Forsterkere NAD D3020 - en forsterker som blir hyllet. Hvorfor ønsker man seg mer?

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Kjøpte samme oppsett som trådstarter for en tid tilbake, Nad D3020 og B&W 685 S2

D3020 opplevde jeg som kald, klinisk, kontant, og tørr. Slik jeg har opplevd før ved digitale / powerdac konstruksjner, ikke min sound i det hele tatt. Satt så på forsterkeren som står i min signatur (Dayens Menuetto), da falt ting på plass. Høyttalerne (685) vokste mye. Lydbilde ble større, bedre fundament, mer sjel, varme, sødme og klanglag, nå ble det musikk.

B&W 685 S2 skal man ikke kimse av. Jeg kunne dra sammenligninger med disse høyttalerne oppmot et par Elac BS 403, et sett høyttalere til 16-17k i disse dager. Man opplever tendenser til den samme autoritære og soliditeten på 685 som ved lankt dyrere høyttalere. Såklart det mangler litt på den siste oppløsningen, men det er slettes ikke dårlig og jeg forstår hvorfor 685 S2 gjør rent bord. Jeg tror det kommer av godt utviklede drivere med riktig materialvalg. Jeg hadde nok vært litt i tvil om noen høyttalere fra polen klarer å overgå dette, men man vet jo ikke før man har prøvd.

Av egen erfaring etter mye bytting i budsjettklassen er det beste å prøve ut flere produkter og kombinasjoner, bare slik kommer man imål. Et budsjettanlegg kan fint låte som et mye dyrere anlegg, men det koster jo litt å komme frem til dit også, så billig blir det ikke. Tester tar man med en klype salt, det er bare en indikator, men absolutt ingen fasit for egne ører.



Hvor høyttalerne er laget har vel ikke så mye å si? Hvis ikke høyttalere til 18500 er bedre enn høyttalere til 6000, så er det noe galt et sted. Høyttalere er det man høres størst forskjell på, og av den grunn startet jeg der. 685 S2 stod ikke i stil til resten av anlegget, og av den grunn ville jeg ha noe råere. Ja, mer hår på brystet osv som tidligere nevnt her.

@Impulse anbefalte meg disse høyttalerne, og jeg stoler på ham! Holder ikke det, les Stereo+ sin omtale.

Ikke for å være grinete eller furten, men det er ikke veldig mange som er flinke til å gratulerer andre med nye kjøp her? Det hjelper kanskje hvis jeg kjøper dyre ting som McIntosh?
Det er mange her inne som dessverre har glemt av man kan kose seg med et anlegg til noen få kroner. Eierglede, musikkinteresse og god fot kan man ha uansett pris på anlegget. Gratulerer med en spennende og rimelig forsterker og ha et godt nytt år.:)

Takk for litt kjærlighet, endelig.. Dog er ikke forsterkeren ny, men høyttalerne :D

Tråden handler egentlig mest om forsterkeren, og om hva jeg kan prøve ut dersom jeg skal oppgradere til noe til ca 15 000. Tråden sporer tydeligvis over på mitt valg av å kjøpe nye høyttalere, altså gå fra 685 S2 til Diamond 25. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe noen Tannoy høyttalere, men ble anbefalt å prøve Pylon av Impulse, og ham stoler jeg på! Etter en prat med Sveinung på Mala valgte jeg å gå for Diamond 25. Diamond 28 får jo veldig mye skryt i Stereo+, og jeg anser det som en stor oppgradering fra 685.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Kjøpte samme oppsett som trådstarter for en tid tilbake, Nad D3020 og B&W 685 S2

D3020 opplevde jeg som kald, klinisk, kontant, og tørr. Slik jeg har opplevd før ved digitale / powerdac konstruksjner, ikke min sound i det hele tatt. Satt så på forsterkeren som står i min signatur (Dayens Menuetto), da falt ting på plass. Høyttalerne (685) vokste mye. Lydbilde ble større, bedre fundament, mer sjel, varme, sødme og klanglag, nå ble det musikk.

B&W 685 S2 skal man ikke kimse av. Jeg kunne dra sammenligninger med disse høyttalerne oppmot et par Elac BS 403, et sett høyttalere til 16-17k i disse dager. Man opplever tendenser til den samme autoritære og soliditeten på 685 som ved lankt dyrere høyttalere. Såklart det mangler litt på den siste oppløsningen, men det er slettes ikke dårlig og jeg forstår hvorfor 685 S2 gjør rent bord. Jeg tror det kommer av godt utviklede drivere med riktig materialvalg. Jeg hadde nok vært litt i tvil om noen høyttalere fra polen klarer å overgå dette, men man vet jo ikke før man har prøvd.

Av egen erfaring etter mye bytting i budsjettklassen er det beste å prøve ut flere produkter og kombinasjoner, bare slik kommer man imål. Et budsjettanlegg kan fint låte som et mye dyrere anlegg, men det koster jo litt å komme frem til dit også, så billig blir det ikke. Tester tar man med en klype salt, det er bare en indikator, men absolutt ingen fasit for egne ører.
Matching er nok fortsatt viktig i denne prisklassen, ja. Jeg valgte altså Dali Zensor 3 sammen med 3020D i stedet for en pakkeløsning med B&W'er. B&W har ofte vriene impedanskurver i bassen. Jeg mistenkte at det kunne være en dårlig match med denne småtassen. Dali'ene har litt høyere følsomhet og fremstår som litt mer lettdrevne. Angrer ikke på det.

Hvis det er Hypex UcD32OEM-moduler som driver NAD'en, så viser jo databladet ganske tydelig hvilke begrensninger den trives best innenfor. (http://www.hypex.nl/docs/UcD32OEM_datasheet.pdf)

Opp til ca 5 W viser den en "musikalsk" forvrengningskarakteristikk dominert av andreordens komponenter. Den forvrengningen øker jevnt med effekt fra rundt 100 mW til 10 W, men er flat til fallende med økende frekvens. Dette er forvrengningskarakteristikk som ligner ganske mye på en veldig god single ended triode uten negativ feedback. Ikke nøytral, men veldig lett å like.

Hva som skjer hvis man presser den utenfor komfortsonen er ikke så lett å si, men over 10 W ser hele karakteren ut til å endre seg nokså drastisk. Det er ingen grunn til å tro at den fortsatt vil låte "triode-aktig" hvis den tvinges opp mot klipping.

Hvis du får en NAD 3020D til å låte "kald, klinisk, kontant og tørr" ser jeg tre mulige grunner til det:
- Det du beskriver er egentlig klangkarakteren på høyttalerne og NAD'en er ikke langt nok fra nøytral til å kompensere fullt ut ("treble lift", "lack bass grip", "really need a warm amplifier" B&W 685)
- Du spiller med såpass høyt volum og/eller i et såpass stort rom at du presser NAD'en ut av komfortsonen og inn i klipping, slik at du får en helt annen forvrengningskarakter enn databladet beskriver.
- Du tror fortsatt at klasse D står for "digital" og har overbevist deg selv om at det er slik "digitale forsterkere" låter. Vel, dette er analogteknologi med analog feedbacksløyfe, ingen "power-DAC", så da bør du kanskje høre etter en gang til.

Min opplevelse er at NAD+Dali låter varmt og fyldig på en veldig behagelig måte. Jeg har ikke testet hver for seg i andre kombinasjoner, så det er vanskelig å si hvor mye som er høyttalere og hvor mye som er forsterker, men dette var ihvertfall bingo. Å matche den med "rør-vennlige" høyttalere kan være et bra tips.
For meg og mine ører var det klangkarakteristiklen til forsterkeren. 685 S2 låt mye bedre med annen forsterker. 685 S2 er vel også tunet litt mer frempå og friskere enn den klassiske B&W "sounden". Aldri vært noe B&W fan men liker å prøvde litt forskjellig og disse falt godt ismak.

At den forsterkeren ikke er ren "digital" vet jeg sånn ca, men ikke stort mye teknisk insikt der desverre.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Kjøpte samme oppsett som trådstarter for en tid tilbake, Nad D3020 og B&W 685 S2

D3020 opplevde jeg som kald, klinisk, kontant, og tørr. Slik jeg har opplevd før ved digitale / powerdac konstruksjner, ikke min sound i det hele tatt. Satt så på forsterkeren som står i min signatur (Dayens Menuetto), da falt ting på plass. Høyttalerne (685) vokste mye. Lydbilde ble større, bedre fundament, mer sjel, varme, sødme og klanglag, nå ble det musikk.

B&W 685 S2 skal man ikke kimse av. Jeg kunne dra sammenligninger med disse høyttalerne oppmot et par Elac BS 403, et sett høyttalere til 16-17k i disse dager. Man opplever tendenser til den samme autoritære og soliditeten på 685 som ved lankt dyrere høyttalere. Såklart det mangler litt på den siste oppløsningen, men det er slettes ikke dårlig og jeg forstår hvorfor 685 S2 gjør rent bord. Jeg tror det kommer av godt utviklede drivere med riktig materialvalg. Jeg hadde nok vært litt i tvil om noen høyttalere fra polen klarer å overgå dette, men man vet jo ikke før man har prøvd.

Av egen erfaring etter mye bytting i budsjettklassen er det beste å prøve ut flere produkter og kombinasjoner, bare slik kommer man imål. Et budsjettanlegg kan fint låte som et mye dyrere anlegg, men det koster jo litt å komme frem til dit også, så billig blir det ikke. Tester tar man med en klype salt, det er bare en indikator, men absolutt ingen fasit for egne ører.
Matching er nok fortsatt viktig i denne prisklassen, ja. Jeg valgte altså Dali Zensor 3 sammen med 3020D i stedet for en pakkeløsning med B&W'er. B&W har ofte vriene impedanskurver i bassen. Jeg mistenkte at det kunne være en dårlig match med denne småtassen. Dali'ene har litt høyere følsomhet og fremstår som litt mer lettdrevne. Angrer ikke på det.

Hvis det er Hypex UcD32OEM-moduler som driver NAD'en, så viser jo databladet ganske tydelig hvilke begrensninger den trives best innenfor. (http://www.hypex.nl/docs/UcD32OEM_datasheet.pdf)

Opp til ca 5 W viser den en "musikalsk" forvrengningskarakteristikk dominert av andreordens komponenter. Den forvrengningen øker jevnt med effekt fra rundt 100 mW til 10 W, men er flat til fallende med økende frekvens. Dette er forvrengningskarakteristikk som ligner ganske mye på en veldig god single ended triode uten negativ feedback. Ikke nøytral, men veldig lett å like.

Hva som skjer hvis man presser den utenfor komfortsonen er ikke så lett å si, men over 10 W ser hele karakteren ut til å endre seg nokså drastisk. Det er ingen grunn til å tro at den fortsatt vil låte "triode-aktig" hvis den tvinges opp mot klipping.

Hvis du får en NAD 3020D til å låte "kald, klinisk, kontant og tørr" ser jeg tre mulige grunner til det:
- Det du beskriver er egentlig klangkarakteren på høyttalerne og NAD'en er ikke langt nok fra nøytral til å kompensere fullt ut ("treble lift", "lack bass grip", "really need a warm amplifier" B&W 685)
- Du spiller med såpass høyt volum og/eller i et såpass stort rom at du presser NAD'en ut av komfortsonen og inn i klipping, slik at du får en helt annen forvrengningskarakter enn databladet beskriver.
- Du tror fortsatt at klasse D står for "digital" og har overbevist deg selv om at det er slik "digitale forsterkere" låter. Vel, dette er analogteknologi med analog feedbacksløyfe, ingen "power-DAC", så da bør du kanskje høre etter en gang til.

Min opplevelse er at NAD+Dali låter varmt og fyldig på en veldig behagelig måte. Jeg har ikke testet hver for seg i andre kombinasjoner, så det er vanskelig å si hvor mye som er høyttalere og hvor mye som er forsterker, men dette var ihvertfall bingo. Å matche den med "rør-vennlige" høyttalere kan være et bra tips.
For meg og mine ører var det klangkarakteristiklen til forsterkeren. 685 S2 låt mye bedre med annen forsterker. 685 S2 er vel også tunet litt mer frempå og friskere enn den klassiske B&W "sounden". Aldri vært noe B&W fan men liker å prøvde litt forskjellig og disse falt godt ismak.

At den forsterkeren ikke er ren "digital" vet jeg sånn ca, men ikke stort mye teknisk insikt der desverre.
Men det er ikke sånn at jeg har låst meg fast til NAD D3020. Jeg skal prøve den med høyttalerne når de kommer. For meg har jeg fått veldig mye musikkglede av 685S2 og D3020, men følte jeg kunne få ENDA mer med bedre høyttalere. Det ble litt skeiv balanse av å ha platespiller til 30 000, men høyttalere til 6.

Å oppgradere fra 6000 kroners høyttalere til 18500 kroners er en ganske stor oppgradering, i hvert fall for meg. Passer ikke NADen sammen med høyttalerne er jeg veldig villig til å bytte forsterkeren i noe annet.
 

Zombat

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2010
Innlegg
1.309
Antall liker
796
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
1
100db?!
Syntes jeg spilte høyt her om dagen. Orket iaf ikke flere sanger om gangen. Tok frem mobiltelefon og målte, og kom frem til 92db. Skal sies at rommet sliter med for mye flutter ekko. Sitter dessuten ca 4 m fra HT, så jeg er vel oppe på 100db/2m likevel. Poenget er at det avhenger av lyttevaner. Det var altfor høyt for min del
Er det forskjell i kvaliteten på decibel-appene ?

mvh
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.323
Torget vurderinger
49
Koblet opp min helt nye D3020 for en times tid siden.
Låter nesten for godt til og være sant, jeg fikk 500kr i avslag så dette er nesten gratis.
Hos meg låter det varmt og nøyaktig, med kanskje en liten ekstra puff i bassområdet.
Bruker en MacMini og USB til NADen, høyttalerne er Harbeth C7ES3.
Synd USB ikke støtter høyere enn 96khz, bortsett fra det veldig bra.
Hvis du ikke skal spille på øredøvende volum får den en klar anbefaling herifra :)
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Testet med DB meter app selv nå, og -20 på forsterkeren er ca 90-100DB her. Synes ikke det er så ekstremt høyt, men har sjelden spilt noe over dette.

Tror ikke de er veldig nøyaktige disse appene.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Appene som viser db er ofte helt bananas. Veldig ofte så plukker ikke mik på mobilen lave frekvenser heller.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Koblet opp min helt nye D3020 for en times tid siden.
Låter nesten for godt til og være sant, jeg fikk 500kr i avslag så dette er nesten gratis.
Hos meg låter det varmt og nøyaktig, med kanskje en liten ekstra puff i bassområdet.
Bruker en MacMini og USB til NADen, høyttalerne er Harbeth C7ES3.
Synd USB ikke støtter høyere enn 96khz, bortsett fra det veldig bra.
Hvis du ikke skal spille på øredøvende volum får den en klar anbefaling herifra :)

Kan den være et alternativ til rom nr 2?
Et rom på ca 4x3 meter?

Hvis du ikke spiller så kjempe høyt, hva tror du en må opp i for å få samme lydkvalitet?
bare sånn for å få et inntrykk av kvaliteten :)
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Koblet opp min helt nye D3020 for en times tid siden.
Låter nesten for godt til og være sant, jeg fikk 500kr i avslag så dette er nesten gratis.
Hos meg låter det varmt og nøyaktig, med kanskje en liten ekstra puff i bassområdet.
Bruker en MacMini og USB til NADen, høyttalerne er Harbeth C7ES3.
Synd USB ikke støtter høyere enn 96khz, bortsett fra det veldig bra.
Hvis du ikke skal spille på øredøvende volum får den en klar anbefaling herifra :)
Jeg kjøpte en D3020 etter alt "fusset" i denne tråden og den brukes nå i TV-stua. Og for en lyd for pengene: En utrolig moro forsterker med høy ”boggie-Woggie”-faktor og kontant rytmisk driv. Jeg vil tippe at det er denne egenskapen som gjør at spesielt mange kan falle for denne forsterkeren - forutsatt at høyttalerne ikke er for tungdrevne. For meg var denne forsterkeren mye gøyere enn Nad sine "hifi-forsterkere" 390D2 og M2/M3 (har eid dem alle sammen).

Lydmessig oppfatter jeg denne forsterkeren som ganske tørr i klangen, snill i toppen og en klangbalanse ørlite mot det mørke/varme. Dessuten er den nok bedre til å formidle "de store linjene" i musikken enn de ørsmå detaljene ("Den maler musikken med bred pensel"). At denne kan låte kaldt eller klinisk (eller pågående) er utenfor min fatteevne. Kanskje skyldes det at mine JBL-høyttalere ble en særdeles god "match" for denne forsterkeren, men her ble det altså full klaff i TV-stua.

Takk til trådstarter og alle dere andre som gjorde meg oppmerksom på denne forsterkeren!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ser at mange anbefaler/linker til alternativer her, men de fleste av disse koster jo det dobbelte eller mer..........
Typisk.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Hvis man skal nevne alternativer så bør de være i samme prisleie. Hvis de ikke finnes så tyder jo det på at NAD D3020 er et veldig godt kjøp. Og det er jo morro, valuta for pengene heter det.
 

B W

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2014
Innlegg
121
Antall liker
53
Koblet opp min helt nye D3020 for en times tid siden.
Låter nesten for godt til og være sant, jeg fikk 500kr i avslag så dette er nesten gratis.
Hos meg låter det varmt og nøyaktig, med kanskje en liten ekstra puff i bassområdet.
Bruker en MacMini og USB til NADen, høyttalerne er Harbeth C7ES3.
Synd USB ikke støtter høyere enn 96khz, bortsett fra det veldig bra.
Hvis du ikke skal spille på øredøvende volum får den en klar anbefaling herifra :)
Jeg kjøpte en D3020 etter alt "fusset" i denne tråden og den brukes nå i TV-stua. Og for en lyd for pengene: En utrolig moro forsterker med høy ”boggie-Woggie”-faktor og kontant rytmisk driv. Jeg vil tippe at det er denne egenskapen som gjør at spesielt mange kan falle for denne forsterkeren - forutsatt at høyttalerne ikke er for tungdrevne. For meg var denne forsterkeren mye gøyere enn Nad sine "hifi-forsterkere" 390D2 og M2/M3 (har eid dem alle sammen).

Lydmessig oppfatter jeg denne forsterkeren som ganske tørr i klangen, snill i toppen og en klangbalanse ørlite mot det mørke/varme. Dessuten er den nok bedre til å formidle "de store linjene" i musikken enn de ørsmå detaljene ("Den maler musikken med bred pensel"). At denne kan låte kaldt eller klinisk (eller pågående) er utenfor min fatteevne. Kanskje skyldes det at mine JBL-høyttalere ble en særdeles god "match" for denne forsterkeren, men her ble det altså full klaff i TV-stua.

Takk til trådstarter og alle dere andre som gjorde meg oppmerksom på denne forsterkeren!
Hva mener du med gøyere enn m2? Gir den bedre lyd mener du?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.323
Torget vurderinger
49
Koblet opp min helt nye D3020 for en times tid siden.
Låter nesten for godt til og være sant, jeg fikk 500kr i avslag så dette er nesten gratis.
Hos meg låter det varmt og nøyaktig, med kanskje en liten ekstra puff i bassområdet.
Bruker en MacMini og USB til NADen, høyttalerne er Harbeth C7ES3.
Synd USB ikke støtter høyere enn 96khz, bortsett fra det veldig bra.
Hvis du ikke skal spille på øredøvende volum får den en klar anbefaling herifra :)
Jeg kjøpte en D3020 etter alt "fusset" i denne tråden og den brukes nå i TV-stua. Og for en lyd for pengene: En utrolig moro forsterker med høy ”boggie-Woggie”-faktor og kontant rytmisk driv. Jeg vil tippe at det er denne egenskapen som gjør at spesielt mange kan falle for denne forsterkeren - forutsatt at høyttalerne ikke er for tungdrevne. For meg var denne forsterkeren mye gøyere enn Nad sine "hifi-forsterkere" 390D2 og M2/M3 (har eid dem alle sammen).

Lydmessig oppfatter jeg denne forsterkeren som ganske tørr i klangen, snill i toppen og en klangbalanse ørlite mot det mørke/varme. Dessuten er den nok bedre til å formidle "de store linjene" i musikken enn de ørsmå detaljene ("Den maler musikken med bred pensel"). At denne kan låte kaldt eller klinisk (eller pågående) er utenfor min fatteevne. Kanskje skyldes det at mine JBL-høyttalere ble en særdeles god "match" for denne forsterkeren, men her ble det altså full klaff i TV-stua.

Takk til trådstarter og alle dere andre som gjorde meg oppmerksom på denne forsterkeren!
Jeg ønsker også og takke for at denne tråden gjorde meg oppmerksom på NAD D3020, fantastisk liten forsterker til en veldig billig penge :)

Har kikket på forsterkere til opptil 90K for og bruke i dette rommet, etter jeg har koblet opp denne spør jeg meg selv det samme som trådstarter, "trenger jeg noe mer?".
Tenker på allt det andre jeg kan bruke mellomlegget på.......:cool:
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Artig tråd dette! Litt inspirert av denne diskusjonen og den Store tråden om overgangen til D-klasse har jeg bestilt Pro-Ject MaiA DS på Soundgarden sitt nyttårssalg. Skal brukes i første rekke på JBL 4312M II. Aner ikke hvordan denne Pro-Jecten står seg i forhold til NAD D3020 - men den ligger i en noe høyere prisklasse. Noen som har erfaring med Pro-Ject i forhold til NAD innen denne klassen/teknologien?
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Jeg må innrømme at jeg blir litt kry av å lese at min tråd skaper kaos i hi-fi verden, og at jeg har klart å omgjøre noen til rene anarkister. Vi trosser hi-fi verdens normer, hvor forsterkeren skal koste minst like mye som høyttalerene, og kliner til med det noen tidligere i tråden har kalt billig ræl. Ekstra moro er det jo når dere i tillegg blir fornøyd :D


Gleder meg veldig til å teste denne tassen på høyttalerne når de kommer!


Jeg skal dog innrømme at det frister å selge tv-en og få en MC-intosh forsterker opp på benken i stedet, men fy så dyrt for en stakkars fyr.
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ja, velfortjent ros til denne lille rakkeren av en forsterker (jada, innenfor sin ramme). Jeg roste den i min egen tråd i vår 2015, etter noen mnd i bruk - tok min tid for å være sikker! Ingen brydde seg, men det var helt sikkert fordi tråden ikke var så mye å skryte av heller. Noen audiofile venner har vært innom i ny og ne, men ingen har sett bryet verdt å lytte til anlegget så lenge denne billigboksen er koblet til - ikke at denne tråden forandrer noe på det :p

Virker som du er fiksert på McIntosh. Vel, de ser iaf tøffe ut, hvis man liker den type design. Koster mer enn det smaker, men nå legger jeg meg så ikke fanboys hakker på meg ;)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ser at mange anbefaler/linker til alternativer her, men de fleste av disse koster jo det dobbelte eller mer..........
Typisk.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Hvis man skal nevne alternativer så bør de være i samme prisleie. Hvis de ikke finnes så tyder jo det på at NAD D3020 er et veldig godt kjøp. Og det er jo morro, valuta for pengene heter det.
Han mener nok bare at det er typisk/vanlig å bli anbefalt produkter som er dobbelt så dyre som prisleie man spør om :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ser at mange anbefaler/linker til alternativer her, men de fleste av disse koster jo det dobbelte eller mer..........
Typisk.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Hvis man skal nevne alternativer så bør de være i samme prisleie. Hvis de ikke finnes så tyder jo det på at NAD D3020 er et veldig godt kjøp. Og det er jo morro, valuta for pengene heter det.
Han mener nok bare at det er typisk/vanlig å bli anbefalt produkter som er dobbelt så dyre som prisleie man spør om :)
Da er vi nok enige, godt nytt år forresten. :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Hvis man skal nevne alternativer så bør de være i samme prisleie. Hvis de ikke finnes så tyder jo det på at NAD D3020 er et veldig godt kjøp. Og det er jo morro, valuta for pengene heter det.
Han mener nok bare at det er typisk/vanlig å bli anbefalt produkter som er dobbelt så dyre som prisleie man spør om :)
Da er vi nok enige, godt nytt år forresten. :)
Godt nyttår til deg også

Sitter for øvrig litt i samme situasjon som trådstarter selv. Har en Denon PMA-710 som jeg er veldig fornøyd med. Ikke en kraftig sak, men 2x50 i 8ohm. Selv om oppgraderingssyken er veldig tilstede er jeg usikker på hva som kan bli betydelig bedre. Sjelden jeg drar over kl 10 på volumhjulet, så kraft trenger jeg ikke noe mer av. Det må i så fall være en bedre forforsterker del som kan utgjøre en forskjell.

Siden forsterkeren tilnærmet går på tomgang (kanskje 10 watt i bruk?), så bør jo den strømmen være ganske ren?
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.432
Antall liker
17.146
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Artig tråd dette! Litt inspirert av denne diskusjonen og den Store tråden om overgangen til D-klasse har jeg bestilt Pro-Ject MaiA DS på Soundgarden sitt nyttårssalg. Skal brukes i første rekke på JBL 4312M II. Aner ikke hvordan denne Pro-Jecten står seg i forhold til NAD D3020 - men den ligger i en noe høyere prisklasse. Noen som har erfaring med Pro-Ject i forhold til NAD innen denne klassen/teknologien?
Jeg kjøpte den "vanlige" MaiA ikke så lenge etter at den kom på markedet. Og, ja - den har overrasket meg minst like mye som Nad´n tydeligvis har gjort for flere andre i denne tråden. MaiA´s svakeste kort er nok on-board Riaa´n selvom selv det nok tangerer andre on-board Riaa´s i forsterkere i tilsvarende prisklasser.

Jeg måtte selvfølgelig teste MaiA´n mot stuehøyttalerene, og det var omtrent så det man hørte (opptil et visst volum) ikke skulle være mulig. Akkurat samme opplevelse hos Ljudtema da Isak (når han jobbet der) koblet den opp på en av Audiovector´s toppmodeller i demorommet.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Godt nyttår, folkens.

Altså, la det være klart : man får det man betaler for, stort sett. Og watt er ikke watt, det er kvalitetsforskjell på de også, men det vet selvfølgelig dere også:). Lån hjem dyrere saker og prøv ut da vel, og finn ut om merprisen er verd det. For egen del betaler jeg gjerne mer for å få (litt) forbedring, men det er nå min prioritering.

Men det viktigste er selvfølgelig at du er fornøyd. Er du det, kan det være like smart å bruke pengene på noe annet, feks ny musikk ;)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Hvis man skal nevne alternativer så bør de være i samme prisleie. Hvis de ikke finnes så tyder jo det på at NAD D3020 er et veldig godt kjøp. Og det er jo morro, valuta for pengene heter det.
Han mener nok bare at det er typisk/vanlig å bli anbefalt produkter som er dobbelt så dyre som prisleie man spør om :)
Da er vi nok enige, godt nytt år forresten. :)
Godt nyttår til deg også

Sitter for øvrig litt i samme situasjon som trådstarter selv. Har en Denon PMA-710 som jeg er veldig fornøyd med. Ikke en kraftig sak, men 2x50 i 8ohm. Selv om oppgraderingssyken er veldig tilstede er jeg usikker på hva som kan bli betydelig bedre. Sjelden jeg drar over kl 10 på volumhjulet, så kraft trenger jeg ikke noe mer av. Det må i så fall være en bedre forforsterker del som kan utgjøre en forskjell.

Siden forsterkeren tilnærmet går på tomgang (kanskje 10 watt i bruk?), så bør jo den strømmen være ganske ren?
10 meget gode watt er nok tingen for de fleste. Det er veien dit som er spennende.
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Artig tråd dette! Litt inspirert av denne diskusjonen og den Store tråden om overgangen til D-klasse har jeg bestilt Pro-Ject MaiA DS på Soundgarden sitt nyttårssalg. Skal brukes i første rekke på JBL 4312M II. Aner ikke hvordan denne Pro-Jecten står seg i forhold til NAD D3020 - men den ligger i en noe høyere prisklasse. Noen som har erfaring med Pro-Ject i forhold til NAD innen denne klassen/teknologien?
Jeg kjøpte den "vanlige" MaiA ikke så lenge etter at den kom på markedet. Og, ja - den har overrasket meg minst like mye som Nad´n tydeligvis har gjort for flere andre i denne tråden. MaiA´s svakeste kort er nok on-board Riaa´n selvom selv det nok tangerer andre on-board Riaa´s i forsterkere i tilsvarende prisklasser.

Jeg måtte selvfølgelig teste MaiA´n mot stuehøyttalerene, og det var omtrent så det man hørte (opptil et visst volum) ikke skulle være mulig. Akkurat samme opplevelse hos Ljudtema da Isak (når han jobbet der) koblet den opp på en av Audiovector´s toppmodeller i demorommet.
Takker for svar:)
Gleder meg til å få teste ut denne lille boksen når den kommer. DS-versjonen har også mer power enn den mindre Maia'en, så den skal også kobles mot større høyttalere enn 4312'ene for en sjekk.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Godt nyttår, folkens.

Altså, la det være klart : man får det man betaler for, stort sett. Og watt er ikke watt, det er kvalitetsforskjell på de også, men det vet selvfølgelig dere også:). Lån hjem dyrere saker og prøv ut da vel, og finn ut om merprisen er verd det. For egen del betaler jeg gjerne mer for å få (litt) forbedring, men det er nå min prioritering.

Men det viktigste er selvfølgelig at du er fornøyd. Er du det, kan det være like smart å bruke pengene på noe annet, feks ny musikk ;)
Største "problemet" mitt er vel at min jobb som revisor krever mye overtid store deler av året, og når jeg da kommer hjem på kvelden har jeg lyst til å tilbringe tid med kona. Vi sitter da ofte i hovedstua og ikke i loftstua hvor anlegget står. Anlegget blir kanskje brukt 2-3 timer i uka, og en del av tiden går med til tv og film, men også musikk selvfølgelig. Ergo sliter jeg med gode argumenter ovenfor kona for å oppgradere anlegget som blir veldig lite brukt.
Og Tore Strømøy og de andre på tven lyder i hovedsak slik jeg synes de alltid har gjort, og vil ikke tro stemmen deres hadde blitt mer naturtro med en annen forsterker. Men mye mulig :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Skjønner, men Psst!, da skal du få høre mine "kjetterske" tanker rundt dette.

Flytt Denon ned sammen med kopekassa, så Tore får en stemme som matcher hans gode og empatiske utstråling:p
Anskaff deg så et skikkelig anlegg - gjerne med rør og lettdrevne HT - som gjør de hellige 2-3 timene til himmelske tilflukt i musikken. Blir som å spise ute i blant; da spiser man vel godt og overdådig også?! Livet er for kort!

Som revisor med mye overtidsjobbing regner jeg med at du tjener godt og vel så det, så det er vel rimelig å tro at din/deres økonomi tåler et saftig (engangs)innhogg?

Prøver hun seg, kan du parere med feks:

- For alt jeg vet, så dævver jeg i morra!
- For alt jeg vet, mister jeg hørselen i morra!
- Hørselen min blir ikke bedre med åra, faktisk!
- Jeg føler meg ikke fullkommen uten musikken i livet mitt, sukk! (tren gjerne på dådyrblikk i forveien, lær av barna!)
- .................................... (andre på HFS får fylle på her)

Andre tiltak: gi hun en dyr/fin gave som bestikkelse, øke mengden med selvinnsats på husarbeidet, få hun til å bli hekta på din/sin egen hobby - pass bare på at det er en hobby som koster litt penger!

:)



Godt nyttår, folkens.

Altså, la det være klart : man får det man betaler for, stort sett. Og watt er ikke watt, det er kvalitetsforskjell på de også, men det vet selvfølgelig dere også:). Lån hjem dyrere saker og prøv ut da vel, og finn ut om merprisen er verd det. For egen del betaler jeg gjerne mer for å få (litt) forbedring, men det er nå min prioritering.

Men det viktigste er selvfølgelig at du er fornøyd. Er du det, kan det være like smart å bruke pengene på noe annet, feks ny musikk ;)
Største "problemet" mitt er vel at min jobb som revisor krever mye overtid store deler av året, og når jeg da kommer hjem på kvelden har jeg lyst til å tilbringe tid med kona. Vi sitter da ofte i hovedstua og ikke i loftstua hvor anlegget står. Anlegget blir kanskje brukt 2-3 timer i uka, og en del av tiden går med til tv og film, men også musikk selvfølgelig. Ergo sliter jeg med gode argumenter ovenfor kona for å oppgradere anlegget som blir veldig lite brukt.
Og Tore Strømøy og de andre på tven lyder i hovedsak slik jeg synes de alltid har gjort, og vil ikke tro stemmen deres hadde blitt mer naturtro med en annen forsterker. Men mye mulig :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ser at mange anbefaler/linker til alternativer her, men de fleste av disse koster jo det dobbelte eller mer..........
Typisk.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Hvis man skal nevne alternativer så bør de være i samme prisleie. Hvis de ikke finnes så tyder jo det på at NAD D3020 er et veldig godt kjøp. Og det er jo morro, valuta for pengene heter det.
Du misforstod meg, eller jeg deg :)
Seff helt enig
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Artig tråd dette! Litt inspirert av denne diskusjonen og den Store tråden om overgangen til D-klasse har jeg bestilt Pro-Ject MaiA DS på Soundgarden sitt nyttårssalg. Skal brukes i første rekke på JBL 4312M II. Aner ikke hvordan denne Pro-Jecten står seg i forhold til NAD D3020 - men den ligger i en noe høyere prisklasse. Noen som har erfaring med Pro-Ject i forhold til NAD innen denne klassen/teknologien?
Jeg kjøpte den "vanlige" MaiA ikke så lenge etter at den kom på markedet. Og, ja - den har overrasket meg minst like mye som Nad´n tydeligvis har gjort for flere andre i denne tråden. MaiA´s svakeste kort er nok on-board Riaa´n selvom selv det nok tangerer andre on-board Riaa´s i forsterkere i tilsvarende prisklasser.

Jeg måtte selvfølgelig teste MaiA´n mot stuehøyttalerene, og det var omtrent så det man hørte (opptil et visst volum) ikke skulle være mulig. Akkurat samme opplevelse hos Ljudtema da Isak (når han jobbet der) koblet den opp på en av Audiovector´s toppmodeller i demorommet.
Jeg testet Pro-Ject Maia for et drøyt år siden, og i konklusjonen har jeg blant annet en liten sammenligning med NAD D3020.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Ser at mange anbefaler/linker til alternativer her, men de fleste av disse koster jo det dobbelte eller mer..........
Typisk.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Hvis man skal nevne alternativer så bør de være i samme prisleie. Hvis de ikke finnes så tyder jo det på at NAD D3020 er et veldig godt kjøp. Og det er jo morro, valuta for pengene heter det.
Du misforstod meg, eller jeg deg :)
Seff helt enig
Jeg kan i det minste trekke fram et interessant alternativ av mer konvensjonell art; nemlig nykommeren Mitchell & Johnson SAP 201V. Jeg har hørt en del på denne i det siste, noe man kan lese litt mer om her, om man skulle være interessert. Nei, jeg sier ikke at alle vil oppfatte denne på samme måte som meg, men riktig matchet (viktig!), er dette faktisk en god konkurrent til de få andre i denne prisklassen.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.406
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke spiller så kjempe høyt, hva tror du en må opp i for å få samme lydkvalitet?
Ikke meningen å henge ut spørsmålsstiller spesielt, men spørsmålet er nokså meningsløst på minst to forskjellige måter:
- Det forutsetter at det finnes en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Det gjør det ikke. Nesten alle tester i hifi-blader konkluderer med at testobjektet er bedre enn mye dyrere alternativer, og det er sikkert riktig. (Men de skriver aldri hvilke alternativer.) Rimelig utstyr er i mange tilfeller bedre enn grisedyrt. I andre tilfeller er det selvsagt stikk motsatt. Mye high end-greier er "annerledes" heller enn "bedre".

- Hvis du ikke spiller høyere enn forsterkeren er komfortabel med, vil de fleste forsterkere låte nokså likt. Hvis vi også begrenser oss til forsterkere med flat frekvensgang og nokså lik utgangsimpedans (slik at ikke lyden farges ulikt av høyttalerlasten) blir de enda likere. Med tilstrekkelig strenge begrensninger på høyttalerlast og matchet nivå vil de stort sett låte helt likt.

Så svaret på spørsmålet er enten 2x eller 10x eller 100x. Eller ikke.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
Fin test Karl_Erik, takk for link.
Du skriver i konklusjonen at NAD er mer analytisk enn Pro-Ject'n. Var litt uventet.... kan du utdype litt?

Artig tråd dette! Litt inspirert av denne diskusjonen og den Store tråden om overgangen til D-klasse har jeg bestilt Pro-Ject MaiA DS på Soundgarden sitt nyttårssalg. Skal brukes i første rekke på JBL 4312M II. Aner ikke hvordan denne Pro-Jecten står seg i forhold til NAD D3020 - men den ligger i en noe høyere prisklasse. Noen som har erfaring med Pro-Ject i forhold til NAD innen denne klassen/teknologien?
Jeg kjøpte den "vanlige" MaiA ikke så lenge etter at den kom på markedet. Og, ja - den har overrasket meg minst like mye som Nad´n tydeligvis har gjort for flere andre i denne tråden. MaiA´s svakeste kort er nok on-board Riaa´n selvom selv det nok tangerer andre on-board Riaa´s i forsterkere i tilsvarende prisklasser.

Jeg måtte selvfølgelig teste MaiA´n mot stuehøyttalerene, og det var omtrent så det man hørte (opptil et visst volum) ikke skulle være mulig. Akkurat samme opplevelse hos Ljudtema da Isak (når han jobbet der) koblet den opp på en av Audiovector´s toppmodeller i demorommet.
Jeg testet Pro-Ject Maia for et drøyt år siden, og i konklusjonen har jeg blant annet en liten sammenligning med NAD D3020.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Det jeg la i det var at jeg opplevde NAD D3020 til å gjengi detaljer en anelse mer tydelig enn MaiA.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
- Hvis du ikke spiller høyere enn forsterkeren er komfortabel med, vil de fleste forsterkere låte nokså likt.
Først av alt skal det sies at det er mulig at det er tekniske ting jeg ikke forstår her, jeg er en "lekmann" i denne sammenhengen. Men jeg spiller aldri høyt, ofte ganske dempet rundt snakkevolum eller litt høyere (rundt 70 dB). Likevel har jeg opplevd vesentlige (andre ganger enorme) forskjeller i lydkarakteristikken ved bytte av forsterker. Det kanskje tydeligste eksempelet jeg kommer på er overgangen fra en gammel Electrocompaniet ECI-2 til en Abrahamsen V2.0 UP på noen gamle B&W 805 Matrix. Alt utenom forsterkeren var likt, men en kompis begynte å lure på om jeg hadde fått meg nytt anlegg siden det låt så til de grader mer oppløst og åpent (altså som bakgrunnsmusikk). Men som nevnt; det kan være tekniske ting her som jeg ikke forstår i forhold til matching eller lignende.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ser at mange anbefaler/linker til alternativer her, men de fleste av disse koster jo det dobbelte eller mer..........
Typisk.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Hvis man skal nevne alternativer så bør de være i samme prisleie. Hvis de ikke finnes så tyder jo det på at NAD D3020 er et veldig godt kjøp. Og det er jo morro, valuta for pengene heter det.
Du misforstod meg, eller jeg deg :)
Seff helt enig
Hei på deg og godt nytt år :)
Ironi, sarkasme og andre underfundigheter er ikke så lett på et forum. Men selv om jeg har blitt bitt av rørbasillen så skal en NAD D3020 med i kofferten sammen med et par små høyttalere på neste tur til ferieboligen. Kan ikke leve uten musikken.:D
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Som observatør opplever også ofte jeg at enkelte kombinasjoner spiller vesentlig bedre enn andre på lavt volum. For meg er Audio Note uovertrufne på dette, og AN har dessuten jobbet mye med akkurat denne egenskapen. Spør meg ikke hvordan, men deres utstyr har en veldig god evne til å beholde det musikalske budskapet også på svært lavt volum.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.406
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
- Hvis du ikke spiller høyere enn forsterkeren er komfortabel med, vil de fleste forsterkere låte nokså likt.
Først av alt skal det sies at det er mulig at det er tekniske ting jeg ikke forstår her, jeg er en "lekmann" i denne sammenhengen. Men jeg spiller aldri høyt, ofte ganske dempet rundt snakkevolum eller litt høyere (rundt 70 dB). Likevel har jeg opplevd vesentlige (andre ganger enorme) forskjeller i lydkarakteristikken ved bytte av forsterker. Det kanskje tydeligste eksempelet jeg kommer på er overgangen fra en gammel Electrocompaniet ECI-2 til en Abrahamsen V2.0 UP på noen gamle B&W 805 Matrix. Alt utenom forsterkeren var likt, men en kompis begynte å lure på om jeg hadde fått meg nytt anlegg siden det låt så til de grader mer oppløst og åpent (altså som bakgrunnsmusikk). Men som nevnt; det kan være tekniske ting her som jeg ikke forstår i forhold til matching eller lignende.
Tja, jo, det kan tenkes. Mest sannsynlige forklaring på det der er at de to forsterkerne har ulikt gain. ECI-2 har 26 dB gain, mens V20 UP ikke oppgir gain i spesifikasjonene. Det er nokså håpløst å ikke oppgi et av de viktigste tallene for en forsterker - hvor mye den forsterker signalet - men det trengs ikke så veldig stor forskjell i gain for å låte helt forskjellig. Gain på f eks 30 dB i stedet for 26 dB betyr at forsterkeren spiller 4 dB høyere med volumkontrollen på samme sted, og det vil være lett hørbart. Legg merke til at jeg forutsatte "ved samme nivå", dvs matchet gain, i innlegget du siterer fra. Da mener jeg nivå matchet til bedre enn +/- 0,1 dB, helst med spenningsmåling på utgangene. Selv små forskjeller på 0,5 - 1 dB vil drukne ut de fleste andre forskjeller i opplevd lydkvalitet.

Forutsatt at forsterkerne spiller med matchet nivå blir det en litt sirkulær diskusjon å prøve å dele opp hvor mye som "egentlig" skyldes forsterkeren og hvor mye som "egentlig" skyldes høyttaleren. Min hypotese er nok at det er mulig å bygge høyttalere som får nesten alle forsterkere til å låte likt på moderat volum, og det er mulig å bygge høyttalere som får nesten alle forsterkere til å låte forskjellig på moderat volum. Det handler om impedansekurver og fasevinkler. Min egen erfaring med gamle EC-forsterkere er forøvrig at de ikke var spesielt gode på å håndtere vanskelige laster.

Noen eksempler:
Snill høyttaler: Harbeth Super HL5plus loudspeaker Measurements | Stereophile.com
Småslem høyttaler: B&W 802D loudspeaker Measurements | Stereophile.com
Ond høyttaler: MartinLogan SL3 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Harbeth har faktisk lovt et flunkende nytt par Harbeth M40.1 høyttalere til den som beviselig kan høre forskjell på forsterkere ved matchet volum gjennom deres høyttalere. "Our position [is] that any competent amp will work just fine with Harbeth's" (http://www.harbeth.co.uk/usergroup/...n-audio-amplifiers-Jan-2015&p=32861#post32861)

Mer her: Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers | Stereophile.com
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg tror vi har dedikerte tråder for "alle forsterkere låter likt", "alle kabler låter likt" osv?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.406
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, ganske mange også. Nå er det forsåvidt ikke det jeg sier her, hvis du ser etter. Jeg har også selv en 3020D og synes at den låter helt utmerket sammen med Dali Zensor 3 høyttalere. Jeg er godt fornøyd med den handelen.

Men nå forsøkte jeg å forklare hvorfor et tidligere spørsmål om hvor langt opp i pris man må gå for å finne tilsvarende forsterkerkvalitet for lytting på moderat volum ikke er helt enkelt å gi et godt svar på.

Hadde det vært bedre om jeg dro et tall ut av løse luften - f eks kr 13499,98 - og påsto at det var korrekt svar på spørsmålet? Vi kunne sikkert diskutert det i flere tråder også. :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn