Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    so

    Gjest
    Interessant lesning må jeg si. Det som kanskje er litt forunderlig er at Naim sier jeg bør velge DIN-XLR, dersom jeg kan velge mellom XLR og RCA???

    Edit! Naim-forum har enorm fokus mot kilden. Et minimum virker å være cd5x med h.Cap, deretter NAC202. Vil liksom spille i Premier League på direkten. :D

    Nei...Naim er spennende saker gitt. :D
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Interessant lesning må jeg si. Det som kanskje er litt forunderlig er at Naim sier jeg bør velge DIN-XLR, dersom jeg kan velge mellom XLR og RCA???

    Om ikke det var for FlatCap 2, ville jeg lagt meg etter NAC 112 som du selger/har solgt. Virker som kjøp av NAC202 til cd5x, er overkill om man ikke har oppgraderingsplaner for cdp.
    Har du noen ide om forskjellen på 112/x?

    Nei...Naim er spennende saker gitt. :D
    Vet ikke helt hvordan det går med DIN-XLR hvis det er balansert drift.
    Kan jo selge separat hvis ønskelig. Send en mail eller PM.
    x-serien har bedre oppløsning, tempo og timing enn den forrige 5-serien. Jeg liker 5-serien, faktisk har jeg lyst til å kjøpe en Nait5 til et anlegg2.

    Mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Dersom ikke Lyric-Tor hadde blitt så gjerrige, hadde det sikkert stått et brukbart NAIM-oppsett på racket mitt nå.  Men når jeg ikke fikk rabatt på oppsettet mitt:  CD5X-NAC202-NAP200 får jeg bare se det an litt.  CD.spilleren hadde jeg bare tenkt som en midlertidig løsning og evt. oppgradert eller byttet ut senere (til CDX2 eller bedre).

    Ellers har jeg vurdert SUGDEN A21se + CD21se, som blir en rimeligere løsening.

    Tror nok at Sugden har mere "inner details", mens Naim har mere rytme og trøkk.

    Velger jeg Sugden er jeg liksom ferdig med det, men velger jeg Naim kommer det til å bli fristende å oppgradere med strømforsyninger etc. (blir dyrt). Ellers er jo en annen fordel med Naim at man kan glemme kabelproblematikken.

    mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Svein- Som du ser redigerte jeg litt i innlegget. Det er som Costello beskriver, med Naim er det hele tiden muligheter for oppgradering som vil spise på en. Må virkelig tenke seg om før en handler. :D

    Costello- Leste nettopp igjennom en tråd du startet på Naim-Forum. Denne opphausingen av Naim utstyr, den ene er bedre enn den andre, og til slutt ender det i toppen av referenceserien til Naim. Veien frem er nærmest bortkastet. 5x/FC2 er nærmest for rasteplass å regne. Veldig interessant tråd å lese.....og litt avslørende også.

    Lyric står steilt på pris. Kjører man til Sverige kan en spare noe, selvfølgelig avhengig av hvor mye en kjøper. Beskytter de hverandre tro?

    Tror jeg skal bruke vinteren på å lytte til mer Naim. Lyric og kanskje har de mer å by på i Gøteborg.

    500km fra Lyric.....det kan være MidtNorge det? ;)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    So - slik er det bare - det kommer sikkert til å klabbe på seg med "super-caps", "hi-caps" og gudene vet hva de heter, selv om det i utgangspunktet sikkert låter helt rått!

    Ellers er det jo bare det å si; skal man satse på Naim MÅ det være Naim hele veien!

    (PS: 500km fra Lyric = Midt Norge, yes)

    mvh
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei
    Vurderer en Nait 5i til mine MA S2. I dag har jeg en Primare A10 integrert på 2x50 W. Den låter greit, men kun når jeg guffer opp litt. Er kjedelig og tam når jeg spiller lavt. Vil jeg merke noe forskjell der med Nait 5i?
    Og når kommer revisoren til Lyric neste gang?:):)
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Naim er kjent for å spille på en engasjerende måte selv på lavt volum. Men det er selvfølgelig også meget avhengig av at man ikke har en høyttaler som først våkner ved høyt volum.
     
    C

    cpc

    Gjest
    Mener jeg leste en tråd om "cd5i better than cd5x?" på naim-forum for en god stund siden.

    Er vel ikke noen som har linken til denne liggende klar...?!

    Hva er det med i-modellen som gjør den så populær?
     
    S

    so

    Gjest
    Mener jeg leste en tråd om "cd5i better than cd5x?" på naim-forum for en god stund siden.

    Er vel ikke noen som har linken til denne liggende klar...?!

    Hva er det med i-modellen som gjør den så populær?
    Nå er vel ikke jeg noen objektiv kilde, men det er kanskje ikke personen som kom med ovenstående påstand heller. ;D
    De fleste tråder på Naim-Forum favoriserer cd5x fremfor 5i. De sier sågar at forskjellen mellom 5i og 5x, er større enn 5x til cdx2. Siste påstand slåes vel ihjel av at cdx2 fremstilles som beste/førstevalg av kilde til de fleste oppsett, selv med Nait5i.

    Ikke vet jeg, men man kan jo klamre seg til enkeltuttalelser om man finner det tilfredsstillende. :D
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Hei
    Vurderer en Nait 5i til mine MA S2. I dag har jeg en Primare A10 integrert på 2x50 W. Den låter greit, men kun når jeg guffer opp litt. Er kjedelig og tam når jeg spiller lavt. Vil jeg merke noe forskjell der med Nait 5i?
    Og når kommer revisoren til Lyric neste gang?:):)
    Prutet med Tor sist jeg var der. Da kunne han ikke gi rabatt fordi revisor var til stede ???
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Tror jeg skal holde meg unna Tor & Co. Virker som en rar gjeng. Revisoren skal vel ikke påvirke prisen!? Tror kun de som er "inne" med de gutta der får en bra pris. Venter heller til Nait 5i kommer på bruktbørsen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg skal holde meg unna Tor & Co. Virker som en rar gjeng. Revisoren skal vel ikke påvirke prisen!? Tror kun de som er "inne" med de gutta der får en bra pris. Venter heller til Nait 5i kommer på bruktbørsen.
    Skal du ha enda en ny forsterker nå...? Kvittet du deg ikke nettopp med H/K'en..? :D
    Er du ikke fornøyd med Primare..?

    Har du fått nye stativer? Og hvorfor ikke se deg om etter en bedre cd-spiller (f.eks CD5i)... dersom det er bedre lyd du vil ha mener jeg.. da trenger du jo en nogenlunde balanse i systemet.

    Mvh Vidar P
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Skal du ha enda en ny forsterker nå...? Kvittet du deg ikke nettopp med H/K'en..?  :D
    Er du ikke fornøyd med Primare..?

    Har du fått nye stativer? Og hvorfor ikke se deg om etter en bedre cd-spiller (f.eks CD5i)... dersom det er bedre lyd du vil ha mener jeg.. da trenger du jo en nogenlunde balanse i systemet.






    Joda vidar. Primaren er ikke så værst den. Skrudde litt opp i helga og både dire straits og pink floyd låt supert.
    Det beste jeg har hørt i min stue:)

    Men primaren virker veldig tam når jeg spiller lavt. Alle detaljer blir liksom borte. Er ikke helt sikker, men mener den også spiller litt mørkt. Kommer nok til å prøve noen forstekere til jeg blir fornøyd. Kjøper brukt og tror nok ikke jeg vil tape penger på og kjøpe og selge litt.

    Må nok få meg ny CD også, men er litt tom for ideer der.

    Men tror MA ene har bra potensiale i min stue, så de vil jeg beholde.

    mvh
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Har forresten hørt at stativene ikke skal være så gale, så jeg beholder også de så lenge...

    Hmmm...skjønte ikke helt hva som skjedde med forrige innlegg:)
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Hallå Torsen
    Jeg har et par fete Alpro Terra stativer stående på loftet som du også kan få låne sammen med min Nait5 om du vil.
    Men det blir helt klart først klasse over det når du får byttet ut din Alpha 7 ,helst med Naim.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Håk?
    Hmmm...kanskje ikke så dumt. Men bruker ikke du Nait`en selv nå?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Synd, dersom denne linken legges død nå. Er selv i "forhandlinger" med Lyric ang. Naim produkter. Men det hadde vært interessant å høre fra andre i samme bås og selvsagt alle som er i besittelse av Naim's produkter. F.eks lurer jeg på om overgang fra "noe med rør i" til Naim kan bli for stor.

    mvh
     
    S

    smog

    Gjest
    Slenger meg på for å si at jeg byttet ut min Holfi integra 88 med Naim nait 5 på 30 Watt og den spiller meget bra. Mangler noe av slammet til holfien, men tar igjen mye på spilleglede.

    Mvh
    Smog ;D
     
    S

    so

    Gjest
    Hei.

    Synd, dersom denne linken legges død nå. Er selv i "forhandlinger" med Lyric ang. Naim produkter. Men det hadde vært interessant å høre fra andre i samme bås og selvsagt alle som er i besittelse av Naim's produkter. F.eks lurer jeg på om overgang fra "noe med rør i" til Naim kan bli for stor.

    mvh                                  
    Enig.
    Har også vært i forhandinger idag, og ved kjøp av flere bokser er det rabatter å få, dog ikke allverden.

    Mener du at du eier rør, og er redd Naim låter for lite rør?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Kanskje ikke sånn ment....
    Virker som Lyric er litt på gli når det gjelder rabatter (særlig ved kjøp av mange bokser).

    Blir spennende å følge med din mulige handel, so. Håper du evt. kommer med tilbakemeldinger.

    mvh
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Kanskje dere bør bestille boksene deres samlet da ;D

    Kunne faktisk godt tenke meg en hi-cap selv jeg...
     
    S

    so

    Gjest
    Kanskje dere bør bestille boksene deres samlet da ;D

    Kunne faktisk godt tenke meg en hi-cap selv jeg...
    Tenkte samme tanken selv, men da skal en jo være rimelig sikker på handel. Dit er ikke jeg kommet enda. Mitt nåværende oppsett låter så utrolig bra og dagens Naimrunde var ganske oppklarende på mange områder.

    Det er mange saker å prøve ut med Naim. Fristende å prøve ut HiCap ja.

    Dette skal Lyric ha. De slår av ved kjøp av flere bokser, en får relativt lang prøvetid og i tillegg tar de jammen meg innbytte også......? Hvem andre gjør det?
    8) :D ;)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Kunne faktisk godt tenke meg en hi-cap selv jeg...
    Det kunne jeg også. Eller kanskje en SuperCap og ny preamp. Kjøper jeg en 202 går det vel 6 måneder før jeg begynner å få lyst på en 282, nei forresten 252. For å være sikker er det kanskje best å gå for en 552 med en gang, men 252 er vel strået bedre på rock? Da lanseres sikkert 565 som får 552 til å låte som en MP3 spiller osv.

    Mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Kjøper jeg en 202 går det vel 6 måneder før jeg begynner å få lyst på en 282, nei forresten 252.  For å være sikker er det kanskje best å gå for en 552 med en gang, men 252 er vel strået bedre på rock?  Da lanseres sikkert 565 som får 552 til å låte som en MP3 spiller osv.

    Mvh
    ;D Enig, det er sånn låta går....samme refrenget.

    Hadde en bodd i UK ville kjøp og salg av brukt Naim vært endel enklere...tror jeg. ;)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Hadde en bodd i UK ville kjøp og salg av brukt Naim vært endel enklere...tror jeg.  ;)
    Avgjort en fordel med mer enn et utsalgssted for eksempel. Ting hadde vært enklere om ikke Naim hadde så fordømt god lyd også.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Får levert min CDS3+XPS2+NAPSC neste uke, og det ser jeg frem til 8). Spørs om det blir stramme økonomiske tider fremover...
    Hei kibsgard,

    Har du fått spilleren?
    mvh
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Ellers må jeg si at for hver dag som går så blir det bare vanskeligere å levere disse Naimene tilbake. Akkurat nå spiller de så bra at jeg tror jeg kommer til å beholde dette oppsettet.
    Ble det slik at du beholdt disse Naimene?

    For de som lurer på hva Naiten har av effekt, er det en test i et Tysk HiFi-magasin som har gjort noen målinger: 57w i 8 ohm, 89w i 4 ohm, og ikke minst stabile 110w i 2 ohm. Er ikke så stø i TysK, men etter det jeg forstår er det med drift i begge kanaler.....

    http://www.music-line.biz/testberichte.html
     
    C

    cpc

    Gjest
    Hei!

    Er det stor skilnad på Nait5i, og det billigste pre-power-settet til Naim.
    Tenker da på lydkvalitet, og ikke muligheten til å drive tyngre høytalere, noe jeg regner med det kan?!
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Hei!

    Er det stor skilnad på Nait5i, og det billigste pre-power-settet til Naim.
    Tenker da på lydkvalitet, og ikke muligheten til å drive tyngre høytalere, noe jeg regner med det kan?!
    Om den er stor kan diskuteres. Forsterkersettet er bedre på flere områder. En fordel eller kanskje ulempe er at settet kan oppgraderes med PSU, bedre preamp eller poweramp etter hvert.

    Mvh
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hei kibsgard,

    Har du fått spilleren?
    mvh
    Spilleren er på plass, ja, og det er jo forbedringer på alle områder. Spesielt er den generelt mer musikalsk, samt at det blir dybde og kontroll i lydbildet. Vokaler, gitarlyd++ har blitt mer naturtro.

    Absolutt fornøyd så langt, og i tillegg bruker den vel minst en uke på å spilles inn så den har vel ikke nådd sitt fulle potensiale enda; samt at jeg enda ikke har mottatt NAPSC'en som også bidrar betydelig til mer ro og balanse i lydbildet.
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Ser ut til at det blir Ariva på meg nå ;) Håper det er veien å gå...
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Spilleren er på plass, ja, og det er jo forbedringer på alle områder. Spesielt er den generelt mer musikalsk, samt at det blir dybde og kontroll i lydbildet. Vokaler, gitarlyd++ har blitt mer naturtro.

    Absolutt fornøyd så langt, og i tillegg bruker den vel minst en uke på å spilles inn så den har vel ikke nådd sitt fulle potensiale enda; samt at jeg enda ikke har mottatt NAPSC'en som også bidrar betydelig til mer ro og balanse i lydbildet.
    Gratulerer med ny spiller!

    Mvh
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Kibsgard, liker komponentsammensetningen din: Naim CDS3-XPS2-NAC202-Hicap.2-NAP250.2-Cabasse Farella 402!  Dette er jo source-first i praksis og må låte fremragende.  Utrolig hva høykvalitetselektronikk kan få ut av relativt beskjedne høyttalere.

    Mvh     
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Full balanse hadde blitt med en NAC282 da den skal passe som hånd i hanske med NAP250.2  :). Preamp'en er jo en meget viktig del i source-first tankegangen.

    Nei, det begynner å låte veldig bra, ja. Lyden er veldig klar, kontrollert og musikalsk. På den annen side kunne jeg sikkert gjort en del med selve stua og slike romtweaks (som jeg ikke er noen ekspert på) for å perfeksjonere lyden.

    Kanskje jeg skal prøve å fjerne Mana soundbasene igjen for å se hvordan dette påvirker bassen.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Full balanse hadde blitt med en NAC282 da den skal passe som hånd i hanske med NAP250.2  :).

    Nei, det begynner å låte veldig bra, ja. Lyden er veldig klar, kontrollert og musikalsk. På den annen kunne jeg sikkert gjort en del med selve stua og slike romtweaks som jeg ikke er noen ekspert på for å perfeksjonere lyden.

    Kanskje jeg skal prøve å fjerne Mana soundsbasene igjen.
    Det er verd forsøket. Prøv også den runde enden på Farella-spiksene direkte mot gulvet.

    Mvh
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hei,

    Jeg har faktisk soundcare-spikes på Cabasse-høyttalerene. Er litt usikker på om dette ga noen særlig lydmessig forbedring (eller forverring...), men praktisk er det i alle fall (med tanke på å plassere dem direkte på gulvet).
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Hei,

    Jeg har faktisk soundcare-spikes på Cabasse-høyttalerene. Er litt usikker på om dette ga noen særlig lydmessig forbedring (eller forverring...), men praktisk er det i alle fall (med tanke på å plassere dem direkte på gulvet).
    Ok, har aldri testet soundcare.  Bruker du disse mot soundbasene?  Hvis du har nok av de lange Mana-spiksene (the evil ones) kan de brukes på farellaene.  De kan skrus langt inn i ht slik at du får lavest mulig tyngdepunkt ala det Mana og Naim anbefaler.

    Mvh
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg har dessverre ikke noen lange Mana-spikes til overs. Tror jeg fikk med nesten nøyaktig antall når jeg fikk rack og soundbases.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg snart bestemt meg, tror jeg.

    Bare noen få brikker (les: økonomi) faller på plass, blir Naim-elektronikk bestilt!

    Har tenkt å bruke max 60 Kkr på dette (inkl. cd-spiller) i første omgang. Så var det dette med "source first" da, eller "shit in - shit out". Har jo lest en del på Naim-forum for å få noen råd, men noe entydig svar finnes ikke.

    CD5X er vel den spilleren jeg evt. starter med (inkl. Flatcap) i første omgang.
    Forforsterker blir NAC 202 inkl. NAPSC
    Effekttrinnet må bli NAP 200. (Bare 70W på papiret, men...)

    Har fått til et bra deal med Lyric og kan bytte inn/oppgradere komponentene bare ved å betale mellomlegget ut ifra prislista.

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Fordeler med NAIM:

    - PRaT
    - Trenger ikke kaste bort penger på andre kabler
    - Kabler følger med
    - Enkle, tidløse kabinetter, lett å holde rene, ingen
    rør eller annet stash som stikker ut som er
    fristende for barnehender
    - Slipper å ligge søvnløs om natta å gruble over
    om matchingen er riktig.
    - Kan konsentrere seg om Musikken og ikke sitte
    foran PC'n for å finne bedre kabler eller andre
    duppeditter.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn