Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    mrts skrev:
    Anfield skrev:
    Hvor nær kommer Nait XS separatkomponentene NAC152 XS/NAP155 XS i lydkvalitet? Noen som har testet? Er det verdt de ca 5k ekstra?
    >Anfield

Jeg demo'et CD5XS med: XS - 152XS/155XS - 152XS/155XS & Flatcap XS.
    Jeg ble overrasket over hvor stor forskjell det var mellom den integrerte og pre/power, uten Flatcap.
    Jeg er ikke så god til å sette ord på sånt, men alt var roligere, instrumentene var lettere å 'finne', vokalen mer fokusert, og bedre dynamikk. Det var stille når det skulle være stille.
    Jeg kjøpte 152/155.....

Torjus
    Spennende, Torjus. Resultatet ditt ante meg, jeg har lest et par ting på engelske forum som underbygger dette også. Det er dette som er både fascinerende og en smule fortvilende med Naim, det er alltid en oppgradering som ikke ligger så veeeeldig langt unna... ;-)

Har du erstattet EC med Naim nå?

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    Anfield,

Ja. EC sakene var fine de, men synes NAIM passer bedre for meg og min musikk. Venter litt med kildeoppgradering da jeg ikke har lyst til å bruke 20k på cd5xs uten å først ha hørt dac'en.
    Har ikke lyst til å gå tilbake til kun CD, men det var nære på igår...
    Flatcap'en (e.l.) osv. kommer også, men vil ta det step-by-step for å 'lære meg' hvordan oppgraderingene til NAIM virker. Synes det er moro å bygge....

Mrts

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Synes du har et meget fornuftig syn på det hele :)

Er også meget spent på hvordan DAC'en står seg. Her ser jeg uante fleksibilitetsmuligheter, både med kobling mot harddiskbasert avspilling og et separat CD-drivverk, men også få enda bedre lyd ut av andre tilkoblede kilder.

Jeg er primært en CD- og vinylmann, men ser helt klart brukervennligheten i harddiskbasert avspilling også. Kona er "Ipodifisert" og det er en klar positiv effekt om jeg kan bygge opp mitt neste anlegg slik at også hun elsker å bruke det. Jeg er også veldig tilhenger av synergieffekt. Med mitt nåværende Roksan-sett (og flere andre merker) så ser jeg effekten og nytten av å holde seg til en og samme leverandør og dette spiller definitivt aller best sammen. Slik er det jo også med Naim.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    alfao skrev:
    Noen som vet om hvem som forhandler Naim i Bergen?
    Ingen (etter det jeg vet). Må nok ta turen over fjellet til Kontrapunkt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.184
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

alfao

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Takker for det. Resonans skal sjekkes ut.

Ingen som har nevnt noe om lyden her!???

Hvordan beskrive lyden til Naim.??

Mvh

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    alfao skrev:

Mvh
    Tja, si det. Ikke vet jeg. Muligens en noe forslitt frase, men Naim får en til å fokusere på musikken på en slik måte at en ikke tenker over lyden lenger.
    Hos meg er lyden helt grei, tror jeg. Musikkpresentasjonen er derimot veldig god.

alfao

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Naim er jo kostbare saker....hva betaler en for?

Kan man sammenligne lydsignaturen med andre?

Hvilke?

Mvh

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    alfao skrev:
    Lyden til Naim hva? Det er lett. Lyden til Naim er: dårligere enn mange konkurenters hvis man er typen som hovedsakelig liker å spille Audiofool'e test'cder med jetfly- maskjingevær- og torden-lyder, små knall i høytalerne når man slår på forsterkeren, ubalangse i venstre/høyre kanal når man er tett på den helt lave voluminstilling, svakt sus i høytalerne dersom ens strøm/oppsetning/kabling/isolering/etc ikke er 122% i orden.

MEN. I det øyeblikk man bestemmer seg for å virkelig høre Musikk (og ikke anlegg), ja da synger det som intet annet kan! Prøv det:)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Tilbake til vinyl igjen:

Expert Stylus (som bør få uttale seg siden de var så greie å retippe min Troika) mener følgende om hva man skal rense pickupnålen med:

"Cleaning your Troika stylus can be carried out using a non alcohol lens cleaner. You can obtain this from your local opticians, but when discussing stress it must be alcohol free. It will almost certainly come in a pressurised container although I do know with contact lenses they supply it in screw top bottles. To apply the cleaner, dampen a very fine hair artist brush with a limited number of bristles and simply wipe the stylus after every 2/3 record sides. This will ensure the stylus is kept in pristine condition.

Yours sincerely,
    Expert Stylus & Cartridge Co.,

Wyndham Hodgson"

S

Steinar O

Gjest
    alfao skrev:
    Noen som vet om hvem som forhandler Naim i Bergen?
    Musikk Magazinet vil komme til å forhandle Naim, men kanskje ikke kommet igang enda.

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tydelig at Musik Magazinet er i ferd med å ta seg opp. De selger jo også Sonus Faber, så da blir det mulighet til å få en demo på den kombinasjonen. Imidlertid hadde de ikke noe Naim i butikken forrige gang jeg var innom.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    wow, sikkert en nytelse å pakke opp noe som er så velholdt.

Et spørsmål vedr Naim høytt generellt, vet de skal klin opptil veggen noe som er praktisk i mitt nye rom, men hvor nær kan man sitte? Rommet er ikke mer enn drøye to meter så nærfelt ja!

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.318
    Torget vurderinger
    4
    Svein skrev:
    Hei,
    det ser ut til å være et velholdt par. Har lagt dem til overvåkning. Er spent på hva slags beløp SBLene havner på.
    Har ikke du et sett fra før da Svein? Hva byttet du til da du solgte meg de Eposene? Allae? Er gjerne interessert i inntrykk om forskjeller mellom sbl/allae. De som ligger på eaby nå er råflotte, men når man ikke disponerer eget furterom har som regel min bedre halvdel også noe hun skulle sagt. Skyttergravstilstanden er slik at eneste naim-høyttaler som har hennes visuelle velsignelse er n-sat (forutsatt originale stativer som jeg hører er på vei ut av produksjon). Men med 1 og på sikt 2 n-subs, ev 2 små rel burde vel det også gå an?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hifiguru skrev:

Et spørsmål vedr Naim høytt generellt, vet de skal klin opptil veggen noe som er praktisk i mitt nye rom, men hvor nær kan man sitte? Rommet er ikke mer enn drøye to meter så nærfelt ja!
    min ibl står 4 cm fra veggen....

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    balthar skrev:
    hifiguru skrev:

min ibl står 4 cm fra veggen....
    disse sbl ser jo fine ut, mulig jeg kan få de til å passe i mitt rom.

hvor langt bør de stå fra sidevegg?

og er de ikke litt vanskelige og sette opp riktig?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    K

Kaarelars

Gjest
    pelsjeger skrev:
    Har ikke du et sett fra før da Svein? Hva byttet du til da du solgte meg de Eposene? Allae? Er gjerne interessert i inntrykk om forskjeller mellom sbl/allae. De som ligger på eaby nå er råflotte, men når man ikke disponerer eget furterom har som regel min bedre halvdel også noe hun skulle sagt. Skyttergravstilstanden er slik at eneste naim-høyttaler som har hennes visuelle velsignelse er n-sat (forutsatt originale stativer som jeg hører er på vei ut av produksjon). Men med 1 og på sikt 2 n-subs, ev 2 små rel burde vel det også gå an?
    Kjøpte Ariva da du kjøpte Eposene. SBL kom etter Ariva. Har ikke planer om et par til selv om det hadde vært kjekt å ha. N-sats er sikkert ikke noe dårlig valg lydmessig heller og får mye god omtale på naimforumet. Det er en som virker å være fornøyd på dette forum også.

K

Kaarelars

Gjest
    balthar skrev:
    sbl i linken er ja en kjempe gamel model ( ser serienummer ). ikke mk2 helle. men kosmetisk i top stand.

dette her (v)er en bra tilbud :) :
    Hei,
    det er mkII elementer og dette tar dem nær SBL mkII ifølge drifteren av sbl-siden. Det er en liten forskjell på hvordan dem er dempet innvendig mellom mkI og mkII. Det er alt og forskjellene lydmessig er etter visstok minimale.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    balthar skrev:
    sbl i linken er ja en kjempe gamel model ( ser serienummer ). ikke mk2 helle. men kosmetisk i top stand.

dette her (v)er en bra tilbud :) :
    Hei,
    det er mkII elementer og dette tar dem nær SBL mkII ifølge drifteren av sbl-siden. Det er en liten forskjell på hvordan dem er dempet innvendig mellom mkI og mkII. Det er alt og forskjellene lydmessig er etter visstok minimale.
    mk 2sbl has a different cabinet.you can see it on the background of the sbl. it is in the same color ,then the rest.many say it sounds finer and is a step toward the sl2

it is pity , that i cant get the sbl to work here in my room, but on the other side i have everything with the ibl .since the 252 playes in the system the bass quality became even so good, that i don´t know, if i need to add the sub anymore.

K

Kaarelars

Gjest
    balthar skrev:
    mk 2sbl has a different cabinet.you can see it on the background of the sbl. it is in the same color ,then the rest.many say it sounds finer and is a step toward the sl2

it is pity , that i cant get the sbl to work here in my room, but on the other side i have everything with the ibl .since the 252 playes in the system the bass quality became even so good, that i don´t know, if i need to add the sub anymore.
    Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med SBLene på ebay. Så gamle er de da ikke - ingen antikvarisk verdi. Legg inn bud, men for all del via en "auction-sniper"

Så innleggene dine på naimforum angående sbl-ibl balthar. Interessant å lese.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    balthar skrev:

Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med SBLene på ebay. Så gamle er de da ikke - ingen antikvarisk verdi. Legg inn bud, men for all del via en "auction-sniper"

Så innleggene dine på naimforum angående sbl-ibl balthar. Interessant å lese.
    no me either. the first pair of sbl i bought on e bay was unfortunately transported as a whole unit. unbelievable. i payed 1200 euro for a pair of black mk2 bass unit equipped sbl. i needed to repair the metal pads and the wood below, because the whole created by the spikes of the bass unit were large. it is still in oslo.

2 months ago i got finally an mk2 walnut sbl in absolute pristine condition with 2 year old tweeters. the preowner ( a quite known naimforum member ) was changing them after 6 years, since he heard it is better to do that. well well. he claimed to have heard the difference. cymbiosys peter is his dealer by the way. as i mentioned i didnt ´t get it right in my room. in the end teh sbl stand 15 cm from the wall. look a bit stupid and still didn´t play much better then the ibl. of course they might to have a bit more weight in some areas . there are right now some threads on the forum about sbl / ibl .

i payed for my 12500 NOK. included toll and the shipping to norway. too much ?..i think not at all for such a pristine pair of a speaker. it isn´t always just good to look for bargains. a pair of sbl mk2 from 2002 was worth 2600 euro just 1, 5 years ago ( i got one in black for a good friend 2 years ago ). i think it is still worth it, but sl2 is getting cheeper now as well. don´t expect it too fall to low. though ;)

K

Kaarelars

Gjest
    balthar skrev:
    no me either. the first pair of sbl i bought on e bay was unfortunately transported as a whole unit. unbelievable. i payed 1200 euro for a pair of black mk2 bass unit equipped sbl. i needed to repair the metal pads and the wood below, because the whole created by the spikes of the bass unit were large. it is still in oslo.

2 months ago i got finally an mk2 walnut sbl in absolute pristine condition with 2 year old tweeters. the preowner ( a quite known naimforum member ) was changing them after 6 years, since he heard it is better to do that. well well. he claimed to have heard the difference. cymbiosys peter is his dealer by the way. as i mentioned i didnt ´t get it right in my room. in the end teh sbl stand 15 cm from the wall. look a bit stupid and still didn´t play much better then the ibl. of course they might to have a bit more weight in some areas . there are right now some threads on the forum about sbl / ibl .

i payed for my 12500 NOK. included toll and the shipping to norway. too much ?..i think not at all for such a pristine pair of a speaker. it isn´t always just good to look for bargains. a pair of sbl mk2 from 2002 was worth 2600 euro just 1, 5 years ago ( i got one in black for a good friend 2 years ago ). i think it is still worth it, but sl2 is getting cheeper now as well. don´t expect it too fall to low. though ;)
    Jeg kjøpte mitt par uten originalemballasjen. Selgeren tok av diskantdelen og satt resten i baksetet med bilbeltene som trafikksikring. Prøvde å snu og vende litt på aluminiumsskivene og trodde alt var ok. Men det tok ikke helt avfør jeg
    gjorde jobben og skiftet dem ut. Langt over et år etter kjøpet..

Syns ikke 12500 er mye for et velholdt par i valnøtt. Tror ikke SL2 havner så langt ned i pris på en god stund.
    Har du to par SBL nå?

K

Kaarelars

Gjest
    balthar skrev:
    svein,

nei jeg har bare de ene par sbl i walnøt nå. men den går sansynligvis til tyskland til en venn...

ups took 125 pund fra england hit. men tilbakke til tyskland vil ups ha 3600 nok...er det lit galt ? dhl vil ha 7250 NOK...
    Dyrt å sende ut fra Norge. Det er verdt å prøve en annonse her. For et sent par mkII valnøtt med nye diskanter er synes ikke jeg at minst 12500 + frakt er urimelig.
    Kunne forresten tenkt meg et par til i sort uansett alder til et annet rom sammen med A&R A60. Sistnevnte driver SBL med letthet. Burde vel ikke nevne dette i Naimtråden, men etter min mening er dette en god del bedre forsterker enn Nait 2 til en brøkdel av prisen.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    balthar skrev:
    svein,

nei jeg har bare de ene par sbl i walnøt nå. men den går sansynligvis til tyskland til en venn...

ups took 125 pund fra england hit. men tilbakke til tyskland vil ups ha 3600 nok...er det lit galt ? dhl vil ha 7250 NOK...
    Dyrt å sende ut fra Norge. Det er verdt å prøve en annonse her. For et sent par mkII valnøtt med nye diskanter er synes ikke jeg at minst 12500 + frakt er urimelig.
    Kunne forresten tenkt meg et par til i sort uansett alder til et annet rom sammen med A&R A60. Sistnevnte driver SBL med letthet. Burde vel ikke nevne dette i Naimtråden, men etter min mening er dette en god del bedre forsterker enn Nait 2 til en brøkdel av prisen.
    unnecessary expensive and very often even with a bad service. maybe worth to drive it out and send from sweden.

a fried is driving my old sbl with micromega electronic with a really nice and smooth result :)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Noen Horten-besøkere som vet hva Linn høyttalerne sto på? Disse sorte platene altså?

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    Jaja, tålmodighet er ikke min sterkeste side...

Etter at jeg fikk 152xs/155xs i hus i forrige uke var planen var å vente en stund med kilde, ihvertfall til jeg hadde hørt dac'en. 'Dessverre' gikk det ikke lange tiden før jeg ville se hva mer jeg kunne få ut av dette fantastiske forsterkeriet.

Etpar telefoner ble tatt, og jeg regner med å få CD5XS & Flatcap XS på døra i løpet av dagen...

Unnskyldningen til meg selv er at jeg :
    (1)Slipper å tenke på hvordan det 'kunne ha vært'.
    (2)Jeg får et bra drev som kan oppgraderes med dac etterhvert, og
    (3)Regner som ganske sikkert at dette blir min siste cd-spiller.

Ikke noe i veien for å forandre planene så lenge man finner nok gode grunner..: )

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mrts, jeg ser ingen som helst problemer med dine valg. Du får ett musikkanlegg så det synger etter. Kan tenke meg det der blir saker. Unnskyld hvis det allerede har blitt informert om høyttalere, men hva skal du spille på?

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    MaHa

Foreløpig spiller jeg på mine Dynaudio Contour S1.4. De er ikke ferdig innspilte og endrer stadig karakter, så jeg vil se hvordan det spiller sammen en stund før jeg haster videre. Vil ikke bytte bare for byttingens skyld... Men for all del, jeg sjekker stadig børsen 'i tilfelle...'

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    dette kommer til å bli meget bra, mrts, og gratulere med nytt anlegg. ;)

iflg signaturen din har du eid et ganske heftig EC-anlegg tidligere - hva synes du om måten naim spiller på sammenlikna med EC?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Klokt, min gode herre. La de stå en stund, vær nå endelig sikker på at det er noe du ikke kan leve med før du setter i gang med ett bytte. Og vær skråsikker på hvilken egenskaper du skal ha vekk og/eller ha mer av når du først evt. bytter. Lykke til med nytt anlegg!

mrts skrev:
    MaHa

Foreløpig spiller jeg på mine Dynaudio Contour S1.4. De er ikke ferdig innspilte og endrer stadig karakter, så jeg vil se hvordan det spiller sammen en stund før jeg haster videre. Vil ikke bytte bare for byttingens skyld... Men for all del, jeg sjekker stadig børsen 'i tilfelle...'

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    nilsen64 skrev:

iflg signaturen din har du eid et ganske heftig EC-anlegg tidligere - hva synes du om måten naim spiller på sammenlikna med EC?
    >nilsen64

EC hadde var nok endel bedre i den dypeste bassen, AW 400 kadde god kontroll der. EC var nok også endel bedre på stereoperspektiv, oppløsning, dybde, og detaljer. Nydelig lyd, for all del.
    MEN, jeg fant det ikke engasjerende nok.

Det kan være artig å se for seg musikerne (på gode nok innspillinger) en stund, men det jeg vil ha (og har en følelse av at jeg nærmer meg) er et anlegg som får meg til å smile, nikke for meg selv* og tenke at dette er gøy!

*(Eventuelt dra en drøy luft-trommesolo...)

S

Stereo_Mono

Gjest
    mrts skrev:
    nilsen64 skrev:

>nilsen64

EC hadde var nok endel bedre i den dypeste bassen, AW 400 kadde god kontroll der. EC var nok også endel bedre på stereoperspektiv, oppløsning, dybde, og detaljer. Nydelig lyd, for all del.
    MEN, jeg fant det ikke engasjerende nok.

Det kan være artig å se for seg musikerne (på gode nok innspillinger) en stund, men det jeg vil ha (og har en følelse av at jeg nærmer meg) er et anlegg som får meg til å smile, nikke for meg selv* og tenke at dette er gøy!

*(Eventuelt dra en drøy luft-trommesolo...)
    Da er du på riktig spor med Naim :)
    Snuser selv på en NAP250 / NAC252 for mine Kef Reference 4. Fikk en overbevisende demo på Kontrapunkt.
    Det er moro med Naim.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    NAC 282/HiCap er også en glimrende preamp sammen med NAP250. NAC252 med SuperCap (må til) blir skrekkelig mye dyrere enn 282/HiCap. Sistnevnte frigjør penger til noe av det viktigste i et Naim-system; en matchende lydkilde til et gitt forsterkernivå.

Spør du meg så er det god sjanse for at det er å brenne penger til ingenting å bruke 252 med 250 uten å ha en matchende kilde. Ikke for det, 252 er selvsagt bedre; men matchende kilde+ 282 låter bedre enn ikke-matchende kilde + 252. Bare en tanke.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    NAC 282/HiCap er også en glimrende preamp sammen med NAP250. NAC252 med SuperCap (må til) blir skrekkelig mye dyrere enn 282/HiCap. Sistnevnte frigjør penger til noe av det viktigste i et Naim-system; en matchende lydkilde til et gitt forsterkernivå.

Spør du meg så er det god sjanse for at det er å brenne penger til ingenting å bruke 252 med 250 uten å ha en matchende kilde. Ikke for det, 252 er selvsagt bedre; men matchende kilde+ 282 låter bedre enn ikke-matchende kilde + 252. Bare en tanke.
    Takker Vidar P,
    Sjekket i prislistene her og du har selvfølgelig helt rett. 250 og 282/Hi-Cap var det jeg ble anbefalt av forhandler ser jeg. Jeg hørte begge med en CDX2, som jeg forsto kunne oppgraderes med diverse PSUer. Er helt ny til Naims sin verden, men liker deres filosofi og evne til å dra meg mere inn i musikken.

Ender det opp Naim veien blir det også kilde fra Naim. Selv om min relative nyinnkjøpte Sony ES spiller er den beste CD-spiller jeg har hørt under 50k er jeg heller usikker om dens hyper analytiske presentasjon passer i et Naim oppsett, men uansett har jeg planer om å bygge opp et anlegg nr 2 (Eller 3 om du regner med Cyrus/ Mission anlegget på soverommet)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn