Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje noen her kan gi meg noen råd... Min Naim Uniti har etter endel ventetid (apparatet er visst en stålende salgssuksess for Naim) endelig forlatt Salisbury og hjemlandet står for øyeblikket på et lager i påvente av fortolling. Posten har sendt brev der de tilbyr seg å fortolle den, men denne tjenesten virker å være innrettet mot bedrifter og krever organisajonsnummer etc. Som et alternativ kan jeg visstnok fortolle den selv på et lokalt tollkontor. Noen som har vært igjennom denne prosedyren? Alle mine tidligere kjøp fra utlandet har gått rett igjennom automatisk fortolling på det ene eller andre viset så jeg har ingen erfaring på området. Uansett er høyeste prioritet å få fortollingen unnagjort fortere enn svint.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du ringer posten og sier at du er privatperson og ikke beddrift, og oppgir personnummer og ber dem fortolle den for deg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Takker, skal forsøke et eller flere alternativer. Og jeg bor vel i samme by som deg Wright. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Uniti virker som et spennende produkt og kan fort friste meg. Den ligger vel på ca 25K?
    Du får poste dine inntrykk og et bilde eller 2 når du har fått prøvd den ut.

Thomas

Ps
    Fikk igjen bruk for Dave på Flashbacksales da jeg fikk et kabelbrudd i 4-pins kabelen min. Satser på at den ligger i postkassen på Torsdag. Bestillte den for 30 minutter siden.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Slik jeg ser det har Uniti alt jeg trenger, streamer til å spille flac-filer, DAC til Spotify fra Mac, FM-radio, internettradio, strømuttak til Stageline og en god gammeldags cdskuff. Eneste som mangler er DVD, men da hadde prisen vært en helt annen og cdskuffen en kjip motorisert variant uten puck. Sammen med passende småhøyttalere (som kanskje, kanskje ikke er de jeg har nå) burde det bli det ypperste i sin klasse.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Fikk igjen bruk for Dave på Flashbacksales da jeg fikk et kabelbrudd i 4-pins kabelen min. Satser på at den ligger i postkassen på Torsdag. Bestillte den for 30 minutter siden.
    Takk for tips om den siden – trengte en ny RCA->DIN, bestilte like gjerne med en gang. Kjekt med mulighet for Paypal-betaling i slike små butikker. Men to dager postgang fra England? Så flaks har sjelden jeg hatt ...

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Slik jeg ser det har Uniti alt jeg trenger, streamer til å spille flac-filer, DAC til Spotify fra Mac, FM-radio, internettradio, strømuttak til Stageline og en god gammeldags cdskuff. Eneste som mangler er DVD, men da hadde prisen vært en helt annen og cdskuffen en kjip motorisert variant uten puck. Sammen med passende småhøyttalere (som kanskje, kanskje ikke er de jeg har nå) burde det bli det ypperste i sin klasse.
    tomtom audio has an offer right now. unity + guru 10....must be a great combo....

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat noe slikt jeg mener ja, balthar. En enklere vei til store musikkopplevelser. Men vet ikke om jeg er radikal nok til å kjøpe Guru ennå.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Wright skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Takk for tips om den siden – trengte en ny RCA->DIN, bestilte like gjerne med en gang. Kjekt med mulighet for Paypal-betaling i slike små butikker. Men to dager postgang fra England? Så flaks har sjelden jeg hatt ...
    Minnes sist at det ikke tok mer enn 2-3 dager. Jeg krysser fingrene...har koblet opp en annen forsterker mens jeg venter, men det er ikke heeeeelt det samme...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nevnte det i AT33-tråden også; det ser ut til at AT33EV er en svært egnet pu i sympatiserende Naim-systemer. Iallefall i mitt. Søren heller, den får jo frem mange/alle av de klassiske Naim hallmark lydegenskapene i Aro iallefall. Det er visst lov å ha litt flaks noen ganger.. (kjøpt uhørt).

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje jeg skulle forsøke meg på en Stageline sammen med AT33 i Regaen da... Vil i såfall bli kjøpt uhørt det også.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke hvordan den vil fungere i Rega-arm. Generelt mener jeg at en svale ikke gir noen sommer, og det er gjerne helheten man opplever. Sitter å hører på Linda Ronstadt-serien på MoFi, det slår meg hvor heftig bassen er i denne pu'en. Burde tilsi at man kanskje skal være forsiktig med Rega P3, men det er bare gjettinger. Bør gå mye bedre i P5 som ikke er så grumsete helt i bunn, særlig med TT-psu.

Generelt mener jeg å observere at folk har altfor dyre pu'er på for rimelige platespillere, sjelden/aldri omvendt.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Kanskje jeg skulle forsøke meg på en Stageline sammen med AT33 i Regaen da... Vil i såfall bli kjøpt uhørt det også.
    Jeg funderer på det samme, i lp12/ rega.
    Hvilken Stageline vurderer du/ hvordan resonnerer du rundt riaa valg?

S

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ikke i seg selv så opptatt av å bytte RIAA, den jeg har er god og jeg kommer sikkert til å beholde den i utstyrsparken, men tar ikke MC-pickuper og holder meg dermed borte fra store deler av PU-markedet. Siden jeg kan drive en Stageline uten å kjøpe PSU burde dette være et økonomisk og elegant alternativ. Er det ikke Stageline S som er mest allround kompatibel?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hav koster at 33 ?...

jeg brukker min oc 9 i en modifisert rega arm...te kaitora DV min blir salgt...er ganske happy med min at ...her hat den 1/2 år in nå...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    AT33EV Koster vel rundt $500 på diverse nettsteder.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    hav koster at 33 ?...

jeg brukker min oc 9 i en modifisert rega arm...te kaitora DV min blir salgt...er ganske happy med min at ...her hat den 1/2 år in nå...
    Jeg betalte $450 hos NeedleDoctor. Det var jo nettopp 10% salg der. Har spilt plater i hele går og idag, og kan allerede si såpass at jeg ikke savner DV XV-1S nevneverdig! Den får nok hvile lenge.
    AT33EV spiller så langt så utrolig bra i Aro at det er en sann fryd! Akkurat nå er det Jefferson Starship "Red Octopussy" som pumpes ut. DCC-pressing. For en fabelaktig pu! Denne gir bensin på bålet til mine ideer om hvor utrolig overpriset endel "eksotiske" pu'er må være.

Fant noen andre på nett, bl.a N-forum, som mente at AT33 i Aro var en fantastisk match. Ser ut som om de har rett. De fleste pleier å si at AT33PTG og AT33EV spiller med en heftigere bass, mer PR&T og mer kropp enn OC9. Uten å ofre noe på åpenhet og informasjonsmengde. Jeg er tilbøyelig til å være veldig enig selv før den er "innspilt". Hvis det er noe som heter det med disse.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Bach_Man skrev:
    Jeg funderer på det samme, i lp12/ rega.
    Hvilken Stageline vurderer du/ hvordan resonnerer du rundt riaa valg?

S
    Som sagt, dette synes å være et aldri så lite Naim-varp. Noe jeg håper du skal få høre med egne ører når vi skal montere Keel.

Jeg kjøpte jo Keel/A og har hatt den siden juni tror jeg(?), men har ikke giddet å montere ennå. Så mange plater å spille.... men det skulle ikke forbause meg det minste om alternativ 2) er bedre enn alternativ 1) i denne sammenlikningen;

1) ikke-Keel LP12/Aro/DV-XV-1s
    2) Keel/LP12/Aro/AT33EV

Og da er vel mye sagt om hvordan jeg så langt har ment at de forskjellige delene av platespillere bør prioriteres.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:
    hav koster at 33 ?...

Jeg betalte $450 hos NeedleDoctor. Det var jo nettopp 10% salg der. Har spilt plater i hele går og idag, og kan allerede si såpass at jeg ikke savner DV XV-1S nevneverdig! Den får nok hvile lenge.
    AT33EV spiller så langt så utrolig bra i Aro at det er en sann fryd! Akkurat nå er det Jefferson Starship "Red Octopussy" som pumpes ut. DCC-pressing. For en fabelaktig pu! Denne gir bensin på bålet til mine ideer om hvor utrolig overpriset endel "eksotiske" pu'er må være.

Fant noen andre på nett, bl.a N-forum, som mente at AT33 i Aro var en fantastisk match. Ser ut som om de har rett. De fleste pleier å si at AT33PTG og AT33EV spiller med en heftigere bass, mer PR&T og mer kropp enn OC9. Uten å ofre noe på åpenhet og informasjonsmengde. Jeg er tilbøyelig til å være veldig enig selv før den er "innspilt". Hvis det er noe som heter det med disse.
    takk for info vidar. liker det hva jeg leser da : " mer PR&T og mer kropp enn OC9". nå er det sånt at jeg brukker fortsat rega 250.hav er forsjel mellom AT33PTG og AT33EV ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke sammenliknet. Prestige (PTG) har boron cantilever og microline slipning, mens den dyrere Evolution (EV) har avsmalnende aluminium (duralumin) cantilever og eliptisk slipning. Sistnevnte slipning er som du kanskje vet kjent for å gi spesielt god bass/midbass-reproduksjon (god sporing, lav vreng og støy) dersom ting er vellykket.

Lagga har noen ord om de to her; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31598.msg712351#msg712351

S

Steinar O

Gjest
    Vi må prøve å få til en lp12 monteringsdag ja.. :)

Om man satser på Audio Technica pickup så forstår jeg det sånn at den trives med 100 ohms impedanse tilpasning eller lavere.
    Vil det si at Stageline S, er mest tilpasset da den i tall, har den laveste impedanse?
    Noe annet enn Stageline ser jeg ikke for meg, siden jeg har hicappet Nait XS.

Noen?

S

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    AT oppgir minimum 100 ohm last, eller som de skriver 100ohm+ for AT33EV. Bruker 220R i Superline i øyeblikket, men 453R var bedre enn 100R hos meg. AT-pu'er er forresten sjelden veldig følsomme for last, noe som kan skyldes deres ekstraordinært solide motorsystemer kanskje.

Keel-montasje kan bli gøy ja. Den har nå ligget i over tre mndr, så jeg har ikke akkurat lopper i blodet med det :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    Om man satser på Audio Technica pickup så forstår jeg det sånn at den trives med 100 ohms impedanse tilpasning eller lavere.
    Vil det si at Stageline S, er mest tilpasset da den i tall, har den laveste impedanse?
    Noe annet enn Stageline ser jeg ikke for meg, siden jeg har hicappet Nait XS.

Noen?

S
    Specifications
    Available as:
    Moving Coil and Moving Magnet
    'S':
    100uV/470ohm for low output cartridges
    'K':
    100uV/560ohm for selected moving coil cartridges
    'E':
    400uV/400ohm for medium output cartridges
    'N':
    2mV/47kohms

S eller K muligens ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    K er spesielt for Troika/Arkiv/Akiva. S-kortet er det man bør gå for om man vil ha et universalkort.

S

Steinar O

Gjest
    Takker.
    Det er S jeg har sett meg ut.
    Man leser så mangt om S eller K til ulike pu`er.

S

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har sett det ja. Mye av det er BS imo. Man skal høre så mye rart før ørene faller av. Best å sette filtermodus på.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Har ikke sammenliknet. Prestige (PTG) har boron cantilever og microline slipning, mens den dyrere Evolution (EV) har avsmalnende aluminium (duralumin) cantilever og eliptisk slipning. Sistnevnte slipning er som du kanskje vet kjent for å gi spesielt god bass/midbass-reproduksjon (god sporing, lav vreng og støy) dersom ting er vellykket.

Lagga har noen ord om de to her; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31598.msg712351#msg712351
    takk for tipsen vidar....hmmm...the 33 makes me a bit curious now. since the ibl maybe would welcome a system which sounds richer and fuller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg kjenner IBL, og tildels SBL, så vil jeg tippe på at AT33 gir en kroppslighet som de vil ha godt av ift OC9. Men jeg må fortsatt ta forbehold om hvordan den vil fungere i andre armer enn Aro, og i andre settinger enn min egen.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ja det er akurat spørsmål her . vis 33 ikke spiller bra nok i rega armen, så mo jeg vel bestille en aro ;)...( dps er ja konstruert rund aro armen og også anbefallt fra willi bauer ) synst det er sympatisk med son anbefallinger av fortsat ganske rimelige pu ´er.
    en godt venn anbefalte meg en shelter 301 eller 501

bye bye over NOK 8 k pu´er :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Beklager dersom det har vært fremme her før, men her er et INTERVJU Malcolm Steward gjorde med Julian Vereker i 1989.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er forresten whitepaper fra designerne av den nye Naim DAC også, til glede for de teknisk orienterte. Hva sier du Valentino?

DAC

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kan det stemme at Naim kommer ut med 3 dacer? Hvorav den første er den til 2K£. Deretter kommer det en rimligere og en dyrere?

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:
    ja det er akurat spørsmål her . vis 33 ikke spiller bra nok i rega armen, så mo jeg vel bestille en aro ;)...( dps er ja konstruert rund aro armen og også anbefallt fra willi bauer ) synst det er sympatisk med son anbefallinger av fortsat ganske rimelige pu ´er.
    en godt venn anbefalte meg en shelter 301 eller 501

bye bye over NOK 8 k pu´er :)
    Hvorfor ikke bare prove? Jeg tar sjansen og er ikke redd for at det skal bli mismatch. ipod under reise.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Dont forget there are at least two more DACs coming. One less expensive, one reference
    Sitat fra en fra Naim forumet. http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/1852949327/p/2

Er bevisst på at det blir skrevet mye uten hold i på Naim forumet tidvis, men for en som meg som ligger å vaker i budsjettområdet håper jo på en litt rimligere modell. ( 12-15 K modell el lignende )

Hvis Pund kursen holder seg vil jo denne dacen ligge på ca 18.000, men ser vel fort for meg ca 25.

S

Steinar O

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Dont forget there are at least two more DACs coming. One less expensive, one reference
    Sitat fra en fra Naim forumet. http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/1852949327/p/2

Er bevisst på at det blir skrevet mye uten hold i på Naim forumet tidvis, men for en som meg som ligger å vaker i budsjettområdet håper jo på en litt rimligere modell. ( 12-15 K modell el lignende )

Hvis Pund kursen holder seg vil jo denne dacen ligge på ca 18.000, men ser vel fort for meg ca 25.
    Det skrives endel som du sier, at det vil komme en dyrere og en rimeligere modell.
    Naim bekrefter ikke og holder kortene til brystet. De vil jo gjerne selge deg noe i mellomtiden.

Det blir ikke til salt i grøten om alle skulle vente på "The product"?

NDAC annonseres og demonstreres sammen med XPS2 så da er det vel sannsynlig at det kommer mer?

S

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    NDAC annonseres og demonstreres sammen med XPS2 så da er det vel sannsynlig at det kommer mer?
    Hvis jeg forstår deg riktig så er vi på samme planet. At det bør komme en Dac som kan oppgraderes med en rimligere strømforsyning med snaic og ikke med Burndykabel...

Ser det er snakk om en med dacen fra cd5i. For meg personlig så handler det ikke om nødvendigvis om å oppgradere lydmessig, bare å kunne beholde Naim i alle ledd inkl pc + + ( Selvfølgelig har man jo Supernaiten med innebygget dac, men det blir ikke helt det samme pga usb o.l )

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Griffenfeldt skrev:
    Selvfølgelig har man jo Supernaiten med innebygget dac, men det blir ikke helt det samme pga usb o.l )
    Hvorfor er alle så opptatt av å bruke USB fra PC til dac? Det har blitt en slags utbredt misforståelse av man må ha USB. Naim er jo standhaftige på at optisk er det beste mellom datamaskin og DAC p.g.a. at koblingen da ikke er elektrisk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn