Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Lur tanke, skal få byttet om der – takk for tips. Da sparer jeg en halvmeter bæring av plater også, ikke dumt. :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    \begin{idiotmodus}
    Må innrømme jeg ikke skjønte spørsmålet. Eventuelt er jeg fascinert av at du har kognitiv kapasitet til å høre på vinyl og CD samtidig. ;)
    \end{idiotmodus}

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke simultanlytting her nei.. men du sier da visserlig at cd-spilleren ikke er på mens platespilleren er i bruk? Oppfattet det som om du slår av cd-spilleren når du ikke bruker den? Siden vi snakker om strøm, trafoer osv i forbindelse med optimal plssering mener jeg.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Her er det nok bare å sette seg i skammekroken med spiss hatt og innrømme at jeg har hatt for vane å slå av komponentene mine når de ikke er i bruk. Burde nok prøve å se hvordan det fungerer om jeg har alt på hele tiden, slik det er anbefalt.

(Jeg er oppdratt av foreldre i overkant bekymret for brann, nemlig. Noen andre som har hatt brannøvelse i hjemmet ... ?)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For ordens skyld så er strømbryteren på CD5i plassert godt gjemt på baksiden, ikke helt uten et lite hint om hva Naim synes om å slå av og på hele tiden.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Mens vi snakker om strømbrytere...... Jeg fikk en Hicap i hus nylig og lurer på hvorfor Naim har plassert strømbryteren på fronten på akkurat denne? På min Flatcap er den på baksiden.

Mens jeg er i "luremodus" har jeg et spørsmål til. Tenkte muligens å kvitte meg med Flatcap da den nå kun gir power til Stageline. Hvordan kobler jeg da Stageline til Nait 5 eventuelt Hicap?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bruker 240º 5-pin din-din som du allerede bruker, på samme måte. Se pkt 4.2 i denne;

http://www.naim-audio.com/download/connections_2003_09.pdf

Det er forresten ikke bare på akkurat HC at den er i front; likedan på alle psu'ene i Reference-serien; SC, 300PS, 552PS, 500PS, 555PS.

For moro skyld; NAP300 er (såvidt jeg vet) faktisk det eneste produktet i standard Reference-kabinett som ikke har noen knapper i front.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Takker for linken Vidar!
    Bør være grei skuring å koble om dette da :)

Vet noen hvorfor disse CAP'ene har bryter i fronten?

S

Steinar O

Gjest
    Liotheles skrev:
    Takker for linken Vidar!

Det der må være et designvalg som er gjort for denne serien?
    Har ikke lest annet enn at Naim anbefaler, for alle sine apparater, at de skal stå påslått....osv.

På den annen side, spiller det noen rolle? :)

En annen teori kan være at eiere av Reference utstyr er mer urolige og nevrotiske, gjør oftere endringer og eksperimenter, og således har Naim, for enkelthets skyld plassert knappen i front ;D

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Liotheles skrev:
    Takker for linken Vidar!

Har ikke lest annet enn at Naim anbefaler, for alle sine apparater, at de skal stå påslått....osv.

En annen teori kan være at eiere av Reference utstyr er mer urolige og nevrotiske, gjør oftere endringer og eksperimenter, og således har Naim, for enkelthets skyld plassert knappen i front ;D
    rolig nå Steinar ;) Vi er akkurat like sidrumpa som dere old-timere vi vettu ;D

S

Steinar O

Gjest
    Liotheles skrev:
    Steinar O skrev:
    Liotheles skrev:
    Takker for linken Vidar!

rolig nå Steinar ;) Vi er akkurat like sidrumpa som dere old-timere vi vettu ;D
    ;D
    Håper og tror ikke noen ble støtt av den. Undertegnede sitter i glasshus :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Ser du har en DAC i bestilling, Steinar O. Er du gradvis på vei tilbake på oppgraderingskarusellen, eller er dette bare for å få PC-lyd eller lignende på stell?

Nå har jeg forresten hatt forsterker og CD-spiller på siden i går ettermiddag. Kan ikke påstå jeg hører forskjell, men så har jeg hørt på en del gamle innspillinger med gode innslag av susing og sprak, og det kan jo påvirke mye. Dessuten er det litt håpløst å forsøke seg på A/B-testing av dette uten å ha to like systemer til rådighet. (Og det ville være passe sært.)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    anlegget mitt er påslått hele tiden det, låter best slik,

det er helt sant. ;)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    nilsen64 skrev:
    anlegget mitt er påslått hele tiden det, låter best slik,
    Synes i alle fall ikke at det låter noe pent når man skrur forsterkeren på, kommer et ganske heftig knepp fra 'talerne. Så har min på hele tiden.

S

Steinar O

Gjest
    Wright skrev:
    Ser du har en DAC i bestilling, Steinar O. Er du gradvis på vei tilbake på oppgraderingskarusellen, eller er dette bare for å få PC-lyd eller lignende på stell?
    Ikke bestilt enda, men ligger i planen. Svaret må bli ja, til begge deler.
    Den er jo ikke direkte billig.

Noe 252/300 nivå blir det aldri igjen!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Steinar:
    Dacen fra Naim koster, men jeg tror den blir verdt hver eneste krone på linje med det resterende fra Naim. Derfor ønsker jeg ikke å bruke ordet dyrt. Dyrt er når det ikke er verdt pengene. ::)

Ellers er jeg også på utkikk etter etter en oppgradering i form av....tja. Var og hørte på naim høyttalere her om dagen, men lurer på om jeg ikke begynner i feil ende. Kanskje jeg står og kikker eselet i rompa istedenfor å stå foran og høre hva han har å si... Mulig en kilde hadde vært veien å gå. Det står jo som de fleste har sett et ypperlig sett på børsen, men jeg får litt utslett av posten. Venter en forsyning på 30 cder i posten. De skulle fraktes 20 mil og det har posten sålangt brukt 11 dager på.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men hva skjer med platespilleren da Steinar? Med Naim DAC kommer vel lydkvaliteten på digitalsiden til å utklasse platespilleren og det blir relativt sett trist å høre på vinyl. Og da må du igjen oppgradere analogsiden. ;)

S

Steinar O

Gjest
    Mye penger er nok et mer riktig uttrykk ja.
    Den skal i hus og tanken er at jeg skal få 2 knall kilder på digitalsiden, CD5XS BNC til DAC og Mac Mini, optisk til DAC. Det blir gull :)

Vinyl. Siden jeg ikke får solgt lp12/ Armageddon til en for meg akseptabel pris, velger jeg å spec`e den lavest mulig, men allikevel så den kan brukes. (AT33EV er IKKE bestillt ;)).
    Med det sier jeg at vinyl ikke blir min prioriterte kilde, men jeg har mulighet for å spille de ca 250 platene jeg har (blir sikkert flere) av og til.
    Forstår at noen synes det er overkill med en såpass vinylspiller, til et sådant bruk. Har solgt unna tidligere og angret. Selger derfor ikke "verdens beste" platespiller til spot pris.

Svaret til Bach_Man blir altså; jeg vet, mens forklaringen står over.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Griffenfeldt skrev:
    Steinar:
    Dacen fra Naim koster, men jeg tror den blir verdt hver eneste krone på linje med det resterende fra Naim. Derfor ønsker jeg ikke å bruke ordet dyrt. Dyrt er når det ikke er verdt pengene. ::)

Ellers er jeg også på utkikk etter etter en oppgradering i form av....tja. Var og hørte på naim høyttalere her om dagen, men lurer på om jeg ikke begynner i feil ende. Kanskje jeg står og kikker eselet i rompa istedenfor å stå foran og høre hva han har å si... Mulig en kilde hadde vært veien å gå. Det står jo som de fleste har sett et ypperlig sett på børsen, men jeg får litt utslett av posten. Venter en forsyning på 30 cder i posten. De skulle fraktes 20 mil og det har posten sålangt brukt 11 dager på.
    Hvilke høyttalere du hørte? Ariva? Rognlien sine? Er det Rognlien som er eselet? Har kun snakket med mannen over telefon, men synes han virket hyggelig - og slettes ikke et esel.
    Forklar deg da mann.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Steinar:

Hvilke høyttalere du hørte? Ariva? Rognlien sine? Er det Rognlien som er eselet? Har kun snakket med mannen over telefon, men synes han virket hyggelig - og slettes ikke et esel.
    Forklar deg da mann.
    I såfall virker det som en noe spesiel hifihandel når vi også får opplyst at han har kikket "eselet" i rompa.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Eselet er anlegget mitt brødgjøker :) Jeg angriper det fra feil side. Ikke begynne bak, men foran ( kilden )

Det var Naim Ariva jeg hørte på. Ja, Rognlien er en veldig trivelig type.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jeg tror en del hifiprodusenter faktisk hadde fått mer meningsfylt reklame om alle utstyrsbeskrivelsene deres måtte være beskrivelser av eseltyper.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Men hva skjer med platespilleren da Steinar? Med Naim DAC kommer vel lydkvaliteten på digitalsiden til å utklasse platespilleren og det blir relativt sett trist å høre på vinyl. Og da må du igjen oppgradere analogsiden. ;)
    Jeg tviler på at det blir tilfelle for å være ærlig; en god LP12 (med Armageddon og det hele) er en så god vinylspiller og spiller på en så underholdende måte at jeg ikke helt klarer å se for meg at den skal bli utklasset i det hele tatt, av noen som helst digital kilde.

Jeg tror/mener/har opplevd at det er mye verre å få til en god nok kildebalanse andre veien.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Siden Nait 5i har passiv pre, vil det være noen ulemper forbundet med å koble til en kilde med lav spenning på utgangen?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Bach_Man skrev:
    Jeg tviler på at det blir tilfelle for å være ærlig; en god LP12 (med Armageddon og det hele) er en så god vinylspiller og spiller på en så underholdende måte at jeg ikke helt klarer å se for meg at den skal bli utklasset i det hele tatt, av noen som helst digital kilde.
    Ja det er jo godt mulig. Men NaimDac med XPS lanseres jo som en oppgradering for HDX, så da må jeg slutte at lydkvaliteten antagelig ligger i området mellom CDX2 og CDS3. Men Armageddon eller tilsvarende PSU er vel kanskje også den viktigste oppgraderingen for en LP12 (Radikal sies jo forresten å utgjøre større forskjell enn Keel), så spilleren er vel i det tilfellet et godt hakk bedre enn for eksempel Majik LP12.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg må ta litt høyde for at disse ikke var spilt inn. Hvor mye som gjensto har jeg ikke dekning for å uttale meg om. Diskanten låt distinkt og frisk. Aldri pågående, men definitivt tilstedeværende. Just to my likings.
    Mellomtonen i Arivaen må vel sies at er høyttalerens "styrke" Setter det litt i hermetegn, da jeg fikk en følelse at den muligens kan bli litt analytisk. Men høyttaleren var full av spilleglede og sprett.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hakket vassere diskant og hurtigere elementer, Det var endel forskjeller, men jeg vet ikke hva jeg skal tilegne rommet og utstyret ( supernait ) Det hadde vært mest rettferdig og sammenlignet den med en gs20 pga bestykningen.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hei Naim venner!

Jeg ser på Kontrapunkt sine sider at NAC282 kun står oppført i prislisten med NAPSC og HiCap, men denne kan vel også oppgraderes med Supercap?

Hva blir prisen for bare NAC282? Slik at den kan kjøpes "løst" sammen med Supercap som koster 38500kr.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    KentOve skrev:
    Hei Naim venner!

Jeg ser på Kontrapunkt sine sider at NAC282 kun står oppført i prislisten med NAPSC og HiCap, men denne kan vel også oppgraderes med Supercap?

Hva blir prisen for bare NAC282? Slik at den kan kjøpes "løst" sammen med Supercap som koster 38500kr.
    Hei K-O.

282 kan oppgraderes med Supercap, men den vil ikke kunne nyttegjøre seg hele Supercapen, da 282 ikke har Burndy-kontakt. 282 vil kun bruke to av de seks kortene SC har. Eventuelt kan du bruke to HiCaper. Men de som har prøvd, mener at en SC er bedre enn to stk HiCaper.

Burndy:

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    KentOve skrev:
    Hei Naim venner!

NAC282 koster 40500 med napsc (uten hicap). Napsc Må du ha for å få forsterkern til å funger, så det er vel den naturlige grunnen til at den leveres med denne.

Så må du finne ut hva slags Psu du trenger, noen har prøvd Flatcap, men det er ikke å anbefal. Hicap er fin, mens supercap er super ;) 2 Hicaps er sløsing med penga.

men det må føyes til at det medføre riktighet det Alshus nevner at du ikke får utnytta Hele Supercappen, så fristelsen til å opgradere til 252 ligger hele tia i bakhaue. ;) snakker av egen erfaring.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Om planen er å kjøpe nytt uansett er ikke oppgradering fra 282+SC til 252+SC særlig dyr, kanskje like greit å ha i tankene først som sist?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn