NAD sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    De ligger på 89db følsomhet mener jeg på. Mulig plassering kan gjøre noe, men hadde noen aktive vegghengte på nøyaktig samme plass som ikke låt så mørkt på tilsvarende volum.

    Det er ikke mye bass i dem, de ruller av ved 59hz, så må ha en sub til disse.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Ja, en ting er hva produsentene oppgir, men så er det litt avhengig av hvordan impedansen endrer seg ved kompleks last. Kabinettet er heller ikke så stort, så det kan godt hende at det er kombinasjonen av Dali sin lydsignatur og NAD'en, som begge kan ha en karakter av "mørkhet" over seg kan virke inn. Men har du sett på LCR'ene sin spredningskarakteristikk? Hvilken høyde henger de?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Nå skal det nok riktignok sies at høyttalere generelt har en tendens til å få en litt mørkere klang i min stue enn hva de har hos andre av en eller annen årsak. Dali sin signatur er vel ikke mot den mørke siden er min oppfatning, men nad heller kanskje litt mot det mørke? I såfall bør jeg kanskje ha en forsterker som heller litt mot det lyse for å kompensere?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Nei, av de Dali høyttalerne jeg har eid, har jeg oppfattet som litt mørkere enn f.eks. B&W, Focal, Monitor Audio. Men så har ofte rommet innvirkning, hvordan det er bygget opp og møblering vil påvirke reflekser osv.

    NAD forsterkeren du har påvirker også dette, og den er en smule avdempet mot toppen så langt jeg har erfart. Kabling til høyttalerne kan også påvirke dette.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke sett på spredningskarekteristikken. Høyttalerne henger ca en meter opp på veggen.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Høres nesten litt lavt ut? Hva sier manualen om høyden?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Måtte sjekke nå, og diskant skal være i ørehøyde ved lytteposisjonen. Jeg skal få målt ordentlig i morgen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    God idé å sjekke.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tatt en titt på denne for noen dager siden.

    IMG_20191221_181126.jpg
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    God idé å sjekke.
    Ideelt sett, i følge manualen til nad, burde høyttalerne hengt ca 10 cm lengre ned. Jeg tror ikke det vil gi så store utslagene om jeg justerer ned høyden.

    Jeg har brukt store deler av kvelden til å lytte, og har følgende observasjoner:
    - Ved middels lavt volum så låter det litt ullent og ganske flatt. De stedene hvor jeg forventer at det skal trøkke litt mer, skjer det lite.
    - Ved høyt volum låter det bra, så her har jeg egentlig ikke så mye å utsette

    Jeg lytter mye på lavt volum, så det jeg savner er at det skal låte bra på også lavt volum. Nad C388 (for nye lesere så har jeg C368) klarer vel ikke gi dette selv om den har litt mer å gå på strømmessig vil jeg anta?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være at karakteristikken til NAD forsterkeren spiller inn, og enkelt sagt har den nok et snev av varme og er kanskje en tanke mørk. Det kan spille inn på det du opplever og/eller at LCR'ene er såpass tungdrevne at litt ekstra kraft vil kunne spille positivt inn.

    Det er ikke verre enn å prøve en større NAD, eller kanskje til og med ta em titt på M10.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Da er det bare et par siste stønn igjen ved å løfte NADn inn i bilen og inn på posten, så er den på vei til ny eier.
    Angrer vel egentlig allerede, men finner best roen med bare ett stereoanlegg så da så.....

    06-IMG_7180.jpg


    Min tids 3020 dette, utrolig byggekvalitet og for en gjennomført forsterker.
    Basert på boksen Bjørn.H viser frem så kommer det ikke lignende fra NAD fremover i alle fall :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en sånn, det er vel det eneste jeg har angret på å ha solgt ja. Silkeføre i de øvre frekvenser. Min hadde problemer med displayet, svake felter på en del av den blå fluorescensen. Sendte den inn på reparasjon, men det ble vel egentlig ikke helt bra. Mistenker at de ikke skiftet displayet, men bare kjørte en slags oppgradering/resetting av det. Mener å huske at det var mulig. Det eneste som mangler på M3 er vel hodetelefonutgang.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har sammenlignet NAD T758 V3 og NAD M10 ?
    Lurer på hvordan NAD T758 V3 vil fungere som en ren stereoforsterker.

    Det er dirac + hdmi arc med cec som frister på disse modellene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Her snakker vi om litt ulike produkter i to ulike prisklasser. T758 uansett utgave når nok ikke opp til M10 i forhold til lyd.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Her snakker vi om litt ulike produkter i to ulike prisklasser. T758 uansett utgave når nok ikke opp til M10 i forhold til lyd.
    Ja det er dette jeg også antok, men ville ha bekreftet. Lurer på om NAD har skrudd opp prisen på M10 på grunn av kult display og design eller på grunn av lyden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Her snakker vi om litt ulike produkter i to ulike prisklasser. T758 uansett utgave når nok ikke opp til M10 i forhold til lyd.
    Ja det er dette jeg også antok, men ville ha bekreftet. Lurer på om NAD har skrudd opp prisen på M10 på grunn av kult display og design eller på grunn av lyden.
    Tja, den inneholder annen software osv. Antagelig er den vel så mye en datamaskin som en forsterker.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Det har betydning for lyden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Den kunne jeg godt ha hatt i hylla.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Oi det hadde vært noe. Litt for tøff for lommeboka..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Blir nok et sted mellom 40-50 Kkr.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt mye.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    M10 er mer aktuelt sånn sett.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Spent på.hvilke omtaler av lyd og betjeningsvennlighet som kommer på M33. For vel første gang kommer all funksjonaliteten som man ser på dyrt AV-utstyr i en og samme tokanalsmaskin. Håper på lyd som i gamle M3, kanskje den boksen jeg har hatt i hus med den aller fineste musikkgjengivelsen...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig å sette inn hdmi-modul på baksiden. Det er jo kjekt i et oppsett med flere kilder, canal digital og blurayspiller. Men er denne modulen litt bakpå i forhold til det nyeste nye? Mener å ha lest at den ikke takler DSD fra spilleren for eksempel. Det var disse sacd’ene som skal spilles av, gjerne over hdmi fra en billig multispiller.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HDMI modulen var ikke særlig god når jeg hadde M12 hvertfall.
    Nad har vel alltid konvertert DSD internt i spillere og AVR mener jeg å huske.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo forsåvidt greit nok å konvertere fra dsd til pcm i spilleren så lenge det beholdes som hires og ikke nedskaleres til redbook-nivå. I og med at M33 bruker dsp (Dirac) så må det vel over på pcm uansett.

    Hvis denne boksen gjør 'alt' uten bugs og rariteter, tull & tøys så frister det å selge unna det meste her og gå for denne.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Spent på.hvilke omtaler av lyd og betjeningsvennlighet som kommer på M33. For vel første gang kommer all funksjonaliteten som man ser på dyrt AV-utstyr i en og samme tokanalsmaskin. Håper på lyd som i gamle M3, kanskje den boksen jeg har hatt i hus med den aller fineste musikkgjengivelsen...
    Bruker fortsatt M3 daglig 😏 sammens med en god rør-pre, altså; jeg bruker effekt delen i M3. Helt enig med deg, M3 er en fremragende musikkformidler, lite farving og egenlyd og lavt støygulv, smooth mellomtone.

    Jeg lukter på nye M33, men også den tenkt brukt sammens med rør-pre for å få litt glød og overtoner til musikken. Selv de beste n-core og Eigentakt moduler mangler fortsatt litt der sammenlignet med de allerbeste konvensjonelle forsterkere, så derfor tenker jeg dette kan matche bra. (Som Arve i audiophile.no var inne på i testen av Vera).

    Alternativt er Yamaha M-5000 en fristende sak.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Det er mulig å sette inn hdmi-modul på baksiden. Det er jo kjekt i et oppsett med flere kilder, canal digital og blurayspiller. Men er denne modulen litt bakpå i forhold til det nyeste nye? Mener å ha lest at den ikke takler DSD fra spilleren for eksempel. Det var disse sacd’ene som skal spilles av, gjerne over hdmi fra en billig multispiller.
    Riktig, den tar ikke DSD direkte.
    Egentlig et paradoks, siden Eigentakt modulene som er selve forsterker teknologien har den fordelen at man kunne kjøre ufiltrerte DSD signaler (SACD plater er begrenset opp til 50Khz) med mye høyfrekvent støy langt opp i Mhz-området uten at forsterkeren misliker input-signalet av den grunn. Et ufiltrert DSD signal uten noe filtre har potensialet til å låte uhyre analogt! (fordi ufiltrert DSD som PWM-forsterket signal i prinsippet er analogt)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn