Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    I denne tråden er det heeelt sikkert noen erfaringer relatert til NAC202/NAP200, NAC282/NAP250 - og NAC252/NAP300?. Hvilken av disse spiller "mørkest" (aka "minst frempå")
    Har oppgraderingstankene allerede meldt seg?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset - men 172XS med de aktive høyttalerne er allerede på plass i stua. Jeg leker med tanken på hva som skal inn i lytterommet (annet rom)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har egentlig ikke utelukket noe p.t. SU, SN, med uten NAP. Så mange kombinasjoner, så her må det vurderes hva jeg egentlig vil (låse meg - eller åpne for at det alltid være en oppgradering rundt neste sving).
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen i nærheten av deg som har Naim slik at du kunne fått en viss ide om hva du evt ønsker deg?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Mener det var enkelte for en stund siden, men fått inntrykk at de ikke har Naim lenger. Jeg tar en papirmessig research - og muligens en demo hos forhandler i nærmeste by deretter.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Blir mer og mer positivt overrasket av 172XS jo mer erfaring jeg får med den. Brukervennligheten trodde jeg ikke var så god som den er. Man kan konfigurere omtrent alt, inkludert såkalte "short cuts" på fjernkontrollen. Man er mao. ikke låst til at visse innganger skal dedikeres til spesifikke kilder - men velger hvordan man kobler til kildene og assigner knapper til det man ønsker. Terningkast 6 på brukervennlighet. :)

    Det klør i lommeboka når jeg tenker på lytterommet i kjelleren. Virkelig. Ser at jeg har en jobb å gjøre med å a) velge hvilken Naimkonfigurasjon og b) hvilken høyttalerfabrikant jeg skal velge. Siden b) påvirker litt på a) - så krever dette en del vurderinger. Men, OK, det er en del av denne hobbyen. Jeg har praktisk talt bestemt meg for at det er Naim som blir med inn i det dedikerte lytterommet.

    Det finnes utrolig mye annet flott utstyr der ute som jeg har erfaring med - og som jeg ikke har erfaring med - men Naim frister virkelig. Så, jeg lar den fristelsen få relativt fri utfoldelse.
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Min inntjening til livets opphold er fuftet på en teknisk utdannelse - og er i en alder der hormonene ikke hopper ut av sitt gode skinn basert på lovord alene - så jeg er relativt skeptisk til følgende:

    a) innen Naim så virker det som det er enighet at kabler en relativt stor betydning. Mange velger Chord som høyttalerkabler fremfor Naims egen NACA5. Videre så "må" lenfgden være 3-4 meter og ikke kortere sett fra andre fabrikanters komponenter. Rart. Jeg ser at det er en sammenheng her - men finner det dog litt sært at selve kabellengden er såpass viktig sett opp mot høyttalerne man putter i den andre enden

    b) Racket man velger (f. eks. Fraim med glasplater) har "stor" innvirkning på lyden. Igjen; jeg kan se logikken i rasjonaliseringen til at man mener dette - men stiller meg naturlig skeptisk til at dette fremheves såpass

    c) Strømforsyninger. Eget minefelt. Og igjen; jeg ser at dette kan ha en betydning. Å sette f. eks. en Hi-Cap mellom pre-out og effekttrinnet med egne SNAIC-kabler - til og med på en alt-i-ett-løsning som SuperNait (og ikke separate komponenter). På den skeptiske siden ser jeg at uansett separate strømforsyninger, så er det enkelte som opplever støy i sitt Naimanlegg. Dette oppgis av og til som å stamme fra e.g. hvitevarer, o.l. Det virker sånn rent intuitivt rart at ikke alle disse separate strømforsyningene ikke klarer å avhjelpe slike situasjoner og har et innebygget "støyfilter"

    d) Bruervennlighet vs. paranoia. Enkelte komponenter skal plassres med en viss avstand. En NAPSC eller en Hi-Cap bør plasseres 1+ meter fra de øvrige komponentene for å minimere elektromagnetisk stråling som kan påvirke lydkvaliteten. Det er visstnok derfor kablene som benyttes til dette er av en viss lengde. Greit nok

    e) Litt som litera b) - men med et annet fokus: Fritt opplagrede kontakter, o.l. Ser at det er naturlig at enkelte inn/utganger og IEC er løse i Naim, fordi man ønsker å minimere (eventuell) negativ påvirkning av vibrasjoner skapt av lydbølgene i rommet / benken

    Det er andre ting også, og ser man disse fohold opp mot "vennetrpder" andre merker har - så ser man at det er noe eget med Naim. Jeg vil være så ærlig at det hele fremstår ganske sært. Sært betyr ikke nødvendigvis "feil". Kanskje Naim-reglene kunne påvirket lydkvaliteten i andre ikke-Naimanlegg også.

    tl;dr - Naim fascinerer meg - men jeg sliter med å la min kritiske hjerne slippe alle hemninger for å la seg forføre uten kritiske refleksjoner. Nå er det jo det man hører fra lyttestolen av musikk som er selve fasiten. Men det er litt farlig å bli (potensielt) opphengt i alle disse "reglene".

    Banne i Naimkjerka? Kanskje. Jeg er helt sikkert ikke den eneste. Hverken den første eller siste. Liker jeg det jeg hører fra "el cheapo" 17XS? Jepp. Er jeg spent på fortsettelsen i eget dedikert lytterom? Jepp.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Naim nacA5 er ikke så viktig i nye Naim serier. Det er hovedsaklig ment til Cb og Olive serie naim. Den strammer dog opp lyden relativt godt bare sånn at det er sagt.

    Naim Fraim kan jeg ikke uttale meg om, men jeg bruker likevel glasshyller i mitt "rack" Effekttrinnet mitt nap180 har definitivt godt av å ikke stå på mykt undelag har jeg selv erfart.

    Den tekniske forklaringen bak naim sine strømforsyninger kan jeg ikke uttale meg om annet enn at jeg har forstått det slik at reguleringen skjer både i effektrinn/kilder og strømforsyninger. Altså 2 ganger. Støy plukket opp fra eksterne kilder kjenner jeg ikke til, men naim har av og til summing i ringkjernetrafoen. Ikke fra og til, men enten eller.

    Napsc er den eneste boksen jeg vet støyer inn i naim anlegg. Hvorfor vet jeg ikke, men det følger med en lang signalkabel. Min står ca 1 meter unna. De andre strømforsyningen står om hverandre i skapet mitt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk.

    Jeg vet ikke hva det er med Naim - men har fått god anledning til å spille gjennom noen kjente og kjære konsert DVD / BluRay plater i helga - og jeg kan ikke huske at de noen gang har blitt presentert såpass "livaktig". Veldig frempå, utklinging av instrumentene - og beina dabber som bare tusan. Kan ikke sitte stille i det hele tatt. Herlig - men litt frustrerende også - da jeg ikke skjønner filla av hva det er som gjør at det tipper i rett retning. :)

    Å si at det er litt PA-lyd blir dustete. Likeledes at det spiller "balansert og smooth" - det blir også tullete. Det hele er særdeles engasjerende. Jeg er da solgt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har egentlig ikke utelukket noe p.t. SU, SN, med uten NAP. Så mange kombinasjoner, så her må det vurderes hva jeg egentlig vil (låse meg - eller åpne for at det alltid være en oppgradering rundt neste sving).
    Siden alle Uniti- og ND-produktene til Naim har samme brukergrensesnitt som 172XS har du mange valg.

    Jeg synes vel egentlig ikke noe om å planlegge et anlegg fra grunnen av med SN+NAP. For det første er den kraftg nok på egenhånd, og for det andre vil du få bedre lyd for pengene ved å gå for en dedikert forforsterker. Den naturlige oppgraderingen for SN er Hicap, som vil forsyne forforsterkerdelen. DAC-delen i SN blir jo også overflødig om du kjøper en separat nettverksspiller som NDX, så de pengene kan kanskje brukes på en annen måte.

    Superuniti trenger jo heller ingen NAP, men spørsmålet er om den blir så mye bedre enn stueanlegget med 172XS. Igjen gjelder det at du kanskje vil få bedre lyd for omtrent samme beløp med f.eks. ND5XS+NAC+NAP enn SU+NAP.

    Om du går for NAP250 må du budsjettere for en Hicap, siden den ikke har strømforsyning som kan drive Naims strømløse forforsterere.
     
    Sist redigert:

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Da har jeg endelig fått dratt i land en Nait XS!

    Spørsmålet nå er hvilken DAC jeg bør gå for. På sikt ønsker jeg som sagt å ende opp med en 172XS, men i nærmeste fremtid blir dette godt over mitt budsjett. I tillegg tror jeg fremtiden for streaming går i retning av tjenester som ukomprimert Spotify, så jeg vil helst avvente litt før jeg skaffer en streamer fra Naim.

    Jeg tenker å kjøpe en DAC av samme kaliber som Rega DAC og Hegel HD10/11. Har dere noen meninger om hvilke DACer i denne prisklassen som vil fungere sammen med Naim?
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Da har jeg endelig fått dratt i land en Nait XS!
    Spørsmålet nå er hvilken DAC jeg bør gå for. På sikt ønsker jeg som sagt å ende opp med en 172XS, men i nærmeste fremtid blir dette godt over mitt budsjett. I tillegg tror jeg fremtiden for streaming går i retning av tjenester som ukomprimert Spotify, så jeg vil helst avvente litt før jeg skaffer en streamer fra Naim.
    Jeg tenker å kjøpe en DAC av samme kaliber som Rega DAC og Hegel HD10/11. Har dere noen meninger om hvilke DACer i denne prisklassen som vil fungere sammen med Naim?
    Tja.
    Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med den DACen jeg bruker (Benchmark), men før det brukte jeg en Beresford-DAC som også fungerte veldig bra.
    Stello får vel også mye skryt i denne prisklassen. Naim har jo nettopp sluppet en DAC i "mellomskiktet" også, som kanskje er et alternativ?

    Det er i alle fall den jeg sparer til i mitt system.
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    M-DAC frister mest ut i fra skriverier. Såvidt jeg vet er det ingen som fører Audiolab i Bergen, men tror jeg hadde tatt sjansen på å kjøpt den uhørt til en grei pris.

    Er det noen som har hørt den sammen med Naim? Eventuelt andre DACer som er ikke-Naim?

    Naim DAC-V1 hadde selvsagt vært meget bra, men denne kommer nok ikke på brukten før om lenge.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har eid audiolab 8200cd sammen med Naim ( og Rega dac )
    Audiolab er bedre enn Rega dac på typiske hifi parametre som dybde, fokus, støy osv, men låter ikke like organisk som Rega.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Chord Epic Supertwin på torget, sjelden mulighet
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Synes det avtegnes et bilde av den retningen Naim beveger seg i - og det gjør at denne boka kommer til å selge dårligere. :)

    36242.png
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    344
    Antall liker
    848
    Sted
    Akershus
    Synes det avtegnes et bilde av den retningen Naim beveger seg i - og det gjør at denne boka kommer til å selge dårligere. :)

    Vis vedlegget 182866
    Etter å ha fulgt med en del på moderforumet siden jeg kjøpte Naim måtte jeg le ganske bra av denne :) Må innrømme at jeg ramler litt av lasset når de diskuterer cable dressing i rom med mursteinsvegger og tilsynelatende ingen akustiske tiltak... :eek:
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det er MYE rart som blir diskutert på Nforum som jeg ikke helt henger med på, men de er særdeles hyggelige og svarer stort sett relavant hvis man formulerer seg sånn nogenlunde riktig. De har riktignok klaner og klikker der også, men man lærer seg fort hvem som er hvem og hva de mener om saker og ting.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har da hørt mye musikk fra 172XS og 110A, og lest en god del om produktporteføljen til Naim og erfaringer. Har vurdert det slik at jeg vurderer SuperNait eller NaitXS som gode kandidater. Nå finnes det jo også 202/200 og 282/250 på bruktmarkedet, men jeg dropper separate komponenter fordi jeg ikke ønsker å havne på "n=n+1" kjøret. :)

    Så var det dette med SuperNait + HiCap - eller NaitXS + FlatCap. Det er bare 1 dings rent oppgraderingsmessig, så det går. Lysten på SuperNait er der helt klart, men når jeg vurderer den opp mot NaitXS (i teorien), så tror jeg den gir meg det jeg er ute etter.

    Vanskelig dette her, men gøy lel.

    Føler jeg er heeelt i motfase her. Naim var mer poppis før - og jeg var for lat til å lytte til Naim. Nå når jeg hører hva det bor av musikkglede i denne lille 172XS på de aktive Dynaudioene, så er jeg nesten litt sinna på meg selv for å ha vært såpass giddalaus. Nå ligger brukt Naimutstyr og tørker på bruktbørser, og jeg kunne fått mulighet til å lytte på separate komponenter for en grei penge - men vil allikevel styre mot færre bokser.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Så var det dette med SuperNait + HiCap - eller NaitXS + FlatCap.
    SuperNait er en annen div en NaitXS.... IMO,og putter du på 10 lapper for en HiCap er du kommet langt på vei
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Nei
    Startet med SuperNait dog uten HiCap for noen år siden

    Tror de fleste kan være enige om att separate bokser i Naim systemet er det beste,derav også høyere pris
    Jeg har fortsatt 200/202,med Teddy cap comboen.

    Skal jeg oppgradere derfra blir det dyrt :( for det neste blir da 282/252/super cap,men siden jeg er på reisefot med jobb (pendler 3/3) så ligger jeg litt på reia
     
    Sist redigert:

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    SuperNait er en annen div en NaitXS.... IMO,og putter du på 10 lapper for en HiCap er du kommet langt på vei
    Men problemet er muligens att du henger på en bedre DAC,siden du er vant til litt bedre dac,r en den i SuperNait ,og da har du 3 bokser her og :) ække lett
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville startet med en NaitXs hvis jeg måtte startet på nytt. Xs serien gir utrolig mye valuta for pengene og kan oppgraderes både foran og bak, men det er på ingen måte nødvendig for å få med seg gleden som det Naim tilfører musikklyttingen.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp. Etter noen år med hifi så har jeg snikende erkjent at jeg liker mer funfaktor enn ren high-end lyd. Jeg sier ikke at SN ikke gir funfaktor - men at Nait XS er en god kandidat til det samme - og at jeg har lært at jeg ikke må kjøpe dyre komponenter for å oppleve musikkformidling jeg liker.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tror vi er kommet ca like langt, Loevhagen. XSen er veldig fin. Synes den gir musikken liv og stemmene kommer til sin rett. Driv.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det eneste som kan forpurre min preliminære konklusjon er dersom det skulle vise seg at NaitXS (eller SN) spiller rævva i lytterommet jeg har - selv med enkle akustiske tiltak. Først da vil jeg revurdere om jeg må gå for noe annet. :)

    Ser man litt tilbake i en del tråder på dette forumet og andre, så var Naim svært poppis - men mistet litt gnisten de siste årene. Jeg lurer på hva som er årsaken til det? Enten så tar man Naimtanken helt ut - eller så hopper man av. Litt enten eller med Naim virker det som.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror ikke det har noe med poppis å gjøre, de som skrev mest aktivt her før skriver mindre nå, det betyr ikke at de har håpet til et annet merke, langt i fra :)
    Det blir vel en prioritering tror jeg, noen perioder av livet må også andre ting gå foran sentralen. Det er flere her som bruker cd spiller og vinyl som kilde, det har ikke
    skjedd de store ting å skrive om i senere tid.
    Veldig hyggelig å se at det er kommet nye navn her på Naim-tråden, fortsett med skrivingen, vi leser alt :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mitt inntrykk er at denne tråden har sluttet og begynt flere ganger. Den er så lang at folk gidder ikke lese hele.
    Det står mye informativt her som ingen leser av ovenfor nevnte grunn og kan hende er folk lei av å skulle gjenta seg?
    På samme måte som nevnt over kommer nye personer til og fordommene mot Naim starter også pånytt og pånytt :)
    Jeg opplever også at velmente råd blir oppfattet som "særheter"? Kan hende er Naim en av få Hifi produsenter som har skjønt at.........det ikke er nok å tenke forsterker fordi den også skal kommunisere med kilden og høyttaleren, for ikke å si omgivelsene.

    Man kan glede seg over Naim på alle nivå bare man tenker balanse mellom alle ledd. Sånn sett er det bare å la budsjettet avgjøre hvilket nivå man skal lande på. Man kjøper ikke 282/250 for å benytte Sonos eller Nd5XS som kilde. Jo dyrere forsterker, jo større forpliktelse mot kilden. Man kan heller ikke anbefale Nait XS uten å vite mer om de øvrige leddene i kjeden. Sånn er det bare, lik det eller ikke.

    Mvh S
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Det er godt mulig jeg banner i kjerka, det får bare være. Føler vel at enkelte kanskje blir litt skremt av "Naim-religionen", og tror man MÅ ha Naim i hele kjeden. Det er ikke sikkert man får ut hele potensialet, det er så, men det kan da vitterlig fungere meget bra med kilder fra andre produsenter også. Jeg bruker NAC122x/NAP150x/Flatcap2x i kombinasjon med Squeezebox og, hold dere fast, Abrahamsen V6.0. Det fungerer glimrende, og jeg hører mer musikk enn noen gang. Mulig jeg kunne fått enda mer "fot" med Naim foran, men foreløpig holder dette fint for meg.
    Jeg har også Stageline, med Rega-klonen NAD 555, og begge kildene gir meg masse musikkglede.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn