Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Glenn1

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2005
    Antall liker
    0
    Hei
    Vet ikke om dette er rett måte å spørre på her på forumet, men tenkte allikevel og spørre dere naim venner om årsaken til at dere valgte å bli naimister. Skal om litt investere i nytt anlegg i mid end- high end området + utvide etterhvert. Hørte en naim demo for litt siden og likte veldig godt det jeg hørte. Mener det var rimeligste nettspiller med et relativt rimelig for og effekt steg og Ovator 400. Herlig driv og musikalitet. MEN det manglet litt dybde, noe selger sa at NAim ikke prioriterer om det ikke ligger i opptaket, om jeg forstod han rett. Har veldig lyst på Naim, men holografi er noe av det jeg har verdsatt mest i mine tidligere oppsett. Hva med dere , er dette noe dere savner, eller glemmer man dette litt etter hvert, eller er dette noe dere ikke prioriterer ,eller synes er et viktig kriterie for musikk presentasjonen ?

Takknemlig for alle tilbakemeldinger. Mvh Glenn

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Savner det ikke i det hele tatt. Er det på opptaket, får du det i stua også, men ellers, njet, nein.

Jeg ble naimist fordi jeg syntes komponentene så bra ut.

Nå ser det slik ut i stua:

Spille bra gjør det og.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    DRITBRA!

Men det kunne kanskje vært en løs diskant på toppen slik du sa tidligere i dag.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Glenn1: Jeg også har alltid satt pris på en viss mengde med holografi/perspektiv og det er vel kun viss jeg sammenligner med endel rørforsterkere at jeg føler at Naim kommer litt dårlig ut på det feltet. Nå har ikke jeg hørt Ovator 400, men det finnes flere gode høyttalere som matcher Naim som er gode på perspektiv. Kef og Harbeth har vært gode på det. Rega ikke fullt så bra.

Hva mener du med mid high end? 282/250?

Glenn1

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2005
    Antall liker
    0
    Heisann. Godt å høre.! Da tenker jeg ikke så mye mer på det! Har tenkt å sjekke ut Naim med andre høytalere. Har forresten stor sans for Harbeth. Andre gode høytaler kamerater til Naim elektronikk ?Jeg tenker på anlegg til omlag 20-30K pr enhet(spiller, for og effekt og kankje noe mer for HT). helst brukt. Kjenner for lite til all NAim elektronikken, men ser at det er stort utvalg,for å si det mildt :) Jeg ønsker å kjøre med noen mindre nette fronter og 2 subber(har 2 stk paradigm sub 12 som er meget gode på musikk) Noeforslag til system :cool:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kunstig stereoanlegg-skapt holografi skaper uønsket avstand til musikerne imo. Å velge Naim er på mange måter som å velge en seterad lengre frem i salen; det gir mer nærhet til musikerne, og mindre fokus på romting og hifiting. En skikkelig boost for musikkhobbyen. Herlig imo.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville slått til på Stover sin annonse. Det er sjeldent noe slikt er på bruktbørsen. Sammen med Harbeth monitor30 som også er på børsen bør det bli bra.

Glenn1

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2005
    Antall liker
    0
    Kunstig stereoanlegg-skapt holografi skaper uønsket avstand til musikerne imo. Å velge Naim er på mange måter som å velge en seterad lengre frem i salen; det gir mer nærhet til musikerne, og mindre fokus på romting og hifiting. En skikkelig boost for musikkhobbyen. Herlig imo.
    Var litt sånn jeg opplevde Naim demoen også, morsomt, skikkelig musikalsk driv . Ikke mye sirup der i gården nei :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Flott Montana, Alshus. Håper det løser seg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det løste seg enkelt ved at effekt og pre byttet plass. Kommer uansett til å gjemme greiene delvis med planter.

Naim er tingen! Holografispørsmålet ditt blir borte som dugg for solen etter noen minutter Naim.

Glenn1

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2005
    Antall liker
    0
    Det løste seg enkelt ved at effekt og pre byttet plass. Kommer uansett til å gjemme greiene delvis med planter.

Naim er tingen! Holografispørsmålet ditt blir borte som dugg for solen etter noen minutter Naim.

Hei

Kan ikke si at jeg savnet det, men la på en måte merke til det allikevel . Sikkert på grunn av forventning om hvordan det "skal" låte. Det er flere veier til ROM , helt klart!

Vet du forresten om den rimligste nettverksspilleren( den til ca 20K som er nettverksspiller, forforsterker og dac ) har mulighet for sub utgang og Home theater inngang ? Mvh Glenn

Sonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2004
    Antall liker
    1
    Siden tråden nå er på 695 sider så spør jeg istedenfor å lese igjennom;

Er det noen i Trondheim som har Naim Uniti, Superuniti, Unitilite eller Unitiqute?

Lurer veldig på om dette kanskje kan være noe for meg, men siden det ikke er noen forhandlere på det i Trondheim så håper jeg en eller flere entusiaster har litt tid til en prat og kanskje også en kjapp lytt?

Ta gjerne kontakt på PM om du foretrekker dette

M

medlem215396

Gjest
    Hos meg kan det prates, drikkes kaffe og lyttes til Naim.
    Har desverre ingen av produktene du nevner. Enig i at Trondheim burde ha en forhandler av Naim, men tror ikke det frister mange i dagens marked, ihvertfall ikke meg :)

Ta kontakt om interesse.
    Mvh S

Siden tråden nå er på 695 sider så spør jeg istedenfor å lese igjennom;

Er det noen i Trondheim som har Naim Uniti, Superuniti, Unitilite eller Unitiqute?

Lurer veldig på om dette kanskje kan være noe for meg, men siden det ikke er noen forhandlere på det i Trondheim så håper jeg en eller flere entusiaster har litt tid til en prat og kanskje også en kjapp lytt?

Ta gjerne kontakt på PM om du foretrekker dette

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Da var cds3 betalt og da mangler bare en psu. Om dette var alternativene hva anbefaler dere?

1. Cds3/PS555 plassert på et Frislev rack.
    2. Xps med cds3 headunit på en Fraim hylle.

Eller spurt på en annen måte, hvor kresen er den på underlaget den står på?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Usikker på om et kostbart rack gir bedre lyd. Eller gir det annerledes lyd?

Velg en 555 du. Det ville iallefall jeg gjort.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har Fraim, men trenger en ekstra hylle (tall) om cds3 skal stå der.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.987
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir vanskelig å glede seg til neste bil når en kjøper Rolls Roycen med en gang :rolleyes:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Litt overasket over ps555 anbefalingene. Har dere testet Fraim?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er mer usikker for å være helt ærlig. Har hatt både XPS2 og 555PS jeg også, også samtidig, men gitt alternativene så har jeg ikke prøvd vs de to rackene da. Og så er det et prisspørsmål også sikkert.

EDIT; ingen tvil om at 555PS er den beste psu'en av de to, og gir CDS3 mest dybde og bounce, bare for å ha understreket det da.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke prisen betydd noe hadde jeg jo gått for ps555 og Fraim. Ville jo helst ha fått testet xps vs ps555 , men det blir nok vanskelig da en ny ps555 blir for dyr for meg så det må bli en brukt.(selv da er budsjettet strukket langt)

U

utgatt60135

Gjest
    Denne skjønte jeg ikke helt. For det første vil et stereo-opptak være mer presis enn det publikum vil høre da det vil være tatt opp nærmere og høyere enn de første radene normalt sett. Et skarpt holografi er ikke unaturlig da man lett hører det samme med ørene i riktig posisjon. Dette vil også bli registrert på opptaket. Når man hører på orkestermusikk får man en illusjon på at man sitter lengre unna enn det faktiske opptaket og det er en god ting synes jeg. Men når man lytter er det bra å vite at det er mye næremere enn man tror med tanke på stereoperspektiv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skjønte du ikke det? "Kunstig stereoanlegg-skapt holografi". Kan skyldes alle mulige slags shortcomings. Snakker ikke om opptakets iboende kvaliteter.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mye må jeg regne meg å betale for en brukt 555PS her i Norge? Ser det ligger en til 27500 på Hifimagasinet.

Sist redigert:
    M

medlem215396

Gjest
    Det er en god pris synes jeg. Spør etter serienummer.
    Jeg kjenner litt til selger. Var i Jønkøping og kjøpte en 282/ Hicap av ham en gang.
    Ville ikke solgt min til den prisen, den selges forresten ikke uansett om ikke pre/ power er solgt....og det ser det ikke ut til at den blir.

Mvh

Hvor mye må jeg regne meg å betale for en brukt 555PS her i Norge? Ser det ligger en til 27500 på Hifimagasinet.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Lurer fortsatt på å kjøpe meg en SuperNait, men det er ikke det spørsmålet mitt går på denne gang. Jeg har en 112/150 + Allae. Dette låter veldig bra. Jeg ser nå at det ligger et sett Credo på brukten og lurer på om jeg skal beholde 112/150 og kombinere dem med Credoene. Den kommende SuperNait'en kan da gå med Allae. Hva tenkes om denne løsningen?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Personlig synes jeg det er greiere å legge alt i anlegg nummer en. Da kan man feks få seg bedre kilde. Men, det var vel strengt tatt ikke det du lurte på :)

M

medlem215396

Gjest
    Enig med deg her.
    Det kan imidlertid være at Nolfi trenger 2 oppsett. Det kan være at 112/150 er vanskelig å selge og at bruksverdien er større enn salgsverdien (det er den nok uansett). I så fall kan et rimelig sett Credo være en god løsning?

Personlig synes jeg det er greiere å legge alt i anlegg nummer en. Da kan man feks få seg bedre kilde. Men, det var vel strengt tatt ikke det du lurte på :)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Lurer fortsatt på å kjøpe meg en SuperNait, men det er ikke det spørsmålet mitt går på denne gang. Jeg har en 112/150 + Allae. Dette låter veldig bra. Jeg ser nå at det ligger et sett Credo på brukten og lurer på om jeg skal beholde 112/150 og kombinere dem med Credoene. Den kommende SuperNait'en kan da gå med Allae. Hva tenkes om denne løsningen?
    Hat hatt Credo sammen med nac62/nap110, nait 5 (som er nærmest din kombo), og supernait. Jeg synes at nac62/nap110 var helt klart den beste partneren. Hvis du har mulighet til å bytte ut 112/150 med noe Olive, kan du få et meget morsomt anlegg sammen med Credo i alle fall. Det er helt klart en synergi der.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det kan, som det skrives, bedre betale seg for meg å beholde 112/150 enn å selge dem. Å anskaffe SN har dog fortsatt pri 1 :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Ikke lett å bestemme seg for en psu til cds3 uten å teste hjemme først. Hadde begynt å helle mot en brukt 555PS men etter hva jeg har lest så er DR utgaven et nytt nivå opp, og da virker bruktprisen på 555PS litt mindre gunstig. Det mest fornuftige (om man kan kalle en brukt psu til 15' det) er kanskje å gå for XPS som den ble levert med originalt? Ligger litt på etterskudd på ny musikk på cd de siste årene, og en får jo litt musikk i dag for +15000!

Beste priser jeg har funnet til nå:
    XPS (2003, service 2008) 14 500 (forhandler UK)
    555PS (2011) uten Powerline m/Burndy 31 000 brukt privat Norge
    555PS DR, (2012 Oppgradert til DR) 45000 uten Powerline og Burndy (forhandler UK)

Jeg går utfra at cds3/xps tross alt er en meget bra spiller, forventer litt mer fylde og klang vs min Cyrus kombo, det skal jo og være litt balanse i anlegget og jeg har jo ikke en forsterker kombo på 552/500 nivå.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I dag forsvant min Xp5 til Uk. Xps'en er i skrivende stund hos ClassA for å få gjennomført en service. Hvor lang tid det vil ta hvet jeg ikke, men jeg regner med å være uten strømforsyning i minimum 3 uker inkl frakt fra Uk.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Ikke lett å bestemme seg for en psu til cds3 uten å teste hjemme først. Hadde begynt å helle mot en brukt 555PS men etter hva jeg har lest så er DR utgaven et nytt nivå opp, og da virker bruktprisen på 555PS litt mindre gunstig. Det mest fornuftige (om man kan kalle en brukt psu til 15' det) er kanskje å gå for XPS som den ble levert med originalt? Ligger litt på etterskudd på ny musikk på cd de siste årene, og en får jo litt musikk i dag for +15000!

Beste priser jeg har funnet til nå:
    XPS (2003, service 200 14 500 (forhandler UK)
    555PS (2011) m/Burndy 31 000 brukt privat Norge
    555PS DR, (2012 Oppgradert til DR) 45000 uten Powerline og Burndy (forhandler UK).

Jeg går utfra at cds3/xps tross alt er en meget bra spiller, forventer litt mer fylde og klang vs min Cyrus kombo, det skal jo og være litt balanse i anlegget og jeg har jo ikke en forsterker kombo på 552/500 nivå.
    Jeg ville sterkt vurdert 555PS 2011mod. fremfor xps 2003mod.
    Xps selv med DR er nok ikke i nærheten av en 555PS uten DR.
    Men det er jo som du sier, mye musikk for kr 15000.- :)
    Eller vente på en nyere xps kommer for salg, jeg syntes prisen var noe stiv,
    En 07-08mod xps koster nok ikke stort mer vil jeg tro, om det skulle komme en for salg da..

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Skulle gjerne ha hørt før jeg kjøpte. "Problemet" er at på samme måte som du mener xps ikke er i nærheten av en 555PS så leser jeg at den nye DR skal være mye bedre en den gamle 555PS. Det virker logisk for meg å enten gå for rimeligste (mest for pengene?) eller beste løsning, og dagen 555PS havner midt i mellom.
    Som sagt så heller jeg nå mot XPS og så bruke det jeg sparer på en Fraim hylle, eventuelt se på høyttalerløsningen i rommet som blir mindre og mindre etter hvert som det kommer nye cd og lp hyller inn.

PS! Det forsvant litt info, xps'en har vært til service i 2008.

M

medlem215396

Gjest
    Minutten. Det beste kjøpet VFM er nok XPS, særlig om den har vært til recap i 2008.
    Uttrykket "mye bedre" Som du nevner må jekkes ned mener jeg. "Noen mener" osv er nok et bedre sitat sånn jeg har lest dette. Noen mener 555 utklasser XPS, andre mener forskjellene er mindre. Engelskmennene er nok litt i ekstase over DR, ikke at det ikke er bra, jeg har ikke hørt det, men historien gjentar seg.

Jeg er ingen talsmann for å slå seg til ro med det man har, men mitt råd er å satse på en XPS, så rimelig-, men også ny som mulig. Du har ikke engang hørt dette og kan hende ligger det på børsen igjen ganske snart fordi det ikke svarte til forventningene? Lettere å bli kvitt XPS enn 555 da

Ikke la deg dra med på at du må ha siste modell (selv om det ofte kan være lurt) nyt CDS3 med standard XPS og bruk heller tiden på å tenke over livets gaver. Takk sier nå jeg :)

En annen ting er at svarene får du ikke her. Jeg har lært om Naims portefølje ved å kjøpe dem, så rimelig som mulig og tatt frakt og litt taps kostnad for SJØL Å ERFARE.

EDIT: En annen mulighet er å kjøpe nytt, slå seg til ro med at; dette har jeg i 12 år før jeg trenger å tenke på endring eller oppgradering.

Skulle gjerne ha hørt før jeg kjøpte. "Problemet" er at på samme måte som du mener xps ikke er i nærheten av en 555PS så leser jeg at den nye DR skal være mye bedre en den gamle 555PS. Det virker logisk for meg å enten gå for rimeligste (mest for pengene?) eller beste løsning, og dagen 555PS havner midt i mellom.
    Som sagt så heller jeg nå mot XPS og så bruke det jeg sparer på en Fraim hylle, eventuelt se på høyttalerløsningen i rommet som blir mindre og mindre etter hvert som det kommer nye cd og lp hyller inn.

PS! Det forsvant litt info, xps'en har vært til service i 2008.

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn