Hei,pelsjeger skrev:Hvor stort er lekerommet ditt Svein? På 22kvm ble de kanskje litt i minste laget for 5i-komboen min, men så liker jeg litt volum da. Den lille bassporten bakpå eposene lagde blåselyder, og om jeg tettet den ble det alt for spinkelt. Om du har et litt mindre rom og har sjansen å lytte i nærfelt vil du garantert få bedre resultat enn det jeg gjorde.
Aha, så lotto'n gikk inn.pelsjeger skrev:Etter:
Om det bare hadde vært så vel...Svein skrev:Aha, så lotto'n gikk inn.
Sist jeg så lå den på kr. 40400, noe som er litt dyrere enn f.eks Sverige.smog skrev:Hva ligger Neat Momentum4 på i pris?
Smog
Er den individuell eller kan den offentliggjøresMen får vel forte meg å tilføye at de har en hyggelig introduksjonspris akkurat nå!
Hei,stover skrev:Er den individuell eller kan den offentliggjøresMen får vel forte meg å tilføye at de har en hyggelig introduksjonspris akkurat nå!
;Dstover skrev:Oppgradering av høyttaler kan fort ende i nedgradering. Har du lånt eller kjøpt?
Er det omregnet for kursen?costello skrev:Sist jeg så lå den på kr. 40400, noe som er litt dyrere enn f.eks Sverige.smog skrev:Hva ligger Neat Momentum4 på i pris?
Smog
Når jeg tenker meg om er det mulig at elementene er støpt eller limt fast på innsiden av frontbaffelen på m12? Får eventuelt forske på det en annen gang. Jeg har en tendens til å pushe det gamle utstyret billig til vennene mine. De erstattet et par dali blå, så både kompisen min og jeg er fornøyde.Svein skrev:Skruene for elementfestene vet jeg ikke, men for å demontere hele frontplata sitter skruene bak gummiforingene hvor grillene festes.
Mvh Svein
Dette finner jeg interessant og med stor sannhet. Vil ikke blande inn Neat her da jeg har stor tro på at Neat har skjønt hva det dreier seg om.Det å ha en fullrange HT (f.eks Neat Momentum) er vel og bra men når det kommer til bass-reproduksjon kontra dybde, bredde og luftighet i lydbildet så er dette områder som ikke lett forenes når HT må plasseres på ETT sted. Med sub kan bassen plasseres slik at den får optimale arbeidsbetingelser mens HT kan plasseres slik at de andre viktige musikalske attributtene ivaretas på beste måte.
Neat var bare et eksempel naturligvis, men uansett om det er Neat eller andre så hjelper det ikke "å skjønne hva det dreier seg om" for så lenge man leverer HT i ett kabinett MÅ nødvendigvis bassen leve under de vilkår som råder der HT blir plassert :-\stover skrev:Dette finner jeg interessant og med stor sannhet. Vil ikke blande inn Neat her da jeg har stor tro på at Neat har skjønt hva det dreier seg om.Det å ha en fullrange HT (f.eks Neat Momentum) er vel og bra men når det kommer til bass-reproduksjon kontra dybde, bredde og luftighet i lydbildet så er dette områder som ikke lett forenes når HT må plasseres på ETT sted. Med sub kan bassen plasseres slik at den får optimale arbeidsbetingelser mens HT kan plasseres slik at de andre viktige musikalske attributtene ivaretas på beste måte.
Tror det kan være lett å overfylle rommet med høyttaler (ref. bilder man ser av folks anlegg) og at det vanskelig kan integrere med rommet.
Dagens sub med mikrofoner, måleutstyr, samt fjernkontroll gir nok god fleksibilitet både mht lydsmak og romtilpasning.
Flere benytter f. eks n-sats- n-sub med godt resultat sammen med Nait5i. Les Hungryhalibuts tråd på N-Forum:
Hmmmm....
http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/9362974017
Koser deg med gammel Naim du daC._Alshus skrev:Nait 2 er jaggu bra.
Hifi-World har i oktoberutgaven sammenlignet alle Naitene, testen ligger på Tom Tom Audios nettside.C._Alshus skrev:Nait 2 er jaggu bra.
Har hatt alle Naitene unntatt 5i og synes testen er god. Testet nylig 2 og 3r mot hverandre og er enig i at de er relativt like lydmessig, men hadde valgt 2 om jeg skulle beholde en av dem. Alltid interessant og lytte til musikk gjennom Nait 2, uavhengig av sjanger. Nait1 og Chrome-bumper generelt har meget god PRaT, tempo og dynamikk imho. På dette området er de vanskelige å slå imo.pelsjeger skrev:Herlig test som tilsynelatende beskriver forskjellene på de ulike inkarnasjonene av naiten på en relativt god måte. Nå kjente jeg såvidt meg igjen av 5i's beskrivelser, men da i sammenheng at det er min første nait. Samtidig kan jeg relatere til at det er enkelte som foretrekker chrome bumper, eller olive over dagens reference (?) om grunnkarakteristikkene stemmer overens slik de er beskrevet i artikkelen.
Kjempeinteressant lesning ihvertfall; vanligvis er nyere å betrakte som bedre (i de fleste tilfeller), men sære som naimeiere i utgangspunktet virker er vel kanskje ikke dette tilfellet?
Kjør debatt! ;D
Se signatur.Liotheles skrev:Hva tester du den opp mot og på hvilke høyttalere ?
Jeg har hatt alle unntatt 5i. Nå har jeg ingen. Nait5 er vel den mest tilbakelente og kan i utgangspunktet virke litt "stille" dynamisk sett i forhold til de andre. Likte Nait5 godt og som jeg har nevnt flere ganger fikk jeg den til å spille meget godt med en CDX i front og preampdelen forsynt med strøm fra Flatcap2. Synes alle er gode og har man en av dem ser jeg ingen grunn til å gå over til annen Nait.Liotheles skrev:"Alle Naitene" ......... hmmmmmm :
Selvfølgelig var jo ikke min Nait5 med i selve testen, kun i modelloversikten :-/
Svein, du som har alle, kan du si litt om hvordan du opplever den ift de andre?
Flott med bilder.C._Alshus skrev:Og ikke minst en Hydra. Må rydde opp i rotet.
Er sikkert en knallkombo det der Alshus.C._Alshus skrev:Lurer på det der med oppvarmingsperiode.
Koblet opp Naiten i forrigårs og det låt litt kjølig/tynt/pistrete. Litt bedre var det i går. Men idag spiller det med godt driv. Bassgangen er flott, musikken flyter godt og det kan ikke kalles pistrete lenger.
CDX/Nait2/MA GR10 med stativer kommer på under 20000 på bruktmarkedet. Tror ikke det er mulig å få mer lyd per krone. OK, kanskje mer, men ikke bedre.
Hei.MaHa skrev:Et par spørsmål; er alle Naim cdp'er kilne på brente cd'er? Hvis jeg skal opp et trinn på cdp for å skape litt mer balanse, er det cd5x som gjelder, eller evt en eldre modell som feks cdx? Takk for evt. svar.