Det blir dessverre ikke noen forforsterker til salgs ennå, og i denne omgang er det CDX'en jeg skal selge. Jeg håper at jeg kan oppgradere forforsterker om ett års tid for å feire at kona blir ferdig med studiene (og fohåpentligvis får jobb og kan bidra til økonomien igjen
).
XPS2 forsyner bare CD-spilleren med strøm.
Jeg fikk jo hørt oppgraderingen med/uten NAPSC til 202'en og må si at den er et absolutt must til den prisen. Det ble mere ro i lydbildet og en antydning til agressiv diskant forsvant. Jeg hadde ikke trodd at den skulle utgjøre så mye, og var noe skeptisk i utgangspunktet. Dette ble testet med Naim-SL2 høyttalerene som er meget avslørende i forhold til elektronikk.
Det er klart at 202 og 200 passer som hånd i hanske og er en kombinasjon du kan gå for og leve med veldig lenge. Noen bruker CDS3 med 202/200 og synes dette er en fantastisk kombinasjon. 202'en kan jo også oppgraderes med en (eller to) Hicaps, men dette er det jo greit å vente med. CD5X med 202/200 tror jeg skal høres temmelig bra ut!
Først får du høre på det hjemme hos deg selv. Hvis du skulle like det er det jo lurt å prøve se for seg hvilken kombinasjon man vil ende opp med, og kjøpe ut i fra det (slik at man ikke taper for mye penger underveis på kjøp/salg når det oppgraderes).
Hvilke høyttalere bruker du? Bytte av høyttalere kan du jo evnt. ta senere (hvis det da ikke skulle være en komplett mismatch). De fleste høyttalere skal kunne vise frem Naims sterke sider, hvis de da ikke er utrolig laidback. Noen anbefalte høyttalere med Naim er jo Naim's egne, Dynaudio, Totem, Tannoy, Audio Physic, Cabasse, Neat Acoustics, Spendor, Audio Vector, Epos, Rega, Shahinian, Living Voice, Wilson Benesch, B&W (så lenge du har en stor nok effektforsterker for disse suger power) og jeg vil også tippe Elac er en god match ++ en del andre.
Hvorfor prøver du å unngå Naims sterke sider, for dette dreier seg jo om musikalitet? Nei du må nok prøve det hjemme først og komme tilbake med en rapport på hva du syntes om oppsettet. Men det er klart at mange velger seg litt bort fra hardcore-Naim lyd ved å velge andre høyttalere enn Naim's egne, og det skal kunne fungere veldig bra. Jeg tror nok at hvis du hadde hørt et av Naims toppoppsett (som dessverre ikke er mulig i Norge) så hadde du i alle fall ikke ønsket deg bort fra dette ;D, bortsett fra at man bør (må) avstå fra slike seanser hvis man ikke har nok penger på konto (eller en velvillig bank...). Ellers kan man bli lettere frustrert :'(.