvalitet matematisk. Det er utrolig enkelt. Allikevel vil det knappest ha noen verdi fordi alle feilene vi søker etter å rette er avvik fra den matematiske modellen. Det finnes en rekke spennende vekttallsbaserte modeller som har ekstremt god treffsikkerhet på menneskets måte å høre.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Dette er tøv fra ende til annen. For det første er det ingen av dere som har anlegg som spiller nøytralt, målt eller ikke. For det andre inkluderer dere kjeder av feilkilder som alle påvirker «lyd». I tillegg må man ha absolutt mest originale «sourcefiles» som referanse om en skal mene noe om det en hører og blant «sourcefiles» er det enorme variasjoner. I tillegg er det garantert ingen av anleggene til dere måle-wannabes som låter i nærheten av likt. Dream on. !
    Det er raust av deg å dele slik av din kunnskap, men er du sikker på du er i rett tråd?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter erfaringsbeskrivelsen min (# 185) fulgte det faktisk med et spørsmål som jeg synes er relevant for å forstå synspunktene, nemlig kan "god/riktig lyd"
    a) likegodt evalueres før lyden når lytterens øre (slik jeg forstår A og S sin påstand/tilnærming er), eller
    b) må den evalueres først etter at lytteren har lyttet til det han hører?

    Dette er faktisk et viktig og grunnleggende spørsmål som kan synes helt trivielt. På "vitenskapens smale sti" vil imidlertid spørsmålet måtte stilles: Hvor er referansepunktet for evalueringen av god/riktig/naturtro lyd? Forskjellen på a) og b) er viktig for debatten vår.

    I b) inkluderes lytteren og psyko-akustikken i likningen for og evalueringen av god/riktig/naturtro lyd.

    Så det første vitenskapelig spørsmålet: Bør lytteren inkluderes når vi skal si noe om god/riktig/naturtro lyd? Det å ikke inkludere lytteren og hans opplevelse av lyden ville jo være meningsløst. Å lage god lyd uten noen lytter, eller uten tanke for lytteren, har jo ikke noe for seg. Så lytteren må med. Ergo må referansepunktet for evaluering av god/riktig/naturtro lyd evalueres etter at lytteren har brukt sin hørsel og de prosesser som bearbeider lyd i hjernen har funnet sted.
    Selvfølgelig må lytterens hørsel tas med i betraktningen. Men det virker ikke som du har lest eller forstått artiklene av Olive & Toole som jeg har linket til og sitert flere ganger nå. Poenget i dem er at det finnes et sett målinger av en høyttaler som beviselig er såpass godt korrelert med lytterens subjektive oppfatning av lydkvaliteten at de kan brukes som en proxy for lydkvalitet. Det man måler er nettopp slike parametre som erfaringsmessig og forskningsmessig er dokumentert å ha en sammenheng med subjektiv lydkvalitet. Det finnes selvsagt mye annet som i prinsippet kunne vært målt, men hvorfor skulle man? Hele din argumentasjon ser ut til å være basert på at du ikke har forstått dette, og det hele fremstår derfor som et stråmannsargument.

    Det er derimot mye enklere å bruke målinger i utviklingsarbeid enn å skulle kalle sammen lyttepanelet hver gang, og det er langt mer effektivt å konstruere mht målbare parametre enn subjektive scores. Jeg vet f eks hvordan jeg kan bygge en høyttaler for å få et kontrollert spredningsmønster, og jeg vet at kontrollert spredningsmønster er korrelert med subjektiv lydkvalitet, så jeg kan konstruere og bygge for kontrollert spredning og verifisere det vha målinger. Så kommer fasit på hypotesen når man lytter til det ferdige produktet. Derimot vet jeg ikke hvordan jeg skal konstruere en høyttaler bare med «skal subjektivt låte 10 % bedre» som spec. Det vil bare bli prøving og feiling på måfå.

    Til ditt forrige innlegg: De parametrene jeg satte opp som eksempel var tenkt for en elektronikkomponent som en forsterker. Da kan vi si med stor sikkerhet at en spec som 130 dB SNR, 0,0001 % THD+N og +0.0/-0,1 dB 16 Hz-23 kHz vil garantere transparens. Jeg spesifiserte ikke hvilken lastimpedans, så dette må forstås som i den aktuelle lasten. Den flate frekvensgangen garanterer også tilnærmet flat fase i audiobåndet. Det er ikke så mye mer som kan gå galt der. En slik forsterker vil ikke degradere lyden i hørbar grad. Den vil låte klin likt med alle andre tilstrekkelig gode forsterkere.

    Dette er forholdsvis enkelt for elektronikk, siden feedback-kretsene opererer med frekvenser på noen megahertz. Eventuelt krøll der blir ikke hørbart. Det er ikke spesielt vanskelig å bygge en transparent forsterker. Derimot finnes det ikke noe slikt som en transparent høyttaler. Høyttalere (og platespillerpickuper) er elektromagnetiske dingser med resonansfrekvenser i audiobåndet. De vil ha et faseforløp som varierer gjennom audiobåndet, ofte med flere komplette 360-graders rotasjoner fra dypeste bass til høyeste diskant.

    En høyttaler er også fysisk stor sammenlignet med lydbølgene i diskanten og skygger for sitt eget strålingsmønster der, samtidig med at den er fysisk liten sammenlignet med sine egne lydbølger i bassen og blir gjerne rundtstrålende ved lave frekvenser. Det frekvensavhengige spredningsmønsteret vil farge refleksjonene og romklangen annerledes enn direktelyden. Ett enkelt høyttalerelement er heller ikke tilstrekkelig til å dekke hele audiobåndet, så signalet fordeles vanligvis på et antall drivere som delvis overlapper i frekvens. Dette skaper lobing i det vertikale strålingsmønsteret som også farger den reflekterte lyden.

    Som ikke det er nok vil også høyttalere som regel bestå av avstivede plater i baffel og eventuell kasse som også har resonansfrekvenser. Resonanser fra de flate platene gir lober med høyt nivå i smale frekvensbånd i retninger vinkelrett på de aktuelle platene. Ved enkelte frekvenser vil en typisk kassehøyttaler sende omtrent like mye energi sidelengs fra kasseveggene som fremover fra elementene. En del av dette kan til en viss grad kontrolleres, men det vil aldri bli perfekt.

    Å konstruere en høyttaler er å forsøke å finne brukbare kompromisser mellom motstridende hensyn. Det vi vet (bl a fra artiklene jeg nevnte) er at de egenskapene som er sterkest korrelert med subjektiv lydkvalitet når høyttaleren plasseres i et delvis reflekterende rom er tilstrekkelig stor båndbredde, en noenlunde flat frekvensgang på aksen, en jevn frekvensgang i alle andre retninger, ingen store sprang i fasegang, og ikke for mye ulineær forvrengning. Dette er basert på dokumenterte subjektive lyttetester og kan forklares med psykoakustisk forståelse av hvordan menneskelig øre/hjerne-kombinasjon fungerer. Alle de egenskapene er høyst målbare. Da kan man også sette opp målbare kriterier for subjektivt god lydkvalitet og «nøytral» gjengivelse, selv om transparens kan være uoppnåelig.

    Derav også min tilnærming: Nesten alt handler om høyttalerne i rommet, alt annet skal bare la være å rote det til. Elektronikk med høy forvrengning og andre avvik roter det til.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    3.608
    THE WISDOM OF THE ANCIENTS

    ■ Phase distortion. [We now know that phase shifts are essentially inaudible in music reproduced in rooms. Brittain knew it too, saying that phase distortion only became apparent when “accompanied by some other phenomenon”—a resonance, perhaps?]
    https://www.dropbox.com/s/d5achhd05bsajkj/Medier1.mp3?dl=0

    This all-pass IR randomizes the phase of harmonics above 1000Hz!!! It has C50 and C80 = infinity, STI = 0.96, and RASTI = 0.93. ISO 3382 would find it benign or beneficial. The first half of this sentence is normal speech. The second half is full of reflections from this IR. Dynamic microphones (and speakers) can alter the phases of upper harmonics in this way. Frequency linearity alone does not predict quality!

    Prøv gjerne å spill av fila i linken i nærfeltet fra en pc. Gå så ut i rommet for å høre om de to versjonene blir mere like. Lydfila viser helt klart at faseskift er hørbart, men også at effekten blir mindre ute i rommet. Men det er fordi rommet i seg selv bidrar til faseskift ved refleksjoner. Kunsten blir jo å beholde fasene intakte i lyttesonen.
    Spennende test. Helt klart at effekten ble mindre når jeg sto på kjøkkenet og hørte lyden kun fra x antall refleksjoner gjennom en døråpning. Selv om det var lett å høre forskjell da også. Hadde vært moro å laget en fil med mindre fasefeil der man ikke hadde hørt forskjell i det hele tatt når man lytter via refleksjoner. Har du noen oppskrift på hvordan man kan lage en slik testfil? Audacity?
    Nei jeg har ikke verktøy til å lage slike testfiler selv. Denne testfila er lager av Davis Griesinger og ligger ute på hans hjemmeside.

    Det er en grunn til at stemmen er tatt opp med mikrofonen svært nær. Dette kompenserer for unøyaktighetene for fase i både opptak og avspilling basert på den kjensgjerningen at lyd fra høyttalere alltid er dårligere på dette en naturlig hørsel. For å høre mindre effekt av en enkel stemme, så kan man høre andre opptak med mikrofonen lengre unna.

    Dersom man spiller av testfila i mono, eller bare med en kanal blir nærheten enda bedre og forskjellene større.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.061
    Antall liker
    15.985
    Sted
    Langesund
    Prøvde det kuttet med lapptoppen på fanget og i andre enden av stuen min, som ikke er stor og en del dempet. Var stor forskjell og tingene som var lagt til i siste halvdel "druknet" en del, men fortsatt hørbar forskjell. Skulle vært moro å prøvd med større avstand i et mer levende rom. Skulle ikke forundre meg om forskjellene var helt visket ut.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    3.608
    En litt trist påstand fra Griesinger når det gjelder klassisk musikk tatt opp med to mikrofoner slik som for eksempel Manfred Schroeder gjorde det. Når man mikser ett helt orkester på denne måten elimineres stort sett all faseinformasjon.

    Når man da hører dette gjennom to høyttalere høres det kunstig ut i følge samme Griesinger. Men, hører man det ute i rommet så blander lyden seg sammen og blir mere troverdig. Dette er lyden av et dårlig sete i konsertsalen, ikke ett godt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.777
    Antall liker
    11.444
    Torget vurderinger
    2
    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?

    Spørsmålet jeg stilte, var med andre ord om han velger en vei basert på følelser og sin erfaring, eller vitenskapens smale sti. Det interessante er at han insisterer på å gå på vitenskapens smale sti og ikke følelsenes muntre aveny. Samtidig vil han ikke helt akseptere vitenskapens spilleregler. Det er ikke meningen å henge ut Rognlien spesielt her; han er omtalt fordi han er en aktiv skribent og diskusjonspartner. Poenget mitt er at jeg tror mange gjør som ham: Sier de ikke følger følelsenes vei, men vitenskapens - uten å akseptere spillereglene bak vitenskap. Kanskje ønsker de troverdigheten og statusen som vitenskap kan gi og moroa som føleriet tilbyr samtidig; som en pose-og-sekk-strategi?

    Det jeg lurer på, er om det ikke hadde vært enklere for mange å innse og velge hvilken vei de ønsker å gå på: Følelsenes muntre aveny eller vitenskapens smale sti? Det er mye enklere å forstå ens skriverier hvis ens posisjon er definert. For hvis folk som liker mest føleri snakker med folk som liker mest vitenskap, blir det god dag mann økseskaft og vi snakker forbi hverandre.


    Mvh,
    tom-a
    Nja, dette ble ikke helt presist, ser jeg. Det jeg forsøkt å få fram, var at jeg forstår intellektuelt at vitenskapens smale sti er den mest korrekte og etterprøvbare veien, men at jeg selv ikke følger denne smale stien, verken privat eller som skribent.
    Og du har fullstendig rett, det blir på mange måter meningsløst for en vitenskapsmann å diskutere Gud / Darwin med Jehovas vitner, om du ser analogien. Så jeg påberoper meg ikke å ha satt meg dypt nok inn i noen sider av dette vi diskuterer her; jeg er subjektivisten som famler i mørket, men jeg har holdt på med det i såpass mange år, at jeg har funnet ut ett og annet om det å føle seg fram.
    I så henseende er jeg kun en leverandør av underholdning for dem som finner en viss glede i sånt. Og jeg håper det finnes rom for det også i vårt hobbylandskap.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Innlegg#250 er helt i tråd med mine erfaringer og hva jeg i prinsippet har hevdet hele tiden - bravo!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klart det er plass for sånn «underholdning» som Håkon_Rognlien viser til, men den store utfordringen med en rent subjektivistisk tilnærming er at det er ingen ting der som gir noen modell for hvordan et subjektivt inntrykk i ett anlegg eventuelt overføres til et annet anlegg med helt andre elektriske og akustiske egenskaper. En farget komponent du synes «låter bedre» hos deg kan gjøre noe helt annet hos meg, og det er ingen annen måte å finne ut det på enn å kjøpe en tilsvarende komponent, forsøke i eget rom og anlegg, og selge den igjen hvis det ikke fungerte som forventet. Eller ta den på hjemlån, hvis man finner en tilstrekkelig velvillig forhandler. Det er sikkert flott for den som lever av å selge (fargede) komponenter, men ikke nødvendigvis den raskeste og sikreste veien til lydkvalitet for konsumenten.

    Forresten, apropos current drive: Mine høyttalere er altså bygget i henhold til Joachim Gerhards teori om at høy Qms (og høy effektivitet) gir opplevd «dynamisk» lyd. De har nokså utemmede mekaniske resonanser med lite mekanisk demping. Qms ligger ved 6-7 på basser og mellomtoner, og impedanstoppene når over 200 ohm (med 8 og 16 ohm nominell impedans). De har kraftige magnetsystemer og høyt BL-produkt kombinert med lette membraner, uten at induktansen blir spesielt høy. Datablader på et par av elementene:
    https://www.beyma.de/fileadmin/seiten/download/pdf/Datenblaetter/12P80Nd.pdf
    http://www.lamaisonduhautparleur.com/hp/PHL/Pdf/SP1120_1130.pdf

    Det skal ikke mye strøm til for å akselerere de der. Legg også merke til at bassene har tilnærmet flat impedans fra 200-2000 Hz, men de er avhengige av elektrisk demping ved resonans. Med konstant spenning vil effekten «automatisk» gå som P = UI = U^2/Z og dras ned ved resonansfrekvensene. Med strømdrift blir det i stedet P = UI = Z I^2, og elementet får tilført økt effekt ved resonans. Med 200-250 ohm ved resonans på et nominelt 8-ohms element vil det bli ganske heftig. Disse er helt enkelt bygget for spenningsdrift. I prinsippet kunne man sikkert satt strømdrift på dem og korrigert det hele etterpå, men det vil kreve veldig store eq-pådrag rundt resonans, med tilhørende risiko for at resonansfrekvensen flytter seg med temperatur eller lufttrykk, og at de eq-pådragene da havner feil.

    Dessuten vil strømdrift stille spesielle krav til effektforsterkeren. I prinsippet havner hele høyttaleren med kabling i forsterkerens feedback-loop. Det er et langt skritt videre fra Hypex UcD som tar feedback etter utgangsfilteret, og noe helt annet enn en chipamp hvor det er et poeng å gjøre feedback-kretsen så fysisk kompakt som mulig av hensyn til stabilitet.

    Jeg ser at Meriläinen selv bruker en TDA2040 som utgangspunkt for forsterkerkretsen. Gainet i kretsen ved en gitt frekvens vil være gitt som 1 + Zload/0,56, dvs ca 24 dB med nominelle 8 ohm og 19 dB ved et impedanseminimum på 5 ohm, men smått absurde 53 dB ved 250 ohm resonans. Det vil kreve eq-pådrag i størrelsesorden +5 dB til -29 dB for å temme dette, med bare ca 100 Hz avstand mellom max boost og max cut.

    http://acousticsnew.ippt.gov.pl/index.php/aa/article/download/1780/pdf_255
    https://www.st.com/resource/en/datasheet/cd00000130.pdf

    Skulle jeg bygget høyttalere for strømdrift ville jeg nok brukt elementer med mye større mekanisk demping og brukt mye mer fyll i kassene for å få lavest mulig Q på de mekaniske delene av systemet. De høyttalerne jeg faktisk har bygget trives nok best med lavest mulige utgangsimpedanser fra effektforsterkerne.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.777
    Antall liker
    11.444
    Torget vurderinger
    2
    Klart det er plass for sånn «underholdning» som Håkon_Rognlien viser til, men den store utfordringen med en rent subjektivistisk tilnærming er at det er ingen ting der som gir noen modell for hvordan et subjektivt inntrykk i ett anlegg eventuelt overføres til et annet anlegg med helt andre elektriske og akustiske egenskaper. En farget komponent du synes «låter bedre» hos deg kan gjøre noe helt annet hos meg, og det er ingen annen måte å finne ut det på enn å kjøpe en tilsvarende komponent, forsøke i eget rom og anlegg, og selge den igjen hvis det ikke fungerte som forventet. Eller ta den på hjemlån, hvis man finner en tilstrekkelig velvillig forhandler. Det er sikkert flott for den som lever av å selge (fargede) komponenter, men ikke nødvendigvis den raskeste og sikreste veien til lydkvalitet for konsumenten.
    Helt korrekt, den gang jeg selv begynte å lese om hifi tilbake på tidlig 80-tall, fant jeg ganske fort ut hvem som skrev "for meg", det nytter ikke å ta skribentenes ord for god fisk, med mindre du a) har lært å kjenne vedkommendes preferanser, og b) har prøvd noen av sakene han skriver om, så du kan høre hvordan det funker hos deg.

    Så det blir fort dyrt for nybegynnere om man forleser seg på hifi-lektyre. Nå finnes knapt nybegynnere igjen, og den absolutte majoritet av mine lesere "kjenner meg" i hifi-sammenheng. Det vet jeg liker rør, horn, slurv og fanteri, høy musikk og tivoli. Så må folk som deg, Asbjørn, få gremmes så mye du vil ;), det er andre enn meg som kan ta den vitenskapelige delen av arbeidet. Jeg har snakket med flere av dem, de har sine kjepphester alle som en, interessant nok. Men det er en annen historie.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har også erfart at det kan bli dyre blindveier av å tro på det man leser i hifi-blader. Men det må være litt av et tankekors for skribentene. Jeg er ganske sikker på at en stor del av leserskaren leser slikt som konsumentopplysning og tror at «anbefalte komponenter» faktisk er anbefalinger, at beskrivelser av komponenters lydsignatur også gjenspeiler det man selv vil oppleve om man kjøper samme komponent, osv.

    Det er nok mye mer konstruktivt å lese slike «anmeldelser» som ren underholdning, men da burde nok også skribentene unngå formuleringer som gir inntrykk av at dette har noen overførbar verdi til andres anlegg og andres preferanser. Det er gjerne beretninger om rent subjektive opplevelser mot egne preferanser under ett sett betingelser. Slike mangler ofte intersubjektiv gyldighet og er sjelden overførbart til andre sett med betingelser. Det er helt greit, hvis leseren også er innforstått med dette. Gonzo-journalistikk er ikke et stortingsreferat.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    3.608
    For å gjøre det litt mere allment enn at det bare gjelder for skribenter eller journalister, så synes jeg det er bra at subjektivistene deler sine tanker og erfaringer i slike tråder. Jeg ser jo også lett at dette fører til en rekke erfaringer som ikke er allmenngyldige, eller også direkte feil, med feilkilder som lett forklares av andre ting enn de man mente å skulle påpeke. Men da har jo objektivistene sin misjon i å påpeke dette, og det gjør de til gangs, så det er dekket.

    Men jeg føler ofte at objektivistene stoler vell mye på egen disiplin, egen forståelse, hvordan forskning manifesteres seg direkte inn i anvendt teknologi på beste måte, og at alle gode valg er gjort for evigheten basert på de helt riktige valgene basert på best mulig virkelighetstro gjengivning. Denne følelsen kommer fra mange forskjellige skråsikre uttalelser, vell jeg oppfatter dem som skråsikre, og kan være vanskelige å angripe. At man for eksempel ikke måler kvalitet, man måler alltid feil kan være ett slikt grep som tas. Sikkert ikke ment slik, men det kan virke litt ovenfra liksom. Mine bidrag her i tråden om fase, er ett eksempel på noe som viser seg å være viktig likevel, og som måles som en kvalitet (man måler LLC, det som er innafor og godt nok), og som man har blitt klar over via mange ulike spørsmålsstillinger og erfaringer som alle tyder på noe felles, at fase er forklaringen. Det var ingen måling av noen feil som ledet til dette, bare sunne spørsmålsstillinger og undring. Man må vell være en slags subjektiv objektivist for å bringe oss dette.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?

    Spørsmålet jeg stilte, var med andre ord om han velger en vei basert på følelser og sin erfaring, eller vitenskapens smale sti. Det interessante er at han insisterer på å gå på vitenskapens smale sti og ikke følelsenes muntre aveny. Samtidig vil han ikke helt akseptere vitenskapens spilleregler. Det er ikke meningen å henge ut Rognlien spesielt her; han er omtalt fordi han er en aktiv skribent og diskusjonspartner. Poenget mitt er at jeg tror mange gjør som ham: Sier de ikke følger følelsenes vei, men vitenskapens - uten å akseptere spillereglene bak vitenskap. Kanskje ønsker de troverdigheten og statusen som vitenskap kan gi og moroa som føleriet tilbyr samtidig; som en pose-og-sekk-strategi?

    Det jeg lurer på, er om det ikke hadde vært enklere for mange å innse og velge hvilken vei de ønsker å gå på: Følelsenes muntre aveny eller vitenskapens smale sti? Det er mye enklere å forstå ens skriverier hvis ens posisjon er definert. For hvis folk som liker mest føleri snakker med folk som liker mest vitenskap, blir det god dag mann økseskaft og vi snakker forbi hverandre.


    Mvh,
    tom-a
    Nja, dette ble ikke helt presist, ser jeg. Det jeg forsøkt å få fram, var at jeg forstår intellektuelt at vitenskapens smale sti er den mest korrekte og etterprøvbare veien, men at jeg selv ikke følger denne smale stien, verken privat eller som skribent.
    Og du har fullstendig rett, det blir på mange måter meningsløst for en vitenskapsmann å diskutere Gud / Darwin med Jehovas vitner, om du ser analogien. Så jeg påberoper meg ikke å ha satt meg dypt nok inn i noen sider av dette vi diskuterer her; jeg er subjektivisten som famler i mørket, men jeg har holdt på med det i såpass mange år, at jeg har funnet ut ett og annet om det å føle seg fram.
    I så henseende er jeg kun en leverandør av underholdning for dem som finner en viss glede i sånt. Og jeg håper det finnes rom for det også i vårt hobbylandskap.

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Håkon_Rognlien, du gjør enda en feil her ved å sette opp et motsetningsforhold mellom vitenskap og religion. Mange vitenskapsmenn er religiøse. Man skiller mellom det helllige og det verdslige, mellom tro og viten. Det er veldig viktig å vite når man går fra det ene til det andre, fra tro til viten. Personlig tror jeg mange av våre beste vitenskapsmenn ble bedre av å tro fordi det innebærer en kontinuerlig, livslang gnisning mellom «underet» og det håndfaste, dokumenterbare.

    Lyd tilhører det håndfaste og det dokumenterbare. Men musikk kan brukes for å bringe oss nærmere Gud; bare spør Bach ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Nøytralt er det samme som naturlig..
    Blås i målinger og dra på akustiske konserter for å høre med egne ører hvordan ting egentlig låter.
    Det er ofte litt mørkere i klangblanse enn man tror.
    Dette med mørkere klangbalanse i konsertsalen: Du sitter gjerne 10+ meter fra lydkilden på konsert, mens du hjemme sitter nærmere. Da kommer luftens absorpsjon av høyere frekvenser inn i likningen. Lek deg med denne kalkulatoren for å kvantifisere poenget:

    Calculation method of absorption of sound by atmosphere air damping dissipation absorbtion high frequencies attenuation sound during propagation outdoors outdoor - sengpielaudio Sengpiel Berlin

    Igjen anbefaler jeg å tenke gjennom Circle of confusion i sin helhet, inkludert relaterte temaer i opptaks- og artistsituasjonen (dvs. primærkildesituasjonen). Avspilling av opptak blir ikke helt som i virkeligheten, og når man innser kildene til gap mellom virkelighet og avspilling, blir man kanskje mindre frustrert og mer tilfreds med det utstyret man har :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.777
    Antall liker
    11.444
    Torget vurderinger
    2
    «Hele historien» bak hva du liker, basert på dine følelser og erfaring? Eller «hele historien» i en snever informasjonsteknisk forstand?

    Spørsmålet jeg stilte, var med andre ord om han velger en vei basert på følelser og sin erfaring, eller vitenskapens smale sti. Det interessante er at han insisterer på å gå på vitenskapens smale sti og ikke følelsenes muntre aveny. Samtidig vil han ikke helt akseptere vitenskapens spilleregler. Det er ikke meningen å henge ut Rognlien spesielt her; han er omtalt fordi han er en aktiv skribent og diskusjonspartner. Poenget mitt er at jeg tror mange gjør som ham: Sier de ikke følger følelsenes vei, men vitenskapens - uten å akseptere spillereglene bak vitenskap. Kanskje ønsker de troverdigheten og statusen som vitenskap kan gi og moroa som føleriet tilbyr samtidig; som en pose-og-sekk-strategi?

    Det jeg lurer på, er om det ikke hadde vært enklere for mange å innse og velge hvilken vei de ønsker å gå på: Følelsenes muntre aveny eller vitenskapens smale sti? Det er mye enklere å forstå ens skriverier hvis ens posisjon er definert. For hvis folk som liker mest føleri snakker med folk som liker mest vitenskap, blir det god dag mann økseskaft og vi snakker forbi hverandre.


    Mvh,
    tom-a
    Nja, dette ble ikke helt presist, ser jeg. Det jeg forsøkt å få fram, var at jeg forstår intellektuelt at vitenskapens smale sti er den mest korrekte og etterprøvbare veien, men at jeg selv ikke følger denne smale stien, verken privat eller som skribent.
    Og du har fullstendig rett, det blir på mange måter meningsløst for en vitenskapsmann å diskutere Gud / Darwin med Jehovas vitner, om du ser analogien. Så jeg påberoper meg ikke å ha satt meg dypt nok inn i noen sider av dette vi diskuterer her; jeg er subjektivisten som famler i mørket, men jeg har holdt på med det i såpass mange år, at jeg har funnet ut ett og annet om det å føle seg fram.
    I så henseende er jeg kun en leverandør av underholdning for dem som finner en viss glede i sånt. Og jeg håper det finnes rom for det også i vårt hobbylandskap.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Håkon_Rognlien, du gjør enda en feil her ved å sette opp et motsetningsforhold mellom vitenskap og religion. Mange vitenskapsmenn er religiøse. Man skiller mellom det helllige og det verdslige, mellom tro og viten. Det er veldig viktig å vite når man går fra det ene til det andre, fra tro til viten. Personlig tror jeg mange av våre beste vitenskapsmenn ble bedre av å tro fordi det innebærer en kontinuerlig, livslang gnisning mellom «underet» og det håndfaste, dokumenterbare.

    Lyd tilhører det håndfaste og det dokumenterbare. Men musikk kan brukes for å bringe oss nærmere Gud; bare spør Bach ;)
    Det var bare benyttet som eksempel. Og det er betydelig lettere å bevise at kabler har vesentlig betydning, enn å bevise eksistensen av en eller annen form for gud. At mennesket har en hjerne som velger å tolke alle mulige saker og ting på sitt eget merkelige vis, er da intet bevis for at det er en korrekt tolkning av virkeligheten. Selv vitenskapsfolk har skrøpelige hjerner når det kommer til religiøse opplevelser.
    På den annen side kan dette bli en lang debatt, om vi skal trekke religioner inn i den :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Men jeg føler ofte at objektivistene stoler vell mye på egen disiplin, egen forståelse, hvordan forskning manifesteres seg direkte inn i anvendt teknologi på beste måte, og at alle gode valg er gjort for evigheten basert på de helt riktige valgene basert på best mulig virkelighetstro gjengivning. Denne følelsen kommer fra mange forskjellige skråsikre uttalelser, vell jeg oppfatter dem som skråsikre, og kan være vanskelige å angripe. At man for eksempel ikke måler kvalitet, man måler alltid feil kan være ett slikt grep som tas. Sikkert ikke ment slik, men det kan virke litt ovenfra liksom. Mine bidrag her i tråden om fase, er ett eksempel på noe som viser seg å være viktig likevel, og som måles som en kvalitet (man måler LLC, det som er innafor og godt nok), og som man har blitt klar over via mange ulike spørsmålsstillinger og erfaringer som alle tyder på noe felles, at fase er forklaringen. Det var ingen måling av noen feil som ledet til dette, bare sunne spørsmålsstillinger og undring. Man må vell være en slags subjektiv objektivist for å bringe oss dette.
    Jeg har lite til overs for denne kategoriseringen. Jeg går ut i fra at jeg etter din oppfatning er en objektivist. og at jeg dermed tillegges de egenskapene du beskriver her.

    Men jeg har allerede forklart at det har vært konsensus i en årrekke rundt at fase betyr noe for lydbildet. Jeg har heller aldri hevdet det motsatte.

    Vi som jobber ut fra vitenskaplig innfallsvinkel gjør feil hele tiden, men jeg kjenner ingen, verken med det ene eller det andre ståstedet generelt, som jeg vet mener akkurat dette. Sitatet stammet vel fra mellomkrigstiden.

    Når man skriver "som subjektivist" vil det meste man skriver være rimelig rett ut fra det opplevde ståstedet, mens det man begir seg inn på av forklaringsmodeller åpner ofte opp pandoras boks av enten misforståelser eller helt motsatte konklusjoner. Når man skriver fra et vitenskaplig perspektiv prøver man å ikke skrive noe som ikke har forankring i vitenskapen. Den ærefrykten man har utviklet for vitenskapen på området gjør det også mindre fristende å begi seg inn på forklaringsmodeller man ikke behersker. De modellene man behersker vet man stort sett også den forskningsmessige bakgrunnen for.

    Jeg tror få er klar over i hvor stor grad de fremstår som "flat-earthers" i en del diskusjoner. Det er ikke ment som noen ovenfra og ned-greie, eller som noen "Jeg har alltid rett og du tar alltid feil"-greie. Poenget er at man skal ikke lete veldig lenge før man finner drøssevis med solid dokumentasjon på at jorda ikke er flat. Man bør tenke litt over hvor mye tid man bruker på å hevde, og hvor mye tid man bruker på å undersøke. Poenget i denne sammenhengen er at kanskje 2/3 av de som uttaler seg har ikke en gang lest åpningsinnlegget og aner egentlig ikke hva ståstedet til sine "meningsmotstandere" er. Det føles utrolig tomt å få beskjed om at "noen har erfart annerledes enn deg og at du nok ikke har så rett som du innbiller deg" når opplevelsene og eksemplene de viser til kun bekrefter alt som er sagt tidligere.

    Og der er vi inne på dette med måling. Du synes det er "ovenfra og ned"? Hvordan måler man kvalitet? Det er jo en definisjonsteknisk umulighet. Se for deg at du synes noe låter dritbra. Hvordan måler du for å finne ut hvorfor det måler bra? Det perfekte oppsettet gir oss en "nullmåling" der ingen ting slår ut i noen som helst retning. Utstyret er i praksis proppfullt av feil av ymse slag. Det er disse man må kartlegge for å finne ut hva slags karaktertrekk utstyret har.

    Derfor vil en matematisk forklaringsmodell bare være en superenkel modell, mens alt vi oppfatter er perfekt lyd tilslørt av enorme store feil. Det er disse feilene vi trenger forklaringsmodeller for, måleutstyr for å finne osv.

    Også møter vi altfor ofte "du burde høre litt live musikk"-argumentet. Da spør jeg meg hvorfor det å bruke tid på å lære seg målinger og måle litt skal være dårligere bruk av tid enn å sitte å søke på nett etter flotte tester av magiske kabler som "tilfører kvalitet". Jeg er overbevist om at de som bruker måleutstyr er minst like interessert i live musikk som de som bruker tivolikabler.

    Sånn, da har jeg også stereotypet litt, men det må jeg ha lov til jeg også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Det var bare benyttet som eksempel. Og det er betydelig lettere å bevise at kabler har vesentlig betydning, enn å bevise eksistensen av en eller annen form for gud. At mennesket har en hjerne som velger å tolke alle mulige saker og ting på sitt eget merkelige vis, er da intet bevis for at det er en korrekt tolkning av virkeligheten. Selv vitenskapsfolk har skrøpelige hjerner når det kommer til religiøse opplevelser.
    På den annen side kan dette bli en lang debatt, om vi skal trekke religioner inn i den :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    La oss holde religion unna denne diskusjonen.

    Og la oss skille mellom lyd og opplevelse.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Er det noen som har tenkt over at det finnes en del personer som ikke bare liker å lese om komponenter som frister en (ref. ‘underholdning’), men også om det utstyret man faktisk har ervervet seg, gjerne som en slags subjektiv bekreftelse på at ens valg (sannsynligvis) var det rette?
    Ser man bort fra ‘hjemmebesøk-beskrivelser’ så vil jo aldri en DIY kreasjon testes i et renommert tidsskrift. Kan dette være en forklaring på hvorfor dette bare blir ren ‘underholdning’ for enkelte, altså en verdi som interesserer en opp der sola aldri skinner og dermed klarer man ikke å se noen som helst verdi i dette for andre heller?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Naturtro lyd = fravær av vreng.

    Trudde du hadde kontroll på dette Snickers... :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vrengforestilling er et oppsett med SET :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.811
    Hmmm...

    Våger meg inn her, selv om min tekniske ekspertise er tynn - for å si det pent.

    Men jeg tenker følgende; hvilke kriterier må til, for at du skal kunne nyte musikk? Har akkurat kost meg (for å bruke et veldig utilstrekkelig uttrykk) med du pre, Zuckerman og Barenboims overjordiske tolkning av Beethovens Spøkelsestrio - på YouTube, spilt av på min MacBook.

    Felte en tåre gjorde jeg også.

    Hvordan var lyden? Det vet jeg ikke, jeg var altfor opptatt av å høre på musikken :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm...

    Våger meg inn her, selv om min tekniske ekspertise er tynn - for å si det pent.

    Men jeg tenker følgende; hvilke kriterier må til, for at du skal kunne nyte musikk? Har akkurat kost meg (for å bruke et veldig utilstrekkelig uttrykk) med du pre, Zuckerman og Barenboims overjordiske tolkning av Beethovens Spøkelsestrio - på YouTube, spilt av på min MacBook.

    Felte en tåre gjorde jeg også.

    Hvordan var lyden? Det vet jeg ikke, jeg var altfor opptatt av å høre på musikken :)
    Folk lytter gjerne til iphonens interne høyttaler, så smak og behag varierer. Og for hva jeg vet; jeg tipper iphonen skårer nøytralt på en del parametre...

    ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.360
    Antall liker
    37.183
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg føler ofte at objektivistene stoler vell mye på egen disiplin, egen forståelse, hvordan forskning manifesteres seg direkte inn i anvendt teknologi på beste måte, og at alle gode valg er gjort for evigheten basert på de helt riktige valgene basert på best mulig virkelighetstro gjengivning. Denne følelsen kommer fra mange forskjellige skråsikre uttalelser, vell jeg oppfatter dem som skråsikre, og kan være vanskelige å angripe. At man for eksempel ikke måler kvalitet, man måler alltid feil kan være ett slikt grep som tas. Sikkert ikke ment slik, men det kan virke litt ovenfra liksom. Mine bidrag her i tråden om fase, er ett eksempel på noe som viser seg å være viktig likevel, og som måles som en kvalitet (man måler LLC, det som er innafor og godt nok), og som man har blitt klar over via mange ulike spørsmålsstillinger og erfaringer som alle tyder på noe felles, at fase er forklaringen. Det var ingen måling av noen feil som ledet til dette, bare sunne spørsmålsstillinger og undring. Man må vell være en slags subjektiv objektivist for å bringe oss dette.
    Å være en «subjektiv objektivist» med evne til å undres og stille spørsmål virker som en bra oppskrift, ja. Man velger ikke løsninger «for evigheten», bare til man finner et alternativ som er enda bedre. Det er mye som er mulig ved hjelp av billig regnekraft i dag som ville vært utenkelig for noen få år siden. Et eksempel er faselineære delefiltre med flankesteilhet på noen hundre dB/oktav eller faselineære equalizere med dusinvis av parametriske bånd. Det ville vært helt umulig å realisere med analoge komponenter, nå kan det kjøre på en smarttelefon. Hva som er mulig om ti år fra nå vet vi ikke.

    Men det er en del ting som har blitt påvist såpass mange ganger at vi like gjerne kan si at dette vet vi. F eks vet vi at lyttere med normal hørsel foretrekker høyttalere med jevn frekvensgang, eller at høyereordens forvrengning låter verre enn lavereordens. Vi vet også at øret ikke bryr seg om fasedreining ved kontinuerlige toner, at fasedreining kan være hørbart på plutselige lyder, og at det er mer et åpent spørsmål på musikksignaler. Vi vet også at fasedreining er mer hørbart via hodetelefoner og i ekkofritt rom enn i et normalt reflekterende lytterom. Vi vet til og med at fasedreining påvirker stereoperspektivet og roter til effekter som Q-Sound.

    Som nevnt er dette et av områdene jeg har lagt vekt på hos meg, også for å forsøke å forstå mer om dette. Hypotesen er at fasekorrekt gjengivelse av transienter har en subjektiv betydning for «plutselighet» på perkussive lyder som to trommestikker som slås mot hverandre, et kantslag på skarptromme og lignende. Så langt virker det som om dette har noe for seg, forutsatt at frekvensgangen er i orden først.

    Høyttalerprodusenter som Vandersteen og Thiel gjorde et stort nummer ut av fasekorrekt gjengivelse, men noen ganger på bekostning av førsteordens egenskaper som frekvensgang og spedningskarakteristikk. Det er vanskelig å unngå når man er begrenset til førsteordens passive delefiltere og fysisk plassering av drivere på en steppet eller skrå baffel som virkemidler for å få første bølgefront riktig. Da mener jeg man ofrer nøytralitet (dvs fravær av hørbare tonale avvik og hørbar forvrengning) til fordel for litt mer obskure egenskaper for spesielt interesserte. Nå er det litt fler verktøy i kassen og litt fler muligheter til å si «ja takk, begge deler».

    https://www.vandersteen.com/media/files/APJ Files/APJ13_Proof.pdf
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hmmm...

    Våger meg inn her, selv om min tekniske ekspertise er tynn - for å si det pent.

    Men jeg tenker følgende; hvilke kriterier må til, for at du skal kunne nyte musikk? Har akkurat kost meg (for å bruke et veldig utilstrekkelig uttrykk) med du pre, Zuckerman og Barenboims overjordiske tolkning av Beethovens Spøkelsestrio - på YouTube, spilt av på min MacBook.

    Felte en tåre gjorde jeg også.

    Hvordan var lyden? Det vet jeg ikke, jeg var altfor opptatt av å høre på musikken :)
    Folk lytter gjerne til iphonens interne høyttaler, så smak og behag varierer. Og for hva jeg vet; jeg tipper iphonen skårer nøytralt på en del parametre...

    ;)
    Men ikke skala og dynamikk.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.811
    Hmmm...

    Våger meg inn her, selv om min tekniske ekspertise er tynn - for å si det pent.

    Men jeg tenker følgende; hvilke kriterier må til, for at du skal kunne nyte musikk? Har akkurat kost meg (for å bruke et veldig utilstrekkelig uttrykk) med du pre, Zuckerman og Barenboims overjordiske tolkning av Beethovens Spøkelsestrio - på YouTube, spilt av på min MacBook.

    Felte en tåre gjorde jeg også.

    Hvordan var lyden? Det vet jeg ikke, jeg var altfor opptatt av å høre på musikken :)
    Folk lytter gjerne til iphonens interne høyttaler, så smak og behag varierer. Og for hva jeg vet; jeg tipper iphonen skårer nøytralt på en del parametre...

    ;)
    Men ikke skala og dynamikk.
    ...joda, tøys og tull gjerne :) Men, mitt innlegg var seriøst ment. Jeg har hatt mange super-highend anlegg (det siste var McIntosh 2000 w 6 chassis monoblokker, Bricasti M1Se dac og Magico V3) så det er ikke slik at lydkvalitet er uvesentlig for meg. Poenget jeg forsøkte å få frem var, at hvis ikke du blir rørt av dette:


    (forutsatt at klassisk er din greie), men sitter og tenker at "hmm, dette låter da ikke nøytralt!", eller "dette her kan jeg ikke høre på, for her finnes jo ikke SET-ens forførende lydmagi" - da er du, etter min mening, litt ute å kjøre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn