Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Takk for oppklarende svar, gutter!

Hm, NAC252 ja.. Der nevnes også noe.

Kan NAC252 kjøpes for 56800 å brukes uten Supercap? Vil det i tilfelle være mye bedre enn NAC282 med HiCap?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan nevne at NAP200 (i motsetning til 250.2) har utgang for strømforsyning til preamp, så er en mulig innstegsport. Da kan man utsette psu til preamp. Som vi vet så ligger det et veldig fint eksemplar på børsen.

Kan også nevne at jeg er enig med de som mener at to HiCap'er til 282 er ekstravagant.. ikke mye bedre enn en spør du meg.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    nei, nac 252 må ha supercap2, så da blir d kr. 56800+38500 (95300!) for denne forforsterkern!

nac 252/SC er en del bedre enn 282/Hicap, ja. ;)

men ikke gå i den fella at du glemmer systemtenking når det gjelder NAIM.

nac 282 passer vel med CDX2/xps2 el.lignende nivå som kilde.

nac 252 ligger mer i samme gate som CDS3/Xps2/555PS eller lignende som kilde.

personlig ville jeg aldri brukt en billig kilde på noen av disse forforsterkerne.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Den har jeg hørt før, nilsen64.

Jeg driver kun med research, det vil jeg bare si. Men, om Naim noen gang skulle blitt aktuelt tenker jeg noe som:

NAC282 med HiCap og NAP300.

Tror nok NAC252 med Supercap er litt over mitt budsjett, og jeg føler det blir mer riktig å gå for en HiCap viss jeg ikke får fullt utbytte med en Supercap sammen med NAC282. Om den ikke kommer i første omgang, så kommer det helt sikkert på sikt en HDX som kilde.

Det bør vel blir "helt OK" ? ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke overdriv KentOve. Iallefall ikke på forsterkerfronten. En kilde kan aldri bli "for bra", men HDX er super. 282 med 1x HiCap er en fantastisk pre, og i rette systemet antakelig en av de aller beste preamper som fins blant brukere på dette forumet. Imo.

Ikke se lengre i første omgang. Så får du en NAP200 eller NAP250.2 til Ref 205.2, og du har en forsterker og i det hele tatt et system som er kapabelt til å være et av de beste musikksystemene i kongeriket.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart. XPS2 til HDX bør følge før ekstravaganser på forsterkerfronten utover 282/200/250 eller så.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Og musikken er som kjent kildens kilde. Snurreskuffen er snasen.

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Skuffen er sexy og herlig annerledes.

Ellers er ikke lokk å forakte. ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Når får vi en representant for de motoriserte lokkenes venner her mon tro?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke det er solgt en eneste CD555 i Norge? Med dagens mulighet for å høre Reference-serien så blir det vel ikke det heller. Selv om flere av oss etterhvert skulle kjøpe oss en.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Med tanke på at det faktisk blir tatt inn relativt mye svindyrt utstyr fra en del andre produsenter synes jeg det er rart at det skal være så vanskelig med Naim. Mulig mitt inntrykk av antallet som har Naim-utstyr er veldig forvridd, men skulle jo tro de kunne få solgt en del.

Eller har det heller noe med at det ikke er importør og butikk i samme operasjon, så marginene på salg i Norge ikke er allverden?

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg fikk lyst til å informere om hva som er mulig rent prismessig:

-- Hos kontrapunkt koster nac 282 med napsc og hicap 52900.

-- Til omtrent samme pris er det mulig å samle sammen et aktivt naim anlegg - med cd3.5/2xteddycap/hicap/snaxo/2xnap250/Ibl og noen meter naca5.nap250. De to 250ene er begge fra den aller første utgaven - men begge er nyoverhalte.
    Det jeg evnt mangler er fjernkontroll på volumknappen.

Alt dette er kjøpt brukt - og alt har vært som forventet når jeg har fått det.
    Mye å vinne ved bruktkjøp.

Pund kursen er gunstig for tiden.
    Følg med på f.eks www.pinkfishmedia.net

Erik

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Brukt Naim kan jo attpåtil kjøpes hos forhandlere i UK med garanti. Vurderer faktisk en brukt DVD5 for å få utseendemessig match mellom DVD-spiller og Uniti (ny er den jo helt urimelig priset).

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    DualTeddyCap er forøvrig laget for NAC282/NAC82, med to "HiCap"-uttak og ett "NAPSC"-uttak i én liten boks til ca 6000 kroner:)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Erik B skrev:
    Hei

Jeg fikk lyst til  å informere om hva som er mulig rent prismessig:

-- Hos kontrapunkt koster  nac 282 med napsc og hicap  52900.

-- Til omtrent samme pris er det mulig å samle sammen et aktivt naim anlegg - med cd3.5/2xteddycap/hicap/snaxo/2xnap250/Ibl og noen meter naca5.nap250. De to 250ene er begge fra den aller første utgaven - men begge er nyoverhalte.
    Det jeg evnt mangler er fjernkontroll på volumknappen.

Alt dette er kjøpt brukt - og alt har vært som forventet når jeg har fått det.
    Mye å vinne ved bruktkjøp.

Pund kursen er gunstig for tiden.
    Følg med på f.eks  www.pinkfishmedia.net

Erik
    Olive Naim og IBL vil låte veldig forskjellig fra Black Naim og KEF Reference.

Slik sett så er det mulig å sette sammen tusenvis av alternativer (fra mange merker) til det systemet som KentOve falt for ved lytting. Det er bra alternativer du foreslår, misforstå meg ikke; men de er langt fra den lyden som Kent Ove hørte.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Har lekt litt i kveld, før jeg sender den gamle CD-spilleren avgårde. CD5i-2 låter merkbart bedre enn CD5i på cembalospill, av en eller annen grunn. Anslaget virker langt nærmere det jeg kjenner fra instrumentet – mer enn et kontant «smekk».

Om det er et tegn på at siste generasjon henger mer med i svingene, at jeg lurer meg selv, burde vaske ørene eller noe annet vet jeg ikke. Det er vanskelig nok å høre forskjeller på lyd, å beskrive det jeg tror jeg hører er verre.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Vidar P skrev:
    Ikke overdriv KentOve. Iallefall ikke på forsterkerfronten. En kilde kan aldri bli "for bra", men HDX er super. 282 med 1x HiCap er en fantastisk pre, og i rette systemet antakelig en av de aller beste preamper som fins blant brukere på dette forumet. Imo.

Ikke se lengre i første omgang. Så får du en NAP200 eller NAP250.2 til Ref 205.2, og du har en forsterker og i det hele tatt et system som er kapabelt til å være et av de beste musikksystemene i kongeriket.
    Hvorfor mener du NAP300 er å overdrive?

Du får vel aldri stor nok forsterker? Å det kan jo være greit å "kjøre på" med NAP300 med en gang, viss jeg har råd? Du får vel bare mer av alt, til bedre komponenten i kilden er. Bare forhører meg jeg, kjenner ikke til Naim noe særlig, vet bare at jeg ble trollbundet av lyden til Naim og Kef på Torsdag.

For all del, viss du å andre mener at NAP250 er "plenti" til 205/2, så er ingenting bedre enn det.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En dyrere effektforsterker er mer kresen på inngangssignalet fra kilde og forforsterker kontra en rimligere en. Ergo vil 300 muligens "finne" feil ved produktene oppstrøms.

Men selvfølgelig, og du har råd er det jo bare å shoppe vilt. :)

S

Steinar O

Gjest
    KentOve skrev:
    Vidar P skrev:

Hvorfor mener du NAP300 er å overdrive?

Du får vel aldri stor nok forsterker? Å det kan jo være greit å "kjøre på" med NAP300 med en gang, viss jeg har råd? Du får vel bare mer av alt, til bedre komponenten i kilden er. Bare forhører meg jeg, kjenner ikke til Naim noe særlig, vet bare at jeg ble trollbundet av lyden til Naim og Kef på Torsdag.

For all del, viss du å andre mener at NAP250 er "plenti" til 205/2, så er ingenting bedre enn det.
    Det kan sies/ skrives mye om det du spør om. Jeg skal uttrykke meg kort, basert på egne erfaringer.

Din tanke om mye effekt, samt at du vil gå rett på NAP300 fører meg til å råde deg til; FØR du svir av en masse penger på Naim så les hele denne tråden.
    Deretter bruker du noen uker på å lese og følge med i tråder på Naimforum. Jeg anbefaler rett og slett at du setter deg inn i en ny måte å tenke på.
    Alternativet kan være som for flere av oss; learning be doing (feiling).

Husk at dyrere Naim er vanskelig å selge til en akseptabel pris ;)

Lykke til..............håper du finner det flotte ved Naim som vi andre har gjort.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang forsterkere, de forskjellige Naim forsterkersettene låter litt forskjellig, og også etter hvilken psu til preamp man velger. Dvs instrumentene i musikken har litt forskjellig klang med den ene forsterkeren ift den andre. Det er ikke watt eller størrelse på slikt man sitter og hører på, men lyden av instrumentene.
    Kloke ord fra Steinar om å sette seg inn i Naims måte å tenke på, og se det hele i sammenheng... hifien er en helhet i den naimistiske verden. La oss kalle det en holistisk tankemåte da. En større/dyrere forsterker er bedre i stand til å reprodusere/forsterke alle de subtile kvalitetene i signalet som kommer oppstrøms fra, men det er fint liten nytteverdi i det dersom flaskehalsen ligger lengre opp, og forsterkeren slik sett har mye mer potensiale enn det utstyret oppstrøms. Så alt må henge sammen... et balansert system er alltid bedre enn et med ubalanse, og vil gi mye mer for pengene.

Kan klippe litt av noe jeg rablet ned tidligere i en annen sammenheng;

Naim effektforsterkere viser med all ønskelig tydelighet at det ikke er watt ting dreier seg om. De har imidlertid noen av markedets heftigste strømforsyninger, så deres effekt leveres med plenty grep og uten forvrengning. Vanligvis så virker Naims effektforsterkere til å subjektivt være kraftigere enn tilsvarende forsterkere med dobbelt og tre ganger så mye maksimal utgangseffekt. NAP300 har f.eks en 1440VA trafo i sin separate psu... i tillegg til ti nivåer regulering.

Om 90W holder til mine 207/2? Er du gærn... jeg har ikke vært nær å bruke halve engang, det er jeg sikker på.

207/2 har 91dB følsomhet. 91dB/W/m gir 94dB/W/m med to høyttalere. Så er det bare å begynne å gange opp. 64 watt ut gir f.eks 112dB fra høyttalerne på 1 meters avstand, rygger man en meter eller to bakover så er man nede på rundt 110dB. Så høyt har du antakelig aldri spilt. Med 80-90 watt kan du legge på ennå en dB eller to. Det er høyere enn mine ører tåler iallefall.

Et svært godt råd innen Naim; glem tanker om watt, det er oversimplifiserte lekeklosser for hifibarn. Det betyr fint lite til ingenting.
    For driveevne av høyttalere er watt et helt ubrukelig begrep; hvor svingende impedansforløp med fasevinkler gjør at en høyttaler svinger mellom reaktiv og resistiv så har ikke watt noe å gjøre med regnestykket; det er strømkapasitet som er ett og alt for driveevne. Husk også at det er en årsak til at Naim velger å lage forsterkere slik. Det er en av grunnene til at de låter så bra som de gjør.

Sammensetning av kilde, evt psu til denne, preamp og psu til denne, sammen med riktig effektforsterker i helheten, er det som betyr noe for resultatet, for hvordan du vil like å spille din musikk.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Heisann og god morgen folkens!

Tenkte jeg kunne høre om det var noen som hadde noen erfaringer med NaimUniti og forslag til høyttalere som passer. Nå har jeg hatt en jeg bestilte hjemme hos meg noen dager og er nokså imponert over den på Allae. Veldig kjekt var det også at den straks kunne begynne å spille musikk fra min NAS. Men nok om det...

Tanken er å la foreldrene ta over NaimUniti så jeg må prøve å styre dem inn på noen høyttalere dem kan lytte til også. Forhåpentligvis med slik suksess at dem beholder alt. Deres lyd- og utseendemessige preferanser sier meg at det bare er "små" gulvstående som er aktuelt. Kan tenke meg at dem er villige til å legge ut mellom 5 og 10 lapper da Naim-boksen stjeler meget av budsjettet :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Da må det vel bli n-sats da. Selv snuser jeg på Harbeth, men har ikke hørt kombinasjonen. Beskrivelsene vitner imidlertid om en høytaler som passer min smak usedvanlig godt. Men med Harbeth blir jo budsjettet ditt sprengt.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Hva med Neat? De har jo noen små gulvstående som burde passe bra.

Mulig Neat motive 2 hadde gjort jobben men de er kanskje litt tungdrevne...

Koster ca 12000,- hos Base technology

Miles

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    353
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    draapen skrev:

Hei !

Vi har ny web side : www.nordic-sound.com
    Der finner man nye priser på Neat ;)

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Miles skrev:
    draapen skrev:

Hei !

Vi har ny web side : www.nordic-sound.com
    Der finner man nye priser på Neat ;)
    Ja se der,prisen var hyggeligere enn jeg trodde ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.601
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Da må det vel bli n-sats da. Selv snuser jeg på Harbeth, men har ikke hørt kombinasjonen. Beskrivelsene vitner imidlertid om en høytaler som passer min smak usedvanlig godt. Men med Harbeth blir jo budsjettet ditt sprengt.
    Harbeth-imortør/forhandler justerer prisene nå, uten at jeg vet detaljer, men jeg ville tatt kontakt for et konkret tilbud. Se Harbeth-tråden.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    831
    Jøgga skrev:
    Bach_Man skrev:
    Harbeth-imortør/forhandler justerer prisene nå, uten at jeg vet detaljer, men jeg ville tatt kontakt for et konkret tilbud. Se Harbeth-tråden.
    Harbeth er vel ikke utpreget kjent for gulvstående modeller :)

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Heisan Naim kjennere,

En kompis av meg har et par Monitor Audio RS1 og er på utkikk etter ny forsterker. Noen tanker om Naim Nait 5i som elektronikk til RS1?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.155
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Da ble det en oppgradering i dag. Alltid moro med noe nytt. Nytt av dagen er en Flatcap2xs som står øverst til Venstre.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.155
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Venter med å si noe konkret frem til i morgen når ting har fått temperaturen på plass. Men jeg aner en stor forskjell allerede. Litt mer timbre på instrumenetene, Litt mer fokus, litt mer ro. Tror muligens ting generelt fikk et løft kvalitetsmessig. Prøvd litt Miles Davis og en liten smakebit av Mozarts Figaro.
    Jeg får se om jeg kan finne litt brukt vinyl/cd i London når jeg reiser overimorgen.

S

smog

Gjest
    Ro og strammere lydbilde er noe jeg opplevde. La det være igjen noen plater til neste uke ;)

Mvh
    Even

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn