K
Kaare G. Opsahl
Gjest
bra gjengBrasse skrev:Arverekka til min 82: Ein svenske, Erik B, Alshus, Maki, Even S, Erik B og så til meg. Godt at godt utstyr havnar i gode hender.
|
bra gjengBrasse skrev:Arverekka til min 82: Ein svenske, Erik B, Alshus, Maki, Even S, Erik B og så til meg. Godt at godt utstyr havnar i gode hender.
Tror det står om dette for noen sider siden. Eventuelt har N-forum side opp og side ned om emnet.Nokon her som har sammenlikna 180 og 250?
Det er ikke korrekt uten videre; dersom impedansen er hovedsaklig resistiv så er det korrekt, men de fleste høyttalere har fasevinkelutsving i reaktive (kapasitive eller induktive) retninger på flere titalls grader varierende med frekvens. "Alle" forsterkere klarer finfint å drive helt resistiv (ingen fasevinkler) laster på 3 og 4Ω uten noe problem, men det er når fasevinklene når mer enn 30-40° at ting begynner å bli problematisk. Det er regnestykket av impedans og fasevinkler som teller, og det blir både helt feil og helt uforutsigbart å bruke kun minimumsimpedans som målestokk. Det er i beste fall egnet til villedning.rayman85 skrev:en høytaler med imp. 3ohm i bassområdet mot en med imp. 4 ohm vil lettere ved høyt volum tømme strømreservene i en forsterker om den ikke er kraftig nokk. Er ikke dette korrekt?
Naim-forsterkere, som mange andre forsterkere, har en viss sus i bakgrunnen. Dette hører man ikke med "vanlige" høyttalere. Men dersom man har en veldig følsom høyttaler, og sitter nært denne når det ikke er volum på, så vil man høre et vedvarende sus fra høyttalerne. Irriterende nok. Kuren er å være varsom med ikke å bruke for lettdrevne høyttalere, da er det et ikke-problem. Se om du finner ut hvor følsomme disse Focalene egentlig er i praksis (uavhengige målinger), for her skiller ofte fabrikkangivelser mye fra de uavhengige. Jeg har liksom funnet at noe rundt 91dB er grenseverdier; noe særlig mer så begynner det å suse når lyden er av.rayman85 skrev:Det med at høytalerene er for følsome, bakgrunstøy og at Naim-forsterkere liker å ha litt å jobbe med forsto jeg ikke helt.
Hva mener du med det? Er det naim'en som vil foresake bakgrunnstøy, er dette et problem hos naim sine forsterkere?
Nait 5i har passiv pre og er så og si helt tyst, ihvertfall i forhold til Supernait som suset irriterende mye i mitt system.Vidar P skrev:Naim-forsterkere, som mange andre forsterkere, har en viss sus i bakgrunnen. Dette hører man ikke med "vanlige" høyttalere. Men dersom man har en veldig følsom høyttaler, og sitter nært denne når det ikke er volum på, så vil man høre et vedvarende sus fra høyttalerne. Irriterende nok. Kuren er å være varsom med ikke å bruke for lettdrevne høyttalere, da er det et ikke-problem. Se om du finner ut hvor følsomme disse Focalene egentlig er i praksis (uavhengige målinger), for her skiller ofte fabrikkangivelser mye fra de uavhengige. Jeg har liksom funnet at noe rundt 91dB er grenseverdier; noe særlig mer så begynner det å suse når lyden er av.
Ja, og bra er det med erfaringer! Og du har helt rett i det og at nye Nait er stillere enn andre Naim-forsterkere. Det var ikke meningen å underkjenne det, beklager om det virket slik; mente bare å tilføye at det kan være verdt å reflektere omkring at det også er et antall ulemper ved høy følsomhet i gitte settinger.cybervision_ skrev:Selvfølgelig, jeg er fullt klar over det, men tenkte jeg kunne mdele min erfaring.
Veldig fiks, jeg har lekt med den litt idag og den er virkelig god altså! Fantastisk moro og anvendelig leketøy!!Bach_Man skrev:LS-11 virker forresten som en veldig fiks og anvendelig sak.
Test av Focal 816 Wse i siste Hifi News, hvis den er sammenliknbar (kan ikke mye om Focal).rayman85 skrev:Focal chorus 816v er en lettdrevet gulvstående høytaler med 2x 6-1/2" bass.
litt info om de: nom./min. imp. 8 / 4,3 ohm @ 146 Hz
sens./watt RMS 91,5 dB / 130 watt
Naim nait i5 er en enkel stereo forsterker på 2x 50watt. 8ohm
peak 500watt 1ohm
300VA
Tror dere Naim'en vil være kraftig nok til å drive høytalerene?
Link til focal: http://www.remo.nl/chorus800v.htm
Link til Naim: http://www.naimaudio.com/hifi-product-type/597
Har bare hørt om standard loddet + en tyngre utgave.Vidar P skrev:Har forresten tenkt på å skaffe meg et lettere lodd. Skulle ikke forbause meg om Naim leverer det, noen som vet?