Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PerFlemming

Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    3
    Jeg tror dine Momentum kræver noget strøm men jeg foretrækker lyden af en XS ifht SN som vil være et kostbart køb hvis man ikke bruger de digitale options.
    Prøv evt et klassisk 72/HC/250 eller 200/202

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    XS er en knallgod forsterker, men personlig synes jeg Supernait er en god del bedre. De digitale inngangene er selvsagt et pluss (jeg benytter disse sammen med Squeezebox og MacBook selv med et meget bra resultat), men jeg mener at SN ikke har noe problem med å forsvare prisen som en ren forsterker. Av de Naim jeg har hatt i hus er SN den jeg har vært mest fornøyd med. Men smaken som kjent forskjellig og det er dine ører som bestemmer. Hvis det er mulig så lån med deg hjem og prøv.

Har tatt opp dette i data avdelingen, men tenkte det også var relevant her. Spesielt med tanke på den kommende DAC, men også for oss Supernaitbrukere:

Har gått til innkjøp av en macbook og bruker for øyeblikket en billig optisk kabel fra Clas Ohlsson mellom den og Supernait. Av erfaring vet jeg at det faktisk kan være ganske store lydmessige forskjeller på disse kablene, så jeg tenkte høre om noen av dere har erfaring med noen gode kabler? Sikler for øyeblikket på denne:

http://www.hificables.co.uk/11810/Wireworld-Supernova-6-Glass-Optical-MINI---Standard.html

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    PerFlemming skrev:
    Jeg tror dine Momentum kræver noget strøm men jeg foretrækker lyden af en XS ifht SN som vil være et kostbart køb hvis man ikke bruger de digitale options.
    OK - men Nait XS er jo bare 60Watt, så da glemmer jeg den.

Går jeg for 200/202 eller SuperNait, men MÅ jeg ha Naim CD-spiller, eller går det like bra med min EMC1UP?

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    zippo skrev:
    PerFlemming skrev:

Går jeg for 200/202 eller SuperNait, men MÅ jeg ha Naim CD-spiller, eller går det like bra med min EMC1UP?
    Tror ikke det kommer som et sjokk på deg om du i denne tråden (og helt rett) får tips om å kvitte deg med EC og satse på CDP i samme serie. Synergi er viktigere enn mange tror, og Naim er kanskje det nærmeste en kommer en "personifisering" av dette.

En annen ting som stadig undrer meg, er denne stadige fascinasjonen for og overfokuseringen på et stort antall watt. Å si at du dropper XS fordi den "kun har 60 watt" er rimelig forblåst. Det samme gjelder de som forkaster enhver teori om at rørforsterkere som "kun" har 50 single ended watt ikke kan drive en høyttaler skikkelig. Naim trives best når den får litt å sette tenna i, sånn sett tror jeg du ville blitt en smule overrasket over hvor godt 60 Naim-watt klarte å drive dine Neat-høyttalere.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Istemmer, det er masse sprut i selv 5i. Virker subjektivt å ha mer kontroll enn 150 Cyruswatt og 100 Rotelwatt jeg har prøvd på høyttalerne mine. Watt-tallet er neppe det viktigste.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Hos meg spiller XS med Momentum 3i uten problemer. Mulig 4i med fordel kunne matches med SN eller 202/200, det har jeg ikke noen mening om, men det går jo an å spørre Bob hos Neat, hva han synes.

S

Steinar O

Gjest
    Zippo må finne ut av hvilket nivå han ser for seg, hvilket budsjett?
    Nytt eller brukt?

Høyttalere, forsterker..............han spør om kilde?
    Hvilken kilde, kommer an på hvilken forsterker som velges.
    Andre kilder enn Naim, ala EMC mener jeg går bra med Naim, men synergien mellom Naimprodukter er påfallende.
    Forbered deg på overraskelser.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.649
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Liotheles skrev:
    Valentino skrev:
    Glasskabel til toslink er faktisk ikke særlig lurt.
    Derom er det vel ymse synspunkter?
    Det er det. Rhesus hadde en kort gjennomgang av de tekniske aspektene i en tråd på kabelhjørnet for kort tid siden. Den som søker finner. Det får så være opp til hver enkelt om man vil ha en toslinkforbindelse som virker slik den er tiltenkt eller ikke.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Valentino skrev:
    Liotheles skrev:
    Valentino skrev:
    Glasskabel til toslink er faktisk ikke særlig lurt.
    Derom er det vel ymse synspunkter?
    Det er det. Rhesus hadde en kort gjennomgang av de tekniske aspektene i en tråd på kabelhjørnet for kort tid siden. Den som søker finner.Det får så være opp til hver enkelt om man vil ha en toslinkforbindelse som virker slik den er tiltenkt eller ikke.
    Har trålt forumet etter info og er vel egentlig like klok. Som alltid er det argumenter for og imot, blandet med en god del teknske forklaringer som går begge veier. Det jeg egentlig var ute etter var vel konkrete anbefalinger fra noen som har prøvd forskjellige kabler opp mot hverandre. Gjerne sammen med mac og Naim.

PerFlemming

Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    3
    zippo skrev:
    PerFlemming skrev:

Der er masser af strøm i en XS, glem wattangivelsen, den kan meget vel styre dine 4i bedre end din nuværende forstærker men prøv en demo hjemme hvis muligt.
    Heller køb en entry level Naim cd/amp end større amp med din nuværende cd..

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    PerFlemming skrev:
    zippo skrev:
    PerFlemming skrev:

Der er masser af strøm i en XS, glem wattangivelsen, den kan meget vel styre dine 4i bedre end din nuværende forstærker men prøv en demo hjemme hvis muligt.
    Bare en ting er sikkert og det er at Neat blir værende.

Skal prøve å få lyttet til cd5xs-naitxs over helga.
    Går vel an å sette PSU på xs senere?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FlatCap XS kan gi strøm både til analogdelen i CD5XS og til preamepn i Nait XS samtidig. 2x24V.

I mitt syn, uten å ha prøvd den aktuelle kombinasjonen, så er ekstern psu alltid en fordel dersom systemet ellers er balansert og med Naim-sympatiserende høyttalere, betingelser som burde være oppfylte med det foreslåtte systemet.

S

Steinar O

Gjest
    zippo skrev:
    PerFlemming skrev:
    zippo skrev:
    PerFlemming skrev:

Bare en ting er sikkert og det er at Neat blir værende.

Skal prøve å få lyttet til cd5xs-naitxs over helga.
    Går vel an å sette PSU på xs senere?
    Det finnes jo Naim forhandlere flere steder nå, så lytt og eventuelt lån hjem.
    Jeg vet at importør i Oslo har et demorom....om du bor i nærheten.

S

Steinar O

Gjest
    Jeg får spise noen av de siste påstandene mine og innrømme at det umiddelbart er vanskelig å høre forskjell på MAC/ Beresford kontra CD5XS.
    Nå var jeg ute etter en Naim cdp for å kunne spille cdplater oig ellers koble den til Naim Dac som drivverk, sammen med Mac. Av den grunn spiller det liten rolle.....men sagt med andre ord, jeg var litt kjapp i vendingen, forskjellen er ikke så åpenbar når de står side om side :p

Takk for meg!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Steinar O skrev:
    Jeg får spise noen av de siste påstandene mine og innrømme at det umiddelbart er vanskelig å høre forskjell på MAC/ Beresford kontra CD5XS.
    Du mener med CD5XS digitalt inn i Beresforden? Hadde du hørt stor forskjell på dèt hadde jeg blitt overrasket. Hvis man skal bruke en god DAC som primærkilde er dyre drivverk med knallgod analogdel og streamere bortkastede penger ift. pc imo. Bedre å legge pengene et sted i anlegget de gjør en forskjell.

Finnes sikkert folk som har tenkt til å kjøre Linn DS, Naim HDX eller CDX2 inn i Naim DACen :eek:

Ellers koser jeg med med den lille Moodlab-knotten "mens man venter på Naim DAC". Veldig god er den, ikke superdetaljert akkurat, men den innbyr i aller høyeste grad til lange lyttesekvenser. Alltid forfriskende, kjapp og livlig. Gode DAC'er begynner virkelig å bli billig. Og jeg blir mer og mer forelsket i Anthem 2, den gjør musikken mer..vel, musikk. Hvorfor følger ikke sånne alltid med når man kjøper en ny boks :)

S

Steinar O

Gjest
    Fidelio skrev:
    Steinar O skrev:
    Du mener med CD5XS digitalt inn i Beresforden? Hadde du hørt stor forskjell på dèt hadde jeg blitt overrasket. Hvis man skal bruke en god DAC som primærkilde er dyre drivverk med knallgod analogdel og streamere bortkastede penger ift. pc imo. Bedre å legge pengene et sted i anlegget de gjør en forskjell.

Finnes sikkert folk som har tenkt til å kjøre Linn DS, Naim HDX eller CDX2 inn i Naim DACen :eek:
    Selvfølgelig var det 5XS rett i Nait.
    Det kan det være forskjell, men poenget mitt var at den ikke var så åpenbar som jeg ga inntrykk av.

Dessuten skriver jeg at det faktisk ikke er så interessant heller, siden begge skal kobles til Naim Dac.
    Jeg er enig med deg i at en kostbar kilde koblet til NDac kan virke urimelig, men vil du ha CD avspilling er 5XS rimeligste alternativ fra Naim. Dessuten kan den kobles fra og benyttes som rein cdp i ethvert annet oppsett. F. eks når kona skal spille julemusikk i stua :)
    Dessuten lurer jeg på om en 70 cd boks blir rippet av dem som ikke lenger har cdp?

I mitt rom vinner nå Mac/Beresford på funksjonalitet og at jeg antakeligvis ikke mister noe av musikkopplevelsen ved lytting.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Det er jo rimelig godt skussmål til Beresforden da, hvis den er så nær 5XS i presentasjonen at det knapt er hørbare forskjeller. CDP'n koster jo ti ganger så mye.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Det nærmer seg tid for ny pc her, jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg
    synest om pc som musikk kilde.
    CDX2 skulle jo også hvert i hus, men en ny pc(bærbar) er det størst behovet her
    akkurat nu. Skal brukes til internett og muligens musikk avspilling.
    Visst jeg skulle gå for mac, hvilken modell ? Kanskje det samme i forhold til musikk avspilling? ( selvsagt sett i sammenheng med naim dac.
    Jeg ser samtidig at Acer maskiner kommer bra ut i forhold til pris, og samtidig ser de
    grei ut og se på, og virker til å være noe lune utsturt. Hvilken spesifikasjoner skal jeg se etter her ? ( Har hatt jobb pc/hjemmekontor i 5 år, slik at jeg er noe utgått på dato ang.spesifikasjoner.
    Takker for tidligere innspill Fidelio Steinar O

Steinar O; Hvilken mac bruker du ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Til spm ditt om hvilken Mac; om det er laptop du skal ha så MacBook Pro unibody aluminium. Den nye MacBook (den rimeligste i hvit plast) har visstnok ikke optisk digital lydutgang (du må dobbeltsjekke at det stemmer, men jeg leste det et sted).

http://www.apple.com/no/macbookpro/

S

Steinar O

Gjest
    Bruker Mac Mini. Liten og snerten som passer inn i Fraim.

Trådløst tastatur og mus. Det hele tilkobles en 47" LCD TV, kombinert TV og Mac Musikk.
    Er spent på om Mac og LCD snakker skikkelig sammen.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    @Steinar: Du må sannsynligvis kjøre analogt inn på LCDen din for å få 1:1 pixel mapping, dvs at skjermen kjører på sin native oppløsning. DVI/HDMI er ofte problematisk mht dette, men du kan alltids forsøke. Sjekk at du får satt oppløsningen til 1920x1080. LCD på ikke-native oppløsning ser elendig ut. Minien sender ut VGA via en adapter, og du må altså etter all sannsynlighet bruke VGA/D-sub inngangen på tvn din.

leon skrev:
    Det nærmer seg tid for ny pc her, jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg
    synest om pc som musikk kilde.
    Jeg har brukt PC som eneste kilde i over ti år nå, og så lenge fysiske plater ikke er et must for deg, er det bare fordeler med en PC-basert løsning. For Naimister også nå som DACen er på vei.

Hvis penger ikke er så veldig viktig, og du skal ha maskinen stående i et rack, er Mac Mini som Steinar sier genial. Når det er sagt, kan man lett bygge en enda mer stillegående og bedre spesifisert maskin for vesentlig mindre penger, attpåtil med et kabinett som ser mer enn bra ut i et hi-fi rack. Å bygge PC er svimlende enkelt, og du får en maskin med ubegrensede oppgraderingsmuligheter, i god Naimistisk ånd :) Har for øvrig et prosjekt gående med å bygge en PC inn i et Naim-kabinett, men det er vanskelig å få tak i et. PC'n blir veldig dyr hvis jeg må kjøpe en sh flatcap for å få kabinett, men jeg har virkelig vurdert det. Naim er så pålitelig utstyr at ikkefungerende enheter er nærmest umulig å få tak i.

Hvis man skal ha en Mac Mini hadde jeg ikke vært et sekund i tvil om å installere Windows 7 på den og kjørt XXHighEnd som avspillingsprogram. Lydmessig gevinst vs. pris på dette programmet er helt latterlig bra. For øvrig er demoversjonen fullfungerende, men den skrur seg av etter en times tid så man må starte den igjen. Folk er generelt skeptiske til XXHE, men alle her har en stående invitasjon hjem til meg hvis de vil høre hva det kan gjøre i et PC-basert system.. Gleder meg til Naim DAC kommer på plass med XXHE som spiller!

Edit: Har sett på innsidebilder av Flatcap 2x, den er jo nesten tom. Kombinert Flatcap/PC i én boks, hmmm hehe.

S

Steinar O

Gjest
    Takk for innspill Fidelio :)
    Jeg forstår det ikke helt, men var klar over at ikke alle LCD tv`er takler pc signalet. Naboen sier han må sitte helt inntil sin 40" LCD for å se, fordi TV`en ikke aksepterer lavere oppløsning fra pc.
    Butikkene sier (og særlig for LG som jeg har kjøpt) at dette ikke er noe problem lenger, men de tenker kanskje da på bildevisning etc, og ikke på f. eks musikk.
    Jeg trenger skjermen PC basert, strengt tatt kun ved ripping og øvrige justeringer. Tanken er å sitte ca 4 m fra skjermen/ TV`en.
    Jeg har 30 dagers angre/ returrett.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Til spm ditt om hvilken Mac; om det er laptop du skal ha så MacBook Pro unibody aluminium. Den nye MacBook (den rimeligste i hvit plast) har visstnok ikke optisk digital lydutgang (du må dobbeltsjekke at det stemmer, men jeg leste det et sted).

http://www.apple.com/no/macbookpro/
    Den har beholdt optisk ut.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det har du helt rett i ser det ut til, det var en god nyhet.
    Undrer meg på hvorfor MacWorld (eller hvem det var) skrev at det var utelatt på den nye. Men da er det jo ganske enkelt et alternativ med en MacBook også til hifien da, ikke bare MacBook Pro (selv om dens alu unibody er svært lekker i hands-on-feeling).

..Combined optical digital output/headphone out (user-selectable analogue audio line in)..
    http://www.apple.com/no/macbook/specs.html

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Plastikk er jo et sterkt undervurdert materiale. Egentlig suverent til en laptop, med sine elektriske og termiske egenskaper. Men hvit er jo en elendig farge med hensyn på vedlikehold. Så der skiller ikke Macbook seg ikke fra andre Appleprodukter som krever utrettelig pussing og rengjøring.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Fidelio; XXHE høre jo spennende ut.. (kabelen Chord) gjør nytten forstår jeg:)
    Steinar O; Blir ikke det litt voldsomt med tv når du skal rippe ?
    Hvor er det blitt av laptopen din :)

Skulle det bli mac så kan alle modellene deres brukes, det er jo greit å vite.

Jeg ser at det er flere som bruker mac og noen som bruker pc her på naim forumet,
    er det noen spesielle gode grunner for å velge det ene foran det andre ? Uff litt
    i villrede..

S

Steinar O

Gjest
    Det er jo mest for TV bruk Leon, men håpet på å kunne kombinere med Mac bilde også.

Mac er plug and play, PC krever pc kunnskap og viljen til å holde på litt med maskinen.
    Noen sier sågar at Mac er som Naim...komponenter som er satt sammen fra fabrikk for å fungere optimalt sammen, mens PC er ofte et sluttprodukt sammensatt fra ulike produsenter. For ikke å snakke om PC du bygger sjøl......eller?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leon; det er i mitt syn mange grunner til å velge Mac. Men om lydkvalitet er en av de er ikke noe jeg hverken har interesse for eller greie på. Men har også sett flere på Naimforum som har sagt at deres Mac'er låter bedre enn deres pc'er, via samme dac.

Om det stemmer eller ei kan jeg ikke etterprøve. Og om det er via optisk vet jeg ikke, det er jo et galvanisk skille, så støy i jord skulle ikke være årsaken. Jitter kan jo være høyt med optisk vel, så det kan kanskje skille endel der.

Nå er det jo sikkert en rekke kvaliteter ved det digitale signalet fra en computer som kan være forskjellig fra computer til computer, alt fra støy til jitter, og følgelig kunne gi forskjellig lydkvalitet med dac'er. Så det er sikkert noe hold i erfaringene, uten at jeg har noen annen opplevelse enn at våre MacBook'er låter bedre enn min Dell pc via analog... men det teller ikke.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Leon; det er i mitt syn mange grunner til å velge Mac. Men om lydkvalitet er en av de er ikke noe jeg hverken har interesse for eller greie på. Men har også sett flere på Naimforum som har sagt at deres Mac'er låter bedre enn deres pc'er, via samme dac.
    Den sammenligningen ville jeg tatt med en stor klype salt, dataekspertisen på moderforumet er like stor som kjennskap til renessansekunst hos klientellet i en bingohall. Det er sikkert noen som har koblet dacen sin til en pc via usb og til mac via optisk og sammenlignet, hehe.

Vet ikke hvor god toslinkutgangen på mac'er mht til jitter, men én fordel med selvbygget pc er jo at man kan sette inn hva man vil av lydkort til å ta seg av signalet digitalt ut, og man kan kjøpe det beste av det beste hvis man vil. For øvrig er det intet skummelt eller mindreverdig med å bygge pc, snarere tvert om. At Apple har kontroll på hardware og software garanterer noe som fungerer glatt og knirkefritt, men det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis er noe bedre enn selvbygg, bare enklere og med mindre valgmuligheter, oppgraderingsmuligheter og value for money. Men at maskinene er gode og fungerer bra, det er jeg enig i. Jeg hadde valgt mac fremfor prefabrikert pc (som stort sett resulterer i at man får noe bråkete, stygt og overpriset). Og husk for all del at man kan kjøre Windows på nye Mac'er lett som bare det. Man kan til og med boote både Win og OS X samtidig, og, hvis man har en Apple laptop, skifte mellom operativsystemene ved å riste litt på maskinen :)

Er forresten på utkikk etter en brukt Flatcap 2 (ikke x eller xs; disse har ikke avtagbar bakplate så vidt jeg kan se), så hvis noen ser en, så si ifra. Det er plass inni kabinettet der til et mATX hovedkort, og kombinert Flatcap og PC i ett kabinett er - i tillegg til griseharry selvsagt - utrolig kult! Så lenge PSUen til PCn er ekstern, burde dette funke utmerket.

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke andre butikker enn Kontrapunkt forhandler Naim i Norge? Noen i Trøndelag feks?

frode

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Ingen i Trøndelag, bare Resonans i Stavanger, og har lest her i tråden Musikk Magazinet i Bergen skal begynde å forhandle.

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar Kjetil B! Er det noen i trondheim her på sentralen med Naim i stereoen?

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Da er wireworld kabelen med glassfiber bestilt. Forhåpentligvis spiller den bedre enn Clas Ohlsson kabelen...

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Undrer meg på hvorfor MacWorld (eller hvem det var) skrev at det var utelatt på den nye. Men da er det jo ganske enkelt et alternativ med en MacBook også til hifien da, ikke bare MacBook Pro (selv om dens alu unibody er svært lekker i hands-on-feeling).

..Combined optical digital output/headphone out (user-selectable analogue audio line in)..
    Det virker som optisk inn er utelatt. Ellers har de nye Macbook'ene unibody av plast og ser ikke så verst ut. LED-belyst skjerm er det også, men er jo ikke på høyde med Pro-skjermene.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Man skrev:
    Vidar P skrev:

Det virker som optisk inn er utelatt. Ellers har de nye Macbook'ene unibody av plast og ser ikke så verst ut. LED-belyst skjerm er det også, men er jo ikke på høyde med Pro-skjermene.
    Da samboeren vurderer skaffe seg en mac var vi inne på eplehuset og sammeliknet den nye macbook og macbook pro. Vi syntes også det var litt forskjell på skjermene, men antok dette bare var en innstilling. Mener du at det er forskjell på skjermene på 13" macbook og 13" macbook pro altså?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn