NAD sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Kjøpte 2stk 208'ere på hifiklubben i 1996. Brokoblet og levde i mange år med dem. Utrolig at det fremdeles finnes slike i god stand ennå. Diverse komponenter er vel ikke lenger å få tak i. Som du sier, disse røsker liv i det meste!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk boks det der. Så innlegget ditt på Facebook og fikk umiddelbart lyst på en jeg også. Hva slags utstyr bruker du sammen med denne?
    Spiller med Dynabel Euforia høyttalere, DSPeaker Antimode Dualcore 2.0. Som jeg bruker fra 120hz og ned. Dac er Smsl 08. Pc med rippa musikk. Ellers er det Technics 1210 Mk2, med Hana SH pickup, Riaa fra Parks Audio LLC. Puffin som den heter.

    Synes denne blandingen av gamle komponenter og moderne gjør en svært god jobb. Og når situasjonen er slik den har blitt og man jakter den best mulige lyden for så lite penger som mulig, så må jeg egentlig si meg veldig fornøyd med hvordan dette har blitt.

    Så får jeg komme sterkere tilbake når ting ordner seg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjøpte 2stk 208'ere på hifiklubben i 1996. Brokoblet og levde i mange år med dem. Utrolig at det fremdeles finnes slike i god stand ennå. Diverse komponenter er vel ikke lenger å få tak i. Som du sier, disse røsker liv i det meste!
    Håper denne lever i mange år til. Skal gi den nok luft sånn at forholdene for den er så gode som mulig.
    Etter det jeg har funnet ut så er det to feil denne kan ha. Den ene er lett å fikse. Den andre er om utgangene brenner av. Noe som heldigvis er svært sjeldent. Og Euforia er ikke en så vanskelig last.

    Krysser fingrene.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.688
    Antall liker
    7.778
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 549232

    Får melde meg inn her, men min aller fleste NAD. Tok en råsjans på denne da jeg var på utkikk etter et billig effekttrinn som leverer godt med krefter. Må vel si at jeg ble litt satt ut. Ikke det siste i oppløsning og detaljer, men slett ikke dårlig. Men måten den røska til å vekte mine Dynabel Euforia på hadde jeg ikke trodd var mulig i denne eller 4x prisklasse. Må si meg svært fornøyd med denne gambleen.

    Vis vedlegget 549235
    Gratulerer! Ser ut som du har funnet et meget pent eksemplar også :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 549232

    Får melde meg inn her, men min aller fleste NAD. Tok en råsjans på denne da jeg var på utkikk etter et billig effekttrinn som leverer godt med krefter. Må vel si at jeg ble litt satt ut. Ikke det siste i oppløsning og detaljer, men slett ikke dårlig. Men måten den røska til å vekte mine Dynabel Euforia på hadde jeg ikke trodd var mulig i denne eller 4x prisklasse. Må si meg svært fornøyd med denne gambleen.

    Vis vedlegget 549235
    Gratulerer! Ser ut som du har funnet et meget pent eksemplar også :)
    Det er kun 2 bittesmå sår i fronten på den. Og så mangler den boksen på baksiden som skal beskytte speaker B.

    Nå tenker jeg å teste ut å prøve å kjøre med begge utgangene. Både A og B. Får å se om det har noe for seg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 549232

    Får melde meg inn her, men min aller fleste NAD. Tok en råsjans på denne da jeg var på utkikk etter et billig effekttrinn som leverer godt med krefter. Må vel si at jeg ble litt satt ut. Ikke det siste i oppløsning og detaljer, men slett ikke dårlig. Men måten den røska til å vekte mine Dynabel Euforia på hadde jeg ikke trodd var mulig i denne eller 4x prisklasse. Må si meg svært fornøyd med denne gambleen.

    Vis vedlegget 549235
    Gratulerer! Ser ut som du har funnet et meget pent eksemplar også :)
    På midten av 90-tallet var denne drømmen til mange. Og jeg ser at NAD 208 fortsatt omsettes til en pris mye annet tilsvarende gammelt bare kan drømme om. Pent eksemplar ser jeg også at det er.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    NAD M50.2

    Noen som har testet NAD M50.2 ? Syns den ser spennende ut og vært interessant å høre erfaringer.
    Nad M50.2.jpg
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Jeg har denne som signal kilde for Tidal hifi/mqa og som cd spiller (drivverk). Er koblet til devialet 220 pro via AES/EBU digital kabel. Før jeg fikk M50.2 streamet jeg med devialet air fra pc og prøvde et par drivverk for cd avspilling. Min opplevelse er at M50.2 gir den desidert beste lyden både fra Tidal og fra cd plater. Hadde gså bluesound node 2 som streamer en stund, men M50.2 har bedre lyd. Høyttalere er B&W 804D3.
    Men M50.2 kan mye mer enn det jeg benytter den til. Lydkvalitet fra cd og Tidal var viktigst for meg. Kan hende jeg bruker flere funksjoner på et senere tidspunkt.
    Jeg er mao veldig fornøyd og slippe å være avhengig av datamaskin og et eget drivverk for cd. Cd lyden er fantastisk god fra M50.2, så den er topp som drivverk.

    Hilsen JohnBM
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har denne som signal kilde for Tidal hifi/mqa og som cd spiller (drivverk). Er koblet til devialet 220 pro via AES/EBU digital kabel. Før jeg fikk M50.2 streamet jeg med devialet air fra pc og prøvde et par drivverk for cd avspilling. Min opplevelse er at M50.2 gir den desidert beste lyden både fra Tidal og fra cd plater. Hadde gså bluesound node 2 som streamer en stund, men M50.2 har bedre lyd. Høyttalere er B&W 804D3.
    Men M50.2 kan mye mer enn det jeg benytter den til. Lydkvalitet fra cd og Tidal var viktigst for meg. Kan hende jeg bruker flere funksjoner på et senere tidspunkt.
    Jeg er mao veldig fornøyd og slippe å være avhengig av datamaskin og et eget drivverk for cd. Cd lyden er fantastisk god fra M50.2, så den er topp som drivverk.

    Hilsen JohnBM
    Takk for deling av erfaring, høres veldig lovende ut, skulle det bli aktuelt for meg så vil den også for det meste bli brukt til tidal, så liker jeg muligheten for å rippe CD samlingen. Vurderer seriøst denne. Har i dag en auralic aries og er fornøyd med den, men vært kjekt med mulighet til avspilling og ripping av plater.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har denne som signal kilde for Tidal hifi/mqa og som cd spiller (drivverk). Er koblet til devialet 220 pro via AES/EBU digital kabel. Før jeg fikk M50.2 streamet jeg med devialet air fra pc og prøvde et par drivverk for cd avspilling. Min opplevelse er at M50.2 gir den desidert beste lyden både fra Tidal og fra cd plater. Hadde gså bluesound node 2 som streamer en stund, men M50.2 har bedre lyd. Høyttalere er B&W 804D3.
    Men M50.2 kan mye mer enn det jeg benytter den til. Lydkvalitet fra cd og Tidal var viktigst for meg. Kan hende jeg bruker flere funksjoner på et senere tidspunkt.
    Jeg er mao veldig fornøyd og slippe å være avhengig av datamaskin og et eget drivverk for cd. Cd lyden er fantastisk god fra M50.2, så den er topp som drivverk.

    Hilsen JohnBM
    Din sammenligning, i den så antar jeg du IKKE har benyttet samme DAC på de forskjellige streamere?
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Alltid den interne dac'en i devialet. Streamere og cd drivverk var koblet digitalt til devielat. M50.2 opplever jeg som best på lyd koblet til devialet med AES/EBU kabel.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alltid den interne dac'en i devialet. Streamere og cd drivverk var koblet digitalt til devielat. M50.2 opplever jeg som best på lyd koblet til devialet med AES/EBU kabel.
    Jøss, DET sier jo en del da - virkelig! Var forskjellen stor - kan du beskrive den ytterligere?
    Med dette heller jeg mer og mer over til å tro at DAC'en ikke har alt å si, som det meste annet så er det "totalen" av det konstruktøren har tenkt ut og gjort.
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Opplevde at lyden var litt kjedelig både med cd drivverk og streaming. Ikke dårlig, men den engasjerte ikke nok på en måte. Jeg hadde hørt hva devialet var god for, så jeg kunne ikke skylde på den. Da jeg fikk M50.2 falt mye på plass, lyden og musikken fikk mer glød og "sjel" slik jeg ønsker det skal være.
    Men det var et par andre ting som også bidro til å få lyden bedre, og det var å få skrudd av bluetooth senderen i M50.2 samt koble devialet rett i stikk kontakten der strømrenseren også er tilkoblet. Med devialet i strømrenseren var lyden til tider ikke så engasjerende.
    Vet ikke om du ble klokere av dette :)

    JohnBM
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Har bestemt meg for å få tak i en Nad M50 i første omgang, så får jeg oppgradere til 50,2 etter vært, må spare litt :) Så om noen har eller vet om noen som har stående en M50 så rop ut. Lå en på finn.no forrige uke til 6000 kr. som jeg bestemte meg for å kjøpe, men ble akkurat litt for sein :(
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Bidrar til denne vennetråden med nyinnkjøpt C338, demobrukt, som erstatter en unødig stor Yamaha v1067 til tvanlegget. Det er bare 2.1 der, så en stor og varm 7kanaler var overkill. Sålangt fornøyd :)

    Den står sammen med; Samsung Q8FN65 tv, Dali Rubicon LCR og en Gallo sub.

    1B6C838E-381D-49C2-B9C6-9DC9C2349E51.jpg


    Mvh Kai
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lurt på om M10 er veien å gå. Hper de følger opp M10 med et effekttrinn og kanskje en dedikert ripper.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Noen som vet eller kan finne ut når når SoftClipping kom for første gang på forsterkerene?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet eller kan finne ut når når SoftClipping kom for første gang på forsterkerene?
    Første gang, vel, noe usikker. Vet ihvertfall at jeg hadde det på min kjære 3020. I 1981-82, var vel det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Bare lurer på om det er flere som har en irriterende bug på sine nye NAD med bluesound? Jeg har en C368 og en C388, samme bug på begge to, de driver og skrur seg av hele tiden når jeg streamer fra spotify og finner ingen sammenheng med hvorfor. Av og til etter en sang eller 4, men av og til en halv sang og det er gjerne midt i sanger. Det virker som det er likt på begge to og det har vart siden nyåret ihvertfall og fortsatt samme med nyeste firmaren som kom for ikke lenge siden. Noen som vet om en fix?
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Men var den på den første versjonen av 3020, den som ble produsert i England?
     

    tomarildh

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2019
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Bare lurer på om det er flere som har en irriterende bug på sine nye NAD med bluesound? Jeg har en C368 og en C388, samme bug på begge to, de driver og skrur seg av hele tiden når jeg streamer fra spotify og finner ingen sammenheng med hvorfor. Av og til etter en sang eller 4, men av og til en halv sang og det er gjerne midt i sanger. Det virker som det er likt på begge to og det har vart siden nyåret ihvertfall og fortsatt samme med nyeste firmaren som kom for ikke lenge siden. Noen som vet om en fix?
    Har du nyeste fw på både forsterker og Bluesound-modul? Kjøpte 368 med Bluesound forrige uke, har ikke hatt noen problemer selv, kun brukt Spotify Connect.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Bare lurer på om det er flere som har en irriterende bug på sine nye NAD med bluesound? Jeg har en C368 og en C388, samme bug på begge to, de driver og skrur seg av hele tiden når jeg streamer fra spotify og finner ingen sammenheng med hvorfor. Av og til etter en sang eller 4, men av og til en halv sang og det er gjerne midt i sanger. Det virker som det er likt på begge to og det har vart siden nyåret ihvertfall og fortsatt samme med nyeste firmaren som kom for ikke lenge siden. Noen som vet om en fix?
    Det er noen bugs på C658 også. Den slår seg på av seg selv og har skrapelyder når den står på uten å spille.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bare lurer på om det er flere som har en irriterende bug på sine nye NAD med bluesound? Jeg har en C368 og en C388, samme bug på begge to, de driver og skrur seg av hele tiden når jeg streamer fra spotify og finner ingen sammenheng med hvorfor. Av og til etter en sang eller 4, men av og til en halv sang og det er gjerne midt i sanger. Det virker som det er likt på begge to og det har vart siden nyåret ihvertfall og fortsatt samme med nyeste firmaren som kom for ikke lenge siden. Noen som vet om en fix?
    Oppdater med USB i steden for over nettverk. Har funket alle gangene for meg. 3.6.3 krasjer over nettverk hos flere.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.319
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Bak på M 51 er det en tilkobling upgrade,hvilken pluggtype er dette? Hvor kobler man den andre enden? Har esken og manualen på hytta så derfor spør jeg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Bare lurer på om det er flere som har en irriterende bug på sine nye NAD med bluesound? Jeg har en C368 og en C388, samme bug på begge to, de driver og skrur seg av hele tiden når jeg streamer fra spotify og finner ingen sammenheng med hvorfor. Av og til etter en sang eller 4, men av og til en halv sang og det er gjerne midt i sanger. Det virker som det er likt på begge to og det har vart siden nyåret ihvertfall og fortsatt samme med nyeste firmaren som kom for ikke lenge siden. Noen som vet om en fix?
    Oppdater med USB i steden for over nettverk. Har funket alle gangene for meg. 3.6.3 krasjer over nettverk hos flere.
    Takker for tips, jeg hadde denne buggen som startet i fjor en gang. Oppgraderte da til releasen som kom på nyåret med USB og samme bug fortsatt, ser Bluos ligger inne med versjon 3.4.23 nå fortsatt. Får prøve med å oppdatere hele firmwarene på greia med USB igjen nå og håper det fikser problemet. :)

    Edit: ser det er kommet en ny firmware igår.
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Bare lurer på om det er flere som har en irriterende bug på sine nye NAD med bluesound? Jeg har en C368 og en C388, samme bug på begge to, de driver og skrur seg av hele tiden når jeg streamer fra spotify og finner ingen sammenheng med hvorfor. Av og til etter en sang eller 4, men av og til en halv sang og det er gjerne midt i sanger. Det virker som det er likt på begge to og det har vart siden nyåret ihvertfall og fortsatt samme med nyeste firmaren som kom for ikke lenge siden. Noen som vet om en fix?
    Oppdater med USB i steden for over nettverk. Har funket alle gangene for meg. 3.6.3 krasjer over nettverk hos flere.
    Takker for tips, jeg hadde denne buggen som startet i fjor en gang. Oppgraderte da til releasen som kom på nyåret med USB og samme bug fortsatt, ser Bluos ligger inne med versjon 3.4.23 nå fortsatt. Får prøve med å oppdatere hele firmwarene på greia med USB igjen nå og håper det fikser problemet. :)

    Edit: ser det er kommet en ny firmware igår.
    Jeg har nylig fått samme problem. Den slår seg plutselig av. I tillegg kan jeg ikke styre volum fra mobilen, og på skjermen til forsterkeren står bare volum, ikke info om sang, slik det gjorde før. Disse problemene oppstod omtrent når første 3.6 oppdatering, men jeg blir bekymret når jeg leser at det har vært et problem for andre så lenge.
    Jeg har kontaktet Bluesound. Venter på svar.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Til meg så ser problemet til å ha forsvunnet, oppdaterte med USB. Får se om de oppfører seg stabilt etter hvert. Hadde problemer med både C368 og C388.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Til meg så ser problemet til å ha forsvunnet, oppdaterte med USB. Får se om de oppfører seg stabilt etter hvert. Hadde problemer med både C368 og C388.
    Jeg oppdaterte forsterkeren nå også gjennom USB. Var en gammel versjon installert. Ser ut som alle problemene mine er borte. Lykke!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Bra forsterker det der _RoDa_.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Håper denne brokoblings oppskriften til NAD M22 her vil komme til glede for NAD fansen her inne ( kilden er NAD )

    Vis vedlegget 473989
    https://www.amazon.com/Hosa-YXM-121-XLR3F-XLR3M-Cable/dp/B000068O59

    Er dette alt som trengs, eller må kabelen spesialtilpasses.
    Hei

    Om den kablen passer slik den kommer aner jeg ikke , men det er en enkel sak å terminere om bare å følge rutingen på PDF fila jeg fikk fra NAD .
    Laget selv av billige Pulse xlr kabler fra roteskuffen , Puls kablene leveres med div fargede plast ringer som du selv monterer på respektive xlr plugger slik at det er lett å skille L/R for eksempel ( kjøpe kabler i en gitarbutikk )
    NAD M22 bro.jpg


    Mvh
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Er det noe særlig forskjell i lyden mellom nad c368 og c388? Har nylig kjøpt en 368 som spiller på et par Dali Rubicon lcr, men sitter å lurer litt på om 388 vil gjøre en bedre jobb? På lav til middels volum (30 ish) så låter det i dag litt mørkt og ullent. På høyt volum så låter det ganske bra.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Dali Rubicon LCR er kanskje ikke en av de letteste å drive fra Dali, og de går heller ikke spesielt dypt i bassen. Da kan mer strøm være en løsning. På den andre siden kan hende plasseringen og rommet påvirker lyden en del også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn