Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    Vel, da kommer nok en korrigering rundt CD5XS og Mac/ Beresford.
    De er noe forskjellige og i mine ører opplever jeg forskjellen til fordel for CD5XS.

Cdp`en uttrykker bedre innsikt gjennom et reinere dog noe slankere lydbilde (uten at det er negativt). Det oppleves som mindre støy og alle instrumenter kommer bedre til uttrykk.

Dac løsningen låter rikere, men "roter" det hele til litt, særlig høres det ved lytting til kompleks klassisk musikk.
    Jeg liker begge og foretrekker Dac/ PC fordi det er så lettvint og gjør musikken mer tilgjengelig.

Den fattige beskrivelsen jeg gir av CD5XS må oppleves som positiv. I de seinere år har jeg dreiet til at musikken skal presenteres med klarhet, ha god innsikt og være distinkt. Uttrykk som; kropp, fylde eller varme, er for meg negativt ladet og bremser den musikalske opplevelsen.
    Jeg vil plassere CD5XS under CDX2, der sistnevnte er enda klarere, hurtigere med en innsikt der du blir fristet til å spasere inn mellom instrumentgruppene............og en bass i særklasse.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    HH skrev:
    Da samboeren vurderer skaffe seg en mac var vi inne på eplehuset og sammeliknet den nye macbook og macbook pro. Vi syntes også det var litt forskjell på skjermene, men antok dette bare var en innstilling. Mener du at det er forskjell på skjermene på 13" macbook og 13" macbook pro altså?
    Macbook har alltid hatt en billigere og dårligere skjerm enn Pro. Det er en av grunnene til at den koster mindre.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Cdp`en uttrykker bedre innsikt gjennom et reinere dog noe slankere lydbilde (uten at det er negativt). Det oppleves som mindre støy og alle instrumenter kommer bedre til uttrykk.
    Dette er også min erfaring med CD5i og Uniti versus RME DAC. Dacen imponerer og har fyldig bass, men det er noe med Naim sitt lydbilde som bare makes sense når man lytter til musikk i stedet for bare å teste anlegget med "kunstige" lydsnutter. Minner litt om vinyl i grunn.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Lyd og Bilde tester Uniti:

http://www.lydogbilde.no/spilleren-som-kan-alt.4636631-117331.html

Vet ikke hvor seriøs testen er, men positiv er den i hvert fall: "Forsterkeren yter bare 50 watt på papiret, men akkurat som storebror og testvinner Naim XS har Uniti en dynamikk og kraftutfoldelse som får den til å virke mye sterkere. Det som imponerer oss mest er den fjellstø og rytmiske bassgjengivelsen som skaper et ordentlig fundament til musikken. Med en klar og kontant mellomtone og svært finoppløste overtoner i tillegg, finner vi liten grunn til å klage"

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Bach_Man skrev:
    HH skrev:
    Da samboeren vurderer skaffe seg en mac var vi inne på eplehuset og sammeliknet den nye macbook og macbook pro. Vi syntes også det var litt forskjell på skjermene, men antok dette bare var en innstilling. Mener du at det er forskjell på skjermene på 13" macbook og 13" macbook pro altså?
    Macbook har alltid hatt en billigere og dårligere skjerm enn Pro. Det er en av grunnene til at den koster mindre.
    Det stemmer jo helt til i forrige uke da de lanserte den nye macbooken, så vidt jeg kan se på spek'en. Det kan jo hende at det er en oppdatering av pro versjonene på trappene. 13" hadde ikke tatt skade av litt bedre oppløsning i alle fall.

Dette burde kanskje være i en mac tråd istedet...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    HH skrev:
    Bach_Man skrev:
    Det stemmer jo helt til i forrige uke da de lanserte den nye macbooken, så vidt jeg kan se på spek'en. Det kan jo hende at det er en oppdatering av pro versjonene på trappene. 13" hadde ikke tatt skade av litt bedre oppløsning i alle fall.
    Specsene som er oppgitt sier vel ganske lite om skjermen annet enn at det er en OLED. Det er vel fremdeles mulig at skjermen er av en annen type enn den som brukes på pro, men det blir spekulasoner fra meg? Når det gjelder oppløsning på LCD-skjermer, så følger vel den skjermstørrelsen.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Det er ihvertfall ikke en OLED. Selv om skjermen er LED-belyst betyr ikke det at selve LCD-panelet er like bra. Det er ikke om en skjerm har LED eller ikke som avgjør bildekvaliteten. Det er faktisk selve kvaliteten på panelet, tro det eller ei.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Man skrev:
    Det er ihvertfall ikke en OLED.
    Der tok jeg nok feil ja. Men tror vi er enige om poenget. Apple sier lite om skjermeneteknologien de bruker.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Takker for informative tilbakemeldinger til mine laptop spørsmål.
    Har har sett litt nærmere på macbook pro serien med 13" skjerm,
    den minste utgaven som koster i dag kr 9990.-
    Hvor mye lagringsplass trenger jeg ? minste utgave har 160gb hardisk,
    er det nok ? Jeg leste at med Mac OS X 10.6 Snow Leopard oppgradering
    så vil man utvide diskplassen til 7 gb. programvaren løser event. diskplass problemmerda, eller ?
    Alt er selfølgelig sett ut ifra en pc sammen med naim dac visst noen skulle lure på det :)
    Steinar O; Tv spørsmålet var tenkt som en spøk, har aldri vært god på vitser..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leon, kan ikke du ta deg en Kristiansundstur med DAC under arma etterhvert da? Så kan jeg få høre på DAC, og du på CDS3/555PS/552/500? Kristiansund er jo i ferd med å etablere seg som Naim-hovedstaden... med alskens nivåer av alle slags Naim :)

MB Pro høres ut som et solid valg forresten, er du som meg så vil du ikke angre på det; tvert om. Du vil kanskje også ha glede av den neste modellen av 13", med 4GB ram osv. Computer for svært mange år fremover det der.

Snow Leopard tar 7GB mindre plass på hdd enn Leopard, siden du spurte.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Du kan jo aldri få stor nok harddisk, men det koster jo ikke så mye å oppgradere noen hakk. Det som tar størst plass på min egen 250Gb disk er partisjonen som inneholder Windows og Itunesbilblioteket. Sitter igjen med 97Gb, og ja, det hjalp på plassen å installere Snow Leopard.

Evt. kan du akseptere at skjermen på billigmodellen er god nok og spare to tusen, kommer an på hva maskinen skal brukes til. Det koster å være kar i Mac-verdenen.

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Skjønte den. I tillegg var den betimelig.
    Har avbestilt TV`n jeg og avventer....men det blir nok nybil imorra. :)

Hvor mye kabler blir det i lytteposisjon med en Mac Laptop?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Leon, kan ikke du ta deg en Kristiansundstur med DAC under arma etterhvert da? Så kan jeg få høre på DAC, og du på CDS3/555PS/552/500? Kristiansund er jo i ferd med å etablere seg som Naim-hovedstaden... med alskens nivåer av alle slags Naim :)

MB Pro høres ut som et solid valg forresten, er du som meg så vil du ikke angre på det; tvert om. Du vil kanskje også ha glede av den neste modellen av 13", med 4GB ram osv. Computer for svært mange år fremover det der.

Snow Leopard tar 7GB mindre plass på hdd enn Leopard, siden du spurte.
    Aldri vært i Kristiansund, en tur til naim-hjerte i Norge vil jo vært noe å virkelig sett frem
    til :) Jeg er redd det kan ta en stund før jeg event. har en dac i hus. Først pc nå,
    så 2 vegghyller til, (apollo), så bygge ferdig lp12, så nac282, så CdX2 , så event. dac...
    Og innimellom alt dette så blir jo det kjøpt musikk hele tiden minimum 2plater i uken.
    Samtidig som jeg går på noen stygge sprekker i forhold 2plater uken budsjettet mitt som utsetter oppgraderingene min ytterligere :)
    Sukk,, et stykke til mål.. For meg er dette litt av moroa, å ha et langsiktig mål,
    i mitt tempo :)
    Tenkte bare at det ville være dumt å ikke tenke litt langsiktig nå når jeg jakter pc.
    Macbook pro et hakk opp er nok en bedre løsning, opp kr 2 490.-

Føler meg som svært heldig som kan lufte mine tanker her..

Den rekka din fra CDS3-------500 er fantastisk!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    Du kan jo aldri få stor nok harddisk, men det koster jo ikke så mye å oppgradere noen hakk. Det som tar størst plass på min egen 250Gb disk er partisjonen som inneholder Windows og Itunesbilblioteket. Sitter igjen med 97Gb, og ja, det hjalp på plassen å installere Snow Leopard.

Evt. kan du akseptere at skjermen på billigmodellen er god nok og spare to tusen, kommer an på hva maskinen skal brukes til. Det koster å være kar i Mac-verdenen.
    Altså med andre ord så tar partisjonen som inneholder Windows og Itunesbilblioteket 153Gb
    eller misforstår jeg helt her ?
    Er dette innkl musikken i disse 153Gb som du har rippet ? Eller spiser musikken på de
    97Gb ? Sikker dumme spørsmål, men jeg har rett og slett ikke greie på det.
    Enig med at det kan være lurt å gå opp et hakk..

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    leon skrev:

En kabel ? Vet svært lite om dette..
    Ny bil er jo alltid spennende, blir det ny wag ?

K

Kaarelars

Gjest
    Prøvde endelig å løsne det utvendige delefilteret fullstendig ved at dem kun henger fritt etter kablene opp til elementene. Dette er en metode som også anbefales av Naim. Her ble det en ganske bra forbedring, roligere, mer detaljer og større lydbilde. Det viktig at ikke kablene eller delefilterne kommer i kontakt med veggen bak. Dette kan enkelt prøves på alle Naimhøyttalere med utvendige delefiltere, Intro, Credo, Allae, IBL og SBL. Enkelt å prøve ved kun å fjerne 8 skruer og helt kostnadsfritt.

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Steinar O skrev:
    leon skrev:

En kabel ? Vet svært lite om dette..
    Ny bil er jo alltid spennende, blir det ny wag ?
    Kabler til Mac.
    Lurer bare på hvor mye kabel det blir til laptopen dersom den plasseres i lytteposisjon?
    Strøm, TP kabel, Optisk, eller er det her Airport Express kommer inn?

Ny WAG ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det blir vel strøm og optisk, og du kan droppe den optiske hvis du bruker Airport Express og strømkabelen hvis batteriet er fult. Med programmet Airfoil kan du også streame lyd fra andre programmer enn itunes.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Det blir vel strøm og optisk, og du kan droppe den optiske hvis du bruker Airport Express og strømkabelen hvis batteriet er fult. Med programmet Airfoil kan du også streame lyd fra andre programmer enn itunes.
    Er den trådløse løsningen med AE optimal mht lydkvalitet og stabil funksjonalitet?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det høres ok ut i mine alltid overfladiske lyttetster, men jeg fester nok større tillit til en løsning med streaming over ethernet. Men det er jo ikke noen mulighet med Naim DAC, selv om gudene vet at det har blitt etterlyst.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Den riktige måten å koble Mac sammen med DAC i disse moderne tider er å la Mac'en stå ved alteret med en optisk kabel til DAC. Sulamitten styres av en iPod Touch. Selve laptopen trenger man kun når man skal oppdatere ting og tang. Airport Express er utgått på dato IMHO, og støtter heller ikke hi-rez.
    Syns det var helt riktig av NAIM å se bort fra ethernet m.h.t DAC'en. Et mer håpløst system enn DLNA å bruke til musikk skal man lete lenge etter. Og det er i praksis kun dette systemet som hadde vært aktuelt. Det er kun 1 nettverkssystem som kan kalles brukervennlig og det er squeezebox. Det er en enkel sak å strekke en digitalkabel fra squeezebox til NAIM-DAC'en. Fint at dem også har tatt bryet med et mer sofistikert dejitter-system enn andre produsenter.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men man kan da ikke ha en vulgær Logitech Squeezebox noe sted i nærheten av Naim-systemet.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Sant. Men en Duet-receiver er jo ikke spesielt synlig da.

sydspissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    2
    Vurderer å kjøpe meg en Naim Supernait integrert forsterker. 8)

Hvordan får jeg den til å fungere med Spotify som lydkilde ?
    ( Best mulig.... Dvs: Ikke minijack fra hodetelefon utg på PC )

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Bach_Man skrev:
    Men man kan da ikke ha en vulgær Logitech Squeezebox noe sted i nærheten av Naim-systemet.
    Jeg har en PC og en DAC med überharry frosted acrylfront ved siden av Naimboksen :eek: Har faktisk vurdert å spraylakkere DACen sort (PC er i det minste det da), den lyser opp som et juletre fra en amerikansk familiefilm med Chevy Chase og en titel som begynner på "Hjelp!".

Fant forresten ut at forsterkeren ser mye barskere ut hvis man trykker på "display" på fjernkontrollen, man lærer så lenge man lever hehe.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    sydspissen skrev:

kan bare snake av egen erfaring, men det fungerer fint med en macbook pro tilkoblet Supernaits DAC via optisk kabel. Mac har optisk ut fra sine produkter. En kan til og med benytte fjernkontrollen til macbook til å hoppe fram og tilbake i spillelister med.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    HH skrev:
    sydspissen skrev:

kan bare snake av egen erfaring, men det fungerer fint med en macbook pro tilkoblet Supernaits DAC via optisk kabel. Mac har optisk ut fra sine produkter. En kan til og med benytte fjernkontrollen til macbook til å hoppe fram og tilbake i spillelister med.
    Min erfaring er at det fungerer også ganske fint med Spotify på en Asus minipc som kjører spotifymusikken trådløst til Squeezebox'n og derfra med optisk til DAC. Altså ingen ledninger i det hele tatt fra den lille PC'n som jeg sitter med i fanget ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har erfaring med Headline2/NAPSC versus Headline2/Hicap2? Jeg står på terskelen til innkjøp av Senn HD800 og trenger skikkelig forsterkning.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bach_Man skrev:
    Er det noen som har erfaring med Headline2/NAPSC versus Headline2/Hicap2? Jeg står på terskelen til innkjøp av Senn HD800 og trenger skikkelig forsterkning.
    Dette mener jeg Vidar har skrevet om tidligere, og han endte opp med NAPSC. (Kanskje også pris/plass var med i regnestykket.)

Bla deg et par hundre sider bakover i tråden, så finner du sikkert svar på spørsmålet ditt. ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Pris er jo en selvsagt del av spørsmålet i slike tilfeller. Best resultat får man sikkert med Supercap, men om det gir fornuftog VFM kan vel diskuteres :) Selv synes jeg det virker litt i overkant med Hicap.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke jeg har skrevet så mye om egne erfaringer med HC vs Napsc på Headline, men kan jo ha referert til folk med mer enn kjennskap enn meg på området. Hvordan disse to psu'ene vil låte med HD800 er vel langt ut i uvissa for min del, selv om jeg vil tippe på at Napsc ville ha vært tett oppunder; og jeg selv nok ville ha satset på den, og evt oppgradert til HC etter å ha hatt mulighet til å høre en på Headline. Dersom jeg ikke allerede hadde en til overs da.

Hvor kjøper du HD800 best mulig BachMan? Jeg er ikke helt fremmed for tanken selv nemlig..

Hadde forresten svært hyggelig besøk av Steinar O idag, og vi spilte Rickie Lee Jones, Joni Mitchell, James Taylor, Joni James og Hank Locklin. Alt på vinyl. Det var moro.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Takk for råd Vidar P. Jeg heller nok selv mest mot NAPSC i første omgang. Når det gjelder HD800 viser det seg at butikken Musik-magazinet her i Bergen har dem inne med mulighetene for demo som det medfører. Samme butikk selger forresten Naim også nå. Synes jeg så en 202/200 på utstilling der sist.

Fikk du sjansen til å gjøre deg opp en mening om XS-anlegget til Steinar O da?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    God pris på HD800 også?

Nei, Steinar var her Kristiansund denne gangen, hørte på mitt system. XS-anlegget hans har jeg ikke hørt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Beklager at jeg leste feil angående Steinar, går litt raskt her noen ganger. :)

Listeprisen på HD800 er 10k. Jeg har ikke spurt butikken om noe tilbud ennå...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var da vel slett ingen upris... ift utlandet mener jeg. Vi får se om Steinar har noen inntrykk å dele om det nye oppsettet mitt (høyttalerplassering), pickup osv. Men jeg tror han er ute i annet oppdrag i kveld.

marius78

Medlem
    Ble medlem
    19.10.2009
    Antall liker
    0
    Hei har kjøpt meg nytt naim anlegg, NAP155 XS og NAC152 XS. Spiller på Vienna Acoustics Mozart Grand, som også er helt nye. Når anlegget står uten musikk er det en del lyder jeg ikke liker så godt :'(. Anlegget gir fra seg en lav "dure" lyd. Tror det er fra effektforsterkeren. Kommer også litt susing fra diskanten. I tillegg smeller det i høytalerne når jeg bruker av/på bryteren på baksiden. Når jeg slår på kommer det er lite smell. Slår jeg av kommer det først et lite smell, et par sekunder etterpå kommer det et større smell. Noen som har opplevd lignende?

S

Steinar O

Gjest
    marius78 skrev:
    Hei har kjøpt meg nytt naim anlegg, NAP155 XS og NAC152 XS. Spiller på Vienna Acoustics Mozart Grand, som også er helt nye. Når anlegget står uten musikk er det en del lyder jeg ikke liker så godt :'(. Anlegget gir fra seg en lav "dure" lyd. Tror det er fra effektforsterkeren. Kommer også litt susing fra diskanten. I tillegg smeller det i høytalerne når jeg bruker av/på bryteren på baksiden. Når jeg slår på kommer det er lite smell. Slår jeg av kommer det først et lite smell, et par sekunder etterpå kommer det et større smell. Noen som har opplevd lignende?
    Sjekk manualen grundig for å kontrollere at du har koblet alt riktig.
    Effektforsterkeren skal tilkobles kontakten "standard" på preamp når psu ikke benyttes.

Studèr også manualen mht i hvilken rekkefølge det skal slåes av-på.

På. Slå alltid på kildene først, cdp, deretter 152XS. Først når du slår på 155XS tilslutt, skal det komme et lite "knepp".
    Av. Motsatt rekkefølge. Slå alltid effektforsterker 155XS av først. Da vil også høres et "knepp"

Veldig lettdrevne høyttalere koblet til Naim, kan gi susing har jeg lest?

During fra effektforsterker. Støy fra nettet antakelig.
    Har du jordet tilførsel til anlegget ditt? (jordet stikkontakt) Er alle komponenter tilkoblet samme kurs?
    Hvilke andre komponenter er tilkoblet anlegget? TV, Tuner, osv?

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det var da vel slett ingen upris... ift utlandet mener jeg. Vi får se om Steinar har noen inntrykk å dele om det nye oppsettet mitt (høyttalerplassering), pickup osv. Men jeg tror han er ute i annet oppdrag i kveld.
    EDIT!
    Dette var helt rått. Du tror det ikke før du har hørt det.

Musikken kommer til deg på en måte som jeg ikke klarer å beskrive.
    Det er rett og slett stort og kommuniserende, på en herlig og rik måte.

Man kan vanskelig tenke seg at uttrykk som "total frigjøring og åpenhet rundt musikken, samt full dynamikk" ikke vil gi pågåenhet eller låte klinisk på noe måte, men det gjør det altså ikke....overhodet.

Vidar`s musikkanlegg fremstår for meg som en mal for hvordan man bør tenke ift systemoppbygging (gjelder også for undertegnede ;) ), samt idealet for musikkformidling. Her smiler man sammenhengende i flere minutter og kroppen humper med til musikken. Og for en musikk....helt i min smak Vidar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn