Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    En ny og bedre spenningsregulator, samt endring i PSU' ens innvendige layout. Ledningsføring, plassering etc.
    Spenningsregulatoren sørger for en så stabil og riktig spenning som mulig ut til "forbrukeren".

    Alle nye Hicap, xps, supercap og 500 PS' er som selges nå er DR. Prisen har økt noen hundrelapper.
    Oppgradere eldre modeller koster endel mer, men inkluderer DR samt recap. Dvs bytte av kondensatorer/ overhaling, og blir som ny innvendig.


    En hicap dr er en hicap2, men fra den nye serien med diskrete regulatorer. Det står bakpå boksen om det er dr. Kjøpte du den ny, er det mest sannsynlig den nye serien.
    Er nok ikke en HiCap DR da denne er fra 2011.
    Hva er egentlig forskjelle på disse?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Kan noen gi meg noen råd når det gjelder en psu til en CDS3?


    Har sjekket litt priser på brukt fra UK og p.g.a lite fratrekk av mva (tilsvarer fri frakt)så er en XPS-2 2003 med service fra 2008 til 16500 det beste kjøpte jeg har funnet til nå. En demo brukt XPS-2 DR kommer på 27000. Om det dukker opp en XPS-2 på børsen her så har jeg fått en indikasjon at jeg må ut med ca. 14000 for en 2005 XPS-2. ( og 30 000 for en PS555). Hva med en[FONT=Helvetica, Geneva, sans-serif] [/FONT][FONT=Helvetica, Geneva, sans-serif]XP5XS, da pris dessverre er noe jeg må ta hensyn til.[/FONT]

    Har i dag spilt gjennom 2 ECM plater med Bobo Stenson, en 2012 utgivelse på cd og en 1971 på lp. Nå koster vinyl riggen over det dobbelte av cden ,men cden som har normal bra ECM lyd blir veldig klinisk og spinkel i lyden og når jeg sammenligner med lpen. Nå er dette 2 forskjellige innspilling avspilt på forskjellig utstyr men det jeg ønsker er at cdlyden kan nærme seg lpen når det gjelder gjengivelse av instrumentklang. Vet ikke om det lar seg gjøre men jeg vil gjøre et forsøk.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Å eie CDS3 forplikter mht oppfølging av PSU. Du har allerede nevnt hva den fortjener. Noen mener den fungerer fint med TeddyXPS. Det ligger en på Hifimagasinet.com til SEK4500,- En brukt XP5XS vil jeg tro er et vesentlig bedre valg da.

    En god vinylspiller har noe en Cdspiller aldri vil ha. Denne magien av dimensjonalitet, naturlighet, direkthet.....CDS3 er allikevel blant det beste du kan få fra en Cd spiller, med rette PSU :)

    Kan hende tar andre med erfaring seg tid til å dele den med deg også.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    vanskelig og gi råd når jeg ikke vet resten av anlegget ditt, minutten,
    men magefølese sier at noe mindre enn xps ikke blir noen fullgod løsning på cds3,
    xs xps gir sikkert grei lyd, men du vil hele tiden tenke at xps2 er bedre, noe som sier meg at den er.
    ville ikke være redd for og handle brukt en brugt psu.

    cds3/xps2 skiller seg ganske tydelig fra andre cdp jeg har hørt, analog og litt laidback, flott "tone" og "klang", (og heller ikke så kilen på dårlige cd-er),
    du får mere moro og prat med 555ps(dr), men til en annen prislapp.

    imo
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Igjen, suggested systems. Ubalanse ved å gå under Xps, vil jeg påstå.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Resten av anlegget: Phonosophie BI-STAGE 2 TWIN /POWER CONTROL 2 PSU /Bi-Control 1/ Naim Superline(riaa) og Fraim, Spendor s8e.
    Ser ut som dette, men jeg har ikke cdspilleren med det kommer en cds3.


    phonosophie_produkte_300.jpg


    bistage web.png
    bicontrol1offen.gif
    pc2offen-150.jpg


     
    Sist redigert:

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Blir nok en fin kombinasjon det der Minutten, men jeg tro ikke jeg ville satt penger på en mindre psu enn xps2.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Tenker litt det samme. Dukker det opp en fornuftig priset her så går jeg nok for den. Må jeg utenlands så skiller det typisk 10 000 på en 10 år gammel XPS-2 som har vært til service for 5 år siden og en demo Dr versjon.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    har aldri hørt phonosophie, så jeg vet ikke vordan cds3 oppfører seg der, men xps2 er nok det minste du bør koste på deg.

    andre naimeiere som iriterer seg over lyset på logoen?
    her hos meg lyser logoen på nap300 og 555ps kraftig opp, mens på supercap og cds3 er det nesten ikke eksisterende.
    bare en bagatell, men virker nå litt amatørmessig.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    har sett xps til lavere priser her hjemme tidl i år, men nå ligger vel prisene for brukt naim utstyr lavere her hjemme enn i uk
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er hvor lenge har tålmodighet til å vente? Forsterker settet er det gamle til balthar så noen har kanskje hørt det der?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    @nilsen64 Ser du har 555ps-dr nå, har du hør xps vs xps dr på din cds3?

     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    nei

    har kun hørt vanlig xps2 vs 555ps-dr på cds3 og her er jo forskjellen temmelig stor.
    er ikke sikker på hvor mye denne dr-oppgraderingen har og si for lyden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Har lest litt Naimforumet og der er det endel som mener dr forandrer signaturen på cds3, bor fra originalen med xps?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.550
    Antall liker
    64.591
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei Minutten,
    I forhold til prisen så kjøpte jeg en brukt 2011 XPS2 tidligere i år til 14K, eller var det 15 men dette inkluderte en Naim Powerline. Det som var tilgjengelig her i Norge på den tiden indikerer at det prismessig ikke er særlig hjelp i å lete utenlands. Jeg var selv relativt skeptisk til hvor stor forbedring den ville gi, men ble særdeles positivt overrasket.

    Mvh
    TomZ

    Kan noen gi meg noen råd når det gjelder en psu til en CDS3?


    Har sjekket litt priser på brukt fra UK og p.g.a lite fratrekk av mva (tilsvarer fri frakt)så er en XPS-2 2003 med service fra 2008 til 16500 det beste kjøpte jeg har funnet til nå. En demo brukt XPS-2 DR kommer på 27000. Om det dukker opp en XPS-2 på børsen her så har jeg fått en indikasjon at jeg må ut med ca. 14000 for en 2005 XPS-2. ( og 30 000 for en PS555). Hva med enXP5XS, da pris dessverre er noe jeg må ta hensyn til.

    Har i dag spilt gjennom 2 ECM plater med Bobo Stenson, en 2012 utgivelse på cd og en 1971 på lp. Nå koster vinyl riggen over det dobbelte av cden ,men cden som har normal bra ECM lyd blir veldig klinisk og spinkel i lyden og når jeg sammenligner med lpen. Nå er dette 2 forskjellige innspilling avspilt på forskjellig utstyr men det jeg ønsker er at cdlyden kan nærme seg lpen når det gjelder gjengivelse av instrumentklang. Vet ikke om det lar seg gjøre men jeg vil gjøre et forsøk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil primært kjøpe her, men det er ikke hver dag det ligger noen til salgs. Alternativet er en demo fra UK som kan selges eks UK mva. Har ikke betalt min cds3 enda så vi får se hvor tålmodig jeg er når jeg får den om noen uker. En ting skal de ha forhandlere fra UK, de svare meget kjapt på mail selv sent på kvelden. Norske forhandlere kan lære noe der. Har sendt flere mail tidligere når jeg vurderte en Naim forsterker og sent i sist uke men enda ikke fått noe svar.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dersom du ikke får fingrene i en XPS til OK pris, anbefaler jeg at du satser på ny DR.
    Husk en sånn PSU kan følge en Naim kilde i mange år fremover, uansett nivå på forsterker.
    En XPS forsyner også Naim Dac samt alle streamerne dersom du skulle komme dit en dag. En investering spør du meg.

    Når jeg nevner Teddy lenger ned i tråden så er det for å opplyse om mulighetene, men du velger.
    Personlig ville jeg ha avstått fra å kjøpe en CDS3 dersom jeg ikke tok meg råd til minimum en XPS :)

    Jeg vil primært kjøpe her, men det er ikke hver dag det ligger noen til salgs. Alternativet er en demo fra UK som kan selges eks UK mva. Har ikke betalt min cds3 enda så vi får se hvor tålmodig jeg er når jeg får den om noen uker. En ting skal de ha forhandlere fra UK, de svare meget kjapt på mail selv sent på kvelden. Norske forhandlere kan lære noe der. Har sendt flere mail tidligere når jeg vurderte en Naim forsterker og sent i sist uke men enda ikke fått noe svar.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg sendt en mail til cymbiosis ang byttehandelen xp5 mot xps, men jeg lurte på om jeg ikke bare skal be de sende xps rett til salisbury til en dr ombygging. En service vil vel koste 4-500, mens en service + ombygging vil koste 6-700?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Får ikke prisene dine til å stemme. Når DR utføres gjøres automatisk recap også derav prisen. Utført i Norge/ Sverige koster det 10800,-for XPS meg bekjent. Kun recap vil vel ikke være noe sjakktrekk?

    Mulig det er litt billigere i UK, men frakt tilkommer.


    Nå har jeg sendt en mail til cymbiosis ang byttehandelen xp5 mot xps, men jeg lurte på om jeg ikke bare skal be de sende xps rett til salisbury til en dr ombygging. En service vil vel koste 4-500, mens en service + ombygging vil koste 6-700?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det som er ideen er å gjøre det mens den er i uk, betale direkte til Cymbiosis og få den tilsendt hit. Frakten til Norge er inkl i kjøpsprisen. Usikker på om Cymbiosis fører opp prisen på servicen når han sender den til meg eller om han bare skriver opp det jeg skal betale i mellom når jeg bytter inn xp5'en.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg gjort en avtale om salg til Cymbiosis. Jeg har forhørt meg nå i første omgang om service og Wayne på Cymbiosis siar at en xps skal inn til service etter 15 år og at han personlig ikke ville brydd seg med det før om 5 år. Servicen koster 300£. Det jeg er litt opptatt av er selvsagt 2.hand prisen her på berget og at en ny evt shipping og mva vil koste meg betydlig mer seinere.
    Jeg antar at de fleste her inne ville gjort det umiddelbart?

    ps. Har fått fri frakt of sparer dermed 60£ på totalen. Da betaler jeg 295£ + norsk mva
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det er en Xps som kjøpes for å beholdes, hvorfor ikke bare ta den senere? Da trenger du ikke regne kostnaden opp mot evt. salgsverdi.

    Har snakket litt selv med Wayne om innbytte av min spiller mot en Cds3/Xps2, men jeg tror ikke jeg gidder å styre med det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Hva har du i dag MaKi og bruker du fortsatt en Bi-Amp 1-4?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er kan være enig med deg i det MaKi, men jeg er usikker på om jeg kommer til å "gidde å styre" med det seinere. Vi vet jo alle her inne at ting som skal på service hjemmeifra har en tendens til å ta både lang tid, og koste mer enn det strengt talt burde.
    Nå skal de sies at det 300£ inkl skatter og avgifter da det strengt talt ikke øker verdien på forsendelsen.

    Jeg heller altså litt mot å ta det med en gang for å bli ferdig med det. Mulig jeg vil sove litt bedre om natten også?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Beklager at jeg er træg (påvirket av Trønderne). Hva innebærer service/ overhaling til 300 Pund og hva koster en DR oppgradering i UK (som altså inneholder alt), til sammenligning?
    Dersom du tenker 2. håndsverdi i Norge så tror jeg en DR vil holde seg vesentlig bedre i pris.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Du har nok rett, Griffenfeldt. Da sover du bedre selv OG du har ett fortrinn hvis du skulle bytte ut senere.

    minutten: jeg har fortsatt Cds2/Xps samt Linn LP12 på nevnte forsterker, men kjører nå med aktivt kort. Aktivt er fantastisk!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Har vurdert det jeg og. Hvilke høyttalere bruker du? Og hvor fikk du tak i aktive kortet? ( Sorry OT)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    En full dr ombygging ligger på over 900£ og da blir vel alt byttet ut. En service slik jeg ser det inkluderer det de kaller tantalumer og reservoir capasitators. Alt i alt 18 deler.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    OK. Da ser det ut til at du kjøper deg en recap. til £300 da.
    Enig med MaKi. Ville ikke brukt mer penger på den før en full oppgradering ble aktuellt om 5 år eller så.

    En full dr ombygging ligger på over 900£ og da blir vel alt byttet ut. En service slik jeg ser det inkluderer det de kaller tantalumer og reservoir capasitators. Alt i alt 18 deler.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Naim Ibl mk.2, ikke OT i det hele tatt. Fikk ett godt tilbud på ett fra Tyskland ;)

    Har vurdert det jeg og. Hvilke høyttalere bruker du? Og hvor fikk du tak i aktive kortet? ( Sorry OT)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ja, står så langt inn som mulig. Meget praktisk og elegant i stedet for å ha ett monster 50-100 cm ut i rommet
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.258
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Holder på å sette opp nytt rack med Montanahyller. Og snakk om bæsje utafor dassen. Effektforsterkern er for bred! Hva skal jeg gjøre nå?
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Kjøpe ny hylle / kjøpe ny effektforsterker / sette effektforsterker på rack / sette rack på effektforsterker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn