Ang forsterkere, de forskjellige Naim forsterkersettene låter litt forskjellig, og også etter hvilken psu til preamp man velger. Dvs instrumentene i musikken har litt forskjellig klang med den ene forsterkeren ift den andre. Det er ikke watt eller størrelse på slikt man sitter og hører på, men lyden av instrumentene.
Kloke ord fra Steinar om å sette seg inn i Naims måte å tenke på, og se det hele i sammenheng... hifien er en helhet i den naimistiske verden. La oss kalle det en holistisk tankemåte da. En større/dyrere forsterker er bedre i stand til å reprodusere/forsterke alle de subtile kvalitetene i signalet som kommer oppstrøms fra, men det er fint liten nytteverdi i det dersom flaskehalsen ligger lengre opp, og forsterkeren slik sett har mye mer potensiale enn det utstyret oppstrøms. Så alt må henge sammen... et balansert system er alltid bedre enn et med ubalanse, og vil gi mye mer for pengene.
Kan klippe litt av noe jeg rablet ned tidligere i en annen sammenheng;
Naim effektforsterkere viser med all ønskelig tydelighet at det ikke er watt ting dreier seg om. De har imidlertid noen av markedets heftigste strømforsyninger, så deres effekt leveres med plenty grep og uten forvrengning. Vanligvis så virker Naims effektforsterkere til å subjektivt være kraftigere enn tilsvarende forsterkere med dobbelt og tre ganger så mye maksimal utgangseffekt. NAP300 har f.eks en 1440VA trafo i sin separate psu... i tillegg til ti nivåer regulering.
Om 90W holder til mine 207/2? Er du gærn... jeg har ikke vært nær å bruke halve engang, det er jeg sikker på.
207/2 har 91dB følsomhet. 91dB/W/m gir 94dB/W/m med to høyttalere. Så er det bare å begynne å gange opp. 64 watt ut gir f.eks 112dB fra høyttalerne på 1 meters avstand, rygger man en meter eller to bakover så er man nede på rundt 110dB. Så høyt har du antakelig aldri spilt. Med 80-90 watt kan du legge på ennå en dB eller to. Det er høyere enn mine ører tåler iallefall.
Et svært godt råd innen Naim; glem tanker om watt, det er oversimplifiserte lekeklosser for hifibarn. Det betyr fint lite til ingenting.
For driveevne av høyttalere er watt et helt ubrukelig begrep; hvor svingende impedansforløp med fasevinkler gjør at en høyttaler svinger mellom reaktiv og resistiv så har ikke watt noe å gjøre med regnestykket; det er strømkapasitet som er ett og alt for driveevne. Husk også at det er en årsak til at Naim velger å lage forsterkere slik. Det er en av grunnene til at de låter så bra som de gjør.
Sammensetning av kilde, evt psu til denne, preamp og psu til denne, sammen med riktig effektforsterker i helheten, er det som betyr noe for resultatet, for hvordan du vil like å spille din musikk.