Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    201
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Fikk lyst til å vise flere naim htt - ibl - riktignok ca 20 år gml - sort og walnøtt.

[
    ][/img]

Erik

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Liker disse gamle Naimtingene. Var mye mer særpreg den gangen. Nå er jo Naim mainstream.

S

Steinar O

Gjest
    Et bilde til så får det holde.
    Benytter kortveggen. Fungerer definitivt best i mitt rom.

Vedlegg

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Steinar O skrev:
    Et bilde til så får det holde.
    Benytter kortveggen. Fungerer definitivt best i mitt rom.
    Dette bildet her gir meg lyst til å spille... VINYL!

K

ketil-b

Gjest
    nSats er jo riktig stilige å se på her, motsat på Naim's nettside hvor de ser kjedelige og nesten litt rare ut. Tenk hvis Naim hadde presentert nSats med skikkelige bilder, så kanskje flere naimister (inkl meg selv) hadde overveid de fra start av.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Noen har muligens fått med seg min entusiasme for Naims lille og geniale Nait 2. Den har gjort beundringsverdig tjeneste i lytterommet i noen uker, men snart er den på vei til Trondheim for å gjøre tjeneste hos en nylig Naimfrelst kamerat. Han har lite erfaring med hifi, men er en særdeles musikalsk sjel. Så er selvfølgelig spørsmålet om noen har forslag å komme med mht høyttalere eller CD-spiller som kan passe. De skal ikke være så grasat store, kan gjerne være klassiske bruktkupp og bør ikke koste venstrearmen. Det samme gjelder i grunnen CD-spiller. Noen forslag ? Jeg kikker i retning Epos, Monitor Audio, Rega (Ela?), kanskje Snell, JM Lab og Totem (Arro). Tror ikke jeg er helt på bærtur. Her er jeg åpen for forslag. Om noen har passende ting i "utkurven", kan vi godt ta det på PM. Bring it on, Gentlemen!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Herlige n-sats, Steinar O. Virkelig noen perler.

Erik B: Dumt spørsmål fra meg her: Kan Ibl kun settes opp med denne originalfoten? Grunnen til at jeg spør er at de kan være ett alternativ å ha i stuen i fremtiden, men da må de være nette, og foten ødelegger litt for det.

impulse: Det mest klassiske av alt ville være å få tak i noen Linn Kan. Ela er helt sikkert et godt alternativ, som du nevner.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hei hei og fortsat god sommer...

ser at det skjed en del her i sommerpausen :)...

fine bilder steinar...n sats er fine høyttaler. jeg sammenlignet de en gang i berlin med en allae..så kjøper jeg allae isteden. det var en feil. jeg skulle har kjøpt n sats..haha..men så blir det sbl og ibl, så jeg er fornøyd

den nye xs serien er veldig kjekk. en god skrit for en downsize også, håper du blir fornøyd og spiller masse musikk :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    MaHa skrev:
    Herlige n-sats, Steinar O. Virkelig noen perler.

Erik B: Dumt spørsmål fra meg her: Kan Ibl kun settes opp med denne originalfoten? Grunnen til at jeg spør er at de kan være ett alternativ å ha i stuen i fremtiden, men da må de være nette, og foten ødelegger litt for det.

impulse: Det mest klassiske av alt ville være å få tak i noen Linn Kan. Ela er helt sikkert et godt alternativ, som du nevner.

ibl kan bare spilles med originalfoten. det er en veldig viktig del av ibl. men liker du foten ikke ?. jeg synst akurat den gji ibl sin særpreg. de ser ut såm små 60 tals romskip eller sonder..;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Balthar; Hvilken lastplugger bruker/brukte du på superline
    sammen med AT OC9 ML/II ?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg forstår poenget med at foten ikke er vakker. Men det er jo nettopp den spesielle mekaniske konstruksjonen som gjør disse gamle Naimhøyttalerne interessante. Jeg har forresten lagt merke til at også Ovator 600 svever på sokkelen som inneholder delefilteret.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ikke 100% bestemt, jeg er veldig interessert i NaimUniti. Nettverksspiller og radio er killerfeatures samtidig som jeg får beholde cdskuffen. Men det kan bli Nait XS også. Og kanskje jeg kjøper en Nait 1 eller 2 som reserveforsterker.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    hei leon,

jeg brukte 100 ohm..ingen kapasitet plugg...vidar p sa at det er ikke så viktig faktisk med oc 9...den inntrykk har jeg også...

rart at jeg misset alle fordømmer måt oc 9...den spiller veldig bra her...jeg høre den over min intern riaa i phonosophie ampen akurat.siden jeg salgte hicapen til HH er superline mørkt.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    Bach_Man; Og neste forsterker blir ?

synt at jeg kan ikke frister deg med min phonosophie amp bach man...den har alt i en box ..sel opp til aktivering av naim høyttaler...og en fantastisk riaa..men den spiller ingen cd ;)...og ja , jeg er også en stor naim fan...men etter den ampen blir det ellers en phonosophie pre eller en 252..noen annen er jeg ikke fristet i...

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    balthar skrev:
    leon skrev:
    hei leon,

jeg brukte 100 ohm..ingen kapasitet plugg...vidar p sa at det er ikke så viktig faktisk med oc 9...den inntrykk har jeg også...

rart at jeg misset alle fordømmer måt oc 9...den spiller veldig bra her...jeg høre den over min intern riaa i phonosophie ampen akurat.siden jeg salgte hicapen til HH er superline mørkt.
    Hei. Ok, takker...
    Solgte hicapen ? Hva er planen ?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    Ikke 100% bestemt, jeg er veldig interessert i NaimUniti. Nettverksspiller og radio er killerfeatures samtidig som jeg får beholde cdskuffen. Men det kan bli Nait XS også. Og kanskje jeg kjøper en Nait 1 eller 2 som reserveforsterker.
    NaimUniti og Nait XS er spennende produkter, alt i en boks.
    Lykke til med dine valg.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    leon skrev:
    balthar skrev:
    leon skrev:
    hei leon,

Hei. Hva står det på lastpluggen du bruker ? Iflg. bruksanvisning ser det ut som
    at flere forskjelligge lastplugger kan brukes for å oppnå 100Ohm. Noe
    rotete med disse lastpluggene/manual, eller event. jeg som er litt treg.. :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    leon skrev:
    balthar skrev:
    leon skrev:
    hei leon,

Hei. Hva står det på lastpluggen du bruker ? Iflg. bruksanvisning ser det ut som

det står 100 r på den...pass på at du setter den i riktig sted ( recesive ). jeg gjørde første gang feil .

har du kjøpt superline ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    [/quote]

Hei. Ok, takker...
    [/quote]

ser etter en stor phonosophie pre eller en 252. phonosophie er en box løsning..naim 252 desverre 3 med superline....

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    balthar skrev:
    leon skrev:
    leon skrev:
    balthar skrev:
    leon skrev:
    hei leon,

det står 100 r på den...pass på at du setter den i riktig sted ( recesive ). jeg gjørde første gang feil .

har du kjøpt superline ?
    Da skulle den være grei :)
    Kjøpte Steinar O sin.

S

Steinar O

Gjest
    Hei. Ok, takker...
    [/quote]

ser etter en stor phonosophie pre eller en 252. phonosophie er en box løsning..naim 252 desverre 3 med superline....

[/quote]

Hva med å kjøpe SuperNait og Supercap2? 2 bokser og du har PSU for RIIA og det blir endel billigere.
    I tillegg krever 252 en eff. forsterker av høy klasse.

Når det er sagt. Det forsvant nettopp en 252 foran nesen på deg, strøken, nesten ny til nesten 1/2 pris. Hva venter du på? ;D

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.703
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Noen har muligens fått med seg min entusiasme for Naims lille og geniale Nait 2. Den har gjort beundringsverdig tjeneste i lytterommet i noen uker, men snart er den på vei til Trondheim for å gjøre tjeneste hos en nylig Naimfrelst kamerat. Han har lite erfaring med hifi, men er en særdeles musikalsk sjel. Så er selvfølgelig spørsmålet om noen har forslag å komme med mht høyttalere eller CD-spiller som kan passe. De skal ikke være så grasat store, kan gjerne være klassiske bruktkupp og bør ikke koste venstrearmen. Det samme gjelder i grunnen CD-spiller. Noen forslag ? Jeg kikker i retning Epos, Monitor Audio, Rega (Ela?), kanskje Snell, JM Lab og Totem (Arro). Tror ikke jeg er helt på bærtur. Her er jeg åpen for forslag. Om noen har passende ting i "utkurven", kan vi godt ta det på PM. Bring it on, Gentlemen!
    Mange bra forslag her, impulse, Rega er et spennende valg i mine ører (ikke bare Ela!), likeledes anser jeg Monitor Audio for å være safe bet. La meg allikevel nevne et litt udde valg som jeg har stor entusiasme overfor: Audio Note! Høyttalere fra AN har en utrolig evne til å få fram rytmikk og KLANG fra Naim. Anbefales varmt.

Mvh
    Håkon Rognlien

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    Hei. Ok, takker...

[/quote]

Hva med å kjøpe SuperNait og Supercap2? 2 bokser og du har PSU for RIIA og det blir endel billigere.
    I tillegg krever 252 en eff. forsterker av høy klasse.

Når det er sagt. Det forsvant nettopp en 252 foran nesen på deg, strøken, nesten ny til nesten 1/2 pris. Hva venter du på? ;D

[/quote]

takk for inspil steinar , men vi snakker om oppgradering her ;)..jeg har hat supernait med hicap hjemme og sammenlignet.

har også en ganske bra forsterker på fraimen alrede . den passer 252 utmerket.jeg har hørt den med en 552 og isobarik. breathtaking. aldri hørt isobarik før.

252 er borte, det stemmer. men det kommer sikkerlig en ny møglighet. du kjenner ja min budsjet ;)

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Svaret er IMO definitivt XS om du skal benytte riia. XS har power inngang, i motsetning til 5i.
    Om ønskelig kan du oppgradere XS, som igjen også er positivt for Riia (Stageline).
    RIAA, Steinar, det står for Recording Industry Association of America ;)
    Har aldri fått diagnosen dyslektisk, men har nok bare låst meg til RIIA av en eller annen grunn. Søkte litt på fenomenet platespiller på Wikipedia idag og fikk en aha opplevelse som gjorde at jeg bladde tilbake til denne posten.
    RIAA ja, beklager alle feilskrivingene, Recording Industry Accosiation of America. :)

Utover det satser jeg nå på å komplettere min LP12 igjen, med en rimelig arm, pu og RIAA ;)
    Kanskje den er lettere å selge når den er komplett..eller kanskje resultatet blir at den blir vanskelig å selge igjen.

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Utover det satser jeg nå på å komplettere min LP12 igjen, med en rimelig arm, pu og RIAA ;)
    Kanskje den er lettere å selge når den er komplett..eller kanskje resultatet blir at den blir vanskelig å selge igjen.

Mvh
    Det er en god idé! Få liv i den igjen, det er bare trist å se den i ikke-funksjonell og uelsket tilstand med adresse på bruktbørsen. Og det er jo også antagelig den rette måten å bygge en platespiller source forst: Topp drivverk og PSU og rimeligere arm og PU.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:
    leon skrev:

synt at jeg kan ikke frister deg med min phonosophie amp bach man...den har alt i en box ..sel opp til aktivering av naim høyttaler...og en fantastisk riaa..men den spiller ingen cd ;)...og ja , jeg er også en stor naim fan...men etter den ampen blir det ellers en phonosophie pre eller en 252..noen annen er jeg ikke fristet i...
    Beklager at jeg har oversett dette innlegget. Phonosophie er et veldig spennende merke, jeg drømmer litt om å prøve en Phonosophie P3 med ARO, slik skal en platespiller se ut. Men nå har jeg investert så mye tid i å sette meg inn i Naim at jeg ikke orker å begynne på noe nytt :). Nå jeg har lyst til å forenkle litt nå og se om jeg kan leve med det i lengden, bruke streameren på Uniti og få cdene bort fra siktlinjen, tenke mindre på hifi og mer på musikk og livet. Lydkvalitet på 5i-nivå håper jeg skal være levelig. Hvis det ikke går er det jo bare å hoppe tilbake på karusellen. Det neste blir jakten på nye høyttalere. N-sats er spennende, Ovator junior kanskje enda mer spennende.

Jeg har forresten stor sans for bildene fra stuen din, Balthar. Virker som et trivelig rom med riktig balanse mellom hifi, musikk og øvrig møblement.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Haakon_Rognlien skrev:
    impulse skrev:
    Mange bra forslag her, impulse, Rega er et spennende valg i mine ører (ikke bare Ela!), likeledes anser jeg Monitor Audio for å være safe bet. La meg allikevel nevne et litt udde valg som jeg har stor entusiasme overfor: Audio Note! Høyttalere fra AN har en utrolig evne til å få fram rytmikk og KLANG fra Naim. Anbefales varmt.

Mvh
    Håkon Rognlien

Takker, Håkon. Det skal sjekkes ut. Jeg synes de små, rimelige AN-boksene spiller fantastisk fint, og er det en så god match til Naim, er det jo glimrende. Jeg VET jo at vi tenker rimelig likt i forhold til lyd... ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Steinar O skrev:

Mvh
    Det er en god idé! Få liv i den igjen, det er bare trist å se den i ikke-funksjonell og uelsket tilstand med adresse på bruktbørsen. Og det er jo også antagelig den rette måten å bygge en platespiller source forst: Topp drivverk og PSU og rimeligere arm og PU.
    Blir nok en Aro på den spilleren igjen før eller siden tenker jeg ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    balthar skrev:
    leon skrev:

Beklager at jeg har oversett dette innlegget. Phonosophie er et veldig spennende merke, jeg drømmer litt om å prøve en Phonosophie P3 med ARO, slik skal en platespiller se ut. Men nå har jeg investert så mye tid i å sette meg inn i Naim at jeg ikke orker å begynne på noe nytt :). Nå jeg har lyst til å forenkle litt nå og se om jeg kan leve med det i lengden, bruke streameren på Uniti og få cdene bort fra siktlinjen, tenke mindre på hifi og mer på musikk og livet. Lydkvalitet på 5i-nivå håper jeg skal være levelig. Hvis det ikke går er det jo bare å hoppe tilbake på karusellen. Det neste blir jakten på nye høyttalere. N-sats er spennende, Ovator junior kanskje enda mer spennende.

Jeg har forresten stor sans for bildene fra stuen din, Balthar. Virker som et trivelig rom med riktig balanse mellom hifi, musikk og øvrig møblement.

thank you bachman...it is indeed very important for me to integrate the set into the room. that´s why i changed from the double fraim and the olive reference to one tower.i felt the set got so much attention in the room. i was lucky with the position of the furniture's and the set solution. i anyway don´t have many possibilities regarding the placement. every item here has it natural place. now i feel it is also the best acoustic result. but it took a bit of time to find out. i must admit , that i am also always positive surprised, when members post pictures of their rooms here on the norwegian naim forum. i don´t have always the impression on the english naim forum though ;)

a p3 with an aro is a very fine turntable. there are plenty of those right now on the secondhand marked.many really underestimate this simple beauty.personally right now i would also give a chance to the WT amadeus. what an arm solution!!! the guy seams to be a genius :) for the money it must be a real bargain.

i mentioned this with the phonosophie amp just because i was in the same situation. i didn´t wanted the amount of boxes but still wanted to keep the naim sound and even the riaa and activation of my ibl in one box.and i gave it a chance. it is actually the only pice of hifi kit, which stayed for over 2 years in my chain. i wouldn´t buy it new, since it is simply to expensive. i like preowned stuff. i tried the supernait and as much as i wanted it to function, i was maybe to spoiled. first christians 52/supc/250 ( which i owned before ) made me understand,that it is another step. but i still din´t feel, that the 3 box naim set would made me listen to music with much more enjoyment as i do now. that is of course a personal decision. the naim set is in some ways clearly better.

it was also easier to step down from the reference set, since i went for vinyl at the same time. this gave me a compensation somehow and i didn´t miss

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    my dealer in germany was so kind and short of time, that he gave me the large power supply for my DPS turntable for a home demo.i really try to avoid to many updates around this turntable, since i find the entrance combo actually fanatstic and almost a bargain.

now actually i can imagine, what the radikal update means on the lp 12.

it is unbelievable, that a power supply upgrade on a turntable can influence the image so much. in the end it is JUST stabilizing the motor even more then it was already stabile before.

the whole image of the music is much more natural and quieter.blah blah blah may someone think. i hoped the same as well, but after 1/2 hour of listening you simply can´t stop listening to the instruments,voices or what ever ;)...it is one of this updates which on the fist sight is subtile. but the more you let it entertain you,the more it drags you so deeply into the happening.

maybe i can compare it with an update from a 282 ( 82 ) to a 252 ( 52 ) ?

worth 25 k ? hmmm i don´t know. everyone needs to decide for himself. since it is on the sourceside i could imagine to prefer it to an amp update.

fascinating :)

at least i now know the difference of a turtable power supply update at least. i also did it on the pick up . went from 20 xl to the te kaitora rua. better better in everyway. but i still would prefer the power supply update. already because the pick up need to be replaced.i play so much music everyday, that it would hold 2 years maybe. what i am still missing is the arm update . my dealer would still prefer the power supply update though. maybe by time i will have the chance to hear teh TT with another arm by myself.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    last one for today :)

i also had the possibility to listen to a hdx and to compare it with a cdx2 / xps. it was very funny since the dealer suggested a blind test with a curtain in-front of the sources. i sad i don´t need it, since it was very sure who was who :)...but agreed for the blind test

the rest of the chain was a hicaped 282 , a 250-2 and a slim neat florstander.

we played several cd , which has been ripped to the hdx before.there was no influence of the remote controls ,so i really needed to judge just by performance of the players. it was not sooo easy actually,but one of the players was a bit more to my liking. it was obvious, that it was the cdx2 /xps2.somehow more energy, how i knew it from an attached xps. i the end when the curtain fell this player was the HDX :-X

tja...

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Bach_Man skrev:
    Steinar O skrev:

Mvh
    Blir nok en Aro på den spilleren igjen før eller siden tenker jeg ;)
    Så mye frem og tilbake som det har vært forstår jeg kommentaren ;)
    Den som lever får se, men tror nok at om så skulle skje, så er det med en ny eier :)

Enn du FZ? Har du 3, kan du like gjerne ha 4 stk. lp12?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Bør vel sette strek ved tre av arten. Jeg får ikke spilt på flere enn en av gangen uansett. Den ene blir hyttespiller og kanskje litt unødvendig å ha to LP12 med Keel, men det er utrolig mye enklere å sammenligne ting når man har to tilnærmet identiske spillere.........

Nei du får nok beholde platespilleren din, Steinar, og slutte å rote med disse avlegse CD-spillerne ;)

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Bør vel sette strek ved tre av arten. Jeg får ikke spilt på flere enn en av gangen uansett. Den ene blir hyttespiller og kanskje litt unødvendig å ha to LP12 med Keel, men det er utrolig mye enklere å sammenligne ting når man har to tilnærmet identiske spillere.........

Nei du får nok beholde platespilleren din, Steinar, og slutte å rote med disse avlegse CD-spillerne ;)
    Blir en CD5XS på meg, med digitalutgang. Enkel tilgang til musikk fra de store cdboksene.
    Å ikke ha en lett tilgjengelig kilde går utover musikkspillingen.
    Enig, 3 lp12 bør være nok ;)

Veldig lekker denne lp12 saken da.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Veldig lekker denne lp12 saken da.
    Ja, ikke sant. Dessuten så har den sjel og responderer på god og kjærlig behandling. Og når all verdens CD-spillere forlengst har gått i glemmeboka vil LP12'en spille Dylans "Forever young" og fremdeles være det 8)

oyvindth

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2006
    Antall liker
    1
    Hei folkens!

melder meg inn i gjengen med nytt(gammelt) Naim utstyr i stuen.
    Spiller nå på Nait5i og CD5i med et sett Dali Mentor 1 - og må bare si at dette spiller forførende..

Bruker nok også feil kabler, men har ikke fått kloa i NACA5 ennå ::)

Skal legge inn et par bilder og litt flere kommentarer, men nå må jeg spille litt musikk..

Nå er det Gordon Goodwin´s Big Phat Band med Act Your Age som skal under pucken.. ;)

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Velkommen skal du være hifinisse :)
    Bilder og kommentarer er alltid moro ;)

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…