Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Steinar O

    Gjest
    Ved kjøp av ATOC9 hos needledoctor kommer den på $350, dvs NOK 2500,- inkl moms
    Tilsvarende $500 og NOK 3500 for 33EV.
    Fraktomk. på etpar hundrelapper tilkommer begge. Ikke den helt store prisforskjellen.

    Needledoctor har slettet min ordre da de ikke kunne gjennomføre kjøp med Master card. Har prøvd pånytt med et annet kort, men det ser ut til å ende samme sted, slette ordre. Det er ingenting i veien med kortene.
    Når man markedsfører at Mastercard kan benyttes som betalingsmiddel, blir det litt useriøst for meg at man avvises. Av prinsipp gjør jeg ikke nettbank overføring til Webshops.

    Jeg satser 33EV siden prisforskjellen ikke er allverden til OC9. At Vidar er fornøyd betyr ikke at jeg vil bli det, men et sted må man satse.
    Med mitt oppsett ville det være mer naturlig å eksperimentere med rimeligere pu`er kanskje. Har heller ingen umiddelbare planer om å oppgradere arm, men lp12 er et seriøst drev og ikke det etter min oppfatning mest bassrike.
    I tillegg ønsker jeg ikke å bruke masse tid på ulike pu`er, jeg håper jeg treffer "godt nok" første gang. Ønsker ikke å bruke noe tid faktisk, annet enn det jeg må. Å sette opp lp12 derimot, det har jeg lyst til å bruke en vinterkveld eller 5 på ;)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.593
    Antall liker
    177
    Sted
    Trondheim
    Steinar; Hvorfor ikke kjøpe 33EV hos lpgear ?
    Flere har jo kjøpt ATOC9 uten problemmer der.. ( med mastercard
    Visst jeg ikke husker feil kjøpte du (også jeg) ATOC9 hos lpgear med suksess.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    leon skrev:
    Steinar; Hvorfor ikke kjøpe 33EV hos lpgear ?
    Flere har jo kjøpt ATOC9 uten problemmer der.. ( med mastercard
    Visst jeg ikke husker feil kjøpte du (også jeg) ATOC9 hos lpgear med suksess.
    Får ikke åpnet nettsiden. Mener å huske at 33EV ikke finnes i sortimentet hos lpgear. Tar jeg feil?

    S
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    LPGear selger 33EV for $500. Handlet min 440MLa derfra, ikke noen problemer av noe slag med mastercard.

    bach_man: hvordan spiller uniti brukt som streamer vs. brukt som cdp synes du?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    bach_man: hvordan spiller uniti brukt som streamer vs. brukt som cdp synes du?
    Jeg har nesten bare brukt den som streamer, og cdskuffen kommer bare unntaksvis til å bli brukt. Det som er på det rene er at lyden i sammenligning er svært lik. Overfladiske lytting gir kanskje cdspilleren et lite overtak, den oppleves som litt mer kontant i rytmeseksjonen. Men dette er uttalelser jeg må gi med store forbehold. Jeg har hørt forskjellige brukere som mener at det ene eller andre er best. Det er ikke verre enn at jeg kan leve lykkelig lenge med streameren. Og når det åpnes for høyere oppløsninger drar vel streameren fra på slike innspillinger. Ulempen med streaming er at funksjonaliteten virker litt rudimentær, det går ikke an å "spole" innad i et spor, og den legger et lite mellomrom mellom sporene. Dette burde være mulig å fikse enten på serversiden eller ved softwareoppgradering fra Naim.

    Sånn ellers blir jeg mer og mer overbevist om at dette er et apparat jeg kan ha stor glede av i mange år.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan blir dette puslespillet om jeg bytter NAP300/300PS til NAP500/500PS? Forutsetter at Isotek forsvinner bort, og at jeg får med et sett ekstra høye uprights (2x høyde) med NAP500.

    Hver av kolonnene 1-3 er hver sin høyde Fraim, som vist på noen bilder.
     

    Vedlegg

    S

    Steinar O

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Hvordan blir dette puslespillet om jeg bytter NAP300/300PS til NAP500/500PS? Forutsetter at Isotek forsvinner bort, og at jeg får med et sett ekstra høye uprights (2x høyde) med NAP500.

    Hver av kolonnene 1-3 er hver sin høyde Fraim, som vist på noen bilder.
    Selv med mitt enkle oppsett plundret jeg en stund med hvor komponentene skal stå i Fraim.
    Fant at jeg gjør det for vanskelig, og vips så har jeg base og flere hyller til overs.

    Jeg ville ha satt inn NAP500 der NAP300 står (med de høyere uprights). På den måten får du også løftet cdp noe høyere opp, for enklere betjening av den.
    500PS ville jeg satt på plassen til 300PS.

    Siden Isotek forsvinner får du ryddet opp i det venstre tårnet og da ville jeg gitt Superline gode betingelser.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Bach_Man skrev:
    Og når det åpnes for høyere oppløsninger drar vel streameren fra på slike innspillinger.
    Keith Jarret's "Paris/London: Testament" kan kjoepes fra hdtracks.com i 24/96 (og 16/44), hvis du skulle ha lyst til en smak av den verden. Lyden er aldeles super, men samlet sett er jeg ikke overbevist. Sikkert dels fordi den rent musikalsk ikke fanger i samme grad som feks Koln-koncerten.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.379
    Antall liker
    22.932
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke Naim, men må si at det jeg har prøvd av high-rez og SOX-nedsamplet hi-rez har forskjeller jeg kan neglisjere. Kanskje jeg begynner å få gamle ører.

    ---

    Er det meningen at DAC skal kunne spille i klasse med CD555 dersom man forsyner DAC med et 555PS?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Hvordan blir dette puslespillet om jeg bytter NAP300/300PS til NAP500/500PS? Forutsetter at Isotek forsvinner bort, og at jeg får med et sett ekstra høye uprights (2x høyde) med NAP500.

    Hver av kolonnene 1-3 er hver sin høyde Fraim, som vist på noen bilder.

    kunne tenker meg

    1 ) cds3 / lingo + nat 05 / superline


    eller cds3 / superline / lingo + nat 05



    2 )

    552 ( it will be placed on top now and will have a better placement) / nap 500



    3 ) 555ps / 552 ps / nap 500 ps



    men hvet ikke, vis cds3 burndy are langt nok til 555 ps ?


    i den løsning beholder du alt på samme høyde.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar og Balthar; takker for gode innspill!

    Jeg tenkte også på å ha NAP500 der NAP300 står i fall det blir noe bytte; slik som begge dere foreslår. Det passer bra mht lengde høyttalerkabler også. Men jeg vil for all del unngå å løfte racket en høyde lengre opp, fordi det nå er usynlig fra sofagruppa, men en høyde opp vil bringe det frem visuelt.

    Så en av apparatene CDS3 eller NAC552 må over i en annen kolonne. Da er det vel naturlig at NAC552 står igjen øverst, siden den er hjertet i systemet som alt annet skal kobles via, og det er noe med at ikke alle ledninger er lange nok til å gå forbi en kolonne og til neste.

    Det samme gjelder Burndy, de må gå mellom apparater i nabokolonner; de er ikke lange nok til å gå forbi en kolonne. Sorry Balthar, men det var en veldig god ide!

    Skal tenke litt videre her nå, men vil jeg ikke få en ledig Fraim-hylle tro? Tror det.. den som NAC552 står på nå?
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Lingo/NAT05 NAC552 CDS3

    NAPSC/Headline/Superline 555PS

    500PS NAP500 552PS

    ? :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint; det var akkurat det der jeg også så for meg!

    Da vil jeg ha lange nok ledninger av alle slag, men prisen er at CDS3 står over sin PSU... muligens ikke ideelt, men hvor mye det betyr med CDS3 er jeg ikke sikker på. Det er jo forresten også endel avstand mellom komponenter i høyden i Fraim..

    Det forsvinner jo en hylle inne der hvor NAP500 skal stå, så den kan brukes til å løfte Lingo opp fra NAT05 (så den havner rett under platespilleren f.eks. (platespilleren er veggmontert like over kolonne 1, men ikke med i skjemaet her).
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Bare av nysgjerrighet, Vidar; er det slik at bi-amping med to NAP 300 ikke er et alternativ framfor én NAP 500? Naim er kanskje ikke udelte tilhengere av bi-amping i passiv drift? Kan du ev. få Snaxo til KEFene? Prisen er vel omtrent den samme, og ettersom ikke alle mener 500 er en bedre forsterker ...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er en mulighet.. det er delte meninger på forumet, men jeg legger merke til at det er eldre tråder gjerne. Med mine høyttalere så har jeg blitt veldig klart anbefalt en 500. Fra KEF sentralt også faktisk.

    Skulle gjerne hatt Snaxo, men tror ikke det fins til KEF.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt om flere lengder, men det er jo bare en 24V strømkabel... så man skulle kanskje tro at de vil kunne lage den på mål vel?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    iSaint skrev:
    Lingo/NAT05 NAC552 CDS3

    NAPSC/Headline/Superline 555PS

    500PS NAP500 552PS

    ? :)

    i am actually wondering, if my set justifies. i can´t go for a double fraim right now, but i suspect, that the reference series, especially 252 and 552 depend on best position to get the max out of them. and we talking a bit of money here as well. certainly they will sounds good.no, fantastic anyway:), but if i would give so much money for everything i would like to have the best solution here . and you have the possibilities for that vidar. you have space and you are willed to split it up to even 3 fraim towers. in the upper solution the cds3 and the superline will suffer from power supplies influence. that is 2 sources. i definitely heard the influence regarding those 2 ( in my case it was a cds2 though )

    my tower consist now from

    1 ) TT

    2 ) 252

    3 ) superline / snaxo

    4 ) phonosophie bi stage

    on the side on a separate isolation platform the supercap and a hicap and the TT power supply.

    somehow it is a bit frustrating again. my amp consist now out of 6 boxes again. i see the next move and decision coming....i want the naim dac as well.. the only possibility is to place it on the superline / snaxo ( which is forbiden. riaa should never stand together with a dac ) or to place it on the 252 or onto the poweramp...will this work ?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    is the s-xps burndy not long enough for your solution ?....
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Du har ideell plassering ihht Naim normer og så har du løsningen der du kobler inn praktiske aspekter.

    Ideellt tar du hensyn til at:
    * 552 skal stå på topp og at det kun står kilder eller NAP i samme tårn.
    * Superline bør stå fritt, du blander NApsc i samme hylle. NAT05 rett ved. Du som spiller så mye vinyl. ;)
    * NAT05 er en støykilde og bør behandles på samme vis som NApsc, lengst mulig unna kilder.
    * Komponenter som har ekstern PSU plasseres usymmetrisk ift det den forsyner, slik at Burndy blir kortest mulig-
    * Kabler skal ikke krysse hverandre.

    Praktisk sett:
    * lengde på ht kabler.
    * Det visuelle.
    * Høyde mht betjening, f. eks cdp.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Er det meningen at DAC skal kunne spille i klasse med CD555 dersom man forsyner DAC med et 555PS?
    Dette må jo bli spekulasjoner. Vil tro at svaret er nei. Dette er to helt forskjellige dyr, med få likheter i oppbygning og virkemåte. CD555 er strengt 16/44.1 med steinalderdacer og null oversampling, men en ekstremt forseggjort mekanisk konstruksjon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra Balthar. Tar gjerne imot en vurdering. Hva med å henge deg på i klassisk-trådene? Eller min historisk-tråd? Omtrent alle disse hadde jo gjort seg der..

    Frager, Van Cliburn, Pollini og Janis for tommel opp herfra. Lupu kjenner jeg ikke i disse verkene (men det er jo tøff konkurranse der da); og Ashkenazy er av de jeg synes gjorde seg bedre som dirigent. Husker med skrekk tilbake på hans Rachmaninov-syklus på Decca fra 70-tallet... den var snål den :)

    Steinar & co; kommer tilbake til deres fabelaktige betraktninger omkring Naim-i-Fraim etterhvert; går og vurderer på en ny NAP500. Selv om løftet fra NAP250.2 til NAP300 er en av de største oppgraderingene jeg har gjort. Har dermed en NAP300 til overs, fineste sort selvsagt, og tar gjerne imot PM om noen er interessert i å diskutere overtakelse.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    thank you for the invitation vidar. i am still a bit new to classical music and a bit shy maybe regarding postings :)..but i will consider :)..i always find it very interesting to buy different interpretations of the same pice. sometime it is even a disappointment.


    have you heard a 500 with your speakers ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre Balthar. Som du kanskje husker så har jeg uttrykkelig invitert norsk importør og norske forhandlere til å by meg på en demo i et år eller to, også på disse sidene. Ikke et kvekk å høre. Så om jeg kjøper noe så blir det et annet sted ifra. Det er synd å si det, skulle gjerne kjøpt i Norge. Men da må de tydeliggjøre seg.

    Det er følgelig vanskelig å vite om det er et lurt steg; jeg har ikke engang bestemt meg for steget; på moderforumet er noen ambivalente, og synes 300 er vel så musikalsk forsterker som 500. Det kan ha å gjøre med ymse selvsagt.

    Det at du er ny innen klassisk er ingen grunn til å holde seg unna klassisk-sidene, eller historisk-tråden! Tvert om!!! Det er en god grunn til å henge seg på!!! Man lærer av alle de veldig kunnskapsrike og/eller musikknysgjerrige deltakerne; og man er i disse trådene svært imøtekommende og forståelsesfulle til ethvert ståsted innen klassisk musikk!

    Som trådstarter kan jeg jo selvsagt heller ikke annet enn å på det varmeste anbefale Aus der Reihe!

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26537.0
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Med dagens historisk lave pundkurs er det jo ekstremt gunstig å handle Naim fra UK, spesielt i den dyrere enden av spekteret.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Med dagens historisk lave pundkurs er det jo ekstremt gunstig å handle Naim fra UK, spesielt i den dyrere enden av spekteret.
    Ikke minst for importørene. Derfor burde de jo ha kommet på banen med tilbud, siden jeg overmåte tydelig (også pr telefon) har ytret ønske om å høre på en NAP500.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan fungerte det med NAC552 da? Den er vel minst like dyr.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Dessverre Balthar. Som du kanskje husker så har jeg uttrykkelig invitert norsk importør og norske forhandlere til å by meg på en demo i et år eller to, også på disse sidene. Ikke et kvekk å høre. Så om jeg kjøper noe så blir det et annet sted ifra. Det er synd å si det, skulle gjerne kjøpt i Norge. Men da må de tydeliggjøre seg.

    Det er følgelig vanskelig å vite om det er et lurt steg; jeg har ikke engang bestemt meg for steget; på moderforumet er noen ambivalente, og synes 300 er vel så musikalsk forsterker som 500. Det kan ha å gjøre med ymse selvsagt.

    Det at du er ny innen klassisk er ingen grunn til å holde seg unna klassisk-sidene, eller historisk-tråden! Tvert om!!! Det er en god grunn til å henge seg på!!! Man lærer av alle de veldig kunnskapsrike og/eller musikknysgjerrige deltakerne; og man er i disse trådene svært imøtekommende og forståelsesfulle til ethvert ståsted innen klassisk musikk!

    Som trådstarter kan jeg jo selvsagt heller ikke annet enn å på det varmeste anbefale Aus der Reihe!

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26537.0

    For en fin tråd det var! Et fint sted å starte for meg:)
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Valentino skrev:
    Er det meningen at DAC skal kunne spille i klasse med CD555 dersom man forsyner DAC med et 555PS?
    Dette må jo bli spekulasjoner. Vil tro at svaret er nei. Dette er to helt forskjellige dyr, med få likheter i oppbygning og virkemåte. CD555 er strengt 16/44.1 med steinalderdacer og null oversampling, men en ekstremt forseggjort mekanisk konstruksjon.
    Og det kommer vel en DAC i reference-serien etterhvert, ettersom den som er lansert nå bruker 5-series kassa?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Slik jeg ser det er CD555 kuliminasjonen av "den gamle skolen" hos Naim, det er den klassiske Naim CD-spilleren i sin ytterste konsekvens, som neppe kan forbedres stort. NaimDAC representerer derimot en ny retning. Det kan nok ikke utelukkes at en fremtidig reference-Dac vil overgå CD555. Selv mener jeg at foreslåtte oppsett som HDX/DAC/555PSU virker litt over-the-top og får CD555 til å virke elegant i sammenligning.
     

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Hvordan blir dette puslespillet om jeg bytter NAP300/300PS til NAP500/500PS? Forutsetter at Isotek forsvinner bort, og at jeg får med et sett ekstra høye uprights (2x høyde) med NAP500.

    Hver av kolonnene 1-3 er hver sin høyde Fraim, som vist på noen bilder.
    Vidar, har du tænkt på en source first" opgradering ? måske den nye Rega Isis er interessant ?
    Nap 500 handles brugt til rimelige priser og bygges måske kun" på ordre i disse tider..?
    mvh
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Det at du er ny innen klassisk er ingen grunn til å holde seg unna klassisk-sidene, eller historisk-tråden! Tvert om!!! Det er en god grunn til å henge seg på!!! Man lærer av alle de veldig kunnskapsrike og/eller musikknysgjerrige deltakerne; og man er i disse trådene svært imøtekommende og forståelsesfulle til ethvert ståsted innen klassisk musikk!

    Som trådstarter kan jeg jo selvsagt heller ikke annet enn å på det varmeste anbefale Aus der Reihe!

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26537.0

    you absolutely right ....a really fantastic thread you have started there vidar. got very curious now...:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn