Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Et spørsmål om underlag...

    Noen som har en formening om åssen underlag som passer en nait?husker å ha lest det her i tråden en gang men datan på toppen av skuldrene har vist misplasert informasjonen :p
    Jeg tenker da på f.eks tweak og den slags fyfy...

    Per idag har jeg en fæl ikea dings som jeg har gjemt under et teppe og forsterkeren står på en eikeplate oppå den igjen...
    Er det noen som har noen god ide,skal jeg bare legge det fra meg kanskje?det er moro å tulle med sånne småting som trenger ikke å koste noe,men hvis det er ingen ting å hente på det lar jeg være...
    Dyre rack er ikke mulig på en stund,da jeg er helt blakk...
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim fraråder å plassere elektronikkapparater direkte og uavkoplet på høymasse underlag (som f.eks eikeblokker), siden masse lagrer energi og bouncer det tilbake igjen med vilkårlig tidsforskyvning.

    Mye taler for at i den grad dine apparater er mikrofoniske så vil de låte bedre med et annet supportprinsipp enn det du bruker; les lav masse og avkobling. Ta en nøyere titt på hvordan noen av de beste rackene på markedet; f.eks en Fraim, en Finite Element eller en Mana support er bygd opp teknisk. Det er et helt annerledes prinsipp enn høy uavkoblet masse.

    Mvh Vidar P
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Takk for svar Vidar,dette skal forskes ut litt...

    Kanskje noe ikea greier funker?type lack eller noe?de er vel lagd av papp så ikke noe høymasse der i gården...
    Prøver meg kanskje på noe diy etterhvert...

    Må bare si meg temmelig fornøyd med lyden i anlegget nå,men mye vil ha mer ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lack-bord trenger ikke være dumt. Og så kan man modifisere det ytterligere; men ha i bakhodet resonansers natur, og tenk gjennom hva som egentlig fysisk skjer med resonanser når du evt modifiserer slikt. Da kan man få virkelig gode resultater for små utlegg imo.

    Mvh Vidar P
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Takk igjen...

    Har flere sånne eikeplater under platespilleren og dempeputer under der igjen og der har jeg drept alt av vibrasjoner fra gulv,spilleren trenger veldig stabilt underlag og der har det fungert utmerket...
    Men merker vibrasjoner i cdp og forsterker,så det er der jeg må jobbe litt mer...

    Mvh
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Jepp har sett den,men den burde kanskje vært liggende,liker det litt sånn ;)
    Ser dessuten ut til å være samme ikea greiene som jeg har...bare min er styggere.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jobber meg opp på Naim-fronten igjen, har min good ol' CDX som snart får kompaniskap med en Nac102! Har tilgang på en hicap også så det er mulig det blir en NAP250CB som skal bidra med kreftene.......gøy ;D
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Nice ;)
    Jeg har selv fått opp ørene for naim og liker de veldig godt,håper en vakker dag at det står en supernait eller en god pre/power i stua...
    Hadde jeg bare ikke brukt opp pengene mine på alt mulig anna tull :-\

    Fremover blir det å jobbe med høyttalerene og kanskje skaffe nye hvis jeg ikke får det til...
    Og selvfølgelig spille masser av god musikk...
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    hifiguru skrev:
    Jobber meg opp på Naim-fronten igjen, har min good ol' CDX som snart får kompaniskap med en Nac102! Har tilgang på en hicap også så det er mulig det blir en NAP250CB som skal bidra med kreftene.......gøy ;D
    Hadde det settet tidligere. Funker bra og passer godt sammen.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    draapen...

    jeg har hat godt erfaring med veldig tyn krysefinerplaten ( ca 8mm) under naim.under platten plaseres 4 hardgumiføtter ( kjøpes alt på byggemarkt ) og sikkerlig rimelig....:)

    flere venner av meg brukker dette. ..jeg løste min boom problem i bass med min sbl utten å misse liv i lyden...

    her er det kanskje lit galt norsk ;)
     
    S

    Stover

    Gjest
    Til dere som sverger til harddiskformatet (inklusive min egen nysgjerrighet)

    Har ikke lest tråden til Vidar om formater men han har et godt poeng, nemlig at musikken må kjøpes uansett, med mindre du ikke tolererer MP3 osv.

    Siden en cd for tiden koster tilnærmet det samme som å streame musikk fra nettet. Hva er da hensikten?
    Behold heller dine gode cdspiller eller kjøp en god en brukt?

    Kjøp cd`er og spill musikk fra cdspiller.

    Med tiden vil formatene naturlig avgå eller fremstå, og avspillingsutstyret er kanskje enda mer brukervennlig, billigere og bedre enn det man kjøper nå?

    Personlig er jeg mye roligere nå mht overgang til PC eller harddiskavspilling via ekstern DAC.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Takk for tips balthar,skal sjekkes ut :)

    Ang pc bruk så begynner det å bli temmelig stuerent,selv så kommer det til å gå en lang stund før en jeg hopper inn i det,siden jeg føler at jeg har en ganske kurant spiller...

    men ja bare litt nysgjerrig ;) + orker ikke rippingen,er litt deilig å kunne se samlingen...

    Mvh
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Stover:
    Jeg må innrømme at de fleste argumenter gir mening selv for meg som sitter på den andre siden av gjerdet. Hadde jeg hatt en cd-spiller jeg var fornøyd med ville jeg selvfølgelig ikke byttet nå. Min musikk er i dag for det meste basert på cd-er, som de fleste andre vil jeg tro. B&W Music Club er unntaket som faktisk leverer full cd-kvalitet i Apple Lossless og FLAC. Det begynner altså så smått å røre seg, men det er nok flere år igjen til dette blir main-stream (synes ikke lossy musikk teller i hifi-sammenheng).
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Stover skrev:
    [...]at musikken må kjøpes uansett, med mindre du ikke tolererer MP3 osv.

    Siden en cd for tiden koster tilnærmet det samme som å streame musikk fra nettet. Hva er da hensikten?
    Behold heller dine gode cdspiller eller kjøp en god en brukt?
    Edit: Beklager OT mht at dette er en Naim-tråd.

    Jeg forstår at mange liker å ha CD'er, imidlertid kunne jeg personlig ikke brydd meg mindre om å eie fysiske CD'er. Unødvendig søppel som bransjen prakker på oss mens man enklere og mer rasjonelt (og ikke minst mer miljøvennlig) kunne ha distribuert det samme innholdet digitalt.

    At musikken uansett må kjøpes på et fysisk format synes jeg i denne sammenhengen er et ikke-argument, da å kjøpe CD'er støtter en bransje som er uvillig mht å fornye seg. Nettopp muligheter for kjøp av musikk i FLAC/WAV på nettet er noe mange savner, og det burde ha vært en realitet for mange år siden. For hver CD man kjøper støtter man en foreldet distribusjonsmetode.

    Jeg befinner meg i den merkelige situasjonen at jeg kjøper musikk på iTunes (hvis den er tilgjengelig i DRM-fri versjon) og legger på iPoden - og så laster jeg ned ned samme platen i FLAC fra what.cd til bruk hjemme. Ironisk at en såkalt "piratside" er eneste måten å få tak i musikken man vil ha. Platebransjen vet at så lenge de kun tilbyr musikk i mp3/aac på nettet og ikke lossless, vil folk fremdeles kjøpe CD'er.

    Vil ikke bli overrasket om vi etterhvert utelukkende har LP'er og HD-baserte musikksamlinger. Ironisk at det er CD'n og ikke LP'n som sannsynligvis kommer til å stå som en anakronisme om ti år.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hensikten er selvsagt brukervennligheten ved avspilling. På et par sekunder kan man bringe frem de mest obskure rariteter fra platesamlingen, eller alle innspillnger av Beethovens sjette, alt av Furtwangler, alle versjoner av en gitt Dylan-låt etc. En musikknerds drøm.

    Jeg mener det er en helt på siden av poenget hvorvidt man kjøper cder eller ei eller om man eier en cd-spiller. Dette er først og fremst en annen måte å avspille musikken på som samtidig organiserer hele platesamlingen for deg også. Om man bruker PC/Dac eller en dedikert spiller er forsåvidt irrelevant i et generelt perspektiv, det samme er typen lagring og alle andre detaljer. Det viktige er å komme i gang og få lagret musikken i et åpent losslessformat på disk, det gjelder særlig de med store musikksamlinger (så lenge det er lossless kan det alltids konverteres til et hvilket som helst annet lydfilformat ved behov, også fremtidige formater).
     
    S

    Stover

    Gjest
    Off topic eller ikke. jeg blåser i om dette er en Naim tråd. Jeg eier Naim og alt jeg er opptatt av er Naim relatert ;)

    Synes å være ulike tilnærminger her.

    dtddiver kjører grønn profil og er opptatt av hva markedet gjør eller ikke.
    Tror ikke det er her miljøet har mest å vinne?

    Bachman synes å være låst i HD formatet som det eneste saliggjørende?
    Om man skal ha musikk, enten via cd, laste ned eller vinyl, så er min oppfatning at man må betale for det?
    Hvorfor ikke da kjøpe cd`en? lagre den i hylla etter at du har rippet den? Koster antakeligvis det samme som å streame den?

    Videre. Å laste ned til PC blir en personlig sak. Jeg synes fremdeles dette blir å fremmedgjøre musikken, gjøre det upersonlig. Praktisk aldri så mye.

    Jeg sitter altfor mye foran PC ifm jobb osv, og det å kunne hente frem en cd eller en vinylplate er nesten meditativt iforhold til å klikke seg frem på harddisken.
    PC er ikke alltid det saliggjørende.

    En annen ting er at mange av dere antakelig aldri har hørt en Naim cdp spille musikk?
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Jeg må si meg enig med Stover her,har både cdp og vinyl + pc`n men liker ikke å bruke den,samma hvor bra den måtte låte så slår den ikke utbyttet jeg får av de to andre spillerene...

    Men uansett så kommer cd`n til å dø ut,men jeg håper det er mange år til ennå ;)
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Stover skrev:
    dtddiver kjører grønn profil og er opptatt av hva markedet gjør eller ikke.
    Tror ikke det er her miljøet har mest å vinne?
    Ikke akkurat et primæragrument, men likevel ::)

    Stover skrev:
    Jeg sitter altfor mye foran PC ifm jobb osv, og det å kunne hente frem en cd eller en vinylplate er nesten meditativt iforhold til å klikke seg frem på harddisken.
    PC er ikke alltid det saliggjørende.
    Enig. Men du trenger ikke sitte foran pc'n for å spille musikk fra harddisk.

    Stover skrev:
    En annen ting er at mange av dere antakelig aldri har hørt en Naim cdp spille musikk?
    Got me. Hvis noen tilbyr en demoaften kan det godt hende jeg skifter mening (hint hint). I mellomtiden koser jeg meg med Cyrus anno 1996 (de nye greiene deres suger virkelig mammut i forhold).
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Bachman synes å være låst i HD formatet som det eneste saliggjørende?
    Om man skal ha musikk, enten via cd, laste ned eller vinyl, så er min oppfatning at man må betale for det?
    Hvorfor ikke da kjøpe cd`en? lagre den i hylla etter at du har rippet den? Koster antakeligvis det samme som å streame den?
    Det er en ekstremt liten del av samlingen min som jeg ikke har på cd. Men å spille av cder på gamlemåten gjør jeg omtrent ikke lenger, hvis musikken skal være digital kan man jo like gjerne ha litt nytte av det også. Når jeg mottar en ny cd ripper jeg den til flac med en gang (og i samme slengen også til AAC for ipod) og passer på at alle tags er korrekte. Vitsen er at dette musikkbiblioteket er uavhengig av hvilken avspillingsmåte jeg måtte velge, det kan spilles via PC, Squezebox, Naim HDX eller Linn DS. Derfor ser jeg ikke helt behovet for å sitte på gjerdet og vente på ny teknologi som stort sett bare vil komme på hardwaresiden, på softwaresiden er allerede det meste som kan komme ut fra et studio dekket.

    Men det er klart at det ennå ikke er mange nettverksspillere som kan sammenlignes med CDS3, spesielt for Naimister.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Enig. Men du trenger ikke sitte foran pc'n for å spille musikk fra harddisk.
    Kan dere lærde forklare en enkel sjel hvilke GODE avspillingsmetoder som finnes, fra harddisk?


    - Vet at SB fungerer og har en sjøl. Den er veldig god til prisen, men er livløs ift min cdp (som helt korrekt er svindyr).
    - Transporter.
    - Harddisk via USB til ekstern DAC som jeg sjøl hadde tenkt å forske ut.
    - Andre?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Jeg sitter altfor mye foran PC ifm jobb osv, og det å kunne hente frem en cd eller en vinylplate er nesten meditativt iforhold til å klikke seg frem på harddisken.
    PC er ikke alltid det saliggjørende.

    En annen ting er at mange av dere antakelig aldri har hørt en Naim cdp spille musikk?
    Utrolig bra innlegg Stover, og virkelig til ettertanke. Jeg er hjertens enig med deg i dette med å dypdykke etter plater, og at taktiliteten ved dette er en gevinst; noe ala det samme som å gå i sine bokhyller å finne bøker istedet for å finne nettsider hvor du kan lese de; men innser at noen har teknologier som prioritet foran musikksamlinger, så innfallsvinkler er så forskjellige.

    Hadde jeg ikke vært interessert nok i musikk til å finne noen verdi i en stor og veldokumentert samling, evt ikke hatt noe musikk fra før, så hadde jeg antakelig hevet meg på "flavour-of-the-month" format. Med tilhørende "faen" hver gang et nytt og "bedre" et gjør mitt nåværende uaktuelt.

    Men jeg har levd med hifi og musikk så lenge at jeg har funnet det mest hensiktsmessig å slutte med det der, hva min egen samling angår. De eneste som nyter godt av formatskifter er hardware-/software-bransjen. Ikke forbrukerne.

    HD-avspilling av egne cd'er (som f.eks ved Naim HDX) er for meg like interessant forsåvidt som cdp i prinsipp; hvis jeg noen gang finner gidd og ork til å bruke hver kveld mellom 18-22 i lang tid for å legge inn platene først. Som jeg ellers kan høre bare ved å legge de rett i cdp'en. Jeg gidder selvsagt ikke det. Hadde jeg hatt et fåtall plater i samlingen så hadde jeg nok giddet, men som jeg var inne på tidligere; da hadde jeg ikke giddet bekymre meg for formater, men for å øke min musikksamling.

    Hva angår HDX; jeg trenger flere eksterne Seagate DB35 harddisker bare for å lagre de nåværende cd'ene. Hvorfor i alle dager skal jeg investere så mye penger og så mye tid i det der? Poenget er at folk har så forskjellig utgangspunkt. Noen har store musikksamlinger som er samlet ved kjærlighet til musikken. Andre har ikke det.

    Jeg spiller helst vinyl jeg. Og det er ingen tekniske eller brukergrensesnittmessige årsaker til at jeg skulle gjøre det. Allikevel liker jeg det best. Da er jeg enten litt sprø, eller så gir noen formater mer enn andre, på en måte som ikke lar seg argumentere rasjonelt for. Samme for meg. Jeg liker plater best uansett argumenter mot det jeg.

    Mvh Vidar P
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    HD er da slett ikke noe flavour-of-the-month format, eller faktisk ikke noe format i det hele tatt ettersom en nettverksspiller ikke engang vet om dataene kommer fra en disk eller en minnebrikke eller en internettstream eller noe annet. Flac er jo bare komprimert PCM i 16/44.1 eller høyere oppløsninger, akkurat samme format som har blitt brukt i studioer og cder i 25 år.

    Datalagring er jo forøvrig også billig, ca tusen kroner for en 1Tb, til neste år er det billigere.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Innfallsvinkelen må selvfølgelig være at det er plass for alle format eller bitversjoner ;) og at alles tilnærminger også respekteres.

    Jeg er ute etter å nyansere/ fylle på min egen kunnskap om emnet (på en lettvint måte) og derfor meningsytringen.

    Det er ikke prisen på harddisker jeg er ute etter.
    Poenget mitt er at såvidt jeg vet må man BETALE for musikken, hvorfor da ikke CD, så lenge den lever, for det gjør den fremdeles, den er ikke død. På den måten får man kvantitativt mer for pengene og det rettferdiggjør også en cdspiller IMO.

    Jeg betaler et sted mellom 50 og 100 kroner for cd på nett. Hva koster det å streame tilsvarende?

    Kanskje er jeg for gammel til å forstå?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover; nok en gang hjertens enig. Det er noe med innfallsvinkel.

    BachMan; jeg ser hva du mener at cd-avspilling via HD er samme format. Det er ikke det jeg snakker om som jeg sa, annet enn når jeg spesifiserer at HD-avspilling av mine cd'er er i prinsipp like interessant som all annen avspilling av andre cd'er. Om man spiller sine cd'er på en cdp eller via en HD er same shit different wrapping; det er ikke det jeg sier. Det jeg sikter til er forlokkelse til å kjøpe hardware og dertil hørende software (for andre formater f.eks via sånn-og-sånn format ved nedlasting) for å avspille musikk på et format som på sikt viser seg å avgå ved døden i stillhet. Jeg tipper at en harddisk full av slike plater ikke vil være mye verdt om kort tid, enn hvor dyre de var i innkjøp. Audio- og video-historien er full av eksempler på slikt; og jeg synes det er helt betimelig å minne om det.

    Jeg venter med å skaffe meg musikk via slike ting inntil de er modne jeg. For min del. Andre må gjerne se det på annen måte.

    Mvh Vidar P
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Sant det,vi trenger ikke å krangle det er plass til alle ;)


    Ang streaming så aner jeg ikke?
    Har en bror som har kun pc som kilde og han har nemnt flere ganger at han savner cd spiller og leker med tanken på vinyl...
    men det blir liksom bare med tanken da han synest at det koster litt mye penger :-\
    Han er av type tyv desverre som har ingen ting av fysisk software,alt er lastet ned...

    Han savner jo å ha en samling og jeg skjønner han godt,ikke det at jeg sier at alle som bruker pc er tyver men de jeg kjenner betaler ikke for musikk...

    Men dette er veldig OT så sorry...
     

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Stover skrev:
    Poenget mitt er at såvidt jeg vet må man BETALE for musikken, hvorfor da ikke CD, så lenge den lever, for det gjør den fremdeles, den er ikke død. På den måten får man kvantitativt mer for pengene og det rettferdiggjør også en cdspiller IMO.

    Jeg betaler et sted mellom 50 og 100 kroner for cd på nett. Hva koster det å streame tilsvarende?

    Kanskje er jeg for gammel til å forstå?
    Hva er dette snakket om å streame?

    Oppskrift:

    1) Man kjøper cd-er som før.
    2) Man legger dem inn på et egnet brukergrensesnitt; HDX, Apple, PC, Squeezebox etc.
    3) Koble valgt system til høykvalitets DAC, enten bygget inni produkter (Supernait), eller en frittstående.
    4) Spill musikken via dette, lagre cd-ene på loftet.

    Grunner for å gjøre dette:

    1) Brukervennlighet. Jeg styrer en mac mini med en iPod touch. Rører aldri macen (evt. datamaskinen).
    2) Oversikt over samling. Mulighet for å sortere, lage spillelister, random play etc.
    3) Man slipper å ha en haug cd-er stående i stuen.
    4) Man kan kanskje spare litt penger, fordi man slipper et uhyre komplisert ( ;) ) drivverk til å lese cd-ene. De ligger jo allerede lagret på disk. Gode DACer er billigere en gode cd -spillere.

    Minus:

    1) Stor musikksamling tar lang tid å rippe.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En annen fordel er jo at det er langt morsommere å snuse rundt i et audiotek enn i en harddisk da. For de som verdsetter slikt. Og at man frigir enormt antall timer med "ripping" på eksisterende plater. Noe som ikke er et stort problem for de som nesten ikke har musikk fra før. Som antakelig er fåtallet av mangeårige Naim-eiere.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Reima skrev:
    Stover skrev:
    Poenget mitt er at såvidt jeg vet må man BETALE for musikken, hvorfor da ikke CD, så lenge den lever, for det gjør den fremdeles, den er ikke død. På den måten får man kvantitativt mer for pengene og det rettferdiggjør også en cdspiller IMO.

    Jeg betaler et sted mellom 50 og 100 kroner for cd på nett. Hva koster det å streame tilsvarende?

    Kanskje er jeg for gammel til å forstå?
    Hva er dette snakket om å streame?

    Oppskrift:

    1) Man kjøper cd-er som før.
    2) Man legger dem inn på et egnet brukergrensesnitt; HDX, Apple, PC, Squeezebox etc.
    3) Koble valgt system til høykvalitets DAC, enten bygget inni produkter (Supernait), eller en frittstående.
    4) Spill musikken via dette, lagre cd-ene på loftet.

    Grunner for å gjøre dette:

    1) Brukervennlighet. Jeg styrer en mac mini med en iPod touch. Rører aldri macen (evt. datamaskinen).
    2) Oversikt over samling. Mulighet for å sortere, lage spillelister, random play etc.
    3) Man slipper å ha en haug cd-er stående i stuen.
    4) Man kan kanskje spare litt penger, fordi man slipper et uhyre komplisert ( ;) ) drivverk til å lese cd-ene. De ligger jo allerede lagret på disk. Gode DACer er billigere en gode cd -spillere.

    Minus:

    1) Stor musikksamling tar lang tid å rippe.
    Dette var saker Reima ;)

    Jeg enig i det du skriver, med unntak av at cd`ene også fortsatt kan spilles i en cdspiller :)
    Ved din løsning gis brukeren valget mellom cdp eller software, men utelukker IKKE noen av dem.
    Mao, cd lever, PC lever og cdp lever.

    Det du sier er at Mac har brukervennlighet ved å kunne benytte fjernkontroll og displayet er sikkert skjermen?
     

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Stover skrev:
    Det du sier er at Mac har brukervennlighet ved å kunne benytte fjernkontroll og displayet er sikkert skjermen?
    Nja, ikke helt.

    På iPod touchen er det et program som heter "Remote". Dette kommuniserer med mac minien via det trådløse nettet, og styrer iTunes på minien.


    Her er en video. Det som vises i begynnelsen er oppsettet av systemet. Det er faktisk så enkelt.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Apple har skjønt endel, det er sikkert.
    Brukervennligheten er god, også digitaloverføringen fra Mac til DAC.

    Da velger jeg å fortsette å kjøpe cd`er, spille dem av på min cdp (ja, den er kostbar), men ingen vil betale for den allikevel om jeg prøver salg, og fortsetter å følge med på hva som skjer ifra diskmediet (som visstnok ikke er et medie) ;)
    Kanskje realisere Mac- lavry dersom denne løsningen står seg, som et alternativ.
    Min alternative UK Naim forhandler venter inn en Lavry Dac og det blir spennende å høre hans dom.

    Takk for info.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Vidar P skrev:
    [...]noen har teknologier som prioritet foran musikksamlinger, så innfallsvinkler er så forskjellige.
    Det er snakk om å ha musikk som prioritet, ikke det ene eller det andre formatet. Det handler ikke om det å samle, ei heller handler det om teknologien; så lenge man trives med å lytte til musikk er man vel stort sett i mål.
    For øvrig forstår jeg godt at du ikke orker digitalisere en stor CD-samling, makan til kjipt arbeid skal man lete lenge etter. Personlig er jeg glad jeg begynte å sanke FLAC tidlig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    dtddiver skrev:
    Vidar P skrev:
    [...]noen har teknologier som prioritet foran musikksamlinger, så innfallsvinkler er så forskjellige.
    Det er snakk om å ha musikk som prioritet, ikke det ene eller det andre formatet. Det handler ikke om det å samle, ei heller handler det om teknologien; så lenge man trives med å lytte til musikk er man vel stort sett i mål...
    Slik jeg ser det; og det er min egen opplevelse og ikke noe forsøk på noen universell sannhet; men mesteparten av den musikken jeg helst vil kjøpe får jeg (så langt jeg vet) ikke kjøpt via f.eks nedlasting i fullformat, om man kan bruke nedlasting som eksempel på en teknologi for musikkanskaffelse. Men jeg får den i mangfold på cd og på LP. DGG f.eks de tilbyr MP3-nedlasting av de skivene jeg kjøper fra de; men de koster like mye som cd'ene.

    Så da har jeg tydeligvis valget mellom musikk og teknologi allikevel da, iallefall når det gjelder min musikk og måter å skaffe den på. Jeg kan jo bytte teknologi, streaming av hirez musikk f.eks, og være tilfreds med den musikken som er tilgjengelig innen den teknologien. Og det kan jo hende jeg vil gjøre det som et supplement til platesamlingen hvis og når jeg føler at det er hensiktsmessig; jeg har jo all hardware som trengs, det er faktisk bare et tastetrykk unna for meg. Men for meg virker det som et klart valg hva man gjør. Og jeg har tatt det valget; jeg vil ha en platesamling.

    Handler det ikke om å samle sier du? Jeg vil foreslå at du snakker for deg selv i så fall; fordi for meg handler det mye om å samle på musikk, og lytte til samme. Markedet er så stort og så differensiert at man kan ikke si at sånn-og-sånn er det; til det er det altfor mange musikalske interesser og retninger. Dette er veldig individuelt.
    Når en teknologi ikke gir meg valget å kjøpe den musikken jeg er interessert i å kjøpe, annet enn i form av MP3-filer, så er det ikke noen moden nok teknologi for meg. Da prioriterer jeg musikken; dvs tilgjengeligheten av den musikken jeg selv personlig er interessert i å anskaffe meg, lytte til og arkivere for senere gleder. Selv om den nødvendige teknologien har noen år på baken. Det har aldri plaget meg med LP'er.

    En plate er en plate. Man finner den frem, spiller den og setter den tilbake igjen. Den trenger ikke hverken å rippes eller sikkerhetskopieres; den holder seg finfint i lagret form, til neste gang jeg finner den igjen i samlinga. Slik har jeg levd som audiofil og musikkelsker, og platesamler, siden barndommen. For meg er det helt naturlig, og en svært taktil og tilfredsstillende del ved det å spille plater. For andre, især yngre generasjoner som ikke har denne "vanen", kan det gjerne være annerledes. For alt jeg vet.

    Når det så er sagt, så ser jeg frem til den dagen en bedre teknologi er tilgjengelig; jeg vil jo også helst ha best mulig brukervennlighet, tilgjengelighet og kvalitet til lavest mulig pris; ikke noe nytt under solen der. Slik sett er vi alle like.

    Mvh Vidar P
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det jeg sikter til er forlokkelse til å kjøpe hardware og dertil hørende software (for andre formater f.eks via sånn-og-sånn format ved nedlasting) for å avspille musikk på et format som på sikt viser seg å avgå ved døden i stillhet. Jeg tipper at en harddisk full av slike plater ikke vil være mye verdt om kort tid, enn hvor dyre de var i innkjøp.

    Mvh Vidar P
    Jeg skjønner jo forsåvidt hva du mener, og forstår absolutt gleden ved en stor og velordnet fysisk platesamling, så jeg skal ikke krangle på det.

    Men skjønner ennå ikke helt hvilken hardware og software du mener. Hvis det er mp3 og eller lossy AAC fra itunes, så skjønner jeg poenget, og det ville ikke falle meg inn å kjøpe en stor samling av slike filer, selv om jeg må innrømme at jeg ikke hører forskjell på 320Kbps mp3 og lossless i en blindtest. På den annen side har jeg ingen problemer med nedlasting av lossless musikk. Etter min mening vil ikke denne musikken minke i verdi siden den i prinsippet alltid kan konverteres til andre digitale formater uten kvalitetstap. Mulig at den ikke vil ha noen stor pengeverdi (men det har stort sett ikke cder heller, spesielt ikke når de er tilgjengelig digitalt), men bruksverdien faller ikke så lenge samlingen holdes adskilt fra avspillingsmetoden.

    Derimot er jeg rimelig sikker på at verdien til Naim HDX og alle andre proprietære løsninger med innebygget HD kommer til å falle kraftig. Jeg tror det var klokt av Linn å adoptere åpne standarder, åpen kildekode og separat og brukerdefinert lagringsløsning. Men man trenger kanskje ikke så mye mer enn en Mac med en god DAC.

    (Hvorfor fokuserer Naimistene sånn på Lavry forresten? Snakk om flokkmentalitet.)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Her går det jaggu unna.

    Jeg er helt på linje med Stover angående CD kontra HDX/lignende. Det er noe med det å reise seg fra sofaen, gå på leting i samlingen, løfte opp lokket og legge i ny CD.

    Vinyl er enda deiligere. :)


    Lavry? Hva er det?
     
    S

    Stover

    Gjest
    (Hvorfor fokuserer Naimistene sånn på Lavry forresten? Snakk om flokkmentalitet.)
    Her mister du et poeng IMO. Jeg sier ikke at lavry er "the DAC" for Naim, men endel Naimbrukere har allerede hørt eller tatt denne billige dac i bruk.
    Det vil for meg være enkelt/ lettvint å prøve ut nettopp denne dacen som også ifølge Norsk importør prioriterer annerledes enn visse andre Dac. Les musikkformidler.

    Om du eller andre gidder å finne opp kruttet pånytt, fortsette å leite, prøve og feile, så værså god.
    Jeg finner det bekvemmelig å la andre gjøre grovjobben og treffe riktig første gang, som f. eks med Naim, enn å skulle protestere og protestere....

    Det er direkte trist å se kabeldebatter og annet styr som ruller i blader og i forum, fordi folk hele tiden skal finne opp hjulet på nytt. Jeg er på vei ut av den tankespiralen der...

    Angående flokkmentalitet. Det er vel mer flokkmentalitet å kaste seg på bølgen om at cd er død og harddisk er livet, enn å holde seg i ro (relativt ihvertfall) og kose seg med eksisterende hardware.

    Fornøyd med flokkforsterkeren Nait fremdeles Bachman? :)

    Lavry? Hva er det?
    Lavry DA10 er en ekstern dac, hyllet på Naim-Forum.
    Forhandles av Goldenagemusic og koster under 10K. Relativt rimelig IMO.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Som sagt før og til det kjedsomme,jeg liker å dille med ting,ha en samling og ja vinyl er kos å drive med cd også ;)
    men er dette den rette plass å diskutere dette?
    Folk er forskjellige,liker forskjellige ting og det er jamen bra...
    Ingenting galt med pc avspilling,jeg bare liker det ikke...så lenge folk får et musikalsk utbytte av musikken sin og trivst med sin samling uansett kilde så er vel vi i mål er vi ikke?

    Det vi trenger i denne hobby`n er mindre krangling og mer musikk ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    (Hvorfor fokuserer Naimistene sånn på Lavry forresten? Snakk om flokkmentalitet.)
    Dette var ikke rettet mot noen her på forumet, men en kommentar til det som skjedde på Naim-forum der en masse folk plutselig skulle anskaffe Mac og Lavry helt ukritisk (et utlegg på 20k+) bare fordi en eller annen mente at dette var bra. Tror ikke jeg har sett en eneste der som snakker om f.eks. PC og Benchmark.

    Fornøyd med flokkforsterkeren Nait fremdeles Bachman? :)
    Ja den gjør jobben den! Jeg er enig med Vidar P om at pengene bør gå til musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn