Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stover

Gjest
    men er dette den rette plass å diskutere dette?
    For meg er det det. Jeg roter meg ikke bort i andre håpløse tråder.

Om det ikke er stuereint så får noen kaste meg ut...noe som ville vært helt uproblematisk for meg.

;)

Dette var ikke rettet mot noen her på forumet
    Skjønte det, ingen fare. På generellt grunnlag mener jeg allikevel det jeg skriver. :)

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Ikke sånt ment Stover,det var bare det at sånne ting kan føre til krangling og det er ikke noe særlig ;)
    Men denne tråder er fin og liker tonen inne her,også godt med alle de pc avspilling tips da dette er noe jeg kommer til å prøve...
    Men bare som en alternativt kilde til det jeg har nå...så pøs på med gode tips,helst noe som ikke koster skjorta heller hehe ;)

Reima

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    0
    Jeg syntes den beste kombinasjonen er vinyl og harddiskbasert avspilling.

Man får taktilitetenTM ved vinylen. Tung, god, manuell, pene cover, lukten, reise seg fra sofaen etc.

CDene ligger lagret på disk, og jeg styrer det hele fra sofaen. Alle nykjøp av cd legges på disk, og ryker rett på loftet.
    Om jeg kjøper en HDX eller en ny mac, eller om jeg vil ha alt i et annet format så er det ingen problem. Alt kan konverteres frem og tilbake uten kvalitetstap.

Vinyl er vinyl. Et bra format som ikke kan digitaliseres (uten å endre på det), og jeg ønsker å beholde det slik det er.

Så til alt snakket om krangling; dette er ikke krangling. Man diskuterer, og det må det være rom for. Naim selv går jo foran som en innovatør i bransjen når det gjelder nettverk/harddisk-basert avspilling, med HDX og Supernait.
    Jeg tror ikke Naim kommer til å lansere en til CD555. Dyre cd-spillere har hatt sine glansdager.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Stover skrev:
    Apple har skjønt endel, det er sikkert.
    Brukervennligheten er god, også digitaloverføringen fra Mac til DAC.

Da velger jeg å fortsette å kjøpe cd`er, spille dem av på min cdp (ja, den er kostbar), men ingen vil betale for den allikevel om jeg prøver salg, og fortsetter å følge med på hva som skjer ifra diskmediet (som visstnok ikke er et medie) ;)
    Kanskje realisere Mac- lavry dersom denne løsningen står seg, som et alternativ.
    Min alternative UK Naim forhandler venter inn en Lavry Dac og det blir spennende å høre hans dom.

Takk for info.

jeg kjenner svaret til dette her ;)...lavry dac..lyder fint for penger, men er ikke i nærheten av en naim cd spiller... ;)

på naim forum er verden igjen i orden. sollen skinner for naim cd player og lavry / mac combo hviler langt ned i dalen på sletten...høhøhøhø...black sheep

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    draapen...er du i oslo ?..jeg har flere fine krysefinnerplatter ( eller hvordan det skrives på norsk ;) )..jeg trenger di ikke så du kan få di...

er også i forsjel farger...

hilsen b

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:
    på naim forum er verden igjen i orden. sollen skinner for naim cd player og lavry / mac combo hviler langt ned i dalen på sletten...høhøhøhø...black sheep
    Kanskje det går an å få kjøpt seg en tre uker gammel Lavry billig da.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    balthar skrev:
    Kanskje det går an å få kjøpt seg en tre uker gammel Lavry billig da.

det tror jeg ikke på...det var ja ironisk ment...tror ikke at di som eier en lavry gi den frem så let...

har foresten noen her hørt en hdx ?...meningen på naimforum går ja fra performance i nærheten av cdx2 til cds3 med 555ps...rart synst jeg

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Hei balthar,nei desverre holder jeg ikke til i oslo,bor i valdres...
    Men er jo noen ganger i oslo så jeg kan jo sende deg en PM hvis det blir en tur i nærmeste fremtid :)

Mvh

Reima

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    0
    balthar skrev:
    har foresten noen her hørt en hdx ?...meningen på naimforum går ja fra performance i nærheten av cdx2 til cds3 med 555ps...rart synst jeg
    Hvorfor er det rart?

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Hei!
    Jeg følger fortsatt med i denne tråden. Jeg har ikke så mye å tilføre de diskusjonene som pågår, men vil bare si at jeg STOR-koser meg med musikken for tiden. Naim har mye av æren for det. Makan til musikalsk formidling!

Ellers har jeg filosofert litt over høyttalerplassering, rom-akustikk og høyttalertilting. Nøyaktig plassering av høyttalerne i forhold til lytteposisjonen, tykke gardiner, svak tilting av høyttalerne bakover. Dette har bidratt til å få frem enda litt mer godlyd hos meg i det siste.

Vedlegg

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Reima skrev:
    balthar skrev:
    Hvorfor er det rart?
    rart fordi det er ja stor forsjel mellom en cdx2 og en cds3 med 555ps...og tror alle er ganske enig da..men ikke med hdx..hvorfor ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    draapen skrev:
    Hei balthar,nei desverre holder jeg ikke til i oslo,bor i valdres...
    Men er jo noen ganger i oslo så jeg kan jo sende deg en PM hvis det blir en tur i nærmeste fremtid :)

Mvh

bare hyggelig :) alt liger i mit bod...

hilsen b

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er så mye meninger om så mangt, også på n-forum; ingen av de erstatter egen lytting i egen setting.
    Jeg husker debatten etter at 555PS kom; noen mente den var så god at CDX2/555 var like god som CDS3/XPS. Det de gjerne glemte å nevne var at "like god" ikke dekket det faktum at de er svært forskjellige. Så i den grad man kan si at single malt er like godt som en barolo, så hadde de vel grunnlag for slike uttalelser.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Det er så mye meninger om så mangt, også på n-forum; ingen av de erstatter egen lytting i egen setting.
    Jeg husker debatten etter at 555PS kom; noen mente den var så god at CDX2/555 var like god som CDS3/XPS. Det de gjerne glemte å nevne var at "like god" ikke dekket det faktum at de er svært forskjellige. Så i den grad man kan si at single malt er like godt som en barolo, så hadde de vel grunnlag for slike uttalelser.

Mvh Vidar P
    helt enig med deg...ingenting erstatter egen lytting i egen setting.

mest av de formatdiskusjoner dreier seg uanset om penger av andere...og ikke så mye om musik...men hifi er ja også en litten hobby ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det blir mye vurderinger av hifi opp imot egen lommebok ja, og tykkelsen på den er så forskjellig, så det vil alltids være veldig forskjellige meninger om hva som er verdt hvor mye.

Nuvel, ang musikk ja; sitter og storkoser meg med Serge Gainsbourgs lille France Gall; kan kanskje dedikere denne til vår uteblivende Naim-broder Costello, siden han stadig trakk frem slike plater og inspirerte oss andre; og med ønske om hans snarlige retur til HFS og ikke minst denne tråden og musikksidene!

Costello; here's looking at you!

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    cd/vinyl og digital....

men hvor mange her lyter til radio ?

fm/ dab / eller streaming ?

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    I all diskusjonen om lagret musikk vs. fysiske plater og CDer - hvorfor ikke si ja, takk, begge deler ?
    Selv har jeg helt klart gjort det valget.

Den digitale musikken hentet inn og lagret - og streamet via en DAC til forsterker.
    Fysisk musikk på vinyl.

Begge deler spilles like mye her i heimen.
    Og for de av oss med svært små leiligheter, er faktisk plass en "issue". Jeg trenger den lille hylleplassen jeg kan få, til noe annet enn CDene. Det er i hvert fall planen.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Må si meg enig med flaggerkatt her,jeg bruker delvis alle 3 (cd,vinyl,pc) men det går nok mest i cd og vinyl...
    Kanskje med tid vil jeg droppe hele cd greia men det ligger nok langt frem i tid...

Men dette har kanskje også mye med vaner å gjøre...

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    sammer her.....leilighet har bare en stue og en sovestue...så jeg må skaper mer plass...jeg trenger mer plass for vinyl....;)

men synst radio var en veldig spennende alternativ for meg i det siste...mye nyt musikk :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva bruker du Balthar? Hos oss er FM radio det dominerende format egentlig. Har en Naim NAT 05 og en Audiolab 8000T tuner i stua, og supplerer med nettradio (via pc) og en Meridian F80 DAB. Imidlertid; det er FM-tunerne som hovedsaklig kjører; de låter best med enorm margin, og er lettest å bruke i det daglige.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    balthar skrev:
    sammer her.....leilighet har bare en stue og en sovestue...så jeg må skaper mer plass...jeg trenger mer plass for vinyl....;)

men synst radio var en veldig spennende alternativ for meg i det siste...mye nyt musikk :)
    Naim NAT05 her også. Enkel å bruke, god lyd

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    jeg har en nat 02 ...i tillegg stream over itunes...får bare fm over get kabel med obos avtalen. kan ikke montere min egen antena...så det er lit kjedelig...nat02 er hos en venn nå...

så det er mest streamradio over i tunes... med 160 kb eller mer er det ganske greit....men uendelig utvalg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Innen Obos vil vel bety at du har gode muligheter for luftbåren FM. Det er hva jeg bruker også; og til det har jeg en Magnum Dynalab ST-2 antenne montert innendørs; ikke verdens beste, men den tar inn sterke sendere støyfritt og fint. Også i Oslo.

Mvh Vidar P

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Hei.

Hicap er i hus og lydbilde begynner å åpne seg :)
    Det er en slags dure lyd i den(selve boksen) som jeg
    ikke har i de andre naim komponentene.
    Er dette normalt?

S

Stover

Gjest
    leon skrev:
    Hei.

Er dette normalt?
    Er det brumming du tenker på? Trafostøy?

Forsøk å slå av og på.

Forsøk å snu pluggen på strømkabelen til Hicap i stikkontakten.

Har du latt den gå seg skikkelig varm. Endrer seg over tid.

Hvordan har du tilkoblet anlegget til strømnettet?

Sjøl bruker jeg en Hydra som sørger for at alle komponenter får samme fase og felles jord fra strømnettet.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Stover skrev:
    leon skrev:
    Hei.

Er dette normalt?

Forsøk å slå av og på.

Sjøl bruker jeg en Hydra som sørger for at alle komponenter får samme fase og felles jord fra strømnettet.
    Trafostøy ja,
    forsøkt slå av og på: Ingen forskjell.
    Snu pluggen på stikkontakten: Ingen forskjell.
    Skikkelig varm : Stått på 2 døgn.
    tilkoblet anlegget til strømnettet: Vanlig 10 Ampers kurs i stue/kjeller, som 3 panel ovner
    pluss noen lamper er koblet på. Vil en jordet 16A kurs gjøre noe forskjell ?
    Hydra: Kan det være en løsning ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Innen Obos vil vel bety at du har gode muligheter for luftbåren FM. Det er hva jeg bruker også; og til det har jeg en Magnum Dynalab ST-2 antenne montert innendørs; ikke verdens beste, men den tar inn sterke sendere støyfritt og fint. Også i Oslo.

Mvh Vidar P
    akurat den demnterter de siste år og nå kommer alt over kabel fra get...vi får ikke lov å montere noe på balkongen...tja da var det ...lit synt sinden jeg vet hvordan fm kan lyder...men jeg prøver å aransjere meg med streaming i høyt kvalitet...

S

Stover

Gjest
    leon skrev:
    Stover skrev:
    leon skrev:
    Hei.

Er dette normalt?

Forsøk å slå av og på.

Trafostøy ja,
    forsøkt slå av og på: Ingen forskjell.
    Snu pluggen på stikkontakten: Ingen forskjell.
    Skikkelig varm : Stått på 2 døgn.
    tilkoblet anlegget til strømnettet: Vanlig 10 Ampers kurs i stue/kjeller, som 3 panel ovner
    pluss noen lamper er koblet på. Vil en jordet 16A kurs gjøre noe forskjell ?
    Hydra: Kan det være en løsning ?
    Eksperimenter litt. Slå av/ koble ut de øvrige brukerne på kursen og se/ hør om det hjelper.

En hydra gjør det hele ryddigere strømmessig, men jeg kan ikke garantere at det hjelper.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Naim skal og må være tilkoblet jordet kurs, etter det jeg har forstått fra moderforumet.

Men er det en kjeller, skal det vel være det.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    C. Alshus skrev:
    Naim skal og må være tilkoblet jordet kurs, etter det jeg har forstått fra moderforumet.

Men er det en kjeller, skal det vel være det.
    Gammel kåk, 1oA kursen dekker kjeller/stue panel ovner/lamper på samme
    kurs i følge sikringskapet. Jeg for begynne med å montere 16A kurs.

Takker for tilbakemldinger Stover og C.Alshus

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mine apparater er på 16A egen jordet kurs de. Og sågar strømforsynt fra Isotek Sigmas. Det hender at en av trafoene durer en sjelden gang allikevel. Det gir seg etter en liten stund, kan jo kanskje ha med spenningsendringer på nettet å gjøre. Bryr jeg meg om det? Nei :)

Det er jo ikke dette du vil høre selvsagt. Men slik er det nå engang hos meg, og mange rapporterer det samme.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon...
    brummingen kommer fra trafoen og er ikke farlig ..flere av miner venner, som eier supercapen eller xps med store trafoer har samme problem ...det kan skjer at lyden forandere seg i løpet av dagen. nor manger elektro ting er i gang blir det mer.

jeg har ågso koblet anlegg til en 16 amp og egen kurs..og bruker en powerigel

for naim er jording og strøm fundamental !!! så følger fraim ( eller andere racks )...først når de 2 er på plass har man 100% utnyttelse...jeg har hørt dolig lydende referanse serien men også fantastisk lydende 5i / 5i combos, bare på grund av feil strømforsyningen og plaseringen...

største oppgraderingen hjemme kommet med fraim ( og sammetidig flytet ut anlegg til side av høyttaler ) og med ordentlig strømforsyning ( egen 16 amp kurs og powerigel )

så hvem her er først for powerline opption ? ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Både monoblokker og Xps kan dure litt i ny og ne hos meg. Det hører jeg når jeg bytter plater, og ellers ikke. Mao. ikke noe å bry seg om for min del.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    MaHa skrev:
    Både monoblokker og Xps kan dure litt i ny og ne hos meg. Det hører jeg når jeg bytter plater, og ellers ikke. Mao. ikke noe å bry seg om for min del.
    Monoblokkene dine brummet ikke hos meg, og jeg har 10A uten jord (i Oslo 1)...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er en svak dur, er vel mer riktig å si. Uansett, ikke noe jeg tenker på.

Naim cds er forøvrig noe alle bør høre en gang, i hvertfall de som ikke liker cd-lyd :D

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Hmmm,jeg leir leilighet og har ikke mulighet til jordet kurs,har dette med jordingen alt å si?
    Kan ikke si at jeg hører noe som helst støy fra hverken høyttaler eller forsterker...

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    balthar skrev:
    leon...
    brummingen kommer fra trafoen og er ikke farlig ..flere av miner venner, som eier supercapen eller xps med store trafoer har samme problem ...det kan skjer at lyden forandere seg i løpet av dagen. nor manger elektro ting er i gang blir det mer.

for naim er jording og strøm fundamental !!! så følger fraim ( eller andere racks )...først når de 2 er på plass har man 100% utnyttelse...jeg har hørt dolig lydende referanse serien men også fantastisk lydende 5i / 5i combos, bare på grund av feil strømforsyningen og plaseringen...

største oppgraderingen hjemme kommet med fraim ( og sammetidig flytet ut anlegg til side av høyttaler ) og med ordentlig strømforsyning ( egen 16 amp kurs og powerigel )

Hei. Hva er en powerigel ?
    Fraim er dessverre ikke aktuelt for meg , grunnet barn og liten stue er det mest
    hensiktsmessig å bruke veggstativ. Hvilken veggstativer kan være naim vennnlige ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    balthar skrev:
    leon...

Hei. Hva er en powerigel ?
    Fraim er dessverre ikke aktuelt for meg , grunnet barn og liten stue er det mest
    hensiktsmessig å bruke veggstativ. Hvilken veggstativer kan være naim vennnlige ?

det er en powerigel :)

fra tomtoms side ( naim anbefalte pwerigel til powerline har kommet )

The musicline POWERIGEL ("power hedgehog") fulfils a seemingly simple task: the distribution of power to your Naim Audio components. Its sophisticated engineering and design make the POWERIGEL unique in the hi-fi market. The POWERIGEL makes audio components sound more powerful and greatly improves tonal balance, clarity and rhythmic precision.
    Musicline are Naim's German distributor.
    See: http://www.music-line.biz

Vedlegg

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Den så jo nice ut balthar...hva er prisen på vidunderet?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    den fungere utmerket og er også avkobled med fjær fra gulvet ( til tema microphonie )..det kommer an hvor manger ledninger du trenger og hvor lang hovedkabelen er..jeg tror min kostet 750 euro med 3 meter hoved kabel og 6 ledninger med 1,5 meter

den ver faktisk ganske viktig investering...men hydra gjøre jobben også...

det rimeligste investering er ja original kabler fra naim ( som føller med elektronik og er markert med en hvit punkt hvor fasen liger ) + original svarte naim stikkekontakt liste

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn