Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    C. Alshus skrev:
    Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
    Loddet vil jo være i friluft når armen er over plata.


    -Christian - kunnskapsløs.
    Jeg tenker også at det ikke gjør noe, det er bare noe irriterende når
    tråen flytter seg fra det ene hakket til det andre grunnet slakken den
    for i hvile posisjon.
    Den skal ligge på armbordet når arma er i hvileposisjon. Hvis ikke så vil ikke loddet klare å følge med helt til enden av plata.
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Hva mener du med "i når arma ligger på resten." Tenker du på når armen er
    på platen i starten ? (Altså når den spiller musikk er det jeg prøver å si)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Det har du nok rett i. Men da tror jeg du enten bruker den innerste rilla på bias-pinnen, evt har en feilstilt snorleder, eller en uoriginal snor. Skal man ikke bruke midtsporet med Troika? 1.75g eller noe slik? Eller er det Arkiv det.
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Griffenfeldt skrev:
    Dynaudio lager flotte høyttalere, men jeg tror ikke det vil løse problemene du har med bassen.

    Hvis du går noen runder rundt i stuen så er det vel punkter hvor du har mer bass enn andre? Dvs at høyttalerene spiller plenty med bass, men den når ikke frem til deg?
    Arrivaene bør vel kunne spille ned til 36-38 Htz ca?
    Det er såklart mer bass i hjørner og langs vegger, men ellers i rommet er det ikke så mye. Skal forsøke å plassere et helt annet sted også for å se om det er noen forskjell. Men uansett hvor i rommet så spiller det ikke plenty bass, det er faktisk litt minste laget på plater jeg vet spiller mye og dyp bass. F.eks Roger Waters Amused to death, det er mye info i nedre register som jeg synes er borte. Bassgitarer er også veldig redusert. Men mellomtone og diskant er det ikke noe å si på, veldig klar fremtredene og detaljert. Det var litt slitsom diskant i starten, men dette ble bedre ved plassering. Arivaene skal gå ned til 30 hz teoretisk.

    Vurderer sterkt en sub, men det er liksom litt nederlag å måtte ty til det med høyttalere som burde klare hele registeret.

    I verste fall så får jeg kapitulere å kjøpe meg noe EC eller noe, haha
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke gå i sub-fella. Prøv heller forskjellige høyttalere til du finner noen som passer rommet.
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Ikke gå i sub-fella. Prøv heller forskjellige høyttalere til du finner noen som passer rommet.
    Jeg ser den. Hva vil være ulempene med en sub? Tenker du faseforskyving osv? Har generelt vært motstander av sub, men i denne høyttalerjungelen, så er det veldig kostbart å bytte hele tiden :p. Selger jo med tap om man bare har hatt høyttalerne i 2 dager, hehe. Det var dette med å være tålmodig da :p.

    Hvis vi da ser bort ifra rommet, hva slags høyttalere burde i prinspippet være verdt å prøve? Min erfaring med Naim i mitt rom og andre høyttalere er veldig mye mellomtone, dette er ikke noe problem med arivaene, men har vært problemet med bla. CM7 jeg hadde en periode, samt noen DIY jeg hadde fra tidligere. Frister å prøve ting som Neat Motive, Spendor kanskje..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ulempene er at man forsøker å korrigere en feil uten å egentlig adressere feilen. Det er aldri noen god ide.
    Gjør som du tenker, prøv forskjellige høyttalere. Jeg kan iallefall love deg at det ikke er CD5i/Nait5i sin feil dersom det låter for mye mellomtone og for lite bass, så det er bare om å gjøre å finne høyttalere som passer rommet og deg.
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Ulempene er at man forsøker å korrigere en feil uten å egentlig adressere feilen. Det er aldri noen god ide.
    Gjør som du tenker, prøv forskjellige høyttalere. Jeg kan iallefall love deg at det ikke er CD5i/Nait5i sin feil dersom det låter for mye mellomtone og for lite bass, så det er bare om å gjøre å finne høyttalere som passer rommet og deg.
    Min søken vil da fortsette :)

    Takk for svar
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Resurrection skrev:
    Vidar P skrev:
    Ulempene er at man forsøker å korrigere en feil uten å egentlig adressere feilen. Det er aldri noen god ide.
    Gjør som du tenker, prøv forskjellige høyttalere. Jeg kan iallefall love deg at det ikke er CD5i/Nait5i sin feil dersom det låter for mye mellomtone og for lite bass, så det er bare om å gjøre å finne høyttalere som passer rommet og deg.
    Min søken vil da fortsette :)

    Takk for svar
    Siden jeg har noenlunde vært ned samme løype som deg tidligere Resurrection er jeg fristet til å anbefale deg PSBene jeg har slått meg til ro med. I hvertfall prøv å få til en hjemme lån av de. Så fremt de er innen rekkevidde da :)
    Tidligere høyttalere hos meg låt nemlig blodfattig med for lite bass for min smak også på god Naim elektronikk. PSBene har en spesiell konstruksjon, som bidrar til å redusere første refleksjon i gulvet. Dette fenomenet bidrar ofte til en type suckout effekt i bassen. Samtidig har de eksemplarisk sprednings karakterstikk og er blant de beste Stereophile har målt i sine laboratorietest. http://www.stereophile.com/content/psb-synchrony-one-loudspeaker-measurements

    Det har noe for seg at Mr Paul (Sue) Barton har tilgang til en av de beste akustikk laboratorier i verden. The National Research Council of Canada. Dette vises i produktene de har i salg i dag :) Samt at han er en fremragende ingeniør, som virkelig kan sakene sine.

    Faktisk måler PSBene hele 6db høyere i dippen hos meg en tidligere høyttalere i problemområdet i mitt rom, så noe har det for seg.
    Nå vet jeg jo ikke budsjettet deres, men det finnes også mindre modeller i serien og et maken sett til mine er på bruktbørsen nå. 5 Serie elektronikk er nok ikke helt det som skal til for dra det fulle potensiell ut av de, men det hadde ikke overasket meg om det svingte bra sammen. Garantert en høyttaler som vil vokse med elektronikken.
    Sett bort ifra noe ekle impedans kurver er de ikke spesielle tungdrevne.

    Bare et tips fra en som kjenner seg litt igjen i situasjonen. Men alle rom er så forskjellige, så hjemme lån er uansett eneste gode løsning på å finne det rette ;)
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Takk for tips Digiman.

    Husker de gamle Psb Stratus Gold, de var fantastiske. :)

    Prøver å holde meg rundt 8-9000 i busjettet. Har såvidt sett litt på de du nevner, men slo litt fra meg da jeg trodde de var litt vel store for 5i, men hadde kanskje ikke skadet å prøve :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Resurrection skrev:
    Takk for tips Digiman.

    Husker de gamle Psb Stratus Gold, de var fantastiske. :)

    Prøver å holde meg rundt 8-9000 i busjettet. Har såvidt sett litt på de du nevner, men slo litt fra meg da jeg trodde de var litt vel store for 5i, men hadde kanskje ikke skadet å prøve :)
    De er i utgangspunktet konstruert for mere påkostet elektronikk, men 5 serien er jo full av liv og energi og driver jo det meste av moderne HT. Helt balansert er det nok ikke, men Synchrony serien kan i hvertfall tåle en solid elektronikk oppgradering om du skulle finne på noe slikt. Det finnes en mindre utgave av mine som heter Synchrony Two. Er bygget på samme prinsipp i ned skalert utgave. Uansett er det bare en tips. Må prøves i praksis.

    Men det er jo ellers mange gjennomprøvde HT forslag ellers til Naim. PSB er muligens utradisjonell, men de er så nøytrale at jeg tror ikke det vil være noe problem annet en at det vil nok låte litt frempå og veldig dynamisk. Noe jeg personlig liker. Skikkelig engasjerende med andre ord :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har du forsøkt å tilte de bakover? jeg har gjort det med de fleste høyttalerene jeg har eid. Da har jeg lagt en flis eller lignende under de fremste føttene.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Det har du nok rett i. Men da tror jeg du enten bruker den innerste rilla på bias-pinnen, evt har en feilstilt snorleder, eller en uoriginal snor. Skal man ikke bruke midtsporet med Troika? 1.75g eller noe slik? Eller er det Arkiv det.
    Benytter rille nummer to (nest innerst). Arma har vært hos Naim Salisbury for service. Er ikke sikker på snorleder, men snora er i alle fall en splitter ny Naim-snor.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    leon skrev:
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    C. Alshus skrev:
    Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
    Loddet vil jo være i friluft når armen er over plata.


    -Christian - kunnskapsløs.
    Jeg tenker også at det ikke gjør noe, det er bare noe irriterende når
    tråen flytter seg fra det ene hakket til det andre grunnet slakken den
    for i hvile posisjon.
    Den skal ligge på armbordet når arma er i hvileposisjon. Hvis ikke så vil ikke loddet klare å følge med helt til enden av plata.
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Hva mener du med "i når arma ligger på resten." Tenker du på når armen er
    på platen i starten ? (Altså når den spiller musikk er det jeg prøver å si)
    Med "rest" så mener jeg "armrest", og ikke i det hele tatt når nåla er nede i vinylen. Armrest = armhviler.
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    digiman skrev:
    Resurrection skrev:
    Takk for tips Digiman.

    Husker de gamle Psb Stratus Gold, de var fantastiske. :)

    Prøver å holde meg rundt 8-9000 i busjettet. Har såvidt sett litt på de du nevner, men slo litt fra meg da jeg trodde de var litt vel store for 5i, men hadde kanskje ikke skadet å prøve :)
    De er i utgangspunktet konstruert for mere påkostet elektronikk, men 5 serien er jo full av liv og energi og driver jo det meste av moderne HT. Helt balansert er det nok ikke, men Synchrony serien kan i hvertfall tåle en solid elektronikk oppgradering om du skulle finne på noe slikt. Det finnes en mindre utgave av mine som heter Synchrony Two. Er bygget på samme prinsipp i ned skalert utgave. Uansett er det bare en tips. Må prøves i praksis.

    Men det er jo ellers mange gjennomprøvde HT forslag ellers til Naim. PSB er muligens utradisjonell, men de er så nøytrale at jeg tror ikke det vil være noe problem annet en at det vil nok låte litt frempå og veldig dynamisk. Noe jeg personlig liker. Skikkelig engasjerende med andre ord :)
    Tittet litt rundt nå, det er flere modeller å velge i, imagine kan også være et alternativ. :)
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Griffenfeldt skrev:
    Har du forsøkt å tilte de bakover? jeg har gjort det med de fleste høyttalerene jeg har eid. Da har jeg lagt en flis eller lignende under de fremste føttene.
    Kan jo prøve det, men de er allerede så skrå tilbake, at de tipper vel snart bakover :p
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Resurrection skrev:
    digiman skrev:
    Resurrection skrev:
    Takk for tips Digiman.

    Husker de gamle Psb Stratus Gold, de var fantastiske. :)

    Prøver å holde meg rundt 8-9000 i busjettet. Har såvidt sett litt på de du nevner, men slo litt fra meg da jeg trodde de var litt vel store for 5i, men hadde kanskje ikke skadet å prøve :)
    De er i utgangspunktet konstruert for mere påkostet elektronikk, men 5 serien er jo full av liv og energi og driver jo det meste av moderne HT. Helt balansert er det nok ikke, men Synchrony serien kan i hvertfall tåle en solid elektronikk oppgradering om du skulle finne på noe slikt. Det finnes en mindre utgave av mine som heter Synchrony Two. Er bygget på samme prinsipp i ned skalert utgave. Uansett er det bare en tips. Må prøves i praksis.

    Men det er jo ellers mange gjennomprøvde HT forslag ellers til Naim. PSB er muligens utradisjonell, men de er så nøytrale at jeg tror ikke det vil være noe problem annet en at det vil nok låte litt frempå og veldig dynamisk. Noe jeg personlig liker. Skikkelig engasjerende med andre ord :)
    Tittet litt rundt nå, det er flere modeller å velge i, imagine kan også være et alternativ. :)
    Hvor i landet er du? Stereofil har jo Imagine serien til demo. Sikker null stress å deponere på noen slike en helg :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.335
    Antall liker
    3.878
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    To bilder fra stua. PUen er moden for utskifting. Den har nå gått omtrent 2000 timer. Balthar kommer over i aften og hjelper meg med montering av en ny (brukt) en.



     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    En liten regnskog FORAN anlegget, Christian? Er det et Naim-triks? ;D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.335
    Antall liker
    3.878
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    NÅ er Dynavector 20XL montert av Dr. Heinisch !

    Karat17D3 var spilte ganske flatt og kjedelig på slutten. Nytt liv i stua nå.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Digger plantene! ;D
    Oliveboksene er de kulaste i verden, men ser at du vil dekke til litt når du har… 14?
    Grattis med ny PU.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Det har du nok rett i. Men da tror jeg du enten bruker den innerste rilla på bias-pinnen, evt har en feilstilt snorleder, eller en uoriginal snor. Skal man ikke bruke midtsporet med Troika? 1.75g eller noe slik? Eller er det Arkiv det.
    Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på Aro, men for meg synes det som om "snorlederen" hans er i kontakt med armbrettet og det kan i tilfelle umulig være ønskelig. Punktet mellom arm og spiller skal kun være i "pivot'et" og bare der. Eller lyver bildene og det er klaring mellom "snorleder" og armbrett?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Det har du nok rett i. Men da tror jeg du enten bruker den innerste rilla på bias-pinnen, evt har en feilstilt snorleder, eller en uoriginal snor. Skal man ikke bruke midtsporet med Troika? 1.75g eller noe slik? Eller er det Arkiv det.
    Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på Aro, men for meg synes det som om "snorlederen" hans er i kontakt med armbrettet og det kan i tilfelle umulig være ønskelig. Punktet mellom arm og spiller skal kun være i "pivot'et" og bare der. Eller lyver bildene og det er klaring mellom "snorleder" og armbrett?
    Dette var kun et problem når jeg IKKE spilte plater,arm i hvile posisjon.
    Problem er løst! Justerte trådlederen og problem var borte!
    Takker for alle svar.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Leste dette på Naimforum.

    Posted Fri 03 December 2010 09:12
    I have just posted this on another forum and thought it might be of help here.

    I have had an at times frustrating and at times enlightening experience over the past few weeks trying to sort out my hi-fi. It was just not sounding quite right.

    I did all the usual housekeeping tricks like cleaning all plugs and sockets, dressed the cables etc. All this helped but something was still not quite right. Well I have at last tracked it down, thank goodness.

    My IBL cross overs were showing a different colour on the solder joints on the PCB where the back of the ‘in’ sockets are. All the other joints on the board were bright and shinny, but these were dull and grey.

    I got out my 40watt soldering iron and with solder that must be at least as old as the speakers I re-soldered these joints to bright and shinny.

    This has completely fixed the problems with the hi-fi and it is now better than I can remember. An annoying distortion that had been creeping in recently has completely gone.

    I would suggest that if you use old IBLs or SBLs that a check of the input sockets is worthwhile. All four of mine had gone this dry, grey colour. It took 10 mins to fix, sounds great and the system paranoia has gone away. Long may it last!
    Sjekket terminalene på IBLene og loddingene på inngangsterminalene var matte og hadde faktisk løsnet noe. Gjorde jobben som beskrevet over med tinn av riktig årgang. Mitt par ble transformert og det er ikke vanskelig å forstå at enkelte har problemer med å finne bedre høyttalere. IBL er fabelaktig gode.
    Inngangsterminalene kan være et svakt punkt på IBL ,SBL,Intro,Credo og Allae og kan være en årsak til at dem ikke spiller opp mot sitt beste.

    En omtale av IBL:


     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Det har du nok rett i. Men da tror jeg du enten bruker den innerste rilla på bias-pinnen, evt har en feilstilt snorleder, eller en uoriginal snor. Skal man ikke bruke midtsporet med Troika? 1.75g eller noe slik? Eller er det Arkiv det.
    Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på Aro, men for meg synes det som om "snorlederen" hans er i kontakt med armbrettet og det kan i tilfelle umulig være ønskelig. Punktet mellom arm og spiller skal kun være i "pivot'et" og bare der. Eller lyver bildene og det er klaring mellom "snorleder" og armbrett?
    Dette var kun et problem når jeg IKKE spilte plater,arm i hvile posisjon.
    Problem er løst! Justerte trådlederen og problem var borte!
    Takker for alle svar.
    Det du fortalte i ditt første innlegg var at problemet var at snøret flyttet på seg. Et av mine forslag var å gjøre det du nå har gjort; å justere trådlederen. Fint.
    Det som også er et poeng her, som jeg forklarer over, er at hvis trådlederen toucher armbrettet, slik det ser ut til at den gjør på bildene dine, vil armen ha to fysiske koblinger mot platespilleren istedet for ett og det vil sannsynligvis resultere i dårligere lyd. Mao. var det sannsynligvis ikke bare et problem når du IKKE spilte plater, men også et problem når du spilte plater. Såfremt du er enig i at dårligere lyd pga. feil montering er et problem ;)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    leon skrev:
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Det har du nok rett i. Men da tror jeg du enten bruker den innerste rilla på bias-pinnen, evt har en feilstilt snorleder, eller en uoriginal snor. Skal man ikke bruke midtsporet med Troika? 1.75g eller noe slik? Eller er det Arkiv det.
    Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på Aro, men for meg synes det som om "snorlederen" hans er i kontakt med armbrettet og det kan i tilfelle umulig være ønskelig. Punktet mellom arm og spiller skal kun være i "pivot'et" og bare der. Eller lyver bildene og det er klaring mellom "snorleder" og armbrett?
    Dette var kun et problem når jeg IKKE spilte plater,arm i hvile posisjon.
    Problem er løst! Justerte trådlederen og problem var borte!
    Takker for alle svar.
    Det du fortalte i ditt første innlegg var at problemet var at snøret flyttet på seg. Et av mine forslag var å gjøre det du nå har gjort; å justere trådlederen. Fint.
    Det som også er et poeng her, som jeg forklarer over, er at hvis trådlederen toucher armbrettet, slik det ser ut til at den gjør på bildene dine, vil armen ha to fysiske koblinger mot platespilleren istedet for ett og det vil sannsynligvis resultere i dårligere lyd. Mao. var det sannsynligvis ikke bare et problem når du IKKE spilte plater, men også et problem når du spilte plater. Såfremt du er enig i at dårligere lyd pga. feil montering er et problem ;)
    På bilde hvor arm står i hvile posisjon rett frem var loddet nedpå armbrett.
    Men med en gang arm flyttes inn mot start av plate blir loddet samtidig løftet opp
    fra armbrettet. Vist du ser på bilde lagt ut tidligere, så er det logisk at når
    arm blir flyttet inn på tallerken blir pin hvor tråd henger med en løkke rundt dratt
    bakover og lodd er over armboard. ET fysisk kobling punkt. ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    FZ skrev:
    leon skrev:
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Det har du nok rett i. Men da tror jeg du enten bruker den innerste rilla på bias-pinnen, evt har en feilstilt snorleder, eller en uoriginal snor. Skal man ikke bruke midtsporet med Troika? 1.75g eller noe slik? Eller er det Arkiv det.
    Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på Aro, men for meg synes det som om "snorlederen" hans er i kontakt med armbrettet og det kan i tilfelle umulig være ønskelig. Punktet mellom arm og spiller skal kun være i "pivot'et" og bare der. Eller lyver bildene og det er klaring mellom "snorleder" og armbrett?
    Dette var kun et problem når jeg IKKE spilte plater,arm i hvile posisjon.
    Problem er løst! Justerte trådlederen og problem var borte!
    Takker for alle svar.
    Det du fortalte i ditt første innlegg var at problemet var at snøret flyttet på seg. Et av mine forslag var å gjøre det du nå har gjort; å justere trådlederen. Fint.
    Det som også er et poeng her, som jeg forklarer over, er at hvis trådlederen toucher armbrettet, slik det ser ut til at den gjør på bildene dine, vil armen ha to fysiske koblinger mot platespilleren istedet for ett og det vil sannsynligvis resultere i dårligere lyd. Mao. var det sannsynligvis ikke bare et problem når du IKKE spilte plater, men også et problem når du spilte plater. Såfremt du er enig i at dårligere lyd pga. feil montering er et problem ;)
    På bilde hvor arm står i hvile posisjon rett frem var loddet nedpå armbrett.
    Men med en gang arm flyttes inn mot start av plate blir loddet samtidig løftet opp
    fra armbrettet. Vist du ser på bilde lagt ut tidligere, så er det logisk at når
    arm blir flyttet inn på tallerken blir pin hvor tråd henger med en løkke rundt dratt
    bakover og lodd er over armboard. ET fysisk kobling punkt. ;)
    Vi snakker forbi hverandre. Det er ikke det at loddet ligger nedpå i hvileposisjon som er problemet, det er at "trådlederen" ligger nedpå armbrettet......
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    239
    Antall liker
    183
    Torget vurderinger
    2
    Takk Svein,

    "Sjekket terminalene på IBLene og loddingene på inngangsterminalene var matte og hadde faktisk løsnet noe. Gjorde jobben som beskrevet over med tinn av riktig årgang. Mitt par ble transformert og det er ikke vanskelig å forstå at enkelte har problemer med å finne bedre høyttalere. IBL er fabelaktig gode.
    Inngangsterminalene kan være et svakt punkt på IBL ,SBL,Intro,Credo og Allae og kan være en årsak til at dem ikke spiller opp mot sitt beste."

    "tinn av riktig årgang" - årgangstinn høres edelt ut - hvor får man slikt?

    Erik
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    min ibl står nå på soveromet og er ikke tilkoblet. på min ibl var i allefal alt strøken med terminale. jeg har en mk2 model fra siste årgang.

    akurat spiller sl 2 seg varmt her. de er så oberbevisende, at jeg bestemte meg til å kjøpte sl2 nå. en helt fantastisk høyttaler.
    ibl blir likevel i huset. som av en små juwel bør man ikke kaster på børsen :)


    godt nytt år til alle her :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vi snakker forbi hverandre. Det er ikke det at loddet ligger nedpå i hvileposisjon som er problemet, det er at "trådlederen" ligger nedpå armbrettet...…
    Man kan enten løsne umbrakoen og vri litt på trådlederen, eller man kan ta tak i løkka øverst og simpelthen dra den oppover en mm eller to. Skulle tro at dersom den står og resonerer med halvveiskontakt med armbordet så burde det fanges opp av riaa ja.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Erik B skrev:
    "tinn av riktig årgang" - årgangstinn høres edelt ut - hvor får man slikt?
    Det har høyere smeltetempertur, kanskje loddingen blir mer solid. Er ikke sikker på om det har noen betydning.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Griffenfeldt skrev:
    Balthar: hvor mye vil en Ibl ligge på brukt her i Norge?
    SBL kan du få tak i her i landet for 6000,- + Da rekner eg med IBL er billigare. Forresten eit par SBL til salgs i Sverige no for 4500,- svenske. Treng nye fester til fronttrekk. Sjekk hifimagasinet.
    Usikker på om IBL er særlig bedre enn Rega Ela (etter kva eg har høyrt i mi stove sammenlikna med Erik B sine IBL).
    Samme diskant, forskjellig bass. Eg er superpositivt overraska over oppløsningen i bassen på Ela. I tillegg har den jo bra med rom og grei trøkk i botnen. Ville høyrt grundig før kjøp :)

    Både Ela og IBL held følge med 82 / 250 og sikkert over den komboen også!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Godt å høre at du er fornøyd med Ela. Har ingen planer om å bytte ut mine, men det hadde vært gøy å ha eid enten Ibl eller sbl en gang med tiden.

    La oss håpe vi er på vei inn i et godt Naim år for alle her i denne flotte avdelingen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.335
    Antall liker
    3.878
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Brasse skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Balthar: hvor mye vil en Ibl ligge på brukt her i Norge?
    SBL kan du få tak i her i landet for 6000,- + Da rekner eg med IBL er billigare.
    Tipper det ble solgt mange flere par SBL enn IBL når de var i salg. SBL er konstant i markedet, IBL er mangelvare og selges kun en sjelden gang. Etterspørselen er mest sannsynlig høyere og IBL eierne vet at de sitter på gode høyttalere som folk vil ha og derfor blir prisen deretter.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Brasse skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Balthar: hvor mye vil en Ibl ligge på brukt her i Norge?
    SBL kan du få tak i her i landet for 6000,- + Da rekner eg med IBL er billigare.
    Tipper det ble solgt mange flere par SBL enn IBL når de var i salg. SBL er konstant i markedet, IBL er mangelvare og selges kun en sjelden gang. Etterspørselen er mest sannsynlig høyere og IBL eierne vet at de sitter på gode høyttalere som folk vil ha og derfor blir prisen deretter.


    godt nytt år :)


    ja det er riktik christian. jeg tipper en ibl i svart skulle koster rund 4000 - 5500 nok i norge. en mk2 i walnøt model opp til 6000 -7000 NOK. jeg betalte i allefal så mye for min fra england. og ja det går av og til over sbl priser .

    en modifikasjon fra mk 1 til mk2 er veldig kostbart - rund 700 pund koster den .og 2 - 3 månter i england.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så har jeg da gått i fella med signalretning på DIN->3.5mm. Tenkte vel egentlig ikke tanken at en slik kabel måtte være enten ene eller andre veien.



    Skjønte fint lite når jeg ikke klarte å få signal fra Tape Monitor på NAC552 og ut til min Olympus LS-11 via denne kabelen. Trodde jeg måtte konfigurere en av utgangene via "Input Socket Assignment"-funksjonen, men det ble ikke lyd da heller…



    Så nå har jeg funnet ut, via aktivering av små grå, at det er jo pokker meg helt logisk at denne 5-pins funksjonen som Tape Monitor/Record Output er naturligvis ikke går an å overføre i sin helhet til en minijack… det krever jo 5 separate strømbaner (se bilde over av pluggene 4,5&6).
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn