Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Enig i de fordelene du beskriver med Naim der. Spesielt er jeg glad for å slippe den utrolig vanskelig jobben med å matche ulikt utstyr; samt at jeg vet at Naims egne kabler stort sett passer best med Naim sitt utstyr. Låter kjempebra også da. Utrolig musikalskt. Tror ikke du skal bekymre deg for antall watt. Jeg hadde en Cayin 2x150 før og kan si at 70-80 Naim watt sparker mye mer. Det er vel eneste det å finne den perfekte høyytalermatchen man har igjen, da. Det er jo ikke alltid lett. Den absolutt vanskeligste komponenten (sammen med selve rommet da).

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    CD5X er vel den spilleren jeg evt. starter med (inkl. Flatcap) i første omgang.
    Forforsterker blir NAC 202 inkl. NAPSC
    Effekttrinnet må bli NAP 200.  (Bare 70W på papiret, men...)

Har fått til et bra deal med Lyric og kan bytte inn/oppgradere komponentene bare ved å betale mellomlegget ut ifra prislista.

mvh
    Fikk tid til ca en times besøk på Lyric på onsdag, da var det vel nettopp 5x/NAC 202/NAP 200 samt diverse PSU'er som spilte. Høyttalere var Proac D15.

Dette var mitt første "seriøse" besøk hos Lyric, og jeg ble meget godt tatt imot. Kaffe og fjernkontroll utlevert, lyset ble dempet og det ble presentert et rikt utvalg musikk å velge i.

Oppsettet spilt meget engasjerende og livlig, på tross av en tanke redusert dypbass ble jeg svært imponert. Som costello skriver, ble det informert godt om muligheten for innbytte og hyggelige priser dersom en ønsket å oppgradere innen Naim verdenen. Alt i alt fikk jeg et godt inntrykk av butikk såvel som utstyr!

mvh

S

so

Gjest
    Vel, der var den komplette Naim riggen på plass. Er nå satt til oppvarming.
    Hører at her er det noe på gang, men det kreves utprøving. Uvanlig lydbilde for meg.
    Virker umiddelbart som om NAP200 driver Xenon fint. Virker også som om BD racing cones og Jorma nettkabler gjør noe positivt,men det vil nok være å banne i Naimkirka.
    Som sagt ikke skikkelig varme enda.

Skal også sies at oppsettet er kjøpt brukt i Sverige fra privatperson og ikke fra den Svenske importøren/forhandleren.

Dette blir gøy. :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Grattis, so!

Venter spent på fortsettelsen...

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Gratulerer so!

Hva slags komponenter har du ellers i det nye systemet?

PS!
    Legg Jormakabler og Racingcones ut på brukbørsen umiddelbart ;)

Mvh

S

so

Gjest
    Gratulerer so!

Hva slags komponenter har du ellers i det nye systemet?

PS!
    Legg Jormakabler og Racingcones ut på brukbørsen umiddelbart ;)

Mvh
    Umiddelbar lytteopplevelse.

cdx2-202-napsc-200-naca5.

En tynn sak av en kabel mellom cd og pre. NA-46.
    Tar noen uker før jeg får lyttet skikkelig.

K

Kaarelars

Gjest
    Fantastisk anlegg. Dette skal låte eventyrlig med et drive og swing ingen produsenter gjør som Naim.
    Forbered deg på mange lange lyttesessions.

Mvh

C

cpc

Gjest
    Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny forsterker og cd-spiller nå.. Etter en hyggelig tur østover, med innlagt besøk hos Lyric hifi, har valget falt på Naim.

Skal i utgangspunktet bruke forterkeren på SF D. Concertino, 4 ohm, 87db.

Da er spørsmålet: Hvilken av Nait 5i eller Nait 5 + Flatcap 2 bør jeg gå for?? Nait 5 + FC2 ligger jo på bruktbørsen, og vil koste ca det samme som ny 5i..

Det ser ut til å være en grei pris på det brukte alternativet, men er det kraftig nok til høytalerene??

Man har også muligheten til å oppgradere med bedre power-supply etc.

Har desverre ikke mulighet for å teste hjemme.

K

Kaarelars

Gjest
    Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny forsterker og cd-spiller nå.. Etter en hyggelig tur østover, med innlagt besøk hos Lyric hifi, har valget falt på Naim.

Da er spørsmålet: Hvilken av Nait 5i eller Nait 5 + Flatcap 2 bør jeg gå for?? Nait 5 + FC2 ligger jo på bruktbørsen, og vil koste ca det samme som ny 5i..

Det ser ut til å være en grei pris på det brukte alternativet, men er det kraftig nok til høytalerene??

Man har også muligheten til å oppgradere med bedre power-supply etc.

Har desverre ikke mulighet for å teste hjemme.
    Hei,

Er litt usikker på høyttalerne og hvor god match de er med Naim. Sonus faber låter litt forfinet, nesten som USA-hifi. Men du vil få lyd ut av de med begge forsterkerne. Nait5 har mindre krefter enn 5i.
    Jeg ville skippet flatcapen og gått for Nait5 og kjøpt CDX'n som ligger på bruktbørsen(hvis den ikke er solgt). Flatcap gjør mest nytte på cd-spillerne IMO. Brukte Nait5 og CDX en periode og det låt helt rått med Epos M12.

Mvh

C

cpc

Gjest
    Hei,

Er litt usikker på høyttalerne og hvor god match de er med Naim.  Sonus faber låter litt forfinet, nesten som USA-hifi.  Men du vil få lyd ut av de med begge forsterkerne.  Nait5 har mindre krefter enn 5i.
    Jeg ville skippet flatcapen og gått for Nait5 og kjøpt CDX'n som ligger på bruktbørsen(hvis den ikke er solgt).  Flatcap gjør mest nytte på cd-spillerne IMO.  Brukte Nait5 og CDX en periode og det låt helt rått med Epos M12.    

Mvh
    Jeg postet på Naim-forum her en dag og, fikk litt uklare svar, men tolket vel at 5i var å foretrekke, pga en bedre volumkontroll..

Imidlertidig har jeg sett og hørt mye skryt av den gamle Nait5'en, samt at en har litt flere muligheter her (pre-out, power-supply).

Jeg er rimelig usikker nå ja..

S

so

Gjest
    Naim-Forum beskriver 5i å være friskere og åpnere enn 5.
    5 er mørkere.

cdx kontra cd5x? Ikke godt å si. Har sjøl ikke hatt tid til å teste ut cd5x kontra cdx2.

Naim har en råhet i spillestilen. Jeg forstår godt dette PRaT uttrykket. Overganger går for seg på en helt spesiell måte.

Mitt korte inntrykk er at lydbildet ligger helt fremme. Veldig naturtro og tilstedeværelse. Toppen er vel frisk foreløpig. ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Prøv først uten noen form for tweaking.

T.o.m. rack'et kan ha betydning, har jeg fått inntrykk av gjennom lesing på Naim-forumet.

Lyden vil sikkert også forandre seg til det bedre etter noen dager.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Naim-Forum beskriver 5i å være friskere og åpnere enn 5.
    5 er mørkere.

quote]

Dette mener jeg også er riktig.  5i er langt mer frempå enn 5, slik den nye x-serien er det i forhold til den forrige, skarpere og kjappere.  Den gamle 5'ern heller litt mot lydtypen til referanseserien.  Selvsagt uten autoriten, drive og rytme/timing egenskapene.  Sjøl mener jeg at 112x/150X låter forskjellig fra Nait5, ikke nødvendigvis bedre.  Men en Nait5 trenger all hjelp den kan få og en CDX er en meget god match.

Mvh

C

cpc

Gjest
    Hei!

Når dere har handlet brukt Naim-utstyr, hvor har dere funnet dette?
    Det var en som nevnte at han hadde handlet brukt fra Sverige.
    Er det noen gode bruktbørser i Sverige som er å anbefale?

EDIT: Eller vet dere om noen som skal selge noe, fortrinnvis Nait5i og cd5i/x.. ::)

S

so

Gjest
    Hei!

Når dere har handlet brukt Naim-utstyr, hvor har dere funnet dette?
    Det var en som nevnte at han hadde handlet brukt fra Sverige.
    Er det noen gode bruktbørser i Sverige som er å anbefale?

EDIT: Eller vet dere om noen som skal selge noe, fortrinnvis Nait5i og cd5i/x.. ::)
    Bortsett fra min cd5x/fc2, kan du forsøke hifimagasinet.com
    Der fant jeg mitt komplette cdx2-202-200++ Lykke til. Du har noe å glede deg til.  ;)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Kode:
    Jeg tror generelt at Sonus Faber er en god match med Naim sin elektronikk. Jeg ser i alle fall at det er forholdsvis mange på Naim-forumet som bruker Sonus Faber Cremona med Naim, og er kjempefornøyd med det. Det viktige er jo at du har en power-amp som er i stand til å drive høyttalerene på en god måte, og i så måte er jo for så vidt stativ-høyttalere mere krevende i forhold til krefter enn det gulvstående høyttalere (jmfr. Cremona) er.

K

Kaarelars

Gjest
    Kode:
    Jeg tror generelt at Sonus Faber er en god match med Naim sin elektronikk. Jeg ser i alle fall at det er forholdsvis mange på Naim-forumet som bruker Sonus Faber Cremona med Naim, og er kjempefornøyd med det. Det viktige er jo at du har en power-amp som er i stand til å drive høyttalerene på en god måte, og i så måte er jo for så vidt stativ-høyttalere mere krevende i forhold til krefter enn det gulvstående høyttalere (jmfr. Cremona) er.
    Sonus Faber fungerer nok bra sammen med Naim. En Nait 5i og en god Naimspiller vil nok sparke liv i høyttalerne og gi en god smak på hva Naim har å tilby. SF er litt tilbakeholdne og polerte og vil generelt legge en demper på adrenalinkicket et komplett Naimanlegg er i stand til å gi.
    Men dette er litt flisespikking. Glem høyttalerne for en stund. Naim låter fantastisk og kan behandle rytmer, swinge og "boogie" får en ny mening. Dessuten blir dette formidlet med en kropp, fylde og autoritet de fleste må se langt etter.

Mvh

C

cpc

Gjest
    Aaarggh...

Dere legger ikke akkurat noen demper på kjøpelysten her...!
    Tror også det blir en bra match med SF, håper nå det!

Ulempen nå er jo at det er solgt forholdsvis lite Naim i Norge, og derfor sjelden finnes på bruktbørsene.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;D ;D ;D ;D

Ja, nå blir snart jeg også "naimist".......

Før helga blir det muligens:

- CD5X evt. CDX2
    - Flatcap 2X
    - NAC 202
    - NAP 200
    - NAPSC

Dette tror jeg kommer til å sparke liv i Proac'ene!

Et nytt rack er også under oppseiling (dog ikke FRAME!)

Blir vel en laaang kjøretur på fredag...  :D :D :D

mvh

S

so

Gjest
    Naim eiere får holde liv i denne tråden. ;)

Har egen 16A kurs til anlegget. I tidligere oppsett måtte jeg koble ifra jordingen i stikkontakten pga jordingssløyfe og støy ut i høyttaler.
    Leser på Naim-Forum at Naim komponenter skal jordes.
    Noen erfaringer?

Ser at Lyric priser Naca5 høyttalerkabel til >12 000,-.
    Er sikkert feil, siden Svensk konkurrent prissetter den til drøye 2000,- og selv betalte jeg 700,- brukt.

Vurderer å beholde FlatCap2 som power til 202 og evnt. en headline. Noen erfaringer? Er bortreist og får ikke testet på en stund.
    Regner med at Hicap er en vesentlig forbedring....og fordyrende.  :)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

Har egen 16A kurs til anlegget. I tidligere oppsett måtte jeg koble ifra jordingen i stikkontakten pga jordingssløyfe og støy ut i høyttaler.
    Noen erfaringer?
    Interessant problemstilling dette her.

Hva med strømrensere (som Naim fraråder)?

Har selv positiv erfaring med Furutech TP-80.

S

smog

Gjest
    Har en Naim nait 5. Sikkert et dumt spørsmål, men er det er det lavere lyd på cd inngangen en på f.eks. tuner inngangen. Koblet cd spilleren på feil inngang (tuner)og syntes at lyden ble høyere . Hørte jeg feil eller er det slik?

Mvh
    Smog ???

K

Kaarelars

Gjest
    Har en Naim nait 5. Sikkert et dumt spørsmål, men er det er det lavere lyd på cd inngangen en på f.eks. tuner inngangen. Koblet cd spilleren på feil inngang (tuner)og syntes at lyden ble høyere . Hørte jeg feil eller er det slik?

Mvh
    Smog ???
    Gain kan justeres forskjellig på hver enkelt inngang. Se bruksanvisning ;)

Mvh

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Hei smog, lurer veldig på hvordan naiten spiller på dine GR20

S

smog

Gjest
    Selge,selge,ikke selge?? Har over en tid kjørt en Holfi integra 88 på MA høyttalerne. Det låt litt klinisk på enkelte innspillinger,og jeg byttet den mot Naimen.
    Lyden ble snillere og det ble meget behagelig å lytte. Men så begynner jeg å savne noen mere trykk og kontant bass, men jeg vet ikke. Det hele låter meget harmonisk . Nå er det ikke så nøye om ingen vil kjøpe det. Kanskje jeg venter til det dukker opp en Naim 5 cd-spiller på bruktbørsen. Tror kanskje at det vil løfte Naiten opp ennå et hakk??
    Mvh ???

K

Kaarelars

Gjest

Noen erfaringer?

Vurderer å beholde FlatCap2 som power til 202 og evnt. en headline. Noen erfaringer? Er bortreist og får ikke testet på en stund.
    Regner med at Hicap er en vesentlig forbedring....og fordyrende.  :)
    Har også en jordet 16A kurs og dette fungerer utmerket.  Naim anbefaler bruk av noe som heter Grahams Hydra

Aner ikke hva en Flatcap2 vil gjøre i din suverene forsterkerkombinasjon, men på mitt forrige 112x/150x var forskjellene små og heller en forandring enn oppgradering.  Prøv!

Mvh

S

smog

Gjest
    Takk Svein, nå er den justert opp. (den sto veldig lavt)
    Har det noen betydning?

Mvh

S

so

Gjest
    Flott...... Grahams Hydra. Får sjekke ut hva dette er.

Uansett, får prøve å koble tilbake jordingen igjen når jeg kommer hjem.

S

smog

Gjest
    Hvordan er det å bruke Nait 5 som forforsterker og koble på en power amp?

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Takk Svein, nå er den justert opp. (den sto veldig lavt)
    Har det noen betydning?

Mvh
    Tror ikke det har noen betydning, men satt gain slik at jeg hadde max pådrag ca kl 11.

Mvh

S

smog

Gjest
    Synes forsterkeren spiller bedre når den ble økt. Tidligere måtte jeg skru opp på kl 14 for å spille høyt.

Mvh

S

so

Gjest
    Ser at Lyric priser Naca5 høyttalerkabel til >12 000,-.
    Er sikkert feil, siden Svensk konkurrent prissetter den til drøye 2000,-
    Så er den avklart også. Prisen på 12 900,- er for 100m...og da har en vel meterprisen også. :)

K

Kaarelars

Gjest
    so,

Tenker på å anskaffe meg en NAPSC og kanskje en Hydra. Er det vanlig nettledningen på denne slik som på andre Naimkomponenter?

Mvh

S

so

Gjest
    so,

Tenker på å anskaffe meg en NAPSC og kanskje en Hydra.  Er det vanlig nettledningen på denne slik som på andre Naimkomponenter?  

Mvh
    NAPSC har vanlig utskiftbar nettkabel.

S

so

Gjest
    Kontaktet Graham Hifi pr. mail angående Hydra. Ikke fått noe svar.
    Noen som kjenner til, og hva den evnt. koster?

K

Kaarelars

Gjest
    Kontaktet Graham Hifi pr. mail angående Hydra. Ikke fått noe svar.
    Noen som kjenner til, og hva den evnt. koster?
    Tror den koster mellom 500-1000 kroner avhengig av antall forgreninger. Ser at det ligger en oppskrift på en variant på TNT. Den ser jo grei ut og er vel mulig å få til på egenhånd. Finnes det noen slikt som denne Maplinboksen på det norske markedet?
    http://www.tnt-audio.com/clinica/hydra_e.html

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Umiddelbar lytteopplevelse.

cdx2-202-napsc-200-naca5.

En tynn sak av en kabel mellom cd og pre. NA-46.
    Tar noen uker før jeg får lyttet skikkelig.
    hei,
    har du fått tid til en skikkelig lytt?

Mvh

S

so

Gjest
    Er fremdeles på jobb i oljen. Er hjemme først på onsdag :D

Enn du...er det utvikling med 202?

S

so

Gjest
    Ikke bare enkelt å selge den flotte cdspilleren 5x/fc2.
    Lyric gir imidlertid et MEGET godt innbyttetilbud som jeg vurderer!!

Spørsmålet blir da. Med utgangspunkt i tanken om "Source first", hvilken psu gir mest valuta for pengene. xps til cdx2 eller hicap til 202? Eller begge kanskje  :D

Har Lyric noen høyttaler som matcher oppsettet godt? Hva med Proac D15?

Tenker selvfølgelig å droppe innom Lyric til uka....for lytting.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn