Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg er kanhende ikke den mest kvalifiserte til å svare deg på dette, men jeg synes oppsettet ditt ser perfekt ut. Kan ikke helt se hva som kan byttes ut med så bra balanse og så bra komponenter som du har. Eneste jeg kan foreslå er f.eks Chord Epic ht-kabler, men det blir pirkete. Selv ville jeg bare kost meg med det og glemt oppgraderinger.

Jeg pleier å spille "Guns of Brixton" hver gang jeg får lyst til å oppgradere. Lyden av perfeksjon, hvorfor rote det til med nytt stæsj?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ville jo sett stilig ut på en Fraim siden du har et komplett Black-oppsett, men som du sier er det dyrt. Flatcap er vel bedre VFM.

S

Steinar O

Gjest
    Umiddelbart går mine tanker til en Hicap2.

Noe dyrere enn noen av dine forslag, men den gir XS optimale vilkår (innenfor det akseptable, kontra SC2). Den forbedrer også ytelsen til headline, samt signalet fra andre kilder får bedre betingelser.

Du får nå også muligheten til å flytte den dit du måtte ønske, Stagelige, headline, XS eller CD5x, for eksperimenteringens skyld.

Benytter selv Grado RS1 med HL og NApsc og er strålende fornøyd. Det er forskjell når Hicap kobles til, men ikke nevneverdig IMO. La det spille litt til om det er nytt. Dette spiller veldig åpent og direkte og hos meg må jeg avpasse volumet til innspillingen.

NAT05. Vurderer å selge min da NRK klassisk er det eneste av radio jeg hører på. Utover det er det en suveren tuner som innehar Naims engasjerende og rytmiske egenskaper.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje en brukt 150x (ev. 200) til å bi-ampe høyttalerne vil gi mye per krone?

K

ketil-b

Gjest
    Takk for svarene - en god blanding av 'sanity' (enjoy what you have) og så mer spesifikke forslag..

Fidelio: Du har sikkert rett i det med balansen. Føler ikke jeg må endre på noe, lurer blott på om noe kunne forbedres (innenfor rimelighetens grenser hva penge angår).

Bach_Man: Ja, Fraim ville se fin ut her i stuen :)

Steinar O: Hi-Cap er ikke utelukket budsjettmessig. Har tenkt tanken, men hadde litt svært ved å plassere den i oppsettet (størst nytteverdi hvor) og ift øvrige forbedringer/forslag (mest VFM). Oppmuntrende å høre din erfaring med RS1/Headline/NAPSC. Vil se tiden litt an, lyder som de kommer å folde seg ut etterhvert (ennå ganske nye hos meg).

Carter: Bi-amping har jeg ikke tenkt på. Har ingen viden på området, så får gjøre litt research først. Er ikke så hooked på skifte ut hele eller deler av systemet, ser mest etter 'små-forbedringer' (bi-amping, kabler, psu o.l).

Takk igjen, Hvis flere har lyst å respondere, er jeg stadig interessert :)

Mvh Ketil

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    helt klar fraim FRAIM !!!

og en gang

FRAIM

skulle spandere mine minste komponenter en fraim...5i / cd5i...

og en ordentlig strømforsyning...ikke notvendig en powerline...

jeg også solgte min hiline...

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    flotte høgtalere har du, ketil!

bruk mest mulig på kilden, er nå min mening, så viss du hører mest på CD bruker det mest der og ditto for vinyl avsplining,

enkleste (og mest fornuftig) er jo bare og kjøp mer musikk, men med Naims sinnrike systemoppbygging er det hele tiden noe som frister.

;)

K

ketil-b

Gjest
    Balthar: Hvorfor ikke en Powerline fx på FC2x (som forsyner cdp+pre)? Hvorfor ikke en Hi-line ml cdp og amp? Hva var din erfaring med disse?

nilsen64: Har set din Neat-tråd - den får vi nok svært ved å fylle, oss to ;D Forstår (og sympatiserer med) kilde-først-prinsippet, men der er jo flere måter å forbedre/optimere denne på (kabler, psu, underlag), så tenkte jeg ville høre hva folk på tråden her tenker, før jeg former mitt eget (foreløbige) syn på saken. (Her på tråden er jo så mye virkelig Naim-erfaring å lære av!).

Mvh Ketil

S

Steinar O

Gjest
    ketil-b skrev:
    Balthar: Hvorfor ikke en Powerline fx på FC2x (som forsyner cdp+pre)? Hvorfor ikke en Hi-line ml cdp og amp? Hva var din erfaring med disse?

Mvh Ketil
    Nå har jeg ikke hørt powerline, men Hiline er kjent. Om du summerer disse 2 så er du vel på prisnivå med Hicap2 ny. For meg ville valget være enkelt, veldig enkelt.

Tradisjonelt tror man at oppgradering skal skje via kabler eller forsterkerbytte, mer effekt. Om du gjør deg kjent med kilde og psu oppgradering fra Naim, forstår du at Naim skiller seg ut.

Når sant skal sies har du allerede et mer enn oppegående musikkanlegg.... :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ketil-b skrev:

nilsen64: Har set din Neat-tråd - den får vi nok svært ved å fylle, oss to ;D Forstår (og sympatiserer med) kilde-først-prinsippet, men der er jo flere måter å forbedre/optimere denne på (kabler, psu, underlag), så tenkte jeg ville høre hva folk på tråden her tenker, før jeg former mitt eget (foreløbige) syn på saken. (Her på tråden er jo så mye virkelig Naim-erfaring å lære av!).

Mvh Ketil

should i have started from new, i would have chosen a real good support and a good power distribution. that is simply the most important base for all hifi sets independent from how much money you spend. a 5i / cd5i has the same right to be put on a fraim then a 500 series. first then you will get the most out of the boxes and also hear the whole potential. especially with naim. in your set the fraim, would get you an real update. you can compare it with a jump to bigger boxes. you will experience the whole set as a fraim is not build to look good, this is a bonus , if you like it.

the hi-line is such a think to me. first i was very enthusiastic. by time i have heard it in many different sets. i have also compared it with much cheeper solutions and stayed with the last ones. i find it very fragile as well. i will not invest in a new one. that doesn´t mean it isn´t a great product. it just didin´t do it for me in the end and i found the vfm poor.even my dealer doubted on it over time. i read the same of the powerline. many describe it as a revolution. i think it changes certainly the sound . you alone will need to demo one and find out, if it is something for you.

the fraim in opposite is i think another story. it is simply a world class support. but it is expensive. certainly you also could decide for another support. naim had hutter before as their favour rack system . there is isoblue and mana and others as well. i think all of them will change the synergy in your system to teh good with naim. but fraim will remain the best :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan står hiline seg i forhold til kabler som Chord Signature eller indigo?

K

ketil-b

Gjest
    Takk for utdypende svar, balthar og Steinar O. Jeg vet jo at folk har forskjellige erfaringer, og ultimativt må man gjøre sine egne. Har i hvert fall nå fått noe mer å tenke over/med, og det var jo ideen med det første innlegget. Føler som nevnt ikke jeg MÅ endre eller tilføye noe, men skulle jeg en dag føle behovet mer akutt, så er godt på forhånd å ha en ide om hvor det kan/bør sættes inn.

Jeg er naturligvis stadig åpen for tanker fra andre ift opprinnelig innlegg og etterfølgende dialog.

Mvh Ketil

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    kjetil,

har du noe bilder av din anlegg ? hva slags rack og strømkabler har du idag ?

hilsen balthar

K

ketil-b

Gjest
    Tidlig oppe i dag, balthar ;)

Strøm via std naim-kabler/musicline-grenuttak/sep. 16A kurs.

Et par bilder fra feb-mars (tatt med mobilen). Rack er nå kassert (pga dårlig håndverk, tre krympet) :mad:

Venter på ny

Kunne gjerne ha vært denne ;D

Med disse

Vedlegg

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    har noen tatt FEP-testen? ;)

re; høgtalere:

Speaker FEPs

1. Do you own any of the following speakers: Kan I, Kan II, Sara, Isobarik, IBL, SBL, NBL, DBL, Quad 57s?
    If yes, add 40 points.

2. Do you own speakers by any of the following manufacturers: Royd, Neat, Epos or Dynaudio?
    If yes, add 30 points.

3. Do you own speakers by any American manufacturer?
    If yes, subtract 80 points (because this is almost as bad as line conditioners for killing the music).

4. Do you position your speakers for the best overall groove and image?
    (zero points), best groove (add 20 points), or best image (subtract 20 points)?
    hele testen: http://www.mybriks.com/fep.html

;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ketil-b skrev:
    Tidlig oppe i dag, balthar ;)

Strøm via std naim-kabler/musicline-grenuttak/sep. 16A kurs.

Et par bilder fra feb-mars (tatt med mobilen). Rack er nå kassert (pga dårlig håndverk, tre krympet) :mad:

Venter på ny

Kunne gjerne ha vært denne ;D

Med disse
    looks very nice :)..thank you for the images...is the rack self build ? loks also like your power supply i stop...so you have done a quite well job here. i still don´ot know how much the rack will improve...that is really difficult to see. in my set ( i had also an self constructed rack before ) the fraim solved every problem somehow. it brought speed into the set ands solved problems with bass and timing...

K

ketil-b

Gjest
    balthar,

Rack'en kunne ha vært hjemme-design 8), men ble faktisk importeret fra England og spesial-tilpasset målene for 5-serien. Desverre hadde snekkeren oppbevart materialene fuktigt, så når den kom inn i huset her, så begynnte den å tørke og krølle seg sammen (curl up). Måtte bare kassere den, fikk tilbud om ny eller pengene tilbake, valgte det siste.

Det er ikke at jeg MÅ endre på noe, tenkte bare jeg ville se om noe kunne forbedres nå og på sikt, uten å skulle bevege meg oppover i system-rækken (suggested systems).

Mvh Ketil

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kun hørt Anthem og Anthem 2 av Chord sine store modeller. Onde tunger på n-forum vil ha det til at Chords kabler tilfører for mye roundt-earth. Jeg er ikke enig i det. Makan til totalt "usynlige" kabler har jeg ikke vært borte i. Men, de er nok kanskje noe mer detaljert og friske enn Naims som kanskje er enda mer helhetsfokusert og naimsk i lyden, men kanskje en anelse mer farget enn Chords beste? Jeg har ikke hørt HiLine selv, men har fra kvalifiserte kilder nettopp denne beskrivelsen. Samme kilde mener vel at det blir litt hipp som happ. Det er topp kabler og vil tilføre mer enn nok begge to.

Bach_Man skrev:
    Hvordan står hiline seg i forhold til kabler som Chord Signature eller indigo?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    clintern skrev:
    Noen som har hørt Impulse H6 med naim?

MVH
    Jepp clinteren. Spiller på C. Alshus sin Nait 2 nå. jeg erklærer meg herved som en venn av Naim! Rytme, dynamikk, kontroll og Musikk! Musikk! Musikk er stikkord. Det er gøy! Jeg skal ha en slik liten tass. Det spiller sjokkerende høyt uten tull og rot også :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    65finger skrev:
    clintern skrev:

MVH
    Jepp clinteren. Spiller på C. Alshus sin Nait 2 nå. jeg erklærer meg herved som en venn av Naim! Rytme, dynamikk, kontroll og Musikk! Musikk! Musikk er stikkord. Det er gøy! Jeg skal ha en slik liten tass. Det spiller sjokkerende høyt uten tull og rot også :)
    HEI! morro med enda en som har sett lyset!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    clintern skrev:

MVH
    kjempeartig og høre. Lykke til i din søken om å finne en slik. Kunne tenkt meg en slik en til anlegget i stuen...

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89

har et sånt rack og kan bare si at jeg er kjempefornøyd med det. lydmessig var det som alt ble mere riktig og mere prat.

ett minus er at det er en stor støvsamler av rang og skal støvet skikkelig vekk er det ingen annen utveg en å demontere hele greia, det tar en times tid.

men det er en pryd i stua!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.094
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Eventuelt kan man sy et cover i stoff til å ha over racket når man ikke bruker det. Holder det iallefall støvfritt.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Eventuelt kan man sy et cover i stoff til å ha over racket når man ikke bruker det. Holder det iallefall støvfritt.
    har nok ingen dame som er så flink til å sy. :)

men egentlig en god ide, burde sende den til forslagskassa til Naim audio :D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Går det ikke an å bare tørke av det med en støvklut i mikrofiber?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.094
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Alle herrer med respekt for seg selv kan sy.

Edit - kommafeil.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nåja. Blir nok likevel en Fraim når skattepengene kommer. I svart/alu tror jeg. Eller kanskje helsvart.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Bach_Man skrev:
    Nåja. Blir nok likevel en Fraim når skattepengene kommer. I svart/alu tror jeg. Eller kanskje helsvart.
    svart er kult, selv har jeg svart/cherry, som også er skikkelig flott!

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    har sel en i helt sort. ja en støvsamler. men har også en perfact verktøy ;D..ta 5 minuter for helle 4 layer fraimen...

den heter svift duffer...og kommer i alle gjørner...lol... :D

Vedlegg

K

ketil-b

Gjest
    Ønsker meg en i eik, men 'no can do' sier de hos Naim, og 'no spesial orders' :(

S

Steinar O

Gjest
    Cherry og eik går fint isammen, ihvertfall i mine øyne. I tillegg må man ikke overdrive støvproblemer. Et sydd trekk vil være et hån mot dette kunstverket av et rack....særlig om du syr det selv :)

Utover det må hver og en bestemme når eller på hvilket nivå et Fraim skal komme inn i bildet :)

Jeg legger merke til at entusiastiske eiere av HDX åpenbarer seg. Virker som en praktisk musikkmaskin...eller er det bare rein glede av nyervervelse?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det med trekken var ja bare tul tror jeg ;)

steinar har du montert din oc 9 ?..prøvde meg på det igår..utrolig vankelig med disse konterskruer.man ødeleger nesten helle pick upen med en gang. å montere dynavector går så enkelt.

hdx er egentlig en fint sak tror jeg. men synst det virker forstat lit uferdig ( også i forhold til prisen ). naim gjøre en feil i mine øye med marketing av hdx.man må ja ikke diskutere det her siden det er så mange mails på engelske naim forum.jeg tror hdx blir en anen box om 2 år.

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:
    det med trekken var ja bare tul tror jeg ;)

steinar har du montert din oc 9 ?..prøvde meg på det igår..utrolig vankelig med disse konterskruer.man ødeleger nesten helle pick upen med en gang. å montere dynavector går så enkelt.

hdx er egentlig en fint sak tror jeg. men synst det virker forstat lit uferdig ( også i forhold til prisen ). naim gjøre en feil i mine øye med marketing av hdx.man må ja ikke diskutere det her siden det er så mange mails på engelske naim forum.jeg tror hdx blir en anen box om 2 år.
    Trekket var sikkert en spøk ja.

Jeg venter fremdeles på ulike saker til lp12. OC9 står på hylla og venter.

HDX- DS- Mac- Lavry- NDac.............HDX- DS- Mac........Fraim ;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Alshus er en spøkefugl! :D

HDX er i mine øyne ikke ferdig utvikla ennå og imellemtiden koser jeg meg med CDS3. ;D ;D ;D

maken til formidler av musikk skal en lete lenge etter!

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Når har man nådd punktet hvor Fraim og strøm er most VFM ? Sitter her med entrylevel Naim og Atacama rack og kan liksom ikke få meg til å tro på at det det neste jeg burde investere i er strømrenser og Fraim til 20 høvdinger??? Burde jeg ikke heller investere i bedre kilde eller forsterker eller enda bedre høyttaler før det? Eller er jeg på feil jorde??? :-\

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.094
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Om du velger å investere i Fraim, vil du kunne oppgradere komponentene hele veien opp til 500-serien, og fortsatt vite at racket er mer enn godt nok.

Eventuelt kan du bruke pengene på musikk.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    Om du velger å investere i Fraim, vil du kunne oppgradere komponentene hele veien opp til 500-serien, og fortsatt vite at racket er mer enn godt nok.

Eventuelt kan du bruke pengene på musikk.
    Og jeg vil høre en klar forbedring i lyden ved å kjøpe Fraim på det nivået jeg er også eller?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn