Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Ok og hvad er så det ? Basreflex ser jeg. Så er vi på ingen måde på bølgelængde.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    849
    Torget vurderinger
    4
    Duelund og hifiguru..... med all respekt...... HVA har dette på Naim tråden å gjøre ?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Liotheles skrev:
    Duelund og hifiguru..... med all respekt...... HVA har dette på Naim tråden å gjøre ?
    bildet til han hifiguru var fint ivertfall :D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    hifiguru skrev:
    Store elementer er ikke Naims force, NAP 90 vil heller ikke stortrives i veldig store rom med krav om høye lydtrykk. ;)
    Det essensielle her er vel kanskje det at Naim gjør mangt og meget på sin egen måte, så det vil ikke nødvendigvis være noen stor suksess å bringe en enkelt Naimkomponent inn i et tilfeldig anlegg. Gammel Naim er ikke utstyr som er bygget for å være allround kompatibelt.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Holder på og lese meg igjennom tråden, men har ikke tolmodighet til og vente så jeg må spørre.

Hvordan fungerer Naim med Jbl? Har funnet høytaleren jeg vil beholde i lang tid, men er fryktelig nysjerrig på og prøve Naim :)
    Tenkte i første omgang enten den minste integrerte el fks supernait

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.288
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Duelund_Support skrev:
    Jeg har lavet flere klasse A forstærkere som ikke magtede det jeg ønsker på selv forholdsvis letdrevne højttalere. 90,3 fandt jeg i en brugtannonce. Den vil neppe være et godt alternativ til min søns Aleph 3 med 800.000 uf firepoler i strømforsyningen. Bassen i systemet er 15 " så der skal bruges noget kraftigere. Under 100 w anser jeg ikke for brugbart når det gælder præcis basgengivelse.

Da passer tydligvis Naim ikke for deg, da Naim kun har en enkelt forsterker som yter mer enn 100 watt; NAP500 på 2x140watt i 8 Ohm. Koster langt over 100000,- (Fra Stereophile: "Other high-quality parts making appearances include the excellent Panasonic HFS low-ESR electrolytic caps for all the driver power supplies, and four Panasonic TSU 22,000µF caps per channel for the output stage supplies.")

Nap 90.3 er nok en helt annen forsterker enn Aleph3, også prismessig. Aleph3 kostet $2300 da den ble solgt. Nap90.3 kostet kanskje $500....

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Ok denne Aleph 3 er en clon. Jeg tror næppe den orginale var med 16 stk. 47000 uf firepol. Vejledende udsalgspris på kondensatorerne er ca 6400 dk.kr.

Sorry slut med off topic fra min side.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Med 2x15 watt kan man blant mye annet:
    -forelske seg i Wagners Ring
    -kjenne rytmegitaren i Led Zeppelins Tangerine dure opp gjennom ryggmargen
    -høre kjærligheten forrådes i Dido & Aeneas
    -skjønne hvor genial tredjesatsen i Sibelius' 5. symfoni er. Dette er jo hvordan all skapelse foregår! (Nylig åpenbaring.)
    -fortape seg i den McCartneys barnlige entusiasme i «I've just seen a face»

Livet med Nait 1 er med andre ord ikke verst. Uten at det gjør den egnet for særlig mange. :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Erik B/balthar; Hva tenker dere om avstanden til bakvegg ?
    Skulle ht vært enda nærmere bakvegg ?

Vedlegg

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei Leon.

Mine er så nær vegg som det lar seg gjøre - har heller ikke forsøkt noe annet ennå - men det kommer sikkert....
    Ellers står de på "parkettbeskyttere" (riktignok ikke fra naim) på gammelt tregulv - og bakveggen i gamle gipsplater.
    Er godt fornøyd - så langt...

Erik

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Erik B skrev:
    Hei Leon.

Mine er så nær vegg som det lar seg gjøre - har heller ikke forsøkt noe annet ennå - men det kommer sikkert....
    Ellers står de på "parkettbeskyttere" (riktignok ikke fra naim) på gammelt tregulv - og bakveggen i gamle gipsplater.
    Er godt fornøyd - så langt...

Erik
    Hei. Ok, hvor mye nærmere bakvegg vil du si dine er i forhold til mine ca ?

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Kombinasjonen av gulvlist og iblfoten - gør at det er 6,5 cm fra veggen til bakveggen på ht.

Erik

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Erik B skrev:
    Hei,

Kombinasjonen av gulvlist og iblfoten - gør at det er 6,5 cm fra veggen til bakveggen på ht.

Erik
    Hei. 3,5cm fra toppen av ht i bakkant inntil bakvegg her ..

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hi leon...

min er 5,5 cm...jeg har en liste på gulvet.

hav synst du hvordan den spiller ?...

har akurat en sbl på besøk her ;)

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei leon og balthar,

Har dere tilted htt opp foran?

Erik

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Balthar; Ht er svært presis og vellydende, noe flat(veldig ærlig) kan den
    virke som. Jeg brukte litt tid til å tilvende meg lydbilde. Ibl har nå vært i
    hus ca mnd. og jeg tror jeg tilvendt, liker det jeg hører :) Samtidig er det
    en ht som krever veldig mye av kilden. LP12 spilleren min er ikke oppe går enda, samler deler, ser frem til jeg kan rigge den opp. Noe av det jeg liker best med ht er at lydbilde er veldig gjevnt/likt i rommet om jeg står på siden, sitter eller står osv... Jeg skal bruke et par mnd. til å lytte før jeg bestemmer meg for event. sub, mage følelsen nå sier sub :)
    Designet er jo herlig!

Erik B; Mine står i water.

S

Steinar O

Gjest

:)

Tenker å åpne døra til kjelleren for dem som vil, iløpet av høsten...når alt er på plass og justert sånn noenlunde.

Nedgradering er herlig...går ikke utover musikken....nå føles det til og med som om noe Fraim saker er overflødig.
    Sånn skal det være ;)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    849
    Torget vurderinger
    4
    Veldig artig å høre Steinar :)
    Skulle gjerne tatt en tur ned i kjeller'n din hvis jeg hadde bodd i nærheten jeg!

Det at en mann som deg er fornøyd på det nivå du nå er etter å ha vært langt inne i hi-end land sier meg at nyanser ER denne hobbyen!!!

Vurderer akkurat nå å oppgradere fra min Nait 5 til en Supernait eller en 202/200 kombo men vet ikke om det er verdt bryderiet, for jeg tror at jeg vil konkludere sånn circa at nyansene er for små til å forsvare prisen ;)

Men, men....... artig å prøve litt nytt også da ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    Hei.
    Balthar; Ht er svært presis og vellydende, noe flat(veldig ærlig) kan den
    virke som. Jeg brukte litt tid til å tilvende meg lydbilde. Ibl har nå vært i
    hus ca mnd. og jeg tror jeg tilvendt, liker det jeg hører :) Samtidig er det
    en ht som krever veldig mye av kilden. LP12 spilleren min er ikke oppe går enda, samler deler, ser frem til jeg kan rigge den opp. Noe av det jeg liker best med ht er at lydbilde er veldig gjevnt/likt i rommet om jeg står på siden, sitter eller står osv... Jeg skal bruke et par mnd. til å lytte før jeg bestemmer meg for event. sub, mage følelsen nå sier sub :)
    Designet er jo herlig!

Erik B; Mine står i water.

bra å høre leon. velkommen i ibl kluben ;)

jeg hysker fortsat nor jeg byttet fra sbl til ibl. først lå jeg lit for den var så aneledes.men den blir faktisk stående her i nesten 2 år. det si noe for meg. jeg er helt enig. ibl våkser med kilden og oppover. jeg hørte ibl med nait2 ( tror faktisk sbl låter bedre med nait 2 ) og nå kjører jeg den aktiv.med suernaiten var den ganske bra også.

kunne blir spennede å høre din anlegg en gang.

nå er det sbl på hjemme besøk her. også veldig fint, men jeg har problem med en boomy bass frekfens.den ødeleger ganske mye. jeg få eksperimentere lit med plaseringen først.skal forteller mer.

men først blir det lit sent sommer reising :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Liotheles skrev:
    Veldig artig å høre Steinar :)
    Skulle gjerne tatt en tur ned i kjeller'n din hvis jeg hadde bodd i nærheten jeg!

Det at en mann som deg er fornøyd på det nivå du nå er etter å ha vært langt inne i hi-end land sier meg at nyanser ER denne hobbyen!!!

Vurderer akkurat nå å oppgradere fra min Nait 5 til en Supernait eller en 202/200 kombo men vet ikke om det er verdt bryderiet, for jeg tror at jeg vil konkludere sånn circa at nyansene er for små til å forsvare prisen ;)

Men, men....... artig å prøve litt nytt også da ;)
    Har lyttet til 202/200 vs Supernait og førstnevnte var ganske mye bedre. Mere fart, detaljer og driv i lyden. Kan tenke meg at komboen er ganske så mye bedre en Naiten.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Liotheles skrev:
    Har bare hørt 5i - men skal love at forskjellen opp til 202/200 er mer enn en nyanseforskjell. På den andre siden - er du fornøyd med Nait 5 så er du fornøyd.

S

Steinar O

Gjest
    Den er bedre enn den....og den er bedre enn den? :)

Helt riktig, samtidig helt feil IMO. Opplevelsen kommer fra musikken uansett og det skjer oppe i hodet.

Hver og en må finne sitt nivå. Det er kun en sjøl som kan forstå sine egne prioriteringer, utifra de erfaringene man har gjort seg..eller noe sånt, og sin egen lommebok selvfølgelig.
    Når forsterkersettets nypris kryper opp mot 200K bør det ringe ei bjelle IMO...og det gjorde det altså her.

Når det er sagt. 202-200 med litt psu saker og en god kilde, minst CDX2 (idag antakelig HDX) er det optimale og krysningspunktet ift VFM...basert på mine humble erfaringer. Derfor har jeg satset på XS ;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Steinar O skrev:
    Når forsterkersettets nypris kryper opp mot 200K bør det ringe ei bjelle IMO...og det gjorde det altså her.
    hver enkelt får finne sitt ståsted,
    men hvorfor bør det ringe en bjelle!?

selfølgelig kommer en fra a til å i en Kia, men det er mye artigere i en BMW. ;D

for egen del nyter jeg musikk like gjerne gjennem en Tivoli eller bilanlegg, men det er da noe eget med lyden fra et naim anlegg i ref.klasse. ;)

S

smog

Gjest
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:
    hver enkelt får finne sitt ståsted,
    men hvorfor bør det ringe en bjelle!?

selfølgelig kommer en fra a til å i en Kia, men det er mye artigere i en BMW. ;D

for egen del nyter jeg musikk like gjerne gjennem en Tivoli eller bilanlegg, men det er da noe eget med lyden fra et naim anlegg i ref.klasse. ;)
    Nå er vel ikke XS en KIA ;)

Mvh
    Even

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Hvor lista ligger er vel subjektivt. Hos meg ligger den noe høyere enn Nait5i og CD5i. Har 202/200 og kjenner faktisk ikke på behovet for å ha "bedre" lyd. Kjører for øvrig en Toyota.
    All ære til Stover for å nedgradere for øvrig... Dog - er dette andre eller tredje gangen du gjør dette?...:)

K

ketil-b

Gjest
    pahf skrev:
    Holder på og lese meg igjennom tråden, men har ikke tolmodighet til og vente så jeg må spørre.

Hvordan fungerer Naim med Jbl? Har funnet høytaleren jeg vil beholde i lang tid, men er fryktelig nysjerrig på og prøve Naim :)

Tillater meg å hente frem denne igjen. Litt usedvanlig at ingen vet eller svarer, men den ble sikkert overset i 'kampens hete'. Har ikke selv så mye peiling på høyttalere, men tenkte at kanskje noen av dere har noe å tilby pahf?

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.317
    Torget vurderinger
    4
    Lyd&Bilde kaller NaitXS et mesterverk når de tester den mot en H/K, en Nad, dyreste EC prelude og det integrerte flaggskipet til Rega.

S

Steinar O

Gjest
    Var ikke meningen å støte noen.
    Det jeg skriver om nedgradering osv er basert på mine subjektive erfaringer og øvrige preferanser ift hifi.
    Har full forståelse og respekt for de som velger annerledes.

Det er 2. gangen jeg nedgraderer. Første gang gikk jeg såvidt i pluss, denne gangen tapte jeg litt.
    Mange erfaringer rikere ;)

Kunne godt ha valgt SN eller 202-200 fremfor XS, men det er jo den samme oppgraderings tankerekken.
    Tar du den, så tar du den...for den er jo bedre osv.
    Satser noen kroner på kilden(e) istedet.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    ketil-b skrev:
    pahf skrev:

Tillater meg å hente frem denne igjen. Litt usedvanlig at ingen vet eller svarer, men den ble sikkert overset i 'kampens hete'. Har ikke selv så mye peiling på høyttalere, men tenkte at kanskje noen av dere har noe å tilby pahf?
    hei, JBL og andre amerekanske høgtalere har vel aldri vært ansett som noen god matsj med naim, det er helst britiske merker som (naturlig nok) blir brukt.

men for all del det er lov og prøve, og et søk på naims forum kan kanske gi en pekepinn. http://forums.naim-audio.com/eve/forums

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    pelsjeger skrev:
    Lyd&Bilde kaller NaitXS et mesterverk når de tester den mot en H/K, en Nad, dyreste EC prelude og det integrerte flaggskipet til Rega.
    Den testen var ikke verst nei. Ska sei. Gøy å lese.

S

Steinar O

Gjest
    ketil-b skrev:
    pahf skrev:

Kjenner ikke JBL så godt, men denne tilnærmingen til å finne elektronikk gir ikke særlig godt utgangspunkt.
    Å låse seg til en bestemt høyttaler og dermed til elektronikk som passer.
    Hva om den krever en strømsterk forsterker? Blir fort dyrt det!

Slipp deg løs fra å måtte ha JBL og se høyttaleren som en del av en helhet.

Lykke til ;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    har tenkt å stoppe oppgradering i god tid før jeg ender

HER ;D

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    849
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Var ikke meningen å støte noen.
    Det jeg skriver om nedgradering osv er basert på mine subjektive erfaringer og øvrige preferanser ift hifi.
    Har full forståelse og respekt for de som velger annerledes.

Det er 2. gangen jeg nedgraderer. Første gang gikk jeg såvidt i pluss, denne gangen tapte jeg litt.
    Mange erfaringer rikere ;)

Kunne godt ha valgt SN eller 202-200 fremfor XS, men det er jo den samme oppgraderings tankerekken.
    Tar du den, så tar du den...for den er jo bedre osv.
    Satser noen kroner på kilden(e) istedet.
    Sikkert et klokt valg å satse på kilde Steinar, og i beste Naimist ånd ;)
    I tillegg til å redusere hestekrefter har du jo nedskalert ganske ettertrykkelig på høyttalersiden også.
    Det at du likevel er fornøyd og kan nyte musikken på linje med tidligere (eller mer?) viser iallefall meg at man ikke nødvendigvis må klatre helt opp stigen før man finner sitt nivå.

Men mange av oss er jo født ganske nysjerrige da ;)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Medregnet sub og stativer har Steinar stadig en høyttalerpakke til ca 30 000 - ingen budsjettløsning, tross alt, nedgradering eller ei;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn