Nagaoka`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    666, grattis -tøffe saker

    Har du tregulv så Kjøp deg tykke, små runde tepper som du legger under rakkerskapet, jeg bæler rundt med 150kg pr side og skyver de rundt lett som bare det med slike tepper under.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    @ Hornlyd

    Kjekt om du sier hvilke 206 du snakker om... er flere versjoner :cool:


    Fe206en

    Jeg fant ikke en måling av 203 men den oppfører seg noenlunde likt.

    Diskanten i 203 er forbløffende god til å være en fulltone og som sagt, ved å variere plasseringen så endrer frekvensresponsensen seg kraftig (i motsetning til to og treveis høyttalere med domediskanter som sprer diskanten bredere oppover).
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    selv om 203 spiller brukbart oppover, bør man få inn en diskant, og gjerne støtte i bassen i form av en god sub også.
    først da vil høyttalersystemet føles komplett.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Takk for godt tips Trosse1. Tepper skal handles asap :)
    Disse høyttalerne er jo rein kunst.
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg spilt på Nagaoka ølmager i 14 dager. Dette kan man nok bli avhengig av.
    Har prøvd litt forskjellig toe inn og avstand til vegg.
    Startet ganske så langt ut på gulvet uten noe vinkling.
    Nå står de veldig nærme veggen med en vinkling slik at jeg kun ser fronten.
    De spiller innmari åpent og helt uten sminke. Det var noe uvant i starten.
    Har prøvd all slags musikk og de spiller bass og diskant så det holder i bøtter og spann.
    Dette til 56 snart 57 år gamle ører.
    Jazz er de helt sjef på. Klassisk, fiolin og piano like så.
    I dag har jeg spilt noen timer Beyonce (yes i know) og den elektroniske bassgangen
    dundrer i vei.
    Tøft, samme med infected mushroom. En mellombass så jeg ikke har hørt før. Skikkelig smekk.
    Uansett dette blir det ikke så enkelt for meg å overgå.
    Dette er noe flere skulle ha prøvd.
    Lasse
    P7310002.jpg
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    E1620F86-A9CC-43AC-A4D8-FE1A1FED599F.jpg
    5B59FEDC-9D20-416B-A53A-365C7D2225D2.jpg
    Da var Hørning alkibaides solgt og nagaoka kommet inn i heimem. Fant ikke noe i prisklassen brukt til å gå videre fra Hørning så valgte ølmager da de var i nærheten og priset fornuftig. Vel, føler mye mangler her ift Hørning. Rommet er ca 20kvm noe som ikke plaget hørning,men ølmagene er mye vanskeligere å plassere. Har nå endt opp med ganske kraftig toe in som gir en homogen lyd,men blir litt blodfattig. Mellomtonen er veldig bra den,men plasserer jeg de så jeg får bass så faller fokus og sammenheng. Plaserer jeg de som må blir det litt tynnt,men mellomtone og diskant veldig bra. Er jeg skjemt bort av tidligere Hedlund horn og Hørning med Lowther eller er det noen grep jeg kan gjøre.? Har førsøkt de meste av plasseringer og kjenner rommet mitt godt og er ikke mye mer å hente på plassering. Sitter ca 4,8m fra ht og bredden på rommet er 4,6m. Savner egentlig litt dybde i lydbilde som jeg vet rommet takler med fulltoner.. må jeg inn med egne basser og diskant for å få dette til.?
    De har noe i seg jeg liker veldig godt og det er evnen til å plassere hva som skjer på scenen,men savner dybden som er der...Har hørt disse uten sub og egen diskant med mere trøkk enn jwg har og kan jo være ampen min.? Trafomatic 300b og burson dac. Men litt nedrur fra Hørning med samme utstyr dette...noen tips ?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg hadde mine Ølmagaer ca 130 cm ifra bakvegg, målt ifra BAK på høyttalerne... snau meter ifra sidene .
    ølmaga/fostex er rasedyr, og må behandles deretter. Ikke gjort på 1 2 3 og få til.. jobb.. jobb... og jobb :cool:
    Hadde ikke problem med og få nivå dit ned dem skulle, men dem har jo sine begrensinger nedover....
    3D var ikkenoe problem.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Ok. Får fortsette med jobbingen med plassering. Men rommet begrenser seg da rommet er kun 5m langt. Skal dra de så lang ut jeg tør og prøve.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    tøft, integrert videreutvikling...låter bra ?
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    I prinsippet lik orginalen, bare forlenget sider slik at det var mulig å tilpasse den til en raal 140-15d med waveguide. Selve horn delen er identisk med orginalen tegninger. Har noen timer på dem så er vell ikke helt til å stole på, men synes lyden i disse nagaoka oppsettende har noe fengende over seg. Har hatt litt diverse høytallere tidligere, har nå et par proac d28 som i mine ører er noe av det bedre jeg har hørt, nagaokaene har mye av det samme som proacene, bare litt mer av alt. Litt mer frempå, men likevell ikke aggressive, vokalen oppleves som veldig tilstede i rommet, instrumentene høres ekte ut og bassen var vesentlig fyldigere en jeg hadde sett for meg. De er tilkoblet cary sli 80 signature f1, og det ser ut til å være en bra match. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det finnes vel en versjon med vom - "storebroren" - og en uten? De som er bygd her, er en variant av de uten?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes vel en versjon med vom - "storebroren" - og en uten? De som er bygd her, er en variant av de uten?
    Det er det.
    De med vom, også kallt ølmager, krever sin driver. Vet ikke om 208 ez sigma har stor nok magnet til å "lade" ølmagene jeg.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Er det Fostex 4 eller 6,5 tommer? Den var vakkert utført. Nordic look.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Takk :)
    Det er fe 208 ez, som Haavard skriver.
    Ikke akkurat noen bokhylle høytaller, men forsåvidt grei å plassere. Jobber litt med rett mengde dempematriale i kammeret, men for en lyd disse nagaokaene kan produsere :)
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Hvilke erfaringer har dere gjort med demping av bak kammeret? Hva, hvor og hvor mye?
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Hei! Dere som har erfaring med DIY baklada horn, hva er best value, og hva ville dere gjort?

    Budsjett: 10 - 15k, (har platemateriell til høyttalerene)

    Element: Fostex 206e?
    Kasse: Recomended enclosuere fra Fostex: https://www.fostexinternational.com/docs/speaker_components/pdf/recom_enclose/206e_enclrev.pdf (ønsker en relativt enkel konstruksjon som ikke tar for mye gulvplass)

    Amp til et slikt prosjekt?: -har lyst til å prøve meg på et DIY kit med god oppskrift, helst rørforsterker, men finnes det røramp som matcher høyttalerne bra til under 8000kr(byggesettpris/brukt?)
    Funker Elekit 8200 fra diyaudiostore til dette?

    Er det kanskje bedre å prioritere en bra rør preamp, og enn så lenge gå for et billig effekttrinn? (ACA - Amp camp amp, holder det mål?)


    Begynner å få et ganske decent lytterom, som ber om noe særere enn marantz og b&w802 :)

    3CB69DEF-10B3-48B7-A6FA-0321A89E0C0F.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Hei :)
    Hvilke erfaringer har dere gjort med demping av bak kammeret? Hva, hvor og hvor mye?
    For over 12 år siden kjøpte jeg noe Deflex fra madisound. Disse er av gumme/myk plast og formet med konsentriske ringer som en Fresnel linse som gjør bakveggen rett bak fostexelementet virker akustisk buet (men ved hvilke frekvenser sier historien lite om. Virker gjør det i alle fall). Jeg opplevde ganske bra "opprydding" når jeg satte dem inn. Brukt i Fostex sin anbefalte BLH kasse for FE168E sigma.

    Edit: Ser ut for at de er utgått av sortimentet.
     
    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Ok. Har tittet litt etter det, men ser ikke ut som det er noen norsk forhandler lenger. Har prøvd meg med nuppeskum i ulike tykkelser, har endt opp med noe som er ca 15 mm og det høres ut som det er en grei løsning. Krever litt jobb å tune disse, men når det treffer så er de helt fantastiske i lyden.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Den kassen fostex anbefaler for fostex fe208 ez har et bakkammeret på 8.1 liter, på nagaoka d57 er bakkammeret rett i underkant av 8.9 liter. Vil differansen på 0.8 liter ha noen påvirkning og eventuelt hva?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den kassen fostex anbefaler for fostex fe208 ez har et bakkammeret på 8.1 liter, på nagaoka d57 er bakkammeret rett i underkant av 8.9 liter. Vil differansen på 0.8 liter ha noen påvirkning og eventuelt hva?
    Legg en murstein nedi og lytt.
    En murstein er jo ca 6-10dl
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Tror ikke det har noe å si.
    I mine frontladede horn er kammeret 300% for stort for tiden og det både måler og låter bra.
    Din differanse på 10% har nok ikke noe å si.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Trur du ikke naboen ble ugrei, null forståelse for at jeg trengte to murstein og at de måtte pigges løs fra pipa hans :)
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Årets juleverksted

    Jeg følte jeg måtte ta ansvar når et av de få ølmage parene her på berget lå ute på brukten til spot og spe prismessig.
    Bestykningen var vi kjent med fra før. Den gang da i åpen baffel. Mellomtonen i fostex fe 203 en-s er kort og greit magisk.

    Jeg ble gjort oppmerksom på av selger at de trengte litt omsorg og kjærlighet.
    Noe det viste seg at de trengte ganske mye av. Er noe med å kjøpe ting som selges alt for billig.

    Men det passet i grunn godt inn med rolige desember kvelder i heimen.

    Pusse, lime, sparkle.
    4x pusse, sparkle
    3x male, pusse, male

    Og resultatet.. det ble riktig så bra om man kan si det selv.

    Før Juleverksted:
    IMG_2576 3.jpg
    IMG_4777.jpg
    IMG_3103.jpg
    IMG_0261.jpg


    Under:
    IMG_7976.jpg
    IMG_8595.jpg
    IMG_0334.jpg
    IMG_6159.jpg

    IMG_6153.jpg
    IMG_8245.jpg


    Resultat etter 10-12 kvelder og netter:

    IMG_1380.jpg
    IMG_7418.jpg

    IMG_1745.jpg
    IMG_9458.jpg
    IMG_4706.jpg
    IMG_2703.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Lekkert.

    Disse har vært på en rundreise og det virker som at respektive eiere ikke har vært fornøyd med lyden. Ellers hadde de vel blitt værende?

    Jeg kjenner Fostex Fe203En-S ganske godt* og jeg lurer på om noen har målt frekvensresponsen på disse høyttalerne?

    * hørt dem i Nagaoka hos Bakken og brukt dem i diverse åpne bafler

    Dette er fantastiske drivere og jeg både unner og håper noen kommer i mål her. Bakladet horn konseptet er også spennende, det borger for solid trøkk.

    Det kan være noe med timingen mellom driver og hornporten, jeg merket ikke noe problem her selv om det teoretisk sett er det. Her synser jeg og tenker at fordelene med dynamikk og smekk er større en ulempene med en liten forsinkelse i frekvensområdet som hornåpningen leverer.

    Et problem jeg vet er tilstedet er en liten ressonans (forvrengning) i fra membranet til wizzer cone (diskant tuten). Det gjelder alle fulltoner med wizzercone. Den ligger i 3000-4000 Hz området hvor øret er svært følsomt for forvrenging og andre unormaliteter.

    Når jeg hadde RoDa på besøk så var hans førsteinntrykk «ahhh, jeg elsker punktkilde», igjen, en fordel oppveide ulempen i RoDas ører der og da selv om han har god erfaring med kompakte og presise toveis monitorer. Allikevel, på sikt kan den lille ressonansen være litt irriterende. Punktkilde gir forøvrig en ekstremt presis plassering av lydbildet.

    En annen ting er svakere utklingning i øverste diskantområde. For gamle gubber er ikke det det værste problemet.

    Når det gjelder hovedutfordringen som jeg tror er ubalansert frekvensrespons (jeg hørte det hos Bakken) så er løsningen enten dsp eller et filter som korrigerer (ikke delefilter men impedansekorreksjon/baffelstep/sugefilter).

    Ressonansen i overgang fra membran til wizzercone kan gjøres mindre fremtredende med rørforsterker og/eller en BBC-dip i korreksjonsfilteret.

    Manglende utklingning kan en supertweeter løse.

    Manglende bass bra 50 Hz og ned MÅ løses med subwoofer IMO.

    Og tilslutt. Optimalt så vil en diskantløsning delt maks ved 2000 Hz la de fantastiske Fostex driverne levere mellomtone i verdensklasse.
     

    deckardstp

    Fersking
    Ble medlem
    09.11.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    8
    Hi guys,

    I got myself a pair of FE208-Sol and will start to build the D57. Really looking forward to it. Up to now I only know the BK206 and it is a gorgeous horn.
     
    Sist redigert:

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Which drawings are you using? There seem to be several, all with minor differences and some with better quality (not scans etc.).
    I wish i had a 2D .cad file for these to print 1:1 as a base...
     

    deckardstp

    Fersking
    Ble medlem
    09.11.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    8
    I used the Nagaoka D-57 enclosure from the FE206-ESR. They fit the FE208-SOL really well. Just the cutout for the driver has to be changed. The magnet fits into the chamber even with applied damping 10. The plan just has an error within the front stairs below the driver. If you double check the wood list you see one value is missing and another one is wrong. Just compare it to the measurements on the plan. Johoo gave me insight on this a few years ago. Finally I was able to finish the last steps and now it's in my living room :)

    http://www.einklang-audio.com/treiber/fostex/fe206esr.pdf

    IMG_20200131_190346.jpg
    IMG_20200131_225617.jpg
     

    deckardstp

    Fersking
    Ble medlem
    09.11.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    8
    Some words regarding the build.

    The Nagaoka D-57 was the most complex speaker I built so far. A friend of mine is a carpenter which helped me alot to achieve all steps. It took me around 40 to 50h to finish it. As already mentioned the parts list contains some errors and the horn with all the stairs is also not easy to handle. If I would build it again I probably drill the side parts and glue the outer walls in the end.

    A couple of years ago I built the BK206 with Fostex FE206En horn. I really liked the special character only horns have. The chasis was always a bit bulky and the stairs lacked some elegance. Nonetheless it was a great package. Even more for the money I spent on it. The sound was also really good. Then I moved to another city and due to our new flat I had to leave them behind. During this time I saw the other Nagaoka designs the first time. The more I red about the designs, the more the D-57 came to my mind. A few years later I have the chance to provide some space for them. Since the original speaker is not available anymore I tried to find something to fit those chasis. At first I wanted to use the 208EZ Sigma and I was almost willing to order them. Due to a couple of coincidences I stumbled upon the 208-SOL. They seemed to be technically a good succesor for the 206-ESR. In the end I could only try.

    They make a great couple from hearing them. I have no measuring tools at this point. I can only trust my ears and from that they sound awesome. The dynamic is superb, they're full of details and the voices are vivid. Since I could place them near our walls I have a steady bass which is even better on the upper bass. I'm really excited if they still get better over a couple of hours playing. The BK206s sound did benefit after playing for 50-100 hours. For now, I'm happy.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Da har JoHoo"s gamle vellbygde d-57 havnet i Vestfold, hentet over fjorden, det er i Drøbak en finner de morsomme greiene.
    Slik måler de forøvrig med en enkel High shelf -4db 900hz
    God bass til drøye 60 uten hjørne plassering, men klarer ikke helt denne toppen
    nagaoka.jpg


    Tenkte å legge inn en Tad2001 i potet Le175, hvor deler dere med FE203en-S elementet? før oppbryting 3000-4000 ?
    6D627723-4585-46E9-AE1D-3C31FD7BFF08.jpeg

    Kattefaan forøvrig like ivrig hver gang nytt skrangel dras i hus
    AAB335C2-CAA2-42F0-B9D8-571D3E3C8CEC.jpeg
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    La deling på 2800, ønsker å benytte Tad så langt ned som mulig og dele før oppbrytning av bredbånderen,benytte smekket i 203 og den flotte mellombassen i blh, det over 10k hører jeg uansett ikke lengre:))
    Selvs mer mikro detaljer, smatting osv i comp, syns ikke integrering var så vrient.
    switcher litt til å fra, bruker en gammel kt88 på fulltonen, mulig den ikke er opptimal på fe203 lengre opp, uansett det er mye godlyd i dette elementet alene, og Nagaoka biten er skikkelig byggverk, morsomme greier.
    898D2A46-1E06-4C99-BDE2-51BB55626E9A.jpeg
    75DA2991-0A76-4509-8F6D-80F858C92824.jpeg
    Nagaoka - Tad 2001.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn